LPG inbouwen

Motoren, injectiesystemen etc.
Gebruikersavatar
Tanisha
Berichten: 337
Lid geworden op: 02 Sep 2019 22:43
Type auto: Subaru justy g3x
Locatie: Friesland

Re: LPG inbouwen

Berichtdoor Tanisha » 14 Jan 2020 11:04

Ja precies LPG is ook met tuning een verdomd mooie brandstof omdat het in verhouding pingelvast is maar vermogen draaien op lpg is een dure aangelegenheid.

Voor een vialle lpi installatie heb je dan de donkerbruine lpi injectoren nodig deze zijn zeldzaam.
Voor je LPG installatie kan je dan ook maar bij een hand vol bedrijven terecht in verband met de software om dit geheel te laten draaien.
Subaru justy g3x 1.3 2006
Opel agila 1.2 2004
Saab 9-5 estate 2.3 2000
Saab 99 2.0 1984
Trabant 601 1972
Gebruikersavatar
aze2000
Berichten: 553
Lid geworden op: 18 Apr 2019 21:07
Type auto: Forester 2.0 xt

Re: LPG inbouwen

Berichtdoor aze2000 » 14 Jan 2020 23:03

Tanisha schreef:Ja precies LPG is ook met tuning een verdomd mooie brandstof omdat het in verhouding pingelvast is maar vermogen draaien op lpg is een dure aangelegenheid.

Voor een vialle lpi installatie heb je dan de donkerbruine lpi injectoren nodig deze zijn zeldzaam.
Voor je LPG installatie kan je dan ook maar bij een hand vol bedrijven terecht in verband met de software om dit geheel te laten draaien.


Waarom zou het duur zijn dan?

En heb geïnformeerd en totaal geen probleem, een maatje heeft 280 pk en gewoon bij een lpg club in laten bouwen werkt super.
Ook de software is niks aan aangepast bij hem. Tenminste niet een speciaal aangepast iets.

Ik weet dat hier eerder over is geschreven, maar goed..

Zit nu op zn 15000 pj dus tja ga je dan op lpg... ben nog aan t kijken wat we gaan doen
Groet Robert
Gebruikersavatar
aze2000
Berichten: 553
Lid geworden op: 18 Apr 2019 21:07
Type auto: Forester 2.0 xt

Re: LPG inbouwen

Berichtdoor aze2000 » 14 Jan 2020 23:05

quikfit schreef:@aze2000; Zorg er eerst maar voor dat ie straks probleemloos op benzine loopt met je nieuwe pretpakket. ;)

Gr.Quikfit :mrgreen:


Gelukkig hoef ik nergens voor te zorgen :lol: de einddemper en de downpipe zitten er al onder en echt de downpipe zou ik zeker aanraden ook al blijft de rest oem.

Spoelt al beter op.. echt aanradertje

Had filmpjes gemaakt maar vreemd genoeg pakt hij m niet ivm type bestand ??
Groet Robert
Gebruikersavatar
Tanisha
Berichten: 337
Lid geworden op: 02 Sep 2019 22:43
Type auto: Subaru justy g3x
Locatie: Friesland

Re: LPG inbouwen

Berichtdoor Tanisha » 15 Jan 2020 00:09

Dat zelfde doet een intercooler met betere flow ook nog een keer.
Subaru justy g3x 1.3 2006
Opel agila 1.2 2004
Saab 9-5 estate 2.3 2000
Saab 99 2.0 1984
Trabant 601 1972
Gebruikersavatar
Tanisha
Berichten: 337
Lid geworden op: 02 Sep 2019 22:43
Type auto: Subaru justy g3x
Locatie: Friesland

Re: LPG inbouwen

Berichtdoor Tanisha » 15 Jan 2020 00:17

Hoog vermogen en dampgas injectie is geen probleem echter krijgen je kleppen met damgas injectie het meer te voortduren als met vialle lpi.

Maar misschien weet jij betere adresjes voor vialle lpi voor hogere vermogens?

Ik wil tzt een 16v turbo motor in mijn Saab 99 gaan inbouwen en als het ding de 40 jaar gepasseerd is komt daar ook weer vialle lpi in is en blijft geen dagelijkse auto maar moet wel weer een snel ding worden doel is 265pk.
Subaru justy g3x 1.3 2006
Opel agila 1.2 2004
Saab 9-5 estate 2.3 2000
Saab 99 2.0 1984
Trabant 601 1972
Gebruikersavatar
sufos
Berichten: 644
Lid geworden op: 16 Apr 2014 18:11
Type auto: Forester 2.0X, Saab 99, Saab 900t16s

Re: LPG inbouwen

Berichtdoor sufos » 15 Jan 2020 00:46

:D Dat lijkt mij ook wel wat
Gebruikersavatar
aze2000
Berichten: 553
Lid geworden op: 18 Apr 2019 21:07
Type auto: Forester 2.0 xt

Re: LPG inbouwen

Berichtdoor aze2000 » 16 Jan 2020 21:57

Tanisha schreef:Hoog vermogen en dampgas injectie is geen probleem echter krijgen je kleppen met damgas injectie het meer te voortduren als met vialle lpi.

Maar misschien weet jij betere adresjes voor vialle lpi voor hogere vermogens?

Ik wil tzt een 16v turbo motor in mijn Saab 99 gaan inbouwen en als het ding de 40 jaar gepasseerd is komt daar ook weer vialle lpi in is en blijft geen dagelijkse auto maar moet wel weer een snel ding worden doel is 265pk.



Ik zal eens even navragen welke club daar goed voor is, ik heb een maatje die bij de anwb werkt die heeft connectie daar in..

Dus als je haast hebt dan kan ik het eerder vragen.

En idd mijn streven is met redelijke bepetkte middelen ook zn 250pk das een mooi getal. begin is er nu de downpipe leeg is en 3"

Binnenkort ook eens kijken of ik een gaatje heb voor de uppipe ik denk alleen dat al met de oem turbo dat het al een heel andere motor is.

Als je kijk wat een relatief klein verschil merkbaar is met een lege downpipe :okeee: :okeee:
Groet Robert
Gebruikersavatar
Tanisha
Berichten: 337
Lid geworden op: 02 Sep 2019 22:43
Type auto: Subaru justy g3x
Locatie: Friesland

Re: LPG inbouwen

Berichtdoor Tanisha » 16 Jan 2020 23:33

Heb niet zoveel haast ding is over 4 jaar pas 40. :lol:
Subaru justy g3x 1.3 2006
Opel agila 1.2 2004
Saab 9-5 estate 2.3 2000
Saab 99 2.0 1984
Trabant 601 1972
Gebruikersavatar
Vmax
Berichten: 269
Lid geworden op: 28 Jan 2015 21:07
Type auto: Subaru Impreza Plus TS EJ201 2001
Locatie: Meijel

Re: LPG inbouwen (na 6 maanden)

Berichtdoor Vmax » 26 Feb 2020 21:19

Een half jaar LPG verder en 8862km kan ik nog steeds alleen maar tevreden zijn. Of ik nu op benzine was blijven rijden, of nu op LPG rijd, voor de afgelegde afstand zou het niets uitmaken.

Voor benzine zou ik ongeveer 897 liter benzine verstookt hebben. Daar staan nu 1190 liter LPG tegenover. Dat is dus een meerverbruik van 29%,of te wel effectief een verbruik van gemiddeld 1 op 7,65 (met de aantekening, dat dit tot voor vorige week nog op 7,8 lag, maar een stevige terugreis over de Duitse snelwegen met veel tegenwind zorgde voor een flink verbruik van 1 op 6...)

In de praktijk zou dat betekenen, dat ik in die 6 maanden bij een gemiddelde benzineprijs van €1,629 ( zelf bijgehouden) €1462 aan benzine had moeten betalen.
De rekening bij LPG ligt dan bij €629 aan brandstof en €25 per maand meer wegenbelasting. Maar omdat ik in het gunstige tijdvak viel, kreeg ik 3 maanden nog het oude tarief. Dus heb ik maar €75 meer betaald in 6 maanden...
De uiteindelijke besparing ligt dan dus op een kleine €760 voor een half jaar. Maar daar moet dan nog wel wat aan extra onderhoud af.

Dat vind ik een leuke besparing! Voor het komende half jaar zal ik wel minder kilometers rijden, dus ik zal zo net rond de €1400 besparing op 12 maanden uitkomen. Precies zoals ik het me al uitgerekend had. Dus ik ben eens benieuwd hoe de rekening in september zal uitvallen.
Met vriendelijke groet,

Patrick
Gebruikersavatar
sufos
Berichten: 644
Lid geworden op: 16 Apr 2014 18:11
Type auto: Forester 2.0X, Saab 99, Saab 900t16s

Re: LPG inbouwen

Berichtdoor sufos » 26 Feb 2020 21:54

Met 8862 kilometers heb je er vast ook nog wel een tankje benzine doorheen gejaagd, of niet?
Gebruikersavatar
Vmax
Berichten: 269
Lid geworden op: 28 Jan 2015 21:07
Type auto: Subaru Impreza Plus TS EJ201 2001
Locatie: Meijel

Re: LPG inbouwen

Berichtdoor Vmax » 26 Feb 2020 22:00

Ja, dat klopt, die zou ik bijna helemaal vergeten. Het zijn er, om precies te zijn, 105 liters á €1.629 = €171. De besparing ligt dus op €590 netto.

Bedankt, dat je me eraan herinnert! De rekening moet uiteindelijk wel kloppen...
Met vriendelijke groet,

Patrick
Gebruikersavatar
Vmax
Berichten: 269
Lid geworden op: 28 Jan 2015 21:07
Type auto: Subaru Impreza Plus TS EJ201 2001
Locatie: Meijel

Re: LPG inbouwen

Berichtdoor Vmax » 07 Sep 2020 23:50

Een jaar lang LPG rijden, mijn LPG-installatie zit er nu precies een jaar in. En is het me tegen gevallen? Absoluut niet! Ondanks dat ik wat minder kilometers ben gaan rijden (juist tegen de verwachting in), heb ik toch nog behoorlijk gespaard op mijn autokosten. 15000km verder en ik sta de hele tijd met plezier te tanken... Want in plaats dat ik ongeveer €60 mag gaan aftikken, zijn dat er nu nog maar zo tussen de €10-15. En dat scheelt dus behoorlijk. Eerlijkheidshalve moet ik er wel bij zeggen, dat er natuurlijk ook wel de nodige benzinetankjes doorheen zijn gegaan, maar ik hoef alleen maar om de 3 maanden benzine te tanken. Dat is wat anders dan iedere week :o !

En dan natuurlijk even over de kosten en baten. Met alles bij elkaar opgeteld heb ik me dit jaar een kleine €1300 bespaard. Dat vind ik toch wel een aanzienlijk bedrag, waarbij ik moet aantekenen, dat ik wel regelmatig in België tank, waar het gas aanzienlijk goedkoper is, dan in Nederland. Dat had nog verder op kunnen lopen, als ik meer kilometers zou hebben gereden. Het zou betekenen, dat ik wel iets langer doe, voordat de installatie terugbetaald is, maar dat ik nog binnen 2 jaar quitte speel. De installatie heeft me net geen €2400 gekost en ik heb er nauwelijks meer onderhoud aan gehad. Wel in het begin wat kleine probleempjes, maar die waren te wijten aan afstelling en onderhoud (kleppen stonden niet helemaal goed gesteld).

Maar nu rijdt mijn wagen gewoon lekker op gas. Je merkt het nauwelijks. Het verbruik ligt nu rond de 12 liter per 100km. De ene keer wat meer, de andere keer wat minder. Naar gelang hoe zwaar mijn rechtervoet is. Maar als je dan ziet wat een liter gas tegenover een liter benzine kost, dan geef ik nog wel eens met een glimlach wat meer gas... De enige beperking, die mijn installatie heeft, is de kleine actieradius door de "kleine" tank. Die is namelijk maar 350-360km. Op de Duitse snelwegen soms nog wat minder, maar dat ligt meer aan de snelheid :mrgreen: en mijn rechtervoet :roll: . Je moet dan het tanken wat beter plannen, maar dankzij wat apps is dat zeker wel te doen.

Ik kan het rijden op gas iedereen aanbevelen, mits je wagen daarvoor geschikt is.
Met vriendelijke groet,

Patrick
Gebruikersavatar
boswachterfan
Berichten: 1167
Lid geworden op: 19 Nov 2014 11:30
Type auto: Forester 2.0X 2002 (mod 2003)
Locatie: Dongen

Re: LPG inbouwen

Berichtdoor boswachterfan » 08 Sep 2020 10:42

En auto's op gas met motoren die dat goed pikken, halen vaak ook hele hoge km standen door de schone verbranding. Bij Klokje Rond al vaak gezien. Als je tevreden bent met de auto en hem lang houdt wordt het alleen maar aantrekkelijker.
Gebruikersavatar
Vmax
Berichten: 269
Lid geworden op: 28 Jan 2015 21:07
Type auto: Subaru Impreza Plus TS EJ201 2001
Locatie: Meijel

Re: LPG inbouwen

Berichtdoor Vmax » 08 Sep 2020 10:57

Ach, de wagen heeft hier en daar wel rammeltjes en kraakjes. Mag ook wel bij die leeftijd.

Maar hij rijdt goed, en ik stap nog steeds met een smile in. Ik heb wel 2 einddempers, eentje voor het mooi weer seizoen en een voor de koudere maanden. Hoewel het niet helemaal goed is voor de motor, laat ik die in de winter bij vorst eerst even warmdraaien. Dan is een stillere wagen op de inrit voor de buurt wel wat plezieriger. Alleen hoor je dan zelf zo weinig in de auto... Dus kan ik meestal niet wachten tot ik mijn luidere einddemper weer kan plaatsen... Verder helemaal perfect. Verder kan ik nog steeds genieten van mijn stuurwiel, een van de weinige Impreza's met een houten stuurwiel en airbag. En dan nog de leren stoelen uit een 2005 model. Het enige, waar ik nog niet zo tevreden mee ben, dat zijn de velgen. Ik heb nu 17" velgen, maar ga waarschijnlijk toch weer terug naar mijn veel lichtere 16" velgen, die ik nog wel even moet restaureren (verf bladdert af). Die bieden me net wat meer comfort bij een vrijwel gelijke wegligging. Maar die laat ik me nog een keer poedercoaten. Twijfel alleen nog even over de kleur. Maar dat is weer een onderwerp voor een ander topic...
Met vriendelijke groet,

Patrick

Terug naar “Motoren”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 7 gasten