welke diesel in een outback 2008

Motoren, injectiesystemen etc.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
aze2000
Berichten: 684
Lid geworden op: 18 apr 2019 21:07

welke diesel in een outback 2008

Bericht door aze2000 »

vraagje welke diesel motor is er in een outback geleverd?

Bedoel in een outback van 2008 is er een diesel geleverd in welke wagens tot welk bouwjaar is dit de zelfde motor?

Of zijn dit de motoren die slecht waren?

wie weet dat?
Groet Robert
Gebruikersavatar
quikfit
Berichten: 4863
Lid geworden op: 11 jul 2012 13:51

Re: welke diesel in een outback 2008

Bericht door quikfit »

https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_S ... e_(diesel)

En hier een lijstje met diesels die hier te koop staan...zeker de eerste tien in het lijstje hebben allemaal motor problemen of DPF problemen.
Lekker laten staan die diesels. Googel Translate er even overheen gooien om de beschrijvingen te vertalen. ;)

https://www.finn.no/car/used/search.htm ... 810&sort=2

Gr.Quikfit :mrgreen:
Subaru Forester SJ FB20 2013 Noorwegen
viewtopic.php?t=6157
Gebruikersavatar
boswachterfan
Berichten: 2410
Lid geworden op: 19 nov 2014 10:30

Re: welke diesel in een outback 2008

Bericht door boswachterfan »

In D staan veel diesels te koop.
Boswachter SG 2.5 XT Blasmusik
Gebruikersavatar
quikfit
Berichten: 4863
Lid geworden op: 11 jul 2012 13:51

Re: welke diesel in een outback 2008

Bericht door quikfit »

194 Stuks is niet echt weinig op 5 miljoen mensen...Duitsland heeft geloof ik 83 miljoen inwoners en is de markt natuurlijk groter.

Gr.Quikfit :mrgreen:
Subaru Forester SJ FB20 2013 Noorwegen
viewtopic.php?t=6157
Gebruikersavatar
boswachterfan
Berichten: 2410
Lid geworden op: 19 nov 2014 10:30

Re: welke diesel in een outback 2008

Bericht door boswachterfan »

Ok, mierencopuleerder. :evil: in vergelijking met NL dan... :D
Boswachter SG 2.5 XT Blasmusik
Gebruikersavatar
quikfit
Berichten: 4863
Lid geworden op: 11 jul 2012 13:51

Re: welke diesel in een outback 2008

Bericht door quikfit »

:lol:
Subaru Forester SJ FB20 2013 Noorwegen
viewtopic.php?t=6157
Gebruikersavatar
RJS
Berichten: 1276
Lid geworden op: 18 mar 2011 09:48

Re: welke diesel in een outback 2008

Bericht door RJS »

Copulator formicae als je echt netjes wilt vertalen...
Gebruikersavatar
quikfit
Berichten: 4863
Lid geworden op: 11 jul 2012 13:51

Re: welke diesel in een outback 2008

Bericht door quikfit »

RJS schreef:Copulator formicae als je echt netjes wilt vertalen...
Als je dat in de zoekmachine gooit komt er allemaal vage shit uit...
Link :?:

Gr.Quikfit :mrgreen:
Subaru Forester SJ FB20 2013 Noorwegen
viewtopic.php?t=6157
Gebruikersavatar
Raph
Berichten: 1447
Lid geworden op: 13 dec 2018 23:24

Re: welke diesel in een outback 2008

Bericht door Raph »

RJS schreef:Copulator formicae als je echt netjes wilt vertalen...
Nu we er toch mee bezig zijn: vertaald is dat een schubmierenneuker.

Bijzonder diertje trouwens: "Veel soorten vertonen relatief complexe gedragingen, zoals het houden van bladluizen in een boom of struik en ze beschermen tegen bijvoorbeeld lieveheersbeestjes door met mierenzuursporen gebieden af te bakenen met als doel de suikerrijke afscheiding van de luizen letterlijk te kunnen melken. Zelfs brengen sommige soorten de luizen ondergronds waar ze ze voeren. Dit is waarschijnlijk de enige vorm van veeteelt die bekend is, naast die van mensen."

Hoe off-topic wil je het hebben?

