Hoe zit het nou...?

Motoren, injectiesystemen etc.
ferluci
Berichten: 129
Lid geworden op: 15 Mei 2014 10:25
Type auto: Subaru Forester 2.0 AWD XT Turbo bj 2003

Re: Hoe zit het nou...?

Berichtdoor ferluci » 16 Feb 2017 08:21

na 1 jaar weer even dit topic naar voren halen.
Mijn fozzie zit ook aan de kilometrage van kleppen check en waarschijnlijk ook kleppen stellen.
Rijdt nu al een 90.000 op LPG en heeft nu een kilometerstand van 287.000.
Heb bij twee dealerts een opgaaf gevraagd en daar zat nogal wat verschil tussen van 500 euro per opgaaf.
Reden is dat beide dealerts een andere mening hadden over stelbekertjes of shims in de motor, uiteindelijk is Subaru Nederland er aan te pas gekomen voor het verlossende antwoord.
Blijkt dat de fozzie bekers EN shims heeft om te stellen. ik heb de afspraak gemaakt en volgende week gaat de fozz naar de dealert. uiteraard komt er ook een nieuwe distributie op, spul ligt toch open.
Ik zal vragen of ik een opgaaf kan krijgen wat de speling is voordat er aan gewerkt wordt en wat de speling is achteraf, dan kunnen anderen er hopelijk hun voordeel mee doen.
Ik zeg nog even niet wie de dealert is of wat de kosten zijn, dat komt na volgende week wel na geleverde arbeid. :)
Oh ja,.... het is een 2.0 XT uit 2003 (een DOHC uitvoering en de motor hoeft er niet uit volgens de dealer).
Gebruikersavatar
quikfit
Berichten: 1682
Lid geworden op: 11 Jul 2012 13:51
Type auto: Forester 2006 EJ204-Daihatsu YRV 4WD

Re: Hoe zit het nou...?

Berichtdoor quikfit » 16 Feb 2017 10:42

Ik ben inderdaad benieuwd naar de speling voordat ze(eventueel)gaan stellen. ;)

Gr. Quikfit :mrgreen:
ferluci
Berichten: 129
Lid geworden op: 15 Mei 2014 10:25
Type auto: Subaru Forester 2.0 AWD XT Turbo bj 2003

Re: Hoe zit het nou...?

Berichtdoor ferluci » 25 Feb 2017 11:20

Zoals beloofd de up-date van de fozzie na de controle en inderdaad stellen van de klepspeling.
Ik heb het laten doen bij Klaaysen in Wezep, een Subaru dealer. leuke garage, vriendelijke mensen , en goede service dat even voorop gesteld.
Duurde een twee dagen, woensdag avond brengen en vrijdagmiddag ophalen.
Tevens ook de distributie vervangen, een krukaskeering en de snaartjes voor airco en dan natuurlijk de kleppen en de shims die er voor nodig waren.
En dan nu de situatie van de kleppen:
Het is een Forester 2.0 XT BJ 2003 (177 PK) met een DOHC motor en wordt gebruikt als familie auto en woon-werk verkeer met een dagelijkse afstand van 120 km per dag.
De fozzie heeft met 197K de gasinstallatie erin gebouwd gekregen, een eurogas LPI systeem met een flashlube smeersysteem bij vd Nieuwenhuizen uit Rogat.(goeie garage)
Belangrijk die flashlube, waarschijnlijk is dat de reden dat de kleppen niet strakker stonden dan nu geconstateerd, ik pleit er voor om dit zeker niet na te laten als je gas in laat bouwen.
Nu staat er 290K op en er is enkel regulier onh uitgevoerd aan het gas systeem.(en de rest ook natuurlijk :) )
Klepspeling na 90K = cylinder 1: in=0.20 uit=0.15
cylinder 2: in=0.20 uit=0.15
cylinder 3: in=0.20 uit=0.25
cylinder 4: in=0.20 uit=0.15
Cylinder 1,2 en 4 moesten dus gesteld worden vwb de uitlaat naar 0.25 toe en cylinder 3 stond verwonderlijk oké.
Ik vind het een prima resultaat na 90K rijden op LPG incl een reisje over de bulten naar Italië toe en de Duitse autobahn snelheden.
Oh ja,....... de motor hoefde er niet uit en het geheel duurde een kleine 10 uur arbeid voordat alles oké was incl. het proefrijden.
En dan nog de kosten......................................... dit geheel kostte mij 1350 euro incl.
Dat betekend dus een geheel nieuwe distributiesysteem, een krukaskeering, klepcontrole en klepstellen, verscheidene shims, klepdeksel pakkingen en bougiegat pakkingen, extra snaartjes, nieuwe koelvloeistof (was ook al oud) en dan nog het arbeidsloon en de :( BTW :(
Al met al weer tevreden gevoel en kan er weer een 100K tegenaan.
ik hoop dat ik wat licht heb gecreëerd in het duistere klepspeling en klepstel vraagstuk.
tot zover.

ferluci
Gebruikersavatar
erichendri
Berichten: 3263
Lid geworden op: 14 Nov 2010 22:02
Type auto: Subaru legacy station 2.0 4WD H5 met H/L
Locatie: Utrechtse Heuvelrug.

Re: Hoe zit het nou...?

Berichtdoor erichendri » 25 Feb 2017 11:39

Ligt er natuurlijk wel aan wat de klepspeling moet zijn volgens de fabrieksspecificaties.

Eric
Gebruikersavatar
quikfit
Berichten: 1682
Lid geworden op: 11 Jul 2012 13:51
Type auto: Forester 2006 EJ204-Daihatsu YRV 4WD

Re: Hoe zit het nou...?

Berichtdoor quikfit » 25 Feb 2017 12:25

Was wel nodig,0,15 is veelte krap voor de uitlaatkleppen,zeker op gas.Zo uit het hoofd is de klepspeling(bij mijn auto) inlaat 0,20 en uitlaat 0,30...maar hang me er niet aan op.
Prijs klopt ook wel in vergelijking met Dealer Tuijp.

Gr. Quikfit :mrgreen:
Gebruikersavatar
sbforest
Berichten: 14
Lid geworden op: 25 Feb 2017 23:17
Type auto: Forester SG 2.0 2004
Locatie: Groningen

Re: Hoe zit het nou...?

Berichtdoor sbforest » 26 Feb 2017 12:43

Klepspeling moet zijn: inlaat 0,20 en uitlaat 0,25, dan was cilinder 3 dus prima!
Dan zijn de andere cilinders na 90.000 km wel aan het stellen toe.
Als de motor stationair nog mooi loopt lijkt dit goed.
Gebruikersavatar
sbforest
Berichten: 14
Lid geworden op: 25 Feb 2017 23:17
Type auto: Forester SG 2.0 2004
Locatie: Groningen

Re: Hoe zit het nou...?

Berichtdoor sbforest » 26 Feb 2017 12:47

vraag: ferluci, heb je een elektronisch (automatisch) flashlube-smeersysteem of een handmatig smeersysteem?
Keizerh
Berichten: 114
Lid geworden op: 30 Dec 2016 21:31
Type auto: Subaru Forester 2008
Locatie: Wildervank

Re: Hoe zit het nou...?

Berichtdoor Keizerh » 26 Feb 2017 13:03

Geschatte kosten voor de kleppen zijn bij mij 1250
Ook 2 dagen
Bedrag wel erg afhankelijk van de gebruikte stelbekers a 30euro
Tussen de x en 16 nodig en wellicht om te wisselen
Gebruikersavatar
quikfit
Berichten: 1682
Lid geworden op: 11 Jul 2012 13:51
Type auto: Forester 2006 EJ204-Daihatsu YRV 4WD

Re: Hoe zit het nou...?

Berichtdoor quikfit » 26 Feb 2017 13:09

Keizerh schreef:Geschatte kosten voor de kleppen zijn bij mij 1250
Ook 2 dagen
Bedrag wel erg afhankelijk van de gebruikte stelbekers a 30euro
Tussen de x en 16 nodig en wellicht om te wisselen


De distributie komt daar nog bij... ;)

Gr. Quikfit :mrgreen:
ferluci
Berichten: 129
Lid geworden op: 15 Mei 2014 10:25
Type auto: Subaru Forester 2.0 AWD XT Turbo bj 2003

Re: Hoe zit het nou...?

Berichtdoor ferluci » 26 Feb 2017 19:07

sbforest:
ik heb een elektronisch systeem afgestemd op de eurogas installatie.
moet alleen maar bijvullen en met de jaarlijkse onh beurt wordt er door de garage naar gekeken.
vooralsnog geen problemen met het systeem.
neonleon
Berichten: 2
Lid geworden op: 18 Feb 2014 20:33
Type auto: subaru legacy 2006

Re: Hoe zit het nou...?

Berichtdoor neonleon » 25 Apr 2017 22:42

Ik wik hier toch even op eargeren wel wat laat maar ja ,

Ik heb een subaru legacy 2,5 l uit 2006 met 350000 km op gas ik laat mijn kleppen stellen bij van de velde in Numansdorp. kost 220 euro kon gewoon met het blok er in kan niet bij alle modellen .
Gebruikersavatar
erichendri
Berichten: 3263
Lid geworden op: 14 Nov 2010 22:02
Type auto: Subaru legacy station 2.0 4WD H5 met H/L
Locatie: Utrechtse Heuvelrug.

Re: Hoe zit het nou...?

Berichtdoor erichendri » 26 Apr 2017 08:49

220 is best wel veel.

Eric
Gebruikersavatar
quikfit
Berichten: 1682
Lid geworden op: 11 Jul 2012 13:51
Type auto: Forester 2006 EJ204-Daihatsu YRV 4WD

Re: Hoe zit het nou...?

Berichtdoor quikfit » 26 Apr 2017 11:37

erichendri schreef:220 is best wel veel.

Eric


Hangt er vanaf...met olie+filter en pakkingen/bougiegat-rubbers valt dat reuze mee.

Gr. Quikfit :mrgreen:

Terug naar “Motoren”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast