Piggyback/Powerbox tuning
Piggyback/Powerbox tuning
Op het forum dit onderwerp heel af en toe voorbij gekomen: de motorprestaties verbeteren door een klein kastje aan te sluiten op de OBD2-poort van de auto.
Mijn vorige auto was een Mazda Tribute met een 120 pk 2.0 liter motor die niet bepaald veel trekkracht had. Dat was op het onverharde in de bergen best wel vervelend, want de auto had geen lage gearing. Ik heb toen na thuiskomst zo'n kastje aangeschaft en het verschil in trekkracht was goed merkbaar: met het kastje lukte het om stationair in z'n 1 de parkeergarage onder het winkelcentrum uit te rijden. Zonder het kastje lukte dat niet.
Op basis van die ervaring overweeg ik om weer zo'n kastje aan te schaffen. M'n auto heeft al plenty PK's en Nm's, dus in dat opzicht verwacht ik geen opvallend verschil. Misschien is er een meetbaar verschil in het benzineverbruik; dat zou mooi zijn.
Jammer genoeg is de test die ik met m'n Tribute deed waarschijnlijk niet mogelijk met m'n Legacy, die een automaat heeft.
Mijn vraag is: zijn er forumleden die een OBD2-kastje gebruiken, of hebben gebruikt?
En zo ja, wat zijn/waren hun ervaringen in de praktijk?
Mijn vorige auto was een Mazda Tribute met een 120 pk 2.0 liter motor die niet bepaald veel trekkracht had. Dat was op het onverharde in de bergen best wel vervelend, want de auto had geen lage gearing. Ik heb toen na thuiskomst zo'n kastje aangeschaft en het verschil in trekkracht was goed merkbaar: met het kastje lukte het om stationair in z'n 1 de parkeergarage onder het winkelcentrum uit te rijden. Zonder het kastje lukte dat niet.
Op basis van die ervaring overweeg ik om weer zo'n kastje aan te schaffen. M'n auto heeft al plenty PK's en Nm's, dus in dat opzicht verwacht ik geen opvallend verschil. Misschien is er een meetbaar verschil in het benzineverbruik; dat zou mooi zijn.
Jammer genoeg is de test die ik met m'n Tribute deed waarschijnlijk niet mogelijk met m'n Legacy, die een automaat heeft.
Mijn vraag is: zijn er forumleden die een OBD2-kastje gebruiken, of hebben gebruikt?
En zo ja, wat zijn/waren hun ervaringen in de praktijk?
AWD = All We'll Drive
Auto: MY2007 Subaru Legacy Touring Wagon 3.0R
Tip: Uitleg over hoe afbeeldingen te plaatsen op dit forum
Auto: MY2007 Subaru Legacy Touring Wagon 3.0R
Tip: Uitleg over hoe afbeeldingen te plaatsen op dit forum
Re: Piggyback/Powerbox tuning
Afgezien van het feit dat je oliedruk stationair (te) laag is,ga je hem ook nog eens mechanisch zwaar belasten...dit soort ''grappen'' begrijp ik niet...Raph schreef:met het kastje lukte het om stationair in z'n 1 de parkeergarage onder het winkelcentrum uit te rijden. Zonder het kastje lukte dat niet.
Verder staat het net vol van de ervaringen...
Gr.Quikfit
Subaru Forester SJ FB20 2013 Noorwegen
viewtopic.php?t=6157
viewtopic.php?t=6157
Re: Piggyback/Powerbox tuning
Niet doen,
Lees maar eens goed over deze kastjes,,
uiteraard zouden er mensen zijn die merkbaar verschil ervaren, maar het is een standaard opzet en je weet nooit wat hij echt doet met je waardes.
ga naar een goede tuner en bespreek daar je wensen en hij zal alles goed afstellen zodat je krijgt wat er binnen de normen ligt.
suc6
Lees maar eens goed over deze kastjes,,
uiteraard zouden er mensen zijn die merkbaar verschil ervaren, maar het is een standaard opzet en je weet nooit wat hij echt doet met je waardes.
ga naar een goede tuner en bespreek daar je wensen en hij zal alles goed afstellen zodat je krijgt wat er binnen de normen ligt.
suc6
Groet Robert
Re: Piggyback/Powerbox tuning
Mark Verhoeven kan goed overweg met de 3.0R.
