A/F ratio van EZ30 motor

Motoren, injectiesystemen etc.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Bram_R
Berichten: 1216
Lid geworden op: 17 nov 2008 13:05

A/F ratio van EZ30 motor

Bericht door Bram_R »

dit komt van een dyno run van een XT6 met EZ30 motor ingebouwd.

zie het plaatje, de A/F ratio (zwarte lijn) begint bij ong. 12 en wordt armer en armer tot ongeveer 14.5 bij 3300rpm.
dan ineens wordt het mengsel rijker tot wel 11.3 bij 3700 rpm. In deze 'val' zie je ook een dip van de stijgende lijn van het vermogen en koppel, om daarna weer gewoon door te gaan.

De suggestie was dat EZ injectoren een soort van 'dual spray pattern' hebben, met een soort van lean burn bij rpm < 3000, en dus bij doortrekken ineens een bult extra benzine inspuiten.


Iemand nog suggesties hoe dit komt en of dit zo hoort? volgens de eigenaar is het ook met rijden, duidelijk te voelen.

bram
Bijlagen
100_3126.jpg
...ervaring is datgene wat je hebt, net nadat je het nodig had...
Gebruikersavatar
SP-Boxer
Berichten: 5494
Lid geworden op: 10 nov 2008 22:52

Re: A/F ratio van EZ30 motor

Bericht door SP-Boxer »

Ik wist niet dat Subaru dit ook deed, maar dit is, volgens mij, inderdaad een duidelijk voorbeeld van "lean burn". Zo'n grafiek is erg handig, om te leren hoe zuinig te rijden met een auto.


Op de HTS hadden ze een Toyota Picnic (Marnix ongetwijfeld ook bekend), deze had ook een "lean burn" motor. (niet dat er wezelijk iets anders aan de motor is...) Hierbij werd gezegd dat je in de auto inderdaad duidelijk kon voelen dat hij omschakelde. Ik meen dat dat in 5 net boven de 120km/u was.


Maar leuk om dit van een Subaru blok eens in grafiekvorm te zien! :okeee:
"I feel Legacy"
LeoneTurbo
Berichten: 745
Lid geworden op: 11 nov 2008 21:15

Re: A/F ratio van EZ30 motor

Bericht door LeoneTurbo »

Kan me niet voorstellen dat dit met origineel management is, die 11.3 is dodelijk voor emissie! 14.5 is overigens niet arm maar ongeveer stoichiometrisch; bij turbomotoren ga je bij volle boost richting de 12 of soms zelfs naar 11 maar bij een atmosferische motor is dat werkelijk zinloos en kost het alleen maar vermogen, zoals hier ook duidelijk te zien is.

Kortom, ik denk dat er iets niet in de haak is :)
Gebruikersavatar
SP-Boxer
Berichten: 5494
Lid geworden op: 10 nov 2008 22:52

Re: A/F ratio van EZ30 motor

Bericht door SP-Boxer »

Misschien een verkeerde waarde doorgegeven? Ik zie de waarde volgens mij niet langs de grafiek staan :idea:
"I feel Legacy"
Gebruikersavatar
Bram_R
Berichten: 1216
Lid geworden op: 17 nov 2008 13:05

Re: A/F ratio van EZ30 motor

Bericht door Bram_R »

SP-Boxer schreef:Misschien een verkeerde waarde doorgegeven? Ik zie de waarde volgens mij niet langs de grafiek staan :idea:
nee, de waarden kloppen wel, maar betere scan volgt nog.

het mengsel is met 14.5 idd nog niet te rijk (idd bijna stoichiometrisch), maar die 11,3 wel arm.
ook de val in mengselverhouding is vrij extreem.

vraag is wel, wat voor storing kan een dergelijk symptoon geven?
...ervaring is datgene wat je hebt, net nadat je het nodig had...
LeoneTurbo
Berichten: 745
Lid geworden op: 11 nov 2008 21:15

Re: A/F ratio van EZ30 motor

Bericht door LeoneTurbo »

Een A/F ratio van lager dan 14 is rijk, hoger is arm :)toch?
Gebruikersavatar
Bram_R
Berichten: 1216
Lid geworden op: 17 nov 2008 13:05

Re: A/F ratio van EZ30 motor

Bericht door Bram_R »

Marnix schreef:Een A/F ratio van lager dan 14 is rijk, hoger is arm :)toch?
ik moet ook niet op maandagochtend posten he...je hebt natuurlijk gelijk... :|
...ervaring is datgene wat je hebt, net nadat je het nodig had...
LeoneTurbo
Berichten: 745
Lid geworden op: 11 nov 2008 21:15

Re: A/F ratio van EZ30 motor

Bericht door LeoneTurbo »

Zo natuurlijk is dat niet hoor ;)
Gebruikersavatar
Bram_R
Berichten: 1216
Lid geworden op: 17 nov 2008 13:05

Re: A/F ratio van EZ30 motor

Bericht door Bram_R »

Intussen is de dyno sheet ingescand, zie bijlage. Nog niet superscherp, maar de A/F waarden zijn nu wat beter af te lezen.
Deze run is gemaakt na het resetten van de ECU, de eerste run met al 'beleerde' ECU gaf een nog grilliger verloop van de A/F kromme.

In neem aan dat de ECU alleen de duty cycle van de injectoren regelt, brandstofdruk blijft gelijk over het toerengebied?

Bram

- klik op het plaatje voor vergroting -
Bijlagen
Page02.jpg
...ervaring is datgene wat je hebt, net nadat je het nodig had...
Plaats reactie