Pagina 1 van 2

Re: Hoe zit het nou...?

Geplaatst: 16 feb 2017 07:21
door ferluci
na 1 jaar weer even dit topic naar voren halen.
Mijn fozzie zit ook aan de kilometrage van kleppen check en waarschijnlijk ook kleppen stellen.
Rijdt nu al een 90.000 op LPG en heeft nu een kilometerstand van 287.000.
Heb bij twee dealerts een opgaaf gevraagd en daar zat nogal wat verschil tussen van 500 euro per opgaaf.
Reden is dat beide dealerts een andere mening hadden over stelbekertjes of shims in de motor, uiteindelijk is Subaru Nederland er aan te pas gekomen voor het verlossende antwoord.
Blijkt dat de fozzie bekers EN shims heeft om te stellen. ik heb de afspraak gemaakt en volgende week gaat de fozz naar de dealert. uiteraard komt er ook een nieuwe distributie op, spul ligt toch open.
Ik zal vragen of ik een opgaaf kan krijgen wat de speling is voordat er aan gewerkt wordt en wat de speling is achteraf, dan kunnen anderen er hopelijk hun voordeel mee doen.
Ik zeg nog even niet wie de dealert is of wat de kosten zijn, dat komt na volgende week wel na geleverde arbeid. :)
Oh ja,.... het is een 2.0 XT uit 2003 (een DOHC uitvoering en de motor hoeft er niet uit volgens de dealer).

Re: Hoe zit het nou...?

Geplaatst: 16 feb 2017 09:42
door quikfit
Ik ben inderdaad benieuwd naar de speling voordat ze(eventueel)gaan stellen. ;)

Gr. Quikfit :mrgreen:

Re: Hoe zit het nou...?

Geplaatst: 25 feb 2017 10:20
door ferluci
Zoals beloofd de up-date van de fozzie na de controle en inderdaad stellen van de klepspeling.
Ik heb het laten doen bij Klaaysen in Wezep, een Subaru dealer. leuke garage, vriendelijke mensen , en goede service dat even voorop gesteld.
Duurde een twee dagen, woensdag avond brengen en vrijdagmiddag ophalen.
Tevens ook de distributie vervangen, een krukaskeering en de snaartjes voor airco en dan natuurlijk de kleppen en de shims die er voor nodig waren.
En dan nu de situatie van de kleppen:
Het is een Forester 2.0 XT BJ 2003 (177 PK) met een DOHC motor en wordt gebruikt als familie auto en woon-werk verkeer met een dagelijkse afstand van 120 km per dag.
De fozzie heeft met 197K de gasinstallatie erin gebouwd gekregen, een eurogas LPI systeem met een flashlube smeersysteem bij vd Nieuwenhuizen uit Rogat.(goeie garage)
Belangrijk die flashlube, waarschijnlijk is dat de reden dat de kleppen niet strakker stonden dan nu geconstateerd, ik pleit er voor om dit zeker niet na te laten als je gas in laat bouwen.
Nu staat er 290K op en er is enkel regulier onh uitgevoerd aan het gas systeem.(en de rest ook natuurlijk :) )
Klepspeling na 90K = cylinder 1: in=0.20 uit=0.15
cylinder 2: in=0.20 uit=0.15
cylinder 3: in=0.20 uit=0.25
cylinder 4: in=0.20 uit=0.15
Cylinder 1,2 en 4 moesten dus gesteld worden vwb de uitlaat naar 0.25 toe en cylinder 3 stond verwonderlijk oké.
Ik vind het een prima resultaat na 90K rijden op LPG incl een reisje over de bulten naar Italië toe en de Duitse autobahn snelheden.
Oh ja,....... de motor hoefde er niet uit en het geheel duurde een kleine 10 uur arbeid voordat alles oké was incl. het proefrijden.
En dan nog de kosten......................................... dit geheel kostte mij 1350 euro incl.
Dat betekend dus een geheel nieuwe distributiesysteem, een krukaskeering, klepcontrole en klepstellen, verscheidene shims, klepdeksel pakkingen en bougiegat pakkingen, extra snaartjes, nieuwe koelvloeistof (was ook al oud) en dan nog het arbeidsloon en de :( BTW :(
Al met al weer tevreden gevoel en kan er weer een 100K tegenaan.
ik hoop dat ik wat licht heb gecreëerd in het duistere klepspeling en klepstel vraagstuk.
tot zover.

ferluci

Re: Hoe zit het nou...?

Geplaatst: 25 feb 2017 10:39
door erichendri
Ligt er natuurlijk wel aan wat de klepspeling moet zijn volgens de fabrieksspecificaties.

Eric

Re: Hoe zit het nou...?

Geplaatst: 25 feb 2017 11:25
door quikfit
Was wel nodig,0,15 is veelte krap voor de uitlaatkleppen,zeker op gas.Zo uit het hoofd is de klepspeling(bij mijn auto) inlaat 0,20 en uitlaat 0,30...maar hang me er niet aan op.
Prijs klopt ook wel in vergelijking met Dealer Tuijp.

Gr. Quikfit :mrgreen:

Re: Hoe zit het nou...?

Geplaatst: 26 feb 2017 11:43
door sbforest
Klepspeling moet zijn: inlaat 0,20 en uitlaat 0,25, dan was cilinder 3 dus prima!
Dan zijn de andere cilinders na 90.000 km wel aan het stellen toe.
Als de motor stationair nog mooi loopt lijkt dit goed.

Re: Hoe zit het nou...?

Geplaatst: 26 feb 2017 11:47
door sbforest
vraag: ferluci, heb je een elektronisch (automatisch) flashlube-smeersysteem of een handmatig smeersysteem?

Re: Hoe zit het nou...?

Geplaatst: 26 feb 2017 12:03
door Keizerh
Geschatte kosten voor de kleppen zijn bij mij 1250
Ook 2 dagen
Bedrag wel erg afhankelijk van de gebruikte stelbekers a 30euro
Tussen de x en 16 nodig en wellicht om te wisselen

Re: Hoe zit het nou...?

Geplaatst: 26 feb 2017 12:09
door quikfit
Keizerh schreef:Geschatte kosten voor de kleppen zijn bij mij 1250
Ook 2 dagen
Bedrag wel erg afhankelijk van de gebruikte stelbekers a 30euro
Tussen de x en 16 nodig en wellicht om te wisselen
De distributie komt daar nog bij... ;)

Gr. Quikfit :mrgreen:

Re: Hoe zit het nou...?

Geplaatst: 26 feb 2017 18:07
door ferluci
sbforest:
ik heb een elektronisch systeem afgestemd op de eurogas installatie.
moet alleen maar bijvullen en met de jaarlijkse onh beurt wordt er door de garage naar gekeken.
vooralsnog geen problemen met het systeem.

Re: Hoe zit het nou...?

Geplaatst: 25 apr 2017 22:42
door neonleon
Ik wik hier toch even op eargeren wel wat laat maar ja ,

Ik heb een subaru legacy 2,5 l uit 2006 met 350000 km op gas ik laat mijn kleppen stellen bij van de velde in Numansdorp. kost 220 euro kon gewoon met het blok er in kan niet bij alle modellen .

Re: Hoe zit het nou...?

Geplaatst: 26 apr 2017 08:49
door erichendri
220 is best wel veel.

Eric

Re: Hoe zit het nou...?

Geplaatst: 26 apr 2017 11:37
door quikfit
erichendri schreef:220 is best wel veel.

Eric
Hangt er vanaf...met olie+filter en pakkingen/bougiegat-rubbers valt dat reuze mee.

Gr. Quikfit :mrgreen: