2009 Impreza 2.5 WRX (hatchback) olie verbruik
-
- Berichten: 900
- Lid geworden op: 18 jan 2015 13:53
Re: 2009 Impreza 2.5 WRX (hatchback) olie verbruik
het kan idd ringland schade zijn die de krassen hebben gemaakt. de cilinderbussen zelf hebben allemaal nog keuring de hooisporen goed zichtbaar (niet overdreven spiegel maar ook niet grof, echt moi nog).
wat ik al wel in de gaten heb is dat camera beelden wel eens andere beeld geeft dan werkelijkheid. vandaar dat ik de originele stortblok mee neem en bestudeer.
deze auto is bij Mark onder handen geweest...de website ligt al een tijdje stil heb ik het idee.
de Audi optie is (gelukkig!) van de baan, ik hoef geen VAG noch Volvo op mn oprit hebben (en nee, mn Ducati's geen VAG tijdperk!).
wat ik al wel in de gaten heb is dat camera beelden wel eens andere beeld geeft dan werkelijkheid. vandaar dat ik de originele stortblok mee neem en bestudeer.
deze auto is bij Mark onder handen geweest...de website ligt al een tijdje stil heb ik het idee.
de Audi optie is (gelukkig!) van de baan, ik hoef geen VAG noch Volvo op mn oprit hebben (en nee, mn Ducati's geen VAG tijdperk!).
Re: 2009 Impreza 2.5 WRX (hatchback) olie verbruik
Gelukkig staan die VAG motoren niet bekend als olieslurpers
Subaru Outback
Saab 900 T16S Aero
Saab 900 T16S Aero
-
- Berichten: 900
- Lid geworden op: 18 jan 2015 13:53
Re: 2009 Impreza 2.5 WRX (hatchback) olie verbruik
nee die staan wel om andere zaken (heel) bekend...
collega van mij heeft een 2004 A4, vorig jaar gekocht met amper 40kkm op de klok. binnen 3 weken blok aan gort. kreeg een hagel nieuw (!) blok er in voor noppes, was een "kwaaltje"... hij zit nu net onder de 100kkm maar heeft al weer wat kuurtjes.
en zo hebben alle merken wel iets; subaru is niet heilig.
collega van mij heeft een 2004 A4, vorig jaar gekocht met amper 40kkm op de klok. binnen 3 weken blok aan gort. kreeg een hagel nieuw (!) blok er in voor noppes, was een "kwaaltje"... hij zit nu net onder de 100kkm maar heeft al weer wat kuurtjes.
en zo hebben alle merken wel iets; subaru is niet heilig.
Re: 2009 Impreza 2.5 WRX (hatchback) olie verbruik
Hier nog wat info voor je short block studie.
http://track-techniek.blogspot.com/2014 ... ennen.html
Gr.Quikfit
http://track-techniek.blogspot.com/2014 ... ennen.html
Gr.Quikfit
Subaru Forester SJ FB20 2013 Noorwegen
viewtopic.php?t=6157
viewtopic.php?t=6157
-
- Berichten: 900
- Lid geworden op: 18 jan 2015 13:53
Re: 2009 Impreza 2.5 WRX (hatchback) olie verbruik
dat is handig, quickfit!!
vooral de 4d van onderen... we zullen de turbo nogmaals bekijken voor uitsluitsel denk ik...
pest is: je komt er zo ongelofelijk k*t bij en heel de bovenkant moet er zowat af.
vooral de 4d van onderen... we zullen de turbo nogmaals bekijken voor uitsluitsel denk ik...
pest is: je komt er zo ongelofelijk k*t bij en heel de bovenkant moet er zowat af.
-
- Berichten: 900
- Lid geworden op: 18 jan 2015 13:53
Re: 2009 Impreza 2.5 WRX (hatchback) olie verbruik
heb nog niet genoeg materiaal liggen mochten er bouten pakkingen stuk gaan met demonteren, maar al wel de intercooler eraf kunnen halen.
de turbo uitgang is droog, de intercooler uitgang en gasklephuis ingang zijn nat van de olie.
wel opmerkelijk dat de gasklep ingang een randje olie en mayo had, mss toch ook de turbo olie met kws?
de turbo uitgang is droog, de intercooler uitgang en gasklephuis ingang zijn nat van de olie.
wel opmerkelijk dat de gasklep ingang een randje olie en mayo had, mss toch ook de turbo olie met kws?
Re: 2009 Impreza 2.5 WRX (hatchback) olie verbruik
Een zinvolle modificatie? https://shop.vemstuning.com/products/sp ... 25-engines
Is zelf wel te maken...
Gr.Quikfit
Is zelf wel te maken...
Gr.Quikfit
Subaru Forester SJ FB20 2013 Noorwegen
viewtopic.php?t=6157
viewtopic.php?t=6157
-
- Berichten: 900
- Lid geworden op: 18 jan 2015 13:53
Re: 2009 Impreza 2.5 WRX (hatchback) olie verbruik
vorige week was de WRX klaar met hagel nieuwe EJ25 shortblok, en de motor word ingelopen met wisselende belasting tot max 4000rpm met zo min mogelijk turbo boost.
de carterontluchtingen zijn beide met redelijk wat coke, en de zuigers hebben aardig wat liters olie gestookt: alles zit in onder de coke!
krukas keerring was ook lek: vanonder de keerring is alles onder de olie en bedekt met stof/pluizen van de gevoerde koppelingsplaat.
weet iemand welke maat binnen-12kant dop ik moet gebruiken voor de carter bouten? ik heb zon vermoeden dat het maat 12mm is (de andere bouten zijn ook 12 en zijn al los)...
de carterontluchtingen zijn beide met redelijk wat coke, en de zuigers hebben aardig wat liters olie gestookt: alles zit in onder de coke!
krukas keerring was ook lek: vanonder de keerring is alles onder de olie en bedekt met stof/pluizen van de gevoerde koppelingsplaat.
weet iemand welke maat binnen-12kant dop ik moet gebruiken voor de carter bouten? ik heb zon vermoeden dat het maat 12mm is (de andere bouten zijn ook 12 en zijn al los)...
-
- Berichten: 900
- Lid geworden op: 18 jan 2015 13:53
Re: 2009 Impreza 2.5 WRX (hatchback) olie verbruik
Ik zou de olie elke 10.000km verversen,ik zelf ververs ook om de 10.000km...olie komt er altijd lichtbruin uit en het blok blijft brandschoon inclusief carterventilatie.
Olieverbruik is hier niet meetbaar met 322.000km.
Gr.Quikfit
Olieverbruik is hier niet meetbaar met 322.000km.
Gr.Quikfit
Subaru Forester SJ FB20 2013 Noorwegen
viewtopic.php?t=6157
viewtopic.php?t=6157
-
- Berichten: 900
- Lid geworden op: 18 jan 2015 13:53
Re: 2009 Impreza 2.5 WRX (hatchback) olie verbruik
vandaag een 12-punts verlengde dop gehaald maat 12mm, wat dunner gemaakt en de laatste 6 blok bouten konden los.
daarna de piston pen borgveren eruit gehaald en met ¼" verlengstukken de piston pennen eruit kunnen tikken vanaf de andere kant (wel de kruk eem goed verzetten zodat je er bij kan).
beetje overtuigen hier en daar en de carters splitsten zich
let niet op de matte aanslag (is opgedroogde dasty), alles ziet er wel redelijk uit, behalve de aangekoekte oliedampen.
nu kan ik beter schoonmaken en de zuigers/cilinders/slotspeling opmeten en vergelijk met de werkplaatshandboek waardes.
daarna de piston pen borgveren eruit gehaald en met ¼" verlengstukken de piston pennen eruit kunnen tikken vanaf de andere kant (wel de kruk eem goed verzetten zodat je er bij kan).
beetje overtuigen hier en daar en de carters splitsten zich
let niet op de matte aanslag (is opgedroogde dasty), alles ziet er wel redelijk uit, behalve de aangekoekte oliedampen.
nu kan ik beter schoonmaken en de zuigers/cilinders/slotspeling opmeten en vergelijk met de werkplaatshandboek waardes.
-
- Berichten: 900
- Lid geworden op: 18 jan 2015 13:53
Re: 2009 Impreza 2.5 WRX (hatchback) olie verbruik
De olieschraapveren lijken op sommige plaatsen goed verstopt te zitten met ''prut''.
Gr.Quikfit
Gr.Quikfit
Subaru Forester SJ FB20 2013 Noorwegen
viewtopic.php?t=6157
viewtopic.php?t=6157
Re: 2009 Impreza 2.5 WRX (hatchback) olie verbruik
Wat een smeerkees...wat zijn de plannen met dit blok?
Je auto remt op alle wielen , waarom zou je ze dan niet allemaal aandrijven..
Grt Rene
Grt Rene
-
- Berichten: 900
- Lid geworden op: 18 jan 2015 13:53
Re: 2009 Impreza 2.5 WRX (hatchback) olie verbruik
opmeten slotspeling/zuigerpassing/cilinderbus vervorming. voor mij niet interessant om te reviseren want ik heb enkel de shortblok (de rest is overgezet op de nieuwe shortblok en die rijd al weer zeker 2 weken).
maar als je iemand weet... mag ook als versiering in de tuin hoor. (heb paar jaar lang een Ducati frame in de tuin gehad, diende als bloembak en klim-op frame, vonden de meeste wel mooi, behalve mn ouders...)
maar als je iemand weet... mag ook als versiering in de tuin hoor. (heb paar jaar lang een Ducati frame in de tuin gehad, diende als bloembak en klim-op frame, vonden de meeste wel mooi, behalve mn ouders...)
Re: 2009 Impreza 2.5 WRX (hatchback) olie verbruik
Verse lagertjes,laten honen en zelf overmaat zuigers monteren...en dan in de verkoop!?
Gr.Quikfit
Gr.Quikfit
Subaru Forester SJ FB20 2013 Noorwegen
viewtopic.php?t=6157
viewtopic.php?t=6157
- erichendri
- Berichten: 5614
- Lid geworden op: 14 nov 2010 21:02
Re: 2009 Impreza 2.5 WRX (hatchback) olie verbruik
Ik weet niet of er vraag naar is.
eventueel aan Mark Verhoeven aanbieden of op facebook te koop zetten in
de subaru verkoop hoek.
Eric
eventueel aan Mark Verhoeven aanbieden of op facebook te koop zetten in
de subaru verkoop hoek.
Eric
-
- Berichten: 900
- Lid geworden op: 18 jan 2015 13:53
Re: 2009 Impreza 2.5 WRX (hatchback) olie verbruik
eerst opmeten dan zie ik wel verder
edit:
heb net 1 zuiger schoon kunnen krabben en ontvet, de zuigerveren en de olieschraapveer kleefde vast in de zuiger, leekt net pannenkoeken stroop...
diezelfde zuiger was ook nog perfect aan de maat overigens: 99,51mm (AD), zn buurman is BD (zal wel 99,56~99,60mm zijn).
maar de cilinderwand is niet goed meer, zitten donkere vlekken in. OF de nicasil is niet goed, of het is aangetast van binnenuit. hoe dan ook is het blok alleen nog te redden met uitkotteren, nieuwe nicasil laag en daarna honen.
de krukas zou voor het complete ook gemeten moeten worden om de lagerslijtage te beoordelen, hoewel ik daar verwacht alles ruim binnen de toleranties te vallen.
edit:
heb net 1 zuiger schoon kunnen krabben en ontvet, de zuigerveren en de olieschraapveer kleefde vast in de zuiger, leekt net pannenkoeken stroop...
diezelfde zuiger was ook nog perfect aan de maat overigens: 99,51mm (AD), zn buurman is BD (zal wel 99,56~99,60mm zijn).
maar de cilinderwand is niet goed meer, zitten donkere vlekken in. OF de nicasil is niet goed, of het is aangetast van binnenuit. hoe dan ook is het blok alleen nog te redden met uitkotteren, nieuwe nicasil laag en daarna honen.
de krukas zou voor het complete ook gemeten moeten worden om de lagerslijtage te beoordelen, hoewel ik daar verwacht alles ruim binnen de toleranties te vallen.
Re: 2009 Impreza 2.5 WRX (hatchback) olie verbruik
Zit er wel een nicasil laag in een Subaru motor?
Dat betwijfel ik... kan ook zijn dat het vroeger nog zeldzaam was, maar tegenwoordig standaard. Wie weet het zeker?
Dat betwijfel ik... kan ook zijn dat het vroeger nog zeldzaam was, maar tegenwoordig standaard. Wie weet het zeker?
"I feel Legacy"
-
- Berichten: 900
- Lid geworden op: 18 jan 2015 13:53
Re: 2009 Impreza 2.5 WRX (hatchback) olie verbruik
hier zit echt wel nicasil in!
jij hebt toch een onderdelen programmaatje? daar zou je kunnen zien bij de cilinderblok of er losse bussen zijn afgebeeld.
jij hebt toch een onderdelen programmaatje? daar zou je kunnen zien bij de cilinderblok of er losse bussen zijn afgebeeld.
Re: 2009 Impreza 2.5 WRX (hatchback) olie verbruik
Zou haast denken dat het blok al eens eerder uit elkaar is geweest , afgaande op die beschadigde krukaskeerring..
Je auto remt op alle wielen , waarom zou je ze dan niet allemaal aandrijven..
Grt Rene
Grt Rene
-
- Berichten: 900
- Lid geworden op: 18 jan 2015 13:53
Re: 2009 Impreza 2.5 WRX (hatchback) olie verbruik
iig een keer vervangen. of het blok ook uitklaar is geweest weet ik niet. mss bij Verhoeven wie zal het zeggen?
hij heeft wel al een keer kennis gemaakt met een oneffe ondergrond: er zitten dikke diepe krassen in het carterpan afdichtingsvlak, en dat hebben ze met dikke laag zwarte vloeibaar pakking tegenaan geplakt.
op zich til ik daar niet zo zwaar aan. wat mij wel zou storen is dat ALS het blok ooit eerder is open geweest, dat a) het niet eerder vermeld was of genoteerd, en b) het blok niet goed is ingelopen.
ik meld inlopen omdat wat ik aantref op heel veel vlakken overeen komt met de afbeeldingen en uitleg die quick eerder had gepost.
hij heeft wel al een keer kennis gemaakt met een oneffe ondergrond: er zitten dikke diepe krassen in het carterpan afdichtingsvlak, en dat hebben ze met dikke laag zwarte vloeibaar pakking tegenaan geplakt.
op zich til ik daar niet zo zwaar aan. wat mij wel zou storen is dat ALS het blok ooit eerder is open geweest, dat a) het niet eerder vermeld was of genoteerd, en b) het blok niet goed is ingelopen.
ik meld inlopen omdat wat ik aantref op heel veel vlakken overeen komt met de afbeeldingen en uitleg die quick eerder had gepost.
-
- Berichten: 900
- Lid geworden op: 18 jan 2015 13:53
Re: 2009 Impreza 2.5 WRX (hatchback) olie verbruik
ik ben er uit: het blok is in het verleden niet echt netjes behandeld. de hoonsporen, de plakkerige olie etc.
zuigers zijn mooi volgens de maat, de zuigerveren zitten in de zuigers geplakt en de cilinders zijn spekglad ondanks de hoon patroon. ook zitten er donkere plekken onder de nicasil laag.
ben blij dat ik toch het nieuwe onderblok heb aanbevolen, en daarmee kan ik dit hoofdstuk afsluiten.
mocht iemand het blok willen gebruiken (de krukas is in hele goede staat!!) dat kan, graag binnen 2 weken melden want daarna gaat het naar de oud-ijzer bak (alles, dus bouten/doppen/pluggen incl).
zuigers zijn mooi volgens de maat, de zuigerveren zitten in de zuigers geplakt en de cilinders zijn spekglad ondanks de hoon patroon. ook zitten er donkere plekken onder de nicasil laag.
ben blij dat ik toch het nieuwe onderblok heb aanbevolen, en daarmee kan ik dit hoofdstuk afsluiten.
mocht iemand het blok willen gebruiken (de krukas is in hele goede staat!!) dat kan, graag binnen 2 weken melden want daarna gaat het naar de oud-ijzer bak (alles, dus bouten/doppen/pluggen incl).
Re: 2009 Impreza 2.5 WRX (hatchback) olie verbruik
Als ik je was zette ik het spul te koop...er zijn vast mensen die er nog wel wat mee kunnen.....
Je auto remt op alle wielen , waarom zou je ze dan niet allemaal aandrijven..
Grt Rene
Grt Rene
Re: 2009 Impreza 2.5 WRX (hatchback) olie verbruik
Mocht je hier nog een markt voor vinden (EJ25 die opnieuw oversize uitgeboord + gehoned moet worden) laat het aub weten.. heb er hier ook eentje op de plank liggen!
*edit*
De "Oil separator plate" niet wegmikken - die gaan namelijk allemaal kapot op de oudere motoren, het type dat jij erop hebt zitten is het nieuwe
Kun je iemand op dit forum vast blij mee maken voor 10-15 euro.
https://www.ebay.nl/sch/i.html?_from=R4 ... 11831AA210
*edit2*
Die krukas, staat daar een onderdeelnr op (Zou aan de voorkant moeten staan)
Mogelijk heb ik daar interesse in voor een projectje afhankelijk van welk type het is. (Stuur anders even een PB met het Vin Nr, dan kan ik het onderdeelnr checken)
*edit*
De "Oil separator plate" niet wegmikken - die gaan namelijk allemaal kapot op de oudere motoren, het type dat jij erop hebt zitten is het nieuwe
Kun je iemand op dit forum vast blij mee maken voor 10-15 euro.
https://www.ebay.nl/sch/i.html?_from=R4 ... 11831AA210
*edit2*
Die krukas, staat daar een onderdeelnr op (Zou aan de voorkant moeten staan)
Mogelijk heb ik daar interesse in voor een projectje afhankelijk van welk type het is. (Stuur anders even een PB met het Vin Nr, dan kan ik het onderdeelnr checken)
Daily: 2006 Forester SG9 2.5 XT 4EAT
Hobbybak: 1996 Legacy BD9 2.5 4EAT
Hobbybak: 1996 Legacy BD9 2.5 4EAT
-
- Berichten: 900
- Lid geworden op: 18 jan 2015 13:53
Re: 2009 Impreza 2.5 WRX (hatchback) olie verbruik
als je wat nodig hebt moet je het zeggen dan haal ik het er af.
de krukas had een nr voorop staan, maar laat ik nou daar geen foto/notitie van hebben gemaakt voordat ik de zooi terug inelkaar had gezet...
ik stuur je wel een PB met VIN
de krukas had een nr voorop staan, maar laat ik nou daar geen foto/notitie van hebben gemaakt voordat ik de zooi terug inelkaar had gezet...
ik stuur je wel een PB met VIN
Re: 2009 Impreza 2.5 WRX (hatchback) olie verbruik
Als ik het zo lees kan dit nooit moeilijker zijn dan even de hoon stenen er door en weer in elkaar met nieuwe zuigerveren en lagerschalen en het blok kan weer een rode mee.
Subaru justy g3x 1.3 2006
Suzuki wagon R+ 1.3 2006
Saab 9-5 estate 2.3 2000
Saab 99 2.0 1984
Trabant 601 1972
Suzuki wagon R+ 1.3 2006
Saab 9-5 estate 2.3 2000
Saab 99 2.0 1984
Trabant 601 1972
Re: 2009 Impreza 2.5 WRX (hatchback) olie verbruik
Afhankelijk van de slijtage, kan dat heel vies tegenvallen. (Vooral olie langs de zuigerveren haalt hele nare dingen uit met de cylinder wanden)Tanisha schreef:Als ik het zo lees kan dit nooit moeilijker zijn dan even de hoon stenen er door en weer in elkaar met nieuwe zuigerveren en lagerschalen en het blok kan weer een rode mee.
De tolleranties zijn in um.
Out of Round limiet is 0.05mm Taper limiet is 0.05mm.
Zuigermaat "A" en "B" tolleranties zijn slechts 0.01mm. (A = 99.505 - 99.515 B= 99.495 - 99.505)
Je gaat al heel snel naar een overmaats zuiger (+0.25mm) om weer binnen tollerantie te vallen als er ook maar een klein beetje ongelijke slijtage is.
Laat een boxer motor met kantelende zuigers daar nou precies veel last van hebben door het ontwerp
Hier een tabelletje van mijn EJ25D die 118.000km op de klok had..
@ducATIradeon
Ik zie de PB graag tegemoet, volgens mij zit daar de juiste krukas in die ik nodig zou hebben.
Daily: 2006 Forester SG9 2.5 XT 4EAT
Hobbybak: 1996 Legacy BD9 2.5 4EAT
Hobbybak: 1996 Legacy BD9 2.5 4EAT
Re: 2009 Impreza 2.5 WRX (hatchback) olie verbruik
Da's idd niet veel naar de eerste overmaat.
Subaru justy g3x 1.3 2006
Suzuki wagon R+ 1.3 2006
Saab 9-5 estate 2.3 2000
Saab 99 2.0 1984
Trabant 601 1972
Suzuki wagon R+ 1.3 2006
Saab 9-5 estate 2.3 2000
Saab 99 2.0 1984
Trabant 601 1972
Re: 2009 Impreza 2.5 WRX (hatchback) olie verbruik
Geen losse bussen. De stalen bussen zijn meegegoten in het aluminium.DucATIRadeon schreef:hier zit echt wel nicasil in!
jij hebt toch een onderdelen programmaatje? daar zou je kunnen zien bij de cilinderblok of er losse bussen zijn afgebeeld.
Hoe doe je dat dan als je naar een overmaat wilt gaan?
"I feel Legacy"