Originele bobine?

Motoren, injectiesystemen etc.
Maarten WRX hawkeye
Berichten: 8
Lid geworden op: 26 Mei 2020 19:32
Type auto: Subaru WRX hawkeye

Originele bobine?

Berichtdoor Maarten WRX hawkeye » 26 Mei 2020 19:41

Hey,

Ik heb een hawkeye uit 2006 en deze loopt stationair soms slecht. Beetje zoekende naar een stationair toerental en soms ook weer niet. Hij stottert soms ook in lage toerentallen.
Ik heb al andere bougies in gedaan van ngk en hij is gechipt en de turbo was ook gewoon normaal werkende.
Ik denk zelf dat het aan de bobines ligt.
Hij is pas ook gecontroleerd op lekke op de lucht systeem. De inlaat en verder etc.
Mijn vraag is: Wat zijn de originele bobines voor de wrx uit 2006? Ook ngk???
Nu zitten er bobines in van Diamond FK0186 5z01.
Hij geeft geen foutcodes.

Wie kan mij verder helpen hiermee?

Alvasst bedankt,

Maarten
Laatst gewijzigd door Maarten WRX hawkeye op 26 Mei 2020 20:06, 1 keer totaal gewijzigd.
DucATIRadeon
Berichten: 455
Lid geworden op: 18 Jan 2015 14:53
Type auto: forester SH FB20 MY11 en outback lineartronic eyesight FB25CVT MY15 CVT
Locatie: Huis ter Heide, Drenthe

Re: Originel bobine?

Berichtdoor DucATIRadeon » 26 Mei 2020 19:57

hoi. wellicht is er een kleine afwijking in compressie, of zijn er kleppen aan stellen toe.
injectoren verstopt of benzinefilter?
Maarten WRX hawkeye
Berichten: 8
Lid geworden op: 26 Mei 2020 19:32
Type auto: Subaru WRX hawkeye

Re: Originel bobine?

Berichtdoor Maarten WRX hawkeye » 26 Mei 2020 20:02

Het benzinefilter was ook goed volgens de garage. De auto moet dan telkens slechter lopen naarmate de rit langer wordt omdat dit allemaal troep aanzuigt. Dus dit was het niet.
Ik zal morgen zo flesje eens kopen voor de injectoren.
Gebruikersavatar
erichendri
Berichten: 4531
Lid geworden op: 14 Nov 2010 22:02
Type auto: Subaru legacy station 2.0 4WD H5 met H/L
Locatie: Utrechtse Heuvelrug.

Re: Originele bobine?

Berichtdoor erichendri » 26 Mei 2020 22:27

Bij doortrekken kan hij inhouden bij een verstopt filter.
Troep zuigt hij altijd aan.
Daarom zitten er meerdere filters.

Eric
Gebruikersavatar
quikfit
Berichten: 3432
Lid geworden op: 11 Jul 2012 13:51
Type auto: Forester 2006 EJ204 158pk AT-Forester Turbo 2005 EJ205 177pk AT-Nissan Pixo 2010 1.0 68pk
Locatie: Noorwegen

Re: Originele bobine?

Berichtdoor quikfit » 27 Mei 2020 09:23

Je hebt er nu originele bobines in zitten(zie PDF)
Ik zou zoals hierboven al is vermeld eerst de klepspeling controleren/afstellen...zeker als je geen idee hebt wanneer dat voor het laatst is gedaan.
Controleer de benzinepomp en/of het grof-filter in de tank(ziet eruit als een zakje) nog goed op zijn plaats zit.
Welke bougies heb je erin geschroefd? En is de elektrode afstand oké?
Is je carterventilatie oké? Geen vettigheid in het inlaat traject?
Wat is de kilometerstand en je olieverbruik?

Gr.Quikfit :mrgreen:
Bijlagen
(h4dotc)_ignition.pdf
(244.76 KiB) 6 keer gedownload
Gebruikersavatar
SP-Boxer
Berichten: 4629
Lid geworden op: 10 Nov 2008 23:52
Type auto: Subaru Legacy 3.0R Spec B MY09; 2.2GX MY92; 2.0 turbo MY92; Vivio 0.7XLi MY96
Locatie: Veldhoven
Contact:

Re: Originele bobine?

Berichtdoor SP-Boxer » 27 Mei 2020 10:06

Normaal geeft een slechte bobine direct een check engine light toch? Je zou dan direct een misfire op de betreffende cilinder moeten kunnen uitlezen.

Aangezien je die melding niet krijgt vraag ik me af of het probleem daar zit.
Tank je E10 benzine, of gooi je er 98 in? Als je er standaard E10 in gooit, dan zou ik eens een volle tank 98 proberen.
"I feel Legacy"
Maarten WRX hawkeye
Berichten: 8
Lid geworden op: 26 Mei 2020 19:32
Type auto: Subaru WRX hawkeye

Re: Originele bobine?

Berichtdoor Maarten WRX hawkeye » 27 Mei 2020 12:45

SP-Boxer schreef:Normaal geeft een slechte bobine direct een check engine light toch? Je zou dan direct een misfire op de betreffende cilinder moeten kunnen uitlezen.

Aangezien je die melding niet krijgt vraag ik me af of het probleem daar zit.
Tank je E10 benzine, of gooi je er 98 in? Als je er standaard E10 in gooit, dan zou ik eens een volle tank 98 proberen.


Ik tank altijd 98 bij de BP. Daar is ie ook op afgesteld.
Maarten WRX hawkeye
Berichten: 8
Lid geworden op: 26 Mei 2020 19:32
Type auto: Subaru WRX hawkeye

Re: Originele bobine?

Berichtdoor Maarten WRX hawkeye » 27 Mei 2020 12:50

quikfit schreef:Je hebt er nu originele bobines in zitten(zie PDF)
Ik zou zoals hierboven al is vermeld eerst de klepspeling controleren/afstellen...zeker als je geen idee hebt wanneer dat voor het laatst is gedaan.
Controleer de benzinepomp en/of het grof-filter in de tank(ziet eruit als een zakje) nog goed op zijn plaats zit.
Welke bougies heb je erin geschroefd? En is de elektrode afstand oké?
Is je carterventilatie oké? Geen vettigheid in het inlaat traject?
Wat is de kilometerstand en je olieverbruik?

Gr.Quikfit :mrgreen:


Klepspeling zou ik niet weten of dat naar gekeken is.
Ik ga dan binnenkort ff in de tank kijken naar dat filter.
Olieverbruik is bijna niets. Inlaat traject is pas schoongemaakt. Een gekeken op lekken.
Ik heb ngk iri bougies in gedaan.
Carter ontluchting moet ik opzoeken waar dat zie. Of kun je dat zo zeggen?

Km stand is 105dkm.

Bedankt voor de moeite allemaal.
Gebruikersavatar
quikfit
Berichten: 3432
Lid geworden op: 11 Jul 2012 13:51
Type auto: Forester 2006 EJ204 158pk AT-Forester Turbo 2005 EJ205 177pk AT-Nissan Pixo 2010 1.0 68pk
Locatie: Noorwegen

Re: Originele bobine?

Berichtdoor quikfit » 27 Mei 2020 15:22

Hier nog een link van het vervangen van het FIJN brandstoffilter. viewtopic.php?f=17&t=3155&hilit=wat+heb+jij&start=20
Het groffilter (het zakje) zat bij een forumlid niet meer zoals het zou moeten zitten en gaf ook problemen met o.a. inhouden.(de kans is klein...maar)

NGK iri bougies...maar welk type? Ik ga ervan uit dat het,het type is met een elektrode afstand van 0,8mm!? En niet die met een elektrode afstand van 1,1mm!?

