LPG en klepstelmechanisme

Motoren, injectiesystemen etc.
Gebruikersavatar
SP-Boxer
Berichten: 5494
Lid geworden op: 10 nov 2008 22:52

Re: LPG en klepstelmechanisme

Bericht door SP-Boxer »

Volgens mij wordt zijn er meerdere mogelijkheden. Zowel om de steltermijn te verlengen, als om te kunnen stellen met de motor in de auto. (= veel goedkoper)

De mensen die hier meer van weten zijn Leoneturbo (Marnix) en Veldetuning (Mike) op SCN.
"I feel Legacy"
Max Laadvermogen
Berichten: 5
Lid geworden op: 31 okt 2012 20:52

Re: LPG en klepstelmechanisme

Bericht door Max Laadvermogen »

En een flashlube-systeem? Zou dat het stellen van de kleppen uitstellen? Of misschien zelfs overbodig maken?

Groetjes,

Max.
Bartv70
Berichten: 22
Lid geworden op: 04 jun 2012 20:47

Re: LPG en klepstelmechanisme

Bericht door Bartv70 »

SP-Boxer schreef:Kort samengevat geldt voor de Legacy IV:
2.0R 165pk op LPG eens in de 100.000km klepstellen á €1000,-
2.0R 150pk op LPG eens in de 30.000km klepstellen á €1000,-
2.0i 138pk op LPG eens in de 30.000km klepstellen á nomaal tarief (geen idee hoeveel dat is)
2.5i 173pk op LPG eens in de 30.000km klepstellen á normaal tarief

Een 2.0D is natuurlijk ook nog een optie lijkt me?

Een hele tijd afwezig geweest, maar de V70 blijft maar gaan(sorry)
Vrienden hebben vorige week een Forester gekocht,(off. dealer in Velp) bj 1-2008 en 157pk
Auto loopt op LPG (1e eigenaar)....ik zie die uitvoering niet in het rijtje hier
boven staan....valt de 157pk versie in de 100.000 of 30.000km groep en i de normale
of de dure klepstel prjs.
Hoor graag van jullie
Gebruikersavatar
Louis
Berichten: 667
Lid geworden op: 18 nov 2011 11:19

Re: LPG en klepstelmechanisme

Bericht door Louis »

In de 100.000 km groep kan ik inmiddels uit eigen ervaring melden.
Dit zijn zulke dure klussen dat je er eigenlijk voor moet sparen. Bij 195k zijn bij mijn auto de kleppen gesteld. Nu staat de teller op 271k, loopt op met 600 per week en ik ben maar vast gaan sparen...
Groeten, Louis

2006-2011: MY98 Legacy II 2.0 GL Touring Wagon
2011-2017: MY06 Forester SG9 Comfort Pack 2.0 lpg
2017-2019: MY00 Legacy III 2.0 LX Touring Wagon
2019-present: MY00 Forester 2.0 S-turbo
Gebruikersavatar
erichendri
Berichten: 5614
Lid geworden op: 14 nov 2010 21:02

Re: LPG en klepstelmechanisme

Bericht door erichendri »

Hoorde van mijn garage dat na de eerste keer stellen het minder wordt.
Even goed de 90000 km aanhouden of eerder als je iets aan de motorloop gaat opvallen.

Eric
Bartv70
Berichten: 22
Lid geworden op: 04 jun 2012 20:47

Re: LPG en klepstelmechanisme

Bericht door Bartv70 »

Ik kom nog eens terug op de problemen met de LPG Forester van vrienden.(bj 1-2008 en 157pk
Auto loopt op LPG 160.000km)

De auto is inmiddels tig keren terug geweest met allerlei problemen...grootste punt is dat
de auto niet lekker loopt op LPG en stationair zelfs afslaat.
Auto is vandaan, na 10 dagen bij Kien in Velp te hebben gestaan, opgehaald.
Kleppen zijn(opnieuw) gesteld en nog wat zaken, maar stationair blijft hij afslaan.
Zij (Kien te Velp) weten niet wat er aan mankeert en kunnen het ook niet vinden.
In mijn ogen totaal onacceptabel, je koopt een auto met 6mnd garantie en wordt toch heen gezonden
met deze boodschap.
Heeft iemand een idee, of een tip (LPG specialist omg. Nijmegen?) die meer verstand van zaken heeft
cq eea kan uitlezen.
Maandag a.s gaan ze op vakantie...met knikkende knieen
Gebruikersavatar
erichendri
Berichten: 5614
Lid geworden op: 14 nov 2010 21:02

Re: LPG en klepstelmechanisme

Bericht door erichendri »

Hoe loopt hij op benzine?
Dit is tenslotte de basis en waar de lpg ecu naar kijkt.
Hoe zijn de bougies?
Is de auto al uitgelezen?
Zijn de sensor gegevens al bekeken?
Bedenk me net dat van die lpg aanbieding de lpg injectoren wel eens
stuk gaan en niet meer leverbaar zijn.
Moeten dus 4 andere injectoren op.
Hij heeft toch nog garantie toch? (= ± 800€)

Eric
Laatst gewijzigd door erichendri op 18 jul 2015 14:01, 1 keer totaal gewijzigd.
Bartv70
Berichten: 22
Lid geworden op: 04 jun 2012 20:47

Re: LPG en klepstelmechanisme

Bericht door Bartv70 »

Op benzine loopt de auto goed (spreek niet uit eigen ervaring want het is niet mijn auto)
Auto heeft net 10 dagen bij de dealer gestaan (Subaru dealer Kien in Velp), mag aannemen dat zij
bougies ed hebben gecheckt en dat uitlezen is gebeurt.
Stel dat het een injector is en zoals je schrijft niet meer leverbaar is, hoe ga je dat probleem
dan oplossen? De auto is nieuw met LPG geleverd.
Als die op benzine goed loopt, kunnen het dan alsnog de LPG injectoren zijn (ben niet heel technisch)
Zit idd garantie op...wordt vervolgd, alvast bedankt
Gebruikersavatar
Louis
Berichten: 667
Lid geworden op: 18 nov 2011 11:19

Re: LPG en klepstelmechanisme

Bericht door Louis »

Hmmm... dit lpg verhaal komt me bekend voor, 2 jaar geleden zelf aan de beurt geweest. Bij 202k gingen de injectoren stuk. Dit type injector bestond niet meer dus daar moesten 4 nieuwe op, kosten 900 euri bij de lpg specialist. Maar zonder garantie en het risico dat er meer kapot kan. Een betere deal was een compleet nieuwe installatie voor 300 euri extra. En met garantie. Alleen de tank bleef want die is nog goed. Dat heb ik dus gedaan.
Het gekke bij mijn auto was dat de oude lpg installatie er compleet mee ophield toen die injectoren stuk gingen. Maar hij reed prima verder op benzine.
Op mijn auto zat overigens geen garantie meer toen dit gebeurde.
Groeten, Louis

2006-2011: MY98 Legacy II 2.0 GL Touring Wagon
2011-2017: MY06 Forester SG9 Comfort Pack 2.0 lpg
2017-2019: MY00 Legacy III 2.0 LX Touring Wagon
2019-present: MY00 Forester 2.0 S-turbo
Gebruikersavatar
f.schermers
Berichten: 40
Lid geworden op: 24 jun 2015 14:11

Re: LPG en klepstelmechanisme

Bericht door f.schermers »

Toch ook maar even reageren, want ik heb ook mijn LPG injectoren moeten vervangen. De indertijd ingebouwde GFI/Necam installaties gebruiken inderdaad injectoren welke niet meer nieuw leverbaar zijn (de zogenaamde SGI injectoren). Er zijn gasboeren die een enkele injector uit willen wisselen met een tweede hands injector die ze nog hebben liggen, maar inderdaad zonder garantie.

Een foute injector merkte ik vooral aan het inhouden van de motor (lopen op drie cilinders, misfires op een cylinder) en inderdaad stationair wil hij dan heel beroerd lopen. Op benzine was alles normaal... (maar dat rijdt zo duur)

Als je geluk hebt is het een injector waar je redelijk eenvoudig bij kunt. Er zijn er twee die je kunt vervangen met het inlaatspruitstuk erop. Voor de andere twee moet dit er sowieso af.

Ik heb dus ook eerst de injector laten uitwisselen (tijdelijke noodoplossing). Dit ging helaas maar (heel) even goed, maar toen ging weer een injector haperen en slechte loop, dus toen maar gekozen voor het laten vervangen van alle injectoren voor een nieuwe (wel leverbare) variant.

Ik heb rondgebeld en 1 gasboer gevonden (http://www.aca-lpg.nl) die alleen de injectoren kan uitwisselen, zonder dus de verdamper en lpg-computer te hoeven vervangen. Dit kostte all-in €650. Hij herprogrammeert dan de bestaande GFI computer zodat deze de nieuwe injectoren kan aansturen. Deze vervangende injectoren zijn volgens hem ook veel degelijker, dan de oude Necam rommel. In mijn geval zijn er GFI 2,75mm injectoren in gegaan (deze: http://www.holenderskielpg-sklep.pl/mob ... ,75-mm/381).

Je hoeft dus niet persé een hele nieuwe installatie te installeren.

Ik kan bovengenoemde gasboer sowieso aanbevelen. Hij kan de bestaande gas-ecu uitlezen en kan dus ook goed het lpg systeem troubleshooten. Hij kan kijken of de lpg injectoren goed op tijd staan en de goede cut-off waarden hebben. Hij kan ook uitlezen of de gasdruk op pijl is. Het zou namelijk ook je verdamper kunnen zijn, die bij laag vacuum (lage toeren) dichtslaat, waardoor er geen gas meer bij de injectoren komt (dus motor die uitvalt).

Kortom: ga langs een gasboer met ervaring met deze motoren. Die is er zo uit wat het is en dan hoeft het niet eens de wereld te kosten.

Mijn Legacy my'07 2.0R rijdt inmiddels al weer een 30.000km probleemloos op gas met zijn nieuwe injectoren! (Nu alleen nog mijn secundaire luchtprobleem oplossen, zie elders op het forum)

Succes!
Bartv70
Berichten: 22
Lid geworden op: 04 jun 2012 20:47

Re: LPG en klepstelmechanisme

Bericht door Bartv70 »

Het Forum zou best wel eens de oplossing in zich kunnen hebben :) :) , nu er een aantal mensen met vergelijkbare problemen heeft
gereageerd zelf eens in Goolge gedoken....op Autoweek-forum, veel Duitse forums/sites kom je het probleem van defecte injectoren
veelvuldig tegen (Teleflex LPG installatie).
Misschien kan de dealer (Kien Velp) het probleem niet vinden, ze zijn pas 5 jaar Subaru dealer, maar gezien de kosten van reparatie
zou het ook kunnen zijn dat ze het probleem niet willen vinden...ik ben nogal sceptisch ingesteld.
Morgen gaan onze vrienden voor een week op vakantie en na terugkomst, zullen we de dealer eens confronteren met deze mogelijke oplossing.
Iedereen bedankt voor de bijdrage's tot nu toe
Gebruikersavatar
Louis
Berichten: 667
Lid geworden op: 18 nov 2011 11:19

Re: LPG en klepstelmechanisme

Bericht door Louis »

Even een aanvulling ;)
Mijn oude installatie was een AG/Teleflex.
Daar komt bij dat de meeste autodealers niet altijd voldoende kennis en kunde hebben om aan lpg installaties te werken, dus besteden ze dat uit aan een lpg specialist. De garage die mijn auto onderhoudt begint er niet eens aan en zal je door verwijzen.
Wat je vriend kan doen is de dealer voorstellen om de auto bij een lpg specialist te brengen, alle lpg problemen op te lossen en zien of de kosten nog binnen de garantie vallen.
Groeten, Louis

2006-2011: MY98 Legacy II 2.0 GL Touring Wagon
2011-2017: MY06 Forester SG9 Comfort Pack 2.0 lpg
2017-2019: MY00 Legacy III 2.0 LX Touring Wagon
2019-present: MY00 Forester 2.0 S-turbo
Bartv70
Berichten: 22
Lid geworden op: 04 jun 2012 20:47

Re: LPG en klepstelmechanisme

Bericht door Bartv70 »

Nemen we mee, dank je wel
Bartv70
Berichten: 22
Lid geworden op: 04 jun 2012 20:47

Re: LPG en klepstelmechanisme

Bericht door Bartv70 »

Vandaag zelf stukje (20 km) met de auto gereden, op LPG loopt ie idd iets minder constant stationair (beetje pendelen)
maar de auto is me niet afgeslagen, mss is het probleem dan toch getackeled door de dealer..na een retourtje Bretangne weten we meer.
Wel hoorde ik bij een scherpe rechterbocht 9B-weg) een tokkelend/ ratelend geluid linksvoor...lager? aandrijfas?(moet die los bij het demonteren van
de motor ivm kleppen stellen) of een homokineet.
Met heeeeeeel veeeeeel moeite een setje dakdragers(voetje was het probleem)...uren rond gebeld en uiteindelijk op 10km afstand gevonden!!!! Dealers konden
, op zaterdag, niet leveren??
Verzamelaar
Berichten: 831
Lid geworden op: 07 jan 2014 11:04

Re: LPG en klepstelmechanisme

Bericht door Verzamelaar »

Bartv70 schreef:aandrijfas?(moet die los bij het demonteren van
de motor ivm kleppen stellen) of een homokineet.
Nee.
Gewoon omdat het kan.
Bartv70
Berichten: 22
Lid geworden op: 04 jun 2012 20:47

Re: LPG en klepstelmechanisme

Bericht door Bartv70 »

En weer even terug komen op het "afslaan" probleem op LPG.
De garantie is nu verlopen en ze (garage) hebben ten einde raad
de verstuivers vervangen (of de gasinstallatie...dat weet ik nog niet).
Dit was 1 v/d eerste dingen die werd aangedragen op het forum......en ja, het probleem is nu verholpen.
Waarom heeft een erkend dealer daar 5,5 maanden voor nodig, terwijl mensen hier op afstand de juiste diagnose
al gesteld hadden......onkunde of onwil?
Belangrijkste is dat de auto eindelijk doet wat die moet doen.
Pollux
Berichten: 50
Lid geworden op: 08 feb 2015 17:43

Re: LPG en klepstelmechanisme

Bericht door Pollux »

Twee weken terug ook bij een lpg specialist geweest, Postma, Damwoude. Had de temperatuursensor van de gasinstallatie stuk. Dit bedrijf deed veel voor vd Ploeg uit Kollumerzwaag. Mijn auto bleek de nieuwe injectoren al te hebben :D Monteur vertelde dat de oude beter liepen maar snel kapot gingen, de nieuwe blijven beter heel maar hebben nooit echt lekker samengewerkt met de software...... Als de temperatuursensor op de verdamper kapot is kan de motor ook erg beroerd stationair lopen, het mengsel wordt dan verkeerd berekend.
Overigens kun je zien of de motor geschikt is voor lpg. Op het typeplaatje van de auto aan de bestuurderskant staat dan in het motornummer een F, dan heeft de motor geharde klepzittingen.
Gebruikersavatar
erichendri
Berichten: 5614
Lid geworden op: 14 nov 2010 21:02

Re: LPG en klepstelmechanisme

Bericht door erichendri »

Dealers lezen waarschijnlijk het forum niet.

Eric
Bartv70
Berichten: 22
Lid geworden op: 04 jun 2012 20:47

Re: LPG en klepstelmechanisme

Bericht door Bartv70 »

Zou kunnen, maar het is wel triest dit te moeten constateren
Gebruikersavatar
Mr.Q
Berichten: 418
Lid geworden op: 01 jun 2010 11:45

Re: LPG en klepstelmechanisme

Bericht door Mr.Q »

Pollux schreef:Twee weken terug ook bij een lpg specialist geweest, Postma, Damwoude. Had de temperatuursensor van de gasinstallatie stuk. Dit bedrijf deed veel voor vd Ploeg uit Kollumerzwaag. Mijn auto bleek de nieuwe injectoren al te hebben :D Monteur vertelde dat de oude beter liepen maar snel kapot gingen, de nieuwe blijven beter heel maar hebben nooit echt lekker samengewerkt met de software...... Als de temperatuursensor op de verdamper kapot is kan de motor ook erg beroerd stationair lopen, het mengsel wordt dan verkeerd berekend.
Overigens kun je zien of de motor geschikt is voor lpg. Op het typeplaatje van de auto aan de bestuurderskant staat dan in het motornummer een F, dan heeft de motor geharde klepzittingen.
Ik had voor m'n Leg 2.0R 2007 ook een nieuwe injectorenset gehad, maar hier nooit problemen mee gehad.
Met deze nieuwe set meer dan 100k mee gereden en hij rijd nu nog in Zeeland.

Greetz, Q
Outback 2.5i CVT Exclusive 2010 G3 (+40mm) met leerpakketje
Sold: Legacy 2.0R Exec 07 G3
Moto Martin Rules!; Martin Kawasaki GPz750; Martin Kawa Z750; Kawa GPz750
Gebruikersavatar
erichendri
Berichten: 5614
Lid geworden op: 14 nov 2010 21:02

Re: LPG en klepstelmechanisme

Bericht door erichendri »

Probleem is dat een subaru haast niet stuk gaat.
Was bij mazda ook het geval.
Meeste problemen ontstaan door achteraf ingebouwde dingen.
Alarm, daken, lpg… etc.

Eric
Gebruikersavatar
Mr.Q
Berichten: 418
Lid geworden op: 01 jun 2010 11:45

Re: LPG en klepstelmechanisme

Bericht door Mr.Q »

Ik bespaar met G3 meer dan 1100 euro/jaar bij 24000km/jr (Break-even-point bij 12000km/jr)
Afbeelding
Hierbij is ook meegenomen dat de Out door de LPG (helaas) in een klasse hogere wegenbelastingsgroep terecht komt. Ook het meerverbruik van max. 20% van LPG tov. Benzine is meegenomen.

De Prins G3 installatie heeft mij 2250 Euro gekost, dus die heb ik er in 2jaar weer uit.
Er zit ook een Valve Care-systeem in. Hierdoor hoop ik geen extra klepstelgedoe te hebben.

Met de beparing kan ik me wel wat extra LPG-onderhoud veroorloven.
Ik rij al meer dan 20 jaar met LPG en ben gemiddeld niet meer dan 150 euro/jr aan extra LPG-onderhoud kwijt.

Greetz, Q

PS. De excel-berekening kan ik voor liefhebbers evt. opsturen.
Outback 2.5i CVT Exclusive 2010 G3 (+40mm) met leerpakketje
Sold: Legacy 2.0R Exec 07 G3
Moto Martin Rules!; Martin Kawasaki GPz750; Martin Kawa Z750; Kawa GPz750
Plaats reactie