Forester 2000 loopt voor geen meter onder de 3000 toeren
Re: Forester 2000 loopt voor geen meter onder de 3000 toeren
Overigens gaat bij mij eerst 1 koelvan aan, de 2de een graad of 10 later.
Eric[/quote]
Ze gaan bij mij beide gelijk aan zowel bij de temp als airco
Eric[/quote]
Ze gaan bij mij beide gelijk aan zowel bij de temp als airco
Re: Forester 2000 loopt voor geen meter onder de 3000 toeren
Zo heren (en dame) Afgelopen dagen bovenstaande getest en de thermostaat is goed en beide koelvinnen slaan tegelijk aan indien nodig (zowel airco als koeling) Ik heb eindelijk de ECU kunnen testen met een goed systeem en ik kreeg inlaat temperatuur sensor mailfunction -40 c. als iemand weet waar dat ding zit kan ik die gaan vervangen/meten.....
Re: Forester 2000 loopt voor geen meter onder de 3000 toeren
Doet ze dat elke keer...of alleen als je de accupolen er weer opzet?Ze gaan bij mij beide gelijk aan zowel bij de temp als airco
Gr.Quikfit
Subaru Forester SJ FB20 2013 Noorwegen
viewtopic.php?t=6157
viewtopic.php?t=6157
Re: Forester 2000 loopt voor geen meter onder de 3000 toeren
Nummer 14...zit dat bij jouw ook zo?EddyP schreef: Ik heb eindelijk de ECU kunnen testen met een goed systeem en ik kreeg inlaat temperatuur sensor mailfunction -40 c. als iemand weet waar dat ding zit kan ik die gaan vervangen/meten.....
Gr.Quikfit
Subaru Forester SJ FB20 2013 Noorwegen
viewtopic.php?t=6157
viewtopic.php?t=6157
Re: Forester 2000 loopt voor geen meter onder de 3000 toeren
Hier nog een mogelijke locatie...die ken je wel.
Gr.Quikfit
Gr.Quikfit
Subaru Forester SJ FB20 2013 Noorwegen
viewtopic.php?t=6157
viewtopic.php?t=6157
Re: Forester 2000 loopt voor geen meter onder de 3000 toeren
Voor zover ik weet altijd. Bij andere auto’s hebben ze een aparte ventilator voor de airco. Lijkt mij gewoon normaal te werken.quikfit schreef:Doet ze dat elke keer...of alleen als je de accupolen er weer opzet?Ze gaan bij mij beide gelijk aan zowel bij de temp als airco
Gr.Quikfit
Re: Forester 2000 loopt voor geen meter onder de 3000 toeren
Wederom bedankt maar helaas kan ik niet zoveel met de plaatjes en de dealer is er ook nog niet uit.
Ene plaatje zegt op het spruitstuk maar daar zit bij mij de bobine en de andere zegt dat de MAF de tempratuur meet……….. Dat iets zo simpels zo ingewikkeld kan zijn. Ik heb ook heel google gedownload maar daarop ook niets kunnen vinden. Wel heb ik een sensor recht onder het spruitstuk verwijderd ter hoogte van/onder de dumpvalve. Ik moet nog uitzoeken hoe je hier plaatjes kan uploaden maar dat terzijde.
Ene plaatje zegt op het spruitstuk maar daar zit bij mij de bobine en de andere zegt dat de MAF de tempratuur meet……….. Dat iets zo simpels zo ingewikkeld kan zijn. Ik heb ook heel google gedownload maar daarop ook niets kunnen vinden. Wel heb ik een sensor recht onder het spruitstuk verwijderd ter hoogte van/onder de dumpvalve. Ik moet nog uitzoeken hoe je hier plaatjes kan uploaden maar dat terzijde.
Re: Forester 2000 loopt voor geen meter onder de 3000 toeren
Nope. daar zit bij mij de bobinequikfit schreef:Nummer 14...zit dat bij jouw ook zo?EddyP schreef: Ik heb eindelijk de ECU kunnen testen met een goed systeem en ik kreeg inlaat temperatuur sensor mailfunction -40 c. als iemand weet waar dat ding zit kan ik die gaan vervangen/meten.....