Carterventilatie... http://opposedforces.com/parts/impreza/ ... ntrol_pcv/

En vergeet je klepspeling niet... ;)

Gr.Quikfit :mrgreen:
Maarten WRX hawkeye
Berichten: 8
Lid geworden op: 26 Mei 2020 19:32
Type auto: Subaru WRX hawkeye

Re: Originele bobine?

Berichtdoor Maarten WRX hawkeye » 27 Mei 2020 21:27

quikfit schreef:Hier nog een link van het vervangen van het FIJN brandstoffilter. viewtopic.php?f=17&t=3155&hilit=wat+heb+jij&start=20
Het groffilter (het zakje) zat bij een forumlid niet meer zoals het zou moeten zitten en gaf ook problemen met o.a. inhouden.(de kans is klein...maar)

NGK iri bougies...maar welk type? Ik ga ervan uit dat het,het type is met een elektrode afstand van 0,8mm!? En niet die met een elektrode afstand van 1,1mm!?

Carterventilatie... http://opposedforces.com/parts/impreza/ ... ntrol_pcv/

En vergeet je klepspeling niet... ;)

Gr.Quikfit :mrgreen:


Ik had deze bougies besteld:

DENSO Iridium Tough Bougie
Artikelnummer: VKH20Y

Ik kan nergens de elektrode afstand vinden.
JSE
Berichten: 93
Lid geworden op: 06 Mei 2017 17:50
Type auto: Legacy 3.0 spec B
Locatie: Sint-Oedenrode

Re: Originele bobine?

Berichtdoor JSE » 27 Mei 2020 23:55

Elektrode afstand is daarbij 0,8mm. Je zou ze eens op 0,7mm kunnen proberen.

Als je naar je brandstoffilter in de tank gaat kijken, zorg dat je tank maximaal half vol zit. Bespaart je een hoop gevloek en geknoei.
JSE
Berichten: 93
Lid geworden op: 06 Mei 2017 17:50
Type auto: Legacy 3.0 spec B
Locatie: Sint-Oedenrode

Re: Originele bobine?

Berichtdoor JSE » 27 Mei 2020 23:58

Als de problemen alleen stationair voorkomen zou ik zelf eerder denken in de richting van stappenmotor of misschien zelfs een temperatuursensor. Die hebben meer invloed op het stationair lopen dan de klepspeling of elektrode afstand van je bougies.
Wanneer het voorkomt, is de motor dan goed op bedrijfstemperatuur of juist niet?
Gebruikersavatar
quikfit
Berichten: 3432
Lid geworden op: 11 Jul 2012 13:51
Type auto: Forester 2006 EJ204 158pk AT-Forester Turbo 2005 EJ205 177pk AT-Nissan Pixo 2010 1.0 68pk
Locatie: Noorwegen

Re: Originele bobine?

Berichtdoor quikfit » 28 Mei 2020 01:06

Hij stottert ook in de lage toerentallen.
Alle waardes uitlezen nadat de klepspeling is gecontroleerd kan opheldering brengen.

Gr.Quikfit :mrgreen:
Maarten WRX hawkeye
Berichten: 8
Lid geworden op: 26 Mei 2020 19:32
Type auto: Subaru WRX hawkeye

Re: Originele bobine?

Berichtdoor Maarten WRX hawkeye » 28 Mei 2020 09:38

JSE schreef:Als de problemen alleen stationair voorkomen zou ik zelf eerder denken in de richting van stappenmotor of misschien zelfs een temperatuursensor. Die hebben meer invloed op het stationair lopen dan de klepspeling of elektrode afstand van je bougies.
Wanneer het voorkomt, is de motor dan goed op bedrijfstemperatuur of juist niet?


Niet met een hele kouwe motor, maar als ie warmer wordt.
Maarten WRX hawkeye
Berichten: 8
Lid geworden op: 26 Mei 2020 19:32
Type auto: Subaru WRX hawkeye

Re: Originele bobine?

Berichtdoor Maarten WRX hawkeye » 30 Mei 2020 22:24

quikfit schreef:Hij stottert ook in de lage toerentallen.
Alle waardes uitlezen nadat de klepspeling is gecontroleerd kan opheldering brengen.

Gr.Quikfit :mrgreen:


Van de week dat flesje injectie reiniger erin gegooid en heb een nieuw grof en fijn filter besteld (benzine).
Leek opzich wel schoon. Grof filter was nog wel aardig schoon. Maar gewoon een nieuwe besteld. Kan ik dat ook uitsluiten.
Volgende week donderdag laat ik meer weten hoe het ervoor staat.

Groeten
mart
Berichten: 14
Lid geworden op: 17 Jul 2018 22:12
Type auto: forester

Re: Originele bobine?

Berichtdoor mart » 04 Jul 2020 22:37

Hoi met mart.
Je heb eerst het kenveld laten chipen voor meer prestatie , en nu loopt hij anders is dat niet het gevolg er van ??? Terug zetten soms.
Okay als ik zo leest krijg ik het vermoeden dat de uitlaat teveel tegendruk heeft, is de einddemper niet meer vervuild dan normaal. Ik neem aan een benzine motor.
Bij teveel tegendruk werk de cat. niet naar behoren en zitten ze niet dicht twee op, eenvoudig te controleren de uitllaat en demonteer de tussen demper los van de tweede cat. Ondersteun de uitlaten en laat de motor stationiar draaien je hoort het direct de loopdan kan je verder denken suc6
Gebruikersavatar
quikfit
Berichten: 3432
Lid geworden op: 11 Jul 2012 13:51
Type auto: Forester 2006 EJ204 158pk AT-Forester Turbo 2005 EJ205 177pk AT-Nissan Pixo 2010 1.0 68pk
Locatie: Noorwegen

Re: Originele bobine?

Berichtdoor quikfit » 05 Jul 2020 07:08

@mart; Een uitlaat die teveel tegendruk geeft zou juist last moeten hebben bij hogere toerentallen en een WRX diesel is nog niet gemaakt.
Wat bedoel je met ''Bij teveel tegendruk werk de cat. niet naar behoren en zitten ze niet dicht twee op'' ?

Gr.Quikfit :mrgreen:
Gebruikersavatar
erichendri
Berichten: 4531
Lid geworden op: 14 Nov 2010 22:02
Type auto: Subaru legacy station 2.0 4WD H5 met H/L
Locatie: Utrechtse Heuvelrug.

Re: Originele bobine?

Berichtdoor erichendri » 05 Jul 2020 11:07

Ben je zelf wezen chippen of bij een erkende subaru tuner geweest?
Eric
mart
Berichten: 14
Lid geworden op: 17 Jul 2018 22:12
Type auto: forester

Re: Originele bobine?

Berichtdoor mart » 05 Jul 2020 19:25

Hoi, je heb alles voor de cilinder na gekeken, ga nu eens na de cilinder alles nazien er zijn twee meetpunten na de cilinder (lambda) je heb ook twee katalysators om zuurstof en monokooloxidatie om te zetten in onschakelijke stoffen
Werken die twee sensors goed of zijn ze te oud, die regelen ook de inspuiting lambda1 mede
en zit je 2e cat. Niet te dicht en of is de boel binnen gescheurt
Zijn je dempers goed zit het staalwol nog op zijn plaats vooral bij rvs
En is het kenveld van je motormangement nog juist
Het gebeurt soms koud warm
Suc6
mart
Berichten: 14
Lid geworden op: 17 Jul 2018 22:12
Type auto: forester

Re: Originele bobine?

Berichtdoor mart » 05 Jul 2020 19:37

O ja er zijn gespecialeerde bedrijven die meten met de scoop , daar komt het zeker boven water en kijk eerst eens op AMT site,, kijken GMTO die meet ook maar voor bedrijven
Mart.

Terug naar “Motoren”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast