Carterpan aanpassen

Motoren, injectiesystemen etc.
LeoneTurbo
Berichten: 745
Lid geworden op: 11 nov 2008 21:15

Carterpan aanpassen

Bericht door LeoneTurbo »

Ik heb begrepen dat voor VW-toepassingen de EJ-serie carterpan ingekort wordt en verbreedt. Ik wil graag een carterpan laten verbreden, hoogte blijft wel gelijk. Ik neem aan dat dat technisch gezien mogelijk is, wat zouden de kosten hiervan zijn?
Gebruikersavatar
Toon
Berichten: 988
Lid geworden op: 13 nov 2008 12:47

Re: Carterpan aanpassen

Bericht door Toon »

Wat heb je er voor over??? en hoeveel haast heb je??
Gebruikersavatar
Bram_R
Berichten: 1216
Lid geworden op: 17 nov 2008 13:05

Re: Carterpan aanpassen

Bericht door Bram_R »

als je afmetingen/tekeningen voor me hebt, wil ik ook wel eens een calculatie maken om te zien wat het kost zo'n ding geheel nieuw uit plaatstaal te maken. Ik denk dat dat bijna nog efficienter is dan een oude aan te passen.

Met een paar goed uitslagen en kantwerk zit er geeneens zo gek veel laswerk aan.
Nabehandeling elektrolystisch verzinkt?

Bram
...ervaring is datgene wat je hebt, net nadat je het nodig had...
Gebruikersavatar
Toon
Berichten: 988
Lid geworden op: 13 nov 2008 12:47

Re: Carterpan aanpassen

Bericht door Toon »

hey Bram, maak er gelijk een stuk of tien, kopers genoeg en ik heb weinig tijd. ;) :okeee:
LeoneTurbo
Berichten: 745
Lid geworden op: 11 nov 2008 21:15

Re: Carterpan aanpassen

Bericht door LeoneTurbo »

Ik heb geen haast, en denk dat een bestaand carter aanpassen eenvoudiger is, gewoon twee 'uitsteeksels' eraan lassen :)

Ik zal binnenkort wel even een tekening plaatsen.
Gebruikersavatar
Bram_R
Berichten: 1216
Lid geworden op: 17 nov 2008 13:05

Re: Carterpan aanpassen

Bericht door Bram_R »

hey Bram, maak er gelijk een stuk of tien, kopers genoeg en ik heb weinig tijd.
hey Bram, maak er gelijk een stuk of tien, kopers genoeg en ik heb weinig tijd. ;) :okeee:
Ik heb geen haast, en denk dat een bestaand carter aanpassen eenvoudiger is, gewoon twee 'uitsteeksels' eraan lassen

Ik zal binnenkort wel even een tekening plaatsen.
Ik heb geen haast, en denk dat een bestaand carter aanpassen eenvoudiger is, gewoon twee 'uitsteeksels' eraan lassen :)
voordeel is wel als je hem geheel nieuw maakt dat je compleet schoon materiaal hebt en dat last wel zo fijn.
veel (Impreza) rijders lopen al altijd te zoeken naar meer olie-inhoud voor hun blok omdat de std. 4 liter ook erg snel opwarmt. Hoeveel denk je te kunnen winnen aan inhoud Marnix? Het is volgens mij al een best krappe boel daaronder met subframe en stukken uitlaat in de buurt.

Bram
...ervaring is datgene wat je hebt, net nadat je het nodig had...
Gebruikersavatar
Dennis
Berichten: 362
Lid geworden op: 05 dec 2008 20:12

Re: Carterpan aanpassen

Bericht door Dennis »

Voor mij mag je wel een lagere maken. Die van mijn EJ2.0E hebben we gewoon 4 cm tussen uitgehaald en weer aan elkaar gelast. Er kan nu nog een 3,5 liter totaal met filter in. Alleen heeft Patrick niet zoveel tijd en ik niet de kwaliteit om het te doen. Dus laat maar weten wat het moet kosten om een plattere en wat bredere te maken. Inclusief een aangepaste aanzuigbuis :)
LeoneTurbo
Berichten: 745
Lid geworden op: 11 nov 2008 21:15

Re: Carterpan aanpassen

Bericht door LeoneTurbo »

Let wel op met zo weinig olie; 4L is echt het minimum voor een EJ-serie motor anders krijg je problemen met smering van de lagers bij hogere toerentallen en in bochten!

Ik wil mijn carter qua diepte standaard houden maar wel aan de onderkant verbreden, aan weerszijden ca. 1L erbij, zoals gezegd, tekening volgt.
Coen
Berichten: 49
Lid geworden op: 14 nov 2008 14:05

Re: Carterpan aanpassen

Bericht door Coen »

Hmm, misschien heb ik ook wel interesse; hangt een beetje af van de prijs.

Groetjes Coen.
Gebruikersavatar
Bram_R
Berichten: 1216
Lid geworden op: 17 nov 2008 13:05

Re: Carterpan aanpassen

Bericht door Bram_R »

Coen schreef:Hmm, misschien heb ik ook wel interesse; hangt een beetje af van de prijs.

Groetjes Coen.
ik wacht eerst de specs van Marnix even af en zal dan met mijn broer die een eigen zaak in de metaal heeft hiervan een kostenraming vragen.
Ik weet verder niet wat er nog zoal voor details in de carterpan zitten die het geheel duurder maken, maar probeer een strakke prijs te bedingen 8-)

@Marnix, denk je dat er ook meer interesse kan worden verwacht van het Impreza front, carterpannen met ca. 5,5 - 6 liter inhoud? Waar heb je jouw XXL carterpan voor nodig eigenlijk?

@Toon, wat wordt er normaal aangepast bij een Kever-conversie? Zou mooi zijn een ontwerp te maken wat past voor een hoop toepassingen.

Bram
...ervaring is datgene wat je hebt, net nadat je het nodig had...
LeoneTurbo
Berichten: 745
Lid geworden op: 11 nov 2008 21:15

Re: Carterpan aanpassen

Bericht door LeoneTurbo »

Ik denk dat er beperkt belangstelling voor is aangezien zo'n carter alleen past met origineel uitlaatspruit niet met GT-spec equal length; juist die jongens hebben meer olie nodig i.v.m. zwaardere tuning. Ik wil het voor circuitgebruik hebben.
Gebruikersavatar
Dennis
Berichten: 362
Lid geworden op: 05 dec 2008 20:12

Re: Carterpan aanpassen

Bericht door Dennis »

En dan te bedenken dat er in een kever maar 2,5 liter gaat en niet eens een carter pan heeft.
Gebruikersavatar
SP-Boxer
Berichten: 5506
Lid geworden op: 10 nov 2008 22:52

Re: Carterpan aanpassen

Bericht door SP-Boxer »

Simpel gezegd: wanneer een spruitstuk is gemonteerd, waarbij de uitlaat van de linker cilinderbank vóór het carter langs gaat, is het niet te gebruiken...?


Gebruik van een oliekoeler vergroot ook het olievolume, is dat niet gewoon goedkoper?
"I feel Legacy"
Gebruikersavatar
Toon
Berichten: 988
Lid geworden op: 13 nov 2008 12:47

Re: Carterpan aanpassen

Bericht door Toon »

@Bram , Tussen mijn resto fotos op www.mijnalbum.nl/album=djnpc88h staan een paar fotos hoe ik het gedaan heb, ik weet niet hoe ik ze hier moet krijgen laat iemand ze hier maar neer plakken. Ik heb er eerst 8cm afgehaald en daarna een pan onder gemaakt van drie cm, Twee platen 1,5mm dik 280 x 280 hoeken afgerond R= 40, op een van de platen leg je het overgebleven deel van het carter, rondom aftekenen, met decoupeerzaag uitzagen en aan het carter lassen. een strook plaat 28mm breed langs de buitenkant van de tweede plaat lassen. Uit een strook plaat van 25 mm breed, stukken geknipt voor slingerschotjes, deze op de bodem gelast met voldoende ruimte om de olie nog door te laten, daarna de delen aan elkaar lassen. Een stuk 40 x 40 mm rond de aftapplug uit de cartebodem slijpen. op een stukje koker 40x 40x1,5 lassen en schuin in de pan bouwen.Alles natuurlijk vloeistofdicht aflassen. Ter controle, 5liter benzine er in gieten en binnen vijf minuten weet je of het dicht is. Ik heb er inmiddels drie gedaan en heb er(per stuk) tussen vijf en zes uur werk aan, inclusief het inkorten van de aanzuigbuis, zodanig dat de olie nog midden uit het carter wordt opgezogen zoals standaard.

Heb je nog vragen, Roep maar.

Toon
Gebruikersavatar
SP-Boxer
Berichten: 5506
Lid geworden op: 10 nov 2008 22:52

Re: Carterpan aanpassen

Bericht door SP-Boxer »

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding


Vooruit dan ;)
"I feel Legacy"
Gebruikersavatar
Toon
Berichten: 988
Lid geworden op: 13 nov 2008 12:47

Re: Carterpan aanpassen

Bericht door Toon »

Bedankt Marcel
Gebruikersavatar
Bram_R
Berichten: 1216
Lid geworden op: 17 nov 2008 13:05

Re: Carterpan aanpassen

Bericht door Bram_R »

wow, vakwerk Toon.

Las je dit nu ook MIG af of doe je dit met TIG? Als je alles heel netjes passend hebt, kun je het wel mooi met TIG allemaal afvloeien.

Ik had eerlijk gezegd een beetje verwacht dat het moeilijk zou zijn alle olie helemaal uit het carter en het metaal te krijgen en je veel verontreinigingen bij het lassen zou hebben, maar je lassen zien er netjes en uniform uit. Nogmaals vakwerk en in een strakke tijd!

Bram
...ervaring is datgene wat je hebt, net nadat je het nodig had...
LeoneTurbo
Berichten: 745
Lid geworden op: 11 nov 2008 21:15

Re: Carterpan aanpassen

Bericht door LeoneTurbo »

Afbeelding
Ik heb er zo een uit alu liggen :) (zie rechter foto) maar wil ze graag i.v.m. kosten uit metaal hebben.

Toon, als ik je een carter aanlever, kan je dat dan eens tegen een leuke prijs verbouwen? Aanzuigbuis hoeft niet ingekort te worden.

@ Marcel: de 'oren' met extra volume zitten naar de zijkanten, dus een cross-over pipe voor het carter langs is geen punt.
Gebruikersavatar
Bram_R
Berichten: 1216
Lid geworden op: 17 nov 2008 13:05

Re: Carterpan aanpassen

Bericht door Bram_R »

Marnix schreef:Afbeelding
Ik heb er zo een uit alu liggen :) (zie rechter foto) maar wil ze graag i.v.m. kosten uit metaal hebben.

Toon, als ik je een carter aanlever, kan je dat dan eens tegen een leuke prijs verbouwen? Aanzuigbuis hoeft niet ingekort te worden.

@ Marcel: de 'oren' met extra volume zitten naar de zijkanten, dus een cross-over pipe voor het carter langs is geen punt.
Mooi spul hoor, die alu dingen heb ook nog geintegreerde koelribben erin zitten. Alu geleidt warmte al beter, dit draagt ook goed bij aan koelere olie. Wat kosten deze dingen dan?

Als ik dit ontwerp idd zo zie en het resultaat van Toon, zou aanpassen van de originele pan wel mijn eerste keuze zijn.

Bram
...ervaring is datgene wat je hebt, net nadat je het nodig had...
LeoneTurbo
Berichten: 745
Lid geworden op: 11 nov 2008 21:15

Re: Carterpan aanpassen

Bericht door LeoneTurbo »

Toon, zal ik van karton een 'mock up' maken van de aanpassing aan de oliepan en je dit geheel toesturen?
Gebruikersavatar
SP-Boxer
Berichten: 5506
Lid geworden op: 10 nov 2008 22:52

Re: Carterpan aanpassen

Bericht door SP-Boxer »

Ik ben inderdaad ook wel benieuwd naar de prijs van zo'n alu exemplaar. Kan een oliekoeler overbodig maken...
"I feel Legacy"
Gebruikersavatar
Toon
Berichten: 988
Lid geworden op: 13 nov 2008 12:47

Re: Carterpan aanpassen

Bericht door Toon »

OK.
LeoneTurbo
Berichten: 745
Lid geworden op: 11 nov 2008 21:15

Re: Carterpan aanpassen

Bericht door LeoneTurbo »

Gevonden!

Afbeelding
Gebruikersavatar
Bram_R
Berichten: 1216
Lid geworden op: 17 nov 2008 13:05

Re: Carterpan aanpassen

Bericht door Bram_R »

dit is wel een mooi carterpan.
op zich kan ik me wel al buigen over die 'doos' die er ingelast wordt. Dan hoef je zegmaar alleen nog maar zo'n subassembly in de carterpan te voegen.

Bram
...ervaring is datgene wat je hebt, net nadat je het nodig had...
LeoneTurbo
Berichten: 745
Lid geworden op: 11 nov 2008 21:15

Re: Carterpan aanpassen

Bericht door LeoneTurbo »

Precies. Eigenlijk moet ik nu alleen nog de afmetingen van de 'doos' bepalen volgens mij is het dan zelfs minder werk dan het VW-carter :roll:
Gebruikersavatar
Toon
Berichten: 988
Lid geworden op: 13 nov 2008 12:47

Re: Carterpan aanpassen

Bericht door Toon »

Heb je nog een foto van de andere kant toevallig want daar zou de aftapplug moeten zitten, verder is dit natuurlijk goed na te maken.

@ Bram. Carter was ik eerst uit met brake cleaner, hecht het inwendig in elkaar met mig, alles wat nieuw plaatwerk is las ik uitwendig af met tig, oude carter op nieuw plaat weer mig.
Gebruikersavatar
Bram_R
Berichten: 1216
Lid geworden op: 17 nov 2008 13:05

Re: Carterpan aanpassen

Bericht door Bram_R »

Toon schreef:Heb je nog een foto van de andere kant toevallig want daar zou de aftapplug moeten zitten, verder is dit natuurlijk goed na te maken.

@ Bram. Carter was ik eerst uit met brake cleaner, hecht het inwendig in elkaar met mig, alles wat nieuw plaatwerk is las ik uitwendig af met tig, oude carter op nieuw plaat weer mig.
Ik had zoiets al vermoed op basis van je foto's.
Nogmaals net werk hoor, zulke lengtes TiG afvloeien (of misschien nog een beetje toevoegmateriaal) is toch netjes, vooral als het daarna in een keer vloeistofdicht is :okeee:
SP-Boxer schreef:Ik ben inderdaad ook wel benieuwd naar de prijs van zo'n alu exemplaar. Kan een oliekoeler overbodig maken...
Ben hier ook wel benieuwd naar. Voordat je zelf begint te knutselen, eerst even de afweging maken wat het kost om het in een keer te kopen. @Marnix, wat heb je voor die alu-bak betaald?

Bram
...ervaring is datgene wat je hebt, net nadat je het nodig had...
LeoneTurbo
Berichten: 745
Lid geworden op: 11 nov 2008 21:15

Re: Carterpan aanpassen

Bericht door LeoneTurbo »

Zo'n alu carter kost rond de 600 Euro :shock:
Gebruikersavatar
SP-Boxer
Berichten: 5506
Lid geworden op: 10 nov 2008 22:52

Re: Carterpan aanpassen

Bericht door SP-Boxer »

Koopje :mrgreen:








:shock:
"I feel Legacy"
Gebruikersavatar
Bram_R
Berichten: 1216
Lid geworden op: 17 nov 2008 13:05

Re: Carterpan aanpassen

Bericht door Bram_R »

Marnix schreef:Zo'n alu carter kost rond de 600 Euro :shock:
kijk, daar kun je nog eens wat voor.
mijn voorkeur gaat plots ook ineens uit naar een stalen exemplaar...

Bram
...ervaring is datgene wat je hebt, net nadat je het nodig had...
Plaats reactie