Gr.Quikfit
Re: Forester 2000 loopt voor geen meter onder de 3000 toeren
Dan plaatje twee...nummertje 1...je welbekende sensor.EddyP schreef:Nope. daar zit bij mij de bobine
Gr.Quikfit
Subaru Forester SJ FB20 2013 Noorwegen
viewtopic.php?t=6157
viewtopic.php?t=6157
Re: Forester 2000 loopt voor geen meter onder de 3000 toeren
Kijk eventjes in mijn topic ik heb daar ook mee zitten te klooien en daar staat het één en ander uitgelegd.EddyP schreef:Wederom bedankt maar helaas kan ik niet zoveel met de plaatjes en de dealer is er ook nog niet uit.
Ene plaatje zegt op het spruitstuk maar daar zit bij mij de bobine en de andere zegt dat de MAF de tempratuur meet……….. Dat iets zo simpels zo ingewikkeld kan zijn. Ik heb ook heel google gedownload maar daarop ook niets kunnen vinden. Wel heb ik een sensor recht onder het spruitstuk verwijderd ter hoogte van/onder de dumpvalve. Ik moet nog uitzoeken hoe je hier plaatjes kan uploaden maar dat terzijde.
Subaru justy g3x 1.3 2006
Suzuki wagon R+ 1.3 2006
Saab 9-5 estate 2.3 2000
Saab 99 2.0 1984
Trabant 601 1972
Suzuki wagon R+ 1.3 2006
Saab 9-5 estate 2.3 2000
Saab 99 2.0 1984
Trabant 601 1972
Re: Forester 2000 loopt voor geen meter onder de 3000 toeren
Heb je de MAP-sensor nu al vervangen of besteld?EddyP schreef:Zo heren (en dame)Ik heb eindelijk de ECU kunnen testen met een goed systeem en ik kreeg inlaat temperatuur sensor mailfunction -40 c. als iemand weet waar dat ding zit kan ik die gaan vervangen/meten.....
Fotootje nog maar een keer bijgevoegd.Nr.1
Gr.Quikfit
Subaru Forester SJ FB20 2013 Noorwegen
viewtopic.php?t=6157
viewtopic.php?t=6157
Re: Forester 2000 loopt voor geen meter onder de 3000 toeren
Hoi Quikfit,
Ik ben weer een stapje verder en wat ik had losgetrokken betof de "purge control solenoid valve" maar die is dicht dus geen vacuüm probleem. . Misschien staat de purge valve open wat een vacuüm probleem veroorzaakt en die ga ik vandaag of morgen testen.
Anders toch maar eens overwegen om (wederom) een nieuwe MAF te bestellen maar ik wil eerst 100% weten of die ook de tempratuur meet....................was er maar een Saab in WRX uitvoering dan had ik het wel geweten
Ik ben weer een stapje verder en wat ik had losgetrokken betof de "purge control solenoid valve" maar die is dicht dus geen vacuüm probleem. . Misschien staat de purge valve open wat een vacuüm probleem veroorzaakt en die ga ik vandaag of morgen testen.
Anders toch maar eens overwegen om (wederom) een nieuwe MAF te bestellen maar ik wil eerst 100% weten of die ook de tempratuur meet....................was er maar een Saab in WRX uitvoering dan had ik het wel geweten
- erichendri
- Berichten: 5622
- Lid geworden op: 14 nov 2010 21:02
Re: Forester 2000 loopt voor geen meter onder de 3000 toeren
Bij modellen met een map sensor zit hij inderdaad daarin en bij een maf sensor zit hij daarin.
Waarom rijdt je niet even langs een subaru specialist, die kan hem zo voor je aanwijzen.
Koop wel een originele sensor.
Eric
Waarom rijdt je niet even langs een subaru specialist, die kan hem zo voor je aanwijzen.
Koop wel een originele sensor.
Eric
Re: Forester 2000 loopt voor geen meter onder de 3000 toeren
Purge valve kan je na het testen ff inspuiten met wat WD40,teflon of siliconen-spray.EddyP schreef:Ik ben weer een stapje verder en wat ik had losgetrokken betof de "purge control solenoid valve" maar die is dicht dus geen vacuüm probleem. . Misschien staat de purge valve open wat een vacuüm probleem veroorzaakt en die ga ik vandaag of morgen testen.
Anders toch maar eens overwegen om (wederom) een nieuwe MAF te bestellen maar ik wil eerst 100% weten of die ook de temperatuur meet...
Hij meet ook de temperatuur...Ik zou de MAF bij de dealer halen...daar kan je ook navraag doen(in de werkplaats)om zeker te zijn.
Gr.Quikfit
Subaru Forester SJ FB20 2013 Noorwegen
viewtopic.php?t=6157
viewtopic.php?t=6157
Re: Forester 2000 loopt voor geen meter onder de 3000 toeren
quikfit schreef:Purge valve kan je na het testen ff inspuiten met wat WD40,teflon of siliconen-spray.EddyP schreef:Ik ben weer een stapje verder en wat ik had losgetrokken betof de "purge control solenoid valve" maar die is dicht dus geen vacuüm probleem. . Misschien staat de purge valve open wat een vacuüm probleem veroorzaakt en die ga ik vandaag of morgen testen.
Anders toch maar eens overwegen om (wederom) een nieuwe MAF te bestellen maar ik wil eerst 100% weten of die ook de temperatuur meet...
Hij meet ook de temperatuur...Ik zou de MAF bij de dealer halen...daar kan je ook navraag doen(in de werkplaats)om zeker te zijn.
Gr.Quikfit
Purge valve meet tempratuur ? volgens mij is het een klep zonder stekker die werkt op vacuüm......
Ik heb geen idee hoe de Purge valve te testen zonder alles te demonteren. Die zit onder/tussen het inlaatspruitstuk. Mijn idee was om de dynamo te verwijderen en dan de slang te verwijderen die vanaf de Purge valve (na)ar het luchtfilter gaat los te halen en het gat dicht te houden (na het luchtfilter) om vals lucht uit te sluiten
Zojuist nieuwe originele MAF besteld bij de dealer. Ze kunnen geen antwoord geven of de MAF de luchtinlaat tempratuur meet of een andere sensor aangezien ze niet van elk voertuig de documentatie hebben………….Zucht!
Dinsdag komt ie binnen en dan hopelijk een positieve update!
Re: Forester 2000 loopt voor geen meter onder de 3000 toeren
Nee de Purge Valve meet geen temperatuur...dat regeltje ging over de MAF-Sensor.EddyP schreef:Purge valve meet tempratuur ? volgens mij is het een klep zonder stekker die werkt op vacuüm......
Ik heb geen idee hoe de Purge valve te testen zonder alles te demonteren. Die zit onder/tussen het inlaatspruitstuk. Mijn idee was om de dynamo te verwijderen en dan de slang te verwijderen die vanaf de Purge valve (na)ar het luchtfilter gaat los te halen en het gat dicht te houden (na het luchtfilter) om vals lucht uit te sluiten
Zojuist nieuwe originele MAF besteld bij de dealer. Ze kunnen geen antwoord geven of de MAF de luchtinlaat tempratuur meet of een andere sensor aangezien ze niet van elk voertuig de documentatie hebben………….Zucht!
Dinsdag komt ie binnen en dan hopelijk een positieve update!
De Purge-Valve staat de meeste tijd dicht,dat kan je testen door aan het slangetje te zuigen dat naar je inlaatspruitstuk/luchtfilter gaat,de Purge-Valve opent alleen af en toe tijdens het rijden als de motor warm is en niet stationair draait...dan worden de benzinedampen uit je tank mee verbrand in de motor.
Hmm...een dealer die geen documentatie heeft... Welke dealer was dat?
Hoop dat ie snel binnen is en dat er inderdaad een positieve update komt.
Gr.Quikfit
Subaru Forester SJ FB20 2013 Noorwegen
viewtopic.php?t=6157
viewtopic.php?t=6157
- erichendri
- Berichten: 5622
- Lid geworden op: 14 nov 2010 21:02
Re: Forester 2000 loopt voor geen meter onder de 3000 toeren
Zal 1 van de nieuwere dealers zijn.
Bij mazda was de purge valve een heel klein klepje met dun rubber slangetje.
Werking was onder bepaalde voorwaarden waaronder warme motor
en bepaalde toeren/snelheid.
Eric
Bij mazda was de purge valve een heel klein klepje met dun rubber slangetje.
Werking was onder bepaalde voorwaarden waaronder warme motor
en bepaalde toeren/snelheid.
Eric
Re: Forester 2000 loopt voor geen meter onder de 3000 toeren
oke heren en dame,
MAF voor een originele vervangen en de bitch geeft nog steeds -40 c aan. Wel loopt de accu elke keer leeg wat lijkt op een lekstroom. Mijn vermoeden was de aansluiting naar de trekhaak en die heb ik losgetrokken maar helaas.............. Iemand een ingeving ?
MAF voor een originele vervangen en de bitch geeft nog steeds -40 c aan. Wel loopt de accu elke keer leeg wat lijkt op een lekstroom. Mijn vermoeden was de aansluiting naar de trekhaak en die heb ik losgetrokken maar helaas.............. Iemand een ingeving ?
Re: Forester 2000 loopt voor geen meter onder de 3000 toeren
Hmm...ECU gereset? Loopt ie nu wel beter of is dat nog steeds het zelfde?
Er branden geen interieur lampjes(deuren open)?
Zie je kans om de accu helemaal op te laden en is ie goed?...het was toch een krijgertje van de dealer?
Alle zekeringen goed? Zowel in de auto als in de motorruimte?
https://www.accudienst.nl/h480/auto-acc ... at-nu.html#
Ik ga nog ff verder neuzen...
Gr.Quikfit
Er branden geen interieur lampjes(deuren open)?
Zie je kans om de accu helemaal op te laden en is ie goed?...het was toch een krijgertje van de dealer?
Alle zekeringen goed? Zowel in de auto als in de motorruimte?
https://www.accudienst.nl/h480/auto-acc ... at-nu.html#
Ik ga nog ff verder neuzen...
Gr.Quikfit
Subaru Forester SJ FB20 2013 Noorwegen
viewtopic.php?t=6157
viewtopic.php?t=6157
Re: Forester 2000 loopt voor geen meter onder de 3000 toeren
Heb ooit eens 2 keer een elektronisch gasklephuis van een 9-5 gewisseld omdat die defect zou zijn wat op zich niet gek is omdat het een veelvoorkomende kwaal is.
De gasklephuisen waren gebruikt maar zeker weten goed een keer kan toevallig zijn 2 keer niet.
Ik heb het uiteindelijk op kunnen lossen door de originele terug te plaatsen en een nieuwe accu te monteren.
De oude accu had wel zijn voltage maar de ampère haalde hij bij lange na niet meer hier ging de electronica gigantisch op storen.
De gasklephuisen waren gebruikt maar zeker weten goed een keer kan toevallig zijn 2 keer niet.
Ik heb het uiteindelijk op kunnen lossen door de originele terug te plaatsen en een nieuwe accu te monteren.
De oude accu had wel zijn voltage maar de ampère haalde hij bij lange na niet meer hier ging de electronica gigantisch op storen.
Subaru justy g3x 1.3 2006
Suzuki wagon R+ 1.3 2006
Saab 9-5 estate 2.3 2000
Saab 99 2.0 1984
Trabant 601 1972
Suzuki wagon R+ 1.3 2006
Saab 9-5 estate 2.3 2000
Saab 99 2.0 1984
Trabant 601 1972
Re: Forester 2000 loopt voor geen meter onder de 3000 toeren
Kan ook draadbreuk zijn... https://www.hella.com/techworld/nl/Tech ... nsor-4326/
Zeker weten dat ie niet op of aan het inlaatspruitstuk zit?
Lees dit ook ff door. https://www.subaruforester.org/threads/ ... or.674882/
Gr.Quikfit
Zeker weten dat ie niet op of aan het inlaatspruitstuk zit?
Lees dit ook ff door. https://www.subaruforester.org/threads/ ... or.674882/
Gr.Quikfit
Subaru Forester SJ FB20 2013 Noorwegen
viewtopic.php?t=6157
viewtopic.php?t=6157
Re: Forester 2000 loopt voor geen meter onder de 3000 toeren
[quote="quikfit"]Kan ook draadbreuk zijn... https://www.hella.com/techworld/nl/Tech ... nsor-4326/
Zeker weten dat ie niet op of aan het inlaatspruitstuk zit?
Lees dit ook ff door. https://www.subaruforester.org/threads/ ... or.674882/
Ik zit ook te denken aan een draadbreuk of dat de ECU overleden. Het vreemde blijft dat er geen storingcode is alleen dat de inlaat temp -40 is. Heb jij heel toevallig de waardes van de "stekker" van de MAF ? De temp sensor zit namelijk "in" de MAF en niet op het spruitstuk bij de turbo versie. Het betreft 4 draden naar de MAF maar ik heb inmiddels google uit en denk erover na om een BBQ te maken van de Boswachter.
Lekstroom ben ik nog aan het onderzoeken. Geen lampjes oid staan aan en de dinamo laad(t) 14,2 bij.....
Groetjes, VrijMiBo, Goed weekend
Zeker weten dat ie niet op of aan het inlaatspruitstuk zit?
Lees dit ook ff door. https://www.subaruforester.org/threads/ ... or.674882/
Ik zit ook te denken aan een draadbreuk of dat de ECU overleden. Het vreemde blijft dat er geen storingcode is alleen dat de inlaat temp -40 is. Heb jij heel toevallig de waardes van de "stekker" van de MAF ? De temp sensor zit namelijk "in" de MAF en niet op het spruitstuk bij de turbo versie. Het betreft 4 draden naar de MAF maar ik heb inmiddels google uit en denk erover na om een BBQ te maken van de Boswachter.
Lekstroom ben ik nog aan het onderzoeken. Geen lampjes oid staan aan en de dinamo laad(t) 14,2 bij.....
Groetjes, VrijMiBo, Goed weekend
Re: Forester 2000 loopt voor geen meter onder de 3000 toeren
Ik zal morgen eens meten. Accu is nog geen maand oud maar wie weet...........Tanisha schreef: Ik heb het uiteindelijk op kunnen lossen door de originele terug te plaatsen en een nieuwe accu te monteren.
De oude accu had wel zijn voltage maar de ampère haalde hij bij lange na niet meer hier ging de electronica gigantisch op storen.
Re: Forester 2000 loopt voor geen meter onder de 3000 toeren
Ik heb een oude MAV opengemaakt en op de stekker geklikt om te kunnen meten want de pinnetjes van de stekker zijn zo klein dat je er anders niet bijkomt.
Draad:
1 : 1,3 volt
2: 5,09 volt
3 aarde (zwart (of mag je dat niet meer zegen)
4: gelijk aan de spanning van de accu.
Concluderend dat er geen draadbreuk is denk ik dat de ECU aan gort is. Iemand ideeën ? kan je de ECU zo vervangen voor een gelijk model of zijn er nog meerdere modules die moeten matchen?
Draad:
1 : 1,3 volt
2: 5,09 volt
3 aarde (zwart (of mag je dat niet meer zegen)
4: gelijk aan de spanning van de accu.
Concluderend dat er geen draadbreuk is denk ik dat de ECU aan gort is. Iemand ideeën ? kan je de ECU zo vervangen voor een gelijk model of zijn er nog meerdere modules die moeten matchen?
Re: Forester 2000 loopt voor geen meter onder de 3000 toeren
De sleutel en het chassisnummer moeten volgens mij herkend worden en dus geprogrammeerd worden in de nieuwe ECU. Dit is een dealer klusje.EddyP schreef: kan je de ECU zo vervangen voor een gelijk model of zijn er nog meerdere modules die moeten matchen?
Ga even langs bij een dealer en vraag daar naar de mogelijkheden.
Gr.Quikfit
Subaru Forester SJ FB20 2013 Noorwegen
viewtopic.php?t=6157
viewtopic.php?t=6157
Re: Forester 2000 loopt voor geen meter onder de 3000 toeren
Dat heb ik al een keer eerder gedaan met een bmw 540 en is gelukt. Ik kan je vertellen dat de dealer je gen f*ck aan info geeft.quikfit schreef:De sleutel en het chassisnummer moeten volgens mij herkend worden en dus geprogrammeerd worden in de nieuwe ECU. Dit is een dealer klusje.EddyP schreef: kan je de ECU zo vervangen voor een gelijk model of zijn er nog meerdere modules die moeten matchen?
Ga even langs bij een dealer en vraag daar naar de mogelijkheden.
Gr.Quikfit
Re: Forester 2000 loopt voor geen meter onder de 3000 toeren
dat doormeten van die accu: hoe ga je dat doen? Heb jij zo n speciaal apparaat daarvoor?
De Moerasruiter.
MY 2000 Forester
Mountainbiken
MY 2000 Forester
Mountainbiken
Re: Forester 2000 loopt voor geen meter onder de 3000 toeren
Als je geen steek verder komt met de ECU route alle ecu's uit een donor over zetten en je hebt dan ook transponder blokjes uit de donor sleutels en eventuele ab's nodig zo kan je de eigen sleutels houden en hoef je niet te programmeren.
Subaru justy g3x 1.3 2006
Suzuki wagon R+ 1.3 2006
Saab 9-5 estate 2.3 2000
Saab 99 2.0 1984
Trabant 601 1972
Suzuki wagon R+ 1.3 2006
Saab 9-5 estate 2.3 2000
Saab 99 2.0 1984
Trabant 601 1972
Re: Forester 2000 loopt voor geen meter onder de 3000 toeren
Oké........ ecu zit onder de bijrijder stoel en er zit nog iets onder de middenconsole waarvan ik denk dat het voor de automaat is. Moet ik nog meer vervangen dan de ecu alleen ?Tanisha schreef:Als je geen steek verder komt met de ECU route alle ecu's uit een donor over zetten en je hebt dan ook transponder blokjes uit de donor sleutels en eventuele ab's nodig zo kan je de eigen sleutels houden en hoef je niet te programmeren.
Re: Forester 2000 loopt voor geen meter onder de 3000 toeren
Ik heb geen flauw idee wat er allemaal in jouw auto met codes aan elkaar verbonden is.
Er is hier vast wel iemand die dat wel weet en je precies kan vertellen welke dingen je moet hebben.
Maar weet wel dat je echt alles moet hebben uit 1 donor wil je niet gaan of kunnen programmeren.
Ik heb een keer iemand gehad waarbij het inprogammeren van sleutels bij een Saab 9-3 mis gegaan was bij een ander.
Hij was ten einde raad toen was er nog een hoop nieuw te krijgen bij de saab dealer maar het geintje ging hem richting de 2000 euro kosten.
Ik heb dat toen kunnen oplossen door de motor ECU, klokken, twice ECU, dice ECU, radio, complete sloten set en afstandsbedieningen over te zetten.
Dit is voor jou niet echt relevant maar even als voorbeeld wat er allemaal met codes met elkaar verbonden kan zijn.
Er is hier vast wel iemand die dat wel weet en je precies kan vertellen welke dingen je moet hebben.
Maar weet wel dat je echt alles moet hebben uit 1 donor wil je niet gaan of kunnen programmeren.
Ik heb een keer iemand gehad waarbij het inprogammeren van sleutels bij een Saab 9-3 mis gegaan was bij een ander.
Hij was ten einde raad toen was er nog een hoop nieuw te krijgen bij de saab dealer maar het geintje ging hem richting de 2000 euro kosten.
Ik heb dat toen kunnen oplossen door de motor ECU, klokken, twice ECU, dice ECU, radio, complete sloten set en afstandsbedieningen over te zetten.
Dit is voor jou niet echt relevant maar even als voorbeeld wat er allemaal met codes met elkaar verbonden kan zijn.
Subaru justy g3x 1.3 2006
Suzuki wagon R+ 1.3 2006
Saab 9-5 estate 2.3 2000
Saab 99 2.0 1984
Trabant 601 1972
Suzuki wagon R+ 1.3 2006
Saab 9-5 estate 2.3 2000
Saab 99 2.0 1984
Trabant 601 1972