2009 Impreza 2.5 WRX (hatchback) olie verbruik
-
- Berichten: 903
- Lid geworden op: 18 jan 2015 13:53
Re: 2009 Impreza 2.5 WRX (hatchback) olie verbruik
klopt de oudere hebben H1, deze heeft H7 (SG model dacht?, is met FB20 (ketting)motorblok).
dus jij ook regelmatig geplofte lampen, ben ik niet de enige...
dus jij ook regelmatig geplofte lampen, ben ik niet de enige...
Re: 2009 Impreza 2.5 WRX (hatchback) olie verbruik
Bedoel je niet H4 ?quikfit schreef:Hier H1(dimlicht) in de Forester...2 a 3 setjes per jaar gaan er wel doorheen met ±25000km,altijd licht aan en ook verschillende merken/types geprobeerd.
Gr.Quikfit
Subaru Outback
Saab 900 T16S Aero
Saab 900 T16S Aero
Re: 2009 Impreza 2.5 WRX (hatchback) olie verbruik
Eventjes meten wat de dynamo geeft in spanning je spanning regelaar kan nog wel eens meer geven dan 14 volt een symptoom daarvan zijn lampen met extreem korte levensduur.
Subaru justy g3x 1.3 2006
Suzuki wagon R+ 1.3 2006
Saab 9-5 estate 2.3 2000
Saab 99 2.0 1984
Trabant 601 1972
Suzuki wagon R+ 1.3 2006
Saab 9-5 estate 2.3 2000
Saab 99 2.0 1984
Trabant 601 1972
Re: 2009 Impreza 2.5 WRX (hatchback) olie verbruik
Nee,dimlicht H1 en grootlicht H7.sufos schreef:Bedoel je niet H4 ?
EDIT: De H7 lampjes zijn vervangen voor 100w.
Bij het dimlicht durf ik dit niet aan vanwege de temperatuur stijging (brand constant) en de mogelijkheid op schade...100w dimlicht is ''APK technisch'' verboden.
Gr.Quikfit
Laatst gewijzigd door quikfit op 06 dec 2019 08:39, 1 keer totaal gewijzigd.
Subaru Forester SJ FB20 2013 Noorwegen
viewtopic.php?t=6157
viewtopic.php?t=6157
-
- Berichten: 903
- Lid geworden op: 18 jan 2015 13:53
Re: 2009 Impreza 2.5 WRX (hatchback) olie verbruik
H4 zijn duplo lampen, die werden vroeger ook gebruikt in motorfietsen: 3 draden in stekker blok.
de normale koplampen van onze 2011 forester zijn H7, en grootlicht H1. de stadslichten zijn kleine 3W of 5W pitjes en de richtingaanwijzers voor zijn grote fitting bolglas lampjes met gele coating, iets van 5 of 10W.
achter weet ik niet maar vermoed hetzelfde idee (kleur gecoate lampen).
net als quick fit gaan er ongeveer 1 a 2 sets lampen per jaar onder de motorkap. dit heeft ze vanaf nieuw al gedaan. en mocht het idd iets met de SR zijn dan hadden andere componenten daar ook last van (ECU kan wel wat hebben, iets van ±5% om te functioneren, maar andere sensoren bijvoorbeeld geven andere waarde en daar reageert de ECU naar).
de SR laat ik voorlopig wat het is maar houd het uiteraard in gedachten als het vaker voor gaat komen. dus lig bedankt voor die tip!
week is bijna over, en zoon riep al iets dat de A4 avant S-line steeds meer aantrekkelijk begint te worden. helaas met die nieuwe regeling mbt oudere diesels afstraffen, dat is nou echt typisch NL die weer burger pesten. je ontkomt er alleen maar door emigratie ben ik bang.
gather wat ik ben ik bijna klaar met mn eigen land...
anyhow, als jullie het niet erg vinden: ik wou graag dit topic bewaren voor de oorspronkelijke topic, de 2.5WRX.
als er nieuws is in deze hoek meld ik het.
de normale koplampen van onze 2011 forester zijn H7, en grootlicht H1. de stadslichten zijn kleine 3W of 5W pitjes en de richtingaanwijzers voor zijn grote fitting bolglas lampjes met gele coating, iets van 5 of 10W.
achter weet ik niet maar vermoed hetzelfde idee (kleur gecoate lampen).
net als quick fit gaan er ongeveer 1 a 2 sets lampen per jaar onder de motorkap. dit heeft ze vanaf nieuw al gedaan. en mocht het idd iets met de SR zijn dan hadden andere componenten daar ook last van (ECU kan wel wat hebben, iets van ±5% om te functioneren, maar andere sensoren bijvoorbeeld geven andere waarde en daar reageert de ECU naar).
de SR laat ik voorlopig wat het is maar houd het uiteraard in gedachten als het vaker voor gaat komen. dus lig bedankt voor die tip!
week is bijna over, en zoon riep al iets dat de A4 avant S-line steeds meer aantrekkelijk begint te worden. helaas met die nieuwe regeling mbt oudere diesels afstraffen, dat is nou echt typisch NL die weer burger pesten. je ontkomt er alleen maar door emigratie ben ik bang.
gather wat ik ben ik bijna klaar met mn eigen land...
anyhow, als jullie het niet erg vinden: ik wou graag dit topic bewaren voor de oorspronkelijke topic, de 2.5WRX.
als er nieuws is in deze hoek meld ik het.
Re: 2009 Impreza 2.5 WRX (hatchback) olie verbruik
Sommige Saabs mankeert verder ook niks aan maar bij de ernstige gevallen monteer ik een overspanningsbeveiliging dat scheelt heel wat lampen.
https://www.conrad.nl/p/kemo-m168-overs ... 2-v-857474
https://www.conrad.nl/p/kemo-m168-overs ... 2-v-857474
Subaru justy g3x 1.3 2006
Suzuki wagon R+ 1.3 2006
Saab 9-5 estate 2.3 2000
Saab 99 2.0 1984
Trabant 601 1972
Suzuki wagon R+ 1.3 2006
Saab 9-5 estate 2.3 2000
Saab 99 2.0 1984
Trabant 601 1972
- erichendri
- Berichten: 5622
- Lid geworden op: 14 nov 2010 21:02
Re: 2009 Impreza 2.5 WRX (hatchback) olie verbruik
We hadden bij mazda in een ver verleden ook een model dat gek op H7 lampen was.
Na montage van een extra massapunt op advies td importeur was dat verleden tijd.
Eric
Na montage van een extra massapunt op advies td importeur was dat verleden tijd.
Eric
Re: 2009 Impreza 2.5 WRX (hatchback) olie verbruik
Terug naar de olie lijkt me ...
Ik zou toch eens kijken wat er gebeurt met 5w40 of 5w50...
Ik zou toch eens kijken wat er gebeurt met 5w40 of 5w50...
Mijn Subaru's スバル・レガシィ
-
- Berichten: 903
- Lid geworden op: 18 jan 2015 13:53
Re: 2009 Impreza 2.5 WRX (hatchback) olie verbruik
een olieverdikker heeft het verbruik ervan wel iets verminderd maar was toch een symptoom bestrijding.
bij de compressietest bleek 1 van de 4 cilinders maar op 84%, de rest waren 97 en 100%.
de boroscoop is er in gegaan en daar was goed te zien dat er krassen waren in de cilinderbus.
hoe en waarom komt later, het onderblok krijg ik mee na de ombouw. dit was reden genoeg om de keuze te maken naar een nieuwe onderblok ipv reviseren.
onderblok is reeds besteld, nu nog wachten tot het allemaal overgezet kan worden.
het oude shortblok ga ik methodisch open peuteren en opmeten (heb ik eindelijk een sub blok in mn handen).
bij de compressietest bleek 1 van de 4 cilinders maar op 84%, de rest waren 97 en 100%.
de boroscoop is er in gegaan en daar was goed te zien dat er krassen waren in de cilinderbus.
hoe en waarom komt later, het onderblok krijg ik mee na de ombouw. dit was reden genoeg om de keuze te maken naar een nieuwe onderblok ipv reviseren.
onderblok is reeds besteld, nu nog wachten tot het allemaal overgezet kan worden.
het oude shortblok ga ik methodisch open peuteren en opmeten (heb ik eindelijk een sub blok in mn handen).
- erichendri
- Berichten: 5622
- Lid geworden op: 14 nov 2010 21:02
Re: 2009 Impreza 2.5 WRX (hatchback) olie verbruik
Dus geen audi?
Krasjes, dan zal je wel ringlandschade hebben.
Schijnt vaak voor te komen bij de 2.5 liter.
Neem anders ff contact op met Mark Verhoeven.
Mischien heeft die nog tips voor je.
Eric
Krasjes, dan zal je wel ringlandschade hebben.
Schijnt vaak voor te komen bij de 2.5 liter.
Neem anders ff contact op met Mark Verhoeven.
Mischien heeft die nog tips voor je.
Eric
-
- Berichten: 903
- Lid geworden op: 18 jan 2015 13:53
Re: 2009 Impreza 2.5 WRX (hatchback) olie verbruik
het kan idd ringland schade zijn die de krassen hebben gemaakt. de cilinderbussen zelf hebben allemaal nog keuring de hooisporen goed zichtbaar (niet overdreven spiegel maar ook niet grof, echt moi nog).
wat ik al wel in de gaten heb is dat camera beelden wel eens andere beeld geeft dan werkelijkheid. vandaar dat ik de originele stortblok mee neem en bestudeer.
deze auto is bij Mark onder handen geweest...de website ligt al een tijdje stil heb ik het idee.
de Audi optie is (gelukkig!) van de baan, ik hoef geen VAG noch Volvo op mn oprit hebben (en nee, mn Ducati's geen VAG tijdperk!).
wat ik al wel in de gaten heb is dat camera beelden wel eens andere beeld geeft dan werkelijkheid. vandaar dat ik de originele stortblok mee neem en bestudeer.
deze auto is bij Mark onder handen geweest...de website ligt al een tijdje stil heb ik het idee.
de Audi optie is (gelukkig!) van de baan, ik hoef geen VAG noch Volvo op mn oprit hebben (en nee, mn Ducati's geen VAG tijdperk!).
Re: 2009 Impreza 2.5 WRX (hatchback) olie verbruik
Gelukkig staan die VAG motoren niet bekend als olieslurpers
Subaru Outback
Saab 900 T16S Aero
Saab 900 T16S Aero
-
- Berichten: 903
- Lid geworden op: 18 jan 2015 13:53
Re: 2009 Impreza 2.5 WRX (hatchback) olie verbruik
nee die staan wel om andere zaken (heel) bekend...
collega van mij heeft een 2004 A4, vorig jaar gekocht met amper 40kkm op de klok. binnen 3 weken blok aan gort. kreeg een hagel nieuw (!) blok er in voor noppes, was een "kwaaltje"... hij zit nu net onder de 100kkm maar heeft al weer wat kuurtjes.
en zo hebben alle merken wel iets; subaru is niet heilig.
collega van mij heeft een 2004 A4, vorig jaar gekocht met amper 40kkm op de klok. binnen 3 weken blok aan gort. kreeg een hagel nieuw (!) blok er in voor noppes, was een "kwaaltje"... hij zit nu net onder de 100kkm maar heeft al weer wat kuurtjes.
en zo hebben alle merken wel iets; subaru is niet heilig.
Re: 2009 Impreza 2.5 WRX (hatchback) olie verbruik
Hier nog wat info voor je short block studie.
http://track-techniek.blogspot.com/2014 ... ennen.html
Gr.Quikfit
http://track-techniek.blogspot.com/2014 ... ennen.html
Gr.Quikfit
Subaru Forester SJ FB20 2013 Noorwegen
viewtopic.php?t=6157
viewtopic.php?t=6157
-
- Berichten: 903
- Lid geworden op: 18 jan 2015 13:53
Re: 2009 Impreza 2.5 WRX (hatchback) olie verbruik
dat is handig, quickfit!!
vooral de 4d van onderen... we zullen de turbo nogmaals bekijken voor uitsluitsel denk ik...
pest is: je komt er zo ongelofelijk k*t bij en heel de bovenkant moet er zowat af.
vooral de 4d van onderen... we zullen de turbo nogmaals bekijken voor uitsluitsel denk ik...
pest is: je komt er zo ongelofelijk k*t bij en heel de bovenkant moet er zowat af.
-
- Berichten: 903
- Lid geworden op: 18 jan 2015 13:53
Re: 2009 Impreza 2.5 WRX (hatchback) olie verbruik
heb nog niet genoeg materiaal liggen mochten er bouten pakkingen stuk gaan met demonteren, maar al wel de intercooler eraf kunnen halen.
de turbo uitgang is droog, de intercooler uitgang en gasklephuis ingang zijn nat van de olie.
wel opmerkelijk dat de gasklep ingang een randje olie en mayo had, mss toch ook de turbo olie met kws?
de turbo uitgang is droog, de intercooler uitgang en gasklephuis ingang zijn nat van de olie.
wel opmerkelijk dat de gasklep ingang een randje olie en mayo had, mss toch ook de turbo olie met kws?
Re: 2009 Impreza 2.5 WRX (hatchback) olie verbruik
Een zinvolle modificatie? https://shop.vemstuning.com/products/sp ... 25-engines
Is zelf wel te maken...
Gr.Quikfit
Is zelf wel te maken...
Gr.Quikfit
Subaru Forester SJ FB20 2013 Noorwegen
viewtopic.php?t=6157
viewtopic.php?t=6157
-
- Berichten: 903
- Lid geworden op: 18 jan 2015 13:53
Re: 2009 Impreza 2.5 WRX (hatchback) olie verbruik
vorige week was de WRX klaar met hagel nieuwe EJ25 shortblok, en de motor word ingelopen met wisselende belasting tot max 4000rpm met zo min mogelijk turbo boost.
de carterontluchtingen zijn beide met redelijk wat coke, en de zuigers hebben aardig wat liters olie gestookt: alles zit in onder de coke!
krukas keerring was ook lek: vanonder de keerring is alles onder de olie en bedekt met stof/pluizen van de gevoerde koppelingsplaat.
weet iemand welke maat binnen-12kant dop ik moet gebruiken voor de carter bouten? ik heb zon vermoeden dat het maat 12mm is (de andere bouten zijn ook 12 en zijn al los)...
de carterontluchtingen zijn beide met redelijk wat coke, en de zuigers hebben aardig wat liters olie gestookt: alles zit in onder de coke!
krukas keerring was ook lek: vanonder de keerring is alles onder de olie en bedekt met stof/pluizen van de gevoerde koppelingsplaat.
weet iemand welke maat binnen-12kant dop ik moet gebruiken voor de carter bouten? ik heb zon vermoeden dat het maat 12mm is (de andere bouten zijn ook 12 en zijn al los)...
-
- Berichten: 903
- Lid geworden op: 18 jan 2015 13:53
Re: 2009 Impreza 2.5 WRX (hatchback) olie verbruik
Ik zou de olie elke 10.000km verversen,ik zelf ververs ook om de 10.000km...olie komt er altijd lichtbruin uit en het blok blijft brandschoon inclusief carterventilatie.
Olieverbruik is hier niet meetbaar met 322.000km.
Gr.Quikfit
Olieverbruik is hier niet meetbaar met 322.000km.
Gr.Quikfit
Subaru Forester SJ FB20 2013 Noorwegen
viewtopic.php?t=6157
viewtopic.php?t=6157
-
- Berichten: 903
- Lid geworden op: 18 jan 2015 13:53
Re: 2009 Impreza 2.5 WRX (hatchback) olie verbruik
vandaag een 12-punts verlengde dop gehaald maat 12mm, wat dunner gemaakt en de laatste 6 blok bouten konden los.
daarna de piston pen borgveren eruit gehaald en met ¼" verlengstukken de piston pennen eruit kunnen tikken vanaf de andere kant (wel de kruk eem goed verzetten zodat je er bij kan).
beetje overtuigen hier en daar en de carters splitsten zich
let niet op de matte aanslag (is opgedroogde dasty), alles ziet er wel redelijk uit, behalve de aangekoekte oliedampen.
nu kan ik beter schoonmaken en de zuigers/cilinders/slotspeling opmeten en vergelijk met de werkplaatshandboek waardes.
daarna de piston pen borgveren eruit gehaald en met ¼" verlengstukken de piston pennen eruit kunnen tikken vanaf de andere kant (wel de kruk eem goed verzetten zodat je er bij kan).
beetje overtuigen hier en daar en de carters splitsten zich
let niet op de matte aanslag (is opgedroogde dasty), alles ziet er wel redelijk uit, behalve de aangekoekte oliedampen.
nu kan ik beter schoonmaken en de zuigers/cilinders/slotspeling opmeten en vergelijk met de werkplaatshandboek waardes.
-
- Berichten: 903
- Lid geworden op: 18 jan 2015 13:53
Re: 2009 Impreza 2.5 WRX (hatchback) olie verbruik
De olieschraapveren lijken op sommige plaatsen goed verstopt te zitten met ''prut''.
Gr.Quikfit
Gr.Quikfit
Subaru Forester SJ FB20 2013 Noorwegen
viewtopic.php?t=6157
viewtopic.php?t=6157
Re: 2009 Impreza 2.5 WRX (hatchback) olie verbruik
Wat een smeerkees...wat zijn de plannen met dit blok?
Je auto remt op alle wielen , waarom zou je ze dan niet allemaal aandrijven..
Grt Rene
Grt Rene
-
- Berichten: 903
- Lid geworden op: 18 jan 2015 13:53
Re: 2009 Impreza 2.5 WRX (hatchback) olie verbruik
opmeten slotspeling/zuigerpassing/cilinderbus vervorming. voor mij niet interessant om te reviseren want ik heb enkel de shortblok (de rest is overgezet op de nieuwe shortblok en die rijd al weer zeker 2 weken).
maar als je iemand weet... mag ook als versiering in de tuin hoor. (heb paar jaar lang een Ducati frame in de tuin gehad, diende als bloembak en klim-op frame, vonden de meeste wel mooi, behalve mn ouders...)
maar als je iemand weet... mag ook als versiering in de tuin hoor. (heb paar jaar lang een Ducati frame in de tuin gehad, diende als bloembak en klim-op frame, vonden de meeste wel mooi, behalve mn ouders...)
Re: 2009 Impreza 2.5 WRX (hatchback) olie verbruik
Verse lagertjes,laten honen en zelf overmaat zuigers monteren...en dan in de verkoop!?
Gr.Quikfit
Gr.Quikfit
Subaru Forester SJ FB20 2013 Noorwegen
viewtopic.php?t=6157
viewtopic.php?t=6157
- erichendri
- Berichten: 5622
- Lid geworden op: 14 nov 2010 21:02
Re: 2009 Impreza 2.5 WRX (hatchback) olie verbruik
Ik weet niet of er vraag naar is.
eventueel aan Mark Verhoeven aanbieden of op facebook te koop zetten in
de subaru verkoop hoek.
Eric
eventueel aan Mark Verhoeven aanbieden of op facebook te koop zetten in
de subaru verkoop hoek.
Eric
-
- Berichten: 903
- Lid geworden op: 18 jan 2015 13:53
Re: 2009 Impreza 2.5 WRX (hatchback) olie verbruik
eerst opmeten dan zie ik wel verder
edit:
heb net 1 zuiger schoon kunnen krabben en ontvet, de zuigerveren en de olieschraapveer kleefde vast in de zuiger, leekt net pannenkoeken stroop...
diezelfde zuiger was ook nog perfect aan de maat overigens: 99,51mm (AD), zn buurman is BD (zal wel 99,56~99,60mm zijn).
maar de cilinderwand is niet goed meer, zitten donkere vlekken in. OF de nicasil is niet goed, of het is aangetast van binnenuit. hoe dan ook is het blok alleen nog te redden met uitkotteren, nieuwe nicasil laag en daarna honen.
de krukas zou voor het complete ook gemeten moeten worden om de lagerslijtage te beoordelen, hoewel ik daar verwacht alles ruim binnen de toleranties te vallen.
edit:
heb net 1 zuiger schoon kunnen krabben en ontvet, de zuigerveren en de olieschraapveer kleefde vast in de zuiger, leekt net pannenkoeken stroop...
diezelfde zuiger was ook nog perfect aan de maat overigens: 99,51mm (AD), zn buurman is BD (zal wel 99,56~99,60mm zijn).
maar de cilinderwand is niet goed meer, zitten donkere vlekken in. OF de nicasil is niet goed, of het is aangetast van binnenuit. hoe dan ook is het blok alleen nog te redden met uitkotteren, nieuwe nicasil laag en daarna honen.
de krukas zou voor het complete ook gemeten moeten worden om de lagerslijtage te beoordelen, hoewel ik daar verwacht alles ruim binnen de toleranties te vallen.
Re: 2009 Impreza 2.5 WRX (hatchback) olie verbruik
Zit er wel een nicasil laag in een Subaru motor?
Dat betwijfel ik... kan ook zijn dat het vroeger nog zeldzaam was, maar tegenwoordig standaard. Wie weet het zeker?
Dat betwijfel ik... kan ook zijn dat het vroeger nog zeldzaam was, maar tegenwoordig standaard. Wie weet het zeker?
"I feel Legacy"
-
- Berichten: 903
- Lid geworden op: 18 jan 2015 13:53
Re: 2009 Impreza 2.5 WRX (hatchback) olie verbruik
hier zit echt wel nicasil in!
jij hebt toch een onderdelen programmaatje? daar zou je kunnen zien bij de cilinderblok of er losse bussen zijn afgebeeld.
jij hebt toch een onderdelen programmaatje? daar zou je kunnen zien bij de cilinderblok of er losse bussen zijn afgebeeld.