Koude start?

Motoren, injectiesystemen etc.
Ciedric
Berichten: 121
Lid geworden op: 08 okt 2011 21:41

Koude start?

Bericht door Ciedric »

Sinds oktober heb ik een Forester 2.5XT uit '05 die vanochtend niet aan wilde slaan.
Na een stuk of zes keer proberen, zonder gas, met gas. Startmotor gaat rond, alle dashboard lampjes doen hun werk maar niet aan willen slaan.
Collegaatje gebeld die woont vlakbij dus wilde ons wel op pikken. Ik dacht probeer nog ff, eerste poging sloeg hij net niet aan maar na de derde poging sloeg de motor heel langzaam aan maar voldoende om stationair te lopen. ff laten draaien en toen maar gaan rijden, eenmaal warm wat meer toeren laten draaien, later schakelen enz.

Al snel wordt aan de accu gedacht maar met 12 tot 15 startpogingen zou die toch helemaal dood zijn?

Ook hoor ik sinds gisteren de remmen als ik rem. Het gaan om de voorste remmen, waarvan ik denk dat ik de linker meer hoor. Kan dit door de kou komen.
Gebruikersavatar
erichendri
Berichten: 5614
Lid geworden op: 14 nov 2010 21:02

Re: Koude start?

Bericht door erichendri »

Zet eens een voltmeter op je accupolen en start dan eens
en laat iemand de meter aflezen.
Kijk eens of je remblokken dik genoeg zijn, anders zou het ook roest van de schijf zijn.
Gewoon een keer goed hard (= schoon) remmen en dan kijken of je nog wat hoort.
Weet niet hoe het verder met het onderhoud van je auto is gesteld.

Eric
Ciedric
Berichten: 121
Lid geworden op: 08 okt 2011 21:41

Re: Koude start?

Bericht door Ciedric »

Ik heb de auto half oktober 2011 gekocht bij Herman Dekkers. Ik heb er nog garantie op. Hij is daar ook altijd in onderhoud geweest.

Gisteren heb ik Herman zelf aan de telefoon gehad en die bevestigde mijn vermoeden al dat het de accu niet zou kunnen zijn. Ik kan nota bene 15 keer het sleuteltje omdraaien. Hij gaf aan dat de benzine te koud is om te ontbranden i.c.m. een koud spruitstuk. Ik moest dan een heel klein tikkeltje gas geven met starten. Dat wilde vanmorgen helaas niet werken :(

Heb een kwartier startpogingen ondernomen en het verbaasde mij nog dat de accu het zo goed vol houd :)
Uiteindelijk wel kunnen starten en toch wel heerlijk naar mijn werk kunnen rijden. Nu hopen dat hij vanmiddag ook wilt starten als ik naar huis wil.
Gebruikersavatar
SP-Boxer
Berichten: 5494
Lid geworden op: 10 nov 2008 22:52

Re: Koude start?

Bericht door SP-Boxer »

Zou wel appart zijn als je de enige bent bij wie de benzine te koud is. Mijn auto heeft geen enkel probleem met deze temperaturen. Sterker nog, toen het vorig jaar min 20 was startte hij nog probleemloos.
"I feel Legacy"
Ciedric
Berichten: 121
Lid geworden op: 08 okt 2011 21:41

Re: Koude start?

Bericht door Ciedric »

SP-Boxer schreef:Zou wel appart zijn als je de enige bent bij wie de benzine te koud is. Mijn auto heeft geen enkel probleem met deze temperaturen. Sterker nog, toen het vorig jaar min 20 was startte hij nog probleemloos.
Ja ik vind het ook maar een vreemd verhaal. Mijn Hyundai Pony uit '94 die ik hiervoor had startte zonder problemen.

Ik heb een multimeter, op welke stand moet ik hem zetten om de accu polen door te meten. Accu lijkt mij sterk, waar kan het nog meer zitten? Ik weet dat het bij oude auto's wel eens in de verdelerkap kan zitten.
Gebruikersavatar
erichendri
Berichten: 5614
Lid geworden op: 14 nov 2010 21:02

Re: Koude start?

