Pagina 7 van 8

Re: LPG inbouwen

Geplaatst: 14 Okt 2019 20:57
door quikfit
Tanisha schreef:Een nokkenas met meer lift had had de pk's ook geleverd.


Een ''snelle nokkenas'' lift niet ''meer'' maar opent de klep eerder/sneller en word later/sneller gesloten,je kan kleppen niet zomaar verder opendrukken.
En voor snelle (race) motoren worden geen hydraulische klepstoters gebruikt.

Gr.Quikfit :mrgreen:

Re: LPG inbouwen

Geplaatst: 15 Okt 2019 00:34
door Tanisha
Bij sommige motoren bijvoorbeeld een Saab b205 of b235 kan je wel degelijk de kleppen verder open drukken.

Re: LPG inbouwen

Geplaatst: 15 Okt 2019 08:19
door quikfit
Tanisha schreef:Bij sommige motoren bijvoorbeeld een Saab b205 of b235 kan je wel degelijk de kleppen verder open drukken.


Technisch zal alles de afgelopen honderd jaar gerust al eens de revue gepasseerd zijn maar jij had het over een ''scherpe nokkenas''...het enige wat daar anders aan is,is dat de nokken onder een andere hoek staan ten opzichte van elkaar en dat ze een andere vorm(kunnen)hebben.Je kan kleppen van een bestaande configuratie niet zomaar verder indrukken!
En we zitten niet op een Saabforum. ;)

Gr.Quikfit :mrgreen:

Re: LPG inbouwen

Geplaatst: 15 Okt 2019 10:00
door Tanisha
quikfit schreef:
Tanisha schreef:Bij sommige motoren bijvoorbeeld een Saab b205 of b235 kan je wel degelijk de kleppen verder open drukken.


Technisch zal alles de afgelopen honderd jaar gerust al eens de revue gepasseerd zijn maar jij had het over een ''scherpe nokkenas''...het enige wat daar anders aan is,is dat de nokken onder een andere hoek staan ten opzichte van elkaar en dat ze een andere vorm(kunnen)hebben.Je kan kleppen van een bestaande configuratie niet zomaar verder indrukken!
En we zitten niet op een Saabforum. ;)

Gr.Quikfit :mrgreen:

Nee lees maar terug ik had het over een nokkenas met meer lift.
Degene die het hier over een scherpe nokkenas had was jij.

Re: LPG inbouwen

Geplaatst: 15 Okt 2019 10:04
door DucATIRadeon
je kan de klepveren net zo ver indrukken tot ze op slot staan dwz volledig samen geknepen.
bij de ene constructie kan het wel, de andere minder ver. tegenwoordig gebruiken ze conische klepveren in motorfietsen (zoals propje zijn KTM 690) dat heeft namelijk meerdere voordelen. verder indrukken en eigenfrequentie ligt veel hoger dus o.a. geen zwevende kleppen bij hogere toerental.

Re: LPG inbouwen

Geplaatst: 15 Okt 2019 10:09
door quikfit
Tanisha schreef:Nee lees maar terug ik had het over een nokkenas met meer lift.
Degene die het hier over een scherpe nokkenas had was jij.


Je hebt gelijk...dat was Vmax.

Gr.Quikfit :mrgreen:

Re: LPG inbouwen

Geplaatst: 15 Okt 2019 10:38
door quikfit
DucATIRadeon schreef:je kan de klepveren net zo ver indrukken tot ze op slot staan dwz volledig samen geknepen.
bij de ene constructie kan het wel, de andere minder ver. tegenwoordig gebruiken ze conische klepveren in motorfietsen (zoals propje zijn KTM 690) dat heeft namelijk meerdere voordelen. verder indrukken en eigenfrequentie ligt veel hoger dus o.a. geen zwevende kleppen bij hogere toerental.


Zoal geschreven in een paar reacties terug...''Technisch zal alles gerust al eens de revue gepasseerd zijn''...er word van alles bijgehaald wat niet relevant is wat betreft Subaru-techniek en dit topic...maar dat is mijn persoonlijke mening. ;)

Gr.Quikfit :mrgreen:

Re: LPG inbouwen

Geplaatst: 16 Dec 2019 21:20
door Vmax
Kleine update op bijna 4 maanden LPG rijden. Bevalt me nog steeds prima. Qua prestaties vrijwel niets te merken, alleen een kleine hapering bij 4500 toeren, die ze er niet uit krijgen. Maakt ook niet zo veel uit, zo hoog draai ik de motor ook weer niet zo vaak. Qua verbruik, dat is licht meer dan verwacht, maar door een cadeautje van de staat (3 maanden LPG rijden tegen de belasting van benzine), valt het me toch nog erg mee. En al bij al dus al meer dan €500 aan brandstofkosten bespaart!

Het cadeautje van de staat (LPG-rijden tegen belasting van benzine) komt door de tijdvakken, die de belasting kent. Ik heb dus mijn installatie laten inbouwen aan het begin van het tijdvak. En pas na het tijdvak (3 maanden) wordt de nieuwe belasting berekend. Meevaller dus, en voor wie ook LPG overweegt zeker een reden om rekening mee te houden. Mij heeft het gewoon €75 extra voordeel opgeleverd. Ik heb het extra nog eens nagevraagd...

Het verbruik op LPG ligt nu op 1:7,7, wat ruim 32% meerverbruik is t.o.v. benzine. Ik had natuurlijk op een wat beter verbruik gehoopt, maar het is wat het is. Maar je hoort me alsnog niet klagen. Zelfs met dat verbruik haal ik mijn installatie er snel uit.
Ik heb in bijna 4 maanden tijd 5500km gereden, en daarmee totaal bijna €600 bespaart (zie bonus van de staat :mrgreen: ). Daarbij moet wel opgemerkt worden, dat ik gebruik kan maken van de veel lagere prijs van LPG in België (Kost me daar nu 44 cent, tegen hier in Nederland 66 cent...). Ik kom iedere week daar vlak in de buurt en dan loont het zich om een stukje om te rijden... Bij de Nederlandse prijzen had het er heel anders uitgezien. maar zelfs dan was het de moeite waard geweest. Dan was ik op een totale besparing van €525 uit gekomen. Nog niet slecht voor 4 maanden LPG! De theoretische terugverdientijd van de installatie ligt nu bij 19 maanden, en die kan nog korter worden als de benzineprijzen nog meer stijgen.

En voor wat het waard is: Mijn wagen staat nu als een Euro3-wagen genoteerd, ipv. Euro1. Dat kan weer handig zijn als je een of andere stad binnen wilt rijden (milieuzones). Niet dat ik die nodig heb, maar wel handig om te weten...

Ik zal jullie nog verder op de hoogte houden.

Re: LPG inbouwen

Geplaatst: 17 Dec 2019 12:04
door erichendri
Hoe minder het verschil tussen benzine en lpg des te slechter voor je motor.
Lees hetere verbranding waardoor kleppen eerder inslaan.
Tevens is er minder vermogen verschil.

Eric

Re: LPG inbouwen

Geplaatst: 19 Dec 2019 15:23
door aze2000
Goede te lezen dat je er positief ov er bent.

En met een verbruik van 1:7,7 dikke lol dat vind ik zelf heeeeeel erg netje.

En qua vermogens verlies, dat heb je zo i zo met vialle niet, en met damp vorm is dat ook minimaal tegenwoordig.

Hou ons idd maar op de hoogte van je komende ervarigen .

Robert

Re: LPG inbouwen

Geplaatst: 20 Dec 2019 01:46
door erichendri
Hoe minder het verschil tussen benzine en lpg des te slechter voor je motor.


Ik bedoel groter.

Vermogenverlies is al zo lang te verwaarlozen mits goed afgesteld.

Eric

Re: LPG inbouwen

Geplaatst: 12 Jan 2020 12:47
door aze2000
Patric,

Hoe is het met de lpg? nog alles naar wens.

ik overweeg ook lpg en zit ook even te kijken hoeveel liter tank ik er in kwijt kan,, zal ook zn n 60 liter zijn?

Re: LPG inbouwen

Geplaatst: 12 Jan 2020 15:51
door Vmax
Alles naar wens. Ik bespaar nog steeds zo tussen de €25,- en €40 per week aan brandstofkosten (soms meer, soms minder, afhankelijk van de kilometers). Ik heb nu 6600km gereden sinds de inbouw, en sta nog steeds met een big smile bij de pomp. Vandaag nog getankt, moest €25,- afrekenen voor 36 liter gas... Je merkt er voor de rest helemaal niets van. Alleen met tanken, dat ik een vulnippel even moet monteren, die ik dan standaard in mijn kofferbak heb liggen. Eens in de drie maanden nog eens benzine tanken, en dat is het. En in mijn geval ging in van een Euro1 motor naar een Euro3 motor, kan handig zijn met milieuzones...

Verder leer je wel beter je route en rustpunten te plannen, als je eens wat verder weg moet. De actieradius van de tank is immers niet zo heel erg groot, dus zo om de 300km is het raadzaam om te tanken. En aangezien er overal (ook in het buitenland) grote verschillen zijn met de brandstofprijzen, en dus ook de LPG-prijzen, kan het zich lonen om soms een tankstation eerder of later te stoppen. Ik gebruik daar een app voor, voor Nederland gebruik ik de app van Directlease, daar kun je van veel plaatsen de actuele brandstofprijzen bekijken. Maar die werkt alleen in Nederland. Voor de rest gebruik ik dan de app van MyLPG.eu, die bestrijkt geheel Europa, en geeft vrij nauwkeurig weer waar je tankstations kunt vinden, maar ook in veel gevallen de brandstofprijzen (niet altijd).

En ik geloof, dat je bij een Fozzy zelfs een nog grotere tank kunt leggen in de reservebandruimte (dan bij een Impreza), omdat de banden van een Forester wat groter zijn. Ik meende, dat daar een 69 of 72 liter tank in paste. maar dat moet je maar bij je LPG-boer navragen. Ik heb er een tank van 62 liter in zitten, daar past met 80% vulling zo'n 49 liter in. Maar omdat Vialle zijn pomp beschermt, zal de installatie uitschakelen bij ongeveer 75% leeg. Dus een 70 liter tank zal je een actieradius zo rond de 420km zijn. Voor mij ligt die bij rond de 360km. Dat is net genoeg voor mij, daar kom ik een week mee uit, soms ook net niet.
Mocht je het verbruik willen volgen, ik houd een registratie bij op autoweek: https://www.autoweek.nl/verbruik/15172/ ... -awd-2001/
En ik ben niet bepaald een lichtvoetige rijder, dus met een verbruik van 1:7,7 gemiddeld op LPG mag ik echt niet klagen. Reken daarbij, dat ik ook altijd wat meer toeren rijd ivm met de 1.6 versnellingsbak, dan is dat zeker niet slecht.

Re: LPG inbouwen

Geplaatst: 12 Jan 2020 22:52
door erichendri
Hier gewoon 55 ltr in een 55 ltr tank na een aanpassing.
Komen er ruim 400 km ver mee.
App gebruik ik ook in NL, bij dagje uit ff kijken wat het daar kost.
Kan al gauw 5€ schelen.

Eric

Re: LPG inbouwen

Geplaatst: 12 Jan 2020 23:25
door Vmax
Dat zou een 100% vulling zijn, Eric. Is dat niet gevaarlijk? En ik weet ook wel, zo'n tank kan best wel wat meer hebben, maar dat riskeer ik toch niet.

Dat Vialle bij 75% de pomp uitschakelt heeft ermee te maken, dat ze niet willen, dat de pomp droogloopt. Dat zou schade aan de pomp opleveren. Nou ja, maakt voor mij ook niets uit, ik kom precies ver genoeg met een tank.

Re: LPG inbouwen

Geplaatst: 13 Jan 2020 18:08
door Tanisha
Dat kan je prima uitschakelen de 80% vulbeveiliging kan je er bij vialle nooit af halen.

Re: LPG inbouwen

Geplaatst: 13 Jan 2020 22:49
door aze2000
Vmax schreef:Dat zou een 100% vulling zijn, Eric. Is dat niet gevaarlijk? En ik weet ook wel, zo'n tank kan best wel wat meer hebben, maar dat riskeer ik toch niet.

Dat Vialle bij 75% de pomp uitschakelt heeft ermee te maken, dat ze niet willen, dat de pomp droogloopt. Dat zou schade aan de pomp opleveren. Nou ja, maakt voor mij ook niets uit, ik kom precies ver genoeg met een tank.



Moet je ook niet willen,

Goed te horen dat het bevalt,,

Ik overweeg ook vialle heb me nog even ingelezen in evt de gevolgen van de wel bekende verbrande kleppen.

Sprak een revisie club die vertelde dat het niet echt geschikt is ... tja

Kop los geleverd kost 490 ex per kop dus zn 1000€ als ze je los lever.

Andere garage gesproken die had een klant met een forester xt die had met 255k de kleppen verbrand .

Heeft iemand nog uit de praktijk ervaring? En welke regelmaat de kleppen stellen ?

Re: LPG inbouwen

Geplaatst: 13 Jan 2020 23:08
door erichendri
https://www.lpggids.com/lpg-veiligheid/

Er zijn er heel veel die het al heel lang doen lees ik op diverse fora.

Ik doe het in de zomer vaak tijdens lange ritten.
Nog nooit afblaas problemen gehad.
In de winter eigenlijk altijd.
En met 1:8 ben ik zo een paar liter kwijt.

Kleppen stellen 125 pk motor en 2.5 motor elke 35-40 duizend km.
De 2.0R (158pk) motor elke 80-90 duizend km.

Eric

Re: LPG inbouwen

Geplaatst: 13 Jan 2020 23:51
door aze2000
erichendri schreef:https://www.lpggids.com/lpg-veiligheid/

Er zijn er heel veel die het al heel lang doen lees ik op diverse fora.

Ik doe het in de zomer vaak tijdens lange ritten.
Nog nooit afblaas problemen gehad.
In de winter eigenlijk altijd.
En met 1:8 ben ik zo een paar liter kwijt.

Kleppen stellen 125 pk motor en 2.5 motor elke 35-40 duizend km.
De 2.0R (158pk) motor elke 80-90 duizend km.

Eric



en mijn 2.0 xt motor,, wat zou die doen ,, en kleppen stellen

Ps Klepsmeer systeem als iemand dat heeft ,, er uit slopen en weg gooien.. bij deze ben ik tegen deze onzin en kan het zeker kwaat dat je het gebruikt.

Re: LPG inbouwen

Geplaatst: 14 Jan 2020 08:53
door quikfit
@aze2000; Zorg er eerst maar voor dat ie straks probleemloos op benzine loopt met je nieuwe pretpakket. ;)

Gr.Quikfit :mrgreen: