Pagina 6 van 7

Re: Forester 2000 loopt voor geen meter onder de 3000 toeren

Geplaatst: 07 nov 2019 21:36
door quikfit
Kan ook draadbreuk zijn... https://www.hella.com/techworld/nl/Tech ... nsor-4326/

Zeker weten dat ie niet op of aan het inlaatspruitstuk zit?
Lees dit ook ff door. https://www.subaruforester.org/threads/ ... or.674882/

Gr.Quikfit :mrgreen:

Re: Forester 2000 loopt voor geen meter onder de 3000 toeren

Geplaatst: 08 nov 2019 21:59
door EddyP
[quote="quikfit"]Kan ook draadbreuk zijn... https://www.hella.com/techworld/nl/Tech ... nsor-4326/

Zeker weten dat ie niet op of aan het inlaatspruitstuk zit?
Lees dit ook ff door. https://www.subaruforester.org/threads/ ... or.674882/

Ik zit ook te denken aan een draadbreuk of dat de ECU overleden. Het vreemde blijft dat er geen storingcode is alleen dat de inlaat temp -40 is. Heb jij heel toevallig de waardes van de "stekker" van de MAF ? De temp sensor zit namelijk "in" de MAF en niet op het spruitstuk bij de turbo versie. Het betreft 4 draden naar de MAF maar ik heb inmiddels google uit en denk erover na om een BBQ te maken van de Boswachter.

Lekstroom ben ik nog aan het onderzoeken. Geen lampjes oid staan aan en de dinamo laad(t) 14,2 bij.....

Groetjes, VrijMiBo, Goed weekend

Re: Forester 2000 loopt voor geen meter onder de 3000 toeren

Geplaatst: 08 nov 2019 22:01
door EddyP
Tanisha schreef: Ik heb het uiteindelijk op kunnen lossen door de originele terug te plaatsen en een nieuwe accu te monteren.
De oude accu had wel zijn voltage maar de ampère haalde hij bij lange na niet meer hier ging de electronica gigantisch op storen.
Ik zal morgen eens meten. Accu is nog geen maand oud maar wie weet...........

Re: Forester 2000 loopt voor geen meter onder de 3000 toeren

Geplaatst: 14 nov 2019 17:24
door EddyP
Ik heb een oude MAV opengemaakt en op de stekker geklikt om te kunnen meten want de pinnetjes van de stekker zijn zo klein dat je er anders niet bijkomt.
Draad:
1 : 1,3 volt
2: 5,09 volt
3 aarde (zwart (of mag je dat niet meer zegen)
4: gelijk aan de spanning van de accu.

Concluderend dat er geen draadbreuk is denk ik dat de ECU aan gort is. Iemand ideeën ? kan je de ECU zo vervangen voor een gelijk model of zijn er nog meerdere modules die moeten matchen?

Re: Forester 2000 loopt voor geen meter onder de 3000 toeren

Geplaatst: 14 nov 2019 19:55
door quikfit
EddyP schreef: kan je de ECU zo vervangen voor een gelijk model of zijn er nog meerdere modules die moeten matchen?
De sleutel en het chassisnummer moeten volgens mij herkend worden en dus geprogrammeerd worden in de nieuwe ECU. Dit is een dealer klusje.
Ga even langs bij een dealer en vraag daar naar de mogelijkheden.

Gr.Quikfit :mrgreen:

Re: Forester 2000 loopt voor geen meter onder de 3000 toeren

Geplaatst: 14 nov 2019 22:07
door EddyP
quikfit schreef:
EddyP schreef: kan je de ECU zo vervangen voor een gelijk model of zijn er nog meerdere modules die moeten matchen?
De sleutel en het chassisnummer moeten volgens mij herkend worden en dus geprogrammeerd worden in de nieuwe ECU. Dit is een dealer klusje.
Ga even langs bij een dealer en vraag daar naar de mogelijkheden.
Gr.Quikfit :mrgreen:
Dat heb ik al een keer eerder gedaan met een bmw 540 en is gelukt. Ik kan je vertellen dat de dealer je gen f*ck aan info geeft.

Re: Forester 2000 loopt voor geen meter onder de 3000 toeren

Geplaatst: 15 nov 2019 07:47
door ReinO
dat doormeten van die accu: hoe ga je dat doen? Heb jij zo n speciaal apparaat daarvoor?

Re: Forester 2000 loopt voor geen meter onder de 3000 toeren

Geplaatst: 15 nov 2019 22:39
door Tanisha
Als je geen steek verder komt met de ECU route alle ecu's uit een donor over zetten en je hebt dan ook transponder blokjes uit de donor sleutels en eventuele ab's nodig zo kan je de eigen sleutels houden en hoef je niet te programmeren.

Re: Forester 2000 loopt voor geen meter onder de 3000 toeren

Geplaatst: 19 nov 2019 15:41
door EddyP
Tanisha schreef:Als je geen steek verder komt met de ECU route alle ecu's uit een donor over zetten en je hebt dan ook transponder blokjes uit de donor sleutels en eventuele ab's nodig zo kan je de eigen sleutels houden en hoef je niet te programmeren.
Oké........ ecu zit onder de bijrijder stoel en er zit nog iets onder de middenconsole waarvan ik denk dat het voor de automaat is. Moet ik nog meer vervangen dan de ecu alleen ?

Re: Forester 2000 loopt voor geen meter onder de 3000 toeren

Geplaatst: 19 nov 2019 22:19
door Tanisha
Ik heb geen flauw idee wat er allemaal in jouw auto met codes aan elkaar verbonden is.
Er is hier vast wel iemand die dat wel weet en je precies kan vertellen welke dingen je moet hebben.
Maar weet wel dat je echt alles moet hebben uit 1 donor wil je niet gaan of kunnen programmeren.

Ik heb een keer iemand gehad waarbij het inprogammeren van sleutels bij een Saab 9-3 mis gegaan was bij een ander.
Hij was ten einde raad toen was er nog een hoop nieuw te krijgen bij de saab dealer maar het geintje ging hem richting de 2000 euro kosten.
Ik heb dat toen kunnen oplossen door de motor ECU, klokken, twice ECU, dice ECU, radio, complete sloten set en afstandsbedieningen over te zetten.
Dit is voor jou niet echt relevant maar even als voorbeeld wat er allemaal met codes met elkaar verbonden kan zijn.

Re: Forester 2000 loopt voor geen meter onder de 3000 toeren

Geplaatst: 20 nov 2019 10:08
door quikfit
@EddyP; Ik heb nog een schema gevonden met de aansluitpunten van o.a. de Intake-Air-Temperature-Sensor met de kleurcodes van de bedrading en de pin-nummers van de ECU,dan kan je die in ieder geval doormeten en controleren op draadbreuk.
Mocht je daarna nog steeds de ECU verdenken...dan is het verstandig en volgens mij het eenvoudigst om een zelfde type ECU op de kop te tikken en deze door de dealer laten programmeren zodat ie met je sleutels en startonderbreker overweg kan.

http://jdmfsm.info/Auto/Japan/Subaru/Fo ... _wir_3.pdf Pagina WI-141 van de PDF.

Gr.Quikfit :mrgreen:

Re: Forester 2000 loopt voor geen meter onder de 3000 toeren

Geplaatst: 22 nov 2019 18:06
door EddyP
Ik ben weer een hele grote stap verder. Na remmenreiniger direct in het spruitstuk te hebben gespoten (dus niet het luchtfilter) liep de motor zoals het heurt. Er is dus een brandstof tekort en mijn vermoeden is dat de brandstof drukregelaar kapot is. Deze zit na het brandstoffilter en NA de injectors. Het werd donker maar volgens mij zit de brandstof drukregelaar aan de linkerkant (vooraf gezien) bij de achterste cilinder.

Is Oké: brandstof toevoer voor en na het brandstoffilter nagekeken
Is Oké: lambda stekker losgetrokken en geen verschil.

Lijkt mij een 25 euro klusje om te vervangen. Iemand een bevestiging of de brandstof drukregelaar Idd op die plek zit ?

Groet, fijne VrijMiBo en geniet van je weekend, EddyP

Re: Forester 2000 loopt voor geen meter onder de 3000 toeren

Geplaatst: 22 nov 2019 19:05
door erichendri
Bij mazda zat er 1 op de pomp maar ook 1 op de fuelrail.
Bij deze ging wel eens het membraampje stuk waardoor de benzine door de motor wordt opgezogen.
Dit regelaartje verhoogde bij de warme start ook de druk om vapourlock in de ralt te voorkomen.
Je zou eerst de druk kunnen laten meten.

Eric

Re: Forester 2000 loopt voor geen meter onder de 3000 toeren

Geplaatst: 22 nov 2019 21:47
door Tanisha
Even brandstof druk bekijken.

Re: Forester 2000 loopt voor geen meter onder de 3000 toeren

Geplaatst: 26 nov 2019 12:57
door EddyP
OPGELOST! Ik heb even naar de brandstofpomp gekeken (die ik voorheen had vervangen ivm grotere turbo) en daarvan lag het filter onderin de tank incl borg ingetje wat zo te zien een verstoring veroorzaakt in het brandstofcircuit.
Opnieuw gemonteerd, ecu gereset (dmv de accu 20 min los te trekken) en daarna loopt de boswachter weer als een zonnetje.
Moraal van dit verhaal: Garage om de hoek, 2 x ANWB, dealer Aalsmeer kwam er niet uit en het blijkt allemaal te liggen aan een borgringetje……….! Wel positief is dat alles nu is nagekeken, de auto weer loopt als een zonnetje en er heel veel preventief is vervangen (zo goed als nieuw) .
Dank voor jullie support en ik zal later nog even een stukje tikken how to shims te stellen.
Gr. Eduard

Re: Forester 2000 loopt voor geen meter onder de 3000 toeren

Geplaatst: 26 nov 2019 13:43
door quikfit
Lekker dat het eindelijk is opgelost,de volhouder wint! :okeee:
Maar geeft je temperatuursensor van je inlaatlucht nog steeds -40 aan?

Gr.Quikfit :mrgreen:

Re: Forester 2000 loopt voor geen meter onder de 3000 toeren

Geplaatst: 26 nov 2019 14:01
door EddyP
@Q: valse waarde bij het uitlezen. Het zal we aan de software liggen of dat zowel de ecu/software er niets van snapte maar het is opgelost.
Alles is nu vervangen en ik mag morgen bij de Subaru dealer een T-shirt ophalen die de motor hadden afgeschreven ;-)

Re: Forester 2000 loopt voor geen meter onder de 3000 toeren

Geplaatst: 26 nov 2019 21:58
door Tanisha
Kijk aan trots op jezelf zijn je hebt het ook mooi zelf opgelost! :okeee:

Re: Forester 2000 loopt voor geen meter onder de 3000 toeren

Geplaatst: 26 nov 2019 22:33
door ReinO
mooi verhaal voor verjaardagen en kerst in elk geval!

Re: Forester 2000 loopt voor geen meter onder de 3000 toeren

Geplaatst: 27 nov 2019 05:18
door sufos
EddyP schreef:@Q: valse waarde bij het uitlezen. Het zal we aan de software liggen of dat zowel de ecu/software er niets van snapte maar het is opgelost.
Alles is nu vervangen en ik mag morgen bij de Subaru dealer een T-shirt ophalen die de motor hadden afgeschreven ;-)

fun_tshirt_korte_mouw_s_werelds_beste_monteur_1383502712_original_2.jpg

Re: Forester 2000 loopt voor geen meter onder de 3000 toeren

Geplaatst: 27 nov 2019 06:33
door ReinO
die wegwerpeconomie is een hardnekkig fenomeen idd.

Re: Forester 2000 loopt voor geen meter onder de 3000 toeren

Geplaatst: 27 nov 2019 10:15
door boswachterfan
Wat een zoektocht. Mooi gevonden. :okeee:

Re: Forester 2000 loopt voor geen meter onder de 3000 toeren

Geplaatst: 25 jan 2020 18:00
door EddyP
Hoi,

Nog even een kleine update: na het filter gemonteerd te hebben kwamen na 2 weken de symptomen weer terug maar dan met factor 10. ik zat midden in een verhuizing en heb me weer eens laten afslepen. Achteraf gezien heeft de benzinepomp toch schade opgelopen (drooglopen zonder filter?) en niet meer voldoende druk te kunnen opbouwen. Stationair liep hij oké maar zodra in z'n D (drive) dan was het vermogen weg en weer hokken,stoten etc. Nieuwe pomp gemonteerd en doooooorrrrrrrrrrr.

Ik loop nu wel tegen een fuel cut aan als ik het gas helemaal intrap maar volgens mij komt dat door RON 98 ipv 95. Waarom ik dat denk............? ik had ook last van fuel cut 's na het monteren van de TD04 turbo en toen tankte ik ook 98. Dat probleem is later weggegaan nadat ik 95 ben gaan tanken. Ik zit nu met een volle tank 98 dus nog even kilometers maken en niet het uiterste vragen en ik zal wel een update sturen nadat ik weer ben overgegaan op 95. Er lijkt toch iets niet lekker in combi met 98 zonder remap.

Mn broetje moet iets bewijzen en heeft ook een Fozzy gekocht. Zelfde kleur, turbo maar wel een remap maar met een standaard uitlaat. We zullen zien wie er sneller is ;-)

Groet, goed weekend, EddyP

Re: Forester 2000 loopt voor geen meter onder de 3000 toeren

Geplaatst: 25 jan 2020 19:12
door quikfit
Ik zou hem maar eens uitgebreid laten uitlezen(o.a. de Fuel Trims) https://www.mvwautotechniek.nl/lambdasonde/

En hier nog wat over ''Fuel Cut'' ...dit gaat wel op voor jouw auto gezien wat er allemaal aan gemodificeerd is.(grotere turbo)
https://www.dsmtuners.com/threads/what- ... ut.186971/

https://www.scoobynet.com/general-techn ... l-cut.html

Succes...en jij ook een goed weekend :okeee:

Re: Forester 2000 loopt voor geen meter onder de 3000 toeren

Geplaatst: 16 feb 2020 20:56
door hummie
[verwijderd]

Re: Forester 2000 loopt voor geen meter onder de 3000 toeren

Geplaatst: 25 jun 2020 18:50
door EddyP
Hoi Allemaal,

Ik ga toch heel even verder op deze post met een nieuwe vraag veroorzaakt door voorgaande. Dit omdat na installatie van de TD04 ik de stenen uit de straat trok (ook bij droog weer) en het gezeik van een niet lopende motor bij hoge toeren bleek te liggen doordat het filtertje van de brandstofpomp walbro gss342 goed tm 500 pk was gevallen. Later bleek de pomp ook te weinig druk te geven door waarschijnlijk drooglopen door gebrek aan filtertje en na montage originele brandstofpomp rijd de auto op zich prima maar heb ik niet meer de Turbo Boost op lage toeren. de turbo pakt pas op rond de 3K toeren en als ik het gas loslaat hoor ik duidelijk aan de blow off dat er duidelijk heel veel turbodruk is maar de motor kan er niets mee....... Tevens heb ik last van fuel cut's wat ik voorheen niet had (bij het starten van deze post). Ook vind ik de automaat niet lekker schakelen en dat uit zich meer dat hij niet schakelt op het juiste moment zoals vaak te vroeg.

Ik ben niet echt (zeg maar geheel niet) bekend met automaten maar heb iets gelezen over een lock / slippen van de koppel omvormer...........mijn vermoeden is een lock en heb geen idee hoe dat te checken.

Quote "dat er duidelijk heel veel turbodruk is maar de motor kan er niets mee....... Tevens heb ik last van fuel cut's wat ik voorheen niet had (bij het starten van deze post)."
Dan zou je zeggen........wel turbo druk, en fuel cut's = te weinig benzinedruk! Maar ik heb met de TD04 en originele benzinepomp de straatstenen eruit getrokken en mijn BMW 540 met 320PK kon de Sub niet bijhouden.

Vandaar mijn vermoeden dat er iets met de automaat niet lekker is.....

Planning voor volgende week: Nieuwe aandrijfassen, GT veren en misschien GT schijven en klauwen.

- lambda geeft vaak storing bij het oprijden van de snelweg.......ff uitzetten en wachten en weer starten en het rode lampje is weer uit. Dit moet een gevolg zijn en geen oorzaak.....Als ik vol gas de snelweg opga (hoge toeren) heeft de auto er geen last van.
- Recent compressie gemeten en op alle 4 cil 9 bar na 5 omwentelingen.
- Soms bij het starten komt er een hele mooie zwarte cirkel (diamet 15 cm) op de witte muur van de parkeer garage op kantoor. Ik rij zo'n 160 kms per dag met de auto en gemm 140 op de teller en het olieverbruik is nihil 1:5000. Benzine verbruik is gemm 1:10 en koelwater verbruik = 0

Groetjes, Eduard

Re: Forester 2000 loopt voor geen meter onder de 3000 toeren

Geplaatst: 25 jun 2020 22:48
door quikfit
Waardes uitgelezen van de Lambdasonde? Knocksensor niet fris meer? Temperatuur sensor oké?

Gr.Quikfit :mrgreen:

Re: Forester 2000 loopt voor geen meter onder de 3000 toeren

Geplaatst: 26 jun 2020 18:43
door EddyP
Hi Quikfit,

Sensors zijn goed. Vandaar ook mijn opmerking dat het een symptoom is van iets. Vandaar ook mijn vraag inzake de automaat waar ik weinig van weet. Kan deze slippen of bestaat er iets als een lock.......?
Vaak heb ik moeite om met de kickdown om in te trappen naar z's 1 (incl sportstand) en tot 3K rpm blijft de boel rustig in het vooronder en ik denk dat ie een versnelling te hoog staat en daardoor min of meer verzuipt en daardoor de check engine/Lambo issue. Motor wil wel maar de rest niet.....Het zou ook iets simpel kunnen zijn als een vacuüm slang maar die ben ik ook allemaal nagelopen. Mijn broertje Heeft 1 modelletje eerder met de zelfde configuratie + grotere injectors en een kuurtje van EMS. qua vermogen zijn ze gelijk dus dat is goed nieuws maar ik wil het koppel weer terug gelijk vanaf 1.500 rpm zonder te hoeven wachten tot 3.000.

Ik weet hoe de auto was na installatie TD04 etc maar met standaard brandstofpomp en ik geloof niet zo in ECU kuurtjes. MAF bepaald wel hoeveel lucht erin gaat en hoeveel benzine erbij moet en dat heb ik bewezen dat het een geweldige sleeper is zonder kuurtje en turbolag totdat de brandstofpomp kapot ging.

Gr. Eduard

Re: Forester 2000 loopt voor geen meter onder de 3000 toeren

Geplaatst: 26 jun 2020 23:00
door erichendri
Mischien naar EMS gaan en de boel laten monitoren.
Er zal toch iets niet goed zijn.
Kan je de bak handmatig wel in de 1 zetten?
Lock-up komt pas boven de 2000-3000 toeren in, afhankelijk toerental en gaspedaalstand.
Maar bij slecht lopen van de motor raakt de bak ook van slag.
En een kuur bij EMS is echt zoveel beter voor de motor, prestaties en drivebility.

Eric

Re: Forester 2000 loopt voor geen meter onder de 3000 toeren

Geplaatst: 27 jun 2020 07:26
door quikfit
Alle stekkers op de bak losgehaald en gecontroleerd op vuil/corrosie/beschadigingen/kabel beschadigingen? Even inspuiten als je toch bezig bent.
Hoe oud is de bakolie(welke kleur en stinkt de olie?) en staat het oliepeil goed? Peilen met draaiende motor en dan een paar keer door alle versnellingen halen...in P zetten en dan de peilstok aflezen,dit een paar keer doen om een goed beeld te krijgen. Zit er een vacuümslang op je bak?
Benzine druk meten...misschien is de druk te hoog!?

Gr.Quikfit :mrgreen: