LPG inbouwen

Motoren, injectiesystemen etc.
Gebruikersavatar
aze2000
Berichten: 684
Lid geworden op: 18 apr 2019 21:07

Re: LPG inbouwen

Bericht door aze2000 »

Tanisha schreef:Heb wel met een impreza gereden met 280 pk in drift configuratie was erg leuk maar kwam met snelheid absoluut niet in de buurt van mijn 9-5.

Het vermogen van de Impreza leek veel meer onderin te zitten de korte versnellingsbak hielp natuurlijk ook niet echt mee.
ok dan heb je een mooi vergelijk te hebben idd.. maar snelheid vind ik zelf totaal niet interessant moet ik zeggen als hij zn 180 kan :okeee:

is je 9-5 dan minder snel in de drift dan die sub die je gereden hebt ? is dat de conclusie :geek:
Groet Robert
Gebruikersavatar
Tanisha
Berichten: 362
Lid geworden op: 02 sep 2019 22:43

Re: LPG inbouwen

Bericht door Tanisha »

Sub was eerder weg bij de stoplichten daarna kwam ik er behoorlijk vlot langs mijn top lag ook een behoorlijk stuk hoger namelijk 305.
Conclusie was 2 totaal verschillende auto's de sub was zeker leuker voor het bochtenwerk ik heb zo'n beetje elke bocht driftend genomen.
Met mijn Saab kan je in Duitsland moeiteloos uren lang de 200 volhouden.
Subaru justy g3x 1.3 2006
Suzuki wagon R+ 1.3 2006
Saab 9-5 estate 2.3 2000
Saab 99 2.0 1984
Trabant 601 1972
Gebruikersavatar
aze2000
Berichten: 684
Lid geworden op: 18 apr 2019 21:07

Re: LPG inbouwen

Bericht door aze2000 »

Tanisha schreef:Sub was eerder weg bij de stoplichten daarna kwam ik er behoorlijk vlot langs mijn top lag ook een behoorlijk stuk hoger namelijk 305.
Conclusie was 2 totaal verschillende auto's de sub was zeker leuker voor het bochtenwerk ik heb zo'n beetje elke bocht driftend genomen.
Met mijn Saab kan je in Duitsland moeiteloos uren lang de 200 volhouden.
ok mooi vergelijk dus,, maar je saab is voorwiel aangedreven neem ik aan :?
en de saab zal betere stoelen hebben dan een sub
Groet Robert
Gebruikersavatar
Tanisha
Berichten: 362
Lid geworden op: 02 sep 2019 22:43

Re: LPG inbouwen

Bericht door Tanisha »

Uiteraard is Saab voorwiel aandrijving.
Bij de tuning waren pk's niet interessant nm's wel ook wilde ik lange overbrenging in de versnellingsbak en heb daarom voor een versnellingsbak van een 3.0 diesel gekozen.
Dat maakt dat je toch relatief lage toeren draait bij hoge snelheden bij 200 zit je op ongeveer 3800 toeren en dat geeft een hoop rust in de auto.
Subaru justy g3x 1.3 2006
Suzuki wagon R+ 1.3 2006
Saab 9-5 estate 2.3 2000
Saab 99 2.0 1984
Trabant 601 1972
Gebruikersavatar
aze2000
Berichten: 684
Lid geworden op: 18 apr 2019 21:07

Re: LPG inbouwen

Bericht door aze2000 »

Tanisha schreef:Uiteraard is Saab voorwiel aandrijving.
Bij de tuning waren pk's niet interessant nm's wel ook wilde ik lange overbrenging in de versnellingsbak en heb daarom voor een versnellingsbak van een 3.0 diesel gekozen.
Dat maakt dat je toch relatief lage toeren draait bij hoge snelheden bij 200 zit je op ongeveer 3800 toeren en dat geeft een hoop rust in de auto.
o dat geloof ik graag ja ,, dat is idd wel erg rustig met die snelheid.

uiteraard zijn lage toeren zeker niet altijd goed maar dat hoef ik jou vast niet te vertellen.

maar paste die bak er zo op op je benz blok?
Groet Robert
Gebruikersavatar
Tanisha
Berichten: 362
Lid geworden op: 02 sep 2019 22:43

Re: LPG inbouwen

Bericht door Tanisha »

Ja past 1 op 1 Saabs zijn net Lego alles past op elkaar.
De 2.3 is een lange slag motor die je het beste op koppel rijd als je zo'n blok te veel in de toeren jaagt kost het je vroeg of laat je drijfstang lagers.