Bericht door erichendri »

Wat ook nog zou kunnen zijn is dat je themperatuur sensor defect is.
Laat de auto anders eens uitlezen bij de subarudealer
voordat je nog meer gaat proberen.
Neem aan dat hij warm wel goed start.
De voltmeter zet je op "volt" en doe je op de + en - pool en dan
de auto laten starten door een ander.

Eric
Ciedric
Berichten: 121
Lid geworden op: 08 okt 2011 21:41

Re: Koude start?

Bericht door Ciedric »

Na een nachtje start hij inderdaad zeer moeilijk na een kwartier pas. Ik moet nog geen 15km afstand afleggen om op mijn werk te komen. Dan stond hij gisteren stil vanaf 10 over 8 tot kwart voor twee. Toen moest ik naar een sporthal in de buurt nog geen 2 km en daar heeft hij ook weer stil gestaan tot 17:00. Daarna nog wat kids naar huis gebracht en naar m'n eigen huis gereden. Daar heeft hij nog 5 minuten stationair gedraaid voordat ik hem uit ging zetten.
Gebruikersavatar
erichendri
Berichten: 5614
Lid geworden op: 14 nov 2010 21:02

Re: Koude start?

Bericht door erichendri »

Maar hoe startte hij bij je werk en daarna bij de sporthal??
En hoe is de warme start,bijvoorbeeld na het tanken of boodschappen doen?

Eric
Ciedric
Berichten: 121
Lid geworden op: 08 okt 2011 21:41

Re: Koude start?

Bericht door Ciedric »

Dan is het starten en lopen zonder gas geven zoals het hoort ;)
Bij mijn werk heeft hij ongeveer 5 uurtjes stil gestaan.

Bij de sporthal ben ik zo'n 3 uurtjes geweest. Startte ook goed.
Gebruikersavatar
erichendri
Berichten: 5614
Lid geworden op: 14 nov 2010 21:02

Re: Koude start?

Bericht door erichendri »

Hoe is het met het onderhoud van de auto?
Bougies recentelijk vervangen?
Laat de auto eens uitlezen.

Eric
Ciedric
Berichten: 121
Lid geworden op: 08 okt 2011 21:41

Re: Koude start?

Bericht door Ciedric »

Onderhoud zit naar mijn weten wel goed. Ik heb het onderhoudsboekje thuis liggen, daar kijk ik vanavond nog eventjes in.
De auto is destijds door Herman Dekkers uit Duitsland nieuw gehaald en helemaal opgebouwd voor de vorige eigenaar. Er is zijn nl. andere bumpers, etc. opgekomen van origineel Subaru. Verder zit er een Sebring uitlaat systeem onder en zit er een andere chip in waardoor ik van standaard 211 pk nu over zo'n 230pk beschik.
Gebruikersavatar
erichendri
Berichten: 5614
Lid geworden op: 14 nov 2010 21:02

Re: Koude start?

Bericht door erichendri »

Laat ze eens naar de bougies kijken voor de zekerheid.
Uitlezen ook laten doen.

Eric
Ciedric
Berichten: 121
Lid geworden op: 08 okt 2011 21:41

Re: Koude start?

Bericht door Ciedric »

Ga ik achterheen ;)
Gebruikersavatar
erichendri
Berichten: 5614
Lid geworden op: 14 nov 2010 21:02

Re: Koude start?

Bericht door erichendri »

Tenzij je bougies net zijn vervangen hoeven ze die niet te controleren.
Type nummer van je bougies staat dan op je faktuur.

Eric
Ciedric
Berichten: 121
Lid geworden op: 08 okt 2011 21:41

Re: Koude start?

Bericht door Ciedric »

De garage wilt nog dunnere olie proberen. Zit al 5 w40 in.
Heb het boekje gevonden. Met 50386 km heeft hij een grote beurt en bougies gehad dit was op 19-11-2008.
Met 67559 heeft de auto een kleine beurt gehad en een nieuwe distributieriem (11-01-2010).
Op 18-01-2011 heeft hij een grote beurt gehad + airco met km stand van 83971.
Op 14-10-2011 heeft de auto een grote/afleveringsbeurt gehad met een km stand van 87222. In middels staat de auto op iets van 89750.
Gebruikersavatar
SP-Boxer
Berichten: 5494
Lid geworden op: 10 nov 2008 22:52

Re: Koude start?

Bericht door SP-Boxer »

5W40 is dun zat voor deze auto. Nog dunner lijkt me echt een probeersel en niet de oplossing van je probleem...
"I feel Legacy"
Gebruikersavatar
Bram_R
Berichten: 1216
Lid geworden op: 17 nov 2008 13:05

Re: Koude start?

Bericht door Bram_R »

Ik zou het idd ook meer zoeken in bijv. een temp.sensor die niet helemaal de correcte waarden doorgeeft.
Starten met uitlezen, controleren of alle parameters goed binnenkomen.
Tegelijk een paar basisdingen controleren, zoals bougies ed.
Hopelijk kom je daar iets verder mee.

Gr. Bram
...ervaring is datgene wat je hebt, net nadat je het nodig had...
Ciedric
Berichten: 121
Lid geworden op: 08 okt 2011 21:41

Re: Koude start?

Bericht door Ciedric »

Dekkers heeft er andere olie in gemikt en aan de computer gehangen maar geen meldingen gezien
Gebruikersavatar
Bram_R
Berichten: 1216
Lid geworden op: 17 nov 2008 13:05

Re: Koude start?

Bericht door Bram_R »

Ciedric schreef:Dekkers heeft er andere olie in gemikt en aan de computer gehangen maar geen meldingen gezien
Het hoeft ook geen melding te zijn.
Als je stekker op de kvs sensor beetje gecorrodeerd is, geeft die geen foutcode, maar zul je wel zien dat de ECU verkeerde temp. waarden binnenkrijgt (vanwege de extra weerstand).

Bram
...ervaring is datgene wat je hebt, net nadat je het nodig had...
Gebruikersavatar
erichendri
Berichten: 5614
Lid geworden op: 14 nov 2010 21:02

Re: Koude start?

Bericht door erichendri »

Vervang maar eens eerst je bougies.
Die zitten er naar mijn idee veel te lang in.
Olie zou ik niet dunner nemen dan nodig is.
Stekker gecorodeerd geloof ik niet.
Weet nog toen ik mazda monteur was dat we met de testkast de excacte waardes van de sensoren konden uitlezen.

Eric
Ciedric
Berichten: 121
Lid geworden op: 08 okt 2011 21:41

Re: Koude start?

Bericht door Ciedric »

De garage zegt dat deze bougies 100000 km meegaan en dat ze met 50000 vervangen worden om afbreken te voorkomen.
Ik probeer het vandaag en morgen nog ff anders gaat hij terug naar de garage en bellen ze maar wanneer hij het goed doet.

Ze hebben een toevoeging in de benzine gegooid en ik moest euro 98 proberen.
Ciedric
Berichten: 121
Lid geworden op: 08 okt 2011 21:41

Re: Koude start?

Bericht door Ciedric »

subjejusty
Berichten: 152
Lid geworden op: 07 sep 2010 20:29

Re: Koude start?

Bericht door subjejusty »

denk eerder een motormanagment comp een foutej heeft of stuk is op de printplaat.
me zus heeft dit probleem ook met haar auto. hebben ze toen uit laten zoeken en bleek na veel door meten dat het de motormanagemnt comp was de een stuk is op de printplaat.
Gebruikersavatar
niksnut
Berichten: 1638
Lid geworden op: 13 mar 2009 23:19

Re: Koude start?

Bericht door niksnut »

om te beginnen start je wel heel erg kort. lang doorstarten is niet goed voor je startmotor maar 2 tot 3 seconden is ook voor onze impreza te kort om aan te slaan zeker met dit weer. dus start eens wat langer door. je kan makkelijk 15 tot 20 seconden door starten. op het moment dat de startmotor de boel op gang moet brengen trekt hij de meeste stroom en zakt de accu spanning het meest in. je geeft hem niet de kans om lekker op snelheid te komen. als je accu spanning beneden de 8 volt komt tijdens het starten is de kans groot dat je computer nog niet op gang komt.

tussentijds je gaspedaal intrappen heeft helemaal geen nut. Een injektie motor heeft geen acceleratie pomp dus er gebeurd helemaal niets als je dat doet.

tijdens het starten gas geven is ook niet goed. De ecm regelt alles zelf en zal ook tijdens het starten via het kanaal waar het stattionairer toerental geregeld wordt zelf al wat meer lucht geven. nog meer lucht door het pedaal in te trappen verarmd het mengsel nog meer waardoor zeker bij een koude start proplemen ontstaan.

hoe is de toestand van je accu ?? en je bougie kabels??

wat me opvalt is dat als je de koppeling niet intrapt hij zo loopt. heb je dat al eerder geprobeerd ??


verder houw ik het op een accu die aan het overlijden is hoewel de temperatuur sensor ook tot de mogelijkheden behoord.
op problemcar.nl was de sensor tenminste wel de oplossing voor een soortgelijk probleem.
Ciedric
Berichten: 121
Lid geworden op: 08 okt 2011 21:41

Re: Koude start?

Bericht door Ciedric »

Dit was een filmpje van vandaag. Het probleem heb ik al sinds woensdag dus langer doorstarten heb ik ook al geprobeerd maar is niet toegepast met dit filmpje.

Dat van de koppeling is denk ik puur toeval maar ik ga het morgenochtend zeker proberen. Vanmiddag startte hij wel met koppeling zoals hij elke middag al start.

Accu meet zo'n 12,56 volt met de motor uit. Dat lijkt mij voldoende in deze weersomstandigheden. Ik kan dan ook heel vaak startpogingen ondernemen.
Bougiekabels weet ik niet.
De garage heeft tot nu toe alleen maar andere olie geprobeerd en een toevoeging aan de benzine gedaan. Meer probeersels dan kijken naar de oorzaak. Zelf denkt de garagehouder dat het aan mijn manier van starten ligt. Hij gaf ook de tips om met het gas te spelen wat ikzelf ook al heel raar vond.
Gebruikersavatar
niksnut
Berichten: 1638
Lid geworden op: 13 mar 2009 23:19

Re: Koude start?

Bericht door niksnut »

12.5 volt onbelast zegt mij niks. Het kan best zijn dat hij tijdens het starten (belast) veel te ver weg zakt. misschien is van deze acuu de CCA waarde wel veel te laag . ( CCA = cold cranking amp. Oftewel de stroom die hij kan leveren waarbij een bepaalde spanning gehandhaaft blijft) die spanning heb je nodig om alle elektronica op gang te brengen.
heb je al een andere acuu cq. een tweede accu geprobeerd ??

weet niet wat voor garage dat is , maar wat hij probeert zijn enkel lap middelen.
Ciedric
Berichten: 121
Lid geworden op: 08 okt 2011 21:41

Re: Koude start?

Bericht door Ciedric »

Nee geen tweede accu geprobeerd. Die heb ik niet staan en met garantie tot oktober moet de garage van Herman Dekkers de problemen oplossen.
Gebruikersavatar
niksnut
Berichten: 1638
Lid geworden op: 13 mar 2009 23:19

Re: Koude start?

Bericht door niksnut »

lijkt me ook.
laat hem eerst de temp sensor maar vervangen
Ciedric
Berichten: 121
Lid geworden op: 08 okt 2011 21:41

Re: Koude start?

Bericht door Ciedric »

Vandaag in twee keer starten. Eerste keer niet aanslaan met koppeling in, tweede keer zonder koppeling wel aanslaan. Vraag me niet hoe, lekker rokershoestje :P
Gebruikersavatar
erichendri
Berichten: 5614
Lid geworden op: 14 nov 2010 21:02

Re: Koude start?

Bericht door erichendri »

Zo te horen in het filmpje heeft de accu gewoon te weinig capaciteit.
Je moet eens met de voltmeter tijdens het starten de spanning meten.
Zou niet zo maar blind sensoren vervangen om te proberen, is gewoon uit te
lezen of ze defect zijn of wat ze aan themperatuur meten.
Langer starten kan geen kwaad en dat gas geven hoeft ook niet.
Bougies en 100000 km???
Dat ging bij mazda ook niet goed.
Laat ze die maar vervangen.
Wacht er niet te lang mee want het is onduidelijk wat het weer gaat doen.
Zodadelijk is het niet meer zo koud en is de klacht over.
Zal je net zien dat je volgend jaar hetzelfde probleem hebt
en dan zijn de kosten voor jou.
Gewoon wegbrengen en de auto eventueel uit laten lezen door een dealer met
een subaru tester en niet zo'n universeel ding.

Eric
Plaats reactie