LPG inbouwen

Motoren, injectiesystemen etc.
DucATIRadeon
Berichten: 903
Lid geworden op: 18 jan 2015 13:53

Re: LPG inbouwen

Bericht door DucATIRadeon »

daar is ook heel veel info over te vinden: welke motoren (SOHC/DOHC EJ/FB/EEZ/ETC...) wel en niet de kleppen gesteld kunnen worden met ingebouwde motor.
Gebruikersavatar
Tanisha
Berichten: 362
Lid geworden op: 02 sep 2019 22:43

Re: LPG inbouwen

Bericht door Tanisha »

Wat dat betreft zijn hydraulische klepstoters fijner die stellen zelf.
Subaru justy g3x 1.3 2006
Suzuki wagon R+ 1.3 2006
Saab 9-5 estate 2.3 2000
Saab 99 2.0 1984
Trabant 601 1972
Gebruikersavatar
Raph
Berichten: 1453
Lid geworden op: 13 dec 2018 23:24

Re: LPG inbouwen

Bericht door Raph »

DucATIRadeon schreef:daar is ook heel veel info over te vinden: welke motoren (SOHC/DOHC EJ/FB/EEZ/ETC...) wel en niet de kleppen gesteld kunnen worden met ingebouwde motor.
"Daar" = waar?
Gebruikersavatar
Vmax
Berichten: 288
Lid geworden op: 28 jan 2015 20:07

Re: LPG inbouwen

Bericht door Vmax »

Tanisha schreef:Wat dat betreft zijn hydraulische klepstoters fijner die stellen zelf.
Maar die raken weer verontreinigd en werken dan weer minder goed.

Voor ieder systeem is wat voor te zeggen. Het heeft allemaal zowel voor- als nadelen. Er zal toch wel een reden zijn, dat Subaru besloten heeft van hydraulische stoters naar vaste stoters te switchen.
Met vriendelijke groet,

Patrick
Gebruikersavatar
quikfit
Berichten: 4868
Lid geworden op: 11 jul 2012 13:51

Re: LPG inbouwen

Bericht door quikfit »

aze2000 schreef:Ok dank voor je info, maar goed als je dat moet laten doen wat de meeste moeten laten doen hangt daar een prijs aan van? 3 a 400€ schat ik in.. en dan dan zn minimaal 1x per jaar
Welnee...is 1,5 uur werk.

Gr.Quikfit :mrgreen:
Subaru Forester SJ FB20 2013 Noorwegen
viewtopic.php?t=6157
Gebruikersavatar
Vmax
Berichten: 288
Lid geworden op: 28 jan 2015 20:07

Re: LPG inbouwen

Bericht door Vmax »

Als je het laat doen door een garage, ongeveer €150-250 incl alles. Wellicht nog een kleine beurt erbij ook nog... (afhankelijk van je garage).

Het omslagpunt voor mijn wagen ligt bij 9000km. Vanaf dat moment is het saldo positief voor mijn saldo. Naar mate ik meer kilometers rijd, loopt de besparing op(dus geen winst, autorijden kost geld. Besparen is minder geld uitgeven :roll: ).

Mijn besparing is op dit moment in 5 weken tijd al €110, dus dat tikt al lekker aan. En dat is inclusief extra wegenbelasting en extra onderhoud.

En ter informatie, mijn verbruik op LPG was deze week 1:7,5
Eens kijken wat het verbruik volgende week zegt, want de voorgaande weken lag die nog op 1:8,4. Maar dat was nog met de oude instellingen.
Met vriendelijke groet,

Patrick
Gebruikersavatar
Tanisha
Berichten: 362
Lid geworden op: 02 sep 2019 22:43

Re: LPG inbouwen

Bericht door Tanisha »

Vmax schreef:
Tanisha schreef:Wat dat betreft zijn hydraulische klepstoters fijner die stellen zelf.
Maar die raken weer verontreinigd en werken dan weer minder goed.

Voor ieder systeem is wat voor te zeggen. Het heeft allemaal zowel voor- als nadelen. Er zal toch wel een reden zijn, dat Subaru besloten heeft van hydraulische stoters naar vaste stoters te switchen.
Stelplaatjes loopt stiller dat hydraulische klepstoters.
Je hebt deels gelijk bij sommige motoren kunnen de hydraulische klepstoters idd verontreinigd raken waardoor de benzine motor als een oud dieseltje gaat klinken.
Subaru justy g3x 1.3 2006
Suzuki wagon R+ 1.3 2006
Saab 9-5 estate 2.3 2000
Saab 99 2.0 1984
Trabant 601 1972
Gebruikersavatar
Vmax
Berichten: 288
Lid geworden op: 28 jan 2015 20:07

Re: LPG inbouwen

Bericht door Vmax »

Jarenlang Opel gereden, waar dit regelmatig voorkwam. Je kan ze reinigen, maar het duurt niet lang voordat de klepstoters dan weer gaan tikken. En uiteindelijk kan het erin resulteren, dat je klepzittingen beschadigd raken, en/of je minder vermogen krijgt.
Met vriendelijke groet,

Patrick
Gebruikersavatar
Tanisha
Berichten: 362
Lid geworden op: 02 sep 2019 22:43

Re: LPG inbouwen

Bericht door Tanisha »

Ja onze agila zijn er ook 2 hoorbaar kan geen kwaad klinkt alleen voor geen meter.
Bij de Saabs eigenlijk nog nooit eentje hoeven te vervangen en zijn ook niet hoorbaar.
Subaru justy g3x 1.3 2006
Suzuki wagon R+ 1.3 2006
Saab 9-5 estate 2.3 2000
Saab 99 2.0 1984
Trabant 601 1972
Gebruikersavatar
Tanisha
Berichten: 362
Lid geworden op: 02 sep 2019 22:43

Re: LPG inbouwen

Bericht door Tanisha »

Dat gezegd hebbende is de justy g3x wel de stilste auto die ik tot nu toe gehad heb en die heeft geen hydraulische klepstoters. ;)
Subaru justy g3x 1.3 2006
Suzuki wagon R+ 1.3 2006
Saab 9-5 estate 2.3 2000
Saab 99 2.0 1984
Trabant 601 1972
DucATIRadeon
Berichten: 903
Lid geworden op: 18 jan 2015 13:53

Re: LPG inbouwen

Bericht door DucATIRadeon »

Raph schreef:
DucATIRadeon schreef:daar is ook heel veel info over te vinden: welke motoren (SOHC/DOHC EJ/FB/EEZ/ETC...) wel en niet de kleppen gesteld kunnen worden met ingebouwde motor.
"Daar" = waar?
waar = hier op dit forum.
gebruik zoek functie :okeee:
Gebruikersavatar
erichendri
Berichten: 5622
Lid geworden op: 14 nov 2010 21:02

Re: LPG inbouwen

Bericht door erichendri »

Hydraulsche stoter hebben meer weerstand is meer verbruik.
Zijn zwaarder dan een klepstotertje.
Gevoelig voor achterstallig onderhoud en olie.
30-35k stellen is mijn ervaring, meestal 0.1 mm strakker.
Hangt natuurlijk wel af van hoe je rijdt, denk aan draaiuren bv.

Eric
Gebruikersavatar
Tanisha
Berichten: 362
Lid geworden op: 02 sep 2019 22:43

Re: LPG inbouwen

Bericht door Tanisha »

erichendri schreef:Hydraulsche stoter hebben meer weerstand is meer verbruik.
Zijn zwaarder dan een klepstotertje.
Gevoelig voor achterstallig onderhoud en olie.
30-35k stellen is mijn ervaring, meestal 0.1 mm strakker.
Hangt natuurlijk wel af van hoe je rijdt, denk aan draaiuren bv.

Eric
Dat mag je toch even gaan uitleggen waarom dat zwaarder zou zijn?
Subaru justy g3x 1.3 2006
Suzuki wagon R+ 1.3 2006
Saab 9-5 estate 2.3 2000
Saab 99 2.0 1984
Trabant 601 1972
Gebruikersavatar
erichendri
Berichten: 5622
Lid geworden op: 14 nov 2010 21:02

Re: LPG inbouwen

Bericht door erichendri »

Ligt aan het type stoter.
Denk er maar eens over na. :-)

Eric
Gebruikersavatar
Tanisha
Berichten: 362
Lid geworden op: 02 sep 2019 22:43

Re: LPG inbouwen

Bericht door Tanisha »

erichendri schreef:Ligt aan het type stoter.
Denk er maar eens over na. :-)

