LPG inbouwen in Forester 2004.....doen of niet doen?

Motoren, injectiesystemen etc.
Juliette
Berichten: 107
Lid geworden op: 10 okt 2020 12:44

LPG inbouwen in Forester 2004.....doen of niet doen?

Bericht door Juliette »

Het grote nadeel van buren met een benzine pomp is dat je elke ochtend aan je ontbijttafel wordt geconfronteerd met de zoveelste prijsstijging.

Mijn forester loopt heel braaf op de E5 maar is net zoals die van jullie best dorstig. Voorheen 1:11 op de oude vertrouwde euro95 en nu met het 'millieuvriendelijke' stinkspul mag ik blij zijn als ik 1:9 haal.

Met de huidige benzineprijzen laat ik hem veel staan en pak hem alleen als het echt niet anders kan. Maar ons 2de autotje (fiat chinquenogwattes) rijdt lang niet zo lekker en heeft aan de lopende band onderhoud nodig (wagentje heeft emotionele waarde voor mijn man).

Ik heb geen glazen bol maar zie het niet meer gebeuren dat de benzine naar een schappelijkere prijs zakt. En als hij wel kan zakken dan gooit de overheid er weer wat extra belasting op om ons te 'ontmoedigen' en naar elektrisch te krijgen.

In het verleden heb ik een auto op LPG gehad en stond altijd te genieten aan de pomp. Is het interessant om mijn forester nog om te laten bouwen? Hoe zijn jullie ervaringen met de SG 125pk op LPG? Wat zijn fijne systemen voor deze wagens en aandachtspunten (kleppen stellen)? Er komt sowieso een klepsmeersysteem bij.

Gemiddeld rij ik er een 15.000km per jaar mee. De auto heeft een kmstand van 256.000, wordt liefdevol onderhouden en is technisch helemaal in orde.
Subaru Forester 2004
Gebruikersavatar
quikfit
Berichten: 4863
Lid geworden op: 11 jul 2012 13:51

Re: LPG inbouwen in Forester 2004.....doen of niet doen?

Bericht door quikfit »

LPG is geen probleem maar persoonlijk zou ik gaan voor een auto die een tonnetje minder heeft gelopen.

Gr.Quikfit :mrgreen:
Subaru Forester SJ FB20 2013 Noorwegen
viewtopic.php?t=6157
Gebruikersavatar
SP-Boxer
Berichten: 5494
Lid geworden op: 10 nov 2008 22:52

Re: LPG inbouwen in Forester 2004.....doen of niet doen?

Bericht door SP-Boxer »

LPG kan uitstekend in die motor! Kilometerstand van 256.000km lijkt mij geen enkel probleem, vraag maar aan Eric :mrgreen:
Zelf vind ik 15.000km / jaar wel wat weinig voor LPG, zeker omdat je het systeem nog moet aanschaffen.

Het fors hogere verbruik met E10 kan ik echter niet onderschrijven. Ja, in theorie verbruik je er iets meer van, maar van 1 op 11 naar 1 op 9 is absoluut niet oke!
Sinds we nog maar 100 op de snelweg mogen rijd ik met de H6 doorgaans 1 op 11, of ik er nu 95E10, 95E5 of 98E5 in heb gegooid.
Heb je toch niet toevallig last van hangende remklauwen? 1 op 11 zou echt nog steeds haalbaar moeten zijn. Wellicht eens een keer een andere pomp proberen?
"I feel Legacy"
snoef
Berichten: 363
Lid geworden op: 08 mei 2018 12:01

Re: LPG inbouwen in Forester 2004.....doen of niet doen?

Bericht door snoef »

Kun je de auto met de motor uit in vrij gemakkelijk voort duwen? Zo niet dan lopen je remmen aan. Dat scheelt in benzineverbruik. Zijn je banden goed op spanning? Zijn het energiezuinige banden? Een hogere spanning geeft minder verbruik. Heb je wel eens super getankt en gekeken hoe je dan uitkomt? Het op gang brengen van de auto vraagt de meeste energie. Trek je altijd lekker sportief op, dan kun je ook daar nog winst behalen. Wacht je wel met planken tot de motor echt warm is, na 20 min. Gebruik je niet te dikke olie? Is je auto leeg of beladen met zware spullen die je nooit gebruikt? Een halve tank is zo'n 30 kg lichter dan een volle. Rijd je vaak met het raam open, geeft drag. Heb je de smalle 205 brede banden of de bredere. Natte wintermaanden helpen niet mee, motor moet harder werken en nat wegdek trekt aan de banden.
Laatst gewijzigd door snoef op 30 apr 2021 08:24, 1 keer totaal gewijzigd.
Forester 2011 FB20
Gebruikersavatar
Rene
Berichten: 1629
Lid geworden op: 04 jan 2009 21:02

Re: LPG inbouwen in Forester 2004.....doen of niet doen?

Bericht door Rene »

Ik denk dat je bij een witte pomp tankt (Tinq , Fieten etc etc) dat scheelde bij mijn preza al snel 1,5 a 2 km per liter...daarmee verdampt het voordeel van iets goedkoper tanken al snel.


Lpg is voor mij niet interessant trouwens : Ik gooi beide soebs vol in Duitsland en dat scheelt aanzienlijk..
Je auto remt op alle wielen , waarom zou je ze dan niet allemaal aandrijven..

Grt Rene
Juliette
Berichten: 107
Lid geworden op: 10 okt 2020 12:44

Re: LPG inbouwen in Forester 2004.....doen of niet doen?

Bericht door Juliette »

Bedankt voor de reacties :D

Dus nu nog naar lpg zou geen probleem moeten zijn? Hoe zit het met klepspeling en stellen? Las berichten over de 158pk uitvoeringen waar daarvoor het blok dan eruit moet. Is dat bij de mijne ook?

Helaas ben ik niet de enige met deze ervaring. De E5 is de voormalig euro98. E10 was euro95. Buren hebben ook een bosch garage en zien al veel schade als gevolg van de E10 dus daar begin ik niet aan.

Euro95 of euro98 was snelweg 120/130 1:10. E5 is snelweg 100/110 1:10. Dat vind ik best een fors verschil.

Geen wijziging in banden of bandenspanning. Rij al jaren op yokohama geolanders.

Auto is technisch in orde en kan ik zelf prima aan de rol krijgen.

Benzine tank ik altijd bij Esso.

In het verleden trouwens een paar weken een test gedaan tussen de euro95 van de tinq en de euro98 van de shell 500m verderop.......0,0 verschil in verbruik. Of nou ja 10,9 op de tinq en 11,2 op de shell. Gemiddelde van 6 tankbeurten die het prijsverschil niet goedmaken.
Subaru Forester 2004
Gebruikersavatar
subfan
Berichten: 555
Lid geworden op: 18 jan 2021 22:28

Re: LPG inbouwen in Forester 2004.....doen of niet doen?

Bericht door subfan »

Hallo,

Ik heb zelf nog een 2004 Forester 125 pk. sinds 2013.
Heb er nu ruim 150.000 km normaal tot stevig mee gereden en vanaf het begin voor 90% op E10.
Altijd punctueel onderhoud en goed warm rijden, geen problemen en nog steeds sneller dan af fabriek.....

Controleer de techniek voor inbouw of alles het normaliter nog 2 jaar uit houdt.

Motor hoeft er niet uit bij het stellen, moet alleen wat vaker gecontroleerd worden.
Bij 15.000 per jaar heb je de kosten (2000,--) er uit na ongeveer 1,5 jaar.
Tank je in D of B, zou ik het niet doen.

Ben
Ai'j 't wilt kuj alles zeg wie in Twente!
Propje
Berichten: 1201
Lid geworden op: 13 nov 2018 12:21

Re: LPG inbouwen in Forester 2004.....doen of niet doen?

Bericht door Propje »

Geloof er ook geen bal van.
Met al die superieure dure benzines.
Dus hoe duurder de benzine des voordeliger.
Lijkt tell sell wel.

Zou de forester verkopen en of inruilen op forester met lpg.tenminste gooi eens balletje op bij subaru garages?

Zoals hierboven al gezegd je moet nog lpg aanschaffen.
Dan duurt het wel ff voordat je dat terug verdient met zo weinig kmters.
Rij nu de Sg op lpg.
Ik vind het prima rijden.
Aju propje
Gebruikersavatar
quikfit
Berichten: 4863
Lid geworden op: 11 jul 2012 13:51

Re: LPG inbouwen in Forester 2004.....doen of niet doen?

Bericht door quikfit »

Propje schreef:Geloof er ook geen bal van.
Met al die superieure dure benzines.
Dus hoe duurder de benzine des voordeliger.
Lijkt tell sell wel.
Komt allemaal bij de zelfde raffinaderij vandaan...alleen elk merk gooit er een litertje van zijn eigen hokus-pokus in op 50.000 liter.

Gr.Quikfit :mrgreen:
Subaru Forester SJ FB20 2013 Noorwegen
viewtopic.php?t=6157
Gebruikersavatar
sufos
Berichten: 1277
Lid geworden op: 16 apr 2014 18:11

Re: LPG inbouwen in Forester 2004.....doen of niet doen?

Bericht door sufos »

Hier SG 125 pk, 345000 kilometer op LPG en geen enkel probleem.
Subaru Outback
Saab 900 T16S Aero
Gebruikersavatar
Rene
Berichten: 1629
Lid geworden op: 04 jan 2009 21:02

Re: LPG inbouwen in Forester 2004.....doen of niet doen?

Bericht door Rene »

quikfit schreef: Komt allemaal bij de zelfde raffinaderij vandaan...alleen elk merk gooit er een litertje van zijn eigen hokus-pokus in op 50.000 liter.

Gr.Quikfit :mrgreen:
Er is mij ooit eens verteld dat die prijsvechters restanten opkopen en dat bij elkaar gooien voor de verkoop..
Weet alleen niet wat daar van waar is..

Maar goed : terug naar de vraag...
Is het lonend om bij slechts 15000 per jaar op gas te rijden en dat er nog in te laten bouwen in een soeb van 17 jaar oud...
Ik denk het eerlijk gezegd niet..
Je auto remt op alle wielen , waarom zou je ze dan niet allemaal aandrijven..

Grt Rene
Juliette
Berichten: 107
Lid geworden op: 10 okt 2020 12:44

Re: LPG inbouwen in Forester 2004.....doen of niet doen?

Bericht door Juliette »

Fijn om te horen dat jullie sg's allemaal prima lopen op lpg. Hebben jullie er extra klepsmering op zitten?

E10 en E5 is helaas wel een groot verschil. De buren hebben een Bosch garage en al zien veel ellende van E10. Vooral bij de nieuwe 2cilinder turbo blokjes (vastgelopen/gesmoord) en de oudere auto's (slangen en pakkingen). Mijn forester zou op E10 moeten kunnen rijden maar ik neem de gok niet eerlijk gezegd. Ben heel zuinig op mn auto en reparatie aan je blok is duurder dan de meerprijs aan de pomp.

Sorry maar inruilen doe ik echt niet :D . Ik weet wat ik aan deze wagen heb en is de afgelopen jaren veel onderhoud en liefde in gegaan.
IMG-20200916-WA0003.jpg
IMG-20200916-WA0004.jpg
IMG-20200916-WA0001.jpg
We hebben thuis nogal wat auto's en deze is de jongste. Er staan nog 2 youngtimers gedemonteerd voor revisie (fiat uno sx bj 1988 en fiat 127 fiorino bj 1987). Daarna zijn er 2 echte oldtimers aan de beurt van 1979.
Leeftijd schrik ik dus niet voor terug en verwacht nog vele jaren met mn scoobje rond te rijden. De investering halen we er sowieso uit en verwacht straks ook meer dan 15k te rijden als ik niet meer zo verdrietig wordt aan de pomp.

Ik tank inderdaad in NL. Als ik met m'n vorige gas auto in het buitenland moest tanken dan ging ik over op benzine of BKgas.
Subaru Forester 2004
Gebruikersavatar
sufos
Berichten: 1277
Lid geworden op: 16 apr 2014 18:11

Re: LPG inbouwen in Forester 2004.....doen of niet doen?

Bericht door sufos »

Klepsmering is echt niet nodig bij een SG.

Zelf rij ik ook heel weinig de laatste 2 jaar. Maar LPG zit er al in dus het maakt dan niet veel meer uit.
Subaru Outback
Saab 900 T16S Aero
Gebruikersavatar
subfan
Berichten: 555
Lid geworden op: 18 jan 2021 22:28

Re: LPG inbouwen in Forester 2004.....doen of niet doen?

Bericht door subfan »

Hallo Juliette,

Even iets anders nu ik je auto zie....
We hebben jaren als 2e auto een Daihatsu Feroza gehad, met Bull-bar af fabriek onder aan het chassis bevestigd.
Een kleine aanrijding en het hele front was kapot, de bar had alles in elkaar gedrukt door het achterover buigen. (Motorkap, koplamp, grille en bumper)
De polo had achter alleen wat vegen en krassen!
Mijn vriendin heeft bij het achteruit rijden met mijn Forester bij een Volvo voor 6000 schade veroorzaakt, wij alleen een veeg op onze ongespoten bumper....
Bij mij geen Bull bar!

Al onze 4 Subaru's (3x Forester, 1 legacy) hebben op E10 gelopen, 0 problemen.
Het enige dat de vorige dealer deed was eerst over E10 klagen als er al wat was, leuk afschuifmiddel.....
Sub's lopen er, op de kleintjes na, allemaal zonder problemen op.
Het enige is dat ze op 98 of 100 na een paar honderd kilometer iets pittiger en rauwer lopen, Denk ik...)

Ben
Ai'j 't wilt kuj alles zeg wie in Twente!
Juliette
Berichten: 107
Lid geworden op: 10 okt 2020 12:44

Re: LPG inbouwen in Forester 2004.....doen of niet doen?

Bericht door Juliette »

Ja klopt met een bullbar heb je meer schade bij een boem. Mijn doel is om geen boem te hebben :lol: . Deze zit gemonteerd op zowel de boven als onderbalk en kan dus wel tegen een klein tikje zonder meteen lampen/bumper/motorkap kapot te hebben. Maar je hebt gelijk, bij een harde klap heb je relatief gezien meer schade. Ik ga voor de looks :P

Maar jullie zeggen dus geen klepsmering? Ik krijg vanuit de inbouwers hele diverse adviezen. Mijn vorige auto had het dus wel maar dat was een 900cc 3cilinder met mini injectoren en geen mogelijkheid voor kleppen stellen. Daar had het systeem duidelijk meerwaarde. Ik trek regelmatig zware aanhangers dus ik vraag wel wat van mijn auto. Heeft dat nog invloed?

Nog een vraag n.a.v. de eerdere opmerking over de bandenspanning; waar rijden jullie mee dan? Fabriek zegt 1.8 en ik heb er 2.2 in zitten. Hebben jullie nog hoger?
Subaru Forester 2004
Gebruikersavatar
sufos
Berichten: 1277
Lid geworden op: 16 apr 2014 18:11

Re: LPG inbouwen in Forester 2004.....doen of niet doen?

Bericht door sufos »

Ik zit op 2.4, sommige nog hoger maar dat vind ik minder fijn. Fabrieksopgave 1.8? Ik denk dat je een kleine vergissing maakt want dat is wel heel zacht. Zelf kijk ik ook naar de wang van de band, maar ook dat zegt niet alles want daar zit ook veel verschil in als het op de stevigheid aankomt.
Klepsmering bij een SG, ik geloof in ieder geval niet in de meerwaarde.
Subaru Outback
Saab 900 T16S Aero
Juliette
Berichten: 107
Lid geworden op: 10 okt 2020 12:44

Re: LPG inbouwen in Forester 2004.....doen of niet doen?

Bericht door Juliette »

Sorry mijn fout.....deurlabel zegt 2.0 voor en 1.9 achter.

Heb nu een 4x4 band maar rij te weinig off-road en ga de volgende ronde naar een gewone weg uitvoering.
Subaru Forester 2004
Gebruikersavatar
boswachterfan
Berichten: 2406
Lid geworden op: 19 nov 2014 10:30

Re: LPG inbouwen in Forester 2004.....doen of niet doen?

Bericht door boswachterfan »

Ik pomp er voor en achter 0.2 meer in. Zo heb ik 90k met een set Bridgestones gereden. Ik hou niet van die knalharde banden.
Boswachter SG 2.5 XT Blasmusik
Gebruikersavatar
erichendri
Berichten: 5614
Lid geworden op: 14 nov 2010 21:02

Re: LPG inbouwen in Forester 2004.....doen of niet doen?

Bericht door erichendri »

Gewoon lpg inbouwen, heb het bij de huidige legacy (bj 2000) bij 265k laten doen en bij de vorige legacy bij 300 k.
Huidige staat nu op 315k,de vorige rijdt ook nog zag ik en zal wel tegen de 500k op de teller hebben.
Heb gekozen voor een vogels installatie zonder klepsmering.
Zelf stel ik de kleppen rond de 35000 km.
Met 15000km per jaar scheelt het ongeveer 1500€
Moet de mrb nog af, is 30€ per maand meer.
Met de groene legacy ben ik 3x met de caravan naar het Gardameer geweest, geen problemen ondervonden.
Moest regelmatig op hellingen in de 2 omhoog = 5000 toeren.
Ook niet dat ik ineens bij 25000km de kleppen moest stellen of wegens slechter lopen van de motor.
Let wel, het stellen doe je preventief.
Heb trouwens beide installaties rijker af laten stellen.
Met lpg "de Bilt" in Bilthoven heb ik zeer goede ervaringen.

Nog een dingetje, ik rijdt ook op AT banden en zet deze op 2.5-2.6 en let niet op mijn verbruik.
De vorige grabber AT2 banden hebben er bijna 100k erop gezeten, wat de nieuwe nokian AT banden doen weet ik niet.
Wat ik wel wilde was een band met 3pms logo.
Op wintersport rijdt ik op winterslofjes.

Eric
Gebruikersavatar
sufos
Berichten: 1277
Lid geworden op: 16 apr 2014 18:11

Re: LPG inbouwen in Forester 2004.....doen of niet doen?

Bericht door sufos »

Ik dacht al, het duurt wel lang voordat eric begint met reageren :mrgreen:
Subaru Outback
Saab 900 T16S Aero
Gebruikersavatar
boswachterfan
Berichten: 2406
Lid geworden op: 19 nov 2014 10:30

Re: LPG inbouwen in Forester 2004.....doen of niet doen?

Bericht door boswachterfan »

+1
al 3 zakken chips en 6 flessen cola weggewerkt tijdens het wachten. :mrgreen:
Boswachter SG 2.5 XT Blasmusik
DucATIRadeon
Berichten: 900
Lid geworden op: 18 jan 2015 13:53

Re: LPG inbouwen in Forester 2004.....doen of niet doen?

Bericht door DucATIRadeon »

pokkelomtrek bijna gelijk in verhouding aan de je avatar? :lol:

zonder gekheid, met bandenspanning kun je net zo lang ouwehoeren als met type olie.
zelf rijd ik met 3 bar in de outback 2015 op 225/60-17 banden en dat bevalt mij uitstekend.
met 3 bar in de forester 2010 op 215/65-16 banden merkte de bas het meteen dus dat is iets minder geworden naar 2,8 voor en achter (forester is lichter dan de outback...)
Propje
Berichten: 1201
Lid geworden op: 13 nov 2018 12:21

Re: LPG inbouwen in Forester 2004.....doen of niet doen?

Bericht door Propje »

5000 tpm in z.n 2 en dan stug op lpg blijven rijden.
Als mijn auto hard moet werken in het bos of op hoogte boven de 2 km dan zet ik hem lkr op benzine.
Je kleppen en kop en koppakking zullen je er dankbaar voor zijn.
En je portemonnee natuurlijk aks je kop scheurt.
Bij Garda meer ben je aan de beurt.haha
Aju propje
Gebruikersavatar
erichendri
Berichten: 5614
Lid geworden op: 14 nov 2010 21:02

Re: LPG inbouwen in Forester 2004.....doen of niet doen?

Bericht door erichendri »

Zoals ik al schreef, nooit problemen gehad met de motor.
Ook niet als ik met 160+ naar de wintersport reed in Sölden.
LPG had ik ook rijker laten afstellen.
Bij de huidige legacy heb ik de overschakel temperatuur laten verlagen, van 40 graden naar 30 graden.

Mijn dank voor de leuke berichtjes wat betreft
mijn snelle reageren

Eric. :mrgreen:
Juliette
Berichten: 107
Lid geworden op: 10 okt 2020 12:44

Re: LPG inbouwen in Forester 2004.....doen of niet doen?

Bericht door Juliette »

Ik snap propje wel. Hoge snelheid of een caravan is toch andere belasting dan door zand ploegen of echt zwaar trekken.

1x in de twee weken slepen we een zware kipper met paardenmest naar de loonwerker een halve km verderop. Dat is al snel 2,5 ton.......lang leve de extra gear 8-)

Wekelijks ga ik met mn paard op pad. 2paards trailer met een trekpaard. Auto doet het ook in heuvelachtig terrein prima maar qua gewichten denk ik dat ik van oom agent net het voordeel van de twijfel kriig.

Dan is het voor mij de overweging om voor die momenten op benzine te schakelen of toch klepsmering te laten plaatsen.

@eric, wat bedoel je met rijker afstellen? En wat is daar de meerwaarde van?

Heb je met die lagere temperatuur geen hort en stoot omschakeling? Mijn vorige auto had die temperatuur echt nodig om soepel over te gaan.
Subaru Forester 2004
Gebruikersavatar
erichendri
Berichten: 5614
Lid geworden op: 14 nov 2010 21:02

Re: LPG inbouwen in Forester 2004.....doen of niet doen?

Bericht door erichendri »

Bij vol gas vind er geen regeling meer en heb ik een rijker mengsel.
In deellast is er wel regeling en is het mengsel hetzelfde als een niet aangepaste installatie.
Die hikje heb je altijd, ik heb hen nu 10 graden eerder.

Eric
snoef
Berichten: 363
Lid geworden op: 08 mei 2018 12:01

Re: LPG inbouwen in Forester 2004.....doen of niet doen?

Bericht door snoef »

Onder mijn SG had ik Nexen N blue HD Plus, die waren stil en zuinig en comfortabel. Afhankelijk van hoe zwaar de bullbar is, kan de voordruk nog meer omhoog. Maar hij kan er beter af, want geeft veel turbulentie=weerstand. Probeer gewoon eens uit op een veilig stuk hoe een hogere druk als 2.4. voor en achter aanvoelt met sturen en vooral remmen. Zal veel uitmaken kwa benzinegebruik. Met de paardentrailer erachter moet de achterdruk veel hoger, richting 2.8. En dan zijn pro veren van carsupport ook een aanrader
Juliette schreef:Sorry mijn fout.....deurlabel zegt 2.0 voor en 1.9 achter.

Heb nu een 4x4 band maar rij te weinig off-road en ga de volgende ronde naar een gewone weg uitvoering.
Forester 2011 FB20
Juliette
Berichten: 107
Lid geworden op: 10 okt 2020 12:44

Re: LPG inbouwen in Forester 2004.....doen of niet doen?

Bericht door Juliette »

Ik gok dat de bull-bar incl de lier 25kg weegt. Ehhh nee de aerodinamica gaat er niet mee op vooruit :lol:

Bandjes zijn vandaag rondom naar de 2.7 gegaan. Het is even wennen. Maar wel veel beter met het sportieve bochtenwerk nu de banden niet meer zo over de wangen weg rollen.

Die pro veren heb ik al een aantal jaar en ze zijn top! Gister heeft mijn man ze ook onder de forester van een vriendin gelegd.
IMG-20171216-WA0015.jpg
20171216_203213.jpg
Subaru Forester 2004
Propje
Berichten: 1201
Lid geworden op: 13 nov 2018 12:21

Re: LPG inbouwen in Forester 2004.....doen of niet doen?

Bericht door Propje »

Mijn bumper en lier wegen 55 kg 65 kg ergens daarom heen.
Wat voor een lier heb je ?

Afbeelding
Aju propje
Juliette
Berichten: 107
Lid geworden op: 10 okt 2020 12:44

Re: LPG inbouwen in Forester 2004.....doen of niet doen?

Bericht door Juliette »

Jouw bar is ook wel van een iets andere categorie :shock: :lol:

De mijne komt van een suzuki vitara af, dus meer een konijnen bar dan een stieren bar.

De lier hebben we nooit aangesloten en aangezien ik hem ook niet wilde gaan gebruiken, heb ik laatst de motor eruit gehaald. Dat scheelt weer 5 kilo 8-)

Enige wat wel functioneel is zijn de verstralers.
Subaru Forester 2004
Plaats reactie