Thermostaat Vivio / ander onderhoud Vivio

Motoren, injectiesystemen etc.
Gebruikersavatar
boswachterfan
Berichten: 2406
Lid geworden op: 19 nov 2014 10:30

Re: Thermostaat Vivio / ander onderhoud Vivio

Bericht door boswachterfan »

Er is wel verschil in oliefilters. Laatst bij mr. Subaru nog eens een filmpje van bekeken. Dat zit hem dan in de afdichtring, de dikte van het huis en de hoeveelheid vouwen in het papier, als ik me goed herinner.
Ik hou mijn auto's en motoren meestal minstens een jaar of 7/8 dus ik koop zelden de goedkoopste spullen. Alle waar naar zijn geld, denk ik dan maar. Daarentegen heb ik in het verleden ook wel eens een tijdelijke auto gehad. Daar was ik dan wat minder kritisch op. Ik denk dat een goede kwaliteit olie en filter zich op de lange termijn terug betalen. Gezien het bouwjaar zal een halfsyntheet 10W40 wel voldoende zijn. Alle olie die je nu koopt is ws beter dan de olie die verkrijgbaar was in zijn bouwjaar.
Dus het is net wat je eraan wilt besteden.
Ik weet iig uit eigen ervaring dat er in interieurfilters een duidelijk kwaliteitsverschil zit. Eén keer de goedkoopste genomen, maar na een jaar en wisseling naar een duurder filter leek het wel of de airco opnieuw gevuld en gereinigd was.
Boswachter SG 2.5 XT Blasmusik
Gebruikersavatar
Emile0103
Berichten: 98
Lid geworden op: 07 okt 2020 15:28

Re: Thermostaat Vivio / ander onderhoud Vivio

Bericht door Emile0103 »

Komende donderdag gaat de Vivio door de APK, einddemper moet zeer waarschijnlijk vervangen worden gezien die zo lek is als een mandje, verder verwacht ik niks bijzonders.

Verder komen morgen waarschijnlijk wat onderdelen binnen, dan ga ik zelf maar eens onder de auto liggen om het oliefilter te vervangen. Ook heb ik gelijk de bougies geregeld etc dus kan ik daar ook mee aan de slag.

De rechterspeaker is overigens opgeblazen door de vorige eigenaar en dat begint nu dusdanig te irriteren dat ik daar wat aan wil gaan doen. Heeft iemand nog een goede suggestie voor speakers? Er zit nu iets in van Caliber Rally 120W oid, ook al after-market dus. Nouja, ik hou jullie op de hoogte. Doorsnee is volgens mij iets van 10cm.

Ik zit nu naar deze te kijken --> https://www.bol.com/nl/p/pioneer-ts-g10 ... 082829637/
Laatst gewijzigd door Emile0103 op 02 feb 2021 14:30, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
quikfit
Berichten: 4863
Lid geworden op: 11 jul 2012 13:51

Re: Thermostaat Vivio / ander onderhoud Vivio

Bericht door quikfit »

Emile0103 schreef:Verder komen morgen waarschijnlijk wat onderdelen binnen, dan ga ik zelf maar eens onder de auto liggen om het oliefilter te vervangen.
Vergeet de olie niet ;)

Gr.Quikfit :mrgreen:
Subaru Forester SJ FB20 2013 Noorwegen
viewtopic.php?t=6157
Gebruikersavatar
Emile0103
Berichten: 98
Lid geworden op: 07 okt 2020 15:28

Re: Thermostaat Vivio / ander onderhoud Vivio

Bericht door Emile0103 »

quikfit schreef:
Emile0103 schreef:Verder komen morgen waarschijnlijk wat onderdelen binnen, dan ga ik zelf maar eens onder de auto liggen om het oliefilter te vervangen.
Vergeet de olie niet ;)

Gr.Quikfit :mrgreen:
Haha dat wordt uiteraard gelijk meegenomen. Dat maakt het oliefilter vervangen ook een wat minder kliederig klusje :lol:
Gebruikersavatar
Emile0103
Berichten: 98
Lid geworden op: 07 okt 2020 15:28

Re: Thermostaat Vivio / ander onderhoud Vivio

Bericht door Emile0103 »

Dag allemaal,

Tijdje geleden dat ik iets gepost heb (druk met een nieuwe baan), maar even een korte update van mijn kant.
Nu 7500km op de Sub gezet (vanaf 31-10-2020), wat meer dan ik eigenlijk verwacht had maar enfin.

De afgelopen tijd het eea gedaan.
- Oliefilter + olie verversen
- Einddemper vervangen
- Nieuwe bougies
- Speakers vervangen door een nieuw setje Pioneer 4" (één kant had het begeven)
- Twee nieuwe banden (lekke band door iets op de weg, gelukkig zit er een reservewiel bij, wel met een héle oude band dus dat hebben we gelijk omgewisseld (twee nieuwe op de as, en de 'oude' uit 2019 om de thuiskomer))

Nu het betere klusweer er weer aankomt heb ik twee dingetjes waar ik even advies bij wil vragen.
1. De V-snaar maakt een beetje lawaai, daar wil ik even een nieuwe voor.
Ik zat te kijken naar een Gates (uit m'n hoofd 625mm oid), maar als ik m'n kenteken invoerde op de onderdelensite stond er ook een multiriem van ca 725mm. Is er ook een Vivio met airco uitgevoerd?
Het eromheen leggen moet denk ik gewoon lukken maar als iemand daar nog tips voor heeft hoor ik het graag :)

2. Heel soms (voornamelijk als de auto koud is naar mijn gevoel) heeft de auto een beetje last van ongelijk stationair draaien (dus niet stationair :lol: ). Enfin, ik heb het eea erover gelezen en het kan natuurlijk liggen aan de bougies (heb ik op gevoel vastgedraaid, geen torquewrench), kan het ook nog wat anders zijn? Luchtfilter? IAC klep?

Hartelijke groet,
Gebruikersavatar
quikfit
Berichten: 4863
Lid geworden op: 11 jul 2012 13:51

Re: Thermostaat Vivio / ander onderhoud Vivio

Bericht door quikfit »

Ik kom alleen 625mm en 613mm tegen,die van 613mm is op verschillende sites van Bosch. Ik heb gezocht op een 2wd.
Het met de hand monteren van bougies heeft niks van doen met stationair draaien...of ze moeten loszitten.
Ik zou het zo laten als het alleen koud gebeurd...3 cilinders zijn geen vernuft wat betreft ''mooi ronddraaien''.
Misschien stationair toerental iets opschroeven als ie goed warm is.

Gr.Quikfit :mrgreen:
Subaru Forester SJ FB20 2013 Noorwegen
viewtopic.php?t=6157
Gebruikersavatar
SP-Boxer
Berichten: 5494
Lid geworden op: 10 nov 2008 22:52

Re: Thermostaat Vivio / ander onderhoud Vivio

Bericht door SP-Boxer »

Niet schelden hè! Tsss, 3-cilinders....
658cc en 4 heuse cilinders hoor :mrgreen:

V-snaar (geen multiriem op een Vivio) mag zowel 625 als 613mm zijn. Zal beide passen. 725 is te lang. (en ja, er zijn Vivio's met airco, maar niet in Europa geleverd)
Vervangen van de V-snaar doe je simpel door de dynamo bij het scharnierpunt een slagje los te draaien en daarna de spanbout een slagje los. Op spanning brengen en in omgekeerde volgorde weer vast draaien.

Onregelmatig draaien kan van alles zijn. Losse bougies tikken als een gek, dus dat verwacht ik niet dat het zal zijn.
Maar het is 30 jaar oude techniek, dus zou me er niet al te druk om maken. Vivio's blijven altijd lopen :-)


Waren die 4" speakers een plug and play oplossing?
Ik ben er eigenlijk altijd vanuit gegaan dat er geen passende speakers te krijgen waren :oops:
"I feel Legacy"
Gebruikersavatar
quikfit
Berichten: 4863
Lid geworden op: 11 jul 2012 13:51

Re: Thermostaat Vivio / ander onderhoud Vivio

Bericht door quikfit »

SP-Boxer schreef:Niet schelden hè! Tsss, 3-cilinders....
658cc en 4 heuse cilinders hoor :mrgreen:
Haha,mijn excuses. :oops:

Gr.Quikfit :mrgreen:
Subaru Forester SJ FB20 2013 Noorwegen
viewtopic.php?t=6157
Gebruikersavatar
Emile0103
Berichten: 98
Lid geworden op: 07 okt 2020 15:28

Re: Thermostaat Vivio / ander onderhoud Vivio

Bericht door Emile0103 »

SP-Boxer schreef: (en ja, er zijn Vivio's met airco, maar niet in Europa geleverd)
Grappig, niet echt iets wat je verwacht van een auto uit 1995 uit deze klasse (met alle respect naar de Vivio natuurlijk :mrgreen: )
SP-Boxer schreef: Waren die 4" speakers een plug and play oplossing?
Ik ben er eigenlijk altijd vanuit gegaan dat er geen passende speakers te krijgen waren :oops:
Voor mij was het plug-and-play ja, maar ik moet eerlijk gezegd bekennen dat ik niet honderd procent zeker weet of er niet eerder iets aangepast is aan de infrastructuur van het geluid. Er zat al een aftermarket setje in, dus in mijn geval was het gewoonweg de kabelschoentjes eraf, oude luidsprekers eruit, plus op plus, min op min, en dat was genoeg.
Ben er wel blij mee overigens, kan het weer een beetje het motorgeluid overstemmen. (van die machtige 4 cilinder :lol: )

Maar goed, bedankt voor de info! Snel die V-snaar bestellen en we kunnen weer door.
Nog altijd zeer tevreden met de Vivio, rijden zal die nog wel blijven doen voorlopig :)
Gebruikersavatar
Emile0103
Berichten: 98
Lid geworden op: 07 okt 2020 15:28

Re: Thermostaat Vivio / ander onderhoud Vivio

Bericht door Emile0103 »

https://www.bol.com/nl/p/pioneer-ts-g10 ... 9637/?s2a=

Dit zijn trouwens de nieuwe speakers.
Gebruikersavatar
Emile0103
Berichten: 98
Lid geworden op: 07 okt 2020 15:28

Re: Thermostaat Vivio / ander onderhoud Vivio

Bericht door Emile0103 »

Hoi allemaal,
Gezien het lekkere weer dacht ik vandaag even snel de v snaar te vervangen. Alleen, ik krijg de dynamo niet los / in beweging. Ik heb de bout op de 'rails' (links op de foto) zegmaar tikje los gedraaid met het idee dat ik de dynamo dan naar voren kon schuiven. Dat lukt alleen nog niet, ik heb op de opposedforces gekeken of ik iets over het hoofd heb gezien, maar kan niet zo snel vinden wat. Moet ik nog iets anders los draaien? En zo ja, wat/waar?
IMG_20210529_112705.jpg
Gebruikersavatar
boswachterfan
Berichten: 2406
Lid geworden op: 19 nov 2014 10:30

Re: Thermostaat Vivio / ander onderhoud Vivio

Bericht door boswachterfan »

Bijna altijd moet je twee bouten losdraaien. Eén voor de verstelling en aan de andere kant van de dynamo zit nog een bevestigingsbout, meestal. Die draai je een slagje los, zodat de Lichtmaschine kan bewegen.
Boswachter SG 2.5 XT Blasmusik
Gebruikersavatar
Emile0103
Berichten: 98
Lid geworden op: 07 okt 2020 15:28

Re: Thermostaat Vivio / ander onderhoud Vivio

Bericht door Emile0103 »

Ahaa dat dacht ik al
http://opposedforces.com/parts/vivio/en ... tration_1/
Onderdeel nummer 6 dan?
Gebruikersavatar
Emile0103
Berichten: 98
Lid geworden op: 07 okt 2020 15:28

Re: Thermostaat Vivio / ander onderhoud Vivio

Bericht door Emile0103 »

Gelukt! Had er helemaal overheen gekeken. Dankjewel!
Gebruikersavatar
Emile0103
Berichten: 98
Lid geworden op: 07 okt 2020 15:28

Re: Thermostaat Vivio / ander onderhoud Vivio

Bericht door Emile0103 »

SP-Boxer schreef: Vervangen van de V-snaar doe je simpel door de dynamo bij het scharnierpunt een slagje los te draaien en daarna de spanbout een slagje los. Op spanning brengen en in omgekeerde volgorde weer vast draaien.

Voortaan gewoon even teruglezen haha (sorry!) :roll:
Gebruikersavatar
Emile0103
Berichten: 98
Lid geworden op: 07 okt 2020 15:28

Re: Thermostaat Vivio / ander onderhoud Vivio

Bericht door Emile0103 »

Hoi allemaal, tijdje geleden dat ik iets liet weten.

We zijn nu 15 duizend km verder waarvan het leeuwendeel probleemloos (oa een vakantie naar Frankrijk), alleen nu steekt er toch iets de kop op.

Ik verdenk namelijk de koppelingsplaten ervan versleten te zijn. De auto maakt in z'n 5 namelijk wel de toeren maar levert dan niet meer het vermogen. Het lijkt er op alsof de motor het dus niet kan overbrengen. Als gevolg trekt ie soms niet meer verder op dan 80 (al lukt het na koppelen en ontkoppelen / voorzichtig optrekken weer wel). Ook op pittige klimmen verliest hij snelheid.

Iemand enig kostenindicatie? De distributieriem ligt er ondertussen waarschijnlijk ook al 70 duizend km op dus die zal ook aan vervanging toe zijn.
Gebruikersavatar
Rene
Berichten: 1629
Lid geworden op: 04 jan 2009 21:02

Re: Thermostaat Vivio / ander onderhoud Vivio

Bericht door Rene »

Als het toerental wel oploopt maar je snelheid niet ( in de hoogste versnellingen ) dan is je koppelingsplaat inderdaad aan vervanging toe..
Soms kun je dat tijdelijk wel oplossen door de koppelingskabel wat losser te zetten..
Zo'n plaat kost (ex arbeidsloon) enkele tientjes dacht ik..en als je het toch laat doen : laat dan ook de krukaskeerring meenemen aan versnellingsbak zijde..het spul ligt toch al uit elkaar..
Vervangingstermijn van de distributieriem kan ik je niks zinnigs over zeggen..
Je auto remt op alle wielen , waarom zou je ze dan niet allemaal aandrijven..

Grt Rene
Gebruikersavatar
quikfit
Berichten: 4863
Lid geworden op: 11 jul 2012 13:51

Re: Thermostaat Vivio / ander onderhoud Vivio

Bericht door quikfit »

...en vergeet de drukgroep en druklager niet. ;)

https://www.winparts.nl/onderstel-aandr ... 11112.html

Gr.Quikfit :mrgreen:
Subaru Forester SJ FB20 2013 Noorwegen
viewtopic.php?t=6157
Gebruikersavatar
boswachterfan
Berichten: 2406
Lid geworden op: 19 nov 2014 10:30

Re: Thermostaat Vivio / ander onderhoud Vivio

Bericht door boswachterfan »

Koppelingsset 200.00
Distributieset: 40.00 (ja, echt, kennelijk :lol: bij winparts)
Schatting: 5 uur werk x 65.00
565 euri. Multiriempje erbij, krukaskeerringetje, zoals goed gesuggereerd. Voor 600 rij je weer jaren, met een beetje geluk. Velen betalen dat in een maand voor een leasebak. :twisted:
Boswachter SG 2.5 XT Blasmusik
Gebruikersavatar
Emile0103
Berichten: 98
Lid geworden op: 07 okt 2020 15:28

Re: Thermostaat Vivio / ander onderhoud Vivio

Bericht door Emile0103 »

Ah bedankt! Goeie tip van de krukaskeerring, daar zou ik zelf niet aan gedacht hebben. Ik ga eens even vragen bij de plaatselijke garagist wat ie ervan denkt.
Gebruikersavatar
SP-Boxer
Berichten: 5494
Lid geworden op: 10 nov 2008 22:52

Re: Thermostaat Vivio / ander onderhoud Vivio

Bericht door SP-Boxer »

Koppeling kan nog veel goedkoper dacht ik. Op Marktplaats staat ergens nog een setje voor 55 euro (zo uit mijn hoofd).
Let ook op dat de vroege Vivio’s een andere set nodig hebben, want die hebben een kleinere diameter en een dikker vliegwiel.

Afhankelijk van de km-stand zou ik de keerring lekker laten zitten! Ik heb ze nog nooit lekkend gehad met al mijn Vivio ervaring.
Twee weken geleden heb ik mijn koppeling vervangen, ik leek er bijna doorheen te trappen. Wat bleek, het lagertje in het vliegwiel voor de prise-as had het begeven en de kogeltjes hiervan waren overal naartoe gevlogen. De helft van de “drukgroepvingers” deed niet meer mee, omdat er kogeltjes tussen zaten.
Ik had nog wat gebruikt liggen en van de twee vliegwielen zat er bij nog een het lagertje vast. Deze dus zeker vervangen!!!

Vervangingsinterval van de distributie is 50.000km, maar ik heb er al ooit langer dan 120.000km mee gedaan. Sterker nog, ik vermoed dat deze op mijn vorige Vivio bij 220 nog nooit vervangen was. (Dit waren altijd originele riemen!)
Distributie is 1 klein riempje en een getande spanrol, vandaar de prijs. Als de krukaspoulie los komt, dan zit hij er met 20min op.

Tot slot denk ik dat een garage ook de motor+bak uit de auto zal halen voor het vervangen van de koppeling. Ik heb het ooit gedaan met de motor in de auto, maar dan is het vrijwel niet te doen. Een beetje monteur heeft het geheel er in 1,5 uur uit dus dat zou wat mij betreft de juiste manier zijn.
"I feel Legacy"
Gebruikersavatar
Emile0103
Berichten: 98
Lid geworden op: 07 okt 2020 15:28

Re: Thermostaat Vivio / ander onderhoud Vivio

Bericht door Emile0103 »

Goed dat je het zegt wat betreft de vroege Vivio's.
Mijne is er eentje uit '95 dus volgens de Opposed Forces zit ik dan met 30100KA410 (alternate: 30100KA411) voor de schijf en de 30210KA210 (alternate: 30210KA220) voor de ander.

Helaas weet ik niet of het een originele distributieriem betreft (hij is al wél een keer vervangen), dus ik weet niet of ik daar het op moet gaan gokken.
De km-stand is nu ca 120dkm.
Gebruikersavatar
Emile0103
Berichten: 98
Lid geworden op: 07 okt 2020 15:28

Re: Thermostaat Vivio / ander onderhoud Vivio

Bericht door Emile0103 »

Dit lijkt me dan de juiste

https://www.autodoc.nl/aisin/302693
Gebruikersavatar
quikfit
Berichten: 4863
Lid geworden op: 11 jul 2012 13:51

Re: Thermostaat Vivio / ander onderhoud Vivio

Bericht door quikfit »

Emile0103 schreef:Helaas weet ik niet of het een originele distributieriem betreft (hij is al wél een keer vervangen), dus ik weet niet of ik daar het op moet gaan gokken.
De km-stand is nu ca 120dkm.
2x in de 27 jaar is geen overbodige luxe...

Gr.Quikfit :mrgreen:
Subaru Forester SJ FB20 2013 Noorwegen
viewtopic.php?t=6157
Gebruikersavatar
Emile0103
Berichten: 98
Lid geworden op: 07 okt 2020 15:28

Re: Thermostaat Vivio / ander onderhoud Vivio

Bericht door Emile0103 »

Haha nee hè :lol:
Moet gewoon gebeuren eigenlijk.

Enige wat ik nu moet gaan bedenken is of ik nog langer wil gaan rijden met de Vivio.
Ik woon tegenwoordig weer in een stad met de daarbijhorende problemen rondom parkeren en vergunningen etc.
Ook ga ik met het OV naar m'n werk en zal de Vivio dus voornamelijk gebruikt gaan worden voor uitstapjes en vakanties.

Ene kant wel fijn om een goedkoop autootje achter de hand te hebben waarmee je alles kan gaan doen, andere kant, via via valt ook nog wel eens een auto te leen te regelen.
Gebruikersavatar
SP-Boxer
Berichten: 5494
Lid geworden op: 10 nov 2008 22:52

Re: Thermostaat Vivio / ander onderhoud Vivio

Bericht door SP-Boxer »

Mijn advies was ook niet om het niet te doen hoor :-)
Meer om aan te geven dat het niet zo snel spannend is.
"I feel Legacy"
Gebruikersavatar
Emile0103
Berichten: 98
Lid geworden op: 07 okt 2020 15:28

Re: Thermostaat Vivio / ander onderhoud Vivio

Bericht door Emile0103 »

SP-Boxer schreef:Mijn advies was ook niet om het niet te doen hoor :-)
Meer om aan te geven dat het niet zo snel spannend is.
Haha gelukkig. Hoef ik nog niet met knikkende knieën achter het stuur te zitten.
Ik heb aan de plaatselijke garage gevraagd of ze een offerte kunnen maken. Ben benieuwd.
Gebruikersavatar
SP-Boxer
Berichten: 5494
Lid geworden op: 10 nov 2008 22:52

Re: Thermostaat Vivio / ander onderhoud Vivio

Bericht door SP-Boxer »

Als die offerte nu echt de bocht uit vliegt wil ik je best helpen, maar ik heb geen idee waar je ergens zit in het land?

En voor de vaste lasten van een Vivio zou ik nooit afhankelijk willen zijn van andere voor een auto.
Ik betaal 20-25 euro per maand aan MRB + verzekering, voor dat geld kun je hem maar hebben staan zou ik zeggen.
"I feel Legacy"
Gebruikersavatar
Emile0103
Berichten: 98
Lid geworden op: 07 okt 2020 15:28

Re: Thermostaat Vivio / ander onderhoud Vivio

Bericht door Emile0103 »

Oef, de garage waar ik normaal gesproken kom wil het voor €950 wel aanpakken (koppelingsplaat +drukgroep + druklager = ca 340, distributie 40 + klein materiaal + 5,5uur werk). Ik kan vragen of ik de onderdelen misschien zelf mag aanleveren maar zelfs dan is het nog veel.
SP-Boxer schreef:En voor de vaste lasten van een Vivio zou ik nooit afhankelijk willen zijn van andere voor een auto.
Ja eens, en ik ben ondertussen ook best gehecht geraakt aan de auto dus ik wil 'm liever niet kwijt.
SP-Boxer schreef:Als die offerte nu echt de bocht uit vliegt wil ik je best helpen, maar ik heb geen idee waar je ergens zit in het land?
Dit vind ik wel echt een sympathiek aanbod. Ik woon zelf in de omgeving Utrecht, maar ik vind het geen probleem om een stuk te moeten rijden.
Ik ben zelf niet het meest handige persoon (zoals je in dit draadje hebt kunnen zien :lol: ) maar het lijkt me wel heel leuk om te doen.
Gebruikersavatar
SP-Boxer
Berichten: 5494
Lid geworden op: 10 nov 2008 22:52

Re: Thermostaat Vivio / ander onderhoud Vivio

Bericht door SP-Boxer »

Koppeling en distributie moet goed in een dag(je) te doen zijn.
Heb 3 weken geleden nog hetzelfde klusje gedaan bij mijn eigen Vivio incl. motorwissel, schoonmaken van de bak (deze zat compleet onder de drap van olie/vuil) , het wisselen van vloeistoffen en e.a. afstellen. Daar heb ik toen 2 dagen over gedaan, maar met name door het vele schoonmaakwerk en random klusjes.

Als bij jou de boel een beetje schoon is dan mag het geen probleem zijn. En twee extra handjes kan altijd handig zijn.
Weet niet op welke termijn je het graag klaar wilt hebben?
PB mij anders maar.
"I feel Legacy"
Plaats reactie