Subaru Impreza EJ20 nonturbo probleem

Motoren, injectiesystemen etc.
Plaats reactie
PascalEJ20
Berichten: 6
Lid geworden op: 10 mei 2021 20:32

Subaru Impreza EJ20 nonturbo probleem

Bericht door PascalEJ20 »

Hallo beste Subaru leden.

Ik zit met een best motorisch probleem met mijn Subaru Impreza Bugeye 2.0 nonturbo automaat met een Prins VSI 2.0 LPG installatie.

Sinds korte tijd loopt de motor enorm slecht, zo ineens!

Als ik de auto start,loopt die motor even goed totdat het toerental zakt. Dan begint hij enorm onregelmatig te lopen en als er dan geen gasreactie gegeven wordt dan valt de motor stil.

Bij het gasgeven blijft het toerental rond de 2500/3000 tpm en zakt heel langzaam terug...

Bij een continue gasstand 2000/3000/4000 enz.. dan valt alles weg, lijkt alsof de ontsteking en brandstof plat gelegd wordt... bij rijden reageerd de motor alleen met pompend gasgeven en bij VOL gas.. dan gaat ie als vanouds!

Onderstaande lijst zijn de onderdelen/handelingen die ik uitgevoerd heb.. hoop dat iemand een tip heeft, want wordt er behoorlijk droevig van :roll:

* nieuwe brandstofpomp
* nieuw BOSCH brandstof filter
* nieuwe NGK bobine
* nieuwe NGK bougie kabels
* bougies getest en gewisseld met Denso IK20TT en de NGK LPG1
* accupool tig keer eraf gehad (reset)
* zekering en leiding LPG los (lpg afgekoppeld)
* nieuw luchtfilter
* extra massa motorblok
* klepreiniger toevoeging in de tank
* EURO98 benzine
* accu spanning is goed
* nieuwe MAP sensor
* andere IAC sensoren geprobeerd op gasklephuis
* ander gaskleppositie sensor geprobeerd
* ander buitentemp sensor
* kleppen gesteld 20mm in / 35mm uitgaande (lpg)
* koelvloeistof temp sensor vervangen
* nieuwe krukas sensor
* nieuwe nokkenas sensor
HELP HELP HELP HELP :cry:
Gebruikersavatar
erichendri
Berichten: 5622
Lid geworden op: 14 nov 2010 21:02

Re: Subaru Impreza EJ20 nonturbo probleem

Bericht door erichendri »

Al laten uitlezen??
Dit is stap 1 bij problemen, eventheel wat sensoren loggen.
Dat kost je ±50€ maar is veel goedkoper dan de onderdelen die je zinloos vervangen hebt.
Alles wel origineel gekocht?
0.35 voor de uitlaat, moet dat niet 0.25 zijn?
Loopt hij wel goed op benzine?
Dat is de basis, daar kijkt ook je lpg naar om goed te lopen.

Eric
PascalEJ20
Berichten: 6
Lid geworden op: 10 mei 2021 20:32

Re: Subaru Impreza EJ20 nonturbo probleem

Bericht door PascalEJ20 »

Ja heb m laten uitlezen maar die monteur brabbelde ook een eind raak, kon er niet echt uit wijs worden.

Ik ben van plan om hem eens goed uit te laten lezen bij een officiele Subaru dealer.

Alle onderdelen zijn origineel.

Aheb extra het lpg losgekoppeld, want hij moet eerst goed op benzine lopen.. en dat doet hij dus niet.

25mm uit is idd standaard op benzine, op lpg moet de uitgaande klep groter (Subaru dealer info)

Voor het kleppenstellen liep die even beroerd..

3 cilinders stonden met uitgaande kleppen te strak, dacht dit is de oplossing.. maar helaas.
Gebruikersavatar
erichendri
Berichten: 5622
Lid geworden op: 14 nov 2010 21:02

Re: Subaru Impreza EJ20 nonturbo probleem

Bericht door erichendri »

Meestal zit er een stikker op de motorkap waarop de klepspeling staat.
Ik weet niet waar je woont maar in Oudewater en Volkel zitten 2 subaruspecialisten.

Eric
PascalEJ20
Berichten: 6
Lid geworden op: 10 mei 2021 20:32

Re: Subaru Impreza EJ20 nonturbo probleem

Bericht door PascalEJ20 »

Klopt. Standaard klepspeling is 20mm in en 25mm uit. Maar dat is standaard voor benzine. Gezien ik op lpg G3 rijdt moet de uitgaande kleppen ruimer gezet worden.

Hiervoor nog speciaal Subaru dealer voor gebeld en een monteur gesproken.

Woon zelf in Overijssel.
Gebruikersavatar
subfan
Berichten: 557
Lid geworden op: 18 jan 2021 22:28

Re: Subaru Impreza EJ20 nonturbo probleem

Bericht door subfan »

Hallo Pascal,

Ben geen monteur.... maar ik mis je uitlaatsensoren in het rijtje.
Er zit niets verstopt of draadbreuk?

