Verschil AE82 carb versie en een turbo versie
Verschil AE82 carb versie en een turbo versie
Weet iemand of de blokken gelijk zijn? Ergens tegen gekomen dat er alleen andere zuigers in zitten. Klopt dit? Dan zou hij ook omgebouwd kunnen worden naar dubbele inlaat bv.
Re: Verschil AE82 carb versie en een turbo versie
Normaal gesproken zit het verschil in de compressie tussen geblazen en ongeblazen.
Dit kan opgevangen worden door andere zuigers of de cilinderkop volume aan te passen. Of dit van toepassing is op een EA82 heb ik geen idee...
Heb je een kans om een compressiemeting uit te voeren?
Dit kan opgevangen worden door andere zuigers of de cilinderkop volume aan te passen. Of dit van toepassing is op een EA82 heb ik geen idee...
Heb je een kans om een compressiemeting uit te voeren?
Daily: 2006 Forester SG9 2.5 XT 4EAT
Hobbybak: 1996 Legacy BD9 2.5 4EAT
Hobbybak: 1996 Legacy BD9 2.5 4EAT
Re: Verschil AE82 carb versie en een turbo versie
Subaru Forester SJ FB20 2013 Noorwegen
viewtopic.php?t=6157
viewtopic.php?t=6157
Re: Verschil AE82 carb versie en een turbo versie
http://jdmfsm.info/Auto/Japan/Subaru/-- ... 1_of_2.pdf (Pagina 4) <--- Compression Ratio van 7.7:1 voor de Turbo variant (MPFI) ipv 9.5:1 (SPFI/CARB)
Zeker wel om te bouwen, alleen denk dat je er bijna geen kracht uit krijgt zonder turbo met 7.7:1! (En dan weet je nog niet of het verschil in de kop zit of in de zuigers of ook nog eens de kop pakking dikte...)
Zeker wel om te bouwen, alleen denk dat je er bijna geen kracht uit krijgt zonder turbo met 7.7:1! (En dan weet je nog niet of het verschil in de kop zit of in de zuigers of ook nog eens de kop pakking dikte...)
Daily: 2006 Forester SG9 2.5 XT 4EAT
Hobbybak: 1996 Legacy BD9 2.5 4EAT
Hobbybak: 1996 Legacy BD9 2.5 4EAT
Re: Verschil AE82 carb versie en een turbo versie
Er zijn wel verschillen tussen de carburateur versie en de turbo : in elk geval zijn de zuigers anders net als de koppen.
Carb-versie : enkele inlaat per cilinderbank , turbo 2 per bank..enkel met een injectie -> weet ik niet..
De zuigers van de carburateurversie hebben uitsparingen voor de kleppen -> non interference , die van de turbo hebben grotere uitsparingen in de zuigers ivm lagere compressie..
Of laatst genoemde ook non interference is durf ik niet te zeggen , juist vanwege de andere cilinderkoppen..
Voor zover ik weet zijn koppakkingen wel uitwisselbaar tussen beide versie's...
En een EA82T waar geen turbo op zit doet zo'n 90pk
Carb-versie : enkele inlaat per cilinderbank , turbo 2 per bank..enkel met een injectie -> weet ik niet..
De zuigers van de carburateurversie hebben uitsparingen voor de kleppen -> non interference , die van de turbo hebben grotere uitsparingen in de zuigers ivm lagere compressie..
Of laatst genoemde ook non interference is durf ik niet te zeggen , juist vanwege de andere cilinderkoppen..
Voor zover ik weet zijn koppakkingen wel uitwisselbaar tussen beide versie's...
En een EA82T waar geen turbo op zit doet zo'n 90pk
Je auto remt op alle wielen , waarom zou je ze dan niet allemaal aandrijven..
Grt Rene
Grt Rene