LPG inbouwen

Motoren, injectiesystemen etc.
DucATIRadeon
Berichten: 456
Lid geworden op: 18 Jan 2015 14:53
Type auto: forester SH FB20 MY11 en outback lineartronic eyesight FB25CVT MY15 CVT
Locatie: Huis ter Heide, Drenthe

Re: LPG inbouwen

Berichtdoor DucATIRadeon » 13 Okt 2019 12:57

daar is ook heel veel info over te vinden: welke motoren (SOHC/DOHC EJ/FB/EEZ/ETC...) wel en niet de kleppen gesteld kunnen worden met ingebouwde motor.
Gebruikersavatar
Tanisha
Berichten: 315
Lid geworden op: 02 Sep 2019 22:43
Type auto: Subaru justy g3x
Locatie: Friesland

Re: LPG inbouwen

Berichtdoor Tanisha » 13 Okt 2019 13:04

Wat dat betreft zijn hydraulische klepstoters fijner die stellen zelf.
Subaru justy g3x 1.3 2006
Opel agila 1.2 2004
Saab 9-5 estate 2.3 2000
Saab 99 2.0 1984
Trabant 601 1972
Gebruikersavatar
Raph
Berichten: 290
Lid geworden op: 14 Dec 2018 00:24
Type auto: Subaru Legacy Touring Wagon 3.0R Mk IV [MY2007, 1-2019]

Re: LPG inbouwen

Berichtdoor Raph » 13 Okt 2019 13:55

DucATIRadeon schreef:daar is ook heel veel info over te vinden: welke motoren (SOHC/DOHC EJ/FB/EEZ/ETC...) wel en niet de kleppen gesteld kunnen worden met ingebouwde motor.
"Daar" = waar?
__________________

AWD: All We'll Drive


__________________
Gebruikersavatar
Vmax
Berichten: 235
Lid geworden op: 28 Jan 2015 21:07
Type auto: Subaru Impreza Plus TS EJ201 2001
Locatie: Meijel

Re: LPG inbouwen

Berichtdoor Vmax » 13 Okt 2019 15:54

Tanisha schreef:Wat dat betreft zijn hydraulische klepstoters fijner die stellen zelf.

Maar die raken weer verontreinigd en werken dan weer minder goed.

Voor ieder systeem is wat voor te zeggen. Het heeft allemaal zowel voor- als nadelen. Er zal toch wel een reden zijn, dat Subaru besloten heeft van hydraulische stoters naar vaste stoters te switchen.
Met vriendelijke groet,

Patrick
Gebruikersavatar
quikfit
Berichten: 3449
Lid geworden op: 11 Jul 2012 13:51
Type auto: Forester 2006 EJ204 158pk AT-Forester Turbo 2005 EJ205 177pk AT-Nissan Pixo 2010 1.0 68pk
Locatie: Noorwegen

Re: LPG inbouwen

Berichtdoor quikfit » 13 Okt 2019 16:07

aze2000 schreef:Ok dank voor je info, maar goed als je dat moet laten doen wat de meeste moeten laten doen hangt daar een prijs aan van? 3 a 400€ schat ik in.. en dan dan zn minimaal 1x per jaar


Welnee...is 1,5 uur werk.

Gr.Quikfit :mrgreen:
Gebruikersavatar
Vmax
Berichten: 235
Lid geworden op: 28 Jan 2015 21:07
Type auto: Subaru Impreza Plus TS EJ201 2001
Locatie: Meijel

Re: LPG inbouwen

Berichtdoor Vmax » 13 Okt 2019 17:04

Als je het laat doen door een garage, ongeveer €150-250 incl alles. Wellicht nog een kleine beurt erbij ook nog... (afhankelijk van je garage).

Het omslagpunt voor mijn wagen ligt bij 9000km. Vanaf dat moment is het saldo positief voor mijn saldo. Naar mate ik meer kilometers rijd, loopt de besparing op(dus geen winst, autorijden kost geld. Besparen is minder geld uitgeven :roll: ).

Mijn besparing is op dit moment in 5 weken tijd al €110, dus dat tikt al lekker aan. En dat is inclusief extra wegenbelasting en extra onderhoud.

En ter informatie, mijn verbruik op LPG was deze week 1:7,5
Eens kijken wat het verbruik volgende week zegt, want de voorgaande weken lag die nog op 1:8,4. Maar dat was nog met de oude instellingen.
Met vriendelijke groet,

Patrick
Gebruikersavatar
Tanisha
Berichten: 315
Lid geworden op: 02 Sep 2019 22:43
Type auto: Subaru justy g3x
Locatie: Friesland

Re: LPG inbouwen

Berichtdoor Tanisha » 13 Okt 2019 17:28

Vmax schreef:
Tanisha schreef:Wat dat betreft zijn hydraulische klepstoters fijner die stellen zelf.

Maar die raken weer verontreinigd en werken dan weer minder goed.

Voor ieder systeem is wat voor te zeggen. Het heeft allemaal zowel voor- als nadelen. Er zal toch wel een reden zijn, dat Subaru besloten heeft van hydraulische stoters naar vaste stoters te switchen.


