Forester 2011 90.000 km loopt slecht onder 3500 toeren
Re: Forester 2011 90.000 km loopt slecht onder 3500 toeren
Op YouTube is wel een filmpje te vinden met de reset van een moderne subaru. Mijn 2011 fb20 loopt beter (gereset) na alleen loskoppelen accu.
Forester 2011 FB20
Re: Forester 2011 90.000 km loopt slecht onder 3500 toeren
De link: viewtopic.php?f=7&t=4691&p=52268#p52263quikfit schreef:Ik heb SP-Boxer een keer horen zeggen dat bij de nieuwere types de ECU niet gereset kan worden d.m.v. de accu polen lost halen...ik meen dat,dat de types zijn die de foutcodes op het dashboard kunnen weergeven.Ik kan het topic helaas niet meer vinden.sufos schreef:Resetten doe je zelf al, namelijk door de accu even los te koppelen. Dan gaat de ECU weer terug naar de fabriekswaarden
SP-Boxer; Kom der maar in.
Gr.Quikfit
AWD = All We'll Drive
Auto: MY2007 Subaru Legacy Touring Wagon 3.0R
Tip: Uitleg over hoe afbeeldingen te plaatsen op dit forum
Auto: MY2007 Subaru Legacy Touring Wagon 3.0R
Tip: Uitleg over hoe afbeeldingen te plaatsen op dit forum
- erichendri
- Berichten: 5622
- Lid geworden op: 14 nov 2010 21:02
Re: Forester 2011 90.000 km loopt slecht onder 3500 toeren
Staat mij bij dat je ze wel wist maar dat ze dieper in de ecu wel opgeslagen blijven.
Een dealer kan deze met zijn tester gewoon nog terug zien.
De ingeleerde waardes die wis je wel met een losse accupool.
daarom lopen ze dan effe beter of slechter.
Eric
Een dealer kan deze met zijn tester gewoon nog terug zien.
De ingeleerde waardes die wis je wel met een losse accupool.
daarom lopen ze dan effe beter of slechter.
Eric
Re: Forester 2011 90.000 km loopt slecht onder 3500 toeren
een ecu zonder stroom verliest een groot deel van de instellingen, maar niet alle. essentiele zoals airbag blijven er
gewoon in zitten voor de veiligheid.
Soms is het nodig om de ecu een uur zonder stroom te laten staan. Ik doe dat wel eens nachtje maar dat is meer achterdocht.
He inleren duurt soms ff qua nieuwe foutcodes: kleine stapelingen duren wat langer om tot een code te komen.
gewoon in zitten voor de veiligheid.
Soms is het nodig om de ecu een uur zonder stroom te laten staan. Ik doe dat wel eens nachtje maar dat is meer achterdocht.
He inleren duurt soms ff qua nieuwe foutcodes: kleine stapelingen duren wat langer om tot een code te komen.
De Moerasruiter.
MY 2000 Forester
Mountainbiken
MY 2000 Forester
Mountainbiken
-
- Berichten: 22
- Lid geworden op: 22 aug 2019 16:42
Re: Forester 2011 90.000 km loopt slecht onder 3500 toeren
Ik heb een Autel AP200 aangeschaft, met deze dongel kun je heel veel waarden uitlezen. Wat mij opvalt is dat de VVT waarden tussen links en rechts verschillen. Bij accelereren veranderd de waarde links veel sneller dan rechts, de motor loopt dan ruw of onrustig. Bij ongeveer 3000 toeren trekken de curves weer naar elkaar toe, en loopt de motor weer rustiger. Hoe "weten" de solenoids dat ze open of dicht moeten gaan?
Re: Forester 2011 90.000 km loopt slecht onder 3500 toeren
De solenoids gaan wel eens stuk en worden zowel elektronisch als hydraulisch bediend,het goedkoopste waar je mee kan beginnen is het verwijderen van de zeefjes in de banjobouten en kijken of die niet verstopt zitten...dit word veroorzaakt door vuile olie.(te weinig verversen)
De banjobouten zitten aan beide zijden aan de voorkant van je klepdeksel.
Een drukschakelaar is ook wel eens de boosdoener...je hebt geen foutcodes
Hoeveel kilometer heeft de auto gelopen En welke olie zit er nu in Is het oliepeil in orde
Als de auto al redelijk wat gelopen heeft (100 a 150 duizend) kan je er een dikkere olie ingooien...5w-30 i.p.v. 0w-20.
https://www.youtube.com/watch?v=Lo2OmuIZ2rE
Info https://www.subaruforum.nl/viewtopic.ph ... VCS#p47927
Gr.Quikfit
De banjobouten zitten aan beide zijden aan de voorkant van je klepdeksel.
Een drukschakelaar is ook wel eens de boosdoener...je hebt geen foutcodes
Hoeveel kilometer heeft de auto gelopen En welke olie zit er nu in Is het oliepeil in orde
Als de auto al redelijk wat gelopen heeft (100 a 150 duizend) kan je er een dikkere olie ingooien...5w-30 i.p.v. 0w-20.
https://www.youtube.com/watch?v=Lo2OmuIZ2rE
Info https://www.subaruforum.nl/viewtopic.ph ... VCS#p47927
Gr.Quikfit
Subaru Forester SJ FB20 2013 Noorwegen
viewtopic.php?t=6157
viewtopic.php?t=6157
-
- Berichten: 22
- Lid geworden op: 22 aug 2019 16:42
Re: Forester 2011 90.000 km loopt slecht onder 3500 toeren
Zojuist de solenoids gedemonteerd, waren keurig schoon. Op 12 volt voeding gingen ze beide prima open en dicht. Ik heb geen zeefjes kunnen ontdekken in de banjobouten. Er is 1100 km geleden verse olie ingekomen type volgens boekje en vol synthetisch. De auto heeft 95.000 kilometer gelopen en is van 2011. Er zijn geen foutcodes. Als ik via de Autel app live waarden uitlees valt op dat de linker solenid eerder opent dan de rechter. Die opent pas bij 3500 toeren. En precies tussen het openen van de linker solenoid en openen van de rechter rijdt de auto slecht, weinig vermogen en dan weer een duw in de rug.
Nadat ik alles weer aangesloten had reed de auto weer slecht, ik heb toen van beide solenoid's de stekkers los gemaakt.(storingslampjes..) Nu rijd de auto rustig, dus niet schokken maar weinig vermogen.
Waar zitten die drukschakelaars? worden rechts en links apart geschakeld? De motoren in de youtube filmpjes zijn anders dan mijn motor. foto 1 solenoid rechts, foto 2 solenoid links, foto 3 motorcode foto 4 weet ik niet?
Nadat ik alles weer aangesloten had reed de auto weer slecht, ik heb toen van beide solenoid's de stekkers los gemaakt.(storingslampjes..) Nu rijd de auto rustig, dus niet schokken maar weinig vermogen.
Waar zitten die drukschakelaars? worden rechts en links apart geschakeld? De motoren in de youtube filmpjes zijn anders dan mijn motor. foto 1 solenoid rechts, foto 2 solenoid links, foto 3 motorcode foto 4 weet ik niet?
Re: Forester 2011 90.000 km loopt slecht onder 3500 toeren
De laatste foto is een van de secundaire luchtkleppen,die heeft niks van doen met je probleem.
Ik zie dat op sommige modellen er twee stekkers zitten,de aansturing van de solenoïde(blauw) en een oliedruk-sensor.(grijs)
Net even bij de mijne (2006) gekeken en ook daar zie ik alleen de blauwe stekker zitten...het is mogelijk dat deze ook je oliedruk meet maar 100% zeker ben ik niet...dan zou het in de solenoïde moeten zitten.
Wel vreemd dat je geen foutcodes hebt.
https://jasoceania.co.nz/articles/varia ... uators-vca
https://legacygt.com/forums/showthread. ... 4d2f581a7b&
Gr.Quikfit
Ik zie dat op sommige modellen er twee stekkers zitten,de aansturing van de solenoïde(blauw) en een oliedruk-sensor.(grijs)
Net even bij de mijne (2006) gekeken en ook daar zie ik alleen de blauwe stekker zitten...het is mogelijk dat deze ook je oliedruk meet maar 100% zeker ben ik niet...dan zou het in de solenoïde moeten zitten.
Wel vreemd dat je geen foutcodes hebt.
https://jasoceania.co.nz/articles/varia ... uators-vca
https://legacygt.com/forums/showthread. ... 4d2f581a7b&
Gr.Quikfit
Subaru Forester SJ FB20 2013 Noorwegen
viewtopic.php?t=6157
viewtopic.php?t=6157
-
- Berichten: 22
- Lid geworden op: 22 aug 2019 16:42
Re: Forester 2011 90.000 km loopt slecht onder 3500 toeren
de solenoids met blauwe connectoren hebben twee aansluitingen die bedraad zijn in de connector.
Re: Forester 2011 90.000 km loopt slecht onder 3500 toeren
Het is en blijft moeilijk om vanachter een toetsenbord voor de volle 100% de oorzaak aan te wijzen en aangezien je zelf al geconcludeerd hebt (via je Autel) dat de linker en rechterkant niet gelijktijdig werken...moet het voor een Subaru specialist/tuner/dealer geen probleem zijn om het systeem wat dieper uit te lezen!?
Gr.Quikfit
Gr.Quikfit
Subaru Forester SJ FB20 2013 Noorwegen
viewtopic.php?t=6157
viewtopic.php?t=6157
- erichendri
- Berichten: 5622
- Lid geworden op: 14 nov 2010 21:02
Re: Forester 2011 90.000 km loopt slecht onder 3500 toeren
Zou het niet in een werkplaats boek staan beschreven hoe het werkt.
Hebben ze beide hun eigen solenoid?
Ene oliekanaal langer of enigzins verstopt?
Stroomkabel lengte anders? (Zie je ook bij je remlichten dat 1 later brandt).
Werken ze ook onbelast en motor op 3500 toeren?
Gaat die andere dan ook uiteindelijk open of bij een hoger toerental?
Eric
Hebben ze beide hun eigen solenoid?
Ene oliekanaal langer of enigzins verstopt?
Stroomkabel lengte anders? (Zie je ook bij je remlichten dat 1 later brandt).
Werken ze ook onbelast en motor op 3500 toeren?
Gaat die andere dan ook uiteindelijk open of bij een hoger toerental?
Eric
Re: Forester 2011 90.000 km loopt slecht onder 3500 toeren
Just a brainwave...had ie het ook al voordat er nieuwe olie in is gegaanhansheijkoop schreef:Er is 1100 km geleden verse olie ingekomen type volgens boekje en vol synthetisch.
En welke olie zit er nu in
Gr.Quikfit
Subaru Forester SJ FB20 2013 Noorwegen
viewtopic.php?t=6157
viewtopic.php?t=6157
-
- Berichten: 22
- Lid geworden op: 22 aug 2019 16:42
Re: Forester 2011 90.000 km loopt slecht onder 3500 toeren
Kan ik online ergens een werkplaats handboek vinden of kopen voor mijn model motor?
Voor de oliewissel&filterwissel waren problemen gelijk. Het blok heeft pas 90k gelopen, er is nergens olievervuiling of sludge zichtbaar.
Als je met autel kijkt dan is er een verschil in aansturing van de linker solenoid ten op zichte van de rechter, de linker blijft meer dan een seconde achter. als je beide solenoids loskoppelt dan loopt de motor rustig, maar merkbaar minder vermogen.
Voor de oliewissel&filterwissel waren problemen gelijk. Het blok heeft pas 90k gelopen, er is nergens olievervuiling of sludge zichtbaar.
Als je met autel kijkt dan is er een verschil in aansturing van de linker solenoid ten op zichte van de rechter, de linker blijft meer dan een seconde achter. als je beide solenoids loskoppelt dan loopt de motor rustig, maar merkbaar minder vermogen.
Re: Forester 2011 90.000 km loopt slecht onder 3500 toeren
Subaru Outback
Saab 900 T16S Aero
Saab 900 T16S Aero
Re: Forester 2011 90.000 km loopt slecht onder 3500 toeren
Ik zal eens kijken of er wat over geschreven word in mijn Haynes werkplaatshandboek(model 2006)
Wat je kunt controleren...verplaatst het probleem zich als je de signalen van de solenoids omwisseld(L en R)?
Hieronder nog wat leesvoer over gelijksoortige problemen.
https://carfromjapan.com/article/car-ma ... -symptoms/
https://www.google.com/search?client=fi ... CwmZ0K-KcU
https://www.google.com/search?q=OCV+sub ... 5&dpr=1.09
Gr.Quikfit
Wat je kunt controleren...verplaatst het probleem zich als je de signalen van de solenoids omwisseld(L en R)?
Hieronder nog wat leesvoer over gelijksoortige problemen.
https://carfromjapan.com/article/car-ma ... -symptoms/
https://www.google.com/search?client=fi ... CwmZ0K-KcU
https://www.google.com/search?q=OCV+sub ... 5&dpr=1.09
Gr.Quikfit
Subaru Forester SJ FB20 2013 Noorwegen
viewtopic.php?t=6157
viewtopic.php?t=6157
-
- Berichten: 22
- Lid geworden op: 22 aug 2019 16:42
Re: Forester 2011 90.000 km loopt slecht onder 3500 toeren
Het uitwisselen van de solenoids heb ik nog niet gedaan, bij het uitlezen van een andere motor bleek vergelijkbare vertraging te zijn tussen links en rechts. Wel de auto naar de Subaru dealer in Hardenberg gebracht. Distributie compleet laten vervangen alsook de kleppen laten controleren. Daarnaast gevraagd om diagnose te stellen betreffende mijn klacht. Veel onderdelen zijn uitgewisseld met een vergelijkbare Forester helaas zonder resultaat. Ook is gedurende een lange proefrit data verzameld en geanalyseerd. Ook is de data naar Subaru Nederland verzonden voor een second opinion, maar ook door hun geen afwijking geconstateerd. Later bleek een probleem te zijn met de secundaire luchtpomp, deze is nu afgedopt. Nadat ik de rekening had betaald reed ik naar huis en binnen een kilometer begon het onrustig rijden weer. De subaru dealer heeft nog een vergelijkbare auto staan en daar ga ik nu een proefrit mee maken om te kijken of dit onrustige rijden product eigen is tussen de 2500 en 2800rpm. Al met al ben ik wel klaar met Subaru, zonder schokken is het een geweldige auto, maar blijkbaar is diagnose problematisch en is er gebrek aan product kennis.
- erichendri
- Berichten: 5622
- Lid geworden op: 14 nov 2010 21:02
Re: Forester 2011 90.000 km loopt slecht onder 3500 toeren
Garage nuland uit Volkel had een keer de knocksensor los opgehangen.
Wel massadraad aan motor en sensor.
Effect was verbluffend.
Was ook bij een 158pk forester.
Zij tankt nu wel v-power.
Eric
Wel massadraad aan motor en sensor.
Effect was verbluffend.
Was ook bij een 158pk forester.
Zij tankt nu wel v-power.
Eric
-
- Berichten: 22
- Lid geworden op: 22 aug 2019 16:42
Re: Forester 2011 90.000 km loopt slecht onder 3500 toeren
Het afdoppen van de secundaire luchtpomp vind ik maar een vreemde optie. Ik heb dit weer ongedaan gemaakt. Vandaag beide luchtkleppen uit de auto gehaald en gereinigd en getest. Bij een spanning van 10 volt en 1,6 Amp gingen ze makkelijk open en dicht. Waren redelijk smerig van binnen. De luchtpomp kijgt bij het starten van de koude auto geen spanning. Door het relais te overbruggen ging de luchtpomp wel volop draaien. Het relais werkt volgens de multimeter, schakelt bij 10 volt prima. Bij het uitlezen van de ecu zag ik bij de optie secundaire fan relais is off. De ventilator schakelt niet in bij starten. Kun je deze luchtpomp in de software uitzetten? Als je e.e.a afdopt dan krijg je toch vervuiling? Tijdens een korte proefrit lijkt het vermogen ineens enorm te zijn toegenomen.
Re: Forester 2011 90.000 km loopt slecht onder 3500 toeren
Wat ik begrepen heb is dat bij de oudere types (2006-2008) het niet mogelijk is om het systeem uit te zetten via de software,misschien wel bij de jouwe.
Normaal gesproken krijg je één of meerdere foutcodes...in een van de kleppen zit een barometer die de luchtdruk meet(als de pomp lucht blaast),een ander forumlid heeft ook geprobeerd de boel te manipuleren maar kreeg vrij rap weer een foutcode...ook worden er foutcodes gegenereerd als de klep open blijft staan of vast zit.
Het afdoppen gebeurd aan de uitlaatzijde,als je dat doet komt er geen vieze lucht meer in de klep.
Hier wat uitleg over het systeem. http://www.subaru4you.co.uk/how/how6.shtml
https://www.google.com/search?client=fi ... 4IQ4dUDCAo
EDIT: Wat wel zou kunnen is dat wanneer de klep niet goed afsluit of als de afdichting van één van de kleppen niet optimaal meer is,is dat er dan lucht in het uitlaatsysteem komt waarop de lambdasonde reageert en het mengsel daarop aanpast.
Gr.Quikfit
Normaal gesproken krijg je één of meerdere foutcodes...in een van de kleppen zit een barometer die de luchtdruk meet(als de pomp lucht blaast),een ander forumlid heeft ook geprobeerd de boel te manipuleren maar kreeg vrij rap weer een foutcode...ook worden er foutcodes gegenereerd als de klep open blijft staan of vast zit.
Het afdoppen gebeurd aan de uitlaatzijde,als je dat doet komt er geen vieze lucht meer in de klep.
Hier wat uitleg over het systeem. http://www.subaru4you.co.uk/how/how6.shtml
https://www.google.com/search?client=fi ... 4IQ4dUDCAo
EDIT: Wat wel zou kunnen is dat wanneer de klep niet goed afsluit of als de afdichting van één van de kleppen niet optimaal meer is,is dat er dan lucht in het uitlaatsysteem komt waarop de lambdasonde reageert en het mengsel daarop aanpast.
Gr.Quikfit
Subaru Forester SJ FB20 2013 Noorwegen
viewtopic.php?t=6157
viewtopic.php?t=6157
-
- Berichten: 22
- Lid geworden op: 22 aug 2019 16:42
Re: Forester 2011 90.000 km loopt slecht onder 3500 toeren
Via mijn autel ap200 connector las ik vaak terugkomende foutcodes zoals VDC Control interruption, steering sensor enzovoort. Het lijstje was in totaal 16 codes. De accu spanning was 11Volt en met draaiende motor direct 14 volt. Ik heb de 8 jaar oude originele Subaru accu vervangen voor een nieuwe en tevens de accuklemmen gereinigd zodat het koper weer blonk. Alle codes heb ik verwijderd, na paar 100 kilometer gereden te hebben kan ik met zekerheid zeggen dat er op dit moment geen fouten terugkeren. Direct na het vervangen van de accu was het de eerste kilometers weer fijn schokvrij rijden. Zodra de motor warm was begon het inhouden weer. Nu heb ik begrepen dat lambda sondes verlopen in spanning, de uiterste waarden lopen terug. De ECU kan dit prima compenseren, echter na 150.000 km zijn ook deze sensoren vies, vergiftigd of versleten. Mijn auto is 8 jaar oud en heeft dan wel weinig kilometers maar waarschijnlijk allemaal kleine stukjes. Ik wil graag de sensoren vervangen om uit te sluiten dat deze de problemen veroorzaken. Waar kan ik deze sensoren bestellen, het zijn er twee. Een zuurstof en een lucht brandstof sensor. Liefst heb ik Subaru origineel, tenminste als de prijs klopt ten opzichte van het product.
Re: Forester 2011 90.000 km loopt slecht onder 3500 toeren
Origineel gewoon bij de dealer.
Subaru Outback
Saab 900 T16S Aero
Saab 900 T16S Aero
Re: Forester 2011 90.000 km loopt slecht onder 3500 toeren
Iets dat niets kost en het waard is om te proberen is het weghangen van je knocksensor,een paar reacties hierboven al aangegeven door Eric.
Zestien codes...welke waren het allemaal? Het kan zijn dat er door de slechte accu codes gegenereerd werden.
Ik begrijp dat je de twee lambda sondes wilt vervangen? https://www.mvwautotechniek.nl/lambdasonde/
Gr.Quikfit
Zestien codes...welke waren het allemaal? Het kan zijn dat er door de slechte accu codes gegenereerd werden.
Ik begrijp dat je de twee lambda sondes wilt vervangen? https://www.mvwautotechniek.nl/lambdasonde/
Gr.Quikfit
Subaru Forester SJ FB20 2013 Noorwegen
viewtopic.php?t=6157
viewtopic.php?t=6157
-
- Berichten: 22
- Lid geworden op: 22 aug 2019 16:42
Re: Forester 2011 90.000 km loopt slecht onder 3500 toeren
Ik heb de knock sensor al eerder gedemonteerd en tijdelijk aan een slangetje vastgemaakt, geen verandering. Loskoppelen van connector wel foutmelding maar geen verandering. Nu heb ik de knocksensor aangesloten op de Line-in ingang van een versterker. De sensor werkt goed als microfoon met een beperkt frequentiebereik.
- erichendri
- Berichten: 5622
- Lid geworden op: 14 nov 2010 21:02
Re: Forester 2011 90.000 km loopt slecht onder 3500 toeren
Je moet meen ik wel een massadraad aan de sensor monteren maar weet dat niet zeker.
Eric
Eric
-
- Berichten: 22
- Lid geworden op: 22 aug 2019 16:42
Re: Forester 2011 90.000 km loopt slecht onder 3500 toeren
de knocksensor is een spoel waarvan beide uiteinden in de connector zitten, in de spoel zorgt de zwevende ijzeren ring(foto 1) voor inductie. Bij het vastdraaien is het aandraaimoment belangrijk. Deze sensor levert een kleine spanning over de twee aansluitingen in de connector, en heeft geen massa nodig.
Met beperkte kennis heb ik inmiddels veel kunnen uitsluiten.
De knock sensor is goed en wordt gezien door de ECM echter de ECM doet niets met de informatie
De secundaire luchtkleppen werken prima, echter de secundaire luchtpomp schakelt niet in direct na het starten met koude motor (als ik relais overbrug werkt de pomp wel handmatig)
De ECM reageert wel op de Luchtmassameter en geeft ook de lambda waarden weer.
Het lijkt erop dat de ECM is gemanipuleerd en deels prima werkt maar deels ook niet.
Er blijven voor mij nog een aantal zaken over om nader te onderzoeken:
Geven de lamdasondes nog voldoende waarden aan, of is het spanningsverschil te klein geworden tussen zuurstof rijk of arm mengsel
Zijn alle circuits van de ECM wel geactiveerd?
Het zou handig zijn als ik de lambdasondes kon uitwisselen, echter bij de dealer kosten ze paar honderd per stuk.
Het zou handig zijn als ik een goed schema zou hebben van de ECM uit mijn auto, ik kan hem online niet vinden
Inmiddels hebben twee dealers ruimhartig gefactureerd maar geen oplossing geboden, ook heeft een kundige diagnose specialist een poging gedaan maar kon geen uitsluitsel geven. De Subaru dealer heeft aangegeven dat het een product eigenschap van subaru is dat de motor tussen de 2500 en 2800 rpm onrustig loopt, en dat het tevens aan mijn rijstijl ligt. Dit terwijl het schokken ook met de cruise control duidelijk voelbaar is. Subaru kan dan een hele betrouwbare auto zijn maar vooralsnog heb ik veel kosten (1000+) gemaakt zonder gewenst resultaat, de auto rijdt niet fijn en heeft blijkbaar voor een dealer onvindbare problemen al na 90.000 kilometer. De auto heeft al het onderhoud op tijd bij een subaru dealer gehad.
Met beperkte kennis heb ik inmiddels veel kunnen uitsluiten.
De knock sensor is goed en wordt gezien door de ECM echter de ECM doet niets met de informatie
De secundaire luchtkleppen werken prima, echter de secundaire luchtpomp schakelt niet in direct na het starten met koude motor (als ik relais overbrug werkt de pomp wel handmatig)
De ECM reageert wel op de Luchtmassameter en geeft ook de lambda waarden weer.
Het lijkt erop dat de ECM is gemanipuleerd en deels prima werkt maar deels ook niet.
Er blijven voor mij nog een aantal zaken over om nader te onderzoeken:
Geven de lamdasondes nog voldoende waarden aan, of is het spanningsverschil te klein geworden tussen zuurstof rijk of arm mengsel
Zijn alle circuits van de ECM wel geactiveerd?
Het zou handig zijn als ik de lambdasondes kon uitwisselen, echter bij de dealer kosten ze paar honderd per stuk.
Het zou handig zijn als ik een goed schema zou hebben van de ECM uit mijn auto, ik kan hem online niet vinden
Inmiddels hebben twee dealers ruimhartig gefactureerd maar geen oplossing geboden, ook heeft een kundige diagnose specialist een poging gedaan maar kon geen uitsluitsel geven. De Subaru dealer heeft aangegeven dat het een product eigenschap van subaru is dat de motor tussen de 2500 en 2800 rpm onrustig loopt, en dat het tevens aan mijn rijstijl ligt. Dit terwijl het schokken ook met de cruise control duidelijk voelbaar is. Subaru kan dan een hele betrouwbare auto zijn maar vooralsnog heb ik veel kosten (1000+) gemaakt zonder gewenst resultaat, de auto rijdt niet fijn en heeft blijkbaar voor een dealer onvindbare problemen al na 90.000 kilometer. De auto heeft al het onderhoud op tijd bij een subaru dealer gehad.
- erichendri
- Berichten: 5622
- Lid geworden op: 14 nov 2010 21:02
Re: Forester 2011 90.000 km loopt slecht onder 3500 toeren
Haal de bougies er even uit, kijk of het NGK's zijn, stel ze af op 0.8
of 0.9 en monteer ze weer of nieuwe.
Eric
of 0.9 en monteer ze weer of nieuwe.
Eric
-
- Berichten: 22
- Lid geworden op: 22 aug 2019 16:42
Re: Forester 2011 90.000 km loopt slecht onder 3500 toeren
De bougies was het eerste waar ik aan dacht en zijn alle 4 vervangen door nieuwe originele irridium o.i.d. samen met de coil on plugs. Geen verandering. Ook de bekabeling naar de coils minutieus gecontroleerd. Ik heb nog geen ignition foutmelding of DTC voorbij zien komen. Ik heb een vergelijkbaar probleem met mijn oude saab 9-5 gehad. Het vervangen van een DI cassette (soort van bobine over 3 bougies) was toen de oplossing. Deze saab had toen rond 6 ton gelopen. Zojuist met de subaru gereden ongeveer 200 kilometer, vanaf een koude start is een kilometer fijn rijden, totdat de Lambda inschakelt wat te zien is aan de stroom over deze sonde 0,59A. Daarna zie je dat de ignition timing veranderd en begint het schokken.
- erichendri
- Berichten: 5622
- Lid geworden op: 14 nov 2010 21:02
Re: Forester 2011 90.000 km loopt slecht onder 3500 toeren
Lambda, de voorste gaat bij mij na ± 1 km al pendelen tussen 0.1 en 0.9 volt.
Gaat hij dan verlaten?
Eric
Gaat hij dan verlaten?
Eric
- erichendri
- Berichten: 5622
- Lid geworden op: 14 nov 2010 21:02
Re: Forester 2011 90.000 km loopt slecht onder 3500 toeren
Pingelsensor ook al een keer vervangen?
Ericdienietteruggelezenheeft.
Ericdienietteruggelezenheeft.