LPG inbouwen
Re: LPG inbouwen
Ja past 1 op 1 Saabs zijn net Lego alles past op elkaar.
De 2.3 is een lange slag motor die je het beste op koppel rijd als je zo'n blok te veel in de toeren jaagt kost het je vroeg of laat je drijfstang lagers.
Mijn motor is een mix van een onderblok van een b234 en een kop van een b235.
De 2.3 is een lange slag motor die je het beste op koppel rijd als je zo'n blok te veel in de toeren jaagt kost het je vroeg of laat je drijfstang lagers.
Mijn motor is een mix van een onderblok van een b234 en een kop van een b235.
Subaru justy g3x 1.3 2006
Suzuki wagon R+ 1.3 2006
Saab 9-5 estate 2.3 2000
Saab 99 2.0 1984
Trabant 601 1972
Suzuki wagon R+ 1.3 2006
Saab 9-5 estate 2.3 2000
Saab 99 2.0 1984
Trabant 601 1972
Re: LPG inbouwen
ok duidelijk,,, maar klopt zeker ,, een lange slag motor moet je zeker niet op maga toeren draaien ,, heb in t verleden ook eens een 4x4 gereden met langeslagmotor,, koppel zit meer onder dan boven,,Tanisha schreef:Ja past 1 op 1 Saabs zijn net Lego alles past op elkaar.
De 2.3 is een lange slag motor die je het beste op koppel rijd als je zo'n blok te veel in de toeren jaagt kost het je vroeg of laat je drijfstang lagers.
Mijn motor is een mix van een onderblok van een b234 en een kop van een b235.
dan is een diesel bak nog geen verkeerde keus,, pas er ook een automaat achter? of zijn die automaten om te huilen van Saab
Groet Robert
Re: LPG inbouwen
Saab heeft aw bakken als automaat ze schijnen nauw verwant te zijn aan die van de Toyota Supra.
De 2.3 is geleverd met automaat maar vind de 2.0 en automaat meer bij elkaar passen.
De 2 liter heeft boring en slag precies gelijk die vinden toeren helemaal niet vervelend.
De automaat probeert de motoren boven de 3000 toeren te houden en daar gaat het koppel bij de 2.3 een beetje verloren terwijl de 2.0 juist helemaal los komt in dat toerenberijk.
De 2.3 is geleverd met automaat maar vind de 2.0 en automaat meer bij elkaar passen.
De 2 liter heeft boring en slag precies gelijk die vinden toeren helemaal niet vervelend.
De automaat probeert de motoren boven de 3000 toeren te houden en daar gaat het koppel bij de 2.3 een beetje verloren terwijl de 2.0 juist helemaal los komt in dat toerenberijk.
Subaru justy g3x 1.3 2006
Suzuki wagon R+ 1.3 2006
Saab 9-5 estate 2.3 2000
Saab 99 2.0 1984
Trabant 601 1972
Suzuki wagon R+ 1.3 2006
Saab 9-5 estate 2.3 2000
Saab 99 2.0 1984
Trabant 601 1972
Re: LPG inbouwen
De eerste 500km heb ik er alweer op zitten. Een verbruik van 7.9 heb ik gemeten. Dat was een beetje in de lijn van verwachting. Maar dat waren vooral snelwegkilometers, eens kijken hoe het verbruik is op de binnenwegen, die ik normaal rijd.
Met vriendelijke groet,
Patrick
Patrick
- erichendri
- Berichten: 5622
- Lid geworden op: 14 nov 2010 21:02
Re: LPG inbouwen
Subaru is ook net lego.
Eric
Eric
Re: LPG inbouwen
Haha daarom ben ik ook over gestapt
Subaru justy g3x 1.3 2006
Suzuki wagon R+ 1.3 2006
Saab 9-5 estate 2.3 2000
Saab 99 2.0 1984
Trabant 601 1972
Suzuki wagon R+ 1.3 2006
Saab 9-5 estate 2.3 2000
Saab 99 2.0 1984
Trabant 601 1972
Re: LPG inbouwen
Vandaag bij de LPG-boer geweest. En dat heeft wel effect gehad, want de laatste tijd liep de motor vanaf 3300 toeren echt niet meer goed. Ze hebben er een halve dag aan spendeert en hebben ook een flink stuk proef gereden, en nu rijdt het zoals het hoort. Alleen krijgen ze dat hele kleine hikje bij 4400 toeren er niet uit. Maar dat is zo kort, dat je het nauwelijks merkt. Nu ben ik eens benieuwd of dat ook uitwerking op het verbruik heeft. Want het verbruik heeft zich, na de eerste weken, nogal verbeterd. Het begon met 1 op 7,9 en is nu net iets minder dan 1:8,5 (wat ik acceptabel vind gezien het verbruik van 1:10,2 op benzine).
Dus nu ben ik weer een blije gasstoker
Dus nu ben ik weer een blije gasstoker
Met vriendelijke groet,
Patrick
Patrick
Re: LPG inbouwen
Vmax schreef:Vandaag bij de LPG-boer geweest. En dat heeft wel effect gehad, want de laatste tijd liep de motor vanaf 3300 toeren echt niet meer goed. Ze hebben er een halve dag aan spendeert en hebben ook een flink stuk proef gereden, en nu rijdt het zoals het hoort. Alleen krijgen ze dat hele kleine hikje bij 4400 toeren er niet uit. Maar dat is zo kort, dat je het nauwelijks merkt. Nu ben ik eens benieuwd of dat ook uitwerking op het verbruik heeft. Want het verbruik heeft zich, na de eerste weken, nogal verbeterd. Het begon met 1 op 7,9 en is nu net iets minder dan 1:8,5 (wat ik acceptabel vind gezien het verbruik van 1:10,2 op benzine).
Dus nu ben ik weer een blije gasstoker
klikt idd goed,,, maar weet je ook wat er nou aan de hand was dan ?
Groet Robert
Re: LPG inbouwen
Ze hebben de inspuitcomputer opnieuw moeten programmeren. Dat is nu een op maat geschreven programma. Waarom dat het fout is gegaan, geen idee. Maar het verschil is zeer goed merkbaar. Ik kan nu absoluut verschil meer merken tussen rijden op gas of op benzine. En dat is hoe het moet zijn, naar mijn mening.
Met vriendelijke groet,
Patrick
Patrick
- erichendri
- Berichten: 5622
- Lid geworden op: 14 nov 2010 21:02
Re: LPG inbouwen
Tegenwoordig zit er heel weinig verschil tussen LPG en benzine.
dat verklaart ook het hogere verbruik wat heel normaal is.
Heb jij dat ook Vmax want dat lees ik niet in je tekst, alleen dat er een verbetering is na je bezoekje.
Eric
dat verklaart ook het hogere verbruik wat heel normaal is.
Heb jij dat ook Vmax want dat lees ik niet in je tekst, alleen dat er een verbetering is na je bezoekje.
Eric
Re: LPG inbouwen
Of er meer verbruik is, dat kan ik nog niet zeggen. Dat zal ik uiterlijk volgende week pas kunnen zeggen, als ik mijn tank weer eens leeg heb. Rijdt in ieder geval stukken beter.
In het begin had ik een verbruik van 7,6 en de afgelopen weken 8,4 km per liter. Maar hoe dan ook, het scheelt me bakken met geld t.o.v. benzine...
In het begin had ik een verbruik van 7,6 en de afgelopen weken 8,4 km per liter. Maar hoe dan ook, het scheelt me bakken met geld t.o.v. benzine...
Met vriendelijke groet,
Patrick
Patrick
Re: LPG inbouwen
Denk dat ze de hoeveelheid ingespoten LPG niet dicht genoeg bij je benzine ECU zat en die het daarom te veel weggedraaid heeft.
Nu zullen ze dichterbij zitten het gebleven hikje zal wel een te moeilijke overgang zijn.
Je zou ze het na een tijdje nog eens kunnen laten proberen of wat met bougies en bougies elektrode afstand kunnen gaan spelen om die overgang soepeler te krijgen.
Nu zullen ze dichterbij zitten het gebleven hikje zal wel een te moeilijke overgang zijn.
Je zou ze het na een tijdje nog eens kunnen laten proberen of wat met bougies en bougies elektrode afstand kunnen gaan spelen om die overgang soepeler te krijgen.
Subaru justy g3x 1.3 2006
Suzuki wagon R+ 1.3 2006
Saab 9-5 estate 2.3 2000
Saab 99 2.0 1984
Trabant 601 1972
Suzuki wagon R+ 1.3 2006
Saab 9-5 estate 2.3 2000
Saab 99 2.0 1984
Trabant 601 1972
Re: LPG inbouwen
Dat laatste heeft de monteur me ook geadviseerd. Maar binnenkort moet mijn wagen op de keuring (APK), en dan neem ik de gehele wagen nog eens onder handen voor een beurt. Hoewel ik de klepspeling gecontroleerd heb, doe ik dat waarschijnlijk voor de zekerheid nog eens. Dan ben ik er ook weer voor ongeveer 2 jaar vanaf... Dan kan ik dat in ieder geval buitensluiten. En de bougies, ik heb nog een complete set liggen, eens kijken wat dat brengt. Het is alleen dat het wisselen zoveel tijd kost... (Een goed half uur om 4 bougies te wisselen...).
En ik zag, dat ik mijn kentekenverlichting vergeten heb aan te sluiten. Dat zal ik dan ook maar even weer herstellen. Moet het doen voor de APK... Evenals de stadsverlichting, al is dat een van de nutteloze onderdelen van een auto...
En ik zag, dat ik mijn kentekenverlichting vergeten heb aan te sluiten. Dat zal ik dan ook maar even weer herstellen. Moet het doen voor de APK... Evenals de stadsverlichting, al is dat een van de nutteloze onderdelen van een auto...
Met vriendelijke groet,
Patrick
Patrick
Re: LPG inbouwen
Nou ja, als je dimlicht het heeft begeven is het nog altijd prettig als je een stadslicht hebt.
Maar laten we het maar weer snel over LPG inbouwen hebben want iets anders ligt op het moment nogal gevoelig
Maar laten we het maar weer snel over LPG inbouwen hebben want iets anders ligt op het moment nogal gevoelig
Subaru Outback
Saab 900 T16S Aero
Saab 900 T16S Aero
Re: LPG inbouwen
Je zou de 6jes kunnen vervangen door een 7tje en de elektrode met 1 of 2 tienden krapper kunnen zetten.
Ik heb geen ervaring met Impreza maar de Saabs waar ik wel ervaring mee heb gaan normaal NGK bcpr6es-11 in ik vervang ze voor bcpr7es die op 0.9 staan i.p.v 1.1 dit als voorbeeld volgens mij kan je dan aardig een inschatting maken welke het voor jou zouden moeten worden.
De iridium bougies vindt ik persoonlijk erg tegen vallen en ook omwille van de meerprijs zou ik eerst wat andere opties gaan proberen.
Ik heb geen ervaring met Impreza maar de Saabs waar ik wel ervaring mee heb gaan normaal NGK bcpr6es-11 in ik vervang ze voor bcpr7es die op 0.9 staan i.p.v 1.1 dit als voorbeeld volgens mij kan je dan aardig een inschatting maken welke het voor jou zouden moeten worden.
De iridium bougies vindt ik persoonlijk erg tegen vallen en ook omwille van de meerprijs zou ik eerst wat andere opties gaan proberen.
Subaru justy g3x 1.3 2006
Suzuki wagon R+ 1.3 2006
Saab 9-5 estate 2.3 2000
Saab 99 2.0 1984
Trabant 601 1972
Suzuki wagon R+ 1.3 2006
Saab 9-5 estate 2.3 2000
Saab 99 2.0 1984
Trabant 601 1972
Re: LPG inbouwen
Ik heb er nu nog Iridium in zitten, die zijn nu 18K oud. Dus eigenlijk nog niet versleten en ze doen het nog best. Ik merk het verschil wel, pakt net wat beter op met de Iridium. Maar het verschil is miniem, nauwelijks merkbaar voor iemand, die niet dagelijks met die wagen rijdt.
Dimlichten? Xenon geeft er niet vaak de brui aan. Originele Xenon lampen dan. Ik praat niet over narust-meuk. En aangezien de dimlichten bij mij altijd met contact aangaan, vind ik in mijn geval de stadsverlichting nutteloos. Bovendien heb ik altijd een reserveset liggen, mocht er er toch een lamp begeven. In mijn wagen zitten originele Subaru Xenon-projectors (met juist lichtbeeld). En daarvan zijn de Xenon-lampen in amper 10 minuten vervangen. Het enige, wat ik nodig heb, is een schroevendraaier. En die heb ik standaard in de wagen liggen (multitool). En daar rijd ik inmiddels alweer anderhalf jaar mee rond. En het is bovendien road-legal, aangezien er een typegoedkeuring voor deze lampen bestaat. Leve de EU!
Dimlichten? Xenon geeft er niet vaak de brui aan. Originele Xenon lampen dan. Ik praat niet over narust-meuk. En aangezien de dimlichten bij mij altijd met contact aangaan, vind ik in mijn geval de stadsverlichting nutteloos. Bovendien heb ik altijd een reserveset liggen, mocht er er toch een lamp begeven. In mijn wagen zitten originele Subaru Xenon-projectors (met juist lichtbeeld). En daarvan zijn de Xenon-lampen in amper 10 minuten vervangen. Het enige, wat ik nodig heb, is een schroevendraaier. En die heb ik standaard in de wagen liggen (multitool). En daar rijd ik inmiddels alweer anderhalf jaar mee rond. En het is bovendien road-legal, aangezien er een typegoedkeuring voor deze lampen bestaat. Leve de EU!
Met vriendelijke groet,
Patrick
Patrick
- erichendri
- Berichten: 5622
- Lid geworden op: 14 nov 2010 21:02
Re: LPG inbouwen
Rijdt hier al jaren probleemloos met de standaard NGK bougies, wel
zet ik ze op 0.8 mm.
Klepspeling bij de 125 pk motoren elke 30-35k controleren.
Eric
zet ik ze op 0.8 mm.
Klepspeling bij de 125 pk motoren elke 30-35k controleren.
Eric
Re: LPG inbouwen
Dat meen je niet,,, moet dat op benzine of op lpg?erichendri schreef:Rijdt hier al jaren probleemloos met de standaard NGK bougies, wel
zet ik ze op 0.8 mm.
Klepspeling bij de 125 pk motoren elke 30-35k controleren.
Eric
mag hopen niet op lpg,,, want als je dat moet laten doen vraag ik me af hoe hoog je omslagpunt dan wel niet moet zijn om op lpg te rijden.
maar als je om de 35k ze moet stellen dan ben je na een paar jaar uitgesteld ..
hoor graag van je
Groet Robert
Re: LPG inbouwen
Dat is op LPG, maar dat is zoveel werk niet. Dat kun je namelijk met ingebouwde motor gemakkelijk doen. Op benzine is het kleppenstellen om de 100K
Met vriendelijke groet,
Patrick
Patrick
Re: LPG inbouwen
Vmax schreef:Dat is op LPG, maar dat is zoveel werk niet. Dat kun je namelijk met ingebouwde motor gemakkelijk doen. Op benzine is het kleppenstellen om de 100K
Ok dank voor je info, maar goed als je dat moet laten doen wat de meeste moeten laten doen hangt daar een prijs aan van? 3 a 400€ schat ik in.. en dan dan zn minimaal 1x per jaar
En wie heeft dat bepaald dat het op lpg om de 35k moet dan? en hoeveel stel je dan bij ? ook bij een 2.0 en kun je daar ook bij met ingeboude motor?
Groet Robert
-
- Berichten: 903
- Lid geworden op: 18 jan 2015 13:53
Re: LPG inbouwen
daar is ook heel veel info over te vinden: welke motoren (SOHC/DOHC EJ/FB/EEZ/ETC...) wel en niet de kleppen gesteld kunnen worden met ingebouwde motor.
Re: LPG inbouwen
Wat dat betreft zijn hydraulische klepstoters fijner die stellen zelf.
Subaru justy g3x 1.3 2006
Suzuki wagon R+ 1.3 2006
Saab 9-5 estate 2.3 2000
Saab 99 2.0 1984
Trabant 601 1972
Suzuki wagon R+ 1.3 2006
Saab 9-5 estate 2.3 2000
Saab 99 2.0 1984
Trabant 601 1972
Re: LPG inbouwen
"Daar" = waar?DucATIRadeon schreef:daar is ook heel veel info over te vinden: welke motoren (SOHC/DOHC EJ/FB/EEZ/ETC...) wel en niet de kleppen gesteld kunnen worden met ingebouwde motor.
AWD = All We'll Drive
Auto: MY2007 Subaru Legacy Touring Wagon 3.0R
Tip: Uitleg over hoe afbeeldingen te plaatsen op dit forum
Auto: MY2007 Subaru Legacy Touring Wagon 3.0R
Tip: Uitleg over hoe afbeeldingen te plaatsen op dit forum
Re: LPG inbouwen
Maar die raken weer verontreinigd en werken dan weer minder goed.Tanisha schreef:Wat dat betreft zijn hydraulische klepstoters fijner die stellen zelf.
Voor ieder systeem is wat voor te zeggen. Het heeft allemaal zowel voor- als nadelen. Er zal toch wel een reden zijn, dat Subaru besloten heeft van hydraulische stoters naar vaste stoters te switchen.
Met vriendelijke groet,
Patrick
Patrick
Re: LPG inbouwen
Welnee...is 1,5 uur werk.aze2000 schreef:Ok dank voor je info, maar goed als je dat moet laten doen wat de meeste moeten laten doen hangt daar een prijs aan van? 3 a 400€ schat ik in.. en dan dan zn minimaal 1x per jaar
Gr.Quikfit
Subaru Forester SJ FB20 2013 Noorwegen
viewtopic.php?t=6157
viewtopic.php?t=6157
Re: LPG inbouwen
Als je het laat doen door een garage, ongeveer €150-250 incl alles. Wellicht nog een kleine beurt erbij ook nog... (afhankelijk van je garage).
Het omslagpunt voor mijn wagen ligt bij 9000km. Vanaf dat moment is het saldo positief voor mijn saldo. Naar mate ik meer kilometers rijd, loopt de besparing op(dus geen winst, autorijden kost geld. Besparen is minder geld uitgeven ).
Mijn besparing is op dit moment in 5 weken tijd al €110, dus dat tikt al lekker aan. En dat is inclusief extra wegenbelasting en extra onderhoud.
En ter informatie, mijn verbruik op LPG was deze week 1:7,5
Eens kijken wat het verbruik volgende week zegt, want de voorgaande weken lag die nog op 1:8,4. Maar dat was nog met de oude instellingen.
Het omslagpunt voor mijn wagen ligt bij 9000km. Vanaf dat moment is het saldo positief voor mijn saldo. Naar mate ik meer kilometers rijd, loopt de besparing op(dus geen winst, autorijden kost geld. Besparen is minder geld uitgeven ).
Mijn besparing is op dit moment in 5 weken tijd al €110, dus dat tikt al lekker aan. En dat is inclusief extra wegenbelasting en extra onderhoud.
En ter informatie, mijn verbruik op LPG was deze week 1:7,5
Eens kijken wat het verbruik volgende week zegt, want de voorgaande weken lag die nog op 1:8,4. Maar dat was nog met de oude instellingen.
Met vriendelijke groet,
Patrick
Patrick
Re: LPG inbouwen
Stelplaatjes loopt stiller dat hydraulische klepstoters.Vmax schreef:Maar die raken weer verontreinigd en werken dan weer minder goed.Tanisha schreef:Wat dat betreft zijn hydraulische klepstoters fijner die stellen zelf.
Voor ieder systeem is wat voor te zeggen. Het heeft allemaal zowel voor- als nadelen. Er zal toch wel een reden zijn, dat Subaru besloten heeft van hydraulische stoters naar vaste stoters te switchen.
Je hebt deels gelijk bij sommige motoren kunnen de hydraulische klepstoters idd verontreinigd raken waardoor de benzine motor als een oud dieseltje gaat klinken.
Subaru justy g3x 1.3 2006
Suzuki wagon R+ 1.3 2006
Saab 9-5 estate 2.3 2000
Saab 99 2.0 1984
Trabant 601 1972
Suzuki wagon R+ 1.3 2006
Saab 9-5 estate 2.3 2000
Saab 99 2.0 1984
Trabant 601 1972
Re: LPG inbouwen
Jarenlang Opel gereden, waar dit regelmatig voorkwam. Je kan ze reinigen, maar het duurt niet lang voordat de klepstoters dan weer gaan tikken. En uiteindelijk kan het erin resulteren, dat je klepzittingen beschadigd raken, en/of je minder vermogen krijgt.
Met vriendelijke groet,
Patrick
Patrick
Re: LPG inbouwen
Ja onze agila zijn er ook 2 hoorbaar kan geen kwaad klinkt alleen voor geen meter.
Bij de Saabs eigenlijk nog nooit eentje hoeven te vervangen en zijn ook niet hoorbaar.
Bij de Saabs eigenlijk nog nooit eentje hoeven te vervangen en zijn ook niet hoorbaar.
Subaru justy g3x 1.3 2006
Suzuki wagon R+ 1.3 2006
Saab 9-5 estate 2.3 2000
Saab 99 2.0 1984
Trabant 601 1972
Suzuki wagon R+ 1.3 2006
Saab 9-5 estate 2.3 2000
Saab 99 2.0 1984
Trabant 601 1972
Re: LPG inbouwen
Dat gezegd hebbende is de justy g3x wel de stilste auto die ik tot nu toe gehad heb en die heeft geen hydraulische klepstoters.
Subaru justy g3x 1.3 2006
Suzuki wagon R+ 1.3 2006
Saab 9-5 estate 2.3 2000
Saab 99 2.0 1984
Trabant 601 1972
Suzuki wagon R+ 1.3 2006
Saab 9-5 estate 2.3 2000
Saab 99 2.0 1984
Trabant 601 1972