Pagina 6 van 7

Re: LPG inbouwen

Geplaatst: 08 nov 2020 23:02
door Vmax
Maar in principe is er niet veel gewijzigd. Het verbruik met de vorige set 16" was vrijwel gelijk met die van de 17". Het merk is niet veranderd, profiel is hetzelfde, is nog steeds Michelin CrossClimate. Heeft op alle 3 de sets gezeten. 1e set zijn zelfs dezelfde velgen, want die heb ik nu op nieuw laten coaten. Maat was hetzelfde (205/55/16), alleen de brandstofrating voor de banden is anders (Van C-B naar B-B). Als ik nu naar een geheel ander merk of type was gegaan, dan had ik meteen gezegd, begrijpelijk! Maar het zijn eigenlijk gewoon dezelfde banden, alleen met een iets andere rubbersamenstelling.

Nu snap ik wel, dat je dit zou kunnen merken, maar zoveel? Ik zeg niet, dat het onmogelijk is (Ze zullen heus niet voor niets van C naar B-rated zijn gegaan).

Re: LPG inbouwen

Geplaatst: 09 nov 2020 00:15
door aze2000
erichendri schreef:Heb zelfs wel over een meerverbruik van 10% meegemaakt.
Wij hadden een rijschoolhouder als klant.
Reed 20000 km per maand.
Reed constant 1:10, elke tank.
Na montage 4 andere banden 1:9.

Eric
Geloof ik gelijk Eric,

Probleem met banden is dat je daar ook veel werelden in hebt.. ik hoor ook mensen zeggen kijk eens wat een goede band ik rij er enorm veel km mee..
Tja ik denk dat een goede band slijt omdat het rubber niet knijter hard is..
voor banden makers is het altijd een compromis tussen goede water afvoer en slijtage en wegligging.
Vandaar ik niet geloof in een conbi band winter zomer

Re: LPG inbouwen

Geplaatst: 09 nov 2020 08:19
door Vmax
Misschien geloof jij er niet in, maar ik wel!
Ik rij op deze banden goed 60000km.
Ik heb nog nooit een betere regenband gehad, zelfs als de band bijna is afgesleten, is de performance in de regen nog steeds goed.
En ik kan over de wegligging ook niet klagen, terwijl ik toch niet bepaald zachtjes door een bocht ga... Ik heb al heel wat kilometers over de wegen, dwars door Europa gemaakt, maar ik ben nog nooit een betere band tegen gekomen.

Ja, deze band is een compromis, maar dat geldt vooral voor de winterse omstandigheden, waar hij niet echt zal uitblinken op besneeuwde ondergrond. Maar wel beter als de gemiddelde zomerband. In mijn ogen dus perfect voor dit kikkerlandje, waar je de sneeuwdagen op een hand kunt tellen. Michelin heeft met deze band een schot in de roos gedaan, en nieuwe standaarden gezet voor de All-season banden. Want het uitgangspunt voor deze band was niet een winterband, maar een zomerband, die ook geschikt zou zijn voor milde winterse omstandigheden. En laten we hier nu precies in dat klimaat leven?

Feit is wel, dat de gemiddelde winterband hier in Nederland slechter presteert in de winter, dan een all-season. De remweg met een winterband is verschrikkelijk, alleen daarvoor zou ik hier geen winterbanden monteren. Een winterband is gemaakt voor koude en besneeuwde omgevingen, niet voor dit milde klimaat. Op mijn werk laten de vertegenwoordigers om die reden voor de winter all-seasons monteren, en in de zomer gewone winterbanden. Maar sommigen blijven gewoon rondrijden op de all-seasons. Op echte winterbanden rijdt bijna niemand meer op onze zaak.

Ik zal het zien, hoeveel kilometers ik op deze set banden ga rijden, die dus duidelijk van een andere rubber samenstelling is. Als hij weer zo rond de 60K haalt, ben ik weer dik tevreden. En dan kijk ik wel weer, wat er dan te krijgen is. Dat zal dan over goed 3-4 jaar zijn.

Re: LPG inbouwen

Geplaatst: 09 nov 2020 08:28
door DucATIRadeon
Vmax schreef:Misschien geloof jij er niet in, maar ik wel!
Michelin heeft met deze band een schot in de roos gedaan, en nieuwe standaarden gezet voor de All-season banden.
ik ben geen aanhanger van Michelin, ook geen aandelen, maar ik heb ook de Cross Climate zitten onder de zowel de forester als de outback, precies voor diezelfde reden die schetste!

onder de forester al 5 jaar, onder de outback nu bijna 3 jaar; ja compromis: verbruik tov origineel Geolandar ecobanden is iets meer (van 7,8/100 naar 8,1/100 op 3bar rondom 225/55/17). maar veel beter in de regen en snellere rotondes/afritten/halvedraai etc. ongetwijfeld zijn ze ook beter op de Maasvlakte stranden!

Re: LPG inbouwen

Geplaatst: 09 nov 2020 09:39
door Vmax
Ik heb laatst over de Deense stranden gereden, zelfs in het mulle zand had ik niet echt een probleem... Natuurlijk, het is geen off-road band, maar zo slecht doet hij het nog niet!

En ik ben ook niet per sé een aanhanger van Michelin. Ik koop gewoon wat me goed lijkt. Of dat nou merk A of B is, dat interesseert me niet echt. Maar Michelin levert in deze wel, wat ik verlang van een band.

Re: LPG inbouwen

Geplaatst: 09 nov 2020 14:11
door DucATIRadeon
precies!

Re: LPG inbouwen

Geplaatst: 19 jul 2021 11:20
door Vmax
Vandaag mijn bougies vervangen, omdat de motor nogal stotterde. Ik had ze natuurlijk eerst kunnen controleren, maar ze zijn al 60000km oud(iridium), en het leek me beter om ze dan maar te vervangen. En dat bleek ook geen overbodige luxe.
De anodes waren behoorlijk weggesleten, dus een fatsoenlijke vonk was gewoon niet meer mogelijk. Ik heb er nu speciale LPG bougies in zitten van NGK, en dat maakt een wereld van verschil. Waar ik vanaf het begin nog een hapering had bij 4500 toeren, is dat nu compleet verdwenen. Dat is wel een verademing... Alleen kosten die bougies een godsvermogen...

Re: LPG inbouwen

Geplaatst: 19 jul 2021 12:39
door aze2000
Iridium en maar 60k mee gaan is wel erg kort.. blijkbaar toch door de betere verbranding eerder opgebrand.
De speciale lpg versie geloof ik niet zo zeer in. In mijn optiek is iridium al een van de beste.

Maar de praktijk zal het gaan bewijzen..

Maar goed wat is duur... het zijn er maar 4

Re: LPG inbouwen

Geplaatst: 19 jul 2021 12:43
door Vmax
Nou, ik vind €125 voor 4 bougies wel aan de prijs...En die LPG-bougies zijn trouwens ook van iridium, en goed voor 60000km.

Re: LPG inbouwen

Geplaatst: 19 jul 2021 13:43
door Mr.Q
Welk type LPG-bougies heb je er nu in?
En wat zat er in?

Greetz, Q

Re: LPG inbouwen

Geplaatst: 19 jul 2021 13:58
door Vmax
Ik had er NGK BKR6EIX-11 (3764) Iridium in zitten, en nu heb ik NGK LPG 1 Laserline (1496) LPG inzitten. Die had ik ongetwijfeld online ook veel goedkoper kunnen krijgen, maar ik had vandaag tijd en ik wilde af van het schokken. Nou, dan is het maar even wat duurder... De LPG bougies zijn trouwens een combi uit platina en iridium, wat ook wel de prijs zal verklaren.
Ik ben nu weer tevreden, want zo goed heeft de motor op LPG nog nooit gelopen!

Ik heb de anodes van de oude bougies nog eens bekeken. Daar was gewoon 0,5mm weggebrand! Overigens alleen aan de bijrijderskant, de andere kant zag er beter uit. Maar ook daar was wel degelijk slijtage te zien.

Re: LPG inbouwen

Geplaatst: 19 jul 2021 21:15
door erichendri
Bougies, ze beloven van alles.
Bij mazda 90000 km.
Maar bij 30000 vervangden wij ze gewoon.
Was al flink weggebrand en goedkoper als een bobine.
Zelf doe ik in mijn legacy (op lpg) elke 25000 km de standaard goedkope ngk bougies.
Zet ze wel op 0.8 mm.
Auto's op lpg hebben sneller last van overslaande vonken.

Eric

Re: LPG inbouwen

Geplaatst: 19 jul 2021 21:31
door Juliette
Ik lees dat wel meer op dit forum dat bougies anders worden afgesteld met lpg. Waar merk je aan dat dat nodig is? Sinds de kleppen zijn gesteld loopt mijn wagen weer heel fijn en houdt hij niet meer in. Alleen als ik gas los laat en hij dus op de motor af gaat remmen dan doet hij soms heel lichtjes stotteren. Gevoel of hij aan het zoeken is en tijdelijk uit balans raakt. Snelheid en versnelling maken niet uit en je ziet niets aan de toerenteller. Ik denk dat het in iets heel kleins zit en durf een garage nog niet op een zoektocht te zetten.

Re: LPG inbouwen

Geplaatst: 20 jul 2021 21:46
door erichendri
Is dat rond de 1200-1300 toeren soms en in elke versnelling?

Eric

Re: LPG inbouwen

Geplaatst: 20 jul 2021 23:39
door *thomas*
erichendri schreef:Bougies, ze beloven van alles.
Bij mazda 90000 km.
Maar bij 30000 vervangden wij ze gewoon.
Was al flink weggebrand en goedkoper als een bobine.
Zelf doe ik in mijn legacy (op lpg) elke 25000 km de standaard goedkope ngk bougies.
Zet ze wel op 0.8 mm.
Auto's op lpg hebben sneller last van overslaande vonken.

Eric
Bij de EP/THP motoren van peugeot hetzelfde verhaal. Beloven 60 000km, maar bij 30 000km vaak stuk. Kosten gelukkig maar 20€ per stuk.

Re: LPG inbouwen

Geplaatst: 21 jul 2021 16:26
door Juliette
erichendri schreef:Is dat rond de 1200-1300 toeren soms en in elke versnelling?

Eric
Toeren en versnelling maken niet uit. Doet het ook bij +2500 toeren.

Re: LPG inbouwen

Geplaatst: 21 jul 2021 17:31
door Propje
Wat een geld voor een paar bougies.
Worden er ook auto's standaard met Iridium geleverd?
Als het zo goed zou zijn zouden ze er overal standaard inzitten.

Mijn SG heeft iets van 95 pk na 285k.
Dat is nu niet echt wereldschokkend.
Zo extreem wordt dat blokje toch niet belast??

Ktm 690 met 650cc 1 cil perst er 67pk uit.
Standaard fabriek af met 1 iridium pit levensduur 40k.

Maar toch niet voor zo.n luie Forester?
Zal het echt helpen?


Ik hoor niemand roepen in de winter heeft mijn lpg auto meer vermogen.
Want koudere lucht dus past er meer in je vulling per arbeidsslag.
En lpg met propaan aangelengd ipv. ontbranding met butaan.
Dus meer rendement.

Ik denk ongeveer hetzelfde als je bij iemand z.n tank leegslurpt je haalt er de 95 benzine uit en vult hem af met 98 dat niemand het merkt.

Re: LPG inbouwen

Geplaatst: 21 jul 2021 18:39
door sufos
Propje schreef: Mijn SG heeft iets van 95 pk na 285k.

Heb je de auto op een testbank gehad of zoiets?

Re: LPG inbouwen

Geplaatst: 21 jul 2021 19:51
door Propje
Nee dikke duim gevoel.
Wat blijft erover van de 120pk of wat zit erin mijn Subaru?
na bijna 7x de wereld rond op LPG?
Die 120 paardjes vindt je niet meer.
maar 95 is misschien wat overdreven maar wat denken jullie?

Re: LPG inbouwen

Geplaatst: 21 jul 2021 21:22
door erichendri
Propje, koudere lucht heeft minimaal invloed.
Net als de winst op een vochtige dag.
En verhouding propaan en butaan varieerd al
gedurende het jaar.

Eric

Re: LPG inbouwen

Geplaatst: 22 jul 2021 00:39
door Propje
Minimaal geloof ik zeker.
Maar verschil is er.
Hoe komt anders je 2takt zo snel in ademnood op hoogte?
Vind het trouwens ook vies tegenvallen met de Forester boven de 2200 mtr.

Heb beetje zitten zoeken over vermogen vermindering.
Met hoge km standen maar dat lijkt nog wel mee te vallen.
Maar geeft Iridium nu wel of geen verbetering?
Daar ging het eigenlijk om.
Die investering van €125 voor 4 gloeikaarsjes mag toch wel een behoorlijke verbetering bieden.
En geeft het net zoveel positieve energie.
Als ingestraalde bougiekabels door jomanda of rasta rostelli?

Re: LPG inbouwen

Geplaatst: 22 jul 2021 21:29
door erichendri
Op 2000 meter is de kuchtdruk veel lager, daar moet je de ademnood in zoeken.
Monteer maar gewone bougies op 0.8 en vervang ze elke 20000-25000 km.

Eric

Re: LPG inbouwen

Geplaatst: 26 jul 2021 14:37
door Vmax
Ik heb die bougies ook elders online voor €70 gezien. Maar ik had er al iridium in zitten, en voor mijn wagen kon ik het verschil wel merken. Het loopt net wat soepeler, minder hikups. Daar heb ik bij de standaard bougies meer last van. Het is dus niet voor vermogen, maar soepelheid. En dat is het mij wel waard. Hoewel, doordat de motor nu weer een betere verbranding heeft, trekt de motor beter op. Wat dus verloren vermogen is, door slechtere verbranding. Nu zit de motor weer op specs.

Re: LPG inbouwen

Geplaatst: 16 apr 2022 15:45
door Vmax
Een tijdje niets meer aan de hand gehad, tot voor enkele weken. Het stotteren was weer terug en nu heviger dan ooit. Onder 2500 toeren was er gewoon niet mee te rijden. Uiteindelijk bleek de pingelsensor de boosdoener te zijn. Die is nu vervangen en nu rijdt alles weer probleemloos. Ook het lichte stottertje bij 4500 toeren is nu opeens weg, dus het lijkt me, dat die sensor al wat langer slecht was.

Re: LPG inbouwen

Geplaatst: 30 mei 2022 19:21
door Vmax
De wagen had toch nog wat meer onder de leden: De bobine gaf opeens de geest. Letterlijk en figuurlijk, want een grote scheur in de bobine... Gelukkig had ik nog een bobine liggen, nu rijdt de wagen weer als een zonnetje.
20220530_190107 (Groot).jpg

Re: LPG inbouwen

Geplaatst: 31 mei 2022 09:43
door boswachterfan
Gewoon ouderdom, denk je? Of een andere oorzaak?

Re: LPG inbouwen

Geplaatst: 05 jun 2022 23:06
door EvertCruise
hoe komt bobine verhaal in 'LPG inbouwen' ? ;)
ik ga dit even volgen om te weten wat 'verminderende bobine' voor signalen afgeeft (ik dacht tijdje terug ook aan slechte bobine omdat op lpg schudden van motor? erger was)

Re: LPG inbouwen

Geplaatst: 05 jun 2022 23:23
door erichendri
LPG kent een hogere einddruk met de compressieslag.
Klepspeling nog goed?
Lpg injectoren goed?

Eric

Re: LPG inbouwen

Geplaatst: 13 jun 2022 20:18
door Vmax
erichendri schreef: 05 jun 2022 23:23 LPG kent een hogere einddruk met de compressieslag.
Klepspeling nog goed?
Lpg injectoren goed?

Eric
Klepspeling moet ik nog een keer nameten, maar het haperen is op één enkele hapering rond 2200 toeren voorbij. Vorig jaar nog de kleppen gesteld. De motor rijdt nu wel lekker, veel meer trekkracht onderin. Dat was al een tijdje verdwenen.
De installatie is nu 2,5 jaar oud, dan zouden de injectoren nog niet slecht mogen zijn. Maar een keer laten checken kan nooit kwaad.

Re: LPG inbouwen

Geplaatst: 13 jun 2022 22:40
door erichendri
Er zit op je lpg 3 jaar garantie.
Op mijn vogels log wel tenminste.
Injectoren gaan amper stuk.
Ik moet wel jaarlijks het lpg filter laten vervangen.
Ze kijken dan gelijk naar software updates.
Heb ook het omschakelpunt op 30 graden laten zetten ipv 40 graden.

Eric