Om het weer on-topic te maken: zijn de dieselboxers van Subaru die nog over zijn (en niet kapot, uiteraard) voldoende betrouwbaar om aan te schaffen en zo ja, waar moet je dan op letten als je besluit er een te kopen?
Of anders geformuleerd: wat zijn de red flags bij Subarudiesels?
Gebruikersavatar
quikfit
Berichten: 4863
Lid geworden op: 11 jul 2012 13:51

Re: welke diesel in een outback 2008

Bericht door quikfit »

Raph schreef:Zijn de dieselboxers van Subaru die nog over zijn (en niet kapot, uiteraard) voldoende betrouwbaar om aan te schaffen en zo ja, waar moet je dan op letten als je besluit er een te kopen?
Of anders geformuleerd: wat zijn de red flags bij Subarudiesels?
Als ze nog heel zijn valt er niet veel over te zeggen...dan let je op de zelfde dingen als bij aankoop van elke willekeurige auto.
Zwakke punten zijn turbo,verstuivers,DPF,krukassen die breken,distributie systeem dat de geest geeft en uiteraard het dichtkoeken van de gehele motor...verder valt het wel mee.
Alleen een helderziende kan weten welk toekomstig probleem jouw ten deel valt bij aanschaf van een diesel.

Gr.Quikfit :mrgreen:
Subaru Forester SJ FB20 2013 Noorwegen
viewtopic.php?t=6157
Gebruikersavatar
Raph
Berichten: 1447
Lid geworden op: 13 dec 2018 23:24

Re: welke diesel in een outback 2008

Bericht door Raph »

quikfit schreef:Zwakke punten zijn turbo,verstuivers,DPF,krukassen die breken,distributie systeem dat de geest geeft en uiteraard het dichtkoeken van de gehele motor...verder valt het wel mee.
Prachtige reactie... maar liefst zes serieus zwakke punten noemen en dan afsluiten met "...verder valt het nog mee". :P

Puur uit nieuwsgierigheid: Hoe moeilijk (en duur) is het eigenlijk om bij een in de soep gedraaide Outback diesel de H6 benzinemotor, transmissie, ECU, tank etc. uit een even oude Legacy over te zetten naar de Outback? En wat vindt de RDW daarvan?
Op Autowereld.nl staat op dit moment voor weinig (1500 euro) een mooi exemplaar te koop met een defecte motor.
Gebruikersavatar
boswachterfan
Berichten: 2410
Lid geworden op: 19 nov 2014 10:30

Re: welke diesel in een outback 2008

Bericht door boswachterfan »

Een paar straten van mij vandaan hebben mensen een paar maanden een Forester diesel gehad. Man, man, wat klonk die motor vreemd, een heel scherpe dieselklop kwam eruit. Nu staat er een Toyota RAV voor de deur.
Boswachter SG 2.5 XT Blasmusik
*thomas*
Berichten: 1715
Lid geworden op: 11 nov 2015 12:44

Re: welke diesel in een outback 2008

Bericht door *thomas* »

De eerste generatie diesels die door subaru (en voornamelijk toyota) zijn gebouwd, zaten in de Outback/Legacy BP/BL (dus 07-09) en in de Forester SJ. In de Legacy met een 5 bak (manueel), in de Forester met een 6 bak (manueel). Als gewone automaat met koppelomvormer zijn ze nooit geleverd.

Dit waren de zogenaamde EURO4 diesels die ENORM veel problemen hebben gegeven en waarvan er veel door Subaru (onder garantie) zijn vervangen. De problemen waren eindeloos en afhankelijk van je waar je info vindt/zoekt, is er geen duidelijk oorzaak.

Sowieso zal (te) lange onderhoudsintervallen geen goed gedaan hebben aan deze diesels, net als 'het nieuwe rijden' en de roetfilters die er werden gebruikt. Los daarvan liepen de blokken vaak stuk door defect aan krukas en zijn de injectoren verschrikkelijk om te vervangen. Net als bij de PSA 1.6HDI koeken ze vast aan de kop, maar je kan er helemaal niet goed bij. Hierdoor wordt het een zeer dure grap. Dat 'raar' klinken is hier vaak aan te wijten.

Ik heb het zelf 'geprobeerd'. Legacy Diesel gekocht met - zogezegd - nieuwe motor. Wagen is op de sloop beland.


@Raph: die ombouw is economisch gezien niet rendabel. Dan kan je beter jouw Legacy verkopen en een Outback H6 kopen. Of, voor minder geld, een 04-06 H6 kopen en die ombouwen naar facelift (als het je om looks te doen is).
RDW zal er niet moeilijk over doen, maar aangezien je meer dan 40% aan vermogen wint, zal je wagen wel opnieuw gekeurd moeten worden.
Gebruikersavatar
erichendri
Berichten: 5614
Lid geworden op: 14 nov 2010 21:02

Re: welke diesel in een outback 2008

Bericht door erichendri »

Als je toch wil ombouwen doe er dan een 2 liter turboblok in met stand-alone ecu.
Dat is iets wat al vaker gedaan is.
Maar waarom een subaru diesel kopen, steeds meer steden gaan op slot voor diesels.
Mijn tip zou zijn als je goedkoop wilt rijden, koop een outback zonder lpg en bouw daar lpg in.
Ik heb goede ervaringen bij 260000 km en 300000 km met lpg inbouw.
En mr. Q liet het bij zijn '09 of '10 outback doen bj ik meen 160000 km.

Eric
Laatst gewijzigd door erichendri op 19 okt 2020 11:15, 1 keer totaal gewijzigd.
*thomas*
Berichten: 1715
Lid geworden op: 11 nov 2015 12:44

Re: welke diesel in een outback 2008

Bericht door *thomas* »

Sluit me bij Eric aan.

Ik zou nooit nog een diesel kopen. In B was dat jarenlang de gewoonte, iedereen kocht een diesel want die zijn zuinig aan de pomp (en waren belastingstechnisch interessant). MAAR, in feite is de techniek veel complexer dan een benzine en het geheel veel zwaarder (als je een stevig blok wil toch).

Dus, een zware benzine is waar ik de voorkeur aan geef, eventueel met LPG.
Gebruikersavatar
Raph
Berichten: 1447
Lid geworden op: 13 dec 2018 23:24

Re: welke diesel in een outback 2008

Bericht door Raph »

Ik sluit me aan bij zowel Eric als Thomas.

Ik was gewoon nieuwsgierig naar de (on)mogelijkheden van diesel en ombouw, vandaar de zin die begon met "Puur uit nieuwsgierigheid". :)
Zelf heb ik daar de kennis,noch de tijd noch de ruimte voor, maar die blauwe Outback uit 2008 met kapotte motor voor maar 1500 euro lijkt me nog steeds een interessante basis voor een doe-het-zelfproject.
*thomas*
Berichten: 1715
Lid geworden op: 11 nov 2015 12:44

Re: welke diesel in een outback 2008

Bericht door *thomas* »

Raph schreef:Ik sluit me aan bij zowel Eric als Thomas.

Ik was gewoon nieuwsgierig naar de (on)mogelijkheden van diesel en ombouw, vandaar de zin die begon met "Puur uit nieuwsgierigheid". :)
Zelf heb ik daar de kennis,noch de tijd noch de ruimte voor, maar die blauwe Outback uit 2008 met kapotte motor voor maar 1500 euro lijkt me nog steeds een interessante basis voor een doe-het-zelfproject.
Vervangen van die motor door een nieuwe (2dehands is zonde) kost je ongeveer 4000€ voor het short-block... Dus zonder turbo, verstuivers etc. Wordt een dure grap (jammer genoeg).
Gebruikersavatar
Raph
Berichten: 1447
Lid geworden op: 13 dec 2018 23:24

Re: welke diesel in een outback 2008

Bericht door Raph »

*thomas* schreef:Vervangen van die motor door een nieuwe (2dehands is zonde) kost je ongeveer 4000€ voor het short-block... Dus zonder turbo, verstuivers etc. Wordt een dure grap (jammer genoeg).
erichendri schreef:Als je toch wil ombouwen doe er dan een 2 liter turboblok in met stand-alone ecu.
Dat is iets wat al vaker gedaan is.
Ik bedoelde inderdaad een gebruikt 2.0, 2.0R, 2.5 of zelfs 3.0R blok, zoals Eric al aangaf. Dus geen diesel.

Dat had ik inderdaad iets duidelijker kunnen aangeven... :)
*thomas*
Berichten: 1715
Lid geworden op: 11 nov 2015 12:44

Re: welke diesel in een outback 2008

Bericht door *thomas* »

Raph schreef:
*thomas* schreef:Vervangen van die motor door een nieuwe (2dehands is zonde) kost je ongeveer 4000€ voor het short-block... Dus zonder turbo, verstuivers etc. Wordt een dure grap (jammer genoeg).
erichendri schreef:Als je toch wil ombouwen doe er dan een 2 liter turboblok in met stand-alone ecu.
Dat is iets wat al vaker gedaan is.
Ik bedoelde inderdaad een gebruikt 2.0, 2.0R, 2.5 of zelfs 3.0R blok, zoals Eric al aangaf. Dus geen diesel.

Dat had ik inderdaad iets duidelijker kunnen aangeven... :)
:okeee: :okeee:

In een Outback hoort naar mijn gevoel aan 3.0 thuis. Dat past bij het karakter van de wagen. Moest het een Legacy zijn, dan zou er bij mij maar één mogelijkheid zijn: een 2.0 twinscroll uit een Japanner. Ik heb dat zelf ooit overwogen, maar de Belgische bureaucratie maakte het haast onmogelijk (geen euronorm op het kenteken was de grootste no-go voor mij).

MAAR, aangezien een legacy redelijk dichtgetimmerd zit, heb je haast twee donorwagens nodig. Eén voor de koets en het rijwielgdeelte, de andere voor de motor en de elektro (ecu, sloten, sleutels, radio, dashboard).
Gebruikersavatar
erichendri
Berichten: 5614
Lid geworden op: 14 nov 2010 21:02

Re: welke diesel in een outback 2008

Bericht door erichendri »

En versnellingsbak, meen dat de aansluiting bij een diesel anders is.

Eric
Gebruikersavatar
SP-Boxer
Berichten: 5494
Lid geworden op: 10 nov 2008 22:52

Re: welke diesel in een outback 2008

Bericht door SP-Boxer »

Ik heb inmiddels toch al enkele keren voorbij zien komen dat de motoren van na een bepaald bouwjaar (2012?) probleemloos zijn. Als een dergelijke auto aantoonbaar een nieuwer blok ontvangen heeft, dan zou ik deze gerust durven kopen.
Sterker nog, ik kijk zo af en toe met een schuin oog naar een Impreza Hatchback diesel, gewoon omdat ik het erg stoere auto's vind. :-) Met een nieuw blok zou dat een goede deal zijn, want ze kosten niet heel veel meer.
"I feel Legacy"
Gebruikersavatar
sufos
Berichten: 1278
Lid geworden op: 16 apr 2014 18:11

Re: welke diesel in een outback 2008

Bericht door sufos »

Het prijsverschil diesel-benzine is inderdaad wel heel groot. Ik rij de laatste jaren veel te weinig voor een diesel maar ik bewaar nog steeds meer dan goede herinneringen aan het rijden op diesel.
Subaru Outback
Saab 900 T16S Aero
*thomas*
Berichten: 1715
Lid geworden op: 11 nov 2015 12:44

Re: welke diesel in een outback 2008

Bericht door *thomas* »

SP-Boxer schreef:Ik heb inmiddels toch al enkele keren voorbij zien komen dat de motoren van na een bepaald bouwjaar (2012?) probleemloos zijn. Als een dergelijke auto aantoonbaar een nieuwer blok ontvangen heeft, dan zou ik deze gerust durven kopen.
Sterker nog, ik kijk zo af en toe met een schuin oog naar een Impreza Hatchback diesel, gewoon omdat ik het erg stoere auto's vind. :-) Met een nieuw blok zou dat een goede deal zijn, want ze kosten niet heel veel meer.
Dat klopt ook, vooral de EURO6 diesel heeft nog geen noemenswaardige gebreken en zeker niet de mankementen die bij de EURO4 bij (heel) lage km-standen aan het licht kwamen. Belangrijk is dat je dan wel zeker bent over het type onderblok dat is ingebouwd...
Gebruikersavatar
aze2000
Berichten: 684
Lid geworden op: 18 apr 2019 21:07

Re: welke diesel in een outback 2008

Bericht door aze2000 »

*thomas* schreef:Sluit me bij Eric aan.

Ik zou nooit nog een diesel kopen. In B was dat jarenlang de gewoonte, iedereen kocht een diesel want die zijn zuinig aan de pomp (en waren belastingstechnisch interessant). MAAR, in feite is de techniek veel complexer dan een benzine en het geheel veel zwaarder (als je een stevig blok wil toch).

Dus, een zware benzine is waar ik de voorkeur aan geef, eventueel met LPG.
Toch gaat mijn voorkeur uit naar diesel.. veel koppel onder in en zuiniger dan de benzine sleurpers .

Blijft krankzinnig dat we zo veel meer wegenbelasting moeten betalen.

En het punt waar ik me voor een diesel niet voor een Sub ga is dat de Diesels gewoon niet goed zijn van een sub, en dat je beter dan voor een ander merk kunt gaan.

Ook op lpg is het niet altijd feest met een Sub,, zo heb ik ook echt al veel drama gehoord / gelezen .. met name op de turbo blokken... en zonder turbo zou ik m niet willen dus dat zou voor mij rede zijn om af te stappen van een Sub.
Groet Robert
*thomas*
Berichten: 1715
Lid geworden op: 11 nov 2015 12:44

Re: welke diesel in een outback 2008

Bericht door *thomas* »

Zoals je zelf aangeeft zou ik zelf ook nooit een Subaru-diesel kopen. Jammer genoeg weinig andere kleine alleskunners zoals de Forester bij andere merken :( .
Plaats reactie