Motor maakt tikkend geluid en rookt blauw
Motor maakt tikkend geluid en rookt blauw
Hallo allemaal, graag hulp van jullie met mijn forester diesel uit 2010. Soms bij het starten een behoorlijke blauwe walm en bij het rijden met koud of warme motor begint al naar gelang het gas geven vaak op lagere snelheid en in de 1 of 2e versnelling te tikken/ratelen waarbij er blauwe rook uit de uitlaten walmt! Rijd ik dan door in 3e versnelling enz verdwijnt het geluid en de blauwe rook en kan het best zijn dat het de eerste dagen niet weer voorkomt iemand een idee ???
Alvast bedankt !
Alvast bedankt !
Re: Motor maakt tikkend geluid en rookt blauw
Welkom op het forum.
Is je wagen een euro 4 (vermoedelijk) of een euro 5?
Is het nog de originele motor? Welke km-stand?
Blauwe rook kan niet gerelateerd zijn aan je versnelling, maar waarschijnlijk aan je motortoerental. Vaak spreken mensen over tikken wanneer ze een injector horen die lek is (ik zeg niet dat dat hier zo is).
Vertrek eens met koude motor in z'n 3 (moet lukken met het koppel van de diesel) en ga na of de rook er dan ook is...
Is je wagen een euro 4 (vermoedelijk) of een euro 5?
Is het nog de originele motor? Welke km-stand?
Blauwe rook kan niet gerelateerd zijn aan je versnelling, maar waarschijnlijk aan je motortoerental. Vaak spreken mensen over tikken wanneer ze een injector horen die lek is (ik zeg niet dat dat hier zo is).
Vertrek eens met koude motor in z'n 3 (moet lukken met het koppel van de diesel) en ga na of de rook er dan ook is...
Mijn Subaru's スバル・レガシィ
Re: Motor maakt tikkend geluid en rookt blauw
Hoi Thomas, ja het is een euro 4 boxer diesel en km stand is 195000 km. Het tikken is er lang niet altijd ook niet bij het wegrijden.. het ontstaat soms spontaan en dan is de blauwe walm er ook. Maar ook net zo spontaan is het weer weg en is de uitstoot ook weer normaal
Re: Motor maakt tikkend geluid en rookt blauw
Kan een klepzitting zijn die af en toe olie doorlaat naar een cilinder / Of een beschadigde klep (maar dan zou ik het altijd verwachten).
Kan een injector (verstuiver) zijn die rare dingen doet.
Kan de turbo zijn.
Kan een zuigerveer zijn.
Ik weet het: veel 'kan' ... Maar meer weet ik even ook niet.
Kan een injector (verstuiver) zijn die rare dingen doet.
Kan de turbo zijn.
Kan een zuigerveer zijn.
Ik weet het: veel 'kan' ... Maar meer weet ik even ook niet.
Mijn Subaru's スバル・レガシィ
Re: Motor maakt tikkend geluid en rookt blauw
Check je oliepeil eens,als ie boven peil staat...niet meer mee rijden en olie en filter verversen/vervangen.(dan zit er diesel in je motorolie!)
En dat is het gevolg van teveel regenereren (DPF reinigen) omdat je DPF vervuild is.
Het kan inderdaad ook een verstuiver zijn die lekt of vreemd inspuit op het verkeerde moment.
Als je oliepeil niet boven maximaal staat zou ik een Subaru dealer ernaar laten kijken,dit omdat er bij de diesel blokken nog een heel rijtje oorzaken de problemen kan veroorzaken.
Gr.Quikfit
En dat is het gevolg van teveel regenereren (DPF reinigen) omdat je DPF vervuild is.
Het kan inderdaad ook een verstuiver zijn die lekt of vreemd inspuit op het verkeerde moment.
Als je oliepeil niet boven maximaal staat zou ik een Subaru dealer ernaar laten kijken,dit omdat er bij de diesel blokken nog een heel rijtje oorzaken de problemen kan veroorzaken.
Gr.Quikfit
Subaru Forester SJ FB20 2013 Noorwegen
viewtopic.php?t=6157
viewtopic.php?t=6157
Re: Motor maakt tikkend geluid en rookt blauw
Het oliepeil was vorige maand niet afleesbaar..( moest 1,5 liter bij) staat nu mooi tussen min en max in. Vandaag hele dag gereden en niks te merken.... blijft vreemd. Bedankt voor jullie reactie
Re: Motor maakt tikkend geluid en rookt blauw
Verbruikt je motor 'plots' olie of heeft hij dat altijd gedaan en was je vergeten peilen?
Mijn Subaru's スバル・レガシィ
Re: Motor maakt tikkend geluid en rookt blauw
Carterventilatie systeem(PCV valve en slangen) laten controleren...deze motoren koeken overal dicht.Henksel schreef:Het oliepeil was vorige maand niet afleesbaar..( moest 1,5 liter bij) staat nu mooi tussen min en max in. Vandaag hele dag gereden en niks te merken.... blijft vreemd. Bedankt voor jullie reactie
Turbo controleren op vettigheid(inlaat gedeelte)
Hou ondertussen je oliepeil in de gaten
Maar zoals gezegd kan het verschillende oorzaken hebben...laat een Subaru dealer/specialist die ervaring heeft met dieselproblemen ernaar kijken.
Gr.Quikfit
Subaru Forester SJ FB20 2013 Noorwegen
viewtopic.php?t=6157
viewtopic.php?t=6157
Re: Motor maakt tikkend geluid en rookt blauw
Gewoon een bijkomend advies (als je deze zaken doet / al gedaan hebt mag je ze negeren):
- voeg eens een injectorreiniger zoals Forte toe aan de brandstof (de injectoren kunnen een hel zijn om los te krijgen, dus regelmatig 'reinigen' is geen slecht idee). Het zijn geen mirakelproducten, maar schaden doet het niet.
- ververs je olie EN filter elke 5000-7500km. Dat lijkt absurd veel voor sommige mensen, maar het is echt nodig. Gebruik overigens nooit dunner dan 5w30 of zelfs 5w40, je turbo zal je dankbaar zijn.
- laat de EGR klep nakijken / vervangen
- laat je roetfilter reinigen / vervangen OF verwijderen (maar dat laatste mag niet volgens de wet en is niet goed voor het milieu).
- normaal kan je altijd adviseren om ook het blok te spoelen met een spoelmiddel van forte, marly of facom (of een ander merk). Dat zou ik in deze niet aanbevelen omdat er ook verstoppingen kunnen optreden. Ik zou eerder een goedkope, dunne olie gebruiken. Oude olie eruit, dunne erin. Klein ritje maken en meteen verversen voor de juiste olie. Filter niet vergeten.
- voeg eens een injectorreiniger zoals Forte toe aan de brandstof (de injectoren kunnen een hel zijn om los te krijgen, dus regelmatig 'reinigen' is geen slecht idee). Het zijn geen mirakelproducten, maar schaden doet het niet.
- ververs je olie EN filter elke 5000-7500km. Dat lijkt absurd veel voor sommige mensen, maar het is echt nodig. Gebruik overigens nooit dunner dan 5w30 of zelfs 5w40, je turbo zal je dankbaar zijn.
- laat de EGR klep nakijken / vervangen
- laat je roetfilter reinigen / vervangen OF verwijderen (maar dat laatste mag niet volgens de wet en is niet goed voor het milieu).
- normaal kan je altijd adviseren om ook het blok te spoelen met een spoelmiddel van forte, marly of facom (of een ander merk). Dat zou ik in deze niet aanbevelen omdat er ook verstoppingen kunnen optreden. Ik zou eerder een goedkope, dunne olie gebruiken. Oude olie eruit, dunne erin. Klein ritje maken en meteen verversen voor de juiste olie. Filter niet vergeten.
Mijn Subaru's スバル・レガシィ
Re: Motor maakt tikkend geluid en rookt blauw
Bedankt voor de tips allemaal, auto word vanmuddag uitgelezen er komen nieuwe oliefilter en olie in en daarna reinigingsaditional door olie en diesel...
Re: Motor maakt tikkend geluid en rookt blauw
Ik ben in dit geval absoluut TEGEN een reinigingsproduct door de olie (wel door de diesel). Spendeer je geld liever aan 2 oliewissels kort na elkaar.
Mijn Subaru's スバル・レガシィ
- erichendri
- Berichten: 5614
- Lid geworden op: 14 nov 2010 21:02
Re: Motor maakt tikkend geluid en rookt blauw
Reiniger voor de oliewissel erdoor doen en niet er na.
Daarbij de motor niet belasten maar een half uurtje stationair laten draaien.
Daarna vervangen, incl. olie filter.
Kijk wat er op de fles staat.
En gebruik een kwaliteits olie.
Eric
Daarbij de motor niet belasten maar een half uurtje stationair laten draaien.
Daarna vervangen, incl. olie filter.
Kijk wat er op de fles staat.
En gebruik een kwaliteits olie.
Eric
Re: Motor maakt tikkend geluid en rookt blauw
Normaal ben ik het met je eens, Eric, maar ben bang dat door interne vervuiling de turbo wel eens zeer slecht zou kunnen reageren moesten er vuildeeltje naartoe worden gestuurd. Of heeft deze turbo geen olie-toevoer zoals bij de benzineblokken?
Mijn Subaru's スバル・レガシィ
- erichendri
- Berichten: 5614
- Lid geworden op: 14 nov 2010 21:02
Re: Motor maakt tikkend geluid en rookt blauw
Een turbo heeft toch altijd een olie toevoer.
Eric
Eric
Re: Motor maakt tikkend geluid en rookt blauw
Laat ons even weten wat eruit het garage bezoek is gekomen.Henksel schreef:Bedankt voor de tips allemaal, auto word vanmuddag uitgelezen er komen nieuwe oliefilter en olie in en daarna reinigingsaditional door olie en diesel...
Gr.Quikfit
Subaru Forester SJ FB20 2013 Noorwegen
viewtopic.php?t=6157
viewtopic.php?t=6157
Re: Motor maakt tikkend geluid en rookt blauw
Hallo allemaal, uitlezen heeft niets opgeleverd.. auto rijd inmiddels al 2 dagen zonder het gemelde probleem. Vanmiddag gaat de olie toevoeging er weer uit en komt er nieuwe olie in 5w30 en een nieuw oliefilter voor de zekerheid. Vanmiddag nog ffe voltanken en reiniger door de diesel en morgen naar oost duitsland rijden dus dan word ie even goed warm. Hoop dat het zo klaar is.. bedankt allemaal
Re: Motor maakt tikkend geluid en rookt blauw
Heb je 2 dagen rondgereden met dat additief? Kan je even vermelden over welk product het gaat? Ik ken er immers geen enkele waarmee je zolang mag rondrijden...
Hebben ze de roetfilter gecheckt? Is die ooit al gereinigd? Hoe vaak ververs je je olie? Zijn de injectoren origineel.
Je geeft ons erg weinig info over de staat van onderhoud.
Hebben ze de roetfilter gecheckt? Is die ooit al gereinigd? Hoe vaak ververs je je olie? Zijn de injectoren origineel.
Je geeft ons erg weinig info over de staat van onderhoud.
Mijn Subaru's スバル・レガシィ
- erichendri
- Berichten: 5614
- Lid geworden op: 14 nov 2010 21:02
Re: Motor maakt tikkend geluid en rookt blauw
Thomas, hij schrijft toevoeging, lijkt mij dan geen cleaner of zoiets.
Toevoeging is om onder andere een olieverbruik te verminderen.
Henksel, als je een toevoeging in de tank gooit zou ik dat bij een halve tank doen, of 2 flesjes op de volle tank.
Tenzij anders op het flesje staat.
Eric
Toevoeging is om onder andere een olieverbruik te verminderen.
Henksel, als je een toevoeging in de tank gooit zou ik dat bij een halve tank doen, of 2 flesjes op de volle tank.
Tenzij anders op het flesje staat.
Eric
Re: Motor maakt tikkend geluid en rookt blauw
Dat bedoel ik met erg weinig info...erichendri schreef:Thomas, hij schrijft toevoeging, lijkt mij dan geen cleaner of zoiets.
Toevoeging is om onder andere een olieverbruik te verminderen.
Henksel, als je een toevoeging in de tank gooit zou ik dat bij een halve tank doen, of 2 flesjes op de volle tank.
Tenzij anders op het flesje staat.
Eric
En waarom die toevoeging eruit halen na 2 dagen? Ik geloof niet in dat soort toevoegingen en het lijkt me bij een turbo(-diesel) zeker een slecht idee. Weet jij waarom dat in dit geval wel gedaan zou worden?
Mijn Subaru's スバル・レガシィ
Re: Motor maakt tikkend geluid en rookt blauw
Ik heb de auto net 3 weken dus het metendeel van jullie vragen kan ik niet beantwoorden helaas.
Re: Motor maakt tikkend geluid en rookt blauw
Particulier gekocht? Subaru dealer? Subaru specialist? En vooral... garantie?
Mijn Subaru's スバル・レガシィ