Mijn motor is een mix van een onderblok van een b234 en een kop van een b235.
Subaru justy g3x 1.3 2006
Suzuki wagon R+ 1.3 2006
Saab 9-5 estate 2.3 2000
Saab 99 2.0 1984
Trabant 601 1972
Gebruikersavatar
aze2000
Berichten: 684
Lid geworden op: 18 apr 2019 21:07

Re: LPG inbouwen

Bericht door aze2000 »

Tanisha schreef:Ja past 1 op 1 Saabs zijn net Lego alles past op elkaar.
De 2.3 is een lange slag motor die je het beste op koppel rijd als je zo'n blok te veel in de toeren jaagt kost het je vroeg of laat je drijfstang lagers.

Mijn motor is een mix van een onderblok van een b234 en een kop van een b235.
ok duidelijk,,, maar klopt zeker ,, een lange slag motor moet je zeker niet op maga toeren draaien ,, heb in t verleden ook eens een 4x4 gereden met langeslagmotor,, koppel zit meer onder dan boven,,

dan is een diesel bak nog geen verkeerde keus,, pas er ook een automaat achter? of zijn die automaten om te huilen van Saab
Groet Robert
Gebruikersavatar
Tanisha
Berichten: 362
Lid geworden op: 02 sep 2019 22:43

Re: LPG inbouwen

Bericht door Tanisha »

Saab heeft aw bakken als automaat ze schijnen nauw verwant te zijn aan die van de Toyota Supra.
De 2.3 is geleverd met automaat maar vind de 2.0 en automaat meer bij elkaar passen.
De 2 liter heeft boring en slag precies gelijk die vinden toeren helemaal niet vervelend.
De automaat probeert de motoren boven de 3000 toeren te houden en daar gaat het koppel bij de 2.3 een beetje verloren terwijl de 2.0 juist helemaal los komt in dat toerenberijk.
Subaru justy g3x 1.3 2006
Suzuki wagon R+ 1.3 2006
Saab 9-5 estate 2.3 2000
Saab 99 2.0 1984
Trabant 601 1972
Gebruikersavatar
Vmax
Berichten: 288
Lid geworden op: 28 jan 2015 20:07

Re: LPG inbouwen

Bericht door Vmax »

De eerste 500km heb ik er alweer op zitten. Een verbruik van 7.9 heb ik gemeten. Dat was een beetje in de lijn van verwachting. Maar dat waren vooral snelwegkilometers, eens kijken hoe het verbruik is op de binnenwegen, die ik normaal rijd.
Met vriendelijke groet,

Patrick
Gebruikersavatar
erichendri
Berichten: 5614
Lid geworden op: 14 nov 2010 21:02

Re: LPG inbouwen

Bericht door erichendri »

Subaru is ook net lego.

Eric
Gebruikersavatar
Tanisha
Berichten: 362
Lid geworden op: 02 sep 2019 22:43

Re: LPG inbouwen

Bericht door Tanisha »

Haha daarom ben ik ook over gestapt
Subaru justy g3x 1.3 2006
Suzuki wagon R+ 1.3 2006
Saab 9-5 estate 2.3 2000
Saab 99 2.0 1984
Trabant 601 1972
Gebruikersavatar
Vmax
Berichten: 288
Lid geworden op: 28 jan 2015 20:07

Re: LPG inbouwen

Bericht door Vmax »

Vandaag bij de LPG-boer geweest. En dat heeft wel effect gehad, want de laatste tijd liep de motor vanaf 3300 toeren echt niet meer goed. Ze hebben er een halve dag aan spendeert en hebben ook een flink stuk proef gereden, en nu rijdt het zoals het hoort. Alleen krijgen ze dat hele kleine hikje bij 4400 toeren er niet uit. Maar dat is zo kort, dat je het nauwelijks merkt. Nu ben ik eens benieuwd of dat ook uitwerking op het verbruik heeft. Want het verbruik heeft zich, na de eerste weken, nogal verbeterd. Het begon met 1 op 7,9 en is nu net iets minder dan 1:8,5 (wat ik acceptabel vind gezien het verbruik van 1:10,2 op benzine).
Dus nu ben ik weer een blije gasstoker 8-)
Met vriendelijke groet,

Patrick
Gebruikersavatar
aze2000
Berichten: 684
Lid geworden op: 18 apr 2019 21:07

Re: LPG inbouwen

Bericht door aze2000 »

Vmax schreef:Vandaag bij de LPG-boer geweest. En dat heeft wel effect gehad, want de laatste tijd liep de motor vanaf 3300 toeren echt niet meer goed. Ze hebben er een halve dag aan spendeert en hebben ook een flink stuk proef gereden, en nu rijdt het zoals het hoort. Alleen krijgen ze dat hele kleine hikje bij 4400 toeren er niet uit. Maar dat is zo kort, dat je het nauwelijks merkt. Nu ben ik eens benieuwd of dat ook uitwerking op het verbruik heeft. Want het verbruik heeft zich, na de eerste weken, nogal verbeterd. Het begon met 1 op 7,9 en is nu net iets minder dan 1:8,5 (wat ik acceptabel vind gezien het verbruik van 1:10,2 op benzine).
Dus nu ben ik weer een blije gasstoker 8-)

klikt idd goed,,, maar weet je ook wat er nou aan de hand was dan ?
Groet Robert
Gebruikersavatar
Vmax
Berichten: 288
Lid geworden op: 28 jan 2015 20:07

Re: LPG inbouwen

Bericht door Vmax »

Ze hebben de inspuitcomputer opnieuw moeten programmeren. Dat is nu een op maat geschreven programma. Waarom dat het fout is gegaan, geen idee. Maar het verschil is zeer goed merkbaar. Ik kan nu absoluut verschil meer merken tussen rijden op gas of op benzine. En dat is hoe het moet zijn, naar mijn mening.
Met vriendelijke groet,

Patrick
Gebruikersavatar
erichendri
Berichten: 5614
Lid geworden op: 14 nov 2010 21:02

Re: LPG inbouwen

Bericht door erichendri »

Tegenwoordig zit er heel weinig verschil tussen LPG en benzine.
dat verklaart ook het hogere verbruik wat heel normaal is.
Heb jij dat ook Vmax want dat lees ik niet in je tekst, alleen dat er een verbetering is na je bezoekje.

Eric
Gebruikersavatar
Vmax
Berichten: 288
Lid geworden op: 28 jan 2015 20:07

Re: LPG inbouwen

Bericht door Vmax »

Of er meer verbruik is, dat kan ik nog niet zeggen. Dat zal ik uiterlijk volgende week pas kunnen zeggen, als ik mijn tank weer eens leeg heb. Rijdt in ieder geval stukken beter.
In het begin had ik een verbruik van 7,6 en de afgelopen weken 8,4 km per liter. Maar hoe dan ook, het scheelt me bakken met geld t.o.v. benzine...
Met vriendelijke groet,

Patrick
Gebruikersavatar
Tanisha
Berichten: 362
Lid geworden op: 02 sep 2019 22:43

Re: LPG inbouwen

Bericht door Tanisha »

Denk dat ze de hoeveelheid ingespoten LPG niet dicht genoeg bij je benzine ECU zat en die het daarom te veel weggedraaid heeft.
Nu zullen ze dichterbij zitten het gebleven hikje zal wel een te moeilijke overgang zijn.

Je zou ze het na een tijdje nog eens kunnen laten proberen of wat met bougies en bougies elektrode afstand kunnen gaan spelen om die overgang soepeler te krijgen.
Subaru justy g3x 1.3 2006
Suzuki wagon R+ 1.3 2006
Saab 9-5 estate 2.3 2000
Saab 99 2.0 1984
Trabant 601 1972
Gebruikersavatar
Vmax
Berichten: 288
Lid geworden op: 28 jan 2015 20:07

Re: LPG inbouwen

Bericht door Vmax »

Dat laatste heeft de monteur me ook geadviseerd. Maar binnenkort moet mijn wagen op de keuring (APK), en dan neem ik de gehele wagen nog eens onder handen voor een beurt. Hoewel ik de klepspeling gecontroleerd heb, doe ik dat waarschijnlijk voor de zekerheid nog eens. Dan ben ik er ook weer voor ongeveer 2 jaar vanaf... Dan kan ik dat in ieder geval buitensluiten. En de bougies, ik heb nog een complete set liggen, eens kijken wat dat brengt. Het is alleen dat het wisselen zoveel tijd kost... (Een goed half uur om 4 bougies te wisselen...).
En ik zag, dat ik mijn kentekenverlichting vergeten heb aan te sluiten. Dat zal ik dan ook maar even weer herstellen. Moet het doen voor de APK... Evenals de stadsverlichting, al is dat een van de nutteloze onderdelen van een auto...
Met vriendelijke groet,

Patrick
Gebruikersavatar
sufos
Berichten: 1278
Lid geworden op: 16 apr 2014 18:11

Re: LPG inbouwen

Bericht door sufos »

Nou ja, als je dimlicht het heeft begeven is het nog altijd prettig als je een stadslicht hebt.

Maar laten we het maar weer snel over LPG inbouwen hebben want iets anders ligt op het moment nogal gevoelig :roll:
Subaru Outback
Saab 900 T16S Aero
Gebruikersavatar
Tanisha
Berichten: 362
Lid geworden op: 02 sep 2019 22:43

Re: LPG inbouwen

Bericht door Tanisha »

Je zou de 6jes kunnen vervangen door een 7tje en de elektrode met 1 of 2 tienden krapper kunnen zetten.

Ik heb geen ervaring met Impreza maar de Saabs waar ik wel ervaring mee heb gaan normaal NGK bcpr6es-11 in ik vervang ze voor bcpr7es die op 0.9 staan i.p.v 1.1 dit als voorbeeld volgens mij kan je dan aardig een inschatting maken welke het voor jou zouden moeten worden.

De iridium bougies vindt ik persoonlijk erg tegen vallen en ook omwille van de meerprijs zou ik eerst wat andere opties gaan proberen.
Subaru justy g3x 1.3 2006
Suzuki wagon R+ 1.3 2006
Saab 9-5 estate 2.3 2000
Saab 99 2.0 1984
Trabant 601 1972
Gebruikersavatar
Vmax
Berichten: 288
Lid geworden op: 28 jan 2015 20:07

Re: LPG inbouwen

Bericht door Vmax »

Ik heb er nu nog Iridium in zitten, die zijn nu 18K oud. Dus eigenlijk nog niet versleten en ze doen het nog best. Ik merk het verschil wel, pakt net wat beter op met de Iridium. Maar het verschil is miniem, nauwelijks merkbaar voor iemand, die niet dagelijks met die wagen rijdt.

Dimlichten? Xenon geeft er niet vaak de brui aan. Originele Xenon lampen dan. Ik praat niet over narust-meuk. En aangezien de dimlichten bij mij altijd met contact aangaan, vind ik in mijn geval de stadsverlichting nutteloos. Bovendien heb ik altijd een reserveset liggen, mocht er er toch een lamp begeven. In mijn wagen zitten originele Subaru Xenon-projectors (met juist lichtbeeld). En daarvan zijn de Xenon-lampen in amper 10 minuten vervangen. Het enige, wat ik nodig heb, is een schroevendraaier. En die heb ik standaard in de wagen liggen (multitool). En daar rijd ik inmiddels alweer anderhalf jaar mee rond. En het is bovendien road-legal, aangezien er een typegoedkeuring voor deze lampen bestaat. Leve de EU!
Met vriendelijke groet,

Patrick
Gebruikersavatar
erichendri
Berichten: 5614
Lid geworden op: 14 nov 2010 21:02

Re: LPG inbouwen

Bericht door erichendri »

Rijdt hier al jaren probleemloos met de standaard NGK bougies, wel
zet ik ze op 0.8 mm.
Klepspeling bij de 125 pk motoren elke 30-35k controleren.

Eric
Gebruikersavatar
aze2000
Berichten: 684
Lid geworden op: 18 apr 2019 21:07

Re: LPG inbouwen

Bericht door aze2000 »

erichendri schreef:Rijdt hier al jaren probleemloos met de standaard NGK bougies, wel
zet ik ze op 0.8 mm.
Klepspeling bij de 125 pk motoren elke 30-35k controleren.

Eric
Dat meen je niet,,, moet dat op benzine of op lpg?

mag hopen niet op lpg,,, want als je dat moet laten doen vraag ik me af hoe hoog je omslagpunt dan wel niet moet zijn om op lpg te rijden.

maar als je om de 35k ze moet stellen dan ben je na een paar jaar uitgesteld ..

hoor graag van je
Groet Robert
Gebruikersavatar
Vmax
Berichten: 288
Lid geworden op: 28 jan 2015 20:07

Re: LPG inbouwen

Bericht door Vmax »

Dat is op LPG, maar dat is zoveel werk niet. Dat kun je namelijk met ingebouwde motor gemakkelijk doen. Op benzine is het kleppenstellen om de 100K
Met vriendelijke groet,

Patrick
Gebruikersavatar
aze2000
Berichten: 684
Lid geworden op: 18 apr 2019 21:07

Re: LPG inbouwen

Bericht door aze2000 »

Vmax schreef:Dat is op LPG, maar dat is zoveel werk niet. Dat kun je namelijk met ingebouwde motor gemakkelijk doen. Op benzine is het kleppenstellen om de 100K

Ok dank voor je info, maar goed als je dat moet laten doen wat de meeste moeten laten doen hangt daar een prijs aan van? 3 a 400€ schat ik in.. en dan dan zn minimaal 1x per jaar

En wie heeft dat bepaald dat het op lpg om de 35k moet dan? en hoeveel stel je dan bij ? ook bij een 2.0 en kun je daar ook bij met ingeboude motor?
Groet Robert
DucATIRadeon
Berichten: 900
Lid geworden op: 18 jan 2015 13:53

Re: LPG inbouwen

Bericht door DucATIRadeon »

daar is ook heel veel info over te vinden: welke motoren (SOHC/DOHC EJ/FB/EEZ/ETC...) wel en niet de kleppen gesteld kunnen worden met ingebouwde motor.
Gebruikersavatar
Tanisha
Berichten: 362
Lid geworden op: 02 sep 2019 22:43

Re: LPG inbouwen

Bericht door Tanisha »

Wat dat betreft zijn hydraulische klepstoters fijner die stellen zelf.
Subaru justy g3x 1.3 2006
Suzuki wagon R+ 1.3 2006
Saab 9-5 estate 2.3 2000
Saab 99 2.0 1984
Trabant 601 1972
Gebruikersavatar
Raph
Berichten: 1447
Lid geworden op: 13 dec 2018 23:24

Re: LPG inbouwen

Bericht door Raph »

DucATIRadeon schreef:daar is ook heel veel info over te vinden: welke motoren (SOHC/DOHC EJ/FB/EEZ/ETC...) wel en niet de kleppen gesteld kunnen worden met ingebouwde motor.
"Daar" = waar?
Gebruikersavatar
Vmax
Berichten: 288
Lid geworden op: 28 jan 2015 20:07

Re: LPG inbouwen

Bericht door Vmax »

Tanisha schreef:Wat dat betreft zijn hydraulische klepstoters fijner die stellen zelf.
Maar die raken weer verontreinigd en werken dan weer minder goed.

Voor ieder systeem is wat voor te zeggen. Het heeft allemaal zowel voor- als nadelen. Er zal toch wel een reden zijn, dat Subaru besloten heeft van hydraulische stoters naar vaste stoters te switchen.
Met vriendelijke groet,

Patrick
Gebruikersavatar
quikfit
Berichten: 4863
Lid geworden op: 11 jul 2012 13:51

Re: LPG inbouwen

Bericht door quikfit »

aze2000 schreef:Ok dank voor je info, maar goed als je dat moet laten doen wat de meeste moeten laten doen hangt daar een prijs aan van? 3 a 400€ schat ik in.. en dan dan zn minimaal 1x per jaar
Welnee...is 1,5 uur werk.

Gr.Quikfit :mrgreen:
Subaru Forester SJ FB20 2013 Noorwegen
viewtopic.php?t=6157
Plaats reactie