Uw mening over motorolie...

Motoren, injectiesystemen etc.
Han H
Berichten: 56
Lid geworden op: 16 feb 2020 09:08

Uw mening over motorolie...

Bericht door Han H »

De meningen over motorolie zijn al net zo verschillend als de prijzen voor een liter van dat spul, en de handleiding van Subaru vind ik ook niet erg duidelijk voor mijn outback/legacy uit '99. Daarin staat een 'grafiekje' met een temperatuur bereik waarin we door het jaar heen genomen grotendeels wel komen (op de extremen na), en de balkjes met 5W30 en 10W40 overlappen (en 10W50? even uit mijn hoofd, heb het boek niet voor me). En misschien dat er inmiddels bij 'wat oudere blokken' iets anders wordt aanbevolen?

Heb de zoekfunctie op het forum al gebruikt met 'welke olie' maar vond geen voor de hand liggend topic, vandaar nu de vraag: welke olie?

En uiteraard moet 'het beste' dan gedefinieerd worden.... zeg maar: goede olie van de automaterialen groothandel voor een wagen van +20 jaar met +200.000km op de teller, dus niet het Castrol super zus en zo 25,- per liter race-olie spul voor die nieuwe Range Rover Evoque sport.... zulke dingen schijnen te bestaan :D
Gebruikersavatar
quikfit
Berichten: 4868
Lid geworden op: 11 jul 2012 13:51

Re: Uw mening over motorolie...

Bericht door quikfit »

Ik kan uit eigen ervaring(Mazda dealer) zeggen dat met deze olie je blok inwendig significant schoner is bij je volgende oliewissel. ;)
En voor de prijs hoef je het ook niet te laten...

Willekeurige link. https://www.deolieconcurrent.nl/categor ... strol/GTX/

Gr.Quikfit :mrgreen:
Subaru Forester SJ FB20 2013 Noorwegen
viewtopic.php?t=6157
Han H
Berichten: 56
Lid geworden op: 16 feb 2020 09:08

Re: Uw mening over motorolie...

Bericht door Han H »

Hoi Quickfit,

Bedankt voor de link, 25,- voor 5 liter is inderdaad geen geld. En ' gewoon' 10W40 dus?

Groet,

Han
Han H
Berichten: 56
Lid geworden op: 16 feb 2020 09:08

Re: Uw mening over motorolie...

Bericht door Han H »

p.s. ik ben me natuurlijk al aan het voorbereiden op de 1 liter per 1000 km verhalen die de ronde doen over de 2.5 outback motoren... :?
Gebruikersavatar
SP-Boxer
Berichten: 5506
Lid geworden op: 10 nov 2008 22:52

Re: Uw mening over motorolie...

Bericht door SP-Boxer »

Ondanks dat de EJ motoren oorspronkelijk ontwikkeld zijn voor 10W40 (halfsyntheet), hebben ze bij deze bouwjaren er wel altijd een volsyntheet in gedaan vanaf nieuw.
5W30 vind ik zelf wat dun (ik wil in Duitsland ook veilig 200 kunnen rijden), dus ik gebruik altijd 5W40.

Nu terug naar 10W40 zou ik niet zo snel doen.
"I feel Legacy"
*thomas*
Berichten: 1715
Lid geworden op: 11 nov 2015 12:44

Re: Uw mening over motorolie...

Bericht door *thomas* »

Ik gebruik altijd 5w40, in de winter soms 5w30 omdat ik wat vaker korte ritten doe.
Han H
Berichten: 56
Lid geworden op: 16 feb 2020 09:08

Re: Uw mening over motorolie...

Bericht door Han H »

5W is 'koud' dus wat minder stroperig dan 10W. En 30 of 40 geven de viscositeit aan op 'bedrijfstemperatuur'?

Indien het blok veel olie verbruikt en ik weinig korte stukken rij, is het dan aan te bevelen juist voor een wat dikkere olie te gaan?

Groeten!

Han
Gebruikersavatar
Tanisha
Berichten: 362
Lid geworden op: 02 sep 2019 22:43

Re: Uw mening over motorolie...

Bericht door Tanisha »

Motoren vinden het doorgaans niet heel fijn om van olie viscositeit te wisselen.
Van 5w30 naar 5w40 wisselen is wel verstandig na ongeveer de eerste ton dan zijn de toleranties net ietsjes ruimer geworden.

Castell olie is natuurlijk top maar als je niet te veel wilt uitgeven en toch een goede olie wilt hebben kan je eens bij eurol kijken ik gebruik het al meer dan 10 jaar en ben er zeer tevreden over.
Subaru justy g3x 1.3 2006
Suzuki wagon R+ 1.3 2006
Saab 9-5 estate 2.3 2000
Saab 99 2.0 1984
Trabant 601 1972
Gebruikersavatar
quikfit
Berichten: 4868
Lid geworden op: 11 jul 2012 13:51

Re: Uw mening over motorolie...

Bericht door quikfit »

Han H schreef:5W is 'koud' dus wat minder stroperig dan 10W. En 30 of 40 geven de viscositeit aan op 'bedrijfstemperatuur'?
Ja.
Han H schreef:Indien het blok veel olie verbruikt en ik weinig korte stukken rij, is het dan aan te bevelen juist voor een wat dikkere olie te gaan?
Ik zou niet dikker gaan dan 40.

Gr.Quikfit :mrgreen:
Subaru Forester SJ FB20 2013 Noorwegen
viewtopic.php?t=6157
*thomas*
Berichten: 1715
Lid geworden op: 11 nov 2015 12:44

Re: Uw mening over motorolie...

Bericht door *thomas* »

Tanisha schreef:Motoren vinden het doorgaans niet heel fijn om van olie viscositeit te wisselen.
Waarom niet?
Gebruikersavatar
erichendri
Berichten: 5622
Lid geworden op: 14 nov 2010 21:02

Re: Uw mening over motorolie...

Bericht door erichendri »

Zag bij winparts een fles helix voor 32 euro, zit 5 liter in.
@Q, mazda ervaring, monteur geweest?
@Tanisha, waarom niet wisselen, nog nooit van gehoord.

Eric
Laatst gewijzigd door erichendri op 02 mar 2020 20:01, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Tanisha
Berichten: 362
Lid geworden op: 02 sep 2019 22:43

Re: Uw mening over motorolie...

Bericht door Tanisha »

Vinden de oliekeringen niet echt geweldig en gaan meestal lekken als gevolg.
Een dikkere viscositeit kan bij sommige motoren schade opleveren in de lagerschalen of blacksludge veroorzaken.
Subaru justy g3x 1.3 2006
Suzuki wagon R+ 1.3 2006
Saab 9-5 estate 2.3 2000
Saab 99 2.0 1984
Trabant 601 1972
Gebruikersavatar
quikfit
Berichten: 4868
Lid geworden op: 11 jul 2012 13:51

Re: Uw mening over motorolie...

Bericht door quikfit »

erichendri schreef:@Q, mazda ervaring, monteur geweest?
Yep...o.a. Mazda. ;)

Gr.Quikfit :mrgreen:
Subaru Forester SJ FB20 2013 Noorwegen
viewtopic.php?t=6157
*thomas*
Berichten: 1715
Lid geworden op: 11 nov 2015 12:44

Re: Uw mening over motorolie...

Bericht door *thomas* »

Tanisha schreef:Vinden de oliekeringen niet echt geweldig en gaan meestal lekken als gevolg.
Zou niet weten waarom een keerring daar niet tegen kan. Van alle componenten die er in blok / bak / diff zitten vermoed ik dat een keerring net die component is die het beste tegen de wissel moet kunnen, maar verklaar je nader...
Tanisha schreef:Een dikkere viscositeit kan bij sommige motoren schade opleveren in de lagerschalen of blacksludge veroorzaken.
Hiermee bedoel je waarschijnlijk dikker dan wat de fabrikant voorschrijft? In regel klopt dat, maar tegenwoordig worden ook erg dunne oliën aangewend met het oog op lagere uitstoot (en dus niet per se voor de levensduur van de techniek).
Gebruikersavatar
Tanisha
Berichten: 362
Lid geworden op: 02 sep 2019 22:43

Re: Uw mening over motorolie...

Bericht door Tanisha »

Toch meerdere auto op de brug gehad (de meeste waren Zweeds) waarbij de eigenaar een oliewissel had gedaan met andere olie en allemaal hadden ze zwetende tot lekkende keringen.
Een wissel naar originele olie of keringen vervangen lieten het lekken stoppen.

Die olie grafiekjes achter in het boekje zegt alleen maar welke er in kunnen niet dat die de juiste is voor het klimaat waar jij de auto in rijd.
Ik pak even een Saab voorbeeld er bij daar hoort 5w30 in Noord Europa maar zuid Europa hoort er 10w40 in.

Die 10w40 welke perfect goed is voor warme klimaten geeft hier op de langere duur problemen waarvan blacksludge vorming toch wel het grootste probleem is.
Soms kom je ze tegen met versleten lagers meestal ben je daar te laat bij om de krukas te redden.

Ik ben er in ieder geval niet eigenwijs in ik zoek uit wat ze horen te hebben en dat krijgen ze.
Ik heb met mijn justy g3x het bewijs maar weer gezien met de koelvloeistof en de weggesleten metalen buisjes dat je er niet zo maar wat in kan gooien .
Subaru justy g3x 1.3 2006
Suzuki wagon R+ 1.3 2006
Saab 9-5 estate 2.3 2000
Saab 99 2.0 1984
Trabant 601 1972
snoef
Berichten: 363
Lid geworden op: 08 mei 2018 12:01

Re: Uw mening over motorolie...

Bericht door snoef »

Mijn gebruikte Forester werd afgeleverd met 5W30, wat de dealer er steeds in had gedaan vanwege ons gematigde klimaat. Maar omdat op de oliedop 0W20 stond, heb ik dat er ook in gehad. De motor liep er lichter op, maar ik hoorde de distributieketting echt rammelen bij de start. Daarnaast lekte/zweette hij bij een koppakking die door de dealer juist vervangen was :shock: 0W20 stinkt echt erg vies als die verbrandt. De Valvoline 5W30 die ik er nu in heb, lekt niet meer en wat er al nog uit zweet, ruikt prima. De motor loopt er ook mooier op, geen gerammel meer bij de start en een wat betere compressie / trekkracht. In mijn geval was terug gaan naar dunnere olie nadat er dikkere in had gezeten, dus ook geen succes.
Forester 2011 FB20
Gebruikersavatar
quikfit
Berichten: 4868
Lid geworden op: 11 jul 2012 13:51

Re: Uw mening over motorolie...

Bericht door quikfit »

snoef schreef:Daarnaast lekte/zweette hij bij een koppakking die door de dealer juist vervangen was :shock: 0W20 stinkt echt erg vies als die verbrandt. De Valvoline 5W30 die ik er nu in heb, lekt niet meer en wat er al nog uit zweet, ruikt prima.
Hmm,als een koppakking lekt/zweet is het een kwestie van tijd dat het ook met de 5-30 gaat gebeuren,ik had dat toch graag op papier gehad in het koopcontract en dat de dealer de koppakking gratis zou vervangen mocht ie meer gaan lekken...of bedoel je de klepdekselpakking?

Overigens rij ik (Forester 2006) ook met een iets dikkere olie (5W40 i.p.v. de opgegeven 5W30) vanwege de hogere kilometerstand,ik kocht de Forester bij 185.000km en nu staat de teller op 324.000km,ik vervang de olie elke 10.000km,het olieverbruik is niet meetbaar.

Gr.Quikfit :mrgreen:
Subaru Forester SJ FB20 2013 Noorwegen
viewtopic.php?t=6157
snoef
Berichten: 363
Lid geworden op: 08 mei 2018 12:01

Re: Uw mening over motorolie...

Bericht door snoef »

Het was alleen de koppakking. Voorlopig 6000 km na terugwissel naar 5W30 lekt er niets. De motor ruikt hooguit heel licht als hij erg warm is geworden. Ik rijd vaak op toeren in een heuvelachtige omgeving.
Olieverbruik iets minder dan 1/2 liter op 5000 km. Kan ik mee leven.
Forester 2011 FB20
Han H
Berichten: 56
Lid geworden op: 16 feb 2020 09:08

Re: Uw mening over motorolie...

Bericht door Han H »

snoef schreef:... De motor ruikt hooguit heel licht als hij erg warm is geworden...
Dat dacht ik dus ook te ruiken, vandaar dat ik er even extra alert op ben, omdat ik de auto pas net heb en geen idee heb wat deze verbruikt. Ik peil nu met iedere lege tank, dat is snel genoeg met deze wagen :D

Ga hem binnenkort een beurtje geven. Dank dat ik voor de olie ga waarover Quick het had, ik rij zeer weinig korte stukken, en wel vaak in warmere streken (6x per jaar zuid Frankrijk) dus een 10W40 lijkt me dan prima.

Ohja, met een warme motor staat het oliepeil aanzienlijk hoger dan koud, dat verbaasde me enigzins. Dacht altijd dat je koud moet peilen omdat er na verloop van tijd olie terug het carter in loopt, die wil je ook meten

Groeten,

Han
Gebruikersavatar
SP-Boxer
Berichten: 5506
Lid geworden op: 10 nov 2008 22:52

Re: Uw mening over motorolie...

Bericht door SP-Boxer »

Tanisha schreef:Vinden de oliekeringen niet echt geweldig en gaan meestal lekken als gevolg.
Hier zit hem nu ook het pijnpunt. De viscositeit is niet zozeer het probleem, maar het type olie. Het is al langer bekend dat keerringen het niet fijn vinden als er gewisseld wordt tussen volsynthetisch, halfsynthetisch of zelfs mineraal. Dáárdoor hebben ze verhoogde kans om te gaan lekken, niet door de verschillende viscositeit.
Tanisha schreef:Ik pak even een Saab voorbeeld er bij daar hoort 5w30 in Noord Europa maar zuid Europa hoort er 10w40 in.
Met dit voorbeeld: 10W40 is vrijwel altijd een halfsyntheet, daar waar 5W30 altijd een volsyntheet is. --> kans op lekkage :!:
"I feel Legacy"
*thomas*
Berichten: 1715
Lid geworden op: 11 nov 2015 12:44

Re: Uw mening over motorolie...

Bericht door *thomas* »

Eens met Marcel, dat is mij ook altijd geleerd...
Han H
Berichten: 56
Lid geworden op: 16 feb 2020 09:08

Re: Uw mening over motorolie...

Bericht door Han H »

De vorige eigenaar gaf aan dat er altijd 5W40 in is gegaan, maar of het vol- of halfsyntheet was wist hij niet meer. Enig idee wat het meest waarschijnlijk is bij deze olie?

M.v.g.

Han
Gebruikersavatar
quikfit
Berichten: 4868
Lid geworden op: 11 jul 2012 13:51

Re: Uw mening over motorolie...

Bericht door quikfit »

5W40 is een volsyntheet.

Gr.Quikfit :mrgreen:
Subaru Forester SJ FB20 2013 Noorwegen
viewtopic.php?t=6157
Gebruikersavatar
Tanisha
Berichten: 362
Lid geworden op: 02 sep 2019 22:43

Re: Uw mening over motorolie...

Bericht door Tanisha »

Dat bedoelde ik dus maar goed maakt niks uit.
Al mijn kennis komt uit de praktijk door gewoon uitzoeken en doen.
Subaru justy g3x 1.3 2006
Suzuki wagon R+ 1.3 2006
Saab 9-5 estate 2.3 2000
Saab 99 2.0 1984
Trabant 601 1972
Han H
Berichten: 56
Lid geworden op: 16 feb 2020 09:08

Re: Uw mening over motorolie...

Bericht door Han H »

quikfit schreef:Ik kan uit eigen ervaring(Mazda dealer) zeggen dat met deze olie je blok inwendig significant schoner is bij je volgende oliewissel. ;)
En voor de prijs hoef je het ook niet te laten...

Willekeurige link. https://www.deolieconcurrent.nl/categor ... strol/GTX/

Gr.Quikfit :mrgreen:
Als ik het goed begrijp is die GTX Ultra Clean dus wel een 10W40 volsyntheet?

Groeten,

Han
Gebruikersavatar
quikfit
Berichten: 4868
Lid geworden op: 11 jul 2012 13:51

Re: Uw mening over motorolie...

Bericht door quikfit »

10W40 is een halfsyntheet.

Gr.Quikfit :mrgreen:
Subaru Forester SJ FB20 2013 Noorwegen
viewtopic.php?t=6157
Gebruikersavatar
SP-Boxer
Berichten: 5506
Lid geworden op: 10 nov 2008 22:52

Re: Uw mening over motorolie...

Bericht door SP-Boxer »

quikfit schreef:10W40 is een halfsyntheet.

Gr.Quikfit :mrgreen:
Niet correct. Lees nu even wat er bij je eigen link staat.
De Ultra clean is dus wél een volsyntheet. Maar reguliere 10W40 is inderdaad half synthetisch.
"I feel Legacy"
Gebruikersavatar
quikfit
Berichten: 4868
Lid geworden op: 11 jul 2012 13:51

Re: Uw mening over motorolie...

Bericht door quikfit »

SP-Boxer schreef:Niet correct. Lees nu even wat er bij je eigen link staat.
De Ultra clean is dus wél een volsyntheet. Maar reguliere 10W40 is inderdaad half synthetisch.
Zeker weten? Nog maar eens lezen dan,en speciaal dat wat er staat na ''type'' ... ;)
In de eerste link staat alleen maar ''Nieuwe synthetische technologie''...dat is reclame,zodat iedereen denkt dat het vol synthetisch is!?

https://www.castrol.com/en_gb/united-ki ... clean.html

Gr.Quikfit :mrgreen:
Subaru Forester SJ FB20 2013 Noorwegen
viewtopic.php?t=6157
Gebruikersavatar
SP-Boxer
Berichten: 5506
Lid geworden op: 10 nov 2008 22:52

Re: Uw mening over motorolie...

Bericht door SP-Boxer »

Excuus, ik heb inderdaad niet verder gekeken dan jouw link. Zeer misleidend.
Deze dus niet, maar ze zijn er wel :)
"I feel Legacy"
Gebruikersavatar
quikfit
Berichten: 4868
Lid geworden op: 11 jul 2012 13:51

Re: Uw mening over motorolie...

Bericht door quikfit »

Hmm,een excuus hoeft niet hoor...we hebben allemaal wel eens zoiets. ;)
Maar die reclame kan inderdaad verkeerd opgevat worden.

Gr.Quikfit :mrgreen:
Subaru Forester SJ FB20 2013 Noorwegen
viewtopic.php?t=6157
Plaats reactie