pittig rijden

Motoren, injectiesystemen etc.
snoef
Berichten: 214
Lid geworden op: 08 Mei 2018 12:01
Type auto: Forester SH FB20 H5
Locatie: Z-H

pittig rijden

Berichtdoor snoef » 05 Sep 2019 08:26

Hoelang kun je flink in de toeren rijden voordat de motor gevaar gaat lopen met oververhitting? Gesteld dat olie en koelvloeistof op niveau zijn. In de SH zit geen temperatuurmeter dus als het lampje gaat branden is het al te laat. Ik heb het over de boxer lekker laten brommen , ook in heuvelland. Ik merk als ik dat zo n 10 min heb gedaan dat daarna de koelventilator bij stoppen, eindigen rit de motor nog wel even wil laten afkoelen. Of is het raadzaam een obd lezer te monteren zodat ik real time de zaak in de gaten kan houden? Bedankt alvast.
Gebruikersavatar
SP-Boxer
Berichten: 4488
Lid geworden op: 10 Nov 2008 23:52
Type auto: Subaru Legacy 3.0R Spec B MY09; 2.2GX MY92; 2.0 turbo MY92; Vivio 0.7XLi MY96
Locatie: Veldhoven
Contact:

Re: pittig rijden

Berichtdoor SP-Boxer » 05 Sep 2019 08:37

Eindeloos lang.
Koelsysteem van Subaru zul je in het Europese klimaat niet over de zeik krijgen. Niets om je zorgen over te maken dus.
"I feel Legacy"
Gebruikersavatar
Mr.Q
Berichten: 356
Lid geworden op: 01 Jun 2010 11:45
Type auto: Outback 2.5i CVT Exclusive G3 2010; (Legacy Touring 2.0R Executive G3 2007 )
Locatie: Brug bij Schagen

Re: pittig rijden

Berichtdoor Mr.Q » 05 Sep 2019 08:40

Ik heb ook alleen een rood lampje voor de koelvloeistoftemperatuur.
Deze gaat knipperen bij 115 graden.
En gaat continue branden bij 120 graden.
(dit gemeten met een OBD-lezertje icm. Torque-app)

Dus als jouw lampje gaat knipperen is het nog ruim op tijd om het rustiger aan te doen.

Overigens kookt je koelvloeistof pas bij 135 graden.
Opm. Er kan alleen nog een afstand zitten waar het evt. gaat koken en de temperatuursensor.

Een OBD-lezertje is sowieso handig. (ook voor andere zaken)

Greetz, Q
Outback 2.5i CVT Exclusive 2010 G3 met leerpakketje
Sold: Legacy 2.0R Exec 07 G3
Moto Martin Rules!; Martin Kawasaki GPz750; Martin Kawa Z750; Kawa GPz750
Gebruikersavatar
Norge
Berichten: 113
Lid geworden op: 15 Apr 2018 09:21
Type auto: Subaru Forester SG 2.0 Mercedes A klasse W169
Locatie: Noorwegen

Re: pittig rijden

Berichtdoor Norge » 05 Sep 2019 09:07

En het overkoken van een motor is ook geen ramp. Af laten koelen en bijvullen. Ik zou wel als de motor hard heeft moeten werken hem een tijdje stationair laten draaien zodat de waterpomp blijft draaien.
If you can’t fix it with a hammer, you’ve got a electrical problem.
Gebruikersavatar
quikfit
Berichten: 3064
Lid geworden op: 11 Jul 2012 13:51
Type auto: Forester 2006 EJ204 158pk AT-Nissan Pixo 2010 1.0 68pk

Re: pittig rijden

Berichtdoor quikfit » 05 Sep 2019 09:07

Van hier tot Tokio. :lol:
Persoonlijk heb ik ook liever een ''echte temperatuurmeter'' i.p.v. een waarschuwingslampje.
De reden dat er waarschuwingslampjes gaan branden bij het ''op contact zetten'' is dat gecontroleerd kan worden of de lampjes het nog doen. ;)

Gr.Quikfit :mrgreen:
snoef
Berichten: 214
Lid geworden op: 08 Mei 2018 12:01
Type auto: Forester SH FB20 H5
Locatie: Z-H

Re: pittig rijden

Berichtdoor snoef » 05 Sep 2019 09:13

Ha :) dat is goed nieuws S.P. Boxer en Mr. Q! Knipperen doe ik het voor :D
Gewoon genieten dus.
Bedankt!
Bart
Gebruikersavatar
erichendri
Berichten: 4284
Lid geworden op: 14 Nov 2010 22:02
Type auto: Subaru legacy station 2.0 4WD H5 met H/L
Locatie: Utrechtse Heuvelrug.

Re: pittig rijden

Berichtdoor erichendri » 05 Sep 2019 10:44

Oude koelvloeistof kookt eerder, net als drukverlies door slechte dop
of lucht in het systeem.
Ik zou zelf bij caravanritten een telefoon met app in zichtbeeld willen hebben.
Wat betreft hard rijden, mijn legacy blijft keurig op temperatuur bij 170+ in
Duitsland, zowel op benzine als lpg.
Alleen bij een erg lange 10% klim bij 35° C liep hij op tot 3kwart.
Was met caravan en 4000 rpm in de eerste (automaat) versnelling.
Auto en hut woog een kleine 3300 kilo.
Autobaanklimmen bij 80 km/h en 4500 rpm niks geen stijging.
Reed altijd met airco aan en die bleef ook aan tijdens klimmen.

Eric
snoef
Berichten: 214
Lid geworden op: 08 Mei 2018 12:01
Type auto: Forester SH FB20 H5
Locatie: Z-H

Re: pittig rijden

Berichtdoor snoef » 05 Sep 2019 11:57

Ook dat is erg bruikbare info voor me Eric, waarvoor dank. Met de caravan doe ik sowieso rustig aan. De pittige ritten doe ik vooral met een praktisch lege auto. Hoewel de koelventilator aanslaat, lijkt de motor ook niet heel erg heet. De fb20 stinkt nu ook niet meer nu ik 5w30 gebruik. Ik let nu ook meer dan jaren geleden op wat de auto en motor doen. En de koelventilatoren van de moderne auto's zijn natuurlijk ook actiever dan de eerste van de jaren 70 die vooral pas ingrepen als het echt nodig was, terwijl de huidige vooral al preventief aan het werk gaan. Een gerust idee. Bedankt! Ik word steeds blijer met de auto :)
Bart
Gebruikersavatar
erichendri
Berichten: 4284
Lid geworden op: 14 Nov 2010 22:02
Type auto: Subaru legacy station 2.0 4WD H5 met H/L
Locatie: Utrechtse Heuvelrug.

Re: pittig rijden

Berichtdoor erichendri » 05 Sep 2019 12:08

Ben laatst met de pc en freessm wezen meten bij mijn legacy van bj 2000.
1 fan gaat aan bij 95 graden, de 2de bij 100 graden.
Heb vergeten om te kijken of ze met rijden ook aanslaan, lijkt mij wel, heet is heet.
Iemand beweerde op fb dat ze boven de 40 km/h uitblijven.
Temperatuur bij de legacy zit zo rond de 85-90 graden tijdens rijden.
Met airco aanzetten gaan beide fans gelijk aan.

Ja vroegah……., zaten ze direct op een poelie, al dan niet met een visco koppeling.
Die met een visco konden zo lekker loeien als ze er bij kwamen, namen
ook merkbaar best wel wat vermogen op.
Daarna los op de radiateur met een simpele aan / uit sensor bij mazda vanaf 1983.
Daarna kwamen er koelfans met voorschakel weerstand, die draaiden dan
eerst een lager toerental en bij verdere stijging van temperatuur gewone snelheid.

Eric
Laatst gewijzigd door erichendri op 05 Sep 2019 21:07, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
boswachterfan
Berichten: 905
Lid geworden op: 19 Nov 2014 11:30
Type auto: Forester 2.0X 2002 (mod 2003)
Locatie: Dongen

Re: pittig rijden

Berichtdoor boswachterfan » 05 Sep 2019 19:08

Wat ik ook met de auto doe, caravan, temperatuur, hard, zacht, de wijzer staat vastgenageld net onder het midden. Hij is erg gedempt, vermoed ik. In mijn Peugeot 404 had ik een bootthermometer met capillaire leiding. Daarop zag je exact wat de temperatuur deed. Voortdurend schommelen tussen
de 70 en 95. Gas los, bergaf: 70, bergop vloog hij naar 95 en kwam de ventilator "klak" erin. Andere tijden :) Ik heb pas een schema gezien : Ventilator snelheid is afhankelijk van temperatuur, airco in/uit, rijsnelheid, allerlei combinaties mogelijk. Er zit pas een nieuwe thermostaat in, preventief gewisseld met de distributieriem en waterpomp. Deze zomer heb ik de fans nauwelijks op hoge snelheid horen draaien. vind ik altijd zo sjiek bij deze auto, rij je met licht zoemende fans de camping op. Andere, ook duurdere, auto's komen met gierende fans aanrijden. Ja, ik weet het, een beetje geschift natuurlijk, om daar je lol uit te halen :D Kortom, ik denk ook de de koelreserve enorm is.
Gebruikersavatar
erichendri
Berichten: 4284
Lid geworden op: 14 Nov 2010 22:02
Type auto: Subaru legacy station 2.0 4WD H5 met H/L
Locatie: Utrechtse Heuvelrug.

Re: pittig rijden

Berichtdoor erichendri » 05 Sep 2019 21:09

Een subaru heeft hele stille koelfans.
Dat was bij mazda ook het geval.
Tsja, net wat je zegt, er zijn ook herrie koelvans.

Eric
Laatst gewijzigd door erichendri op 06 Sep 2019 10:16, 1 keer totaal gewijzigd.
snoef
Berichten: 214
Lid geworden op: 08 Mei 2018 12:01
Type auto: Forester SH FB20 H5
Locatie: Z-H

Re: pittig rijden

Berichtdoor snoef » 05 Sep 2019 21:16

Bedankt Eric en Boswachterfan.
Temperaturen liggen dus veel lager dan gedacht en worden bij Subaru heel goed geregeld. Prettig idee.
Bart
Gebruikersavatar
aze2000
Berichten: 436
Lid geworden op: 18 Apr 2019 21:07
Type auto: Forester 2.0 xt

Re: pittig rijden

Berichtdoor aze2000 » 05 Sep 2019 21:58

quikfit schreef:Van hier tot Tokio. :lol:
Persoonlijk heb ik ook liever een ''echte temperatuurmeter'' i.p.v. een waarschuwingslampje.
De reden dat er waarschuwingslampjes gaan branden bij het ''op contact zetten'' is dat gecontroleerd kan worden of de lampjes het nog doen. ;)

Gr.Quikfit :mrgreen:



eens ... ik vind het huidige auto's zn gebrek aan meters hebben,,, geef mij maar die stokken voor me waar ik in 1 opslag alles goed kan zien,, waar is de oliedrukmeter gebleven,,, :okeee:
Gebruikersavatar
Tanisha
Berichten: 197
Lid geworden op: 02 Sep 2019 22:43
Type auto: Subaru justy g3x
Locatie: Friesland

Re: pittig rijden

Berichtdoor Tanisha » 06 Sep 2019 10:55

Oliedrukmeter is wel een goed punt als je welke motor dan ook erg lang op de top van het kunnen gebruikt wordt de olie erg dun waardoor de oliedruk terug loopt.
Subaru justy g3x 1.3 2006
Opel agila 1.2 2004
Saab 9-5 estate 2.3 2000
Saab 99 2.0 1984
Trabant 601 1972
snoef
Berichten: 214
Lid geworden op: 08 Mei 2018 12:01
Type auto: Forester SH FB20 H5
Locatie: Z-H

Re: pittig rijden

Berichtdoor snoef » 06 Sep 2019 11:25

:) :) :D

quikfit schreef:Van hier tot Tokio. :lol:


Gr.Quikfit :mrgreen:
Gebruikersavatar
erichendri
Berichten: 4284
Lid geworden op: 14 Nov 2010 22:02
Type auto: Subaru legacy station 2.0 4WD H5 met H/L
Locatie: Utrechtse Heuvelrug.

Re: pittig rijden

Berichtdoor erichendri » 06 Sep 2019 21:21

Erger is de olietemoeratuur die dan oploopt.

Eric

Terug naar “Motoren”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 12 gasten