Pagina 1 van 1

vlinder kleppen verwijderen

Geplaatst: 13 sep 2019 17:14
door aze2000
Beste mensen,

Heeft er iemand ervaring met het verwijderen van deze kleppen.. en wat zou het voor of nadelen zijn?

ik heb gehoord dat de doorstroming beter zou zijn..

groet robert

Re: vlinder kleppen verwijderen

Geplaatst: 14 sep 2019 14:17
door Norge
Ik weet niet helemaal wat he bedoelt.
De enigste vlinderklep waar ik aan denk is die van het gasklephuis, verwijder je die dan krijg je inderdaad een beter doorstroming.
Maar dat is denk ik niet de bedoeling.

Re: vlinder kleppen verwijderen

Geplaatst: 14 sep 2019 19:14
door aze2000
Norge schreef:Ik weet niet helemaal wat he bedoelt.
De enigste vlinderklep waar ik aan denk is die van het gasklephuis, verwijder je die dan krijg je inderdaad een beter doorstroming.
Maar dat is denk ik niet de bedoeling.

klopt die zal het zijn idd, om een betere doorstoming te krijgen,,, deze wordt nu elctrisch aangestuurd.

zouden er alleen maar zitten voor een werveling te maken in de luchtstroom

Re: vlinder kleppen verwijderen

Geplaatst: 14 sep 2019 19:29
door Norge
Eh, die klep regelt de hoeveelheid lucht die wordt aangezogen door de motor.
Aan de hand van die hoeveelheid wordt er brandstof ingespoten.
Er zal heus wel wat luchtwerveling zijn maar dat heeft geen invloed.
Maar die klep kan niet verwijderd worden.

Re: vlinder kleppen verwijderen

Geplaatst: 14 sep 2019 19:34
door aze2000
Norge schreef:Eh, die klep regelt de hoeveelheid lucht die wordt aangezogen door de motor.
Aan de hand van die hoeveelheid wordt er brandstof ingespoten.
Er zal heus wel wat luchtwerveling zijn maar dat heeft geen invloed.
Maar die klep kan niet verwijderd worden.

nou ik sprak laatst iemand en die heeft dat wel gedaan... zonder problemen..

ik hoor graag waarom dit niet zou kunnen,,, ben er ook nog niet achter waarom je ze wel of niet weg zou halen

https://www.youtube.com/watch?v=J9BFKDQ_JyY

Re: vlinder kleppen verwijderen

Geplaatst: 14 sep 2019 20:05
door Norge
Ik geloof dat je een andere klep bedoelt.

Dit heb ik zo gauw gevonden.
https://forums.nasioc.com/forums/showth ... ?t=1663677

Re: vlinder kleppen verwijderen

Geplaatst: 14 sep 2019 20:51
door quikfit
aze2000 schreef:nou ik sprak laatst iemand en die heeft dat wel gedaan... zonder problemen.
We horen graag over je ervaringen als het zover is. :mrgreen:

Gr.Quikfit 8-)

Re: vlinder kleppen verwijderen

Geplaatst: 14 sep 2019 21:53
door Propje
Dus klep weg en je rijd dan altijd volgas.
Wat een geloei zal dat geven bij het stoplicht.

Re: vlinder kleppen verwijderen

Geplaatst: 14 sep 2019 21:56
door aze2000
Propje schreef:Dus klep weg en je rijd dan altijd volgas.
Wat een geloei zal dat geven bij het stoplicht.
Hahhaahah ik ga het na vragen

Re: vlinder kleppen verwijderen

Geplaatst: 14 sep 2019 21:59
door SP-Boxer
Betreft kleppen tussen inlaat en cilinderkop. Die kleppen kunnen er inderdaad uit.
Sterker nog, dacht dat op sommige JDM modellen de kleppen er standaard al niet in zitten.

De link van Norge vertelt het juiste verhaal.

Re: vlinder kleppen verwijderen

Geplaatst: 15 sep 2019 20:26
door aze2000
SP-Boxer schreef:Betreft kleppen tussen inlaat en cilinderkop. Die kleppen kunnen er inderdaad uit.
Sterker nog, dacht dat op sommige JDM modellen de kleppen er standaard al niet in zitten.

De link van Norge vertelt het juiste verhaal.
klopt Boxer,,, dat zijn ze idd,, in tegendeel wat sommige denken dat het je gasklep is :lol: .. nee ik rij niet vol gas...

( men ) zegt dat er simpel weg een betere doorstroming is dan en dat het zelf nog zn 5 a 12 pk oplevert ...

we gaan het even nog na ,,, bij div mensen..

Re: vlinder kleppen verwijderen

Geplaatst: 15 sep 2019 23:22
door erichendri
Kleppen zitten er met een reden.
Verbeteren van de cilindervulling bij lage toerentallen.
Link van norge is volgens mij van de beruchte luchtkleppen.
Bij vlinderkleppen dacht ik in eerste instantie aan de kleppen in de inlaatspruitstuk.
Die dan de lucht door een kort of lang kanaal sturen afhankelijk van het toerental.
Mazda had zo'n "VRIS" systeem op de 6cilinders.

Eric

Re: vlinder kleppen verwijderen

Geplaatst: 16 sep 2019 09:56
door SP-Boxer
Nope de TGV’s zijn niet de beruchte luchtkleppen waar de 2.0R motoren last van hebben.

Dit zijn de kleppen die, zoals genoemd, tussen inlaatspruitstuk en cilinderkop zitten.
Niet bedoeld om een variabele inlaatlengte te genereren, maar puur voor emissiedoeleinden. (Exacte werking is me nog niet helemaal duidelijk)

Als je de Nasioc link leest wordt een hoop duidelijk. Je kunt ze in ieder geval gewoon verwijderen.

Re: vlinder kleppen verwijderen

Geplaatst: 16 sep 2019 14:12
door quikfit
Deze wervelkleppen zorgen voor meer luchtsnelheid/werveling en dus voor een betere vermenging van het lucht/brandstof mengsel(emissie)bij bepaalde omstandigheden,bij het ene merk/type alleen in de opwarmfase en bij het andere merk/type bij alle temperaturen maar dan weer bij bepaalde toerentallen.
Het lijkt me makkelijk voor de topic-starter om te zien of ze nog wat doen zodra de motor op temperatuur is gekomen,als ze niks meer doen en permanent open staan wanneer de motor op temperatuur is...dan zou je ze kunnen verwijderen als dat wenselijk is.Het nadeel zal dan zijn; minder of slechter lopen zolang de motor nog in de opwarmfase zit.

https://www.mvwautotechniek.nl/spruitst ... t-uitlaat/

@aze2000; Welke van je vele plannen/modificaties zijn al uitgekomen :?:

Gr.Quikfit :mrgreen:

Re: vlinder kleppen verwijderen

Geplaatst: 16 sep 2019 20:31
door aze2000
quikfit schreef:Deze wervelkleppen zorgen voor meer luchtsnelheid/werveling en dus voor een betere vermenging van het lucht/brandstof mengsel(emissie)bij bepaalde omstandigheden,bij het ene merk/type alleen in de opwarmfase en bij het andere merk/type bij alle temperaturen maar dan weer bij bepaalde toerentallen.
Het lijkt me makkelijk voor de topic-starter om te zien of ze nog wat doen zodra de motor op temperatuur is gekomen,als ze niks meer doen en permanent open staan wanneer de motor op temperatuur is...dan zou je ze kunnen verwijderen als dat wenselijk is.Het nadeel zal dan zijn; minder of slechter lopen zolang de motor nog in de opwarmfase zit.

https://www.mvwautotechniek.nl/spruitst ... t-uitlaat/

@aze2000; Welke van je vele plannen/modificaties zijn al uitgekomen :?:

Gr.Quikfit :mrgreen:

ik ben er idd nog mee aan de slag,, ik weet dat er iemand ze heeft verwijderd.. dus ik ga nu de praktijk even na daar..

Verder heb ik inmiddels een td04 turbo en een oppijp,, orgineel subaru dus dat is voor elkaar..
nu nog een downpijp ,, heb ik al een op t oog dus die gaat het denk ik worden.. en dan evt de vlinder kleppen, maar daar moet ik eerst even nog studie naar doen voordat ze er evt uit gaan.

dus ik hou je op de hoogte,, :okeee:

Re: vlinder kleppen verwijderen

Geplaatst: 16 sep 2019 21:36
door erichendri
Deze kleppen weghalen levert niks meer vermogen op.
Tenzij je aantoonbaar bewijs hebt met uitdraai van vermogenbank.
De M motoren hebben 6 of 8 gaskleppen vlakbij de kop zitten.
Vermogen en trekkracht zat dus weerstand valt wel mee.
Laat ze zitten tenzij je van spannend houd.

Eric

Re: vlinder kleppen verwijderen

Geplaatst: 16 sep 2019 23:09
door aze2000
erichendri schreef:Deze kleppen weghalen levert niks meer vermogen op.
Tenzij je aantoonbaar bewijs hebt met uitdraai van vermogenbank.
De M motoren hebben 6 of 8 gaskleppen vlakbij de kop zitten.
Vermogen en trekkracht zat dus weerstand valt wel mee.
Laat ze zitten tenzij je van spannend houd.

Eric

Eens, als ze naar mijn idee geen meer waarde hebben om ze weg te halen blijven ze idd zitten..

Als ik meer weet laat ik het zeker weten

Re: vlinder kleppen verwijderen

Geplaatst: 17 sep 2019 11:27
door erichendri
Bedoelde de M motoren van BMW met zijn 6 of 8 gaskleppen.
En vergeet de motoren niet.

Ik heb trouwens vroeger in de carburateur tijdperk wel eens het chokeklepje weggehaald.
Maakte niks uit alleen de koude start op benzine werdt een beetje een drama.
Auto liep op lpg en daarop kon je hem ook starten.
Wat wel hielp was de verdikking bij de lpg venturie eruit halen.
Dit onderdeel zat bovenop de carburateur.
Dat scheelde wel een heel stuk maar lpg moest wel een stuk rijker gezet worden.

Eric

Re: vlinder kleppen verwijderen

Geplaatst: 17 sep 2019 15:35
door aze2000
erichendri schreef:Bedoelde de M motoren van BMW met zijn 6 of 8 gaskleppen.
En vergeet de motoren niet.

Ik heb trouwens vroeger in de carburateur tijdperk wel eens het chokeklepje weggehaald.
Maakte niks uit alleen de koude start op benzine wedt een beetje een drama.
Auto liep op lpg en daarop kon je hem ook starten.
Wat wel hielp was de verdikking bij de lpg venturie eruit halen.
Dit onderdeel zat bovenop de carburateur.
Dat scheelde wel een heel stuk maar lpg moest wel een stuk rijker gezet worden.

Eric
ok duidelijk,, maar als je de choke weg haald dan heb je wel een aardig start probleem idd,, :lol: en een aardig brandstof verbruik extra..

mooiste is wel een carb op een boxer mmmmmmmmmmmmmm

Re: vlinder kleppen verwijderen

Geplaatst: 17 sep 2019 15:40
door quikfit
aze2000 schreef:
erichendri schreef:ok duidelijk,, maar als je de choke weg haald dan heb je wel een aardig start probleem idd,, :lol: en een aardig brandstof verbruik extra..
Koude start kan een probleem zijn maar meer brandstof verbruik zal er niet zijn,de chokeklep word ook wel smoorklep genoemd...die smoort de hoeveelheid lucht waardoor er een rijker mengsel ontstaat,er word geen extra brandstof verbruikt bij een koude start met chokeklep.

Gr.Quikfit :mrgreen:

Re: vlinder kleppen verwijderen

Geplaatst: 17 sep 2019 22:07
door erichendri
Klopt als een bus Q.

Eric

Re: vlinder kleppen verwijderen

Geplaatst: 18 sep 2019 09:15
door boswachterfan
Ahhh, carburateurs, lekker zelf pielen aan de afstelling, colortune bougie erin. En lekker afstellen maar. Mooie tijden. :lol:

Re: vlinder kleppen verwijderen

Geplaatst: 18 sep 2019 09:17
door aze2000
quikfit schreef:
aze2000 schreef:
erichendri schreef:ok duidelijk,, maar als je de choke weg haald dan heb je wel een aardig start probleem idd,, :lol: en een aardig brandstof verbruik extra..
Koude start kan een probleem zijn maar meer brandstof verbruik zal er niet zijn,de chokeklep word ook wel smoorklep genoemd...die smoort de hoeveelheid lucht waardoor er een rijker mengsel ontstaat,er word geen extra brandstof verbruikt bij een koude start met chokeklep.

Gr.Quikfit :mrgreen:
daar heb je een punt idd,,, maar om zn klep weg te halen lijkt me niet wenselijk,,,, drama met starten smorgens...

Re: vlinder kleppen verwijderen

Geplaatst: 18 sep 2019 09:51
door quikfit
aze2000 schreef:daar heb je een punt idd,,, maar om zn klep weg te halen lijkt me niet wenselijk,,,, drama met starten smorgens...
En het topic gaat geeneens over de chokeklep. :?
Er worden te veel bijzaken bijgehaald waardoor een topic /onderwerp moeilijk te volgen is en van de hak op de tak springt...het ging tenslotte over vlinder/wervel-kleppen.

Gr.Quikfit :mrgreen:

Re: vlinder kleppen verwijderen

Geplaatst: 18 sep 2019 21:40
door JSE
Die er bij de Japanse STI standaard niet in zitten. Dat zal vast wel zijn omdat het beter is als ze er wel in zitten zoals hier gesuggereerd wordt. (Of zou Europa weer eens teveel emissie regeltjes opleggen waardoor dit soort praktijken plaats vinden?)
Eruit die zooi dus. Een JDM STI inlaatspruitstuk is de mooiste manier maar uiteraard ook weer de duurste. TGV deletes werken ook prima en prijstechnisch een heel stuk interessanter.

Re: vlinder kleppen verwijderen

Geplaatst: 21 sep 2019 22:29
door aze2000
JSE schreef:Die er bij de Japanse STI standaard niet in zitten. Dat zal vast wel zijn omdat het beter is als ze er wel in zitten zoals hier gesuggereerd wordt. (Of zou Europa weer eens teveel emissie regeltjes opleggen waardoor dit soort praktijken plaats vinden?)
Eruit die zooi dus. Een JDM STI inlaatspruitstuk is de mooiste manier maar uiteraard ook weer de duurste. TGV deletes werken ook prima en prijstechnisch een heel stuk interessanter.

Dus jou adv er uit er mee ,, geeft meer lucht,, en zoals ik lees zit hij bij de sti modellen er niet eens in..

waarom zouden ze bij mij er dan wel in zitten.. :?:

zal idd wel met emissie te maken hebben

Re: vlinder kleppen verwijderen

Geplaatst: 30 okt 2019 10:10
door quikfit
aze2000 schreef:TGV deletes werken ook prima en prijstechnisch een heel stuk interessanter.
Kwam nog een interessante site tegen waar ze een boel hebbedingetjes verkopen,waaronder... https://www.importcarparts.co.uk/parts- ... earchPart= Schijnt wel een Remap nodig te zijn.

Gr.Quikfit :mrgreen:

Re: vlinder kleppen verwijderen

Geplaatst: 02 nov 2019 19:30
door aze2000
quikfit schreef:
aze2000 schreef:TGV deletes werken ook prima en prijstechnisch een heel stuk interessanter.
Kwam nog een interessante site tegen waar ze een boel hebbedingetjes verkopen,waaronder... https://www.importcarparts.co.uk/parts- ... earchPart= Schijnt wel een Remap nodig te zijn.

Gr.Quikfit :mrgreen:

tnx Quik,, intressant zeg,,,, en hebben idd een aardige hoeveelheid hebbedingen :okeee: :okeee: :okeee:

vreemd dat je een map nodig hebt,, ik weet iemand waar ze uit zijn zonder map en geen problemen,, zal eens navragen