Stelplaatjes loopt stiller dat hydraulische klepstoters.
Je hebt deels gelijk bij sommige motoren kunnen de hydraulische klepstoters idd verontreinigd raken waardoor de benzine motor als een oud dieseltje gaat klinken.
Subaru justy g3x 1.3 2006
Opel agila 1.2 2004
Saab 9-5 estate 2.3 2000
Saab 99 2.0 1984
Trabant 601 1972
Gebruikersavatar
Vmax
Berichten: 235
Lid geworden op: 28 Jan 2015 21:07
Type auto: Subaru Impreza Plus TS EJ201 2001
Locatie: Meijel

Re: LPG inbouwen

Berichtdoor Vmax » 13 Okt 2019 18:05

Jarenlang Opel gereden, waar dit regelmatig voorkwam. Je kan ze reinigen, maar het duurt niet lang voordat de klepstoters dan weer gaan tikken. En uiteindelijk kan het erin resulteren, dat je klepzittingen beschadigd raken, en/of je minder vermogen krijgt.
Met vriendelijke groet,

Patrick
Gebruikersavatar
Tanisha
Berichten: 315
Lid geworden op: 02 Sep 2019 22:43
Type auto: Subaru justy g3x
Locatie: Friesland

Re: LPG inbouwen

Berichtdoor Tanisha » 13 Okt 2019 18:49

Ja onze agila zijn er ook 2 hoorbaar kan geen kwaad klinkt alleen voor geen meter.
Bij de Saabs eigenlijk nog nooit eentje hoeven te vervangen en zijn ook niet hoorbaar.
Subaru justy g3x 1.3 2006
Opel agila 1.2 2004
Saab 9-5 estate 2.3 2000
Saab 99 2.0 1984
Trabant 601 1972
Gebruikersavatar
Tanisha
Berichten: 315
Lid geworden op: 02 Sep 2019 22:43
Type auto: Subaru justy g3x
Locatie: Friesland

Re: LPG inbouwen

Berichtdoor Tanisha » 13 Okt 2019 18:54

Dat gezegd hebbende is de justy g3x wel de stilste auto die ik tot nu toe gehad heb en die heeft geen hydraulische klepstoters. ;)
Subaru justy g3x 1.3 2006
Opel agila 1.2 2004
Saab 9-5 estate 2.3 2000
Saab 99 2.0 1984
Trabant 601 1972
DucATIRadeon
Berichten: 456
Lid geworden op: 18 Jan 2015 14:53
Type auto: forester SH FB20 MY11 en outback lineartronic eyesight FB25CVT MY15 CVT
Locatie: Huis ter Heide, Drenthe

Re: LPG inbouwen

Berichtdoor DucATIRadeon » 13 Okt 2019 20:14

Raph schreef:
DucATIRadeon schreef:daar is ook heel veel info over te vinden: welke motoren (SOHC/DOHC EJ/FB/EEZ/ETC...) wel en niet de kleppen gesteld kunnen worden met ingebouwde motor.
"Daar" = waar?

waar = hier op dit forum.
gebruik zoek functie :okeee:
Gebruikersavatar
erichendri
Berichten: 4552
Lid geworden op: 14 Nov 2010 22:02
Type auto: Subaru legacy station 2.0 4WD H5 met H/L
Locatie: Utrechtse Heuvelrug.

Re: LPG inbouwen

Berichtdoor erichendri » 13 Okt 2019 21:13

Hydraulsche stoter hebben meer weerstand is meer verbruik.
Zijn zwaarder dan een klepstotertje.
Gevoelig voor achterstallig onderhoud en olie.
30-35k stellen is mijn ervaring, meestal 0.1 mm strakker.
Hangt natuurlijk wel af van hoe je rijdt, denk aan draaiuren bv.

Eric
Gebruikersavatar
Tanisha
Berichten: 315
Lid geworden op: 02 Sep 2019 22:43
Type auto: Subaru justy g3x
Locatie: Friesland

Re: LPG inbouwen

Berichtdoor Tanisha » 13 Okt 2019 22:47

erichendri schreef:Hydraulsche stoter hebben meer weerstand is meer verbruik.
Zijn zwaarder dan een klepstotertje.
Gevoelig voor achterstallig onderhoud en olie.
30-35k stellen is mijn ervaring, meestal 0.1 mm strakker.
Hangt natuurlijk wel af van hoe je rijdt, denk aan draaiuren bv.

Eric

Dat mag je toch even gaan uitleggen waarom dat zwaarder zou zijn?
Subaru justy g3x 1.3 2006
Opel agila 1.2 2004
Saab 9-5 estate 2.3 2000
Saab 99 2.0 1984
Trabant 601 1972
Gebruikersavatar
erichendri
Berichten: 4552
Lid geworden op: 14 Nov 2010 22:02
Type auto: Subaru legacy station 2.0 4WD H5 met H/L
Locatie: Utrechtse Heuvelrug.

Re: LPG inbouwen

Berichtdoor erichendri » 14 Okt 2019 14:32

Ligt aan het type stoter.
Denk er maar eens over na. :-)

Eric
Gebruikersavatar
Tanisha
Berichten: 315
Lid geworden op: 02 Sep 2019 22:43
Type auto: Subaru justy g3x
Locatie: Friesland

Re: LPG inbouwen

Berichtdoor Tanisha » 14 Okt 2019 16:21

erichendri schreef:Ligt aan het type stoter.
Denk er maar eens over na. :-)

Eric

Een klep heeft een veerspaning of je daar nu hydraulische Stoter tussen zet maakt in principe niks uit.
Subaru justy g3x 1.3 2006
Opel agila 1.2 2004
Saab 9-5 estate 2.3 2000
Saab 99 2.0 1984
Trabant 601 1972
Gebruikersavatar
quikfit
Berichten: 3449
Lid geworden op: 11 Jul 2012 13:51
Type auto: Forester 2006 EJ204 158pk AT-Forester Turbo 2005 EJ205 177pk AT-Nissan Pixo 2010 1.0 68pk
Locatie: Noorwegen

Re: LPG inbouwen

Berichtdoor quikfit » 14 Okt 2019 18:06

Tanisha schreef:Een klep heeft een veerspaning of je daar nu hydraulische Stoter tussen zet maakt in principe niks uit.


Toch scheelt het vermogen...als je acht hydraulische klepstoters vervangt voor gewone scheelt dat ongeveer 5-7pk.
Vroeger bij de Opel (B-Ascona en Manta generatie) vervingen we de hydraulische klepstoters van een 2.0l motor voor die van de 1.6l motor(deze waren niet hydraulisch).
Rollenbank wees dat uit,ik had verschillende collega's met ''laagvliegers'' die daar regelmatig gebruik van maakte...makkelijker was er geen vermogenswinst te boeken.
Geloof het of niet... ;)


Gr.Quikfit :mrgreen:
Gebruikersavatar
Vmax
Berichten: 235
Lid geworden op: 28 Jan 2015 21:07
Type auto: Subaru Impreza Plus TS EJ201 2001
Locatie: Meijel

Re: LPG inbouwen

Berichtdoor Vmax » 14 Okt 2019 20:02

Daarbij is een hydraulische stoter "trager" en heeft ook een toerentallimiet, tot welke de stoters nog naar behoren kunnen werken. Bij de Opel-motoren waren ze tot 7300 toeren nog goed, wilde je daarboven, dan waren vaste stoters noodzakelijk.
Dat tragere komt, omdat de hydraulische stoter moet worden opgepompt met de olie uit het blok. Daarom tikken oudere stoters ook altijd, totdat de olie warm genoeg is. Dat wil dus ook zeggen, dat de prestatie van een hydraulische klepstoter niet per definitie constant is. Dat kun je van een vaste stoter wel zeggen. Of de motor nu koud of warm is, de stoter levert altijd hetzelfde. Dat je de vaste stoter om de X-aantal kilometers moet controleren en desnoods moet afstellen, heeft niets met de prestatie van de klepstoter.

Het voordeel van hydraulische stoters is, dat ze relatief onderhoudsvrij zijn, en dat een motor er rustiger en stiller door loopt. Maar ze zijn zeker niet het beste voor een motor. Een defecte hydraulische stoter kan meer schade aanrichten, dan een vaste stoter, die te strak of te los staat.
Met vriendelijke groet,

Patrick
Gebruikersavatar
Tanisha
Berichten: 315
Lid geworden op: 02 Sep 2019 22:43
Type auto: Subaru justy g3x
Locatie: Friesland

Re: LPG inbouwen

Berichtdoor Tanisha » 14 Okt 2019 20:31

Ja een vaste stoter zal de klep iets verder openen daardoor kan de motor meer lucht pakken.
Een nokkenas met meer lift had had de pk's ook geleverd.
Subaru justy g3x 1.3 2006
Opel agila 1.2 2004
Saab 9-5 estate 2.3 2000
Saab 99 2.0 1984
Trabant 601 1972
Gebruikersavatar
Vmax
Berichten: 235
Lid geworden op: 28 Jan 2015 21:07
Type auto: Subaru Impreza Plus TS EJ201 2001
Locatie: Meijel

Re: LPG inbouwen

Berichtdoor Vmax » 14 Okt 2019 20:37

Maar dan zit je met hydraulische stoters ook aan een limiet. Een scherpe nokkenas met meer lift heeft meestal ook vaste stoters nodig...
Met vriendelijke groet,

Patrick
Gebruikersavatar
erichendri
Berichten: 4552
Lid geworden op: 14 Nov 2010 22:02
Type auto: Subaru legacy station 2.0 4WD H5 met H/L
Locatie: Utrechtse Heuvelrug.

Re: LPG inbouwen

Berichtdoor erichendri » 14 Okt 2019 20:55

Waarom denk je dat ze tuimelaars met rolletjes toepassen.
Zie je ook regelmatig, is minder weerstand dus zuiniger.

Eric

Terug naar “Motoren”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast