Distributiekit + waterpomp Autodoc (Forester (SG)

Motoren, injectiesystemen etc.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Framarlani
Berichten: 20
Lid geworden op: 15 jan 2019 18:52

Distributiekit + waterpomp Autodoc (Forester (SG)

Bericht door Framarlani »

Beste Soebiefielen,

Ik denk ik ga een distributieriem en waterpomp eens zelf doen......first time, fingers crossed.
Setje bij Autodoc gekocht en gaan met die banaan. So far so good.
Youtube instructie filmpjes in de linker hand en de goede zin in de rechter hand.
Ben ik lekker aan het sleutel.......de waterpomp......zit er een verkeerde in de set!!
Ik mis een aansluiting. Ik had een SKF setje gekocht, denk dat is redelijk spul.
Nu blijkt dat Autodoc een VKPC 98003 geleverd heeft, maar moet een VKPC 98004 zijn.

Maarja, je bent bezig en de volgende dag moest de Boswachter weer rijden.........dus oude pomp met helaas ook oude pakking terug geplaatst. Op hoop van zegen.
Ik heb de oude pakking (metalen pakking) terug geplaatst......ja ik weet het, maar kon even niet anders. Ding moest de volgend ochtend rijden.

Het op tijd zetten ging redelijk, ontluchten daarin tegen was een ramp.
Nu eindelijk alles ontlucht.....lekt er toch ergens coolant. Je ruikt het ook.
Nu moet dus alles weer uit elkaar omdat ik de pakking van de waterpomp verdenk.

Ik wil nu dus weer niet Autodoc spul laten komen want er zat zo'n slappe papieren pakking bij.
Waar kan ik het beste een originele pomp en Metalen!! pakking scoren.
Kan dat enkel bij de dealers of is er ook een online shop voor originele OEM parts.

Ben benieuwd.

gr Frank
Ik doe niet aan trends – ik volg mezelf
Gebruikersavatar
quikfit
Berichten: 4863
Lid geworden op: 11 jul 2012 13:51

Re: Distributiekit + waterpomp Autodoc (Forester (SG)

Bericht door quikfit »

Framarlani schreef:Ik wil nu dus weer niet Autodoc spul laten komen want er zat zo'n slappe papieren pakking bij.
Waar kan ik het beste een originele pomp en Metalen!! pakking scoren.
Kan dat enkel bij de dealers of is er ook een online shop voor originele OEM parts.
Een online shop voor OEM parts ken ik niet in Nederland,voor een originele pomp en pakking is de dealer het meest voor de hand liggend.
Waarom niet het setje retourneren naar Autodoc...zij hebben de verkeerde geleverd!?
Volgende keer eerst kijken of de pomp het zelfde is als wat je er af gaat halen.

Gr.Quikfit :mrgreen:
Subaru Forester SJ FB20 2013 Noorwegen
viewtopic.php?t=6157
mart
Berichten: 15
Lid geworden op: 17 jul 2018 22:12

Re: Distributiekit + waterpomp Autodoc (Forester (SG)

Bericht door mart »

hoi framar
kijk eens op de site bogijn.
er zit zeker wat bij.
Gr. mart.
Gebruikersavatar
Mrdjc
Berichten: 911
Lid geworden op: 12 jan 2015 19:57

Re: Distributiekit + waterpomp Autodoc (Forester (SG)

Bericht door Mrdjc »

Persoonlijk gebruik ik de pakkingen niet meer, ik gebruik gewoon siliconen, werkt een stuk beter.

Water pompen hebben inderdaad 1,2 of 3 uitgangen.

Er zijn verschillende combinaties beschikbaar:
Enkel rechts
1 Links, 1 Rechts
1 Links, 2 Rechts
Enkel 2 Rechts

Rechts 1 = Normaal (Enkel Kachel radiator retour)
Links 1 = Olie koeler (Buis die naar links wijst)
Rechts 2 = Turbo koeling (Retour van header tank die ook op turbo aangesloten is)

Je kunt ze uit de UK bestellen (http://www.importcarparts.co.uk)
of alternatief uit Arabische Emiraten (http://www.partsouq.com) al moet je daar 21% + 3% bij optellen.


Tip voor het ontluchten:
Kachel radiator buis los halen (Degene die op de cross-over buis zit die links voor van radiator naar rechts achter op blok loopt met auto die vlak staat.

Radiator buis links boven aan de radiator zelf los koppelen, daar koelvloeistof instoppen (Richting de motor natuurlijk) totdat het aan de achterkant bij de kachel radiator er weer uit wil komen
Kachel radiator buis weer vast zetten, en nog blijven doorvullen totdat je niets meer door de bovenste radiator slang erin kan krijgen. Deze dan ook terug aankoppelen aan radiator.

Neus van auto omhoog doen, radiator dop eraf en kompleet afvullen, dop eraf laten, motor aan en warm laten draaien voor enkele minuten totdat de thermostaat opent, dan af laten koelen en weer bijvullen, radiator dop erop en nogmaals herhalen.

Heb al enkele problematische op deze manier gedaan, probleem is dat er lucht boven in de koppen blijft hangen, die dan gaat koken en dan vanwege de thermostaat niet terug kan via de pomp, en dan daarom via de kachel radiator stoom terug naar de waterpomp duwt die dan vervolgens alles eruit begint te spuwen.

Succes!
Daily: 2006 Forester SG9 2.5 XT 4EAT
Hobbybak: 1996 Legacy BD9 2.5 4EAT
Gebruikersavatar
erichendri
Berichten: 5614
Lid geworden op: 14 nov 2010 21:02

Re: Distributiekit + waterpomp Autodoc (Forester (SG)

Bericht door erichendri »

Waterpomp altijd origineel bestellen.
Zelf vervang ik die alleen als hij iets zweet of lekt.
Als monteur ook alleen vervangen bij zweten of lekage.

Eric
*thomas*
Berichten: 1715
Lid geworden op: 11 nov 2015 12:44

Re: Distributiekit + waterpomp Autodoc (Forester (SG)

Bericht door *thomas* »

Mrdjc schreef: Je kunt ze uit de UK bestellen (http://www.importcarparts.co.uk)
of alternatief uit Arabische Emiraten (http://www.partsouq.com) al moet je daar 21% + 3% bij optellen.
Op partsouq kan je mooi via chassisnummer zoeken, heb je altijd het juiste onderdeel.

Je kan trouwens ook via OEM nummer zoeken naar het juiste aftermarket alternatief (gisteren nog gedaan voor de lamda sonde op een legacy 2.0R, via partsouq gezocht en daarna op OEM referentie een denso besteld).
Gebruikersavatar
erichendri
Berichten: 5614
Lid geworden op: 14 nov 2010 21:02

Re: Distributiekit + waterpomp Autodoc (Forester (SG)

Bericht door erichendri »

Zoals ik al zei, bestel hem origineel, deze hebben een hogere doorstroming dan imitatie.
Je leest op het VW bus facebook groep vaak dat de motor te heet wordt met imitatie.
Na montage origineel geen klachten meer.
Bij subaru speelt dit ook maar merk je minder omdat de meeste 2 koelfins hebben.
Op de meter zie je het verschil niet of deze vans draaien of niet.
Overigens gaat er eerst 1 aan en een 5- tot 10tal graden hoger nummer 2.
Heb bovenstaand een keer gemonitoord met freessm op een parkeerplaats.

Eric
Gebruikersavatar
quikfit
Berichten: 4863
Lid geworden op: 11 jul 2012 13:51

Re: Distributiekit + waterpomp Autodoc (Forester (SG)

Bericht door quikfit »

erichendri schreef:Zelf vervang ik die alleen als hij iets zweet of lekt.
Als monteur ook alleen vervangen bij zweten of lekage.
Hmm,dan is het te laat...en dat soort grappen gebeuren dan op de meest ongelukkige tijdstippen,op vakantie of zo. ;)
Waterpomp 1 keer laten zitten bij de distributieriem wissel en dan bij de 2e keer wel de waterpomp vervangen...de kosten van één waterpomp op 210.000km vind je niet terug en het geeft gewoon wat zekerheid en gemoedsrust.

Gr.Quikfit :mrgreen:
Subaru Forester SJ FB20 2013 Noorwegen
viewtopic.php?t=6157
Gebruikersavatar
erichendri
Berichten: 5614
Lid geworden op: 14 nov 2010 21:02

Re: Distributiekit + waterpomp Autodoc (Forester (SG)

Bericht door erichendri »

Bij distributie vervangen uiteraard controle van de waterpomp, bij zweten gelijk vervangen.
De boel ligt dan toch los.
Sowieso is een waterpomp lastig te beoordelen als de distributiekappen op de motor zitten.

Eric
Plaats reactie