Lampje motor brandt

Motoren, injectiesystemen etc.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
RJS
Berichten: 1276
Lid geworden op: 18 mar 2011 09:48

Lampje motor brandt

Bericht door RJS »

Onderweg naar Denemarken ging opeens het motormanagementlampje branden. Geen klachten ten aanzien van het rijgedrag. Alles werkt naar behoren. In het instructieboekje staat: meteen naar de dealer. Dat ging moeilijk onderweg naar de veerboot. Op Aero waar we nu zitten is natuurlijk geen dealer. Ga vandaag de hulpdienst van Subaru maar bellen. Hebben jullie ervaring hiermee? Ik wil natuurlijk niet de katalysator beschadigen. Vooralsnog ruik ik niks.

By the way: vol bepakte auto, 120 km/uur, flinke tegenwind: 1:10.
Gebruikersavatar
SP-Boxer
Berichten: 5506
Lid geworden op: 10 nov 2008 22:52

Re: Lampje motor brandt

Bericht door SP-Boxer »

Geen zorgen. De MY01 Legacy bij mijn ouders flikte dit onderweg naar Italië. Die is vervolgens vanuit zuid Duitsland uiterst rustig doorgereden naar Italië om daar met een tolk, in de vorm van mijn zus, naar een dealer te gaan.
De computer gaf toen "misfire cil #2", maar eveneens niets te merken aan het rijgedrag.

De foutmelding is zeer waarschijnlijk te wijten aan een van de vele sensoren die vervuilt is geraakt. Lukraak vervangen is een optie, maar de kans dat het terugkomt is aanwezig. Inmiddels rijden ze bij ons thuis al weer 4 of 5 jaar met een lampje dat zo nu en dan aan gaat.

Wat ik in ieder geval zou doen, is een keer als je toch bij de dealer bent, vragen of ze hem even kunnen uitlezen. Of je het dan verholpen wilt hebben, dat is aan jou. Ernstig is het in ieder geval niet! Dus geniet van de vakantie!
"I feel Legacy"
Gebruikersavatar
RJS
Berichten: 1276
Lid geworden op: 18 mar 2011 09:48

Re: Lampje motor brandt

Bericht door RJS »

Thanks! Ik maak me ook geen echte zorgen, te meer omdat de auto verder prima rijdt. Ook de Subaru Mobiliteitsservice die voor de zekerheid heb gebeld maakte zich er geen zorgen over. Even laten uitlezen en resetten bij de dealer zo gauw het kan, zeiden ze. Perfecte service trouwens!
Gebruikersavatar
SP-Boxer
Berichten: 5506
Lid geworden op: 10 nov 2008 22:52

Re: Lampje motor brandt

Bericht door SP-Boxer »

Mooi dat die service bevalt. Is iets van de laatste tijd, ik ben er nog niet mee bekend.

Ik verwacht dat het na resetten wel weer een keer terugkomt, maar wie dan leeft, die dan zorgt ;)
"I feel Legacy"
Gebruikersavatar
RJS
Berichten: 1276
Lid geworden op: 18 mar 2011 09:48

Re: Lampje motor brandt

Bericht door RJS »

Ach, ik heb nog een half jaar garantie... :)
Gebruikersavatar
SP-Boxer
Berichten: 5506
Lid geworden op: 10 nov 2008 22:52

Re: Lampje motor brandt

Bericht door SP-Boxer »

In dat geval het onderste uit de kan halen! En blijven knokken om er achter te komen wat het exact is :)
"I feel Legacy"
Gebruikersavatar
RJS
Berichten: 1276
Lid geworden op: 18 mar 2011 09:48

Re: Lampje motor brandt

Bericht door RJS »

Reken maar! :twisted:
Gebruikersavatar
RJS
Berichten: 1276
Lid geworden op: 18 mar 2011 09:48

Re: Lampje motor brandt

Bericht door RJS »

Ze hebben er vandaag behoorlijk aan geknutseld. De sondes werketen naar behoren. Naar het schijnt hebben ze een lambdasonde verplaatst... ?!? Enfin, morgen hoor ik alle details. Het lampje schijnt nu uit te blijven. Ben benieuwd.
Gebruikersavatar
SP-Boxer
Berichten: 5506
Lid geworden op: 10 nov 2008 22:52

Re: Lampje motor brandt

Bericht door SP-Boxer »

Ik ook!
"I feel Legacy"
Gebruikersavatar
RJS
Berichten: 1276
Lid geworden op: 18 mar 2011 09:48

Re: Lampje motor brandt

Bericht door RJS »

Lampje nog steeds uit... :mrgreen: Ze hebben een van de twee lambdasondes verplaatst. Naar het schijnt doet het euvel zich vaker voor en heeft het te maken met het feit dat er een discrepantie zit tussen de leesresultaten van de ene en andere lambdasonde. Door een van de twee iets te verplaatsen is de uitlezing gelijk en gaat het lampje niet meer branden. Nou ja, t'zal wel...

Overigens loopt de motor zonder lampje fijner dan met. Vooral stationair. De auto had met het lampje aan wel eens de neiging het toerental hoog te houden om daarna stapsgewijs weer terug te zakken. Dat is nu weg.
Gebruikersavatar
SP-Boxer
Berichten: 5506
Lid geworden op: 10 nov 2008 22:52

Re: Lampje motor brandt

Bericht door SP-Boxer »

Dat hoger stationair lopen herken ik niet moet ik toegeven.

Maar ben wel benieuwd hoe ze hem dan hebben geplaatst. Je moet ergens een nieuw sok op de uitlaat lassen lijkt me...
"I feel Legacy"
Gebruikersavatar
RJS
Berichten: 1276
Lid geworden op: 18 mar 2011 09:48

Re: Lampje motor brandt

Bericht door RJS »

Klopt. Ik denk dat ze passende moer in of op de uitlaat hebben gelast en toen hebben geboord. Het oude gat kun je dichten door er een bout in te schroeven.
pelgrim
Berichten: 4
Lid geworden op: 03 aug 2011 21:04

Re: Lampje motor brandt

Bericht door pelgrim »

De computer van het motormanagement stelt zichzelf in naar het gemiddelde rijgedrag.
Als het lampje brand is er een afwijking in het systeem geconstateerd.
Het motormanagement gaat dan in een soort van noodinstelling, dat merk je aan het anders reageren van de motor.
Na het resetten van het motor management, waardoor het lampje dooft, duurt het enige tijd tot soms wel 50 keer starten voor het motor management zich weer heeft ingesteld. :!:
Controle gebeurd door het OBD controle systeem dat vrij nauwkeurig de verbranding op alle cylinders in de gaten houdt.
Het systeem is wettelijke voorgeschreven inverband met de stringente millieu regels.
Je kunt dit syteem ook zelf uitlezen en in voorkomende gevallen zelf resetten.
Dat kan met een OBD uitlees apparaat. De goedkoopste liggen zo rond de 60 eurootjes, niet voor niks dus.
Midden onder je stuur zit de aansluiting voor het uitlezen van de OBD codes.
Het apparaat leest de eventuele foutcode(s) uit het systeem geheugen. De foutcodes kun je terugvinden op de subaru website of ook op deze site http://www.carkb.com/Uwe/Forum.aspx/sub ... gine-light
Zelfgebruik ik een ScangaugeII die ik vast heb aangesloten op de OBD aansluiting.
Hiermee kan je heel veel gegevens van je motor uitlezen, ook de foutcodes en die kun je er ook mee resetten.
Verder geeft het een prima inzicht over je brandstof verbruik, het gemiddelde verbruik en het actuele verbruik een goed middel om veel brandstof te besparen. Meer info: http://www.diagnoseapparatuur.nl/scan-g ... -scangauge. :D
Wie durft te dwalen vindt nieuwe wegen
Gebruikersavatar
RJS
Berichten: 1276
Lid geworden op: 18 mar 2011 09:48

Re: Lampje motor brandt

Bericht door RJS »

Wat een mooi ding zeg. Vooral die tripgegevens lijken me wel wat. In mijn Citroen had ik een boordcomputer. Vooral het aantal nog te rijden kilometers voor de tank leeg is beviel me en ik kon er ook goed van op aan. Het lampje is nu uitgebleven en de auto rijdt als een zonnetje. Wat een heerlijke bak, ook onder volle belasting (je merkt wel dat 125 pk niet zo heel veel is, maar dat is ook het enige). Waarom heb jij dat apparaat eigenlijk geplaatst? En: krijg je er geen gelazer mee in de garage?
pelgrim
Berichten: 4
Lid geworden op: 03 aug 2011 21:04

Re: Lampje motor brandt

Bericht door pelgrim »

De scangaugeII gebruik ik vooral om het brandstof gebruik in de gaten te houden.
Je hebt inzicht in je gemiddelde gebruik dus als je probeert het actuele gebruik er onder te houden bespaar je brandstof ten op zichte van het gemiddelde. Door dat je bespaart daalt het gemiddelde afijn je ziet een interessante manier je brandstof in de gaten te houden en te besparen.
Verder kun je met het apparaat zo ongeveer alles uitlezen dat er te bedenken valt.
Dat je er ook foutcodes mee kunt resetten is mooi meegenomen, ik heb er al een keer flink plezier van gehad.
In een omgeving waar geen garages zijn is het toch plezierig als je zelf kunt zien waarom dat lampje is gaan branden.
De garage heeft er geen opmerking over gemaakt. De aansluiting zit er nu eenmaal en is voor ieder te gebruiken.
Ik heb veel plezier van het apparaatje en zou het niet meer willen missen.
En ja die Forester, perfecte auto. Voor mij geen andere meer.
Wie durft te dwalen vindt nieuwe wegen
Gebruikersavatar
RJS
Berichten: 1276
Lid geworden op: 18 mar 2011 09:48

Re: Lampje motor brandt

Bericht door RJS »

Het euvel is weer terug... Wederom in Denemarken. Een paar dagen liep de motor weer een tijdje erg hoog bij het intrappen van de koppeling (om vervolgens na een paar seconden stapsgewijs weer terug te zakken. Onderweg naar huis ging het lampje weer branden. De motor loopt weer prima trouwens. Op Aero kun je niet hard rijden. 70/80 is de max. Ik heb wel eens het idee dat dit aanslag op de sensoren veroorzaakt met bovengenoemde klachten en het check engine light als gevolg. Heb zo'n code uitlezer gekocht. Zal eens zien welke foutcodes dit oplevert. Kan het lampje dan ook weer uitzetten, want het irriteert me toch.
Gebruikersavatar
SP-Boxer
Berichten: 5506
Lid geworden op: 10 nov 2008 22:52

Re: Lampje motor brandt

Bericht door SP-Boxer »

Opmerkelijk.

Garantie is inmiddels afgelopen?
"I feel Legacy"
Gebruikersavatar
RJS
Berichten: 1276
Lid geworden op: 18 mar 2011 09:48

Re: Lampje motor brandt

Bericht door RJS »

Ja, garantie verlopen. Ben benieuwd naar de foutcode. Morgen krijg ik zo'n kastje. Heb toch het idee dat het een niet goed werkende sensor is. Overigens was het lampje vanmiddag na het straten weer uit... Maak me er voorlopig niet veel zorgen om.
Gebruikersavatar
erichendri
Berichten: 5622
Lid geworden op: 14 nov 2010 21:02

Re: Lampje motor brandt

Bericht door erichendri »

Wat voor benzine tankt u in Denemarken of rijdt u op LPG.
En als je de motor een paar keer doortrekt, dus als het ware schoonbrandt???
Welk kastje heeft u nu aangeschaft??

Eric
Gebruikersavatar
RJS
Berichten: 1276
Lid geworden op: 18 mar 2011 09:48

Re: Lampje motor brandt

Bericht door RJS »

Gewoon 95. Heel soms 98, maar of dat iets uitmaakt. Een LPG-installatie heb ik niet. Heb wel de indruk dat het na een lange tocht beter gaat. Het lampje is nu ook weer uit. Misschien rijd ik wel te voorzichtig. Ik heb een MaxiScan MS309 gekocht. Kleine €50,-- en hij kan het volgende:

http://www.youtube.com/watch?v=TOxTffjB93A
Gebruikersavatar
RJS
Berichten: 1276
Lid geworden op: 18 mar 2011 09:48

Re: Lampje motor brandt

Bericht door RJS »

Ik heb een P0420 (Catalyst System Efficiency Below Threshold) code uit kunnen lezen. Aangezien het lampje weer uit is heb ik de code maar gewist (komt wel in het logboek). Niettemin is er toch wat aan de hand. Kan de O2 sensor zijn, maar ook de katalysator zelf. Heb toch het idee dat het het eerste is, aangezien het niet altijd optreedt (wat je bij een echt katalysatorprobleem zou verwachten). Het was ook maar een melding. Vervuiling van de sensor, die verdwijnt na een lange tocht?
Plaats reactie