LPG inbouwen

Motoren, injectiesystemen etc.
Gebruikersavatar
aze2000
Berichten: 684
Lid geworden op: 18 apr 2019 21:07

Re: LPG inbouwen

Bericht door aze2000 »

sufos schreef:Die systemen zijn voor zover ik weet nagenoeg probleemloos. Geen storingen en/of onderhoud, maar uitzonderingen zijn er natuurlijk altijd. Wat de kosten betreft, je hebt nodig 1 liter op 1000 liter brandstof. Uitgaande van €15 per liter olie komt dit neer op €0,015 stijging per liter brandstof. Dat ga je niet merken in de portemonnee.
Zeg even 1.5 k op gas rijden ben je 281.25€ lichter plus systeem 200€,, plus montage.. zeg even 150€?? Ben je op 1.5 k 631€ lichter op de vraag of t helpt ..

We nemen het mee in de gedachten
Groet Robert
Gebruikersavatar
Vmax
Berichten: 288
Lid geworden op: 28 jan 2015 20:07

Re: LPG inbouwen

Bericht door Vmax »

Vandaag bij de installateur geweest en ik heb me daar uitvoerig laten bijpraten. Nu heb ik het geluk, dat hier in de buurt 2 goede bedrijven zijn, die gas inbouwen, en bij beiden is het verhaal hetzelfde. Een klepsmeerstsreem is niet nodig voor een EJ201. Wel bij nieuwere types motoren (H6 en de motoren uit de XV).

Dus dan ook maar meteen de knoop doorgehakt, en een afspraak gemaakt. En het wordt dus toch een Vialle LPi installatie. Die is misschien wel duurder in de aanschaf, maar onder de streep zou ik goedkoper uit zijn, aangezien het onderhoud aan het Vialle systeem zo goed als niets is, waarbij ik bij de Prins om de 25000km nog zo'n €100 kosten heb aan onderhoud (buiten het extra onderhoud aan de motor). Kijk, daarvoor ga je langs bij zulke mannen. En ook nog 5 jaar garantie op de installatie.
Met vriendelijke groet,

Patrick
Gebruikersavatar
aze2000
Berichten: 684
Lid geworden op: 18 apr 2019 21:07

Re: LPG inbouwen

Bericht door aze2000 »

Vmax schreef:Vandaag bij de installateur geweest en ik heb me daar uitvoerig laten bijpraten. Nu heb ik het geluk, dat hier in de buurt 2 goede bedrijven zijn, die gas inbouwen, en bij beiden is het verhaal hetzelfde. Een klepsmeerstsreem is niet nodig voor een EJ201. Wel bij nieuwere types motoren (H6 en de motoren uit de XV).

Dus dan ook maar meteen de knoop doorgehakt, en een afspraak gemaakt. En het wordt dus toch een Vialle LPi installatie. Die is misschien wel duurder in de aanschaf, maar onder de streep zou ik goedkoper uit zijn, aangezien het onderhoud aan het Vialle systeem zo goed als niets is, waarbij ik bij de Prins om de 25000km nog zo'n €100 kosten heb aan onderhoud (buiten het extra onderhoud aan de motor). Kijk, daarvoor ga je langs bij zulke mannen. En ook nog 5 jaar garantie op de installatie.


Ik zij nog ga nou voor Vialle :D :D :D :D ..

gelukkig ben ik deze ronde niet de boze piet,, om voor vialle te gaan.

ik weet alleen dat er soms een pompje vervangen moet worden rond een ton.. maar dat kan inmiddels verholpen zijn..

hou ond op de hoogte van je ontwikkeling..
ps: wat zijn de inbouwkosten en welke tank gaat er in?

groet robert
Groet Robert
Gebruikersavatar
Vmax
Berichten: 288
Lid geworden op: 28 jan 2015 20:07

Re: LPG inbouwen

Bericht door Vmax »

De totale inbouwkosten zijn €2380 en er zit een 62 liter tank in. Dat is ongeveer 46-47 liter netto. Hij heeft nog gekeken of er nog een grotere tank in zou passen, maar dan zou ik best wel e.e.a. aan de bodemplaat moeten aanpassen. Dat was ook weer niet de bedoeling...

De installateur verkocht beide systemen, maar heeft toch de Vialle aanbevolen. Ik heb ook met hem gesproken over het vervangen van de pomp. Schijnbaar zou dat verleden tijd moeten zijn, maar je kunt het nooit helemaal uitsluiten. Daarom heeft Vialle ook de garantie opgeschroefd van 3 naar 5 jaar. En dat was voor mij een reden om voor Vialle te kiezen.
De vulnippel wordt netjes verborgen achter de kentekenplaat. Dus daar zie je straks helemaal niets van. Vond ik wel een leuke oplossing.

Bij de ombouw zit ook het netjes aanpassen van de kofferruimte, want die komt 6cm omhoog. Al bij al toch een hele uitgave, maar ik zal blij zijn als het achter de rug is. Ik ben nu bezig met schadeherstel aan mijn wagen (krassen op de achterbumper), en die moet toch weer klaar zijn, voordat de wagen omgebouwd zal worden.
Met vriendelijke groet,

Patrick
Gebruikersavatar
sufos
Berichten: 1278
Lid geworden op: 16 apr 2014 18:11

Re: LPG inbouwen

Bericht door sufos »

Mijn LPG boer die alleen onderhoud pleegt en repareert ( verkoopt dus geen nieuwe installaties) beveelt ook Vialle aan. Op de vraag waarom, kreeg ik het antwoord
" ik zou het eigenlijk niet moeten zeggen, maar je ziet ze hier zelden of nooit, probleemloze installatie".

Dat wil natuurlijk niet zeggen dat andere merken slecht zijn. Zelf heb ik een Landi, is dat niet hetzelfde als Vogels :?: . Installatie zit er nu 325k in, wel 4 injectoren vervangen/gereviseerd, maar dat was het ook wel zo'n beetje. Gasfilter is denk ik 250k mee gegaan. Die zag er bij vervangen niet echt florissant meer uit. De auto kwam wel in de garage maar naar de LPG installatie wordt niet gekeken :roll: , pure onkunde en kan je ze denk ik ook niet kwalijk nemen. Filter vervang ik nu af en toe eens. Ik heb er een stuk of 4 gekocht voor, ik dacht €30 inclusief verzenden dus dat kost het meeste niet.

Anyway, goede keuze die Vialle, veel tankplezier :D
Subaru Outback
Saab 900 T16S Aero
Gebruikersavatar
aze2000
Berichten: 684
Lid geworden op: 18 apr 2019 21:07

Re: LPG inbouwen

Bericht door aze2000 »

sufos schreef:Mijn LPG boer die alleen onderhoud pleegt en repareert ( verkoopt dus geen nieuwe installaties) beveelt ook Vialle aan. Op de vraag waarom, kreeg ik het antwoord
" ik zou het eigenlijk niet moeten zeggen, maar je ziet ze hier zelden of nooit, probleemloze installatie".

Dat wil natuurlijk niet zeggen dat andere merken slecht zijn. Zelf heb ik een Landi, is dat niet hetzelfde als Vogels :?: . Installatie zit er nu 325k in, wel 4 injectoren vervangen/gereviseerd, maar dat was het ook wel zo'n beetje. Gasfilter is denk ik 250k mee gegaan. Die zag er bij vervangen niet echt florissant meer uit. De auto kwam wel in de garage maar naar de LPG installatie wordt niet gekeken :roll: , pure onkunde en kan je ze denk ik ook niet kwalijk nemen. Filter vervang ik nu af en toe eens. Ik heb er een stuk of 4 gekocht voor, ik dacht €30 inclusief verzenden dus dat kost het meeste niet.

Anyway, goede keuze die Vialle, veel tankplezier :D
250k met 1 gasfilter :o okeeeeee

hey hop hop onderhou je auto eens jij :lol: best knap dat er nog gas uitkwam dan,,,, of jij tank mooi schoon gas natuurlijk dat kan ook...
Heb zelf ook landi gehad en idd ook injectoren stuk,,,,, dat is dan mischien een dingetje bij dit merk,, zoals je de pomp bij 1 k had / hebt bij vialle.

maar jij rij nu 325 op lpg lees ik goed.. en welke motor heb je er in liggen,, ? lees ik goed een forester 2.0x zelfde blok als de mijne 2.0 xt alleen zonder turbo,,,,
Groet Robert
Gebruikersavatar
aze2000
Berichten: 684
Lid geworden op: 18 apr 2019 21:07

Re: LPG inbouwen

Bericht door aze2000 »

Vmax schreef:De totale inbouwkosten zijn €2380 en er zit een 62 liter tank in. Dat is ongeveer 46-47 liter netto. Hij heeft nog gekeken of er nog een grotere tank in zou passen, maar dan zou ik best wel e.e.a. aan de bodemplaat moeten aanpassen. Dat was ook weer niet de bedoeling...

De installateur verkocht beide systemen, maar heeft toch de Vialle aanbevolen. Ik heb ook met hem gesproken over het vervangen van de pomp. Schijnbaar zou dat verleden tijd moeten zijn, maar je kunt het nooit helemaal uitsluiten. Daarom heeft Vialle ook de garantie opgeschroefd van 3 naar 5 jaar. En dat was voor mij een reden om voor Vialle te kiezen.
De vulnippel wordt netjes verborgen achter de kentekenplaat. Dus daar zie je straks helemaal niets van. Vond ik wel een leuke oplossing.

Bij de ombouw zit ook het netjes aanpassen van de kofferruimte, want die komt 6cm omhoog. Al bij al toch een hele uitgave, maar ik zal blij zijn als het achter de rug is. Ik ben nu bezig met schadeherstel aan mijn wagen (krassen op de achterbumper), en die moet toch weer klaar zijn, voordat de wagen omgebouwd zal worden.

Ben door verandering in km per jaar ook even aan t kijken voor lpg..

wat zou je moeten veranderen aan de bodemplaat om een grotere tank te kunnen plaatsen dan? en hoe groot zou er dan in moeten kunnen ?

groet robert
Groet Robert
Gebruikersavatar
sufos
Berichten: 1278
Lid geworden op: 16 apr 2014 18:11

Re: LPG inbouwen

Bericht door sufos »

aze2000 schreef:
sufos schreef:Mijn LPG boer die alleen onderhoud pleegt en repareert ( verkoopt dus geen nieuwe installaties) beveelt ook Vialle aan. Op de vraag waarom, kreeg ik het antwoord
" ik zou het eigenlijk niet moeten zeggen, maar je ziet ze hier zelden of nooit, probleemloze installatie".

Dat wil natuurlijk niet zeggen dat andere merken slecht zijn. Zelf heb ik een Landi, is dat niet hetzelfde als Vogels :?: . Installatie zit er nu 325k in, wel 4 injectoren vervangen/gereviseerd, maar dat was het ook wel zo'n beetje. Gasfilter is denk ik 250k mee gegaan. Die zag er bij vervangen niet echt florissant meer uit. De auto kwam wel in de garage maar naar de LPG installatie wordt niet gekeken :roll: , pure onkunde en kan je ze denk ik ook niet kwalijk nemen. Filter vervang ik nu af en toe eens. Ik heb er een stuk of 4 gekocht voor, ik dacht €30 inclusief verzenden dus dat kost het meeste niet.

Anyway, goede keuze die Vialle, veel tankplezier :D
250k met 1 gasfilter :o okeeeeee

hey hop hop onderhou je auto eens jij :lol: best knap dat er nog gas uitkwam dan,,,, of jij tank mooi schoon gas natuurlijk dat kan ook...
Heb zelf ook landi gehad en idd ook injectoren stuk,,,,, dat is dan mischien een dingetje bij dit merk,, zoals je de pomp bij 1 k had / hebt bij vialle.

maar jij rij nu 325 op lpg lees ik goed.. en welke motor heb je er in liggen,, ? lees ik goed een forester 2.0x zelfde blok als de mijne 2.0 xt alleen zonder turbo,,,,
Gas ging er nog prima doorheen, kwam meer doordat het filter grotendeels was vergaan :shock: , de werking van het filter was dus nagenoeg weg. Het vervangen doe ik nu dus zelf maar, fluitje van een cent, kost hooguit een paar minuten.

Ik heb inderdaad de non-turbo 2.0X, probleemloze auto op gas. Na het vervangen van het filter had ik wel een tijd last van een zeer hinderlijk geluid bij bepaalde toeren. Geluid ging gelijk op met de buitentemperatuur, hoe warmer hoe meer geluid. Ik kon het niet plaatsen waar het vandaan kwam, de garage ook niet ( niet bij de LPG-boer geweest). Op een gegeven moment was ik het zo zat en heb ik de auto op "bokken" gezet en toe gaan "rijden". Het bleek de verdamper te zijn die het geluid maakte. Ik heb de toevoer van de verdamper een stuk geknepen en ik was van het geluid verlost.
Subaru Outback
Saab 900 T16S Aero
Gebruikersavatar
aze2000
Berichten: 684
Lid geworden op: 18 apr 2019 21:07

Re: LPG inbouwen

Bericht door aze2000 »

sufos schreef:
aze2000 schreef:
sufos schreef:Mijn LPG boer die alleen onderhoud pleegt en repareert ( verkoopt dus geen nieuwe installaties) beveelt ook Vialle aan. Op de vraag waarom, kreeg ik het antwoord
" ik zou het eigenlijk niet moeten zeggen, maar je ziet ze hier zelden of nooit, probleemloze installatie".

Dat wil natuurlijk niet zeggen dat andere merken slecht zijn. Zelf heb ik een Landi, is dat niet hetzelfde als Vogels :?: . Installatie zit er nu 325k in, wel 4 injectoren vervangen/gereviseerd, maar dat was het ook wel zo'n beetje. Gasfilter is denk ik 250k mee gegaan. Die zag er bij vervangen niet echt florissant meer uit. De auto kwam wel in de garage maar naar de LPG installatie wordt niet gekeken :roll: , pure onkunde en kan je ze denk ik ook niet kwalijk nemen. Filter vervang ik nu af en toe eens. Ik heb er een stuk of 4 gekocht voor, ik dacht €30 inclusief verzenden dus dat kost het meeste niet.

Anyway, goede keuze die Vialle, veel tankplezier :D
250k met 1 gasfilter :o okeeeeee

hey hop hop onderhou je auto eens jij :lol: best knap dat er nog gas uitkwam dan,,,, of jij tank mooi schoon gas natuurlijk dat kan ook...
Heb zelf ook landi gehad en idd ook injectoren stuk,,,,, dat is dan mischien een dingetje bij dit merk,, zoals je de pomp bij 1 k had / hebt bij vialle.

maar jij rij nu 325 op lpg lees ik goed.. en welke motor heb je er in liggen,, ? lees ik goed een forester 2.0x zelfde blok als de mijne 2.0 xt alleen zonder turbo,,,,
Gas ging er nog prima doorheen, kwam meer doordat het filter grotendeels was vergaan :shock: , de werking van het filter was dus nagenoeg weg. Het vervangen doe ik nu dus zelf maar, fluitje van een cent, kost hooguit een paar minuten.

Ik heb inderdaad de non-turbo 2.0X, probleemloze auto op gas. Na het vervangen van het filter had ik wel een tijd last van een zeer hinderlijk geluid bij bepaalde toeren. Geluid ging gelijk op met de buitentemperatuur, hoe warmer hoe meer geluid. Ik kon het niet plaatsen waar het vandaan kwam, de garage ook niet ( niet bij de LPG-boer geweest). Op een gegeven moment was ik het zo zat en heb ik de auto op "bokken" gezet en toe gaan "rijden". Het bleek de verdamper te zijn die het geluid maakte. Ik heb de toevoer van de verdamper een stuk geknepen en ik was van het geluid verlost.


dat is een raar verhaal ,, gelukkig is het geluid weg..

maar wat zou het ooit geweest zijn?
Groet Robert
Gebruikersavatar
sufos
Berichten: 1278
Lid geworden op: 16 apr 2014 18:11

Re: LPG inbouwen

Bericht door sufos »

Het klonk als droog lopen van een pomp maar dat was het dus niet. Het zal wel iets met het drukverschil,(doorstroomsnelheid) wat ontstaan is na het wisselen van het filter, te maken hebben gehad. Het nieuwe filter is ook een totaal ander type en zit ook op een andere plek.
Subaru Outback
Saab 900 T16S Aero
Gebruikersavatar
Vmax
Berichten: 288
Lid geworden op: 28 jan 2015 20:07

Re: LPG inbouwen

Bericht door Vmax »

aze2000 schreef: Ben door verandering in km per jaar ook even aan t kijken voor lpg..

wat zou je moeten veranderen aan de bodemplaat om een grotere tank te kunnen plaatsen dan? en hoe groot zou er dan in moeten kunnen ?

groet robert
Ik zou er dan in mijn Impreza een 68 Liter tank in kunnen. maar dan zit ik wel heel erg dicht tegen het achterdifferentieel. Of dat nou zo verstandig is? Bij een Fozzy kan dat anders liggen, aangezien daar de wielgrootte (en daarmee ook de wielkuip) groter zou moeten zijn. Ik heb ergens gelezen, dat er iemand, door de wielkuip door te snijden en dus dieper te leggen er een 77 liter tank in kon leggen.

Maar voor mij is de 62 liter tank genoeg. Daarmee kom ik net een week uit.

Voor mij was de keuze voor de Vialle (ondanks de meerprijs) eenvoudig, aangezien ik onder de streep er toch meer aan zou overhouden. Mijn installateur gaf aan de voorkeur bij de Prins-installatie regelmatig de filter te wisselen, de installatie te controleren en af te stellen. Als ik dat tel, ben ik op 5 jaar ook meer dan €400 kwijt, en dat is ook precies de meerprijs van de Vialle (t.o.v. de Prins VSI met Groupon-korting). En daar staat zo goed als geen extra onderhoud (buiten het kleppenstellen) tegenover.
Met vriendelijke groet,

Patrick
Gebruikersavatar
Rene
Berichten: 1634
Lid geworden op: 04 jan 2009 21:02

Re: LPG inbouwen

Bericht door Rene »

Wielkuip doorsnijden zou ik niet doen..gaat ten koste van de stijfheid van het geheel..
Je auto remt op alle wielen , waarom zou je ze dan niet allemaal aandrijven..

Grt Rene
Gebruikersavatar
Vmax
Berichten: 288
Lid geworden op: 28 jan 2015 20:07

Re: LPG inbouwen

Bericht door Vmax »

En natuurlijk weer vastlassen. Daar zou geen verlies van stijfheid uit moeten ontstaan (als je het goed doet).

Maar ze moeten bij mij alsnog een klein beetje de wielkuip uitkloppen (een nokje), zodat het frame, waar de tank op rust, goed kan staan. Want natuurlijk moet de zaak wel goed bevestigd worden. Geen zin in een losse tank achterin. Ik heb op mijn pad genoeg drempels liggen, en daar hoort mijns inziens een goed vastgezette LPG-tank bij...
Met vriendelijke groet,

Patrick
Gebruikersavatar
aze2000
Berichten: 684
Lid geworden op: 18 apr 2019 21:07

Re: LPG inbouwen

Bericht door aze2000 »

sufos schreef:Het klonk als droog lopen van een pomp maar dat was het dus niet. Het zal wel iets met het drukverschil,(doorstroomsnelheid) wat ontstaan is na het wisselen van het filter, te maken hebben gehad. Het nieuwe filter is ook een totaal ander type en zit ook op een andere plek.

waarom ander plek dan ,,,
Groet Robert
Gebruikersavatar
Vmax
Berichten: 288
Lid geworden op: 28 jan 2015 20:07

Re: LPG inbouwen

Bericht door Vmax »

Kleine update, wagen staat op het moment nog steeds bij de installateur. Ze hadden een probleem de juiste inlaatpakkingen te vinden... Morgen kan ik op gas gaan rijden (Word ook tijd, want hun leenwagen is echt geen wagen voor mij (VW Fox)).
Maar ik ben eens benieuwd.
Met vriendelijke groet,

Patrick
Gebruikersavatar
aze2000
Berichten: 684
Lid geworden op: 18 apr 2019 21:07

Re: LPG inbouwen

Bericht door aze2000 »

Vmax schreef:Kleine update, wagen staat op het moment nog steeds bij de installateur. Ze hadden een probleem de juiste inlaatpakkingen te vinden... Morgen kan ik op gas gaan rijden (Word ook tijd, want hun leenwagen is echt geen wagen voor mij (VW Fox)).
Maar ik ben eens benieuwd.

vw Fox :shock: ernstig,,,,

wel handig als je bij ah bent kunt je zo de winkel in rijden,,, niemand ziet verschil tussen een fox en een lelijk winkelwagentje :lol:

even vol houden nog,,, laat ons weten laat ons weten
Groet Robert
Gebruikersavatar
Vmax
Berichten: 288
Lid geworden op: 28 jan 2015 20:07

Re: LPG inbouwen

Bericht door Vmax »

Ik moet wel toegeven, die krengen zijn wel ontzettend zuinig. Ik kan die benzinemeter niet zien bewegen :lol: , maar dat kan ook komen, omdat de leenwagen ook nog eens op gas rijdt. Maar drempels is voor zo'n wagen echt een ramp. Het is nog net niet: Vlieg van de schans! Dat gaat met mijn Impreza een stuk beter :mrgreen: (Ik weet wel, waarom mijn ophangingsrubbers versleten zijn :roll: ).
Maar ik houd jullie op de hoogte. Ik ben ook van plan weer eens de verbruikscijfers weer eens bij te houden. Heb ik destijds toen ik de wagen kocht, ook gedaan. Gewoon om inzichtelijk te krijgen, wat het verbruik is.
Met vriendelijke groet,

Patrick
Gebruikersavatar
aze2000
Berichten: 684
Lid geworden op: 18 apr 2019 21:07

Re: LPG inbouwen

Bericht door aze2000 »

Vmax schreef:Ik moet wel toegeven, die krengen zijn wel ontzettend zuinig. Ik kan die benzinemeter niet zien bewegen :lol: , maar dat kan ook komen, omdat de leenwagen ook nog eens op gas rijdt. Maar drempels is voor zo'n wagen echt een ramp. Het is nog net niet: Vlieg van de schans! Dat gaat met mijn Impreza een stuk beter :mrgreen: (Ik weet wel, waarom mijn ophangingsrubbers versleten zijn :roll: ).
Maar ik houd jullie op de hoogte. Ik ben ook van plan weer eens de verbruikscijfers weer eens bij te houden. Heb ik destijds toen ik de wagen kocht, ook gedaan. Gewoon om inzichtelijk te krijgen, wat het verbruik is.
ik heb tijdelijk van de garage in een audi a2 wat een drama vreselijk ,,, lag zn trut 3 cil in en nou gewoon vreselijk,,,,, :roll:

maar altijd leuk verbruik bijhouden doe dat al jaren met mn auto's in autoweek,, kun je mn sub ook volgen qua verbruik,,,

dat is een van de weinige site's waar het echte verbruik te zien is van de wagens..
Groet Robert
Gebruikersavatar
Vmax
Berichten: 288
Lid geworden op: 28 jan 2015 20:07

Re: LPG inbouwen

Bericht door Vmax »

Daar heb ik het in het begin ook bijgehouden. Daarna een hele tijd niet meer, maar daar ga ik nu weer verandering in brengen.
Met vriendelijke groet,

Patrick
Gebruikersavatar
Tanisha
Berichten: 362
Lid geworden op: 02 sep 2019 22:43

Re: LPG inbouwen

Bericht door Tanisha »

Vond de discussie over de klepsmeering zoals bijvoorbeeld flashlube wel interessant.
Wat ik bij de Saabs vooral zie is dat die systemen nogal zinloos zijn bij turbo motoren omdat de turbo altijd een oliefilm in de inlaat geeft.

De non turbo modellen halen bij Saab 7 ton op gas voor er eens een uitlaatklep verbrand dus daar zie je praktisch nooit zo'n systeem op en zit het er wel op krijg je weinig tot geen meer kilometers dan zonder.

De vialle lpi discussie vind ik ook erg interessant dat zijn namelijk de LPG installaties die de minste problemen geven bij Saab daarmee bedoel ik dus dat daar de meeste kilometers uit komen voor je aan een ko previsie toe bent.

Prins vsi zou goed moeten zijn maar zie daar meer verbrande en ingeslagen kleppen bij bijvoorbeeld.
Subaru justy g3x 1.3 2006
Suzuki wagon R+ 1.3 2006
Saab 9-5 estate 2.3 2000
Saab 99 2.0 1984
Trabant 601 1972
Gebruikersavatar
quikfit
Berichten: 4870
Lid geworden op: 11 jul 2012 13:51

Re: LPG inbouwen

Bericht door quikfit »

Tanisha schreef:De non turbo modellen halen bij Saab 7 ton op gas voor er eens een uitlaatklep verbrand
Bron :?:

Gr.Quikfit :mrgreen:
Subaru Forester SJ FB20 2013 Noorwegen
viewtopic.php?t=6157
Gebruikersavatar
aze2000
Berichten: 684
Lid geworden op: 18 apr 2019 21:07

Re: LPG inbouwen

Bericht door aze2000 »

Tanisha schreef:Vond de discussie over de klepsmeering zoals bijvoorbeeld flashlube wel interessant.
Wat ik bij de Saabs vooral zie is dat die systemen nogal zinloos zijn bij turbo motoren omdat de turbo altijd een oliefilm in de inlaat geeft.

De non turbo modellen halen bij Saab 7 ton op gas voor er eens een uitlaatklep verbrand dus daar zie je praktisch nooit zo'n systeem op en zit het er wel op krijg je weinig tot geen meer kilometers dan zonder.

De vialle lpi discussie vind ik ook erg interessant dat zijn namelijk de LPG installaties die de minste problemen geven bij Saab daarmee bedoel ik dus dat daar de meeste kilometers uit komen voor je aan een ko previsie toe bent.

Prins vsi zou goed moeten zijn maar zie daar meer verbrande en ingeslagen kleppen bij bijvoorbeeld.

mijn mening is dan ook, omdat het vloeibaar naar de motor wordt gebracht en minder materiaal er tussen dus minder materiaal wat stuk kan gaan.
en voordeel dat het vloeibaar is en iets kouder de motor ingaat en geen vermogens verlies.. dat heb je met dampvorm in theorie iets.

maar zeker leuke discussie
Groet Robert
Gebruikersavatar
Tanisha
Berichten: 362
Lid geworden op: 02 sep 2019 22:43

Re: LPG inbouwen

Bericht door Tanisha »

quikfit schreef:
Tanisha schreef:De non turbo modellen halen bij Saab 7 ton op gas voor er eens een uitlaatklep verbrand
Bron :?:

Gr.Quikfit :mrgreen:
Ik sleutel al meer dan 10 jaar aan voornamelijk Saabs is een uit de kuiten gewassen hobby.
Subaru justy g3x 1.3 2006
Suzuki wagon R+ 1.3 2006
Saab 9-5 estate 2.3 2000
Saab 99 2.0 1984
Trabant 601 1972
Gebruikersavatar
Tanisha
Berichten: 362
Lid geworden op: 02 sep 2019 22:43

Re: LPG inbouwen

Bericht door Tanisha »

Saabs maar dan met name de modellen met de b204 en b234 motoren zijn zeer geschikt om op LPG te rijden.

De latere b205 en b235 hebben problemen met ingeslagen kleppen maar halen gemiddeld 3 ton met vialle lpi.
Subaru justy g3x 1.3 2006
Suzuki wagon R+ 1.3 2006
Saab 9-5 estate 2.3 2000
Saab 99 2.0 1984
Trabant 601 1972
Gebruikersavatar
aze2000
Berichten: 684
Lid geworden op: 18 apr 2019 21:07

Re: LPG inbouwen

Bericht door aze2000 »

Tanisha schreef:Saabs maar dan met name de modellen met de b204 en b234 motoren zijn zeer geschikt om op LPG te rijden.

De latere b205 en b235 hebben problemen met ingeslagen kleppen maar halen gemiddeld 3 ton met vialle lpi.
3 ton is netjes toch lekker gek merk Saab welke heb je zelf ?
Groet Robert
Gebruikersavatar
Tanisha
Berichten: 362
Lid geworden op: 02 sep 2019 22:43

Re: LPG inbouwen

Bericht door Tanisha »

Heb zelf een opgevoerde 9-5 estate 2.3 uit 2000 met 272pk, 500nm en top van 305km het ding heeft al 7 ton op de klok trouwens.
Staat nu al een tijdje stil ben een nieuw motorblok aan het opbouwen en er moeten wat laswerkzaamheden aan gebeuren wat ik allemaal zelf doe.
Subaru justy g3x 1.3 2006
Suzuki wagon R+ 1.3 2006
Saab 9-5 estate 2.3 2000
Saab 99 2.0 1984
Trabant 601 1972
Gebruikersavatar
Vmax
Berichten: 288
Lid geworden op: 28 jan 2015 20:07

Re: LPG inbouwen

Bericht door Vmax »

Nice. Die 2.3T motoren staan, net als de subaru motoren, als zeer goede motoren bekend. Maar 7 ton is voor zo'n motor al spectaculair. Dat moet ik met mijn wagen nog maar even halen... :roll:

Maar nog even over mijn wagen: Die is nog niet terug, omdat ze geen inlaatpakking kunnen krijgen? Staat daarom al anderhalve dag bij de gasboer te kijken. Naar mijn mening hadden ze dat toch beter kunnen voorbereiden, een inlaatpakking vervang je normaliter toch, als je het inlaatspruitstuk demonteert? Ze vertellen me nu al 2 dagen, dat de pakking onderweg is. :shock: . Nu mag een Subaru misschien niet zo wijd verspreid zijn in Nederland, maar er rijden er toch genoeg rond. Nou ja, ik kan er toch niets aan veranderen, laten we morgen op beter nieuws hopen. Dan nog maar een dagje VW Fox rijden (overigens ook op LPG), moet wel toegeven, dat het ding zuinig is. Net getankt, omdat ik er morgen een stuk mee moet rijden. En dat was dan weer lachen aan de pomp :mrgreen: .
Met vriendelijke groet,

Patrick
Gebruikersavatar
Tanisha
Berichten: 362
Lid geworden op: 02 sep 2019 22:43

Re: LPG inbouwen

Bericht door Tanisha »

LPG is zeker prettig tanken alhoewel een gemiddelde van 1 op 8 met de Saab ook niet heel erg voordelig is zeker niet als je daar de benzine nog bij op rekend die de 9-5 verslind met iedere start.

En die 7 ton is er zeker niet op gekomen met 1 motor de eerst motor was een 2.0 en een blacksludge slachtoffer.
Toen heeft er nog een 2.0 ingezeten en later pas de 2.3 maar dat is een heel verhaal.
Subaru justy g3x 1.3 2006
Suzuki wagon R+ 1.3 2006
Saab 9-5 estate 2.3 2000
Saab 99 2.0 1984
Trabant 601 1972
Gebruikersavatar
erichendri
Berichten: 5622
Lid geworden op: 14 nov 2010 21:02

Re: LPG inbouwen

Bericht door erichendri »

Subaru geeft nog wel eens problemen bij lpg.
Legacy moest grotere injectoren dan voorgeschreven en kenvelden rijker gezet worden. (AG gas instalatie)
Legacy lll precies hetzelfde verhaal. (Vogels)
Overigen liepen ze er perfect op.
Zonder smeersysteem.

Eric
Gebruikersavatar
Vmax
Berichten: 288
Lid geworden op: 28 jan 2015 20:07

Re: LPG inbouwen

Bericht door Vmax »

Ik heb eindelijk mijn wagen weer terug. Rijdt prima, op een kleinigheidje na. Dat ga ik nog even met de installateur bespreken, want dat lijkt me iets qua instellingen. Bij 4400 toeren houdt de motor even in, om daarna gewoon netjes verder te gaan. En dan maakt het niet uit of je veel gas geeft, of weinig. Maar dat zullen zij wel oplossen, mag ik aannemen. Verder allemaal keurig weggewerkt. Van de buitenkant en binnenkant is er amper iets te zien, dat de wagen op gas rijdt. Verder niets te merken aan het vermogen en trekkracht.

En meteen de tank maar volgegooid. Je komt bijna met een glimlach weer het tankstation uit...
Met vriendelijke groet,

Patrick
Plaats reactie