pittig rijden
pittig rijden
Hoelang kun je flink in de toeren rijden voordat de motor gevaar gaat lopen met oververhitting? Gesteld dat olie en koelvloeistof op niveau zijn. In de SH zit geen temperatuurmeter dus als het lampje gaat branden is het al te laat. Ik heb het over de boxer lekker laten brommen , ook in heuvelland. Ik merk als ik dat zo n 10 min heb gedaan dat daarna de koelventilator bij stoppen, eindigen rit de motor nog wel even wil laten afkoelen. Of is het raadzaam een obd lezer te monteren zodat ik real time de zaak in de gaten kan houden? Bedankt alvast.
Forester 2011 FB20
Re: pittig rijden
Eindeloos lang.
Koelsysteem van Subaru zul je in het Europese klimaat niet over de zeik krijgen. Niets om je zorgen over te maken dus.
Koelsysteem van Subaru zul je in het Europese klimaat niet over de zeik krijgen. Niets om je zorgen over te maken dus.
"I feel Legacy"
Re: pittig rijden
Ik heb ook alleen een rood lampje voor de koelvloeistoftemperatuur.
Deze gaat knipperen bij 115 graden.
En gaat continue branden bij 120 graden.
(dit gemeten met een OBD-lezertje icm. Torque-app)
Dus als jouw lampje gaat knipperen is het nog ruim op tijd om het rustiger aan te doen.
Overigens kookt je koelvloeistof pas bij 135 graden.
Opm. Er kan alleen nog een afstand zitten waar het evt. gaat koken en de temperatuursensor.
Een OBD-lezertje is sowieso handig. (ook voor andere zaken)
Greetz, Q
Deze gaat knipperen bij 115 graden.
En gaat continue branden bij 120 graden.
(dit gemeten met een OBD-lezertje icm. Torque-app)
Dus als jouw lampje gaat knipperen is het nog ruim op tijd om het rustiger aan te doen.
Overigens kookt je koelvloeistof pas bij 135 graden.
Opm. Er kan alleen nog een afstand zitten waar het evt. gaat koken en de temperatuursensor.
Een OBD-lezertje is sowieso handig. (ook voor andere zaken)
Greetz, Q
Outback 2.5i CVT Exclusive 2010 G3 (+40mm) met leerpakketje
Sold: Legacy 2.0R Exec 07 G3
Moto Martin Rules!; Martin Kawasaki GPz750; Martin Kawa Z750; Kawa GPz750
Sold: Legacy 2.0R Exec 07 G3
Moto Martin Rules!; Martin Kawasaki GPz750; Martin Kawa Z750; Kawa GPz750
Re: pittig rijden
En het overkoken van een motor is ook geen ramp. Af laten koelen en bijvullen. Ik zou wel als de motor hard heeft moeten werken hem een tijdje stationair laten draaien zodat de waterpomp blijft draaien.
If you can’t fix it with a hammer, you’ve got a electrical problem.
Re: pittig rijden
Van hier tot Tokio.
Persoonlijk heb ik ook liever een ''echte temperatuurmeter'' i.p.v. een waarschuwingslampje.
De reden dat er waarschuwingslampjes gaan branden bij het ''op contact zetten'' is dat gecontroleerd kan worden of de lampjes het nog doen.
Gr.Quikfit
Persoonlijk heb ik ook liever een ''echte temperatuurmeter'' i.p.v. een waarschuwingslampje.
De reden dat er waarschuwingslampjes gaan branden bij het ''op contact zetten'' is dat gecontroleerd kan worden of de lampjes het nog doen.
Gr.Quikfit
Subaru Forester SJ FB20 2013 Noorwegen
viewtopic.php?t=6157
viewtopic.php?t=6157
Re: pittig rijden
Ha dat is goed nieuws S.P. Boxer en Mr. Q! Knipperen doe ik het voor
Gewoon genieten dus.
Bedankt!
Bart
Gewoon genieten dus.
Bedankt!
Bart
Forester 2011 FB20
- erichendri
- Berichten: 5622
- Lid geworden op: 14 nov 2010 21:02
Re: pittig rijden
Oude koelvloeistof kookt eerder, net als drukverlies door slechte dop
of lucht in het systeem.
Ik zou zelf bij caravanritten een telefoon met app in zichtbeeld willen hebben.
Wat betreft hard rijden, mijn legacy blijft keurig op temperatuur bij 170+ in
Duitsland, zowel op benzine als lpg.
Alleen bij een erg lange 10% klim bij 35° C liep hij op tot 3kwart.
Was met caravan en 4000 rpm in de eerste (automaat) versnelling.
Auto en hut woog een kleine 3300 kilo.
Autobaanklimmen bij 80 km/h en 4500 rpm niks geen stijging.
Reed altijd met airco aan en die bleef ook aan tijdens klimmen.
Eric
of lucht in het systeem.
Ik zou zelf bij caravanritten een telefoon met app in zichtbeeld willen hebben.
Wat betreft hard rijden, mijn legacy blijft keurig op temperatuur bij 170+ in
Duitsland, zowel op benzine als lpg.
Alleen bij een erg lange 10% klim bij 35° C liep hij op tot 3kwart.
Was met caravan en 4000 rpm in de eerste (automaat) versnelling.
Auto en hut woog een kleine 3300 kilo.
Autobaanklimmen bij 80 km/h en 4500 rpm niks geen stijging.
Reed altijd met airco aan en die bleef ook aan tijdens klimmen.
Eric
Re: pittig rijden
Ook dat is erg bruikbare info voor me Eric, waarvoor dank. Met de caravan doe ik sowieso rustig aan. De pittige ritten doe ik vooral met een praktisch lege auto. Hoewel de koelventilator aanslaat, lijkt de motor ook niet heel erg heet. De fb20 stinkt nu ook niet meer nu ik 5w30 gebruik. Ik let nu ook meer dan jaren geleden op wat de auto en motor doen. En de koelventilatoren van de moderne auto's zijn natuurlijk ook actiever dan de eerste van de jaren 70 die vooral pas ingrepen als het echt nodig was, terwijl de huidige vooral al preventief aan het werk gaan. Een gerust idee. Bedankt! Ik word steeds blijer met de auto
Bart
Bart
Forester 2011 FB20
- erichendri
- Berichten: 5622
- Lid geworden op: 14 nov 2010 21:02
Re: pittig rijden
Ben laatst met de pc en freessm wezen meten bij mijn legacy van bj 2000.
1 fan gaat aan bij 95 graden, de 2de bij 100 graden.
Heb vergeten om te kijken of ze met rijden ook aanslaan, lijkt mij wel, heet is heet.
Iemand beweerde op fb dat ze boven de 40 km/h uitblijven.
Temperatuur bij de legacy zit zo rond de 85-90 graden tijdens rijden.
Met airco aanzetten gaan beide fans gelijk aan.
Ja vroegah……., zaten ze direct op een poelie, al dan niet met een visco koppeling.
Die met een visco konden zo lekker loeien als ze er bij kwamen, namen
ook merkbaar best wel wat vermogen op.
Daarna los op de radiateur met een simpele aan / uit sensor bij mazda vanaf 1983.
Daarna kwamen er koelfans met voorschakel weerstand, die draaiden dan
eerst een lager toerental en bij verdere stijging van temperatuur gewone snelheid.
Eric
1 fan gaat aan bij 95 graden, de 2de bij 100 graden.
Heb vergeten om te kijken of ze met rijden ook aanslaan, lijkt mij wel, heet is heet.
Iemand beweerde op fb dat ze boven de 40 km/h uitblijven.
Temperatuur bij de legacy zit zo rond de 85-90 graden tijdens rijden.
Met airco aanzetten gaan beide fans gelijk aan.
Ja vroegah……., zaten ze direct op een poelie, al dan niet met een visco koppeling.
Die met een visco konden zo lekker loeien als ze er bij kwamen, namen
ook merkbaar best wel wat vermogen op.
Daarna los op de radiateur met een simpele aan / uit sensor bij mazda vanaf 1983.
Daarna kwamen er koelfans met voorschakel weerstand, die draaiden dan
eerst een lager toerental en bij verdere stijging van temperatuur gewone snelheid.
Eric
Laatst gewijzigd door erichendri op 05 sep 2019 21:07, 1 keer totaal gewijzigd.
- boswachterfan
- Berichten: 2425
- Lid geworden op: 19 nov 2014 10:30
Re: pittig rijden
Wat ik ook met de auto doe, caravan, temperatuur, hard, zacht, de wijzer staat vastgenageld net onder het midden. Hij is erg gedempt, vermoed ik. In mijn Peugeot 404 had ik een bootthermometer met capillaire leiding. Daarop zag je exact wat de temperatuur deed. Voortdurend schommelen tussen
de 70 en 95. Gas los, bergaf: 70, bergop vloog hij naar 95 en kwam de ventilator "klak" erin. Andere tijden Ik heb pas een schema gezien : Ventilator snelheid is afhankelijk van temperatuur, airco in/uit, rijsnelheid, allerlei combinaties mogelijk. Er zit pas een nieuwe thermostaat in, preventief gewisseld met de distributieriem en waterpomp. Deze zomer heb ik de fans nauwelijks op hoge snelheid horen draaien. vind ik altijd zo sjiek bij deze auto, rij je met licht zoemende fans de camping op. Andere, ook duurdere, auto's komen met gierende fans aanrijden. Ja, ik weet het, een beetje geschift natuurlijk, om daar je lol uit te halen Kortom, ik denk ook de de koelreserve enorm is.
de 70 en 95. Gas los, bergaf: 70, bergop vloog hij naar 95 en kwam de ventilator "klak" erin. Andere tijden Ik heb pas een schema gezien : Ventilator snelheid is afhankelijk van temperatuur, airco in/uit, rijsnelheid, allerlei combinaties mogelijk. Er zit pas een nieuwe thermostaat in, preventief gewisseld met de distributieriem en waterpomp. Deze zomer heb ik de fans nauwelijks op hoge snelheid horen draaien. vind ik altijd zo sjiek bij deze auto, rij je met licht zoemende fans de camping op. Andere, ook duurdere, auto's komen met gierende fans aanrijden. Ja, ik weet het, een beetje geschift natuurlijk, om daar je lol uit te halen Kortom, ik denk ook de de koelreserve enorm is.
Boswachter SG 2.5 XT Blasmusik
- erichendri
- Berichten: 5622
- Lid geworden op: 14 nov 2010 21:02
Re: pittig rijden
Een subaru heeft hele stille koelfans.
Dat was bij mazda ook het geval.
Tsja, net wat je zegt, er zijn ook herrie koelvans.
Eric
Dat was bij mazda ook het geval.
Tsja, net wat je zegt, er zijn ook herrie koelvans.
Eric
Laatst gewijzigd door erichendri op 06 sep 2019 10:16, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: pittig rijden
Bedankt Eric en Boswachterfan.
Temperaturen liggen dus veel lager dan gedacht en worden bij Subaru heel goed geregeld. Prettig idee.
Bart
Temperaturen liggen dus veel lager dan gedacht en worden bij Subaru heel goed geregeld. Prettig idee.
Bart
Forester 2011 FB20
Re: pittig rijden
quikfit schreef:Van hier tot Tokio.
Persoonlijk heb ik ook liever een ''echte temperatuurmeter'' i.p.v. een waarschuwingslampje.
De reden dat er waarschuwingslampjes gaan branden bij het ''op contact zetten'' is dat gecontroleerd kan worden of de lampjes het nog doen.
Gr.Quikfit
eens ... ik vind het huidige auto's zn gebrek aan meters hebben,,, geef mij maar die stokken voor me waar ik in 1 opslag alles goed kan zien,, waar is de oliedrukmeter gebleven,,,
Groet Robert
Re: pittig rijden
Oliedrukmeter is wel een goed punt als je welke motor dan ook erg lang op de top van het kunnen gebruikt wordt de olie erg dun waardoor de oliedruk terug loopt.
Subaru justy g3x 1.3 2006
Suzuki wagon R+ 1.3 2006
Saab 9-5 estate 2.3 2000
Saab 99 2.0 1984
Trabant 601 1972
Suzuki wagon R+ 1.3 2006
Saab 9-5 estate 2.3 2000
Saab 99 2.0 1984
Trabant 601 1972
- erichendri
- Berichten: 5622
- Lid geworden op: 14 nov 2010 21:02
Re: pittig rijden
Erger is de olietemoeratuur die dan oploopt.
Eric
Eric