LPG inbouwen

Motoren, injectiesystemen etc.
Gebruikersavatar
quikfit
Berichten: 3630
Lid geworden op: 11 Jul 2012 13:51
Type auto: Forester 2006 EJ204 158pk AT-Forester Turbo 2005 EJ205 177pk AT-Nissan Pixo 2010 1.0 68pk
Locatie: Noorwegen

Re: LPG inbouwen

Berichtdoor quikfit » 04 Sep 2019 06:47

Tanisha schreef:De non turbo modellen halen bij Saab 7 ton op gas voor er eens een uitlaatklep verbrand


Bron :?:

Gr.Quikfit :mrgreen:
Gebruikersavatar
aze2000
Berichten: 553
Lid geworden op: 18 Apr 2019 21:07
Type auto: Forester 2.0 xt

Re: LPG inbouwen

Berichtdoor aze2000 » 04 Sep 2019 08:11

Tanisha schreef:Vond de discussie over de klepsmeering zoals bijvoorbeeld flashlube wel interessant.
Wat ik bij de Saabs vooral zie is dat die systemen nogal zinloos zijn bij turbo motoren omdat de turbo altijd een oliefilm in de inlaat geeft.

De non turbo modellen halen bij Saab 7 ton op gas voor er eens een uitlaatklep verbrand dus daar zie je praktisch nooit zo'n systeem op en zit het er wel op krijg je weinig tot geen meer kilometers dan zonder.

De vialle lpi discussie vind ik ook erg interessant dat zijn namelijk de LPG installaties die de minste problemen geven bij Saab daarmee bedoel ik dus dat daar de meeste kilometers uit komen voor je aan een ko previsie toe bent.

Prins vsi zou goed moeten zijn maar zie daar meer verbrande en ingeslagen kleppen bij bijvoorbeeld.



mijn mening is dan ook, omdat het vloeibaar naar de motor wordt gebracht en minder materiaal er tussen dus minder materiaal wat stuk kan gaan.
en voordeel dat het vloeibaar is en iets kouder de motor ingaat en geen vermogens verlies.. dat heb je met dampvorm in theorie iets.

maar zeker leuke discussie
Groet Robert
Gebruikersavatar
Tanisha
Berichten: 337
Lid geworden op: 02 Sep 2019 22:43
Type auto: Subaru justy g3x
Locatie: Friesland

Re: LPG inbouwen

Berichtdoor Tanisha » 04 Sep 2019 10:39

quikfit schreef:
Tanisha schreef:De non turbo modellen halen bij Saab 7 ton op gas voor er eens een uitlaatklep verbrand


Bron :?:

Gr.Quikfit :mrgreen:

Ik sleutel al meer dan 10 jaar aan voornamelijk Saabs is een uit de kuiten gewassen hobby.
Subaru justy g3x 1.3 2006
Opel agila 1.2 2004
Saab 9-5 estate 2.3 2000
Saab 99 2.0 1984
Trabant 601 1972
Gebruikersavatar
Tanisha
Berichten: 337
Lid geworden op: 02 Sep 2019 22:43
Type auto: Subaru justy g3x
Locatie: Friesland

Re: LPG inbouwen

Berichtdoor Tanisha » 04 Sep 2019 10:43

Saabs maar dan met name de modellen met de b204 en b234 motoren zijn zeer geschikt om op LPG te rijden.

De latere b205 en b235 hebben problemen met ingeslagen kleppen maar halen gemiddeld 3 ton met vialle lpi.
Subaru justy g3x 1.3 2006
Opel agila 1.2 2004
Saab 9-5 estate 2.3 2000
Saab 99 2.0 1984
Trabant 601 1972
Gebruikersavatar
aze2000
Berichten: 553
Lid geworden op: 18 Apr 2019 21:07
Type auto: Forester 2.0 xt

Re: LPG inbouwen

Berichtdoor aze2000 » 04 Sep 2019 15:28

Tanisha schreef:Saabs maar dan met name de modellen met de b204 en b234 motoren zijn zeer geschikt om op LPG te rijden.

De latere b205 en b235 hebben problemen met ingeslagen kleppen maar halen gemiddeld 3 ton met vialle lpi.


3 ton is netjes toch lekker gek merk Saab welke heb je zelf ?
Groet Robert
Gebruikersavatar
Tanisha
Berichten: 337
Lid geworden op: 02 Sep 2019 22:43
Type auto: Subaru justy g3x
Locatie: Friesland

Re: LPG inbouwen

Berichtdoor Tanisha » 04 Sep 2019 15:45

Heb zelf een opgevoerde 9-5 estate 2.3 uit 2000 met 272pk, 500nm en top van 305km het ding heeft al 7 ton op de klok trouwens.
Staat nu al een tijdje stil ben een nieuw motorblok aan het opbouwen en er moeten wat laswerkzaamheden aan gebeuren wat ik allemaal zelf doe.
Subaru justy g3x 1.3 2006
Opel agila 1.2 2004
Saab 9-5 estate 2.3 2000
Saab 99 2.0 1984
Trabant 601 1972
Gebruikersavatar
Vmax
Berichten: 269
Lid geworden op: 28 Jan 2015 21:07
Type auto: Subaru Impreza Plus TS EJ201 2001
Locatie: Meijel

Re: LPG inbouwen

Berichtdoor Vmax » 04 Sep 2019 19:11

Nice. Die 2.3T motoren staan, net als de subaru motoren, als zeer goede motoren bekend. Maar 7 ton is voor zo'n motor al spectaculair. Dat moet ik met mijn wagen nog maar even halen... :roll:

Maar nog even over mijn wagen: Die is nog niet terug, omdat ze geen inlaatpakking kunnen krijgen? Staat daarom al anderhalve dag bij de gasboer te kijken. Naar mijn mening hadden ze dat toch beter kunnen voorbereiden, een inlaatpakking vervang je normaliter toch, als je het inlaatspruitstuk demonteert? Ze vertellen me nu al 2 dagen, dat de pakking onderweg is. :shock: . Nu mag een Subaru misschien niet zo wijd verspreid zijn in Nederland, maar er rijden er toch genoeg rond. Nou ja, ik kan er toch niets aan veranderen, laten we morgen op beter nieuws hopen. Dan nog maar een dagje VW Fox rijden (overigens ook op LPG), moet wel toegeven, dat het ding zuinig is. Net getankt, omdat ik er morgen een stuk mee moet rijden. En dat was dan weer lachen aan de pomp :mrgreen: .
Met vriendelijke groet,

Patrick
Gebruikersavatar
Tanisha
Berichten: 337
Lid geworden op: 02 Sep 2019 22:43
Type auto: Subaru justy g3x
Locatie: Friesland

Re: LPG inbouwen

Berichtdoor Tanisha » 04 Sep 2019 21:47

LPG is zeker prettig tanken alhoewel een gemiddelde van 1 op 8 met de Saab ook niet heel erg voordelig is zeker niet als je daar de benzine nog bij op rekend die de 9-5 verslind met iedere start.

En die 7 ton is er zeker niet op gekomen met 1 motor de eerst motor was een 2.0 en een blacksludge slachtoffer.
Toen heeft er nog een 2.0 ingezeten en later pas de 2.3 maar dat is een heel verhaal.
Subaru justy g3x 1.3 2006
Opel agila 1.2 2004
Saab 9-5 estate 2.3 2000
Saab 99 2.0 1984
Trabant 601 1972
Gebruikersavatar
erichendri
Berichten: 4690
Lid geworden op: 14 Nov 2010 22:02
Type auto: Subaru legacy station 2.0 4WD H5 met H/L
Locatie: Utrechtse Heuvelrug.

Re: LPG inbouwen

Berichtdoor erichendri » 04 Sep 2019 21:54

Subaru geeft nog wel eens problemen bij lpg.
Legacy moest grotere injectoren dan voorgeschreven en kenvelden rijker gezet worden. (AG gas instalatie)
Legacy lll precies hetzelfde verhaal. (Vogels)
Overigen liepen ze er perfect op.
Zonder smeersysteem.

Eric
Gebruikersavatar
Vmax
Berichten: 269
Lid geworden op: 28 Jan 2015 21:07
Type auto: Subaru Impreza Plus TS EJ201 2001
Locatie: Meijel

Re: LPG inbouwen

Berichtdoor Vmax » 06 Sep 2019 22:04

Ik heb eindelijk mijn wagen weer terug. Rijdt prima, op een kleinigheidje na. Dat ga ik nog even met de installateur bespreken, want dat lijkt me iets qua instellingen. Bij 4400 toeren houdt de motor even in, om daarna gewoon netjes verder te gaan. En dan maakt het niet uit of je veel gas geeft, of weinig. Maar dat zullen zij wel oplossen, mag ik aannemen. Verder allemaal keurig weggewerkt. Van de buitenkant en binnenkant is er amper iets te zien, dat de wagen op gas rijdt. Verder niets te merken aan het vermogen en trekkracht.

En meteen de tank maar volgegooid. Je komt bijna met een glimlach weer het tankstation uit...
Met vriendelijke groet,

Patrick
Gebruikersavatar
aze2000
Berichten: 553
Lid geworden op: 18 Apr 2019 21:07
Type auto: Forester 2.0 xt

Re: LPG inbouwen

Berichtdoor aze2000 » 06 Sep 2019 22:47

Vmax schreef:Ik heb eindelijk mijn wagen weer terug. Rijdt prima, op een kleinigheidje na. Dat ga ik nog even met de installateur bespreken, want dat lijkt me iets qua instellingen. Bij 4400 toeren houdt de motor even in, om daarna gewoon netjes verder te gaan. En dan maakt het niet uit of je veel gas geeft, of weinig. Maar dat zullen zij wel oplossen, mag ik aannemen. Verder allemaal keurig weggewerkt. Van de buitenkant en binnenkant is er amper iets te zien, dat de wagen op gas rijdt. Verder niets te merken aan het vermogen en trekkracht.

En meteen de tank maar volgegooid. Je komt bijna met een glimlach weer het tankstation uit...


mooi nieuws,,, en uiteraard geen verlies van vermogen..
zeker als je bedenk dat er in sommige foresters een lpg damp vorm ligt met 125 pk :roll: is al niet een strepen trekker en dan ook nog damp vorm in,,

hou ons lekker op de hoogte van jou ervaring,,

dank voor het delen tot nu toe
Groet Robert
Gebruikersavatar
sufos
Berichten: 644
Lid geworden op: 16 Apr 2014 18:11
Type auto: Forester 2.0X, Saab 99, Saab 900t16s

Re: LPG inbouwen

Berichtdoor sufos » 06 Sep 2019 23:43

Nou dat vermogens verlies op LPG valt met een verdamper ook wel mee. Natuurlijk, het is er wel maar niet zo erg dan sommige hier denken. Het verlies aan de pomp is in € meer op benzine, dan het verlies aan vermogen op LPG :lol: .
Gebruikersavatar
Tanisha
Berichten: 337
Lid geworden op: 02 Sep 2019 22:43
Type auto: Subaru justy g3x
Locatie: Friesland

Re: LPG inbouwen

Berichtdoor Tanisha » 07 Sep 2019 00:19

Ach die paar pk's missen de meeste toch niet!

Denk dat de meeste die veel pk's willen wel voor een turbo zijn gegaan.
Subaru justy g3x 1.3 2006
Opel agila 1.2 2004
Saab 9-5 estate 2.3 2000
Saab 99 2.0 1984
Trabant 601 1972
Gebruikersavatar
aze2000
Berichten: 553
Lid geworden op: 18 Apr 2019 21:07
Type auto: Forester 2.0 xt

Re: LPG inbouwen

Berichtdoor aze2000 » 07 Sep 2019 10:04

Tanisha schreef:Ach die paar pk's missen de meeste toch niet!

Denk dat de meeste die veel pk's willen wel voor een turbo zijn gegaan.


Daar heb je gelijk in, de meeste vinden het idd meer dan genoeg.

en ik spreek uit ervaring,, zelf een turbo is niet genoeg :lol:
Groet Robert
Gebruikersavatar
Tanisha
Berichten: 337
Lid geworden op: 02 Sep 2019 22:43
Type auto: Subaru justy g3x
Locatie: Friesland

Re: LPG inbouwen

Berichtdoor Tanisha » 07 Sep 2019 10:43

Heb wel met een impreza gereden met 280 pk in drift configuratie was erg leuk maar kwam met snelheid absoluut niet in de buurt van mijn 9-5.

Het vermogen van de Impreza leek veel meer onderin te zitten de korte versnellingsbak hielp natuurlijk ook niet echt mee.
Subaru justy g3x 1.3 2006
Opel agila 1.2 2004
Saab 9-5 estate 2.3 2000
Saab 99 2.0 1984
Trabant 601 1972
Gebruikersavatar
aze2000
Berichten: 553
Lid geworden op: 18 Apr 2019 21:07
Type auto: Forester 2.0 xt

Re: LPG inbouwen

Berichtdoor aze2000 » 07 Sep 2019 15:48

Tanisha schreef:Heb wel met een impreza gereden met 280 pk in drift configuratie was erg leuk maar kwam met snelheid absoluut niet in de buurt van mijn 9-5.

Het vermogen van de Impreza leek veel meer onderin te zitten de korte versnellingsbak hielp natuurlijk ook niet echt mee.


ok dan heb je een mooi vergelijk te hebben idd.. maar snelheid vind ik zelf totaal niet interessant moet ik zeggen als hij zn 180 kan :okeee:

is je 9-5 dan minder snel in de drift dan die sub die je gereden hebt ? is dat de conclusie :geek:
Groet Robert
Gebruikersavatar
Tanisha
Berichten: 337
Lid geworden op: 02 Sep 2019 22:43
Type auto: Subaru justy g3x
Locatie: Friesland

Re: LPG inbouwen

Berichtdoor Tanisha » 07 Sep 2019 19:08

Sub was eerder weg bij de stoplichten daarna kwam ik er behoorlijk vlot langs mijn top lag ook een behoorlijk stuk hoger namelijk 305.
Conclusie was 2 totaal verschillende auto's de sub was zeker leuker voor het bochtenwerk ik heb zo'n beetje elke bocht driftend genomen.
Met mijn Saab kan je in Duitsland moeiteloos uren lang de 200 volhouden.
Subaru justy g3x 1.3 2006
Opel agila 1.2 2004
Saab 9-5 estate 2.3 2000
Saab 99 2.0 1984
Trabant 601 1972
Gebruikersavatar
aze2000
Berichten: 553
Lid geworden op: 18 Apr 2019 21:07
Type auto: Forester 2.0 xt

Re: LPG inbouwen

Berichtdoor aze2000 » 07 Sep 2019 21:28

Tanisha schreef:Sub was eerder weg bij de stoplichten daarna kwam ik er behoorlijk vlot langs mijn top lag ook een behoorlijk stuk hoger namelijk 305.
Conclusie was 2 totaal verschillende auto's de sub was zeker leuker voor het bochtenwerk ik heb zo'n beetje elke bocht driftend genomen.
Met mijn Saab kan je in Duitsland moeiteloos uren lang de 200 volhouden.


ok mooi vergelijk dus,, maar je saab is voorwiel aangedreven neem ik aan :?
en de saab zal betere stoelen hebben dan een sub
Groet Robert
Gebruikersavatar
Tanisha
Berichten: 337
Lid geworden op: 02 Sep 2019 22:43
Type auto: Subaru justy g3x
Locatie: Friesland

Re: LPG inbouwen

Berichtdoor Tanisha » 08 Sep 2019 07:59

Uiteraard is Saab voorwiel aandrijving.
Bij de tuning waren pk's niet interessant nm's wel ook wilde ik lange overbrenging in de versnellingsbak en heb daarom voor een versnellingsbak van een 3.0 diesel gekozen.
Dat maakt dat je toch relatief lage toeren draait bij hoge snelheden bij 200 zit je op ongeveer 3800 toeren en dat geeft een hoop rust in de auto.
Subaru justy g3x 1.3 2006
Opel agila 1.2 2004
Saab 9-5 estate 2.3 2000
Saab 99 2.0 1984
Trabant 601 1972
Gebruikersavatar
aze2000
Berichten: 553
Lid geworden op: 18 Apr 2019 21:07
Type auto: Forester 2.0 xt

Re: LPG inbouwen

Berichtdoor aze2000 » 08 Sep 2019 10:54

Tanisha schreef:Uiteraard is Saab voorwiel aandrijving.
Bij de tuning waren pk's niet interessant nm's wel ook wilde ik lange overbrenging in de versnellingsbak en heb daarom voor een versnellingsbak van een 3.0 diesel gekozen.
Dat maakt dat je toch relatief lage toeren draait bij hoge snelheden bij 200 zit je op ongeveer 3800 toeren en dat geeft een hoop rust in de auto.


o dat geloof ik graag ja ,, dat is idd wel erg rustig met die snelheid.

uiteraard zijn lage toeren zeker niet altijd goed maar dat hoef ik jou vast niet te vertellen.

maar paste die bak er zo op op je benz blok?
Groet Robert

Terug naar “Motoren”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 5 gasten