Motor schokt bij vaste toerentallen

Motoren, injectiesystemen etc.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Vmax
Berichten: 288
Lid geworden op: 28 jan 2015 20:07

Motor schokt bij vaste toerentallen

Bericht door Vmax »

Mijn motor in mijn Impreza loopt eigenlijk prima, maar op 2 verschillende, maar vaste toerentallen schokt de motor, net alsof hij een misfire krijgt op die toerentallen. Het is maar een moment, en de motor loopt verder ook goed door. Ik moet wel daarbij opmerken, dat het alleen plaats vindt bij volgas. Ik heb me er daarom ook niet heel druk om gemaakt, maar storend is het wel. Alles qua ontsteking heb ik al vervangen, wat ik maar vervangen kon. Dus het moet ergens aan liggen.
Vandaag had ik even wat tijd, want ik liep al even met het idee om even de ECU van de EJ16 eraan te hangen, gewoon om te kijken of dan de misfire dan ook plaats vindt. Dus zo gezegd, zo gedaan, een klusje van amper 10 minuten. De ECU en de transponder omgehangen, en de wagen start gewoon, zoals hij ook moet doen. Door het hele toerengebied geen enkele misfire te ontdekken. Alleen leek het of de motor gewoon net iets minder vermogen heeft.

Nu is het wel zo, dat deze ECU anders geprogrammeerd zal zijn, immers meer lucht, meer brandstof voor een EJ20 dan voor een EJ16. Hoeveel kwaad zou het kunnen om deze ECU te laten zitten? Immers zo'n misfire is ook niet echt goed voor een motor.
Met vriendelijke groet,

Patrick
Gebruikersavatar
quikfit
Berichten: 4863
Lid geworden op: 11 jul 2012 13:51

Re: Motor schokt bij vaste toerentallen

Bericht door quikfit »

Heb je dit op zowel LPG als benzine?
''Hoeveel kwaad zou het kunnen om deze ECU te laten zitten''...dat weet je als je hem laat zitten,ik zou de originele ECU monteren en dan systematisch de mogelijke oorzaken controleren.

Gr.Quikfit :mrgreen:
Subaru Forester SJ FB20 2013 Noorwegen
viewtopic.php?t=6157
Gebruikersavatar
Rene
Berichten: 1630
Lid geworden op: 04 jan 2009 21:02

Re: Motor schokt bij vaste toerentallen

Bericht door Rene »

Ik zou niet met de 1.6 ecu blijven rijden....kan best zijn dat je mengsel dan te arm is met het risico op een warmloper..
Je auto remt op alle wielen , waarom zou je ze dan niet allemaal aandrijven..

Grt Rene
Gebruikersavatar
Vmax
Berichten: 288
Lid geworden op: 28 jan 2015 20:07

Re: Motor schokt bij vaste toerentallen

Bericht door Vmax »

@Quickfit: Nee, op benzine heb ik daar geen last van, of in ieder geval niet waarneembaar. Ik heb er nu even wat meer kilometers mee gereden, en nu lijkt het vermogen verder gelijk aan de originele ECU. Respons is gewoon zoals normaal.

Ik zou niet meer weten, waar ik het nog meer zou moeten zoeken. Bougies vervangen, bougiekabels vervangen, andere bobine geprobeerd. Dan is er niet veel meer om nog te proberen.
Met vriendelijke groet,

Patrick
Gebruikersavatar
Vmax
Berichten: 288
Lid geworden op: 28 jan 2015 20:07

Re: Motor schokt bij vaste toerentallen

Bericht door Vmax »

Ik ga het eens een week met deze ECU proberen, en bekijk me dan de bougies eens, want daar kun je snel aan aflezen of de motor te arm loopt. En anders weet ik nog wel iemand, die zich met zulke elektronica uitkent (lees repareert).
Met vriendelijke groet,

Patrick
Gebruikersavatar
erichendri
Berichten: 5614
Lid geworden op: 14 nov 2010 21:02

Re: Motor schokt bij vaste toerentallen

Bericht door erichendri »

Als je het alleen op lpg hebt ligt het aan de lpg installatie.
Mijn legacy heeft het ook soms en de outback van mr.Q ook.
Ik zou zelf niet met de 1.6 ecu blijven doorrijden.

Eric
Gebruikersavatar
quikfit
Berichten: 4863
Lid geworden op: 11 jul 2012 13:51

Re: Motor schokt bij vaste toerentallen

Bericht door quikfit »

Je zegt dat het alleen gebeurd bij ''volgas''...is dat bij een sprintje 0-100 :?: ...en gebeurd dat dan in alle versnellingen :?: ...bij hoeveel toeren houd ie in :?:
Of rij je bijvoorbeeld 40 in zijn vier en geef je dan volgas :?: Vragen...vragen... ;)

Bougies een tiende krapper zetten dan wat ze nu staan :!: :?: Kleppies staan goed :?:

Gr.Quikfit :mrgreen:
Subaru Forester SJ FB20 2013 Noorwegen
viewtopic.php?t=6157
Gebruikersavatar
Vmax
Berichten: 288
Lid geworden op: 28 jan 2015 20:07

Re: Motor schokt bij vaste toerentallen

Bericht door Vmax »

Bij 2300 toeren en bij 4500 toeren. Volgas is bij mij het pedaal helemaal induwen, zeg maar bij het optrekken. Bij halfgas is er helemaal niets loos, en ik kan ook gewoon ook constant bij 4500 toeren of 2300 toeren blijven rijden.
Als het gebeurt, dan voelt het of er een kleine backfire ontstaat, de motor schokt dan best wel even heftig. Het is maar een heel kort moment, maar niet echt lekker. De motor slaat ook niet af, maar het voelt ook niet gezond aan. Maar ik vind het wel vreemd, dat ik met de 1.6 ecu daar helemaal geen last van heb.

Het gebeurt in iedere versnelling, alleen is dat niet in iedere versnelling zo heftig. Logisch, in de lagere versnellingen is dat natuurlijk heftiger, omdat je sneller door de toeren heen gaat. De eerste versnelling is niet het probleem, maar wel de 2e en de 3e versnelling. De 2e versnelling bij 2300 toeren is erg storend, omdat je dan bijv. net optrekt bij het nemen van een bocht. De stottering bij 4500 toeren is minder storend, daar kom je ook weer niet heel vaak, maar ik trek soms wel eens graag door tot 5000 toeren, omdat je dan lekker door kunt schakelen, dan vallen de schakelmomenten net wat lekkerder.

Bougies staan al behoorlijk krap, die staan op 0,7mm. Kleppen zouden nog goed moeten staan, die heb ik nog gesteld, voordat ik de motor ingebouwd heb. En dat is nu zo'n 25k geleden, op LPG heb ik er maar net 10K mee gereden, maar daar wil ik nog wel eens naar kijken. Dat zou inderdaad een oplossing kunnen zijn. Dan moet ik me eerst weer even nieuwe pakkingen bezorgen. Nakijken kan in ieder geval geen kwaad.
Met vriendelijke groet,

Patrick
Gebruikersavatar
Vmax
Berichten: 288
Lid geworden op: 28 jan 2015 20:07

Re: Motor schokt bij vaste toerentallen

Bericht door Vmax »

Ik heb vanmiddag de kleppen opnieuw gesteld. Het heeft wel iets geholpen, er stonden toch diverse klappen buiten specs. De oorzaak heb ik ook gevonden: mijn voelermaat week nogal af. 0,25 was 0,28mm en 0,20mm was 0,18mm. Tja, dan ga je ook uit van verkeerde waarden. Gelukkig kost zo'n nieuw setje niet de wereld, en staat nu alles weer juist. Een van de bougies was bij nader inzien toch wat meer versleten, dan ik eerst meende. Dus de bougies allemaal maar vervangen. De orginele ECU zit er nu weer in. In de onderste toeren is de hapering weg, alleen nog een heel lichte hapering bij 4500 toeren, en ook alleen maar in de derde versnelling. Hiermee kan ik wel leven.
Met vriendelijke groet,

Patrick
Gebruikersavatar
quikfit
Berichten: 4863
Lid geworden op: 11 jul 2012 13:51

Re: Motor schokt bij vaste toerentallen

Bericht door quikfit »

:okeee:
Subaru Forester SJ FB20 2013 Noorwegen
viewtopic.php?t=6157
Rebee87
Berichten: 2
Lid geworden op: 26 apr 2020 14:25

Re: Motor schokt bij vaste toerentallen

Bericht door Rebee87 »

Vmax schreef:Ik heb vanmiddag de kleppen opnieuw gesteld. Het heeft wel iets geholpen, er stonden toch diverse klappen buiten specs. De oorzaak heb ik ook gevonden: mijn voelermaat week nogal af. 0,25 was 0,28mm en 0,20mm was 0,18mm. Tja, dan ga je ook uit van verkeerde waarden. Gelukkig kost zo'n nieuw setje niet de wereld, en staat nu alles weer juist. Een van de bougies was bij nader inzien toch wat meer versleten, dan ik eerst meende. Dus de bougies allemaal maar vervangen. De orginele ECU zit er nu weer in. In de onderste toeren is de hapering weg, alleen nog een heel lichte hapering bij 4500 toeren, en ook alleen maar in de derde versnelling. Hiermee kan ik wel leven.

thanks voor de uitleg en de tip! ik heb een vergelijkbaar probleem en lees dit topic dan ook met veel aandacht mee. Ik ga dit ook proberen!
Gebruikersavatar
Vmax
Berichten: 288
Lid geworden op: 28 jan 2015 20:07

Re: Motor schokt bij vaste toerentallen

Bericht door Vmax »

Bij mijn motor maakt het ook nog een verschil uit, welke bougies je gebruikt. Op de Iridium-bougies heb ik er vele malen minder last van haperingen, dan met de standaard bougies, ook als je die op 0,8mm zet. Als de motor nog koud is, dan gaat het nog wel. Maar zodra die ook maar iets warmer is, dan is er zelfs op benzine niet fijn mee te rijden. Met de Iridium-bougies (dus weer de oude, die al 25K achter de kiezen hebben) is het probleem een stuk minder. Ik heb overigens de kleppen nog eens opnieuw moeten stellen. Ik had nog ergens een foutje gemaakt. Nu nog even nieuwe Iridium-bougies bestellen, en dan zijn we weer klaar.
Met vriendelijke groet,

Patrick
Gebruikersavatar
Mrdjc
Berichten: 911
Lid geworden op: 12 jan 2015 19:57

Re: Motor schokt bij vaste toerentallen

Bericht door Mrdjc »

Vmax schreef:Bij mijn motor maakt het ook nog een verschil uit, welke bougies je gebruikt. Op de Iridium-bougies heb ik er vele malen minder last van haperingen, dan met de standaard bougies, ook als je die op 0,8mm zet.
On-geblazen EJ series motoren horen 1.1mm bougies in, en niet 0.7 - 0.8mm, die zijn voor de turbo modellen. Kan best zijn dat dit bijdraagt aan je kwaaltje.
Daily: 2006 Forester SG9 2.5 XT 4EAT
Hobbybak: 1996 Legacy BD9 2.5 4EAT
Gebruikersavatar
Vmax
Berichten: 288
Lid geworden op: 28 jan 2015 20:07

Re: Motor schokt bij vaste toerentallen

Bericht door Vmax »

Op LPG staan die krapper. Maar de Iridium bougies staan ook op 0,8mm. Waarom doen die het dan beter? Zou dat komen door de veel smallere elektrode, dan bij de standaard bougie? Ik zal eens gaan experimenteren met die afstand. Zoveel werk is het ook weer niet.
Met vriendelijke groet,

Patrick
Gebruikersavatar
Mrdjc
Berichten: 911
Lid geworden op: 12 jan 2015 19:57

Re: Motor schokt bij vaste toerentallen

Bericht door Mrdjc »

Dat is waar ja, als het goed is heeft NGK een mooie site die aangeeft wat er in zou horen voor LPG.

De "Laserline" varianten zijn geloof ik zelfs 0.7mm maar echt voor turbo geschikt.

Iridium's en platinum hoor je zowieso niet te stellen ivm de kwetsbare electrode - deze komen van fabriek af al goed (Daarom zit er ook een mooi dopje omheen in de verpakking ;-) )

Er zijn voor de NGK's van alles ook -11 varianten beschikbaar (1.1mm)
NGK BKR(6/7)E(-11) Gewone
NGK PFR(6/7)B(-11) Platinum
NGK BKR(6/7)EIX(-11) Iridium

https://www.ngk.com/learning-center/art ... ng-systems

Ben benieuwd of dat het gaat oplossen!
Daily: 2006 Forester SG9 2.5 XT 4EAT
Hobbybak: 1996 Legacy BD9 2.5 4EAT
Gebruikersavatar
Tanisha
Berichten: 362
Lid geworden op: 02 sep 2019 22:43

Re: Motor schokt bij vaste toerentallen

Bericht door Tanisha »

Zou eens nieuwe iridium bougies pakken.

NGK zijn ook de bougies op de saabjes bij sommige kan je een trucje uithalen zodat je de ECU waarden op de display krijgt en daardoor pingel en misfire per cilinder kan aflezen.
Zo ben ik er achter gekomen dat NGK bougies eigenlijk niet zo'n hele lange levensduur hebben sommige bougies begonnen bij 8000 kilometer al buitengewoon te pingelen je zag de gemeten pingels bij die cilinder dan met 200 a 300 per dag oplopen terwijl dit normaal zo'n 10 a 20 per dag waren.
Subaru justy g3x 1.3 2006
Suzuki wagon R+ 1.3 2006
Saab 9-5 estate 2.3 2000
Saab 99 2.0 1984
Trabant 601 1972
Gebruikersavatar
quikfit
Berichten: 4863
Lid geworden op: 11 jul 2012 13:51

Re: Motor schokt bij vaste toerentallen

Bericht door quikfit »

Vmax schreef:Bij mijn motor maakt het ook nog een verschil uit, welke bougies je gebruikt. Op de Iridium-bougies heb ik er vele malen minder last van haperingen, dan met de standaard bougies, ook als je die op 0,8mm zet. Als de motor nog koud is, dan gaat het nog wel. Maar zodra die ook maar iets warmer is, dan is er zelfs op benzine niet fijn mee te rijden. Met de Iridium-bougies (dus weer de oude, die al 25K achter de kiezen hebben) is het probleem een stuk minder. Ik heb overigens de kleppen nog eens opnieuw moeten stellen. Ik had nog ergens een foutje gemaakt. Nu nog even nieuwe Iridium-bougies bestellen, en dan zijn we weer klaar.
Iridium bougies gaan bijna een ton mee,ik zelf heb ze zo rond de 80.000km vervangen...op gas kan je dat ook doen.
Wat betreft de elektrode afstand...gewoon de fabrieks afstelling aanhouden (voor je 2.0l motor) en 0,1mm krapper zetten i.v.m. het rijden op LPG.

Gr.Quikfit :mrgreen:
Subaru Forester SJ FB20 2013 Noorwegen
viewtopic.php?t=6157
Gebruikersavatar
Vmax
Berichten: 288
Lid geworden op: 28 jan 2015 20:07

Re: Motor schokt bij vaste toerentallen

Bericht door Vmax »

Vandaag de oude bougies (Iridium) weer teruggezet en op 1,0mm gezet. En de problemen zijn zo goed als weg. Alleen nog de hapering op 4500 toeren. Maar die had ik al sinds ik op LPG rijd. Verder geen enkel probleem meer. Ik vraag me af, of die hapering niet komt door de verstelling in tijdstip van de ontsteking. Want vanaf 4500 toeren is de trekkracht (zowel benzine als LPG) veel hoger. Het zou kunnen zijn, dat de motor op LPG daar gewoon net iets gevoeliger voor is.
Met vriendelijke groet,

Patrick
Gebruikersavatar
Mrdjc
Berichten: 911
Lid geworden op: 12 jan 2015 19:57

Re: Motor schokt bij vaste toerentallen

Bericht door Mrdjc »

Vmax schreef: Alleen nog de hapering op 4500 toeren. Maar die had ik al sinds ik op LPG rijd.
Hij schakelt tussen "Closed Loop" en "Open Loop" ergens daar in die toeren.

Dat wil zeggen dat hij dan terug valt van een mooi regel-lusje van de Lucht Massa Meter + Lambda Sensor naar simpelweg gaspedaal + Toeren en een tabelletje die hem een richtwaarde geeft van wat erin zou moeten worden gegooid bij die load/toeren.

Stottert hij bij zowel LPG als benzine op dat toerental?
Daily: 2006 Forester SG9 2.5 XT 4EAT
Hobbybak: 1996 Legacy BD9 2.5 4EAT
Gebruikersavatar
Mr.Q
Berichten: 418
Lid geworden op: 01 jun 2010 11:45

Re: Motor schokt bij vaste toerentallen

Bericht door Mr.Q »

erichendri schreef:Als je het alleen op lpg hebt ligt het aan de lpg installatie.
Mijn legacy heeft het ook soms en de outback van mr.Q ook.
Ik zou zelf niet met de 1.6 ecu blijven doorrijden.

Eric
Ik heb het inderdaad ook bij plm. 4300 rpm.
Heb er al een paar keer naar laten kijken, maar is er niet uit te regelen (Prins G3 installatie)
Bij mij niet echt storend, want volgas optrekken met een CVT gaat ie daar maar 1 keer doorheen

Greetz, Q
Outback 2.5i CVT Exclusive 2010 G3 (+40mm) met leerpakketje
Sold: Legacy 2.0R Exec 07 G3
Moto Martin Rules!; Martin Kawasaki GPz750; Martin Kawa Z750; Kawa GPz750
Gebruikersavatar
Vmax
Berichten: 288
Lid geworden op: 28 jan 2015 20:07

Re: Motor schokt bij vaste toerentallen

Bericht door Vmax »

Nee, alleen op LPG. Ik vraag me alleen af, waar de LMM moet zitten. In het handboek staat alleen een Intake air temperature and Pressure sensor. Een LMM zou je toch goed moeten zien zitten op het inlaattraject...

Echt storend is de hapering ook niet, maar je merkt het wel. En aangezien in een handbak heb, kun je die dus meerdere keren voelen, afhankelijk welke versnelling. In de 2e en 3e versnelling zeer goed merkbaar, in de 4e al minder en de 5e en 1e versnelling niet waarneembaar. En het is eigenlijk verwaarloosbaar, wanneer rijd je nu zoveel toeren? Ik schakel meestal bij 4000 toeren, dan klinkt de motor het mooist :mrgreen:
Met vriendelijke groet,

Patrick
Gebruikersavatar
Mrdjc
Berichten: 911
Lid geworden op: 12 jan 2015 19:57

Re: Motor schokt bij vaste toerentallen

Bericht door Mrdjc »

Vmax schreef:Nee, alleen op LPG. Ik vraag me alleen af, waar de LMM moet zitten. In het handboek staat alleen een Intake air temperature and Pressure sensor. Een LMM zou je toch goed moeten zien zitten op het inlaattraject...
Ah, je hebt een van die nieuwewetse apparaten met MAP sensor ;-) Principe blijft hetzelfde.

Als het enkel op LPG is, zal hij mogelijk net iets beter afgesteld moeten worden.
Hoe werkt je systeem? "misbruikt" hij de injector puls van de bestaande benzine injectoren, of zit hij iets moderner in elkaar en leest ook lambda etc af?
Daily: 2006 Forester SG9 2.5 XT 4EAT
Hobbybak: 1996 Legacy BD9 2.5 4EAT
Gebruikersavatar
erichendri
Berichten: 5614
Lid geworden op: 14 nov 2010 21:02

Re: Motor schokt bij vaste toerentallen

Bericht door erichendri »

Hij kijkt naar de injectietijden en naar de lambda en motortemperatuur.
De mapsensor zit bovenop je inlaatspruitstuk, zit een inlaattemp sensor geīntegreerd.

Eric
Plaats reactie