Verschil AE82 carb versie en een turbo versie

Motoren, injectiesystemen etc.
Plaats reactie
JS 65
Berichten: 4
Lid geworden op: 21 jun 2020 10:17

Verschil AE82 carb versie en een turbo versie

Bericht door JS 65 »

Weet iemand of de blokken gelijk zijn? Ergens tegen gekomen dat er alleen andere zuigers in zitten. Klopt dit? Dan zou hij ook omgebouwd kunnen worden naar dubbele inlaat bv.
Gebruikersavatar
Mrdjc
Berichten: 911
Lid geworden op: 12 jan 2015 19:57

Re: Verschil AE82 carb versie en een turbo versie

Bericht door Mrdjc »

Normaal gesproken zit het verschil in de compressie tussen geblazen en ongeblazen.
Dit kan opgevangen worden door andere zuigers of de cilinderkop volume aan te passen. Of dit van toepassing is op een EA82 heb ik geen idee...
Heb je een kans om een compressiemeting uit te voeren?
Daily: 2006 Forester SG9 2.5 XT 4EAT
Hobbybak: 1996 Legacy BD9 2.5 4EAT
Gebruikersavatar
quikfit
Berichten: 4863
Lid geworden op: 11 jul 2012 13:51

Re: Verschil AE82 carb versie en een turbo versie

Bericht door quikfit »

Subaru Forester SJ FB20 2013 Noorwegen
viewtopic.php?t=6157
Gebruikersavatar
Mrdjc
Berichten: 911
Lid geworden op: 12 jan 2015 19:57

Re: Verschil AE82 carb versie en een turbo versie

Bericht door Mrdjc »

http://jdmfsm.info/Auto/Japan/Subaru/-- ... 1_of_2.pdf (Pagina 4) <--- Compression Ratio van 7.7:1 voor de Turbo variant (MPFI) ipv 9.5:1 (SPFI/CARB)

Zeker wel om te bouwen, alleen denk dat je er bijna geen kracht uit krijgt zonder turbo met 7.7:1! (En dan weet je nog niet of het verschil in de kop zit of in de zuigers of ook nog eens de kop pakking dikte...)
Daily: 2006 Forester SG9 2.5 XT 4EAT
Hobbybak: 1996 Legacy BD9 2.5 4EAT
Gebruikersavatar
Rene
Berichten: 1630
Lid geworden op: 04 jan 2009 21:02

Re: Verschil AE82 carb versie en een turbo versie

Bericht door Rene »

Er zijn wel verschillen tussen de carburateur versie en de turbo : in elk geval zijn de zuigers anders net als de koppen.
Carb-versie : enkele inlaat per cilinderbank , turbo 2 per bank..enkel met een injectie -> weet ik niet..
De zuigers van de carburateurversie hebben uitsparingen voor de kleppen -> non interference , die van de turbo hebben grotere uitsparingen in de zuigers ivm lagere compressie..
Of laatst genoemde ook non interference is durf ik niet te zeggen , juist vanwege de andere cilinderkoppen..
Voor zover ik weet zijn koppakkingen wel uitwisselbaar tussen beide versie's...
En een EA82T waar geen turbo op zit doet zo'n 90pk ;)
Je auto remt op alle wielen , waarom zou je ze dan niet allemaal aandrijven..

Grt Rene
Plaats reactie