multichip 2006 legacy 2,5

Motoren, injectiesystemen etc.
sj_hendrikx
Berichten: 36
Lid geworden op: 10 mar 2019 14:12

multichip 2006 legacy 2,5

Bericht door sj_hendrikx »

Beste Allen'

ik lees goeie dingen over een multichip 2006 legacy 2,5.

wat zijn jullie ervaringen?

Welke leverancier is volgens jullie goed en betrouwbaar?

gr sev
Gebruikersavatar
quikfit
Berichten: 4863
Lid geworden op: 11 jul 2012 13:51

Re: multichip 2006 legacy 2,5

Bericht door quikfit »

Dit draadje al doorgelezen? https://subaruforum.nl/viewtopic.php?f=11&t=5325

Gr.Quikfit :mrgreen:
Subaru Forester SJ FB20 2013 Noorwegen
viewtopic.php?t=6157
Gebruikersavatar
erichendri
Berichten: 5614
Lid geworden op: 14 nov 2010 21:02

Re: multichip 2006 legacy 2,5

Bericht door erichendri »

Niestcar in Beverwijk verkoopt ze.
Auto moet wel jonger dan 2004 zijn meen ik.
Maar dat kunnen zij je wel vertellen.

Eric
*thomas*
Berichten: 1715
Lid geworden op: 11 nov 2015 12:44

Re: multichip 2006 legacy 2,5

Bericht door *thomas* »

Ik heb geen ervaring met chippen, maar wel gezond verstand.

Los van wat ik in dat andere draadje reeds heb geschreven zal het effect voornamelijk door een verschillende respons van het gaspedaal worden opgewekt en van wat er zich tussen jouw twee oren afspeelt.

Nogmaals: de 2.5 is een motor die uitontwikkeld is. Uiteindelijk wist subaru er zelf 173pk (dacht ik) uit te persen en kan je met een andere inlaat, andere uitlaat, high-flow catalysator nog wat pk's winnen, maar geen massa's.

Multichip beloofd 25pk extra... Dat is onmogelijk. Het valt me trouwens ook op dat er nergens over testen op een vermogensbank wordt gesproken. Zou me toch echt verbazen als dat bedrijfje bijna elke wagen van de afgelopen 25 jaar op de testbank heeft gezet. Maar goed, iedereen geeft zijn/haar geld aan wat zij wil.

Wil je je auto laten chippen? Ga dan bij een echte tuner langs.
Gebruikersavatar
LucienS
Berichten: 103
Lid geworden op: 14 aug 2018 21:46

Re: multichip 2006 legacy 2,5

Bericht door LucienS »

Ik gebruik de Multichip nu zo'n 2 weken in mijn Forester 2.0 X 2007. Ik ben tevreden over het resultaat, significant meer power onderin.
sj_hendrikx
Berichten: 36
Lid geworden op: 10 mar 2019 14:12

Re: multichip 2006 legacy 2,5

Bericht door sj_hendrikx »

LucienS schreef:Ik gebruik de Multichip nu zo'n 2 weken in mijn Forester 2.0 X 2007. Ik ben tevreden over het resultaat, significant meer power onderin.
is jouw blok ook ongeblazen?
dus niet alleen een betere gasrespons, maar ook trekkracht?
*thomas*
Berichten: 1715
Lid geworden op: 11 nov 2015 12:44

Re: multichip 2006 legacy 2,5

Bericht door *thomas* »

Nog wat bijkomende info: er staan auto's in hun lijst die niet eens een OBD poort hebben, maar die nochtans perfect te tunen zijn volgens de website via OBD2.
sj_hendrikx
Berichten: 36
Lid geworden op: 10 mar 2019 14:12

Re: multichip 2006 legacy 2,5

Bericht door sj_hendrikx »

Ik ga het bij Vtune laten doen met k&n.
dat bedrijf multichip lijkt me inderdaad niet echt betrouwbaar.
Gebruikersavatar
LucienS
Berichten: 103
Lid geworden op: 14 aug 2018 21:46

Re: multichip 2006 legacy 2,5

Bericht door LucienS »

sj_hendrikx schreef:
LucienS schreef:Ik gebruik de Multichip nu zo'n 2 weken in mijn Forester 2.0 X 2007. Ik ben tevreden over het resultaat, significant meer power onderin.
is jouw blok ook ongeblazen?
dus niet alleen een betere gasrespons, maar ook trekkracht?
Yep, ongeblazen. Werkt echt, zit niet tussen mijn oren. Mijn vrouw merkt het zelfs als bijrijder.
*thomas*
Berichten: 1715
Lid geworden op: 11 nov 2015 12:44

Re: multichip 2006 legacy 2,5

Bericht door *thomas* »

sj_hendrikx schreef:Ik ga het bij Vtune laten doen met k&n.
dat bedrijf multichip lijkt me inderdaad niet echt betrouwbaar.
Contacteer mark verhoeven ook eens..
LucienS schreef:Yep, ongeblazen. Werkt echt, zit niet tussen mijn oren. Mijn vrouw merkt het zelfs als bijrijder.
Zoals ik al zei: zal met gasrespons te maken hebben.
sj_hendrikx
Berichten: 36
Lid geworden op: 10 mar 2019 14:12

Re: multichip 2006 legacy 2,5

Bericht door sj_hendrikx »

*thomas* schreef:
sj_hendrikx schreef:Ik ga het bij Vtune laten doen met k&n.
dat bedrijf multichip lijkt me inderdaad niet echt betrouwbaar.
Contacteer mark verhoeven ook eens..

die heb ik gebeld, doet alleen turbo.
LucienS schreef:Yep, ongeblazen. Werkt echt, zit niet tussen mijn oren. Mijn vrouw merkt het zelfs als bijrijder.
Zoals ik al zei: zal met gasrespons te maken hebben.
Gebruikersavatar
LucienS
Berichten: 103
Lid geworden op: 14 aug 2018 21:46

Re: multichip 2006 legacy 2,5

Bericht door LucienS »

Zal dan wel met gasrespons te maken hebben ofzo.. Interesseert me niet heel veel, ben er blij mee.
snoef
Berichten: 363
Lid geworden op: 08 mei 2018 12:01

Re: multichip 2006 legacy 2,5

Bericht door snoef »

Vermoedelijk ten overvloede:
Ervaring van een echte gebruiker: auto heeft duidelijk meer trekkracht al onderin en zeker ook flink in de toeren. Auto klinkt anders en rijdt leuker.
De gebruikers zijn er blij mee.

De Multichip is geen pedalbox die de gasrespons beïnvloedt zoals sommige niet gebruikers vermoeden.

Multichip hanteert niet goed geld terug. Vind ik betrouwbaar genoeg.
Niestcar staat ook bekend als betrouwbaar.







sj_hendrikx schreef:Beste Allen'

ik lees goeie dingen over een multichip 2006 legacy 2,5.

wat zijn jullie ervaringen?

Welke leverancier is volgens jullie goed en betrouwbaar?

gr sev
Forester 2011 FB20
sj_hendrikx
Berichten: 36
Lid geworden op: 10 mar 2019 14:12

Re: multichip 2006 legacy 2,5

Bericht door sj_hendrikx »

Dank je wel. Ik begreep van niestcar dat ze inderdaad zoveel vertrouwen hebben dat je twee weken mag uitproberen. Dat is nogal wat.

Ik ben wel eens voor iets anders bij ze geweest. Ze maakten een zeer professionele indruk op mij als klant.
Dieseltijger
Berichten: 30
Lid geworden op: 22 nov 2020 23:15

Re: multichip 2006 legacy 2,5

Bericht door Dieseltijger »

Ik denk dat een dynorun uitdraai een eind maakt aan alle vraagtekens.
*thomas*
Berichten: 1715
Lid geworden op: 11 nov 2015 12:44

Re: multichip 2006 legacy 2,5

Bericht door *thomas* »

Dieseltijger schreef:Ik denk dat een dynorun uitdraai een eind maakt aan alle vraagtekens.
Helemaal mee eens. Vind het opvallend dat daar nergens resultaten van terug kan vinden. Hun vermogenswinst op de website is puur theoretisch.
Dieseltijger
Berichten: 30
Lid geworden op: 22 nov 2020 23:15

Re: multichip 2006 legacy 2,5

Bericht door Dieseltijger »

Ik vermoed dat - eerlijk gezegd - ook.
Gebruikersavatar
erichendri
Berichten: 5614
Lid geworden op: 14 nov 2010 21:02

Re: multichip 2006 legacy 2,5

Bericht door erichendri »

Hij moet eerst een paar honderd km inleren, dan kan je het goed testen.
Maar ook een test voor je hem er in drukt.

Eric
Dieseltijger
Berichten: 30
Lid geworden op: 22 nov 2020 23:15

Re: multichip 2006 legacy 2,5

Bericht door Dieseltijger »

Zo ken ik een chip voor een motorfiets met injectiesysteem. Deze simuleert dat de motor koud is, en dus gaat de ECU het mengsel verrijken. Met als gevolg soepeler oppakken bij het gasgeven, wellicht ook meer vermogen. En wat meer CO en in de atmosfeer, en een hoger verbruik.
*thomas*
Berichten: 1715
Lid geworden op: 11 nov 2015 12:44

Re: multichip 2006 legacy 2,5

Bericht door *thomas* »

En bij wagens met directe benzine injectie nog meer vervuiling ;) .
sj_hendrikx
Berichten: 36
Lid geworden op: 10 mar 2019 14:12

Re: multichip 2006 legacy 2,5

Bericht door sj_hendrikx »

Eerlijk gezegd, al is de vermogens winst niet zo groot. Fabrikanten stellen hun motoren van nature te arm af, waardoor de soepelheid uit de motor gaat.

Bij motorfietsen heb ik gezien dat lucht brandstofverhouding soms 1:16 is terwijl het idealiter 1:13 moet zijn. Door te arme afstelling wordt de boel te heet en slaan bougies volledig wit uit. En volgens mij is het bij auto's niet anders. het kan zo veel beter.... Om maar te zwijgen van alle EGR rommel die zo weer de luchtinlaat ingaat, met name bij diesels.

Ik heb al ettelijke autos laten tunen en stuk voor stuk gingen ze veel rustiger lopen. Ook zonder turbo.
*thomas*
Berichten: 1715
Lid geworden op: 11 nov 2015 12:44

Re: multichip 2006 legacy 2,5

Bericht door *thomas* »

Niemand trekt hier het effect van 'tunen' in twijfel, maar wel van de multichip.

Vroeger was ik voornamelijk met alfa bezig en squadra en madeno zijn beiden tuners waar iedereen vertrouwen in had. Voor subaru heb je o.a. mark verhoeven, ook daar is iedereen lovend over. Er zit bij mij om de hoek een kleine garage. De zoon van de uitbater tuned zelf oude VW diesels (enkel zijn eigen wagens, als hobby). Heeft al ettelijke motoren om zeep geholpen door verkeerdelijk met die parameters om te gaan.
snoef
Berichten: 363
Lid geworden op: 08 mei 2018 12:01

Re: multichip 2006 legacy 2,5

Bericht door snoef »

Alleen degenen die hem niet gebruiken, uiten hun twijfels over de Multichip. Dat zie je in elk forum waar het ding ter sprake komt. Voor de goede orde: ik heb geen enkel belang in het produkt. Ik heb er één gekocht, rijd er al jaren mee en kan goed voelen en horen wat er anders is, en kan 'm daarom van harte aanbevelen aan mensen die net een beetje meer plezier van hun auto willen hebben. Je merkt het met optrekken, rijden over de vele rotondes, waar je anders net even zou hebben moeten terugschakelen, inhalen op de snelweg in 5 in gevallen waar je anders in 4 terug zou gaan. Het is alsof je auto net iets lichter is geworden en dat maakt vooral ook in stadsverkeer uit met steeds opnieuw optrekken en nauwe bochten, wel of niet terugschakelen of laten rollen. Kortom, veel meer auto voor je geld. Ook met volle lading. Dat dit kan voor minder dan 300 euro vind ik fascinerend. Bij de geringste twijfel een keertje loskoppelen en dan weet je weer waarom je hem hebt gekocht.
Forester 2011 FB20
*thomas*
Berichten: 1715
Lid geworden op: 11 nov 2015 12:44

Re: multichip 2006 legacy 2,5

Bericht door *thomas* »

snoef schreef:Alleen degenen die hem niet gebruiken, uiten hun twijfels over de Multichip.
Je geeft me de indruk dat je nog steeds niet begrijpt waarom velen de multichip (en elke andere 'powerbox' in twijfel trekken), dus ik probeer het nogmaals:

1) dit bedrijf claimt winst the halen via OBD2 tuning bij wagens die geeneens over OBD2 beschikken

2) dit bedrijf geeft 'voor' en 'na' metingen zonder aan te geven hoe ze die metingen zijn bekomen

3) dit bedrijf vertrekt voor ELK standaardvermogen van wat er in de brochure van die wagen stond (vb: mazda rx8 192pk => die dingen halen NOOIT de 192pk)

4) dit bedrijf geeft resultaten bij bepaalde motoren (zoals de EJ204) die door sommige eigenaars enkel zijn behaald na ingrijpende (en dure) aanpassingen. Als daarenboven gekende tuners die effectief de ECU van de wagen herprogrammeren er niet in slagen om de resultaten te behalen die multichip claimt, dan heeft multichip het wiel opnieuw uitgevonden OF al die andere vakmensen die zich vaak op één enkel merk focussen ongelooflijke prutsers.

Dit staat trouwens los van 'jouw gevoel', want jouw gevoel is subjectief.
sj_hendrikx
Berichten: 36
Lid geworden op: 10 mar 2019 14:12

Re: multichip 2006 legacy 2,5

Bericht door sj_hendrikx »

inmiddels heb ik de powerbox in laten bouwen (door Vtune).

En ik kan er naast zitten maar ik merk duidelijk verschil. Niet alleen in gasrespons. Ook doortrekken vanaf 2000 toeren is soepeler. Enne... ik merk eerlijk gezegd meer verschil dan verwacht. Ik dacht dat er niets merkbaar zou zijn. Niet dus. Overigens als het niet zou bevallen na 2 weken, mag ik alsnog van de aanschaf af zien.

Als ik echt geen verschil had gemerkt, zou ik dat eerlijk melden hier.

Ik heb de outback nu een paar dagen. En wat is dit een fantastische auto. Ik heb heel wat snelle en dure autos gehad, BMW 530, mercedes 320. maar dit stuurt en rijdt echt top. En met een verslavend atmosferisch boxer geluid (iets luider door het K&N filter). Heerlijk! En dat kwaliteits gevoel als je de deur sluit. Alles is gewoon supersterk gemaakt. Heel cool ook dat er overal verstevigingsbalken in het dak zitten. dat merk je heel goed bij drempels, geen kraakjes zoals in een volvo.
Voor mij vanaf nu subaru (zolang we op benzine mogen rijden).
snoef
Berichten: 363
Lid geworden op: 08 mei 2018 12:01

Re: multichip 2006 legacy 2,5

Bericht door snoef »

Leuk dat je even terug koppelt. De toegenomen trekkracht en pk's vermenigvuldigen natuurlijk in de lagere versnellingen. Daardoor voel je in die versnellingen ook een flinke toename. Leuk dat je er zo van kunt genieten. Ik vind mijn Forester een erg fijne auto, maar de Outback houd ik ook steeds in de gaten. Geweldige automobielen, onzichtbaar voor degenen die ze niet kennen, maar oh, wat zitten er geweldige exemplaren bij. Hier en in de VS. Gaan met dat ding!

sj_hendrikx schreef:inmiddels heb ik de powerbox in laten bouwen (door Vtune).

En ik kan er naast zitten maar ik merk duidelijk verschil. Niet alleen in gasrespons. Ook doortrekken vanaf 2000 toeren is soepeler. Enne... ik merk eerlijk gezegd meer verschil dan verwacht. Ik dacht dat er niets merkbaar zou zijn. Niet dus. Overigens als het niet zou bevallen na 2 weken, mag ik alsnog van de aanschaf af zien.

Als ik echt geen verschil had gemerkt, zou ik dat eerlijk melden hier.

Ik heb de outback nu een paar dagen. En wat is dit een fantastische auto. Ik heb heel wat snelle en dure autos gehad, BMW 530, mercedes 320. maar dit stuurt en rijdt echt top. En met een verslavend atmosferisch boxer geluid (iets luider door het K&N filter). Heerlijk! En dat kwaliteits gevoel als je de deur sluit. Alles is gewoon supersterk gemaakt. Heel cool ook dat er overal verstevigingsbalken in het dak zitten. dat merk je heel goed bij drempels, geen kraakjes zoals in een volvo.
Voor mij vanaf nu subaru (zolang we op benzine mogen rijden).
Forester 2011 FB20
Gebruikersavatar
erichendri
Berichten: 5614
Lid geworden op: 14 nov 2010 21:02

Re: multichip 2006 legacy 2,5

Bericht door erichendri »

Hoop dat je geel k&n filter met olie hebt.
Vind een subaru luchtmassameter niet fijn.

Eric
harbering
Berichten: 12
Lid geworden op: 14 okt 2021 18:50

Re: multichip 2006 legacy 2,5

Bericht door harbering »

Waar ik mijn software koop voor het wegschrijven van de luchtpompen hebben ook een file wat ze stage 1 noemen ,voor de non turbo modellen.

zal eens vragen wat de vermogen toename is ,al geloof ik niet dat het meer dan 10 pk zal zijn.
Gr
Pascal
Koppeling stuk wij vervangen ze
Grote beurt ook geen probleem
Gebruikersavatar
Raph
Berichten: 1447
Lid geworden op: 13 dec 2018 23:24

Re: multichip 2006 legacy 2,5

Bericht door Raph »

Ik vond een website die gaat over chiptuning: https://www.tuned2race.com/services/per ... ing-files/
De homepage begint met een veelzeggende vraag: "Own a workshop? Start offering chip tuning service".

Dus zo simpel is het kennelijk. De basis voor deze vorm van dienstverlening zijn ECU remapping files; volgens de website zijn er meer dan 6000 van dergelijke files in omloop en daar zullen ongetwijfeld remapping files voor Subaru's tussen zitten.

De kwaliteit van dergelijk files is essentieel voor de performancewinst die haalbaar is. En die winst loopt, zo gok ik, uiteen van 0 (de 'look-a-like' oplossingen met een weerstandje of iets dergelijks, maar zeker géén ECU remapping file) tot duidelijk merkbaar, in geval de (fabrieks)instellingen van de ECU nogal conservatief waren ingesteld. Volgens mij is dat laatste level 1 chiptuning: het optimaliseren van de fabrieksinstellingen.

En omdat iedereen met een werkplaats, zoals op bovengenoemde website staat, een chiptuner kan worden buitelen de claims over trekkracht- en vermogenswinst inmiddels over elkaar heen.

My 5 cents: op de 'look-a-like' oplossingen na kan er best wel winst te behalen zijn, afhankelijk van de deskundigheid van de ECU-programmeurs in dienst van de fabrikant en de grootte van (veiligheids)marges die de fabrikant hanteert bij het programmeren van de ECU. Maar de winst komt bij lange na niet in de buurt van de cijfers die sommige zichzelf "chiptuner" noemende bedrijven durven te claimen.

Een èchte (chip)tuner beschikt over de know-how om zelf betrouwbare ECU remapping files te maken.
Net zoals in het hackerswereldje een duidelijk onderscheid bestaat tussen scriptkiddies en echte hackers.
Gebruikersavatar
forbert
Berichten: 115
Lid geworden op: 21 apr 2013 07:02

Re: multichip 2006 legacy 2,5

Bericht door forbert »

Gewoon n lekker flowend in- en uitlaattraject, beginnenmet iets dikkere sproeiers en naaldjes omhoog en gaaaaan.

Deouwelul
Groets, Forbert.
Plaats reactie