Piggyback/Powerbox tuning

Motoren, injectiesystemen etc.
Gebruikersavatar
erichendri
Berichten: 5614
Lid geworden op: 14 nov 2010 21:02

Re: Piggyback/Powerbox tuning

Bericht door erichendri »

De auto is gemapt op de benzine die op je tankklepje staat.
Weghangen niet, verplaatsen wel, is bij mijn legacy's ook gebeurd.
Kan het mischien komen door E10?

Eric
Gebruikersavatar
SP-Boxer
Berichten: 5494
Lid geworden op: 10 nov 2008 22:52

Re: Piggyback/Powerbox tuning

Bericht door SP-Boxer »

Deze ervaringen van Mark dateren al van ver voor het hele ethanol verhaal.

Volgens mij heeft Mark destijds bij zijn eigen Spec B geconstateerd dat de auto met RON98 nog detoneerde. Met RON102 was dat over. Dus als detonatie alleen op 102 weg blijft, dan is de auto daar op gemapt. Ongeacht wat er op het tankklepje staat.
"I feel Legacy"
Gebruikersavatar
quikfit
Berichten: 4863
Lid geworden op: 11 jul 2012 13:51

Re: Piggyback/Powerbox tuning

Bericht door quikfit »

erichendri schreef:De auto is gemapt op de benzine die op je tankklepje staat.
Weghangen niet, verplaatsen wel, is bij mijn legacy's ook gebeurd.
Kan het mischien komen door E10?
Lijkt me sterk ethanol heeft een octaangetal van 108.7
https://www.autoblog.nl/nieuws/techniek ... ine-108334

Gr.Quikfit :mrgreen:
Subaru Forester SJ FB20 2013 Noorwegen
viewtopic.php?t=6157
Gebruikersavatar
Raph
Berichten: 1447
Lid geworden op: 13 dec 2018 23:24

Re: Piggyback/Powerbox tuning

Bericht door Raph »

SP-Boxer schreef:Deze ervaringen van Mark dateren al van ver voor het hele ethanol verhaal.
Zoals Quikfit al stelt: voor wat betreft klopvastheid is ethanol toch juist een positieve ontwikkeling?
Gebruikersavatar
SP-Boxer
Berichten: 5494
Lid geworden op: 10 nov 2008 22:52

Re: Piggyback/Powerbox tuning

Bericht door SP-Boxer »

RON95 blijft een octaangetal van 95 hoor. Door toevoeging van die bende wordt de klopvastheid niet hoger. Ze zullen wellicht iets minder van iets anders toevoegen om aan die 95 te komen.
"I feel Legacy"
Gebruikersavatar
quikfit
Berichten: 4863
Lid geworden op: 11 jul 2012 13:51

Re: Piggyback/Powerbox tuning

Bericht door quikfit »

SP-Boxer schreef:RON95 blijft een octaangetal van 95 hoor. Door toevoeging van die bende wordt de klopvastheid niet hoger. Ze zullen wellicht iets minder van iets anders toevoegen om aan die 95 te komen.
Uiteraard blijft het RON 95...ik reageerde op Eric en zijn opmerking over E10...aan de extra ethanol toevoeging kan het niet liggen.

Gr.Quikfit :mrgreen:
Subaru Forester SJ FB20 2013 Noorwegen
viewtopic.php?t=6157
Gebruikersavatar
erichendri
Berichten: 5614
Lid geworden op: 14 nov 2010 21:02

Re: Piggyback/Powerbox tuning

Bericht door erichendri »

Je leest veel dat motoren minder lekker rijden op E10.
Vraag mij wel af waarom de japanse import hier allemaal stuk draaien op onze benzine en de 3.0 niet terwijl deze ook een 102 map heeft.
Zou dat een slechte zaak vinden terwijl de importeur ron95 of ron98 voorschrijft.

Eric
Gebruikersavatar
Mrdjc
Berichten: 911
Lid geworden op: 12 jan 2015 19:57

Re: Piggyback/Powerbox tuning

Bericht door Mrdjc »

SP-Boxer schreef:Verbruik zal tot 130-140 constant iets lager uitvallen.
What is this magic speed you talk about...? :mrgreen: Binnenkort afgelopen!
Daily: 2006 Forester SG9 2.5 XT 4EAT
Hobbybak: 1996 Legacy BD9 2.5 4EAT
snoef
Berichten: 363
Lid geworden op: 08 mei 2018 12:01

Re: Piggyback/Powerbox tuning

Bericht door snoef »

Multichip
Ervaringen tot nu toe. 450 km met de Multichip gereden. De auto klinkt iets anders en lijkt inderdaad iets krachtiger. Terwijl de Multichip juist gaandeweg, na 200 km echt zijn wonderen zou moeten laten zien, meende ik zelf al vrijwel meteen wat verbetering te voelen. Dit heeft echter niet doorgezet richting 200 km en verder. Met name de ervaringen van Forestervriend in het SCN forum en van iemand die ik in werkelijkheid heb gesproken, hebben me over de streep getrokken. Dit naast de overige positieve ervaringen van mensen die het ding zelf ook in gebruik hebben en wat ik over chiptuning heb opgestoken tot nu toe. Op de website van Multichip zag ik dat mijn Forester SH 18 pk en 40 Nm zou verbeteren. Klinkt leuk, maar de motor ontwikkelt dit pas bij top toerental voor het vermogen en 4200 toeren voor het koppel. Bij lagere toerentallen zijn de verbeteringen bescheidener, maar moeten wel kunnen opvallen. Wat veel gebruikers melden, is het soepeler lopen van de motor. Nu heb ik vanmorgen mijn Multichip losgekoppeld om het verschil met en zonder te ervaren. Mij valt op dat de motor juist mooier loopt zonder Multichip. Met Multichip klinkt hij krachtiger en ruikt hij wat meer. Misschien merk je verschil juist pas als je echt veel van de motor vraagt, zoals met het trekken van een caravan. Maar met twee personen en twee honden in de auto moet ik bekennen dat de verschillen niet om over naar huis te schrijven zijn. Bij het installeren van de Multichip heb ik uiteraard de gebruiksaanwijzing precies gevolgd, maar om eventuele fouten uit te sluiten, zal ik hem nog eens resetten en opnieuw installeren. Wie weet wat er dan gebeurt. Het verplaatsen van de klopsensor door Rudy van Nuland onlangs had voor mij meer effect. Je zou dan kunnen vermoeden dat de Multichip juist bij oudere motoren de klopsensor problemen misschien ook wat bijdraait, maar Forestervriend merkte ook weer meteen verschil met zijn nieuwe Forester.
Op de rollenbank zou misschien 168pk i.p.v. 150 pk kunnen worden aangetoond, maar veel auto’s blijken sowieso vaak al een hoger vermogen te hebben dan wat de fabrikant opgeeft. Je zou dat met een ingeleerde Multichip naar de rollenbank moeten gaan en de test herhalen nadat de Multichip is losgekoppeld. Maar dan nog, zelfs als de verbeteringen aantoonbaar zijn, is het vrij weinig in de praktijk, of je dat nou werkelijk kunt voelen / ervaren of niet.
Raph schreef: Mijn vraag is: zijn er forumleden die een OBD2-kastje gebruiken, of hebben gebruikt?
En zo ja, wat zijn/waren hun ervaringen in de praktijk?
Forester 2011 FB20
DucATIRadeon
Berichten: 900
Lid geworden op: 18 jan 2015 13:53

Re: Piggyback/Powerbox tuning

Bericht door DucATIRadeon »

heb je mss al verschil gemerkt in het verbruik met en zonder de multichip?
snoef
Berichten: 363
Lid geworden op: 08 mei 2018 12:01

Re: Piggyback/Powerbox tuning

Bericht door snoef »

Heen met Multichip en terug zonder Multichip leverde bijna hetzelfde verbruik op. Terug iets zuiniger, want gestart met warmere motor.
DucATIRadeon schreef:heb je mss al verschil gemerkt in het verbruik met en zonder de multichip?
Forester 2011 FB20
Gebruikersavatar
erichendri
Berichten: 5614
Lid geworden op: 14 nov 2010 21:02

Re: Piggyback/Powerbox tuning

Bericht door erichendri »

Eduardernie van het SCN reed ook met een multichip op zijn SH forester.
Was er geloof ik wel tevreden mee.
Zit nu in zijn 2019 impreza.
Volgens mij zit hij ook hier op subaruforum.

Eric
snoef
Berichten: 363
Lid geworden op: 08 mei 2018 12:01

Re: Piggyback/Powerbox tuning

Bericht door snoef »

Bedankt Eric. Wat Eduard Ernie beschrijft, klinkt bekend. Nu ben ik zelf niet bang voor hoge toeren en zal het verschil daardoor minder merken. Ik zal wat meer op de lage toeren letten. Daar zit immers het meeste voordeel voor de caravantrekker en daar voelt Eduard het ook het meest.
erichendri schreef:Eduardernie van het SCN reed ook met een multichip op zijn SH forester.
Was er geloof ik wel tevreden mee.
Zit nu in zijn 2019 impreza.
Volgens mij zit hij ook hier op subaruforum.

Eric
Forester 2011 FB20
Gebruikersavatar
erichendri
Berichten: 5614
Lid geworden op: 14 nov 2010 21:02

Re: Piggyback/Powerbox tuning

Bericht door erichendri »

Heb zelf het idee dat de trekkracht vaak ook meer tussen de oren zit.

Eric
snoef
Berichten: 363
Lid geworden op: 08 mei 2018 12:01

Re: Piggyback/Powerbox tuning

Bericht door snoef »

Inmiddels heb ik de Multichip opnieuw geïnstalleerd en dit keer tijdens de installatieprocedure zelfs niet mijn spiegel versteld, want je mag geen stroomgebruikers aan doen. Daarnaast heb ik nu alle versnellingen gebruikt zoals de gebruiksaanwijzing aangeeft, voor de zekerheid ook de achteruit en alles lo gear. Vrijwel direct merk ik nu een betere respons en trekkracht. Ik heb met name gelet op de trekkracht in 2 en 3 vanaf 2000 toeren. Die is beduidend meer aanwezig. Een aantal malen wilde ik overschakelen van 2 naar 3, maar toen bleek ik al in 3 te zitten, maar dat voelde nog als 2. Op een testtraject waar ik vol gas in 2 kan rijden, trok de auto beduidend sneller op en naar een hogere snelheid. Ik moest nu echt afremmen waar ik anders de auto gewoon kon laten uitrollen.

Al met al vind ik de Multichip nu een aanrader voor iedereen die gewoon het uiterste uit zijn auto wil halen zonder daarvoor overige hardware toestanden te hoeven aanbrengen.

Overigens heeft deze tweede, meer precieze installatieprocedure geen ander resultaat opgeleverd dan de eerdere keer. Tijdens de 400 km die ik heb gereden met de eerste installatie, heb ik afwisselend met en zonder passagier en lading gereden. Dat maakt enorm verschil natuurlijk, want dan ervaar je de extra pit nauwelijks nog, ook al is die er wel. Volgens Multichip moet er de komende 200 km nog wat bijgeleerd worden. Of dat nog wat extra gaat opleveren, weet ik binnenkort.
Forester 2011 FB20
Plaats reactie