multichip 2006 legacy 2,5

Motoren, injectiesystemen etc.
snoef
Berichten: 363
Lid geworden op: 08 mei 2018 12:01

Re: multichip 2006 legacy 2,5

Bericht door snoef »

Leuk dat je even terug koppelt. De toegenomen trekkracht en pk's vermenigvuldigen natuurlijk in de lagere versnellingen. Daardoor voel je in die versnellingen ook een flinke toename. Leuk dat je er zo van kunt genieten. Ik vind mijn Forester een erg fijne auto, maar de Outback houd ik ook steeds in de gaten. Geweldige automobielen, onzichtbaar voor degenen die ze niet kennen, maar oh, wat zitten er geweldige exemplaren bij. Hier en in de VS. Gaan met dat ding!

sj_hendrikx schreef:inmiddels heb ik de powerbox in laten bouwen (door Vtune).

En ik kan er naast zitten maar ik merk duidelijk verschil. Niet alleen in gasrespons. Ook doortrekken vanaf 2000 toeren is soepeler. Enne... ik merk eerlijk gezegd meer verschil dan verwacht. Ik dacht dat er niets merkbaar zou zijn. Niet dus. Overigens als het niet zou bevallen na 2 weken, mag ik alsnog van de aanschaf af zien.

Als ik echt geen verschil had gemerkt, zou ik dat eerlijk melden hier.

Ik heb de outback nu een paar dagen. En wat is dit een fantastische auto. Ik heb heel wat snelle en dure autos gehad, BMW 530, mercedes 320. maar dit stuurt en rijdt echt top. En met een verslavend atmosferisch boxer geluid (iets luider door het K&N filter). Heerlijk! En dat kwaliteits gevoel als je de deur sluit. Alles is gewoon supersterk gemaakt. Heel cool ook dat er overal verstevigingsbalken in het dak zitten. dat merk je heel goed bij drempels, geen kraakjes zoals in een volvo.
Voor mij vanaf nu subaru (zolang we op benzine mogen rijden).
Forester 2011 FB20
Gebruikersavatar
erichendri
Berichten: 5614
Lid geworden op: 14 nov 2010 21:02

Re: multichip 2006 legacy 2,5

Bericht door erichendri »

Hoop dat je geel k&n filter met olie hebt.
Vind een subaru luchtmassameter niet fijn.

Eric
harbering
Berichten: 12
Lid geworden op: 14 okt 2021 18:50

Re: multichip 2006 legacy 2,5

Bericht door harbering »

Waar ik mijn software koop voor het wegschrijven van de luchtpompen hebben ook een file wat ze stage 1 noemen ,voor de non turbo modellen.

zal eens vragen wat de vermogen toename is ,al geloof ik niet dat het meer dan 10 pk zal zijn.
Gr
Pascal
Koppeling stuk wij vervangen ze
Grote beurt ook geen probleem
Gebruikersavatar
Raph
Berichten: 1447
Lid geworden op: 13 dec 2018 23:24

Re: multichip 2006 legacy 2,5

Bericht door Raph »

Ik vond een website die gaat over chiptuning: https://www.tuned2race.com/services/per ... ing-files/
De homepage begint met een veelzeggende vraag: "Own a workshop? Start offering chip tuning service".

Dus zo simpel is het kennelijk. De basis voor deze vorm van dienstverlening zijn ECU remapping files; volgens de website zijn er meer dan 6000 van dergelijke files in omloop en daar zullen ongetwijfeld remapping files voor Subaru's tussen zitten.

De kwaliteit van dergelijk files is essentieel voor de performancewinst die haalbaar is. En die winst loopt, zo gok ik, uiteen van 0 (de 'look-a-like' oplossingen met een weerstandje of iets dergelijks, maar zeker géén ECU remapping file) tot duidelijk merkbaar, in geval de (fabrieks)instellingen van de ECU nogal conservatief waren ingesteld. Volgens mij is dat laatste level 1 chiptuning: het optimaliseren van de fabrieksinstellingen.

En omdat iedereen met een werkplaats, zoals op bovengenoemde website staat, een chiptuner kan worden buitelen de claims over trekkracht- en vermogenswinst inmiddels over elkaar heen.

My 5 cents: op de 'look-a-like' oplossingen na kan er best wel winst te behalen zijn, afhankelijk van de deskundigheid van de ECU-programmeurs in dienst van de fabrikant en de grootte van (veiligheids)marges die de fabrikant hanteert bij het programmeren van de ECU. Maar de winst komt bij lange na niet in de buurt van de cijfers die sommige zichzelf "chiptuner" noemende bedrijven durven te claimen.

Een èchte (chip)tuner beschikt over de know-how om zelf betrouwbare ECU remapping files te maken.
Net zoals in het hackerswereldje een duidelijk onderscheid bestaat tussen scriptkiddies en echte hackers.
Gebruikersavatar
forbert
Berichten: 115
Lid geworden op: 21 apr 2013 07:02

Re: multichip 2006 legacy 2,5

Bericht door forbert »

Gewoon n lekker flowend in- en uitlaattraject, beginnenmet iets dikkere sproeiers en naaldjes omhoog en gaaaaan.

Deouwelul
Groets, Forbert.
Gebruikersavatar
Forestervriend
Berichten: 50
Lid geworden op: 25 dec 2020 20:08

Re: multichip 2006 legacy 2,5

Bericht door Forestervriend »

Rijd inmiddels al een tijdje, kleine 100.000 km,
met de Multichip.
Je ervaart tijdens de eerste 200 km hoe de parameters op scherp gezet worden.
De gasrespons wordt beter,
Motor loopt rustiger stationair.
De dipjes welke tijdens het optrekken naar hogere toeren optreden worden afgevlakt.
Qua brandstofverbruik wordt het allemaal iets gunstiger, let wel dit is afhankelijk of je E10 of E5 tankt.
Voor de Outback BS, welke wij hebben, gaat het vermogen van 175 pk naar/richting de 200 pk.
Het koppel gaat van 235 NM naar/richting de 275 NM.
Wat mij altijd opvalt is dat je merkt dat je de Multichip hebt wanneer je om vermogen vraagt, tijdens een stukje sporten of wanneer je een aanhanger aan de kogel hebt.
Groet Eric en Bea,

Blij dat ik ben "besmet" met met het Subaru virus
Subaru Outback 2017, 66.000 km 12-2020 tot 7-2023
Subaru Outback 2019, 35.000 km 01-2024

https://www.subaruclub.nl/forum/viewtop ... =4&t=97212
DucATIRadeon
Berichten: 900
Lid geworden op: 18 jan 2015 13:53

Re: multichip 2006 legacy 2,5

Bericht door DucATIRadeon »

@forestervriend:
ikzelf heb een outback MY15 2.5i, net als jullie outback maar dan 2 jaar ouder.

hoe weet dat het vermogen richting 200pk en 275Nm gaat, is dat gemeten of natte vinger?

dat het zuiniger wordt is beter, het begint vervelend tanken met deze prijzen. voor mij nog een reden om die multichip eens te overwegen.
Gebruikersavatar
Forestervriend
Berichten: 50
Lid geworden op: 25 dec 2020 20:08

Re: multichip 2006 legacy 2,5

Bericht door Forestervriend »

DucATIRadeon schreef:@forestervriend:
ikzelf heb een outback MY15 2.5i, net als jullie outback maar dan 2 jaar ouder.

hoe weet dat het vermogen richting 200pk en 275Nm gaat, is dat gemeten of natte vinger?

dat het zuiniger wordt is beter, het begint vervelend tanken met deze prijzen. voor mij nog een reden om die multichip eens te overwegen.

Kijk eens op de site van Multichip, geef je kenteken in of je autogegevens en je krijgt de beoogde vermogenwinst.
De vermogenswinst welk ik gemeld heb komt daar ook vandaan.
Groet Eric en Bea,

Blij dat ik ben "besmet" met met het Subaru virus
Subaru Outback 2017, 66.000 km 12-2020 tot 7-2023
Subaru Outback 2019, 35.000 km 01-2024

https://www.subaruclub.nl/forum/viewtop ... =4&t=97212
Gebruikersavatar
subfan
Berichten: 556
Lid geworden op: 18 jan 2021 22:28

Re: multichip 2006 legacy 2,5

Bericht door subfan »

Ik zie graag vooraf een rollenbank uitdraai en achteraf.
Beide van hetzelfde merk / type en met dezelfde procedure.

Is dat er niet, dan is het minstens voor een groot deel onzin bij zulke getallen.
Minder brandstof EN sneller gaat nooit samen. Hooguit als je het meerdere vermogen niet aanspreekt.
Buiten dat, zit je dan ook nog bij de verlangde uitstoot?

Vroeger werd met een Abarth einddemper op een Fiat 128 met 55 pk ook minimaal 10 pk beloofd, maar het is bewezen dat je hooguit een paar pk wint.

Ben
Ai'j 't wilt kuj alles zeg wie in Twente!
DucATIRadeon
Berichten: 900
Lid geworden op: 18 jan 2015 13:53

Re: multichip 2006 legacy 2,5

Bericht door DucATIRadeon »

meeste zit tussen de oren, klopt.
zo'n chip zal wel wat doen, geloof ik meteen, alleen de genoemde waardes zijn aantrekkelijk voor een N/A motor: +25pk en +40Nm; voor mij is dat bijna too good to be true, dat zie ik graag onderbouwd.
vandaar mijn vraag: is het gemeten of guestimate.

een 4x4 testbank (in de buurt) is al lastig dan is het idd vooraf en naderhand een meting doen.
snoef
Berichten: 363
Lid geworden op: 08 mei 2018 12:01

Re: multichip 2006 legacy 2,5

Bericht door snoef »

