LPG inbouwen

Motoren, injectiesystemen etc.
Gebruikersavatar
Mr.Q
Berichten: 418
Lid geworden op: 01 jun 2010 11:45

Re: LPG inbouwen

Bericht door Mr.Q »

Mijn G3 heb ik er bij 100k in laten zetten. De teller staat nu op 210k.
Heb een Prins VSI met Prins ValveCare-syteem met een 77 liter (is netto 61 ltr) reservewieltank.

Ook met een Groupon-actie gedaan.
Echter is er voor mijn Out geen standaard-set. Dus de gasinbouwer heeft de set, met een geringe meerprijs, zelf samengesteld (hij moest oa. div. beugels zelf maken).
Omdat ik zo groot mogelijke tank er in wilde hebben, hebben we deze samen uitgezocht.

Ik tank gewoon bij de tank die het goedkoopste is en heb hier nog geen nadelen van ondervonden.

Bij mij schakelt ie over van benzine naar lpg bij plm. 45 graden koelvloeistoftemperatuur. Dit is zomers binnen 1 km.

LPG scheelt bij mij momenteel 1500 euro per jaar. Ik rij plm. 24k/jaar.

Greetz, Q
Outback 2.5i CVT Exclusive 2010 G3 (+40mm) met leerpakketje
Sold: Legacy 2.0R Exec 07 G3
Moto Martin Rules!; Martin Kawasaki GPz750; Martin Kawa Z750; Kawa GPz750
Gebruikersavatar
erichendri
Berichten: 5614
Lid geworden op: 14 nov 2010 21:02

Re: LPG inbouwen

Bericht door erichendri »

Aze200.

Dan staat hij wat rijker en dit is mijn 2de vogels lpg instalatie.
In de groene 120k probleemloos gereden in 3,5 jaar tijd.

Of ze moeten ook BK gas hebben.
De eventuele sludge is funest voor de injectoren.

Eric
Laatst gewijzigd door erichendri op 20 aug 2019 19:30, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
aze2000
Berichten: 684
Lid geworden op: 18 apr 2019 21:07

Re: LPG inbouwen

Bericht door aze2000 »

Vmax schreef:Ik discussieer graag even mee. Ik ben het ermee eens, dat ik het eerst te rooskleurig heb gezien, maar ik heb mijn berekeningen nauwkeuriger gemaakt.

Allereerst weegt mijn wagen 1355kg, dus ik zit al een belastingklasse lager. Is niet de wereld, maar een verschil desalniettemin. Per jaar betaal ik voor LPG G3 €1120 belasting, dat is al een verschil van €148 per jaar.

Mijn wagen rijdt op benzine 1 : 10,2. Een geschat meerverbruik ligt op pak hem beet 25%, zo heb ik het ook berekend, en dan reken ik fors. Ik heb al eens eerder op LPG gereden, dat lag toen zelfs lager (15-20%) met een traditionele LPG installatie. Ik kan me niet indenken, dat een moderne installatie nu opeens veel meer zou gaan gebruiken.

Cilinderkoprevisie? Geen denken aan, ik wissel nog liever de motor, een motor kost zo rond de €800-900, daarvoor kan ik geen cilinderkoprevisie laten doen... Motor moet je dan in ieder geval toch uitbouwen.

Onderhoud doe ik zelf, hoogstens de kosten van de DHZ garage. Kleppenstellen is zo moeilijk ook weer niet, heb het ook gedaan, toen ik mijn motor ombouwde (wel met motor uitgebouwd...). Een LPG-filter kost met verzendkosten erbij €45 en die hoef ik pas te vervangen bij 25000km, en daarna pas om de 75000km. Zoveel kilometers zal ik misschien net halen met deze wagen (en wellicht ook nog wel meer, als hij me dan nog steeds bevalt...). Er zitten al reeds de juiste bougies in, dus daar hoef ik me al geen zorgen over te maken. Die worden eens per 40000km vervangen (wel ieder jaar gecontroleerd).

Kijk, je hebt gelijk als ik het allemaal door een garage zou laten doen. Maar ik heb de kennis, het materiaal en de vaardigheden om het zelf te doen. En bij mijn DHZ-garage laat ik alle verdere toezicht op het onderhoud wel doen. Alleen bepaalde zaken, vooral die veel geld kunnen kosten, die doe ik zelf. Maar zelfs al zou ik het allemaal uitbesteden, dan nog kom je niet uit op €200 aan meerkosten van onderhoud. Wie daar meer voor betaald, zou er eens goed aan doen om eens een gesprek aan te gaan met je garagist...

En om er nu een andere wagen voor in de plaats te kopen? Allereerst krijg ik voor mijn huidige wagen niet veel meer terug. De leeftijd zit hem niet mee (2001). Daar zal ik, met veel geluk net iets meer voor krijgen dan €1000-1500. En voor €3500-4000 kun je alleen maar een wagen met LPG met meer dan 250000km kopen. Wat krijg ik dan? Een versleten wagen, een gebruikte LPG-installatie, waar ik niet van weet of daar nog kosten aan komen, en dan moet ik ook nog het geluk hebben, dat de wagen verder nog in orde is. En ook voor €6000 koop je amper iets, wat beter is. Dus die besparing gaat niet op.
Daar staat tegenover, dat mijn wagen nog in vrij goede staat is. Een klein puntje aan het linker achterspatbord is het enige wat je kunt vinden. De bodem en de kokers zijn keihard, geen roest te vinden. Onlangs de koppeling vervangen, rondom nieuwe schokbrekers, remschijven, nieuwe banden. Bij verkoop krijg je daar niets voor terug... Daar verlies ik alleen maar op. En natuurlijk zijn er ook nog wel wat minpunten aan de wagen te vinden, maar die zijn er maar verdomd weinig en die worden ook aangepakt. En met deze wagen rijd ik zonder enige bedenking zo naar de noordkaap en terug (ter info, dan ben je een slordige 6500km verder).
En natuurlijk heb ik er wel over nagedacht om iets anders te kopen, maar ik kom steeds weer tot dezelfde slotsom, dat ik er een hoop op zou toeleggen.

Maar nu over mijn berekening.

Ik zal nog even mijn berekening geven. Bij 20000km gebruik ik 2127 liter gas, en 269 liter benzine (de wagen start op benzine tot de motor op temperatuur is. Is per dag wel gewoon ongeveer een kleine 8km.)
Ik tank 3-4x per maand in België, waar de brandstofprijzen een heel stuk gunstiger liggen. Maar ik heb voor het gemak er wel even rekening mee gehouden, dat me dat niet iedere keer lukt. In mijn berekening heb ik er rekening mee gehouden, dat me dat in een kwart van de tankbeurten niet lukt. En in mijn berekeningen heb ik de brandstofprijzen een stuk hoger aangehouden, dan de eerder genoemde 0,60 LPG en 1,60 benzine. Ik houd er namelijk wel rekening mee, dat de brandstofprijzen stijgen. In mijn geval zou ik op ongeveer €400 aan benzine kwijt zijn per jaar en €950 aan LPG. Dat is samen €1350. Ik betaal €480 meer aan wegenbelasting op LPG. Laat ik €100 per jaar aan extra onderhoud tellen (vind ik veel maar goed), dan kom ik op een totaal uit van €2570 (incl. brandstof, wegenbelasting en extra onderhoud). Stel dat tegen €3625 die ik kwijt ben aan wegenbelasting en dezelfde mix aan benzinetankbeurten in B/NL. Op pure kosten van onderhoud, brandstof en wegenbelasting kom ik dan op een besparing van €1050. Maar eerlijk moet ik zeggen, dat de installatie daarbij nog niet is afgeschreven. Gezien over 5 jaar kom ik op €400 per jaar. Dan zou ik nog ongeveer €650 per jaar overhouden. Nou, er zijn genoeg dagen, dat ik zoveel niet op zak heb. Daar kun je leuke dingen voor doen.

Ik verdien mijn installatie inderdaad pas terug na 2 jaar, dat klopt. De eerst 15 maanden leg ik erop toe (tussen €50 en €75 per maand), maar daarna win ik alleen maar. Dan houd ik per maand tussen de €80 en €95 (afhankelijk van de brandstofprijzen).
Zo ziet dat er in totale kosten uit (LPG/Benzine met alle kosten berekend)
Jaar 1 - €4250/€3550 (-€700)
Jaar 2 - €3000/€3625 (+€625)
Jaar 3 - €2575/€3675 (+€1100)
Jaar 4 - €2600/€3675 (+€1075)
Jaar 5 - €2600/€3675 (+€1075)
-------------------------------------
Na 5 jaar: €15025/€18200 (+€3175)
Zou ik er nog enkele jaren op doorrijden, dan loopt het over de €5000 aan besparing heen.

kijk daar hou ik van ,,, dit is eens even goed ergens over na gedacht betrekking lpg..

heb nog even over klepsmeersysteem zitten na te denken..

en nee niet doen..

waarom niet,,, is klink klare onzin,,,

je hebt je inlaat klep met brandstof en smeer systeem olie en hij sluit en je hebt de verbranding.

die verbrand lpg en die olie en opla de uitlaat klep uit naar de cat,,, alleen dat wil je al niet..(smeersysteem olie)

die verbrande olie doet natuurlijk niks op je klep en zitting,,, probleem is de hogere verbranding temperatuur en dat haal je niet naar beneden voor verbrande olie punt!!!

Dus ga lekker voor dat geld met je vrouw een weekendje weg maar steek het niet in zn systeem is mijn idee
Groet Robert
Gebruikersavatar
sufos
Berichten: 1278
Lid geworden op: 16 apr 2014 18:11

Re: LPG inbouwen

Bericht door sufos »

Diverse testen zijn er te vinden waaruit blijkt dat een smeersysteem wel degelijk zin heeft. Het zal best enig verschil maken bij welke auto en/of type motor maar om de conclusie te trekken dat het niets helpt is iets te kort de bocht.
https://docs.wixstatic.com/ugd/07734b_d ... 65bb5d.pdf
Subaru Outback
Saab 900 T16S Aero
Gebruikersavatar
aze2000
Berichten: 684
Lid geworden op: 18 apr 2019 21:07

Re: LPG inbouwen

Bericht door aze2000 »

sufos schreef:Diverse testen zijn er te vinden waaruit blijkt dat een smeersysteem wel degelijk zin heeft. Het zal best enig verschil maken bij welke auto en/of type motor maar om de conclusie te trekken dat het niets helpt is iets te kort de bocht.
https://docs.wixstatic.com/ugd/07734b_d ... 65bb5d.pdf
Graag zie ik die testen even tegemoet,,, hoop niet dat ze door de fabrikant gedaan zijn :lol:

En waarom zou het per motor verschillend zijn dan,, qua werking klepsmeer systeem?

De gemiddelde verbrandings temp zal elkaar niet zo veel maken, je kunt natuurlijk stellen dat een kleinere motor een wat kleinere(zuinigere) verbranding heeft, dan een grote motor,,

Maar daar in tegen maakt hij vaak wat meer toeren dus zal onder aan de streep niet veel uitmaken.
Groet Robert
Gebruikersavatar
aze2000
Berichten: 684
Lid geworden op: 18 apr 2019 21:07

Re: LPG inbouwen

Bericht door aze2000 »

erichendri schreef:Aze200.

Dan staat hij wat rijker en dit is mijn 2de vogels lpg instalatie.
In de groene 120k probleemloos gereden in 3,5 jaar tijd.

Of ze moeten ook BK gas hebben.
De eventuele sludge is funest voor de injectoren.

Eric
mooi om te horen

sludge is idd niet goed voor je injectoren.

waarom voor een vogel gegaan ?
Groet Robert
Gebruikersavatar
sufos
Berichten: 1278
Lid geworden op: 16 apr 2014 18:11

Re: LPG inbouwen

Bericht door sufos »

aze2000 schreef:
sufos schreef:Diverse testen zijn er te vinden waaruit blijkt dat een smeersysteem wel degelijk zin heeft. Het zal best enig verschil maken bij welke auto en/of type motor maar om de conclusie te trekken dat het niets helpt is iets te kort de bocht.
https://docs.wixstatic.com/ugd/07734b_d ... 65bb5d.pdf
Graag zie ik die testen even tegemoet,,, hoop niet dat ze door de fabrikant gedaan zijn :lol:

En waarom zou het per motor verschillend zijn dan,, qua werking klepsmeer systeem?

De gemiddelde verbrandings temp zal elkaar niet zo veel maken, je kunt natuurlijk stellen dat een kleinere motor een wat kleinere(zuinigere) verbranding heeft, dan een grote motor,,

Maar daar in tegen maakt hij vaak wat meer toeren dus zal onder aan de streep niet veel uitmaken.
In de link staat er in ieder geval eentje. Maar blijkbaar ben je niet snel te overtuigen, ik ook niet trouwens ;) . Dus als jij hier ook nog even wat "bewijzen" kan posten dat een klepsmeersysteem onzin is dan helpt dat wellicht ook beetje om meer duidelijkheid te krijgen.
Subaru Outback
Saab 900 T16S Aero
Gebruikersavatar
erichendri
Berichten: 5614
Lid geworden op: 14 nov 2010 21:02

Re: LPG inbouwen

Bericht door erichendri »

De vogels lpg set is goedkoper.
Over de kwaliteit van de diverse merken lees je verschillende revieuws.

Lpg smering, baat het niet, schaadt het niet.
Is zo minimaal dat het geen kwaad kan voor je kat.
Is hooguit slecht voor je portemonnee.

Wanneer een auto niet tegen lpg kan is dat hooguit door te zachte kleppen
of zoals bij de moderne motoren het kunststof inlaatspruitstuk.

Eric
Gebruikersavatar
SP-Boxer
Berichten: 5494
Lid geworden op: 10 nov 2008 22:52

Re: LPG inbouwen

Bericht door SP-Boxer »

In een kunststof spruitstuk kun je ook tappen. Of zijn er andere redenen om dat niet te combineren met LPG?
"I feel Legacy"
Gebruikersavatar
erichendri
Berichten: 5614
Lid geworden op: 14 nov 2010 21:02

Re: LPG inbouwen

Bericht door erichendri »

Bij mazda mocht dat toen wegens eventuele terugslag.
Stukken liggen dan in je motorruimte.
Is vaak ook van heel dun materiaal.

Eric
Gebruikersavatar
Vmax
Berichten: 288
Lid geworden op: 28 jan 2015 20:07

Re: LPG inbouwen

Bericht door Vmax »

Ik was me nog wat verder in aan het lezen over LPG. En dan kom ik dit tegen:
LPG (Liquefied Petroleum Gas) is een mengsel van butaan- en propaangas, aangevuld met enige toevoegingen. Omdat LPG bestemd is voor tractiedoeleinden (aandrijving van verbrandingsmotoren) zijn deze toevoegingen bedoeld om een betere smering te behalen.
Dan vraag ik me, als er dan toch smeringstoevoegingen in LPG zitten, waarom is dan nog eens een klepsmeersysteem nodig? Ik zal niet zeggen, dat een klepsmeersysteem geen werking heeft, maar of het bij iedere wagen nodig is?

Op een andere pagina lees ik, dat in principe elke motor, die op loodvrije benzine moet rijden, geschikt is voor LPG, mits de cilinderkop(pen) van aluminium zijn (waardoor de klepzittingen van gehard metaal moeten zijn). Natuurlijk zijn er altijd wel bouwtechnische redenen, waarom het dan weer niet kan (zoals boven aangegeven, plastic spruitstukken). De reden, dat dit zo is, komt doordat loodvrije benzine dezelfde smering bezit als in een klepsmeringssysteem. Een flesje loodvervanger in de benzinetank zou eenzelfde effect hebben. Nu geloof ik daar echt niet alles van, maar er zal heus wel een kern van waarheid in zitten.

En dan komen we nog eens bij de verbrandingstemperatuur. Die ligt bij LPG op kortstondig 1900°C en bij benzine is dat net iets minder. Uitlaatgassen liggen bij benzine tussen 700-900 graden, dat kan bij LPG iets hoger liggen, maar zelden hoger dan 900 graden, ruim onder de kritische grens van over de 1000°C. Ik denk, dat het eerder belangrijker is, dat de installatie goed afgesteld staat, dan een extra smering toevoegen. Bij een goed afgesteld brandstofsysteem zal de motor veel minder te lijden hebben, als een motor, die te mager afgesteld staat. Dat zorgt voor een groter zuurstofaandeel, waardoor de temperaturen oplopen. Bij een te rijke afstelling zullen de temperaturen wel dalen, maar zijn er andere risico's. Een zorgvuldige afstelling is derhalve het behoud van je motor. Helaas is dat altijd een compromis.
Zo was het tenminste bij een "normale" benzinemotor, en dat zal bij een wagen op LPG niet veel anders zijn. Ik weet nog wel een en ander uit mijn turbo-tijdperk :ugeek: , ik heb me destijds meer dan genoeg bezig gehouden met compressie, mengverhoudingen en verbrandingstemperaturen. Ik heb zelfs nog een temperatuurmeter liggen, die tot 1300°C kan meten, bedoeld voor het controleren van de uitlaatgassen van een turbomotor, net voor de turbo. Misschien dat ik die nog eens ga verbouwen. Kan ik in de gaten houden, hoeveel het scheelt...
Het is alleen, dat ik die kennis weer bovenwater moet halen, na er ruim 15 jaar niet meer mee bezig te zijn geweest... Grijze cellen werken uiterst langzaam :mrgreen:
Met vriendelijke groet,

Patrick
Gebruikersavatar
aze2000
Berichten: 684
Lid geworden op: 18 apr 2019 21:07

Re: LPG inbouwen

Bericht door aze2000 »

Vmax schreef:Ik was me nog wat verder in aan het lezen over LPG. En dan kom ik dit tegen:
LPG (Liquefied Petroleum Gas) is een mengsel van butaan- en propaangas, aangevuld met enige toevoegingen. Omdat LPG bestemd is voor tractiedoeleinden (aandrijving van verbrandingsmotoren) zijn deze toevoegingen bedoeld om een betere smering te behalen.
Dan vraag ik me, als er dan toch smeringstoevoegingen in LPG zitten, waarom is dan nog eens een klepsmeersysteem nodig? Ik zal niet zeggen, dat een klepsmeersysteem geen werking heeft, maar of het bij iedere wagen nodig is?

Op een andere pagina lees ik, dat in principe elke motor, die op loodvrije benzine moet rijden, geschikt is voor LPG, mits de cilinderkop(pen) van aluminium zijn (waardoor de klepzittingen van gehard metaal moeten zijn). Natuurlijk zijn er altijd wel bouwtechnische redenen, waarom het dan weer niet kan (zoals boven aangegeven, plastic spruitstukken). De reden, dat dit zo is, komt doordat loodvrije benzine dezelfde smering bezit als in een klepsmeringssysteem. Een flesje loodvervanger in de benzinetank zou eenzelfde effect hebben. Nu geloof ik daar echt niet alles van, maar er zal heus wel een kern van waarheid in zitten.

En dan komen we nog eens bij de verbrandingstemperatuur. Die ligt bij LPG op kortstondig 1900°C en bij benzine is dat net iets minder. Uitlaatgassen liggen bij benzine tussen 700-900 graden, dat kan bij LPG iets hoger liggen, maar zelden hoger dan 900 graden, ruim onder de kritische grens van over de 1000°C. Ik denk, dat het eerder belangrijker is, dat de installatie goed afgesteld staat, dan een extra smering toevoegen. Bij een goed afgesteld brandstofsysteem zal de motor veel minder te lijden hebben, als een motor, die te mager afgesteld staat. Dat zorgt voor een groter zuurstofaandeel, waardoor de temperaturen oplopen. Bij een te rijke afstelling zullen de temperaturen wel dalen, maar zijn er andere risico's. Een zorgvuldige afstelling is derhalve het behoud van je motor. Helaas is dat altijd een compromis.
Zo was het tenminste bij een "normale" benzinemotor, en dat zal bij een wagen op LPG niet veel anders zijn. Ik weet nog wel een en ander uit mijn turbo-tijdperk :ugeek: , ik heb me destijds meer dan genoeg bezig gehouden met compressie, mengverhoudingen en verbrandingstemperaturen. Ik heb zelfs nog een temperatuurmeter liggen, die tot 1300°C kan meten, bedoeld voor het controleren van de uitlaatgassen van een turbomotor, net voor de turbo. Misschien dat ik die nog eens ga verbouwen. Kan ik in de gaten houden, hoeveel het scheelt...
Het is alleen, dat ik die kennis weer bovenwater moet halen, na er ruim 15 jaar niet meer mee bezig te zijn geweest... Grijze cellen werken uiterst langzaam :mrgreen:
ik was op de achter grond idd ook nog even bezig me te verdiepen.
het artikel wat hier achter is gelaten was van de fabrikant ,, dus niet geheel betrouwbaar,,, en zoals mischien sommige al wel weten van mij ik neem niks zo maar aan :lol:

Het afstellen van de mengsel verhouding is alles .... punt 1000% eens .

De smerende werking van benzine en lpg smeer systeem is niet te vergelijken.... verbranden van de kleppen heeft naar mijn beperkte mening maar te maken met 1: verbrandings temp lpg die is gemiddeld hoger 2: materiaal soort kleppen en zittingen 3: mengsel verhouding.

Tot nu toe is mijn mening ,,,geen lpg olie smeer systeem..


wordt vervolgd
groet Robert
Groet Robert
Gebruikersavatar
sufos
Berichten: 1278
Lid geworden op: 16 apr 2014 18:11

Re: LPG inbouwen

Bericht door sufos »

Duitse TUV wel betrouwbaar?


https://lpg-installatie.blogspot.com/20 ... oduct.html

Nergens maar dan ook nergens kan ik 1 onderzoek vinden waaruit blijkt dat een klepsmeersysteem niet zou werken, dus nogmaals, help me overtuigen.
Subaru Outback
Saab 900 T16S Aero
Gebruikersavatar
aze2000
Berichten: 684
Lid geworden op: 18 apr 2019 21:07

Re: LPG inbouwen

Bericht door aze2000 »

sufos schreef:Duitse TUV wel betrouwbaar?


https://lpg-installatie.blogspot.com/20 ... oduct.html

Nergens maar dan ook nergens kan ik 1 onderzoek vinden waaruit blijkt dat een klepsmeersysteem niet zou werken, dus nogmaals, help me overtuigen.
Heb je daar ergens een verslag van de TUV? Zag het even niet zo snel staan..

Vreemd genoeg is er naar bar weinig testen te vinden ... on afhankelijk .. dus geen slager die zn eigen vlees keurt..

Maar mijn onderzoek loopt nog ..

Maar stel dat het werkt.. dan heb je dus geen last meer van verbrande kleppen... want de smerende werking staat dan gelijk als rijden op benzine... dat is het idee er achter?
Groet Robert
Gebruikersavatar
sufos
Berichten: 1278
Lid geworden op: 16 apr 2014 18:11

Re: LPG inbouwen

Bericht door sufos »

Nou vooruit dan, een testrapport.

https://www.mylpg.eu/useful/docs-valve- ... esults.pdf

Overigens, dat eerste testrapport is niet gedaan door een fabrikant, maar in opdracht van ;).
Subaru Outback
Saab 900 T16S Aero
Gebruikersavatar
aze2000
Berichten: 684
Lid geworden op: 18 apr 2019 21:07

Re: LPG inbouwen

Bericht door aze2000 »

sufos schreef:Nou vooruit dan, een testrapport.

https://www.mylpg.eu/useful/docs-valve- ... esults.pdf

Overigens, dat eerste testrapport is niet gedaan door een fabrikant, maar in opdracht van ;).
Die ga ik eens goed lezen idd...

Zal vast in opdracht zijn gedaan,, en laat me raden product was geweldig :lol: ..... had het zelf gelezen hoor de test... deze was goed idd

Maar volgens jou testen is met dit product geen verbrande kleppen meer aan de orde?
Groet Robert
Gebruikersavatar
Vmax
Berichten: 288
Lid geworden op: 28 jan 2015 20:07

Re: LPG inbouwen

Bericht door Vmax »

Ik heb de test ook even gelezen. Prachtig een product testen op 1 wagen. Natuurlijk is het dan fantastisch. Maar waar is de contra-meting? Die mis ik wel even. Hadden ze het goed willen doen, dan hadden ze met 2 gelijke wagens moeten meten. En dan de verschillen moeten meten. Nu zegt dit onderzoek niets meer, dan al het andere. Het zegt alleen, dat het geen kwaad kan. Nou, dat is een verrassing...

Kijk, ik bestrijd niet, dat klepsmering geen nut heeft, maar is het ook voor iedere wagen zinvol? Op internet vind ik steeds meer installateurs, die het niet verbouwen, omdat ze het alleen maar weggegooid geld vinden. Wil niet zeggen, dat klepsmering voor bepaalde motoren niet noodzakelijk is. Voor de ene motor bevelen ze het wel aan, voor de andere niet. En daar zit hem de crux. En dan moet je vertrouwen op de ervaring van zo'n specialist. Dat is in mijn geval ook mijn visie.
Met vriendelijke groet,

Patrick
Gebruikersavatar
sufos
Berichten: 1278
Lid geworden op: 16 apr 2014 18:11

Re: LPG inbouwen

Bericht door sufos »

Het is natuurlijk geen wondermiddel, maar uit meerdere testen blijkt toch wel degelijk dat: de kans op verbrande kleppen afneemt en dat de klepspeling minder snel afneemt. Die laatste testen zijn er ook en dan zie je dat de speling na montage van een smeersysteem gelijk blijft of in ieder geval minder snel afneemt ( test met meerdere auto's)

Volgens mij is de gasboer niet degene die een oordeel moet vellen over het nut van een smeersysteem. Dat zou de garage moeten zijn die de auto in onderhoud heeft. Hij moet kunnen zeggen of hij een verschil waarneemt in bovenstaande punten bij een auto met of zonder klepsmeersysteem.
Subaru Outback
Saab 900 T16S Aero
Gebruikersavatar
aze2000
Berichten: 684
Lid geworden op: 18 apr 2019 21:07

Re: LPG inbouwen

Bericht door aze2000 »

sufos schreef:Het is natuurlijk geen wondermiddel, maar uit meerdere testen blijkt toch wel degelijk dat: de kans op verbrande kleppen afneemt en dat de klepspeling minder snel afneemt. Die laatste testen zijn er ook en dan zie je dat de speling na montage van een smeersysteem gelijk blijft of in ieder geval minder snel afneemt ( test met meerdere auto's)

Volgens mij is de gasboer niet degene die een oordeel moet vellen over het nut van een smeersysteem. Dat zou de garage moeten zijn die de auto in onderhoud heeft. Hij moet kunnen zeggen of hij een verschil waarneemt in bovenstaande punten bij een auto met of zonder klepsmeersysteem.

eens,,, het beste is simpel... je spreekt een gas boer,, en die meld jou ,,, ja of nee.

en dat uit praktijk,,ik heb div klanten en met smeersystem zie ik in praktijk dat zij minder last hebben van de kleppen ..

maar dan komt natuulijk ook gelijk de vraag,, hoeveel heeft het gekost aan olie en systeem / onderhoud aan systeem na zo veel km

en wat was de verlenging daar van,, blijft kosten baten verhaal.

kijk ik weet dat b.v. diesel van goede qualitijd beter voor je motor is en zeker minder kosten met zich mee brengt dan slechte diesel,, nu komen en vragen naar boven wat is goede en wat slechte,,

bij mijn garage hebben ze div klanten die witte pompen altijd tanken en daar zien ze bij een toename van kool en erg/roetfilter problemen ,, gemiddeld meer dan de shell/ bp enz tankers.

Dus tja wat is waar en wat niet,,,

Mooie discussie met elkaar altijd leerzaam zonder gevecht...
Groet Robert
Gebruikersavatar
sufos
Berichten: 1278
Lid geworden op: 16 apr 2014 18:11

Re: LPG inbouwen

Bericht door sufos »

Die systemen zijn voor zover ik weet nagenoeg probleemloos. Geen storingen en/of onderhoud, maar uitzonderingen zijn er natuurlijk altijd. Wat de kosten betreft, je hebt nodig 1 liter op 1000 liter brandstof. Uitgaande van €15 per liter olie komt dit neer op €0,015 stijging per liter brandstof. Dat ga je niet merken in de portemonnee.
Subaru Outback
Saab 900 T16S Aero
Gebruikersavatar
aze2000
Berichten: 684
Lid geworden op: 18 apr 2019 21:07

Re: LPG inbouwen

Bericht door aze2000 »

sufos schreef:Die systemen zijn voor zover ik weet nagenoeg probleemloos. Geen storingen en/of onderhoud, maar uitzonderingen zijn er natuurlijk altijd. Wat de kosten betreft, je hebt nodig 1 liter op 1000 liter brandstof. Uitgaande van €15 per liter olie komt dit neer op €0,015 stijging per liter brandstof. Dat ga je niet merken in de portemonnee.
Zeg even 1.5 k op gas rijden ben je 281.25€ lichter plus systeem 200€,, plus montage.. zeg even 150€?? Ben je op 1.5 k 631€ lichter op de vraag of t helpt ..

We nemen het mee in de gedachten
Groet Robert
Gebruikersavatar
Vmax
Berichten: 288
Lid geworden op: 28 jan 2015 20:07

Re: LPG inbouwen

Bericht door Vmax »

Vandaag bij de installateur geweest en ik heb me daar uitvoerig laten bijpraten. Nu heb ik het geluk, dat hier in de buurt 2 goede bedrijven zijn, die gas inbouwen, en bij beiden is het verhaal hetzelfde. Een klepsmeerstsreem is niet nodig voor een EJ201. Wel bij nieuwere types motoren (H6 en de motoren uit de XV).

Dus dan ook maar meteen de knoop doorgehakt, en een afspraak gemaakt. En het wordt dus toch een Vialle LPi installatie. Die is misschien wel duurder in de aanschaf, maar onder de streep zou ik goedkoper uit zijn, aangezien het onderhoud aan het Vialle systeem zo goed als niets is, waarbij ik bij de Prins om de 25000km nog zo'n €100 kosten heb aan onderhoud (buiten het extra onderhoud aan de motor). Kijk, daarvoor ga je langs bij zulke mannen. En ook nog 5 jaar garantie op de installatie.
Met vriendelijke groet,

Patrick
Gebruikersavatar
aze2000
Berichten: 684
Lid geworden op: 18 apr 2019 21:07

Re: LPG inbouwen

Bericht door aze2000 »

Vmax schreef:Vandaag bij de installateur geweest en ik heb me daar uitvoerig laten bijpraten. Nu heb ik het geluk, dat hier in de buurt 2 goede bedrijven zijn, die gas inbouwen, en bij beiden is het verhaal hetzelfde. Een klepsmeerstsreem is niet nodig voor een EJ201. Wel bij nieuwere types motoren (H6 en de motoren uit de XV).

Dus dan ook maar meteen de knoop doorgehakt, en een afspraak gemaakt. En het wordt dus toch een Vialle LPi installatie. Die is misschien wel duurder in de aanschaf, maar onder de streep zou ik goedkoper uit zijn, aangezien het onderhoud aan het Vialle systeem zo goed als niets is, waarbij ik bij de Prins om de 25000km nog zo'n €100 kosten heb aan onderhoud (buiten het extra onderhoud aan de motor). Kijk, daarvoor ga je langs bij zulke mannen. En ook nog 5 jaar garantie op de installatie.


Ik zij nog ga nou voor Vialle :D :D :D :D ..

gelukkig ben ik deze ronde niet de boze piet,, om voor vialle te gaan.

ik weet alleen dat er soms een pompje vervangen moet worden rond een ton.. maar dat kan inmiddels verholpen zijn..

hou ond op de hoogte van je ontwikkeling..
ps: wat zijn de inbouwkosten en welke tank gaat er in?

groet robert
Groet Robert
Gebruikersavatar
Vmax
Berichten: 288
Lid geworden op: 28 jan 2015 20:07

Re: LPG inbouwen

Bericht door Vmax »

De totale inbouwkosten zijn €2380 en er zit een 62 liter tank in. Dat is ongeveer 46-47 liter netto. Hij heeft nog gekeken of er nog een grotere tank in zou passen, maar dan zou ik best wel e.e.a. aan de bodemplaat moeten aanpassen. Dat was ook weer niet de bedoeling...

De installateur verkocht beide systemen, maar heeft toch de Vialle aanbevolen. Ik heb ook met hem gesproken over het vervangen van de pomp. Schijnbaar zou dat verleden tijd moeten zijn, maar je kunt het nooit helemaal uitsluiten. Daarom heeft Vialle ook de garantie opgeschroefd van 3 naar 5 jaar. En dat was voor mij een reden om voor Vialle te kiezen.
De vulnippel wordt netjes verborgen achter de kentekenplaat. Dus daar zie je straks helemaal niets van. Vond ik wel een leuke oplossing.

Bij de ombouw zit ook het netjes aanpassen van de kofferruimte, want die komt 6cm omhoog. Al bij al toch een hele uitgave, maar ik zal blij zijn als het achter de rug is. Ik ben nu bezig met schadeherstel aan mijn wagen (krassen op de achterbumper), en die moet toch weer klaar zijn, voordat de wagen omgebouwd zal worden.
Met vriendelijke groet,

Patrick
Gebruikersavatar
sufos
Berichten: 1278
Lid geworden op: 16 apr 2014 18:11

Re: LPG inbouwen

Bericht door sufos »

Mijn LPG boer die alleen onderhoud pleegt en repareert ( verkoopt dus geen nieuwe installaties) beveelt ook Vialle aan. Op de vraag waarom, kreeg ik het antwoord
" ik zou het eigenlijk niet moeten zeggen, maar je ziet ze hier zelden of nooit, probleemloze installatie".

Dat wil natuurlijk niet zeggen dat andere merken slecht zijn. Zelf heb ik een Landi, is dat niet hetzelfde als Vogels :?: . Installatie zit er nu 325k in, wel 4 injectoren vervangen/gereviseerd, maar dat was het ook wel zo'n beetje. Gasfilter is denk ik 250k mee gegaan. Die zag er bij vervangen niet echt florissant meer uit. De auto kwam wel in de garage maar naar de LPG installatie wordt niet gekeken :roll: , pure onkunde en kan je ze denk ik ook niet kwalijk nemen. Filter vervang ik nu af en toe eens. Ik heb er een stuk of 4 gekocht voor, ik dacht €30 inclusief verzenden dus dat kost het meeste niet.

Anyway, goede keuze die Vialle, veel tankplezier :D
Subaru Outback
Saab 900 T16S Aero
Gebruikersavatar
aze2000
Berichten: 684
Lid geworden op: 18 apr 2019 21:07

Re: LPG inbouwen

Bericht door aze2000 »

sufos schreef:Mijn LPG boer die alleen onderhoud pleegt en repareert ( verkoopt dus geen nieuwe installaties) beveelt ook Vialle aan. Op de vraag waarom, kreeg ik het antwoord
" ik zou het eigenlijk niet moeten zeggen, maar je ziet ze hier zelden of nooit, probleemloze installatie".

Dat wil natuurlijk niet zeggen dat andere merken slecht zijn. Zelf heb ik een Landi, is dat niet hetzelfde als Vogels :?: . Installatie zit er nu 325k in, wel 4 injectoren vervangen/gereviseerd, maar dat was het ook wel zo'n beetje. Gasfilter is denk ik 250k mee gegaan. Die zag er bij vervangen niet echt florissant meer uit. De auto kwam wel in de garage maar naar de LPG installatie wordt niet gekeken :roll: , pure onkunde en kan je ze denk ik ook niet kwalijk nemen. Filter vervang ik nu af en toe eens. Ik heb er een stuk of 4 gekocht voor, ik dacht €30 inclusief verzenden dus dat kost het meeste niet.

Anyway, goede keuze die Vialle, veel tankplezier :D
250k met 1 gasfilter :o okeeeeee

hey hop hop onderhou je auto eens jij :lol: best knap dat er nog gas uitkwam dan,,,, of jij tank mooi schoon gas natuurlijk dat kan ook...
Heb zelf ook landi gehad en idd ook injectoren stuk,,,,, dat is dan mischien een dingetje bij dit merk,, zoals je de pomp bij 1 k had / hebt bij vialle.

maar jij rij nu 325 op lpg lees ik goed.. en welke motor heb je er in liggen,, ? lees ik goed een forester 2.0x zelfde blok als de mijne 2.0 xt alleen zonder turbo,,,,
Groet Robert
Gebruikersavatar
aze2000
Berichten: 684
Lid geworden op: 18 apr 2019 21:07

Re: LPG inbouwen

Bericht door aze2000 »

Vmax schreef:De totale inbouwkosten zijn €2380 en er zit een 62 liter tank in. Dat is ongeveer 46-47 liter netto. Hij heeft nog gekeken of er nog een grotere tank in zou passen, maar dan zou ik best wel e.e.a. aan de bodemplaat moeten aanpassen. Dat was ook weer niet de bedoeling...

De installateur verkocht beide systemen, maar heeft toch de Vialle aanbevolen. Ik heb ook met hem gesproken over het vervangen van de pomp. Schijnbaar zou dat verleden tijd moeten zijn, maar je kunt het nooit helemaal uitsluiten. Daarom heeft Vialle ook de garantie opgeschroefd van 3 naar 5 jaar. En dat was voor mij een reden om voor Vialle te kiezen.
De vulnippel wordt netjes verborgen achter de kentekenplaat. Dus daar zie je straks helemaal niets van. Vond ik wel een leuke oplossing.

Bij de ombouw zit ook het netjes aanpassen van de kofferruimte, want die komt 6cm omhoog. Al bij al toch een hele uitgave, maar ik zal blij zijn als het achter de rug is. Ik ben nu bezig met schadeherstel aan mijn wagen (krassen op de achterbumper), en die moet toch weer klaar zijn, voordat de wagen omgebouwd zal worden.

Ben door verandering in km per jaar ook even aan t kijken voor lpg..

wat zou je moeten veranderen aan de bodemplaat om een grotere tank te kunnen plaatsen dan? en hoe groot zou er dan in moeten kunnen ?

groet robert
Groet Robert
Gebruikersavatar
sufos
Berichten: 1278
Lid geworden op: 16 apr 2014 18:11

Re: LPG inbouwen

Bericht door sufos »

aze2000 schreef:
sufos schreef:Mijn LPG boer die alleen onderhoud pleegt en repareert ( verkoopt dus geen nieuwe installaties) beveelt ook Vialle aan. Op de vraag waarom, kreeg ik het antwoord
" ik zou het eigenlijk niet moeten zeggen, maar je ziet ze hier zelden of nooit, probleemloze installatie".

Dat wil natuurlijk niet zeggen dat andere merken slecht zijn. Zelf heb ik een Landi, is dat niet hetzelfde als Vogels :?: . Installatie zit er nu 325k in, wel 4 injectoren vervangen/gereviseerd, maar dat was het ook wel zo'n beetje. Gasfilter is denk ik 250k mee gegaan. Die zag er bij vervangen niet echt florissant meer uit. De auto kwam wel in de garage maar naar de LPG installatie wordt niet gekeken :roll: , pure onkunde en kan je ze denk ik ook niet kwalijk nemen. Filter vervang ik nu af en toe eens. Ik heb er een stuk of 4 gekocht voor, ik dacht €30 inclusief verzenden dus dat kost het meeste niet.

Anyway, goede keuze die Vialle, veel tankplezier :D
250k met 1 gasfilter :o okeeeeee

hey hop hop onderhou je auto eens jij :lol: best knap dat er nog gas uitkwam dan,,,, of jij tank mooi schoon gas natuurlijk dat kan ook...
Heb zelf ook landi gehad en idd ook injectoren stuk,,,,, dat is dan mischien een dingetje bij dit merk,, zoals je de pomp bij 1 k had / hebt bij vialle.

maar jij rij nu 325 op lpg lees ik goed.. en welke motor heb je er in liggen,, ? lees ik goed een forester 2.0x zelfde blok als de mijne 2.0 xt alleen zonder turbo,,,,
Gas ging er nog prima doorheen, kwam meer doordat het filter grotendeels was vergaan :shock: , de werking van het filter was dus nagenoeg weg. Het vervangen doe ik nu dus zelf maar, fluitje van een cent, kost hooguit een paar minuten.

Ik heb inderdaad de non-turbo 2.0X, probleemloze auto op gas. Na het vervangen van het filter had ik wel een tijd last van een zeer hinderlijk geluid bij bepaalde toeren. Geluid ging gelijk op met de buitentemperatuur, hoe warmer hoe meer geluid. Ik kon het niet plaatsen waar het vandaan kwam, de garage ook niet ( niet bij de LPG-boer geweest). Op een gegeven moment was ik het zo zat en heb ik de auto op "bokken" gezet en toe gaan "rijden". Het bleek de verdamper te zijn die het geluid maakte. Ik heb de toevoer van de verdamper een stuk geknepen en ik was van het geluid verlost.
Subaru Outback
Saab 900 T16S Aero
Gebruikersavatar
aze2000
Berichten: 684
Lid geworden op: 18 apr 2019 21:07

Re: LPG inbouwen

Bericht door aze2000 »

sufos schreef:
aze2000 schreef:
sufos schreef:Mijn LPG boer die alleen onderhoud pleegt en repareert ( verkoopt dus geen nieuwe installaties) beveelt ook Vialle aan. Op de vraag waarom, kreeg ik het antwoord
" ik zou het eigenlijk niet moeten zeggen, maar je ziet ze hier zelden of nooit, probleemloze installatie".

Dat wil natuurlijk niet zeggen dat andere merken slecht zijn. Zelf heb ik een Landi, is dat niet hetzelfde als Vogels :?: . Installatie zit er nu 325k in, wel 4 injectoren vervangen/gereviseerd, maar dat was het ook wel zo'n beetje. Gasfilter is denk ik 250k mee gegaan. Die zag er bij vervangen niet echt florissant meer uit. De auto kwam wel in de garage maar naar de LPG installatie wordt niet gekeken :roll: , pure onkunde en kan je ze denk ik ook niet kwalijk nemen. Filter vervang ik nu af en toe eens. Ik heb er een stuk of 4 gekocht voor, ik dacht €30 inclusief verzenden dus dat kost het meeste niet.

Anyway, goede keuze die Vialle, veel tankplezier :D
250k met 1 gasfilter :o okeeeeee

hey hop hop onderhou je auto eens jij :lol: best knap dat er nog gas uitkwam dan,,,, of jij tank mooi schoon gas natuurlijk dat kan ook...
Heb zelf ook landi gehad en idd ook injectoren stuk,,,,, dat is dan mischien een dingetje bij dit merk,, zoals je de pomp bij 1 k had / hebt bij vialle.

maar jij rij nu 325 op lpg lees ik goed.. en welke motor heb je er in liggen,, ? lees ik goed een forester 2.0x zelfde blok als de mijne 2.0 xt alleen zonder turbo,,,,
Gas ging er nog prima doorheen, kwam meer doordat het filter grotendeels was vergaan :shock: , de werking van het filter was dus nagenoeg weg. Het vervangen doe ik nu dus zelf maar, fluitje van een cent, kost hooguit een paar minuten.

Ik heb inderdaad de non-turbo 2.0X, probleemloze auto op gas. Na het vervangen van het filter had ik wel een tijd last van een zeer hinderlijk geluid bij bepaalde toeren. Geluid ging gelijk op met de buitentemperatuur, hoe warmer hoe meer geluid. Ik kon het niet plaatsen waar het vandaan kwam, de garage ook niet ( niet bij de LPG-boer geweest). Op een gegeven moment was ik het zo zat en heb ik de auto op "bokken" gezet en toe gaan "rijden". Het bleek de verdamper te zijn die het geluid maakte. Ik heb de toevoer van de verdamper een stuk geknepen en ik was van het geluid verlost.


dat is een raar verhaal ,, gelukkig is het geluid weg..

maar wat zou het ooit geweest zijn?
Groet Robert
Gebruikersavatar
sufos
Berichten: 1278
Lid geworden op: 16 apr 2014 18:11

Re: LPG inbouwen

Bericht door sufos »

Het klonk als droog lopen van een pomp maar dat was het dus niet. Het zal wel iets met het drukverschil,(doorstroomsnelheid) wat ontstaan is na het wisselen van het filter, te maken hebben gehad. Het nieuwe filter is ook een totaal ander type en zit ook op een andere plek.
Subaru Outback
Saab 900 T16S Aero
Plaats reactie