Kun je de auto direct op 95 laten afstellen en onderin wat extra koppel erbij krijgen.
Pk’s zullen misschien een beetje stijgen, maar dat is niet het doel. Verbruik zal tot 130-140 constant iets lager uitvallen.
Kun je de auto direct op 95 laten afstellen en onderin wat extra koppel erbij krijgen.
Pk’s zullen misschien een beetje stijgen, maar dat is niet het doel. Verbruik zal tot 130-140 constant iets lager uitvallen.
"I feel Legacy"
Re: Piggyback/Powerbox tuning
Het was een testje om te kunnen vaststellen of er daadwerkelijk verschil was in trekkracht.quikfit schreef:Afgezien van het feit dat je oliedruk stationair (te) laag is,ga je hem ook nog eens mechanisch zwaar belasten...dit soort ''grappen'' begrijp ik niet...
Ik denk dat tijdens de off-road tochten in de bergen van Roemenië de auto zonder kastje veel meer te lijden had dan tijdens die paar meter in een parkeergarage. In Roemenië was het af en toe zó steil dat het maar net ging. En soms ook niet.
Meer gas geven maakte dan niet uit. Op een gegeven moment moest ik onderweg naar een pas in het Făgărașgebergte (inderdaad, vlakbij die wereldberoemde highway...) over een blootliggende drainagepijp heen, die maar een paar cm hoger was dan het pad waarover ik reed. Toen de voorwielen er overheen gingen sloeg de motor bijna af en toen de achterwielen aan de beurt waren gebeurde hetzelfde. Als ik dat obstakeltje niet had gehaald dan had ik 70 km moeten terugrijden naar de verharde weg, terwijl de pas al in zicht was. Wat meer trekkracht was op dat moment echt geen overbodige luxe geweest...
Vandaar de "quick fix", het kastje. Jammer genoeg ben ik daar niet meer terug geweest.
Ik denk dat dergelijke obstakeltjes met m'n huidige auto geen enkel probleem zouden zijn. Maar de bodemvrijheid waarschijnlijk wel.
Laatst gewijzigd door Raph op 27 feb 2020 09:41, 1 keer totaal gewijzigd.
AWD = All We'll Drive
Auto: MY2007 Subaru Legacy Touring Wagon 3.0R
Tip: Uitleg over hoe afbeeldingen te plaatsen op dit forum
Auto: MY2007 Subaru Legacy Touring Wagon 3.0R
Tip: Uitleg over hoe afbeeldingen te plaatsen op dit forum
-
- Berichten: 903
- Lid geworden op: 18 jan 2015 13:53
Re: Piggyback/Powerbox tuning
zit ook met een schuine oog naar een piggyback te kijken voor op de outback, ook omdat het bij injectie motorfietsen zo veel goede invloed heeft (niet alleenvermogenswinst maar ook lager verbruik); afhankelijk van de type piggyback kan iedere cilinder apart afgesteld worden (power commander bijvoorbeeld).
raph is niet de enige!
contact met Mark of andere kenners is sowieso wel handig.
raph is niet de enige!
contact met Mark of andere kenners is sowieso wel handig.
Re: Piggyback/Powerbox tuning
Over de multichip lees ik van degenen die hem ook werkelijk hebben aangeschaft, alleen maar positieve dingen. Niestcar zegt er al meer dan 100 klanten mee blij te hebben gemaakt. In het scn forum lees ik dat ook terug. Een Forester SH kan 18 pk en 40 nm winnen. Lijkt mij een goede deal voor 300 euro.
Forester 2011 FB20
Re: Piggyback/Powerbox tuning
Mijn auto is toch al bij de levering afgesteld op RON 95?SP-Boxer schreef:Mark Verhoeven kan goed overweg met de 3.0R.
Kun je de auto direct op 95 laten afstellen en onderin wat extra koppel erbij krijgen.
Pk’s zullen misschien een beetje stijgen, maar dat is niet het doel. Verbruik zal tot 130-140 constant iets lager uitvallen.
Meer PK's is inderdaad niet het doel en ook voor wat betreft trekkracht heb ik niet echt te klagen. Het gemiddelde verbruik sinds ik de auto heb is 9,86 liter per 100 km; dat is beter dan de fabriekswaarde en lijkt me voor een 3.0R heel netjes.
Het is gewoon nieuwsgierigheid of er, gezien eerdere ervaringen, bij m'n Subaru eenvoudig nog wat winst te behalen valt. M'n auto achterlaten bij de beste Subaru-tuner in Nederland lijkt van een andere categorie.
Wellicht dat ik het ooit nog serieus ga overwegen, maar ik heb nu niet het gevoel dat ik veel tekort kom. Op dit moment ben ik alleen nieuwsgierig naar het effect van een oplossing die eenvoudig ongedaan kan worden gemaakt. Dus niet omdat het nodig is, maar vooral in verband met mijn nieuwsgierigheid.
Er wordt veel gepraat over piggyback-oplossingen en er is aan meningen absoluut geen gebrek, maar ik ben eerst en vooral op zoek naar praktijkervaringen-uit-de-eerste-hand van andere Subarurijders. Welk merk en type kastje, waar gekocht, wat kostte het en in hoeverre werd de belofte waargemaakt; dat soort werk.
AWD = All We'll Drive
Auto: MY2007 Subaru Legacy Touring Wagon 3.0R
Tip: Uitleg over hoe afbeeldingen te plaatsen op dit forum
Auto: MY2007 Subaru Legacy Touring Wagon 3.0R
Tip: Uitleg over hoe afbeeldingen te plaatsen op dit forum
- erichendri
- Berichten: 5622
- Lid geworden op: 14 nov 2010 21:02
Re: Piggyback/Powerbox tuning
Ik denk dat meten is weten veel meer zegt dan gevoel.
Kastje moet wel inleren begreep ik maar deze heeft als voordeel dat hij mee kan naar je volgende auto.
Ze hebben er ook 1 waar zij iedere keer desbetreffende merk software in moeten laden.
Op de SCN rijden een paar leden met dit kastje, mijn oom heeft er 1 in zijn forester SJ en is er tevreden over.
Trouwens, voor rond de 150€ koop je op ebay een 4cm liftkit voor je ouback.
Wat jouw auto moet tanken staat in je boekje of benzineklepje.
Eric
Kastje moet wel inleren begreep ik maar deze heeft als voordeel dat hij mee kan naar je volgende auto.
Ze hebben er ook 1 waar zij iedere keer desbetreffende merk software in moeten laden.
Op de SCN rijden een paar leden met dit kastje, mijn oom heeft er 1 in zijn forester SJ en is er tevreden over.
Trouwens, voor rond de 150€ koop je op ebay een 4cm liftkit voor je ouback.
Wat jouw auto moet tanken staat in je boekje of benzineklepje.
Eric
Laatst gewijzigd door erichendri op 27 feb 2020 01:23, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: Piggyback/Powerbox tuning
Subaru geeft aan dan RON 95 genoeg is voor de 3.0R, maar ze detoneren allemaal op deze benzine. Wat je daar van merkt is dat de acceleratie niet altijd even geleidelijk verloopt.
Volgens mij was zelfs RON 98 nog niet helemaal voldoende voor dit issue. De ECU’s lijken dan ook afgesteld te zijn op Japanse benzine en de boel wordt gewoon terug geregeld op mindere benzine.
Mark kan dit er volledig uithalen, waardoor op 95 geen sprake is van continue bijregelen.
Ik ben zelf nog niet voor deze kuur geweest, want wil nog wat andere puntjes eerst hebben aangepakt. Maar bovenstaand is wat Mark mij vertelde.
Mijn verbruik is nog een fractie beter dan die 9,86, maar ik rijd relatief veel lange afstanden en ben een hele rustige rijder over het algemeen.
Dan te bedenken dat de fabrieksopgave voor mijn auto 12,3 op 100 is
Volgens mij was zelfs RON 98 nog niet helemaal voldoende voor dit issue. De ECU’s lijken dan ook afgesteld te zijn op Japanse benzine en de boel wordt gewoon terug geregeld op mindere benzine.
Mark kan dit er volledig uithalen, waardoor op 95 geen sprake is van continue bijregelen.
Ik ben zelf nog niet voor deze kuur geweest, want wil nog wat andere puntjes eerst hebben aangepakt. Maar bovenstaand is wat Mark mij vertelde.
Mijn verbruik is nog een fractie beter dan die 9,86, maar ik rijd relatief veel lange afstanden en ben een hele rustige rijder over het algemeen.
Dan te bedenken dat de fabrieksopgave voor mijn auto 12,3 op 100 is
"I feel Legacy"
Re: Piggyback/Powerbox tuning
Ex collega van mij heeft er indertijd één aangeschaft voor zijn Chevrolet Spark, mede door de goede verhalen. Qua prestaties merkt hij er 0,0 van, zo'n Spark presteert sowieso zeer matig. Het verbruik was nadien ook hetzelfde, misschien een kleine verbetering, 2 a 3% ofzo. Hij hield elke tankbeurt altijd minutieus bij dus een echt verschil had hij zeker opgemerkt. Voor hem had het in ieder geval geen meerwaarde.
Wellicht dat het bij een ander type auto wel of veel beter werkt.
Wellicht dat het bij een ander type auto wel of veel beter werkt.
Subaru Outback
Saab 900 T16S Aero
Saab 900 T16S Aero
- erichendri
- Berichten: 5622
- Lid geworden op: 14 nov 2010 21:02
Re: Piggyback/Powerbox tuning
Vind zelf dat ze veel beloven en weet ook niet of dat allemaal bewezen is dmv een run op een vermogensbank.
Eric
Eric
Laatst gewijzigd door erichendri op 27 feb 2020 10:34, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: Piggyback/Powerbox tuning
Volgens mij zit er in de tuningbranche inderdaad veel kaf tussen het koren. Hierover heb ik trouwens een lezenswaardig artikel gevonden, zie https://squadra-tuning.nl/chiptuning-de-markt/.erichendri schreef:Vind zelf dat ze veel beloven en weet ook nie of dat allemaal bewezen is dmv een run op een vermogensbank.
Eric
Aan de andere kant vind ik de meeste meningen en spookverhalen over piggyback-tuning ook niet al te betrouwbaar. Doet me trouwens denken aan een rugoperatie die ik een paar jaar geleden moest ondergaan. Sommigen wisten te melden dat de kans heel groot was dat ik na die operatie in een rolstoel terecht zou komen. Volgens de chirurg die de operatie ging uitvoeren was dat 25 jaar geleden inderdaad het geval, maar was het risico inmiddels gedaald tot ruim onder de één procent.
Terug naar piggyback-tuning: ik ben er van overtuigd dat er nog steeds veel nutteloze generieke "oplossingen" worden aangeboden. Waar alleen maar een weerstand of iets dergelijks in zit, in plaats van een microprocessor en een voor een specifiek model motor geoptimaliseerde ignition timing map.
Met het laatstgenoemde type kastje heb ik ervaring opgedaan in m'n Mazda Tribute. De verandering was zeker niet spectaculair, maar wel duidelijk merkbaar. En nadelen heb ik niet ervaren in de ruim 20.000 kilometer dat het kastje in de OBD2-poort van m'n auto zat.
AWD = All We'll Drive
Auto: MY2007 Subaru Legacy Touring Wagon 3.0R
Tip: Uitleg over hoe afbeeldingen te plaatsen op dit forum
Auto: MY2007 Subaru Legacy Touring Wagon 3.0R
Tip: Uitleg over hoe afbeeldingen te plaatsen op dit forum
Re: Piggyback/Powerbox tuning
Ik bespeur af en toe 'iets' als ik met constante snelheid rijd tussen 75 en 80 km/u. Dat zou detonatie kunnen zijn, maar het leidt niet tot concrete foutmeldingen. Misschien moet ik toch eens in Noord-Limburg bij Mark langs gaan...SP-Boxer schreef:Subaru geeft aan dan RON 95 genoeg is voor de 3.0R, maar ze detoneren allemaal op deze benzine. Wat je daar van merkt is dat de acceleratie niet altijd even geleidelijk verloopt.
[...]
Mijn verbruik is nog een fractie beter dan die 9,86, maar ik rijd relatief veel lange afstanden en ben een hele rustige rijder over het algemeen.
Dan te bedenken dat de fabrieksopgave voor mijn auto 12,3 op 100 is
Weet jij wat de kosten van een dergelijke aanpassing zijn?
Ik vond die 9,86 al knap. Mijn verbruik is inclusief boodschappen in het dorp en dergelijke.
Een officieel gemiddelde van 12,3 l/100km is wel heel fors...
Jouw auto heeft een handbak, toch?
AWD = All We'll Drive
Auto: MY2007 Subaru Legacy Touring Wagon 3.0R
Tip: Uitleg over hoe afbeeldingen te plaatsen op dit forum
Auto: MY2007 Subaru Legacy Touring Wagon 3.0R
Tip: Uitleg over hoe afbeeldingen te plaatsen op dit forum
Re: Piggyback/Powerbox tuning
Ik kreeg vorig jaar een prijs van €699,- incl. btw.
Mijn auto is inderdaad een handbak. Close ratio, dus aanzienlijk hogere toerentallen bij constante snelheid dan met de automaat. Daar komt de exorbitante opgave van 12,3 denk ik van.
Ik probeer de auto simpelweg niet voor korte ritjes te gebruiken. Het verbruik schiet dan omhoog en het comfort is matig op die ritjes, soms zelfs ronduit vermoeiend. (Stug Bilstein onderstel, veel schakelen) Met een “normale” automaat zal dit heel anders zijn.
Mijn auto is inderdaad een handbak. Close ratio, dus aanzienlijk hogere toerentallen bij constante snelheid dan met de automaat. Daar komt de exorbitante opgave van 12,3 denk ik van.
Ik probeer de auto simpelweg niet voor korte ritjes te gebruiken. Het verbruik schiet dan omhoog en het comfort is matig op die ritjes, soms zelfs ronduit vermoeiend. (Stug Bilstein onderstel, veel schakelen) Met een “normale” automaat zal dit heel anders zijn.
"I feel Legacy"
Re: Piggyback/Powerbox tuning
Jij bent van de testjes ...hang je knocksensor op een andere plek(meer naar de bak toe) https://www.subaruforum.nl/viewtopic.php?f=4&t=4722Raph schreef:Ik bespeur af en toe 'iets' als ik met constante snelheid rijd tussen 75 en 80 km/u. Dat zou detonatie kunnen zijn, maar het leidt niet tot concrete foutmeldingen.
Foutmeldingen krijg je niet zolang de knocksensor werkt...het enige wat ie doet is de ontsteking verlaten. https://www.mvwautotechniek.nl/pingelen/
Gr.Quikfit
Subaru Forester SJ FB20 2013 Noorwegen
viewtopic.php?t=6157
viewtopic.php?t=6157
Re: Piggyback/Powerbox tuning
Bovenstaande dus NIET doen. ZEKER bij de 3.0r.
Die knock sensor regelt hem niet zomaar terug. Dat gebeurd alleen wanneer er noemenswaardige detonatie is. Zo lang er geen detonatie is zet hij hem zelf zo scherp als wat Subaru softwarematig toegelaten heeft (ron100/102).
Sensor manipuleren resulteert op ron95 dus in serieuze motorschade.
Wat een advies quik. Mooi testje om zelf te doen, maar span anderen niet voor je karretje en zadel ze met potentieel hoge onkosten op. Niet alles wat je tussen de regels door ergens op internet gelezen hebt is waar, behalve als het op Facebook heeft gestaan
Die knock sensor regelt hem niet zomaar terug. Dat gebeurd alleen wanneer er noemenswaardige detonatie is. Zo lang er geen detonatie is zet hij hem zelf zo scherp als wat Subaru softwarematig toegelaten heeft (ron100/102).
Sensor manipuleren resulteert op ron95 dus in serieuze motorschade.
Wat een advies quik. Mooi testje om zelf te doen, maar span anderen niet voor je karretje en zadel ze met potentieel hoge onkosten op. Niet alles wat je tussen de regels door ergens op internet gelezen hebt is waar, behalve als het op Facebook heeft gestaan
Re: Piggyback/Powerbox tuning
Ik heb het zelf wel gedaan en rij nog steeds zo rond,weghangen was geen succes...10cm verplaatsen gaf bij mij goed resultaat.JSE schreef:Wat een advies quik. Mooi testje om zelf te doen, maar span anderen niet voor je karretje en zadel ze met potentieel hoge onkosten op. Niet alles wat je tussen de regels door ergens op internet gelezen hebt is waar, behalve als het op Facebook heeft gestaan
Ik schreef niet voor niets over een testje...dat wil zeggen dat als het niet helpt/werkt,je de boel weer moet terugzetten.
En aan Feestboek doe ik niet
Gr.Quikfit
Subaru Forester SJ FB20 2013 Noorwegen
viewtopic.php?t=6157
viewtopic.php?t=6157
Re: Piggyback/Powerbox tuning
Het is wel essentieel om te weten dat de 3.0R af-fabriek op RON102 afgesteld staat (aldus Mark). Daarmee heeft de ECU dus een dagtaak aan het bijregelen, heel anders dan bij een 2.0 welke normaliter op RON95 al niet detoneert.
Zo’n testje is zo bij jouw auto erg onschuldig, maar kan grote gevolgen hebben bij de 3.0R.
Voor mij des te meer reden om de ECU door Mark aan te laten passen en niet te beginnen aan een multichip of soortgelijke.
Zo’n testje is zo bij jouw auto erg onschuldig, maar kan grote gevolgen hebben bij de 3.0R.
Voor mij des te meer reden om de ECU door Mark aan te laten passen en niet te beginnen aan een multichip of soortgelijke.
"I feel Legacy"
Re: Piggyback/Powerbox tuning
Als Mark gelijk heeft zou ik bij de 3.0l sowieso minimaal RON98 tanken...en van die ''veelbelovende'' kastjes ben ik ook geen voorstander.
Gr.Quikfit
Gr.Quikfit
Subaru Forester SJ FB20 2013 Noorwegen
viewtopic.php?t=6157
viewtopic.php?t=6157
- erichendri
- Berichten: 5622
- Lid geworden op: 14 nov 2010 21:02
Re: Piggyback/Powerbox tuning
De auto is gemapt op de benzine die op je tankklepje staat.
Weghangen niet, verplaatsen wel, is bij mijn legacy's ook gebeurd.
Kan het mischien komen door E10?
Eric
Weghangen niet, verplaatsen wel, is bij mijn legacy's ook gebeurd.
Kan het mischien komen door E10?
Eric
Re: Piggyback/Powerbox tuning
Deze ervaringen van Mark dateren al van ver voor het hele ethanol verhaal.
Volgens mij heeft Mark destijds bij zijn eigen Spec B geconstateerd dat de auto met RON98 nog detoneerde. Met RON102 was dat over. Dus als detonatie alleen op 102 weg blijft, dan is de auto daar op gemapt. Ongeacht wat er op het tankklepje staat.
Volgens mij heeft Mark destijds bij zijn eigen Spec B geconstateerd dat de auto met RON98 nog detoneerde. Met RON102 was dat over. Dus als detonatie alleen op 102 weg blijft, dan is de auto daar op gemapt. Ongeacht wat er op het tankklepje staat.
"I feel Legacy"
Re: Piggyback/Powerbox tuning
Lijkt me sterk ethanol heeft een octaangetal van 108.7erichendri schreef:De auto is gemapt op de benzine die op je tankklepje staat.
Weghangen niet, verplaatsen wel, is bij mijn legacy's ook gebeurd.
Kan het mischien komen door E10?
https://www.autoblog.nl/nieuws/techniek ... ine-108334
Gr.Quikfit
Subaru Forester SJ FB20 2013 Noorwegen
viewtopic.php?t=6157
viewtopic.php?t=6157
Re: Piggyback/Powerbox tuning
Zoals Quikfit al stelt: voor wat betreft klopvastheid is ethanol toch juist een positieve ontwikkeling?SP-Boxer schreef:Deze ervaringen van Mark dateren al van ver voor het hele ethanol verhaal.
AWD = All We'll Drive
Auto: MY2007 Subaru Legacy Touring Wagon 3.0R
Tip: Uitleg over hoe afbeeldingen te plaatsen op dit forum
Auto: MY2007 Subaru Legacy Touring Wagon 3.0R
Tip: Uitleg over hoe afbeeldingen te plaatsen op dit forum
Re: Piggyback/Powerbox tuning
RON95 blijft een octaangetal van 95 hoor. Door toevoeging van die bende wordt de klopvastheid niet hoger. Ze zullen wellicht iets minder van iets anders toevoegen om aan die 95 te komen.
"I feel Legacy"
Re: Piggyback/Powerbox tuning
Uiteraard blijft het RON 95...ik reageerde op Eric en zijn opmerking over E10...aan de extra ethanol toevoeging kan het niet liggen.SP-Boxer schreef:RON95 blijft een octaangetal van 95 hoor. Door toevoeging van die bende wordt de klopvastheid niet hoger. Ze zullen wellicht iets minder van iets anders toevoegen om aan die 95 te komen.
Gr.Quikfit
Subaru Forester SJ FB20 2013 Noorwegen
viewtopic.php?t=6157
viewtopic.php?t=6157
- erichendri
- Berichten: 5622
- Lid geworden op: 14 nov 2010 21:02
Re: Piggyback/Powerbox tuning
Je leest veel dat motoren minder lekker rijden op E10.
Vraag mij wel af waarom de japanse import hier allemaal stuk draaien op onze benzine en de 3.0 niet terwijl deze ook een 102 map heeft.
Zou dat een slechte zaak vinden terwijl de importeur ron95 of ron98 voorschrijft.
Eric
Vraag mij wel af waarom de japanse import hier allemaal stuk draaien op onze benzine en de 3.0 niet terwijl deze ook een 102 map heeft.
Zou dat een slechte zaak vinden terwijl de importeur ron95 of ron98 voorschrijft.
Eric
Re: Piggyback/Powerbox tuning
What is this magic speed you talk about...? Binnenkort afgelopen!SP-Boxer schreef:Verbruik zal tot 130-140 constant iets lager uitvallen.
Daily: 2006 Forester SG9 2.5 XT 4EAT
Hobbybak: 1996 Legacy BD9 2.5 4EAT
Hobbybak: 1996 Legacy BD9 2.5 4EAT
Re: Piggyback/Powerbox tuning
Multichip
Ervaringen tot nu toe. 450 km met de Multichip gereden. De auto klinkt iets anders en lijkt inderdaad iets krachtiger. Terwijl de Multichip juist gaandeweg, na 200 km echt zijn wonderen zou moeten laten zien, meende ik zelf al vrijwel meteen wat verbetering te voelen. Dit heeft echter niet doorgezet richting 200 km en verder. Met name de ervaringen van Forestervriend in het SCN forum en van iemand die ik in werkelijkheid heb gesproken, hebben me over de streep getrokken. Dit naast de overige positieve ervaringen van mensen die het ding zelf ook in gebruik hebben en wat ik over chiptuning heb opgestoken tot nu toe. Op de website van Multichip zag ik dat mijn Forester SH 18 pk en 40 Nm zou verbeteren. Klinkt leuk, maar de motor ontwikkelt dit pas bij top toerental voor het vermogen en 4200 toeren voor het koppel. Bij lagere toerentallen zijn de verbeteringen bescheidener, maar moeten wel kunnen opvallen. Wat veel gebruikers melden, is het soepeler lopen van de motor. Nu heb ik vanmorgen mijn Multichip losgekoppeld om het verschil met en zonder te ervaren. Mij valt op dat de motor juist mooier loopt zonder Multichip. Met Multichip klinkt hij krachtiger en ruikt hij wat meer. Misschien merk je verschil juist pas als je echt veel van de motor vraagt, zoals met het trekken van een caravan. Maar met twee personen en twee honden in de auto moet ik bekennen dat de verschillen niet om over naar huis te schrijven zijn. Bij het installeren van de Multichip heb ik uiteraard de gebruiksaanwijzing precies gevolgd, maar om eventuele fouten uit te sluiten, zal ik hem nog eens resetten en opnieuw installeren. Wie weet wat er dan gebeurt. Het verplaatsen van de klopsensor door Rudy van Nuland onlangs had voor mij meer effect. Je zou dan kunnen vermoeden dat de Multichip juist bij oudere motoren de klopsensor problemen misschien ook wat bijdraait, maar Forestervriend merkte ook weer meteen verschil met zijn nieuwe Forester.
Op de rollenbank zou misschien 168pk i.p.v. 150 pk kunnen worden aangetoond, maar veel auto’s blijken sowieso vaak al een hoger vermogen te hebben dan wat de fabrikant opgeeft. Je zou dat met een ingeleerde Multichip naar de rollenbank moeten gaan en de test herhalen nadat de Multichip is losgekoppeld. Maar dan nog, zelfs als de verbeteringen aantoonbaar zijn, is het vrij weinig in de praktijk, of je dat nou werkelijk kunt voelen / ervaren of niet.
Ervaringen tot nu toe. 450 km met de Multichip gereden. De auto klinkt iets anders en lijkt inderdaad iets krachtiger. Terwijl de Multichip juist gaandeweg, na 200 km echt zijn wonderen zou moeten laten zien, meende ik zelf al vrijwel meteen wat verbetering te voelen. Dit heeft echter niet doorgezet richting 200 km en verder. Met name de ervaringen van Forestervriend in het SCN forum en van iemand die ik in werkelijkheid heb gesproken, hebben me over de streep getrokken. Dit naast de overige positieve ervaringen van mensen die het ding zelf ook in gebruik hebben en wat ik over chiptuning heb opgestoken tot nu toe. Op de website van Multichip zag ik dat mijn Forester SH 18 pk en 40 Nm zou verbeteren. Klinkt leuk, maar de motor ontwikkelt dit pas bij top toerental voor het vermogen en 4200 toeren voor het koppel. Bij lagere toerentallen zijn de verbeteringen bescheidener, maar moeten wel kunnen opvallen. Wat veel gebruikers melden, is het soepeler lopen van de motor. Nu heb ik vanmorgen mijn Multichip losgekoppeld om het verschil met en zonder te ervaren. Mij valt op dat de motor juist mooier loopt zonder Multichip. Met Multichip klinkt hij krachtiger en ruikt hij wat meer. Misschien merk je verschil juist pas als je echt veel van de motor vraagt, zoals met het trekken van een caravan. Maar met twee personen en twee honden in de auto moet ik bekennen dat de verschillen niet om over naar huis te schrijven zijn. Bij het installeren van de Multichip heb ik uiteraard de gebruiksaanwijzing precies gevolgd, maar om eventuele fouten uit te sluiten, zal ik hem nog eens resetten en opnieuw installeren. Wie weet wat er dan gebeurt. Het verplaatsen van de klopsensor door Rudy van Nuland onlangs had voor mij meer effect. Je zou dan kunnen vermoeden dat de Multichip juist bij oudere motoren de klopsensor problemen misschien ook wat bijdraait, maar Forestervriend merkte ook weer meteen verschil met zijn nieuwe Forester.
Op de rollenbank zou misschien 168pk i.p.v. 150 pk kunnen worden aangetoond, maar veel auto’s blijken sowieso vaak al een hoger vermogen te hebben dan wat de fabrikant opgeeft. Je zou dat met een ingeleerde Multichip naar de rollenbank moeten gaan en de test herhalen nadat de Multichip is losgekoppeld. Maar dan nog, zelfs als de verbeteringen aantoonbaar zijn, is het vrij weinig in de praktijk, of je dat nou werkelijk kunt voelen / ervaren of niet.
Raph schreef: Mijn vraag is: zijn er forumleden die een OBD2-kastje gebruiken, of hebben gebruikt?
En zo ja, wat zijn/waren hun ervaringen in de praktijk?
Forester 2011 FB20
-
- Berichten: 903
- Lid geworden op: 18 jan 2015 13:53
Re: Piggyback/Powerbox tuning
heb je mss al verschil gemerkt in het verbruik met en zonder de multichip?