distributieriem plaatsen lastiger dan ik dacht

Motoren, injectiesystemen etc.
Plaats reactie
wimsmit
Berichten: 6
Lid geworden op: 10 aug 2018 22:45

distributieriem plaatsen lastiger dan ik dacht

Bericht door wimsmit »

Ik ben de distributieriem van mijn 1998 turbo Forester aan het vervangen. Alle streepjes op de nokkenastandwielen in de juiste positie gezet een ook het streepje op het krukas tandwieltje. De riem erop leggen leek een fluitje van een cent tot ik ontdekte dat de nokkenassen in deze positie in een heel wankel evenwicht staan. Je hoeft er maar even aan te zitten en ze schieten een stuk verder. De beschrijving in het Subaru servicemanual waarschuwt er voor dat de tandwielen niet meer bewogen mogen worden omdat anders de in- en uitlaatkleppen tegen elkaar aan kunnen komen. Ik ga morgen weer een poging doen maar mij is het vandaag in een half uur tijd niet gelukt om de riem erop te leggen zonder dat de nokkenassen weer versprongen. Ik lees nergens iets over dit probleem. Misschien is het ook helemaal geen probleem maar maak ik het er van omdat ik iets verkeerd doe. Ik zat er al aan te denken om de tandwielen onderling met een tang te fixeren zodat ik niet vier handen nodig heb om op allerlei plekken tegelijk iets in positie te houden. Maar dan ben ik iets aan het verzinnen wat Subaru toch echt niet nodig vond.

Herkent iemand dit en heeft iemand goed raad?
Gebruikersavatar
erichendri
Berichten: 5622
Lid geworden op: 14 nov 2010 21:02

Re: distributieriem plaatsen lastiger dan ik dacht

Bericht door erichendri »

Bij mazda had ik een klemmetje gemaakt voor de nokkenassen van 2 dikke plaatjes, gaatje erin en boutje en moertje (laatste erop gelast)

Eric
wimsmit
Berichten: 6
Lid geworden op: 10 aug 2018 22:45

Re: distributieriem plaatsen lastiger dan ik dacht

Bericht door wimsmit »

Zojuist op Youtube een fixeerbeugel gezien die er speciaal voor gemaakt wordt. Beide tandwielen worden onderling gefixeerd via centrale inbusbouten. Zoiets maak ik dan morgen maar zelf. Dank voor je reactie.
Gebruikersavatar
SP-Boxer
Berichten: 5506
Lid geworden op: 10 nov 2008 22:52

Re: distributieriem plaatsen lastiger dan ik dacht

Bericht door SP-Boxer »

In de manual staat ook aangegeven welke kant je de nokkenassen op mag draaien om ze goed te krijgen.
Toevallig heb ik laatst de distributie van een GTT motor los gehad en ze verdraaien inderdaad erg makkelijk. Een paar extra handjes is zonder verdere hulpmiddelen dan wel handig inderdaad.
Als je naderhand maar goed de merktekens checkt en eventueel de tandjes naar links en rechts telt (aantal staat ook in de manual).

Geef ook de spanner even de tijd om op spanning te komen. Bij ons klapperde deze echt nog enkele minuten na het starten!
"I feel Legacy"
wimsmit
Berichten: 6
Lid geworden op: 10 aug 2018 22:45

Re: distributieriem plaatsen lastiger dan ik dacht

Bericht door wimsmit »

De riem ligt erop en alles zit weer op zijn plek. Gelukkig had ik nog een parallelklem liggen die wonderwel in de randen van de tandwielen paste. Daarmee kon ik ze perfect in lijn fixeren. Ik heb nog wel een tip voor het losmaken van de krukaspoelie. Sleutel 22 op de bout zetten en verlengen met een stukje steigerpijp. dat moet zo lang zijn dat je het op de carrosserie voor de accu kan leggen. De sleutel mag geen kant meer op kunnen. Nu de motor een kort startcommando geven. Je haalt de sleutel van de bout en draait met de de hand de bout uit de krukas. Hoe simpel kan het zijn? Helaas werkt deze methode niet bij het vastzetten. Dus daarvoor heb ik alsnog een contrasleutel moeten maken. Ook niet zo moeilijk. Stevig stuk staal met twee draadeinden erin. Nu morgen nog het koelsysteem spoelen(kwam bagger uit) en vullen en dan is deze klus ook weer achter de rug. Al met al viel het me mee. En met de kennis van nu kan het in een dag.
Plaats reactie