Pagina 1 van 1

pittig rijden

Geplaatst: 05 sep 2019 08:26
door snoef
Hoelang kun je flink in de toeren rijden voordat de motor gevaar gaat lopen met oververhitting? Gesteld dat olie en koelvloeistof op niveau zijn. In de SH zit geen temperatuurmeter dus als het lampje gaat branden is het al te laat. Ik heb het over de boxer lekker laten brommen , ook in heuvelland. Ik merk als ik dat zo n 10 min heb gedaan dat daarna de koelventilator bij stoppen, eindigen rit de motor nog wel even wil laten afkoelen. Of is het raadzaam een obd lezer te monteren zodat ik real time de zaak in de gaten kan houden? Bedankt alvast.

Re: pittig rijden

Geplaatst: 05 sep 2019 08:37
door SP-Boxer
Eindeloos lang.
Koelsysteem van Subaru zul je in het Europese klimaat niet over de zeik krijgen. Niets om je zorgen over te maken dus.

Re: pittig rijden

Geplaatst: 05 sep 2019 08:40
door Mr.Q
Ik heb ook alleen een rood lampje voor de koelvloeistoftemperatuur.
Deze gaat knipperen bij 115 graden.
En gaat continue branden bij 120 graden.
(dit gemeten met een OBD-lezertje icm. Torque-app)

Dus als jouw lampje gaat knipperen is het nog ruim op tijd om het rustiger aan te doen.

Overigens kookt je koelvloeistof pas bij 135 graden.
Opm. Er kan alleen nog een afstand zitten waar het evt. gaat koken en de temperatuursensor.

Een OBD-lezertje is sowieso handig. (ook voor andere zaken)

Greetz, Q

Re: pittig rijden

Geplaatst: 05 sep 2019 09:07
door Norge
En het overkoken van een motor is ook geen ramp. Af laten koelen en bijvullen. Ik zou wel als de motor hard heeft moeten werken hem een tijdje stationair laten draaien zodat de waterpomp blijft draaien.

Re: pittig rijden

Geplaatst: 05 sep 2019 09:07
door quikfit
Van hier tot Tokio. :lol:
Persoonlijk heb ik ook liever een ''echte temperatuurmeter'' i.p.v. een waarschuwingslampje.
De reden dat er waarschuwingslampjes gaan branden bij het ''op contact zetten'' is dat gecontroleerd kan worden of de lampjes het nog doen. ;)

Gr.Quikfit :mrgreen:

Re: pittig rijden

Geplaatst: 05 sep 2019 09:13
door snoef
Ha :) dat is goed nieuws S.P. Boxer en Mr. Q! Knipperen doe ik het voor :D
Gewoon genieten dus.
Bedankt!
Bart

Re: pittig rijden

Geplaatst: 05 sep 2019 10:44
door erichendri
Oude koelvloeistof kookt eerder, net als drukverlies door slechte dop
of lucht in het systeem.
Ik zou zelf bij caravanritten een telefoon met app in zichtbeeld willen hebben.
Wat betreft hard rijden, mijn legacy blijft keurig op temperatuur bij 170+ in
Duitsland, zowel op benzine als lpg.
Alleen bij een erg lange 10% klim bij 35° C liep hij op tot 3kwart.
Was met caravan en 4000 rpm in de eerste (automaat) versnelling.
Auto en hut woog een kleine 3300 kilo.
Autobaanklimmen bij 80 km/h en 4500 rpm niks geen stijging.
Reed altijd met airco aan en die bleef ook aan tijdens klimmen.

Eric

Re: pittig rijden

Geplaatst: 05 sep 2019 11:57
door snoef
Ook dat is erg bruikbare info voor me Eric, waarvoor dank. Met de caravan doe ik sowieso rustig aan. De pittige ritten doe ik vooral met een praktisch lege auto. Hoewel de koelventilator aanslaat, lijkt de motor ook niet heel erg heet. De fb20 stinkt nu ook niet meer nu ik 5w30 gebruik. Ik let nu ook meer dan jaren geleden op wat de auto en motor doen. En de koelventilatoren van de moderne auto's zijn natuurlijk ook actiever dan de eerste van de jaren 70 die vooral pas ingrepen als het echt nodig was, terwijl de huidige vooral al preventief aan het werk gaan. Een gerust idee. Bedankt! Ik word steeds blijer met de auto :)
Bart

Re: pittig rijden

Geplaatst: 05 sep 2019 12:08
door erichendri
Ben laatst met de pc en freessm wezen meten bij mijn legacy van bj 2000.
1 fan gaat aan bij 95 graden, de 2de bij 100 graden.
Heb vergeten om te kijken of ze met rijden ook aanslaan, lijkt mij wel, heet is heet.
Iemand beweerde op fb dat ze boven de 40 km/h uitblijven.
Temperatuur bij de legacy zit zo rond de 85-90 graden tijdens rijden.
Met airco aanzetten gaan beide fans gelijk aan.

Ja vroegah……., zaten ze direct op een poelie, al dan niet met een visco koppeling.
Die met een visco konden zo lekker loeien als ze er bij kwamen, namen
ook merkbaar best wel wat vermogen op.
Daarna los op de radiateur met een simpele aan / uit sensor bij mazda vanaf 1983.
Daarna kwamen er koelfans met voorschakel weerstand, die draaiden dan
eerst een lager toerental en bij verdere stijging van temperatuur gewone snelheid.

Eric

Re: pittig rijden

Geplaatst: 05 sep 2019 19:08
door boswachterfan
Wat ik ook met de auto doe, caravan, temperatuur, hard, zacht, de wijzer staat vastgenageld net onder het midden. Hij is erg gedempt, vermoed ik. In mijn Peugeot 404 had ik een bootthermometer met capillaire leiding. Daarop zag je exact wat de temperatuur deed. Voortdurend schommelen tussen
de 70 en 95. Gas los, bergaf: 70, bergop vloog hij naar 95 en kwam de ventilator "klak" erin. Andere tijden :) Ik heb pas een schema gezien : Ventilator snelheid is afhankelijk van temperatuur, airco in/uit, rijsnelheid, allerlei combinaties mogelijk. Er zit pas een nieuwe thermostaat in, preventief gewisseld met de distributieriem en waterpomp. Deze zomer heb ik de fans nauwelijks op hoge snelheid horen draaien. vind ik altijd zo sjiek bij deze auto, rij je met licht zoemende fans de camping op. Andere, ook duurdere, auto's komen met gierende fans aanrijden. Ja, ik weet het, een beetje geschift natuurlijk, om daar je lol uit te halen :D Kortom, ik denk ook de de koelreserve enorm is.

Re: pittig rijden

Geplaatst: 05 sep 2019 21:09
door erichendri
Een subaru heeft hele stille koelfans.
Dat was bij mazda ook het geval.
Tsja, net wat je zegt, er zijn ook herrie koelvans.

Eric

Re: pittig rijden

Geplaatst: 05 sep 2019 21:16
door snoef
Bedankt Eric en Boswachterfan.
Temperaturen liggen dus veel lager dan gedacht en worden bij Subaru heel goed geregeld. Prettig idee.
Bart

Re: pittig rijden

Geplaatst: 05 sep 2019 21:58
door aze2000
quikfit schreef:Van hier tot Tokio. :lol:
Persoonlijk heb ik ook liever een ''echte temperatuurmeter'' i.p.v. een waarschuwingslampje.
De reden dat er waarschuwingslampjes gaan branden bij het ''op contact zetten'' is dat gecontroleerd kan worden of de lampjes het nog doen. ;)

Gr.Quikfit :mrgreen:

eens ... ik vind het huidige auto's zn gebrek aan meters hebben,,, geef mij maar die stokken voor me waar ik in 1 opslag alles goed kan zien,, waar is de oliedrukmeter gebleven,,, :okeee:

Re: pittig rijden

Geplaatst: 06 sep 2019 10:55
door Tanisha
Oliedrukmeter is wel een goed punt als je welke motor dan ook erg lang op de top van het kunnen gebruikt wordt de olie erg dun waardoor de oliedruk terug loopt.

Re: pittig rijden

Geplaatst: 06 sep 2019 11:25
door snoef
:) :) :D
quikfit schreef:Van hier tot Tokio. :lol:


Gr.Quikfit :mrgreen:

Re: pittig rijden

Geplaatst: 06 sep 2019 21:21
door erichendri
Erger is de olietemoeratuur die dan oploopt.

Eric