Enschede:
Kuilder
Euregioweg ..
Ex subarudealer.
Ai'j 't wilt kuj alles zeg wie in Twente!
PascalEJ20
Berichten: 6
Lid geworden op: 10 mei 2021 20:32

Re: Subaru Impreza EJ20 nonturbo probleem

Bericht door PascalEJ20 »

Labdasensoren zijn alle 2 een kleine 2,5 jaar oud. Allebei origineel Denso. Ik zou ze er vanavond eens uitdraaien en bekijken.

Mvg Pascal
Gebruikersavatar
quikfit
Berichten: 4868
Lid geworden op: 11 jul 2012 13:51

Re: Subaru Impreza EJ20 nonturbo probleem

Bericht door quikfit »

PascalEJ20 schreef:Labdasensoren zijn alle 2 een kleine 2,5 jaar oud. Allebei origineel Denso. Ik zou ze er vanavond eens uitdraaien en bekijken.
Je moet ze er niet uitdraaien en bekijken maar de waardes uitlezen. ;)
Geen valse lucht of vacuümslang stuk/gescheurd?
Hoeveel heeft de auto gelopen?

Gr.Quikfit :mrgreen:
Subaru Forester SJ FB20 2013 Noorwegen
viewtopic.php?t=6157
PascalEJ20
Berichten: 6
Lid geworden op: 10 mei 2021 20:32

Re: Subaru Impreza EJ20 nonturbo probleem

Bericht door PascalEJ20 »

Ja wil graag vant weekend dat iemand die informatie kan loggen/bekijken qua sensoren.

Ik kan geen valse luchtslang of vacuum vinden helaas.

Motor heeft 254.000 km gereden.
Gebruikersavatar
erichendri
Berichten: 5622
Lid geworden op: 14 nov 2010 21:02

Re: Subaru Impreza EJ20 nonturbo probleem

Bericht door erichendri »

Ik stel mijn non-turbo gewoon op 0.25 en rijdt ook op lpg.
Dat doe ik al 150000 km zo.
Ik stel ze wel altijd rond de 35000 km.

Eric
PascalEJ20
Berichten: 6
Lid geworden op: 10 mei 2021 20:32

Re: Subaru Impreza EJ20 nonturbo probleem

Bericht door PascalEJ20 »

Oke appart,ik had gelezen op dit forum dat als je op lpg rijdt,de uitgaande kleppen net een tikkeltje groter moet houden ivm de warmte.. Na het stellen van de kleppen nog extra Zuithof Subaru dealer gebeld en die monteur bdvestigde dit wel.. (was zeff ook beetje aan de twijfel gekomen)..

Maar.. nu beb je aan de passagierszijde van de motor cilinder 1 en 3, en aan de bestuurderskant cilinder 2 en 4.

Wat wij hebben gedaan is cilinder positie/ klep positie bepaald doormiddel van de bestuurderskant nokkenaspoelie.. (pijltje) en dan kun je aan de andere kant dpor dat rubver kijken naar de andere kant ( lang leve Youtube).

Wij hebben eerst de passagierszijde gedaan allebei.. Dus cilinder 1 en 3 (wel gekeken naar de nokkenas positie) en daarna pas cilinder 2 en 4... maakt dit wat uit?

Motor liep voor het stellen van de kleppen ook met benoemde klachten,alleen had ik de kleppen van cilinder 1 ingaande/uitgaande aardig goed staan.. en 2 3 4 waren de uitgaande kleppen veel te strak.

Mvg Pascal
Gebruikersavatar
Mrdjc
Berichten: 915
Lid geworden op: 12 jan 2015 19:57

Re: Subaru Impreza EJ20 nonturbo probleem

Bericht door Mrdjc »

Vrees dat je zult moeten gaan loggen, vooral na de waslijst aan onderdelen die je tervergeefs hebt vervangen.

Iets is een fout signaal af aan het geven (Of je hebt een lek in het lucht huishouden) die ervoor zorgt dat je motor beroerd loopt.

Kan ontsteking zijn, brandstof zijn, luchtoevoer zijn, en alles wat daar aan bijdraagt om de juiste berekening ervan te maken (Gasklep positie, nokkenas, krukas, idle air control valve, pingel sensor, lunchtmassameter, lambda sensoren, temperatuur sensoren etc etc)
Zou zelfs een ECU probleem kunnen zijn...

Dus kortom, uitlezen tijdens het rijden en kijken of de waardes die terug komen logisch zijn, desnoods vergelijken met een andere auto.
Daily: 2006 Forester SG9 2.5 XT 4EAT
Hobbybak: 1996 Legacy BD9 2.5 4EAT
Gebruikersavatar
erichendri
Berichten: 5622
Lid geworden op: 14 nov 2010 21:02

Re: Subaru Impreza EJ20 nonturbo probleem

Bericht door erichendri »

Overigens rijdt ik met de standaard ngk bougies, stel de elektrodeafstand wel af op 0,8 mm.

Eric
Plaats reactie