Motor uitbouwen
Re: Motor uitbouwen
Wanneer je een koppeling met een groter diameter gaat plaatsen moet deze ook nog passend zijn op het vliegwiel. En in het koppelingshuis passen.
Indien nodig beter een sterkere koppeling in de juiste maat monteren.
Indien nodig beter een sterkere koppeling in de juiste maat monteren.
Daily: '03 Forester XT, TD04, 3' exhaust, EMS,
Daily 2: '84 Sunny E16S, Weber, DBilas camshaft.
Daily 3: '88 Sunny Florida E16S
Tracktool: '97 Primera SR20VE '20V'
Daily 2: '84 Sunny E16S, Weber, DBilas camshaft.
Daily 3: '88 Sunny Florida E16S
Tracktool: '97 Primera SR20VE '20V'
Re: Motor uitbouwen
De standaard 225mm koppeling heeft helemaal geen moeite met het overbrengen van het vermogen van de forester. Ook niet als je die een beetje kietelt.
De 230mm koppeling past gewoon op vliegwiel en in de bak, maar kan meer koppel overdragen als wat de bak kan verdragen.
Mijn keus zou het niet zijn. 225 voldoet prima en spaart je bak nog ietwat.
Door de jaren heen een kleine 100 225mm sets gemonteerd op alle mogelijke turbo modellen met uitzondering van diegene die een 6-bak reden. Nooit problemen ondervonden dat de koppeling niet sterk genoeg was. 1 geval gehad die binnen 2 jaar zijn koppeling weer op had, maar diegene liet zich nogal eens gaan op de 400 meter....
Een ieder is natuurlijk vrij zijn eigen keus te maken en als je je beter voelt bij een (naar mijn mening) overbemeten koppeling moet je dat vooral doen!
De 230mm koppeling past gewoon op vliegwiel en in de bak, maar kan meer koppel overdragen als wat de bak kan verdragen.
Mijn keus zou het niet zijn. 225 voldoet prima en spaart je bak nog ietwat.
Door de jaren heen een kleine 100 225mm sets gemonteerd op alle mogelijke turbo modellen met uitzondering van diegene die een 6-bak reden. Nooit problemen ondervonden dat de koppeling niet sterk genoeg was. 1 geval gehad die binnen 2 jaar zijn koppeling weer op had, maar diegene liet zich nogal eens gaan op de 400 meter....
Een ieder is natuurlijk vrij zijn eigen keus te maken en als je je beter voelt bij een (naar mijn mening) overbemeten koppeling moet je dat vooral doen!
Re: Motor uitbouwen
Oeps....*thomas* schreef:Maar het gaat hier over een turbo-forester...Rene schreef:WRX/GTT bakken zijn anders dan de non-turbo bakken..
Dan heb ik dat ergens gemist....
Je auto remt op alle wielen , waarom zou je ze dan niet allemaal aandrijven..
Grt Rene
Grt Rene
- erichendri
- Berichten: 5614
- Lid geworden op: 14 nov 2010 21:02
Re: Motor uitbouwen
Sowieso dacht ik dat een forester turbobak anders was dan de gtt.
Zit een oliepomp op en misschien aangepast op het trekken van een behoorlijk
gewicht tot wel 2000 kg.
Nogmaals, meen dat 300 pk eventueel geen probleem is voor de standaard koppeling.
Ook intercoolers en luchtfilters worden erg onderschat.
Eric
Zit een oliepomp op en misschien aangepast op het trekken van een behoorlijk
gewicht tot wel 2000 kg.
Nogmaals, meen dat 300 pk eventueel geen probleem is voor de standaard koppeling.
Ook intercoolers en luchtfilters worden erg onderschat.
Eric
-
- Berichten: 900
- Lid geworden op: 18 jan 2015 13:53
Re: Motor uitbouwen
de WRXen van zoonlief waren allemaal tegen de 300PK (2.0turbo 2004 en 2.5turbo 2009) en geen een die slipte of andere kuren vertoonde.
met de bak idem dito: geen problemen met het verhoogd vermogen.
met de bak idem dito: geen problemen met het verhoogd vermogen.
Re: Motor uitbouwen
Hij zal misschien wel meer dan het originele vermogen hebben; er zit een grotere RVS uitlaat onder van af de turbo naar achter en een cat minder...
Ieder geval stond de de distributie op cam 3 en 4 een tand verkeerd, nieuwe riem gemonteerd en op tijd nu.
Ook nieuw toplager bestellen,zit muurvast...
Kan alleen zo gauw de klepspeling niet vinden, hoeveel moet die zijn?
Ik meet nu alle kleppen ruim 0,15 en krap of geen 0,20...
Ieder geval stond de de distributie op cam 3 en 4 een tand verkeerd, nieuwe riem gemonteerd en op tijd nu.
Ook nieuw toplager bestellen,zit muurvast...
Kan alleen zo gauw de klepspeling niet vinden, hoeveel moet die zijn?
Ik meet nu alle kleppen ruim 0,15 en krap of geen 0,20...
Re: Motor uitbouwen
Distributie stond 1 tand verkeerd op cam 3 en 4, nieuwe distributieset gemonteerd en nu op tijd natuurlijk..
Toplager moet ik nog vervangen,zit muurvast!
Klepspeling gecontroleerd, alle kleppen tussen 0.15 en 0.20 mm
Kan alleen niet zo gauw de juiste klepspeling vinden ,is dit goed?
1 plaatje ertussen uit gehaald om de dikte te meten , is 2.43 mm.
Zijn de plaatjes bij een nieuwe motor ook ongeveer die maat?
Toplager moet ik nog vervangen,zit muurvast!
Klepspeling gecontroleerd, alle kleppen tussen 0.15 en 0.20 mm
Kan alleen niet zo gauw de juiste klepspeling vinden ,is dit goed?
1 plaatje ertussen uit gehaald om de dikte te meten , is 2.43 mm.
Zijn de plaatjes bij een nieuwe motor ook ongeveer die maat?
Re: Motor uitbouwen
Een oprechte vraag: waarom zou je op een standaard of 'lichtjes' gekietelde forester GEEN grotere koppeling monteren? Omdat ze minder (snel) slip toelaat?JSE schreef:De standaard 225mm koppeling heeft helemaal geen moeite met het overbrengen van het vermogen van de forester. Ook niet als je die een beetje kietelt.
De 230mm koppeling past gewoon op vliegwiel en in de bak, maar kan meer koppel overdragen als wat de bak kan verdragen.
Mijn keus zou het niet zijn. 225 voldoet prima en spaart je bak nog ietwat.
Door de jaren heen een kleine 100 225mm sets gemonteerd op alle mogelijke turbo modellen met uitzondering van diegene die een 6-bak reden. Nooit problemen ondervonden dat de koppeling niet sterk genoeg was. 1 geval gehad die binnen 2 jaar zijn koppeling weer op had, maar diegene liet zich nogal eens gaan op de 400 meter....
Een ieder is natuurlijk vrij zijn eigen keus te maken en als je je beter voelt bij een (naar mijn mening) overbemeten koppeling moet je dat vooral doen!
Mijn Subaru's スバル・レガシィ
Re: Motor uitbouwen
Precies daarvoor ja.
Re: Motor uitbouwen
Klepspeling inlaat zou op 0,2 moeten zitten. Uit klaar op 0,35.
Let er bij het terug monteren van je distributie op dat het plaatje boven de riem op de krukaspoulie op 0,7mm vanaf de riem zit.
Let er bij het terug monteren van je distributie op dat het plaatje boven de riem op de krukaspoulie op 0,7mm vanaf de riem zit.
Re: Motor uitbouwen
Ok...qua dikte van huidige plaatjes van +/- 2.45 moet het nog af te stellen zijn?
Of is het einde verhaal met de kleppen?
Of is het einde verhaal met de kleppen?
- erichendri
- Berichten: 5614
- Lid geworden op: 14 nov 2010 21:02
Re: Motor uitbouwen
Plaatjes kan je op dikte bij de dealer halen, ehh kopen.
Dus maak een schema van de koppen.
Controleer de klepspeling en schrijf dat op.
Meet de plaatjes van degene die te krap staan.
Bereken wat de nieuwe plaatje moet zijn en haal die bij de dealer.
Zet ze erin en meet de speling weer.
Hieronder een link welke maten er zijn. (2.22-2.81)
Sla de link van die site op want die is erg handig.
http://opposedforces.com/parts/forester ... mechanism/
Eric
Dus maak een schema van de koppen.
Controleer de klepspeling en schrijf dat op.
Meet de plaatjes van degene die te krap staan.
Bereken wat de nieuwe plaatje moet zijn en haal die bij de dealer.
Zet ze erin en meet de speling weer.
Hieronder een link welke maten er zijn. (2.22-2.81)
Sla de link van die site op want die is erg handig.
http://opposedforces.com/parts/forester ... mechanism/
Eric
Re: Motor uitbouwen
Ga ik nu ook doen, misschien kan ik nog onderling plaatjes uitwisselen
Re: Motor uitbouwen
Toch een paar uitlaatkleppen waar ik 2.23/2.22 uitkom voor nieuwe plaatjes.....dan maar na 100.000 koprevisie
- erichendri
- Berichten: 5614
- Lid geworden op: 14 nov 2010 21:02
Re: Motor uitbouwen
Is het een lpg auto soms?
En hoeveel km al gereden?
Eric
En hoeveel km al gereden?
Eric
Re: Motor uitbouwen
Of stiekem een paar plaatjes wat (laten) slijpen . Zo lang niemand dat weet rijdt ie daar prima mee
- erichendri
- Berichten: 5614
- Lid geworden op: 14 nov 2010 21:02
Re: Motor uitbouwen
Dat slijpen wou ik ook nog schrijven maar ik had nog geen antwoord op mijn vraag.
Dat is iets wat in de volvo wereld veel gebeurt, echter daar slijpen ze het nokje aan de
onderkant van de beker wat af.
Een motor revisie bedrijf (Leersum) bij mij in de buurt verteld mij daarover.
Maar hij is vast niet de enige die dat doet.
Eric
Dat is iets wat in de volvo wereld veel gebeurt, echter daar slijpen ze het nokje aan de
onderkant van de beker wat af.
Een motor revisie bedrijf (Leersum) bij mij in de buurt verteld mij daarover.
Maar hij is vast niet de enige die dat doet.
Eric
-
- Berichten: 900
- Lid geworden op: 18 jan 2015 13:53
Re: Motor uitbouwen
in de Ducati motorwereld worden de opener klepshims ook dunner geslepen. die shims worden ook al maar duurder maar je moet er geduld mee hebben om het goed te doen (slijpen).
heb al enkele 2kleppers SS en Monsters en Pantah's en diverse 4klepper superbikes zo de kleppen van kunnen stellen en alleen de sluiter shims bij de dealer/specialist halen, scheelde wel eens 2 tanken benzine!
heb al enkele 2kleppers SS en Monsters en Pantah's en diverse 4klepper superbikes zo de kleppen van kunnen stellen en alleen de sluiter shims bij de dealer/specialist halen, scheelde wel eens 2 tanken benzine!
Re: Motor uitbouwen
Ja dat kun je doen, afslijpen.
Maar eigenlijk is dat niet de oplossing van het probleem naar mijn mening.
Koprevisie ( kleppen en zetels vervangen) is de juiste volgens mij....
Ik kan hierna nog 100.000 km voor de volgende controle maar dan zal ik eran moeten.
Vind niet erg om te doen hoor, mooi klusje!
Maar als ik de auto wil verkopen ga ik er niet om liegen
Maar eigenlijk is dat niet de oplossing van het probleem naar mijn mening.
Koprevisie ( kleppen en zetels vervangen) is de juiste volgens mij....
Ik kan hierna nog 100.000 km voor de volgende controle maar dan zal ik eran moeten.
Vind niet erg om te doen hoor, mooi klusje!
Maar als ik de auto wil verkopen ga ik er niet om liegen
Re: Motor uitbouwen
Motor zit er weer in, en loopt als nooit tevoren!
Waarschijnlijk toch combinatie van verkeerde klepspeling en distributietiming tand verkeerd op 2 nokkenassen.
Iedereen bedankt voor de tips!!
Topic mag dicht wat mij betreft.
Groeten
Hans
Waarschijnlijk toch combinatie van verkeerde klepspeling en distributietiming tand verkeerd op 2 nokkenassen.
Iedereen bedankt voor de tips!!
Topic mag dicht wat mij betreft.
Groeten
Hans