Eric
Een klep heeft een veerspaning of je daar nu hydraulische Stoter tussen zet maakt in principe niks uit.
Subaru justy g3x 1.3 2006
Suzuki wagon R+ 1.3 2006
Saab 9-5 estate 2.3 2000
Saab 99 2.0 1984
Trabant 601 1972
Gebruikersavatar
quikfit
Berichten: 4868
Lid geworden op: 11 jul 2012 13:51

Re: LPG inbouwen

Bericht door quikfit »

Tanisha schreef:Een klep heeft een veerspaning of je daar nu hydraulische Stoter tussen zet maakt in principe niks uit.
Toch scheelt het vermogen...als je acht hydraulische klepstoters vervangt voor gewone scheelt dat ongeveer 5-7pk.
Vroeger bij de Opel (B-Ascona en Manta generatie) vervingen we de hydraulische klepstoters van een 2.0l motor voor die van de 1.6l motor(deze waren niet hydraulisch).
Rollenbank wees dat uit,ik had verschillende collega's met ''laagvliegers'' die daar regelmatig gebruik van maakte...makkelijker was er geen vermogenswinst te boeken.
Geloof het of niet... ;)


Gr.Quikfit :mrgreen:
Subaru Forester SJ FB20 2013 Noorwegen
viewtopic.php?t=6157
Gebruikersavatar
Vmax
Berichten: 288
Lid geworden op: 28 jan 2015 20:07

Re: LPG inbouwen

Bericht door Vmax »

Daarbij is een hydraulische stoter "trager" en heeft ook een toerentallimiet, tot welke de stoters nog naar behoren kunnen werken. Bij de Opel-motoren waren ze tot 7300 toeren nog goed, wilde je daarboven, dan waren vaste stoters noodzakelijk.
Dat tragere komt, omdat de hydraulische stoter moet worden opgepompt met de olie uit het blok. Daarom tikken oudere stoters ook altijd, totdat de olie warm genoeg is. Dat wil dus ook zeggen, dat de prestatie van een hydraulische klepstoter niet per definitie constant is. Dat kun je van een vaste stoter wel zeggen. Of de motor nu koud of warm is, de stoter levert altijd hetzelfde. Dat je de vaste stoter om de X-aantal kilometers moet controleren en desnoods moet afstellen, heeft niets met de prestatie van de klepstoter.

Het voordeel van hydraulische stoters is, dat ze relatief onderhoudsvrij zijn, en dat een motor er rustiger en stiller door loopt. Maar ze zijn zeker niet het beste voor een motor. Een defecte hydraulische stoter kan meer schade aanrichten, dan een vaste stoter, die te strak of te los staat.
Met vriendelijke groet,

Patrick
Gebruikersavatar
Tanisha
Berichten: 362
Lid geworden op: 02 sep 2019 22:43

Re: LPG inbouwen

Bericht door Tanisha »

Ja een vaste stoter zal de klep iets verder openen daardoor kan de motor meer lucht pakken.
Een nokkenas met meer lift had had de pk's ook geleverd.
Subaru justy g3x 1.3 2006
Suzuki wagon R+ 1.3 2006
Saab 9-5 estate 2.3 2000
Saab 99 2.0 1984
Trabant 601 1972
Gebruikersavatar
Vmax
Berichten: 288
Lid geworden op: 28 jan 2015 20:07

Re: LPG inbouwen

Bericht door Vmax »

Maar dan zit je met hydraulische stoters ook aan een limiet. Een scherpe nokkenas met meer lift heeft meestal ook vaste stoters nodig...
Met vriendelijke groet,

Patrick
Gebruikersavatar
erichendri
Berichten: 5622
Lid geworden op: 14 nov 2010 21:02

Re: LPG inbouwen

Bericht door erichendri »

Waarom denk je dat ze tuimelaars met rolletjes toepassen.
Zie je ook regelmatig, is minder weerstand dus zuiniger.

Eric
Gebruikersavatar
quikfit
Berichten: 4868
Lid geworden op: 11 jul 2012 13:51

Re: LPG inbouwen

Bericht door quikfit »

Tanisha schreef:Een nokkenas met meer lift had had de pk's ook geleverd.
Een ''snelle nokkenas'' lift niet ''meer'' maar opent de klep eerder/sneller en word later/sneller gesloten,je kan kleppen niet zomaar verder opendrukken.
En voor snelle (race) motoren worden geen hydraulische klepstoters gebruikt.

Gr.Quikfit :mrgreen:
Subaru Forester SJ FB20 2013 Noorwegen
viewtopic.php?t=6157
Gebruikersavatar
Tanisha
Berichten: 362
Lid geworden op: 02 sep 2019 22:43

Re: LPG inbouwen

Bericht door Tanisha »

Bij sommige motoren bijvoorbeeld een Saab b205 of b235 kan je wel degelijk de kleppen verder open drukken.
Subaru justy g3x 1.3 2006
Suzuki wagon R+ 1.3 2006
Saab 9-5 estate 2.3 2000
Saab 99 2.0 1984
Trabant 601 1972
Gebruikersavatar
quikfit
Berichten: 4868
Lid geworden op: 11 jul 2012 13:51

Re: LPG inbouwen

Bericht door quikfit »

Tanisha schreef:Bij sommige motoren bijvoorbeeld een Saab b205 of b235 kan je wel degelijk de kleppen verder open drukken.
Technisch zal alles de afgelopen honderd jaar gerust al eens de revue gepasseerd zijn maar jij had het over een ''scherpe nokkenas''...het enige wat daar anders aan is,is dat de nokken onder een andere hoek staan ten opzichte van elkaar en dat ze een andere vorm(kunnen)hebben.Je kan kleppen van een bestaande configuratie niet zomaar verder indrukken!
En we zitten niet op een Saabforum. ;)

Gr.Quikfit :mrgreen:
Subaru Forester SJ FB20 2013 Noorwegen
viewtopic.php?t=6157
Gebruikersavatar
Tanisha
Berichten: 362
Lid geworden op: 02 sep 2019 22:43

Re: LPG inbouwen

Bericht door Tanisha »

quikfit schreef:
Tanisha schreef:Bij sommige motoren bijvoorbeeld een Saab b205 of b235 kan je wel degelijk de kleppen verder open drukken.
Technisch zal alles de afgelopen honderd jaar gerust al eens de revue gepasseerd zijn maar jij had het over een ''scherpe nokkenas''...het enige wat daar anders aan is,is dat de nokken onder een andere hoek staan ten opzichte van elkaar en dat ze een andere vorm(kunnen)hebben.Je kan kleppen van een bestaande configuratie niet zomaar verder indrukken!
En we zitten niet op een Saabforum. ;)

Gr.Quikfit :mrgreen:
Nee lees maar terug ik had het over een nokkenas met meer lift.
Degene die het hier over een scherpe nokkenas had was jij.
Subaru justy g3x 1.3 2006
Suzuki wagon R+ 1.3 2006
Saab 9-5 estate 2.3 2000
Saab 99 2.0 1984
Trabant 601 1972
DucATIRadeon
Berichten: 903
Lid geworden op: 18 jan 2015 13:53

Re: LPG inbouwen

Bericht door DucATIRadeon »

je kan de klepveren net zo ver indrukken tot ze op slot staan dwz volledig samen geknepen.
bij de ene constructie kan het wel, de andere minder ver. tegenwoordig gebruiken ze conische klepveren in motorfietsen (zoals propje zijn KTM 690) dat heeft namelijk meerdere voordelen. verder indrukken en eigenfrequentie ligt veel hoger dus o.a. geen zwevende kleppen bij hogere toerental.
Gebruikersavatar
quikfit
Berichten: 4868
Lid geworden op: 11 jul 2012 13:51

Re: LPG inbouwen

Bericht door quikfit »

Tanisha schreef:Nee lees maar terug ik had het over een nokkenas met meer lift.
Degene die het hier over een scherpe nokkenas had was jij.
Je hebt gelijk...dat was Vmax.

Gr.Quikfit :mrgreen:
Subaru Forester SJ FB20 2013 Noorwegen
viewtopic.php?t=6157
Gebruikersavatar
quikfit
Berichten: 4868
Lid geworden op: 11 jul 2012 13:51

Re: LPG inbouwen

Bericht door quikfit »

DucATIRadeon schreef:je kan de klepveren net zo ver indrukken tot ze op slot staan dwz volledig samen geknepen.
bij de ene constructie kan het wel, de andere minder ver. tegenwoordig gebruiken ze conische klepveren in motorfietsen (zoals propje zijn KTM 690) dat heeft namelijk meerdere voordelen. verder indrukken en eigenfrequentie ligt veel hoger dus o.a. geen zwevende kleppen bij hogere toerental.
Zoal geschreven in een paar reacties terug...''Technisch zal alles gerust al eens de revue gepasseerd zijn''...er word van alles bijgehaald wat niet relevant is wat betreft Subaru-techniek en dit topic...maar dat is mijn persoonlijke mening. ;)

Gr.Quikfit :mrgreen:
Subaru Forester SJ FB20 2013 Noorwegen
viewtopic.php?t=6157
Gebruikersavatar
Vmax
Berichten: 288
Lid geworden op: 28 jan 2015 20:07

Re: LPG inbouwen

Bericht door Vmax »

Kleine update op bijna 4 maanden LPG rijden. Bevalt me nog steeds prima. Qua prestaties vrijwel niets te merken, alleen een kleine hapering bij 4500 toeren, die ze er niet uit krijgen. Maakt ook niet zo veel uit, zo hoog draai ik de motor ook weer niet zo vaak. Qua verbruik, dat is licht meer dan verwacht, maar door een cadeautje van de staat (3 maanden LPG rijden tegen de belasting van benzine), valt het me toch nog erg mee. En al bij al dus al meer dan €500 aan brandstofkosten bespaart!

Het cadeautje van de staat (LPG-rijden tegen belasting van benzine) komt door de tijdvakken, die de belasting kent. Ik heb dus mijn installatie laten inbouwen aan het begin van het tijdvak. En pas na het tijdvak (3 maanden) wordt de nieuwe belasting berekend. Meevaller dus, en voor wie ook LPG overweegt zeker een reden om rekening mee te houden. Mij heeft het gewoon €75 extra voordeel opgeleverd. Ik heb het extra nog eens nagevraagd...

Het verbruik op LPG ligt nu op 1:7,7, wat ruim 32% meerverbruik is t.o.v. benzine. Ik had natuurlijk op een wat beter verbruik gehoopt, maar het is wat het is. Maar je hoort me alsnog niet klagen. Zelfs met dat verbruik haal ik mijn installatie er snel uit.
Ik heb in bijna 4 maanden tijd 5500km gereden, en daarmee totaal bijna €600 bespaart (zie bonus van de staat :mrgreen: ). Daarbij moet wel opgemerkt worden, dat ik gebruik kan maken van de veel lagere prijs van LPG in België (Kost me daar nu 44 cent, tegen hier in Nederland 66 cent...). Ik kom iedere week daar vlak in de buurt en dan loont het zich om een stukje om te rijden... Bij de Nederlandse prijzen had het er heel anders uitgezien. maar zelfs dan was het de moeite waard geweest. Dan was ik op een totale besparing van €525 uit gekomen. Nog niet slecht voor 4 maanden LPG! De theoretische terugverdientijd van de installatie ligt nu bij 19 maanden, en die kan nog korter worden als de benzineprijzen nog meer stijgen.

En voor wat het waard is: Mijn wagen staat nu als een Euro3-wagen genoteerd, ipv. Euro1. Dat kan weer handig zijn als je een of andere stad binnen wilt rijden (milieuzones). Niet dat ik die nodig heb, maar wel handig om te weten...

Ik zal jullie nog verder op de hoogte houden.
Met vriendelijke groet,

Patrick
Gebruikersavatar
erichendri
Berichten: 5622
Lid geworden op: 14 nov 2010 21:02

Re: LPG inbouwen

Bericht door erichendri »

Hoe minder het verschil tussen benzine en lpg des te slechter voor je motor.
Lees hetere verbranding waardoor kleppen eerder inslaan.
Tevens is er minder vermogen verschil.

Eric
Gebruikersavatar
aze2000
Berichten: 684
Lid geworden op: 18 apr 2019 21:07

Re: LPG inbouwen

Bericht door aze2000 »

Goede te lezen dat je er positief ov er bent.

En met een verbruik van 1:7,7 dikke lol dat vind ik zelf heeeeeel erg netje.

En qua vermogens verlies, dat heb je zo i zo met vialle niet, en met damp vorm is dat ook minimaal tegenwoordig.

Hou ons idd maar op de hoogte van je komende ervarigen .

Robert
Groet Robert
Plaats reactie