Je kunt de chip terugsturen als hij niet bevalt. Dus wat heb je te verliezen. Als je geen verschil merkt, heb je er niets aan en is het dan dus verstandig hem meteen te retourneren. Punt is dat de motoren al vrij krachtig zijn van zichzelf, dus de vraag is: heb je hem echt wel nodig? Rijd je normaal, dan is hij zuiniger, dat is meetbaar. Rijd je sportief, dan is hij krachtiger. Dat voel je en kun je ook meten op een testtraject waarop je tientallen keren hetzelfde traject rijdt en bijhoudt wat de tijden zijn met en zonder chip. Daar heb je echt geen testbank voor nodig. En hoeveel winst het exact is? Wat bomt dat, je voelt verbetering of niet. Ik ben nog nergens tegengekomen dat iemand hem teruggestuurd heeft. Zelf ben ik Forestervriend dankbaar dat hij volhardend in diverse forums zijn bevindingen heeft laten weten. Daardoor ben ik zelf ook een blijere rijder geworden.
DucATIRadeon schreef:meeste zit tussen de oren, klopt.
zo'n chip zal wel wat doen, geloof ik meteen, alleen de genoemde waardes zijn aantrekkelijk voor een N/A motor: +25pk en +40Nm; voor mij is dat bijna too good to be true, dat zie ik graag onderbouwd.
vandaar mijn vraag: is het gemeten of guestimate.

een 4x4 testbank (in de buurt) is al lastig dan is het idd vooraf en naderhand een meting doen.
Forester 2011 FB20
Gebruikersavatar
Forestervriend
Berichten: 50
Lid geworden op: 25 dec 2020 20:08

Re: multichip 2006 legacy 2,5

Bericht door Forestervriend »

@snoef, dank voor de aanvulling e ondersteuning in deze, had het niet beter kunnen verwoorden.
Groet Eric en Bea,

Blij dat ik ben "besmet" met met het Subaru virus
Subaru Outback 2017, 66.000 km 12-2020 tot 7-2023
Subaru Outback 2019, 35.000 km 01-2024

https://www.subaruclub.nl/forum/viewtop ... =4&t=97212
snoef
Berichten: 363
Lid geworden op: 08 mei 2018 12:01

Re: multichip 2006 legacy 2,5

Bericht door snoef »

Graag gedaan vriend. 8-)
Forestervriend schreef:@snoef, dank voor de aanvulling e ondersteuning in deze, had het niet beter kunnen verwoorden.
Forester 2011 FB20
Gebruikersavatar
Tanisha
Berichten: 362
Lid geworden op: 02 sep 2019 22:43

Re: multichip 2006 legacy 2,5

Bericht door Tanisha »

25pk op een atmosferische motor vermogenswinst zonder hardware aanpassingen is een broodje aap verhaal.

Om aan die 25pk te komen zullen er echt dingen veranderd moeten worden denk bijvoorbeeld aan het inlaat traject, nokkenassen en uitlaat.

Om meer pk's uit een atmosferische motor te halen zal je daarom ook serieus geld kwijt zijn.
Subaru justy g3x 1.3 2006
Suzuki wagon R+ 1.3 2006
Saab 9-5 estate 2.3 2000
Saab 99 2.0 1984
Trabant 601 1972
*thomas*
Berichten: 1715
Lid geworden op: 11 nov 2015 12:44

Re: multichip 2006 legacy 2,5

Bericht door *thomas* »

Tanisha schreef:25pk op een atmosferische motor vermogenswinst zonder hardware aanpassingen is een broodje aap verhaal.

Om aan die 25pk te komen zullen er echt dingen veranderd moeten worden denk bijvoorbeeld aan het inlaat traject, nokkenassen en uitlaat.

Om meer pk's uit een atmosferische motor te halen zal je daarom ook serieus geld kwijt zijn.
Dit dus (zie ook mijn 4e reactie in dit draadje).
Gebruikersavatar
Tanisha
Berichten: 362
Lid geworden op: 02 sep 2019 22:43

Re: multichip 2006 legacy 2,5

Bericht door Tanisha »

Precies zo moeilijk is het niet het maximale vermogen van een atmosferische motor is de som van de mechanische onderdelen.
Om meer pk's en nog belangrijker koppel te krijgen zal je die mechanische som moeten veranderen.

Dit is echter geen hele simpele opgave je krijgt niet heel snel veel pk's er zoals bij een turbo motor.
De makkelijkste route is zorgen dat een motor meer lucht krijgt door bijvoorbeeld een ruimer, sneller/kortere inlaat spruitstuk en een groter gasklephuis.

Soms is er nog wat te halen met injectoren die beter vernevelen.

Nokkenassen kan je het karakter mee veranderen een stomperre nokkenas zal meer koppel geven een scherpere meer pk's bovenin de toeren.

Een spaghetti uitlaat zal de uitlaatgassen sneller afvoeren.

Deze hele bovengenoemde som zal je met veel mazzel misschien de beloofde 25pk van de chip geven.
Een atmosferische motor opvoeren moet je heel goed weten waar je mee bezig bent je kan er ook meer uithalen maar dan zal je echt in de motor zelf moeten duiken.

Kortom wil je vermogen koop dan meteen een turbo model daar kan je vaak vrij simpel meer vermogen halen door een simpele tuning aan de ECU.
Subaru justy g3x 1.3 2006
Suzuki wagon R+ 1.3 2006
Saab 9-5 estate 2.3 2000
Saab 99 2.0 1984
Trabant 601 1972
Plaats reactie