Problemen roetfilter

Motoren, injectiesystemen etc.
Russ
Berichten: 7
Lid geworden op: 08 Aug 2020 14:25
Type auto: Subaru Forester 2015 diesel locatie Dordogne Frankrijk

Problemen roetfilter

Berichtdoor Russ » 13 Sep 2020 08:22

Beste forumleden, Ondanks dat ik met grote regelmaat mijn Subaru Forester diesel automaat (135.000km) met de stuurflippers rijdt op een toerental van tussen de 2500 en 3000 toeren knippert nu toch het roetfilterlampje. Oliepeil is ook licht verhoogd. Ik twijfel nu tussen het plaatsen van een nieuw roetfilter (prijzig) en het professioneel laten reinigen van het filter( goedkoper). Mij is verteld dat reinigen nagenoeg het zelfde resultaat geeft als het plaatsen van een nieuw filter. Zijn er forumleden met gebruikerservaringen daar waar het gaat over het reinigen van een roetfilter
Gebruikersavatar
sufos
Berichten: 654
Lid geworden op: 16 Apr 2014 18:11
Type auto: Forester 2.0X, Saab 99, Saab 900t16s

Re: Problemen roetfilter

Berichtdoor sufos » 13 Sep 2020 09:41

Ik heb er geen ervaring mee. Echter gezien het prijsverschil zou ik een filter altijd laten reinigen. Na het reinigen kom je er vanzelf achter hoe lang deze het nu volhoudt en of het dus de moeite waard is geweest.
Gebruikersavatar
quikfit
Berichten: 3692
Lid geworden op: 11 Jul 2012 13:51
Type auto: Forester 2006 EJ204 158pk AT-Forester Turbo 2005 EJ205 177pk AT-Nissan Pixo 2010 1.0 68pk
Locatie: Noorwegen

Re: Problemen roetfilter

Berichtdoor quikfit » 13 Sep 2020 14:28

Als je oliepeil stijgt is er iets goed mis...diesel in je olie! (Niet mee rijden en zo snel mogelijk olie verversen!!!!)
Hier in Noorwegen laten ze de filters wel ultrasoon reinigen,het is een stuk goedkoper dan een nieuw filter.
Het probleem van een roetfilter is dat er tijdens het regenereren as overblijft.
Elke 7.500km of minstens 2x per jaar olie verversen schijnt ook een hoop roetvorming te voorkomen.

https://www.digicar.nl/blog/roetfilter- ... filter-in/

Mocht je filter weer na behoren werken...verkopen die handel!

Gr.Quikfit :mrgreen:
Propje
Berichten: 581
Lid geworden op: 13 Nov 2018 13:21
Type auto: FORESTER2.0 125pk SG 2005 op LPG

Re: Problemen roetfilter

Berichtdoor Propje » 13 Sep 2020 14:41

7.500 met diesel en olie.
Lijkt me erg voorbarig.
T4 2.5 tdi om de 30.000 0w30.
En ja de olie komt er roetzwart uit.
Stoirt je dat kan je ff een spoeling doen vlak voor verversing.
Maar roet komt toch zo weer.

Heb je dat roet filter nodig??
Ik had hem ertussen uit en altijd fluitend door de roetmeting.
Ik bedoel dan wel het roetfilter in de uitlaat.
Had EPS uitlaat volledig rvs.
Aju propje
Gebruikersavatar
quikfit
Berichten: 3692
Lid geworden op: 11 Jul 2012 13:51
Type auto: Forester 2006 EJ204 158pk AT-Forester Turbo 2005 EJ205 177pk AT-Nissan Pixo 2010 1.0 68pk
Locatie: Noorwegen

Re: Problemen roetfilter

Berichtdoor quikfit » 13 Sep 2020 14:46

Propje schreef:7.500 met diesel en olie.
Lijkt me erg voorbarig.


Er zit diesel in de olie Propje! Lezen! :roll:

Gr.Quikfit :mrgreen:
Russ
Berichten: 7
Lid geworden op: 08 Aug 2020 14:25
Type auto: Subaru Forester 2015 diesel locatie Dordogne Frankrijk

Re: Problemen roetfilter

Berichtdoor Russ » 13 Sep 2020 15:08

Hoezo verkopen Quickfit ik ga er vanuit dat na reiniging/vervanging van het roetfilter het spul weer naar behoren werkt. Los van dit probleem vind ik het een prima auto.
Gebruikersavatar
quikfit
Berichten: 3692
Lid geworden op: 11 Jul 2012 13:51
Type auto: Forester 2006 EJ204 158pk AT-Forester Turbo 2005 EJ205 177pk AT-Nissan Pixo 2010 1.0 68pk
Locatie: Noorwegen

Re: Problemen roetfilter

Berichtdoor quikfit » 13 Sep 2020 15:11

Russ schreef:Hoezo verkopen Quickfit ik ga er vanuit dat na reiniging/vervanging van het roetfilter het spul weer naar behoren werkt. Los van dit probleem vind ik het een prima auto.


Ik had het over verkopen,en of het een prima auto is...daar verschillen de meningen dan over. Er staan hier meer diesels te koop met een kapotte motor dan met eentje die werkt.

Gr.Quikfit :mrgreen:
Gebruikersavatar
erichendri
Berichten: 4730
Lid geworden op: 14 Nov 2010 22:02
Type auto: Subaru legacy station 2.0 4WD H5 met H/L
Locatie: Utrechtse Heuvelrug.

Re: Problemen roetfilter

Berichtdoor erichendri » 13 Sep 2020 15:34

Je kunt beter regelmatig tot 500 rpm onder de max volgas optrekken dan 2500-3000 toeren rijden.
Laatste doet hij namelijk heel licht belast.
Dat je oliepeil stijgt komt door afgebroken generatie cyclussen.
Een dealer kan deze cyclus in de werkplaats doen met behulp van zijn tester.
Daarna moet het weer goed zijn.
Diesel in je olie kan een op hol geslagen motor veroorzaken dus gauw verversen.
Sowieso het ververs interval aanhouden wat in subaru voorschrijft.
Overigens komen veel fabrikanten terug van de veel te lange ververs intervallen.
Motoren lopen er ook stuk door, net als door verkeerd voorgeschreven olie.
Roetfilters zou ik er niet uithalen, daar wordt tegenwoordig op getest.

Eric
Russ
Berichten: 7
Lid geworden op: 08 Aug 2020 14:25
Type auto: Subaru Forester 2015 diesel locatie Dordogne Frankrijk

Re: Problemen roetfilter

Berichtdoor Russ » 13 Sep 2020 17:20

Bedankt erichendri ik laat hem idd volgens het boekje onderhouden maar ik denk dat deze roetfilter vol zit met asdeeltjes (hij is 4 maanden geleden met de computer geregenereerd) . Dus nu reinigen of nieuw neemt niet weg dat de automaat volgens mij op niet rijkswegen sowieso te weinig toeren maakt om de cyclus goed af te werken, vandaar dat ik hem regelmatig met de stuurpaddles rij. Ik heb de auto een half jaar geleden gekocht en los van dit probleem ben ik er best tevreden mee. Als ik er vanuit ga dat dit nog zijn eerste roetfilter is en deze komt na reiniging terug ben ik voorlopig van dit probleem af.

Terug naar “Motoren”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 9 gasten