A/F ratio van EZ30 motor
A/F ratio van EZ30 motor
dit komt van een dyno run van een XT6 met EZ30 motor ingebouwd.
zie het plaatje, de A/F ratio (zwarte lijn) begint bij ong. 12 en wordt armer en armer tot ongeveer 14.5 bij 3300rpm.
dan ineens wordt het mengsel rijker tot wel 11.3 bij 3700 rpm. In deze 'val' zie je ook een dip van de stijgende lijn van het vermogen en koppel, om daarna weer gewoon door te gaan.
De suggestie was dat EZ injectoren een soort van 'dual spray pattern' hebben, met een soort van lean burn bij rpm < 3000, en dus bij doortrekken ineens een bult extra benzine inspuiten.
Iemand nog suggesties hoe dit komt en of dit zo hoort? volgens de eigenaar is het ook met rijden, duidelijk te voelen.
bram
zie het plaatje, de A/F ratio (zwarte lijn) begint bij ong. 12 en wordt armer en armer tot ongeveer 14.5 bij 3300rpm.
dan ineens wordt het mengsel rijker tot wel 11.3 bij 3700 rpm. In deze 'val' zie je ook een dip van de stijgende lijn van het vermogen en koppel, om daarna weer gewoon door te gaan.
De suggestie was dat EZ injectoren een soort van 'dual spray pattern' hebben, met een soort van lean burn bij rpm < 3000, en dus bij doortrekken ineens een bult extra benzine inspuiten.
Iemand nog suggesties hoe dit komt en of dit zo hoort? volgens de eigenaar is het ook met rijden, duidelijk te voelen.
bram
...ervaring is datgene wat je hebt, net nadat je het nodig had...
Re: A/F ratio van EZ30 motor
Ik wist niet dat Subaru dit ook deed, maar dit is, volgens mij, inderdaad een duidelijk voorbeeld van "lean burn". Zo'n grafiek is erg handig, om te leren hoe zuinig te rijden met een auto.
Op de HTS hadden ze een Toyota Picnic (Marnix ongetwijfeld ook bekend), deze had ook een "lean burn" motor. (niet dat er wezelijk iets anders aan de motor is...) Hierbij werd gezegd dat je in de auto inderdaad duidelijk kon voelen dat hij omschakelde. Ik meen dat dat in 5 net boven de 120km/u was.
Maar leuk om dit van een Subaru blok eens in grafiekvorm te zien!
Op de HTS hadden ze een Toyota Picnic (Marnix ongetwijfeld ook bekend), deze had ook een "lean burn" motor. (niet dat er wezelijk iets anders aan de motor is...) Hierbij werd gezegd dat je in de auto inderdaad duidelijk kon voelen dat hij omschakelde. Ik meen dat dat in 5 net boven de 120km/u was.
Maar leuk om dit van een Subaru blok eens in grafiekvorm te zien!
"I feel Legacy"
-
- Berichten: 745
- Lid geworden op: 11 nov 2008 21:15
Re: A/F ratio van EZ30 motor
Kan me niet voorstellen dat dit met origineel management is, die 11.3 is dodelijk voor emissie! 14.5 is overigens niet arm maar ongeveer stoichiometrisch; bij turbomotoren ga je bij volle boost richting de 12 of soms zelfs naar 11 maar bij een atmosferische motor is dat werkelijk zinloos en kost het alleen maar vermogen, zoals hier ook duidelijk te zien is.
Kortom, ik denk dat er iets niet in de haak is
Kortom, ik denk dat er iets niet in de haak is
Re: A/F ratio van EZ30 motor
Misschien een verkeerde waarde doorgegeven? Ik zie de waarde volgens mij niet langs de grafiek staan
"I feel Legacy"
Re: A/F ratio van EZ30 motor
nee, de waarden kloppen wel, maar betere scan volgt nog.SP-Boxer schreef:Misschien een verkeerde waarde doorgegeven? Ik zie de waarde volgens mij niet langs de grafiek staan
het mengsel is met 14.5 idd nog niet te rijk (idd bijna stoichiometrisch), maar die 11,3 wel arm.
ook de val in mengselverhouding is vrij extreem.
vraag is wel, wat voor storing kan een dergelijk symptoon geven?
...ervaring is datgene wat je hebt, net nadat je het nodig had...
-
- Berichten: 745
- Lid geworden op: 11 nov 2008 21:15
Re: A/F ratio van EZ30 motor
Een A/F ratio van lager dan 14 is rijk, hoger is arm :)toch?
Re: A/F ratio van EZ30 motor
ik moet ook niet op maandagochtend posten he...je hebt natuurlijk gelijk...Marnix schreef:Een A/F ratio van lager dan 14 is rijk, hoger is arm :)toch?
...ervaring is datgene wat je hebt, net nadat je het nodig had...
-
- Berichten: 745
- Lid geworden op: 11 nov 2008 21:15
Re: A/F ratio van EZ30 motor
Zo natuurlijk is dat niet hoor
Re: A/F ratio van EZ30 motor
Intussen is de dyno sheet ingescand, zie bijlage. Nog niet superscherp, maar de A/F waarden zijn nu wat beter af te lezen.
Deze run is gemaakt na het resetten van de ECU, de eerste run met al 'beleerde' ECU gaf een nog grilliger verloop van de A/F kromme.
In neem aan dat de ECU alleen de duty cycle van de injectoren regelt, brandstofdruk blijft gelijk over het toerengebied?
Bram
- klik op het plaatje voor vergroting -
Deze run is gemaakt na het resetten van de ECU, de eerste run met al 'beleerde' ECU gaf een nog grilliger verloop van de A/F kromme.
In neem aan dat de ECU alleen de duty cycle van de injectoren regelt, brandstofdruk blijft gelijk over het toerengebied?
Bram
- klik op het plaatje voor vergroting -
...ervaring is datgene wat je hebt, net nadat je het nodig had...