Hoe zit het nou...?

Motoren, injectiesystemen etc.
Gebruikersavatar
Louis
Berichten: 586
Lid geworden op: 18 Nov 2011 12:19
Type auto: MY00 Subaru Legacy III LX station

Hoe zit het nou...?

Berichtdoor Louis » 18 Nov 2011 16:27

Beste medeforummers,

Na flink zoekwerk op dit forum en nog andere zit ik met een knagende vraag m.b.t. het rijden op LPG en de geschiktheid van een subaruboxer. Wat ik heb ontdek is dat boxers met hydraulische klepstoters daar probleemloos vele kilometers op kunnen draaien. Van de boxer met stelbouten moet regelmatig de kleppen worden gesteld.
Nu heeft mijn Forester van 2007 een DOHC motor met variabele kleptiming en 158 pk. Maar hoe zit het dan met de klepbediening? Hydraulisch, stelbout, vulplaatjes... wie het weet mag het zeggen want zelf ben ik er niet achter gekomen. Wat ik wel weet is dat er begin 2007 gestunt is met Subaru's op LPG. Kon je toen krijgen voor een meerprijs van slechts 900 euri.

Het rijden op LPG doe ik als volgt:
Beginnen met een volle benzinetank én een volle gastank. Na enkele maanden LPG rijden is de benzinetank ongeveer voor de helft leeg door alle koude starts en warmrijden. Dan rijd ik de rest van de benzinetank leeg en begin ik opnieuw. Wat ik ook geregeld doe is de gastank leegrijden tot ik de installatie moet uitschakelen en dan verder op benzine naar het tankstation (niet aan de snelweg want daar is de brandstof het duurst). Is dit verstandig zo?

Voor sommigen lijken dit misschien wat domme vragen maar ik kon er echt niets over vinden en het gebruik van LPG is voor mij ook nieuw.

Graag jullie mening.
Groeten, Louis
Gebruikersavatar
the dude
Berichten: 1776
Lid geworden op: 21 Dec 2008 13:43
Type auto: Suzuki Grand Vitara Van'03 - Skoda Fabia '14
Locatie: Palmonostora, Hongarije

Re: Hoe zit het nou...?

Berichtdoor the dude » 18 Nov 2011 19:30

Ik heb helemaal geen mening :mrgreen: , maar ben wel in je vraag EN antwoorden daarop geinteresseerd. Ik heb sinds kort n.l.ook een Station GX op gas en weet ook niet echt hoe het allemaal "hoort".
10082011(006).jpg
Op bijgaande foto staat een busje vloeistof met een "druppelaar". Dan gaat er om de zoveel tijd een druppeltje(waarvan ik de naam ff niet weet)in de branstof mee ter XTra smering voor de kleppen.

We gaan t afwachten.............................



Oja, de XT uit 1986 heeft OOK op gas gereden 8-) 8-)
XT: 2 COOL 2 B 4GOTTEN
Gebruikersavatar
SP-Boxer
Berichten: 3882
Lid geworden op: 10 Nov 2008 23:52
Type auto: Subaru Legacy 3.0R Spec B MY09; 2.2GX MY92; 2.0 turbo MY92; Vivio 0.7GLi MY97
Locatie: Veldhoven
Contact:

Re: Hoe zit het nou...?

Berichtdoor SP-Boxer » 18 Nov 2011 20:23

Hoe veel je op benzine en op gas rijdt maakt niets uit. Natuurlijk wil je zoveel mogelijk besparen, dus vooral op gas rijden. :)

Ik heb nog niet eerder gehoord dat mensen hem bewust leegrijden als hij halfleeg is, maar gezien de snelle veroudering van benzine helemaal niet zo'n slecht idee. Gewoon zo doorgaan dus!


Voor wat betreft jouw motor... Ik moet je teleurstellen, maar je hebt de minst geschikte subarumotor voor LPG...
Quote van een ander forum: "De nieuwere modellen hebben DOHC koppen met stelbekers. Om die te kunnen demonteren moet je de nokkenassen uitbouwen en om dat fatsoenlijk te kunnen doen moet de motor eruit."

Kosten kleppen stellen ca. 1000,-!!!

Oplossing kan zijn om de motor de eerste keer uit te bouwen en het stelmechanisme te vervangen voor een ouder systeem. Dan kunnen in het vervolg de nokkenassen blijven zitten.

Bron: http://www.subaru-youngtimers.com/forum/viewtopic.php?f=20&t=5958&start=20
"I feel Legacy"
Gebruikersavatar
erichendri
Berichten: 3332
Lid geworden op: 14 Nov 2010 22:02
Type auto: Subaru legacy station 2.0 4WD H5 met H/L
Locatie: Utrechtse Heuvelrug.

Re: Hoe zit het nou...?

Berichtdoor erichendri » 18 Nov 2011 21:08

Op zich is het leegrijden van je benzinetank vanaf "half vol" geen slechte optie.
In de eerste plaats het verouderen, maar vergeet niet dat de brandstof kontinu
wordt rond gepompt waardoor deze best wel heet word maar dat speelt
pas op bij 15 liter of minder in de tank.
Heb een paar keer een verbrande fuelpomp moeten vervangen bij mazda.
Het leegrijden van de gastank raadt ik echter af doordat het mengsel steeds
armer wordt en daar door een hetere verbranding ontstaat en dat
vinden de kleppen niet fijn.
Gas installatie schakeld ook wel zelf over maar doet dit pas als er
meer dan 30 seconden een arm mengsel is gemeten.
Zo was dit toen bij koltec installaties die in mazda's werden ingebouwd.

eric
Gebruikersavatar
Louis
Berichten: 586
Lid geworden op: 18 Nov 2011 12:19
Type auto: MY00 Subaru Legacy III LX station

Re: Hoe zit het nou...?

Berichtdoor Louis » 23 Nov 2011 15:31

Nou mensen, allemaal bedankt voor je bijdrage.
Wat ik dus niet moet doen is de gastank helemaal leegrijden i.v.m. hitte.

In mijn Forester zit een gasinstallatie van Teleflex. Iemand van gehoord? Heb de auto gekocht met een km.stand van 100.000. Bij de servicebeurt van 115.000 km had de auto kuren; het cruiselampje en de CEL knipperden en op het laatst continu CEL. Bleek er iets mis met de injectoren en is onder garantie gerepareerd. De beurt moest ik overigens wel betalen :mrgreen:

Wat de klepbediening betreft: Het kan zijn dat de kleppen zijn gesteld voor ik de auto geleverd kreeg, heb er niet naar gevraagd en ook niets over gehoord (wist ik veel). De volgende keer dat de auto op beurt moet ga ik de dealer er zeker over navragen. De auto heeft er nu 128.000 km op zitten zonder verdere problemen en trekt als een beer, vooral boven de 4.000 tpm. Op benzine reageert de motor een klein beetje directer maar dat merk ik pas als ik echt als een dolle rijd.
Verbruik met mijn zware rechtervoet is 1 op 9 op gas en 1 op 11 op benzine, vind ik netjes voor een auto van 1400 kg.

Groeten, Louis.
Groeten, Louis
Gebruikersavatar
Louis
Berichten: 586
Lid geworden op: 18 Nov 2011 12:19
Type auto: MY00 Subaru Legacy III LX station

Re: Hoe zit het nou...?

Berichtdoor Louis » 01 Dec 2011 15:51

OK beste medeforummers, ik ben eruit.

Gisteren mijn Fozzy op beurt gebracht en de dealer voorzichtig doorgevraagd (wil 'm niet zwartmaken) over de klepbediening en de slijtage.
Het blijkt dat de nieuwe DOHC boxers zijn voorzien van vulplaatjes. Daardoor hoeven de kleppen pas na 100.000 km gesteld te worden. Kan ook variëren van 80.000 tot 120.000 km, ligt er aan hoe de auto wordt behandeld. Bij LPG ligt die interval nauwelijks hoger. Wel moet de motor er dan uit omdat je er anders niet bij kunt.
Voorlopig kan ik er met een gerust hart tegenaan.
Groeten, Louis
Gebruikersavatar
erichendri
Berichten: 3332
Lid geworden op: 14 Nov 2010 22:02
Type auto: Subaru legacy station 2.0 4WD H5 met H/L
Locatie: Utrechtse Heuvelrug.

Re: Hoe zit het nou...?

Berichtdoor erichendri » 01 Dec 2011 20:46

Bij mazda lag het interval van de klepspeling bij LPG motoren lager
als bij de benzine motoren.
Ook dit waren plaatjes.
Was 90000 om 30000 en soms hadden ze dan al bijna geen speling.
Benzine motoren was vaak alleen een controle bij 90000 km.
Weet niet hoe de kwaliteit bij subaru is.

Eric
Gebruikersavatar
SP-Boxer
Berichten: 3882
Lid geworden op: 10 Nov 2008 23:52
Type auto: Subaru Legacy 3.0R Spec B MY09; 2.2GX MY92; 2.0 turbo MY92; Vivio 0.7GLi MY97
Locatie: Veldhoven
Contact:

Re: Hoe zit het nou...?

Berichtdoor SP-Boxer » 01 Dec 2011 21:26

Bij de Legacy zit er een verschil tussen de 150pk en de 165pk motor. De ene moet na 30k km gesteld worden, de andere na 100k km. Omdat de Forester 158pk heeft weet ik even niet welke motor dat is. Ik hoop dat ze gelijk hebben bij de garage ;)
"I feel Legacy"
Gebruikersavatar
erichendri
Berichten: 3332
Lid geworden op: 14 Nov 2010 22:02
Type auto: Subaru legacy station 2.0 4WD H5 met H/L
Locatie: Utrechtse Heuvelrug.

Re: Hoe zit het nou...?

Berichtdoor erichendri » 02 Dec 2011 15:35

En rij je iets te lang door met te strakke kleppen dan is
het einde verhaal en moeten de koppen eraf.
Voordeel is dan wel dat je gelijk hardere zittingen erin kan laten zetten
en betere kleppen.
En eventueel hydraulische stoters als dat kan, hoef je nooit meer te stellen.

Eric
Gebruikersavatar
RJS
Berichten: 895
Lid geworden op: 18 Mar 2011 10:48
Type auto: Subaru Forester 2001
Locatie: Amersfoort
Contact:

Re: Hoe zit het nou...?

Berichtdoor RJS » 12 Jan 2012 23:11

Hoe zit dat met mijn Forester uit 2001. Kunnen die kleppen gewoon gesteld worden?
Gebruikersavatar
SP-Boxer
Berichten: 3882
Lid geworden op: 10 Nov 2008 23:52
Type auto: Subaru Legacy 3.0R Spec B MY09; 2.2GX MY92; 2.0 turbo MY92; Vivio 0.7GLi MY97
Locatie: Veldhoven
Contact:

Re: Hoe zit het nou...?

Berichtdoor SP-Boxer » 13 Jan 2012 00:45

Ja, de 2.0 SOHC motoren zijn te stellen met het blok in de auto :)
"I feel Legacy"
Gebruikersavatar
RJS
Berichten: 895
Lid geworden op: 18 Mar 2011 10:48
Type auto: Subaru Forester 2001
Locatie: Amersfoort
Contact:

Re: Hoe zit het nou...?

Berichtdoor RJS » 14 Jan 2012 17:43

Pfff. gelukkig... :?
Gebruikersavatar
Lars
Berichten: 29
Lid geworden op: 13 Mar 2016 19:16
Type auto: Subaru Legacy 2.0 Saloon / Fiat Panda 1.2 Dynamic Sound

Re: Hoe zit het nou...?

Berichtdoor Lars » 14 Mar 2016 11:48

Hoi Mensen.

Hopelijk neemt het mij niemand kwalijk dat ik dit topic even weer tot leven breng. Maar aangezien ik binnenkort in bezit ben van een Legacy 2.0 uit 2001 wou ik toch graag weten wat de kosten zijn van het kleppen stellen en of er in Zuid-Holland specialisten zijn die dit kunnen doen?

Of is er toevallig iemand op het forum die mij wil helpen???

Ik hoor het graag.
Scuby
Berichten: 38
Lid geworden op: 02 Aug 2015 19:28
Type auto: Forester

Re: Hoe zit het nou...?

Berichtdoor Scuby » 14 Mar 2016 12:39

Waar in zuid Holland...(regio?)
Gebruikersavatar
Lars
Berichten: 29
Lid geworden op: 13 Mar 2016 19:16
Type auto: Subaru Legacy 2.0 Saloon / Fiat Panda 1.2 Dynamic Sound

Re: Hoe zit het nou...?

Berichtdoor Lars » 14 Mar 2016 12:43

Ik zelf woon in Rotterdam.
Scuby
Berichten: 38
Lid geworden op: 02 Aug 2015 19:28
Type auto: Forester

Re: Hoe zit het nou...?

Berichtdoor Scuby » 14 Mar 2016 13:07

Ik ga altijd naar ATS in Papendrecht. Dit is een vrij nieuwe garage maar met mensen met veel kennis van auto's. Doen nu al een aantal jaren alles aan mijn Subaru Forester en rekenen hele schappelijke prijzen. Ik weet natuurlijk niet wat er bij een Legacy anders is, maar ze zijn daar eerlijk en als het kan maken ze een vaste prijsafspraak van tevoren. (of ze geven een richting waar ze niet te veel van afwijken.) Beste is ff bellen en langsgaan voor een vrijblijvende afspraak. Dan kijken ze wat er moet gebeuren en krijg je een eerlijk advies. Daarna zelf kiezen wat je doet.

Dit is 20 km van Rdam centrum.

ff Google op ATS Papendrecht
Gebruikersavatar
SP-Boxer
Berichten: 3882
Lid geworden op: 10 Nov 2008 23:52
Type auto: Subaru Legacy 3.0R Spec B MY09; 2.2GX MY92; 2.0 turbo MY92; Vivio 0.7GLi MY97
Locatie: Veldhoven
Contact:

Re: Hoe zit het nou...?

Berichtdoor SP-Boxer » 14 Mar 2016 13:38

En informeer eens bij Richards garage in Wateringen. Zelf geen ervaring mee, maar moet altijd zeer behulpzaam zijn tegen eerlijke prijzen. Heeft zelf ook 2 Legacy's.
"I feel Legacy"
Gebruikersavatar
Lars
Berichten: 29
Lid geworden op: 13 Mar 2016 19:16
Type auto: Subaru Legacy 2.0 Saloon / Fiat Panda 1.2 Dynamic Sound

Re: Hoe zit het nou...?

Berichtdoor Lars » 14 Mar 2016 14:01

Super bedankt voor jullie reacties. Ik wacht ff tot ik hem heb. Dan ga ik er werk van maken.
Verzamelaar
Berichten: 831
Lid geworden op: 07 Jan 2014 12:04
Type auto: Subaru Legacy Turbo, Leone 4WD, Leone Hatchback

Re: Hoe zit het nou...?

Berichtdoor Verzamelaar » 14 Mar 2016 22:53

Bij een Legacy uit 2001 is kleppen stellen goed te doen. Gewoon stelboutjes.
Gewoon omdat het kan.
Gebruikersavatar
Jo4WD
Berichten: 152
Lid geworden op: 30 Jun 2012 12:32
Type auto: Leone 1.8 GL `89, | Legacy Turbo `92
Locatie: Groene Hart

Re: Hoe zit het nou...?

Berichtdoor Jo4WD » 15 Mar 2016 14:33

Wij gaan altijd naar garage van der Boon in Alphen aan den Rijn (industrieterrein langs de N11 tussen Bodegraven en Leiden) goede en snelle service en mensen met hart en kennis voor Subaru. Je betaalt er wel wat voor.
80`s boxer power!

Terug naar “Motoren”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast