Forester 2008 LPG/benzine probleem

Motoren, injectiesystemen etc.
Gebruikersavatar
quikfit
Berichten: 4863
Lid geworden op: 11 jul 2012 13:51

Re: Forester 2008 LPG/benzine probleem

Bericht door quikfit »

*thomas* schreef:- de garage die aan jouw auto werkt (of beter gezegd de monteur) heeft onvoldoende kennis en/of een fout gemaakt (kom zeg, een prop in de uitlaat, het moet niet gekker worden)
Wat ik merkwaardig vind is dat de inlaat kleppen te strak stonden i.p.v. de uitlaat kleppen :?

Gr.Quikfit :mrgreen:
Subaru Forester SJ FB20 2013 Noorwegen
viewtopic.php?t=6157
Djpiepo
Berichten: 21
Lid geworden op: 21 jun 2019 23:09

Re: Forester 2008 LPG/benzine probleem

Bericht door Djpiepo »

Goedemorgen iedereen,

Ondertussen een heel jaar verder en gelukkig achter het probleem gekomen wat de reden waarom de auto zo slecht liep. Ivm de LPG installatie waren de kabels richting de bougies door geknipt en het stukje van LPG er tussen gesoldeerd. Die soldering liet los en liep daarom soms op wat cilinders te weinig.

Nu het volgende probleem. Auto start, als ik ook maar een halve seconde te lang de sleutel omgedraaid houd, niet. Behalve als ik het gaspedaal in trap, en dan nog duurt het 5/10 seconde voordat ie moeilijk aan slaat. Wel merk ik op dat dit vaker is met warm weer. (Vapour lock?) Ook houd de auto soms in op gas (meestal rond de 2800/2900 toeren hogere toeren geen probleem). Op benzine ook geen probleem.

Ook spoort de auto verschrikkelijk irritant naar rechts. Al 2 keer uit laten lijnen maar helaas geen toegevoegde waarde. Het is zo dat als de weg glad is hij perfect recht vooruit rijd. Zit er een klein hobbeltje in de weg stuurt de auto direct naar rechts. Op de brug geen speling op rubbers ect. Remmen en schijven zijn rondom vervangen (loopt niet aan). Software matig ook de stuursensor opnieuw ingeleerd (10graden links 10 graden rechts draaien via obd 2 poort) hebben jullie tips voor deze lastige problemen?

Met vriendelijke groeten,
DJ
Djpiepo
Berichten: 21
Lid geworden op: 21 jun 2019 23:09

Re: Forester 2008 LPG/benzine probleem

Bericht door Djpiepo »

Goedemorgen iedereen,

Ondertussen een heel jaar verder en gelukkig achter het probleem gekomen wat de reden waarom de auto zo slecht liep. Ivm de LPG installatie waren de kabels richting de bougies door geknipt en het stukje van LPG er tussen gesoldeerd. Die soldering liet los en liep daarom soms op wat cilinders te weinig.

Nu het volgende probleem. Auto start, als ik ook maar een halve seconde te lang de sleutel omgedraaid houd, niet. Behalve als ik het gaspedaal in trap, en dan nog duurt het 5/10 seconde voordat ie moeilijk aan slaat. Wel merk ik op dat dit vaker is met warm weer. (Vapour lock?) Ook houd de auto soms in op gas (meestal rond de 2800/2900 toeren hogere toeren geen probleem). Op benzine ook geen probleem.

Ook spoort de auto verschrikkelijk irritant naar rechts. Al 2 keer uit laten lijnen maar helaas geen toegevoegde waarde. Het is zo dat als de weg glad is hij perfect recht vooruit rijd. Zit er een klein hobbeltje in de weg stuurt de auto direct naar rechts. Op de brug geen speling op rubbers ect. Remmen en schijven zijn rondom vervangen (loopt niet aan). Software matig ook de stuursensor opnieuw ingeleerd (10graden links 10 graden rechts draaien via obd 2 poort) hebben jullie tips voor deze lastige problemen?

Met vriendelijke groeten,
DJ
Gebruikersavatar
quikfit
Berichten: 4863
Lid geworden op: 11 jul 2012 13:51

Re: Forester 2008 LPG/benzine probleem

Bericht door quikfit »

LPG injectoren controleren en installatie laten afstellen?
Heb je een elektrische stuurbekrachtiging? https://www.subaruforum.nl/viewtopic.ph ... =stuurhuis

Gr.Quikfit :mrgreen:
Subaru Forester SJ FB20 2013 Noorwegen
viewtopic.php?t=6157
Gebruikersavatar
erichendri
Berichten: 5614
Lid geworden op: 14 nov 2010 21:02

Re: Forester 2008 LPG/benzine probleem

Bericht door erichendri »

Auto uitlezen en temperatuursensor waardes uitlezen.
Dat kan het slecht starten veroorzaken.

Is dat inhouden bij het intrappen van het gaspedaal bij dat toerental of tijdens het oprekken vanaf 2000 rpm ot 4000 rpm?

Eric

Eric
Djpiepo
Berichten: 21
Lid geworden op: 21 jun 2019 23:09

Re: Forester 2008 LPG/benzine probleem

Bericht door Djpiepo »

Dankjullie voor de reacties!
Ik heb electrische stuurbekrachtiging. Maar dit wordt niet meer of minder met of zonder warmte. Hij is vooral heel zoekerig. Volgt de weg enorm (iets naar rechts of links aflopend volgt ie dat) er liggen wel 18 inch banden onder, 225 breed 55 hoog. Als het goed is is dit de juiste omtrek, maar niet de 16 of 17 inch die fabrieks af geadviseerd wordt.

Ik zal zo de temp sensoren uitlezen met het starten, zijn daar afwijkende dingen waar ik op moet letten? Kan het ook te maken hebben met een vervuilde klephuis? Het gestotter is op beide manieren, zowel vanaf 2000 naar de 4000 stottert ie af en toe bij de 2900rpm als dat ik 100 rij (dan draait ie 2900 rpm) en dan wil optrekken. Soms is het echt een klein bonkje.
Gebruikersavatar
quikfit
Berichten: 4863
Lid geworden op: 11 jul 2012 13:51

Re: Forester 2008 LPG/benzine probleem

Bericht door quikfit »

Is wel een kwaaltje met dat elektrische stuurhuis...en des te breder de banden des te meer zoeken...

Gr.Quikfit :mrgreen:
Subaru Forester SJ FB20 2013 Noorwegen
viewtopic.php?t=6157
Gebruikersavatar
erichendri
Berichten: 5614
Lid geworden op: 14 nov 2010 21:02

Re: Forester 2008 LPG/benzine probleem

Bericht door erichendri »

Al een keer goed uitgelijnd incl wielvlucht en askanteling?

Eric
Djpiepo
Berichten: 21
Lid geworden op: 21 jun 2019 23:09

Re: Forester 2008 LPG/benzine probleem

Bericht door Djpiepo »

Ik zal mijn winterbanden er eens onder leggen. 16 inch en n stuk smaller. Kijken of de breedte van de band het verschil maakt. Anders moet ik het toch ergens anders zoeken. In de link van de het andere topic wordt beschreven dat de besturing heel zwaar gaat als deze warm is. Hier heeft onze Forrester geen last van. Blijft alleen naar rechts trekken. Deze beweging is ook makkelijk te corrigeren met 2 vingers.

Is al bij 3 verschillende bedrijven uitgelijnd. Alles is na gekeken.
Gebruikersavatar
quikfit
Berichten: 4863
Lid geworden op: 11 jul 2012 13:51

Re: Forester 2008 LPG/benzine probleem

Bericht door quikfit »

Ik hoop dat de smallere banden goed uitpakken maar het is geen geheim dat de eerste Foresters met het elektrische stuurhuis problemen hebben.

Gr.Quikfit :mrgreen:
Subaru Forester SJ FB20 2013 Noorwegen
viewtopic.php?t=6157
Djpiepo
Berichten: 21
Lid geworden op: 21 jun 2019 23:09

Re: Forester 2008 LPG/benzine probleem

Bericht door Djpiepo »

Hallo iedereen. Lang geleden hier voor het laatst een berichtje gestuurd. M'n vriendin rijd nu in de Subaru en daarom merk ik er niet veel van. Maar man wat stottert dat ding.

Met deel last en vollast onder de 3000 toeren. Hikt, houd in en totaal geen kracht. Boven de 3000 toeren trekt ie heerlijk vanuit elke versnelling.

Ik heb meerdere forums al door gelezen en die hebben het over een 'ingreep' bij Rudy uit Volkel. Daar is de auto 1 jaar geleden geweest om de kleppen te stellen (30.000 km geleden). Ook meteen distributie laten doen en nieuwe bougies. De auto rijd op gas. Destijds had Rudy de klopsensor aan de massa gehangen maar aan een vacuüm slang. Dit heb ik toen weer gemaakt zoals t orgineel hoort omdat mij dit niet helemaal de bedoeling leek. Nu heb ik om te testen de klopsensor weer opgehangen zoals 1 jaar geleden. Maar dit heeft na 200km rijden nog 0 invloed gehad.

Hebben jullie enig idee wat ik nog kan doen zodat ie weer normaal gaat rijden?

De klachten zijn er zowel met op LPG rijden als op benzine. Al heb ik het idee dat het met benzine (98) iets minder is.
Gebruikersavatar
quikfit
Berichten: 4863
Lid geworden op: 11 jul 2012 13:51

Re: Forester 2008 LPG/benzine probleem

Bericht door quikfit »

Als ie het op beide brandstoffen heeft kan het werkelijk van alles wezen...laat Rudy er eens naar kijken.
Om de hoeveel kilometer moeten de kleppen gesteld worden?

Gr.Quikfit :mrgreen:
Subaru Forester SJ FB20 2013 Noorwegen
viewtopic.php?t=6157
Propje
Berichten: 1201
Lid geworden op: 13 nov 2018 12:21

Re: Forester 2008 LPG/benzine probleem

Bericht door Propje »

30 k geleden kleppen gesteld?
Dan wordt het eens de hoogste tijd.
Op lpg
Aju propje
Gebruikersavatar
erichendri
Berichten: 5614
Lid geworden op: 14 nov 2010 21:02

Re: Forester 2008 LPG/benzine probleem

Bericht door erichendri »

Er schijnt ook een modificatie te zijn voor de voorste lambdasonde.
Kleppen stellen moet meen ik elke 80-90k gezien het bouwjaar van 2008.
Laat hem eens uitlezen en als de klacht er altijd inzit laat hem eens loggen tijdens het rijden.

Eric
Laatst gewijzigd door erichendri op 03 mei 2021 21:23, 2 keer totaal gewijzigd.
Djpiepo
Berichten: 21
Lid geworden op: 21 jun 2019 23:09

Re: Forester 2008 LPG/benzine probleem

Bericht door Djpiepo »

Elke 30.000 ruim 1000 euro? Dan verkoop ik m morgen nog :lol: Ik dacht benzine rond de 80.000-100.000. Op LPG zal dan iets minder zijn ondanks de geharde kleppen. Lambda sonde zijn beide in het afgelopen jaar vervangen voor originele. Tijdens het kleppen stellen de bougies vervangen. Neem aan dat die langer dan 30.000 mee mogen gaan. Enige wat ik dan nog kan bedenken is bougie kabels.

Ik heb ook torque app met OBD2 sensor nog aangehad tijdens een rit van 160km.
Inlaat spruitstuk temperatuur is netjes. Schommelt met buiten temperaturen van rond de 10 graden tussen de 10 en 15 graden met 130km/h.

De variabele kleptiming (in de torque app timing Adv) staat bij weinig last rond de 38-40° (cruisecontrol 120km/h en 3350 rpm) en met optrekken rond de 15° met versnellen van 100 naar 120km/h.
Van stilstand op trekken heb ik m 1x op -2 gezien. Maar meestal rond de 5°.

Ik heb geen engine light. Ook geen bestaande foutmeldingen. (Professioneel obd apparatuur van leraar van automonteur school)

De 'ingreep' die Rudy uitvoerde, wat houd dat in, Alleen verplaatsen van knocksensor?

Ik zal m morgen eens bellen.
Gebruikersavatar
erichendri
Berichten: 5614
Lid geworden op: 14 nov 2010 21:02

Re: Forester 2008 LPG/benzine probleem

Bericht door erichendri »

Op lpg slijten de bougies wat sneller.
Ik zet de mijne altijd op 0.8mm en vervang ze bij 30000 km.
Kleppen op benzine verlopen haast niet.
Volgens het schema van subaru elke 100k controleren.
LPG elke 80000-90000 km.
Beide is preventief, ben je te laat ben je 3000€ verder.

Eric
Propje
Berichten: 1201
Lid geworden op: 13 nov 2018 12:21

Re: Forester 2008 LPG/benzine probleem

Bericht door Propje »

zie het nu pas tis een 2008.wist ik niet bij mijn SG meen ik eens gelezen te hebben om de 30k?
of mag dat ook om de 80/90K.
Dan gaan we dat eens heel snel veranderen.
Aju propje
Gebruikersavatar
erichendri
Berichten: 5614
Lid geworden op: 14 nov 2010 21:02

Re: Forester 2008 LPG/benzine probleem

Bericht door erichendri »

Propje, 125 pk is 30-35000 km.
158 pk is 80-90000 km.

Eric
Laatst gewijzigd door erichendri op 17 mei 2021 10:59, 1 keer totaal gewijzigd.
Djpiepo
Berichten: 21
Lid geworden op: 21 jun 2019 23:09

Re: Forester 2008 LPG/benzine probleem

Bericht door Djpiepo »

Het is een 2008 SH. Helaas nog niks kunnen vinden. Geneigd om m te verkopen. In 2,5 jaar tijd niks anders dan gezeur mee gehad helaas.

De ngk platinum's zitten er in die 30.000 geleden vervangen zijn. Kan dit de oorzaak zijn?
Gebruikersavatar
quikfit
Berichten: 4863
Lid geworden op: 11 jul 2012 13:51

Re: Forester 2008 LPG/benzine probleem

Bericht door quikfit »

Djpiepo schreef:Het is een 2008 SH. Helaas nog niks kunnen vinden. Geneigd om m te verkopen. In 2,5 jaar tijd niks anders dan gezeur mee gehad helaas.

De ngk platinum's zitten er in die 30.000 geleden vervangen zijn. Kan dit de oorzaak zijn?
Vier nieuwe bougies is een vrij goedkope eventuele oplossing om te kijken of dat het is...er al eens aan gedacht om een dealer of Subaru specialist de boel te laten uitlezen en te onderzoeken?

Gr.Quikfit :mrgreen:
Subaru Forester SJ FB20 2013 Noorwegen
viewtopic.php?t=6157
Gebruikersavatar
erichendri
Berichten: 5614
Lid geworden op: 14 nov 2010 21:02

Re: Forester 2008 LPG/benzine probleem

Bericht door erichendri »

klopsensor kan ook erg reageren op rammels in de uitlaat etc.
Maar het blijft vreemd dit probleem.
Al eens de zekeringen van het lpg systeem er uit gehaald??
Wat had de forester eigenlijk gelopen toen je hem kocht?
Zet er zoals ik al aangegeven heb nieuwe standaard bougies erin, stel ze wel ff af op 0,8 mm.
Quikfit gaf dat net ook al aan.

Eric
Gebruikersavatar
erichendri
Berichten: 5614
Lid geworden op: 14 nov 2010 21:02

Re: Forester 2008 LPG/benzine probleem

Bericht door erichendri »

Is er al eens goed naar de bobines en bougiekabels gekeken?
Er zijn ook bedrijven die gespecialiseerd zijn in dit soort problemen, dit zijn gmto specialisten.
Vaak neemt de garage contact met hen op.
Er zijn er meer in NL.
Zoekt en gij zult vinden.

https://www.google.nl/search?q=gmto+sto ... s-wiz-serp

Eric
Djpiepo
Berichten: 21
Lid geworden op: 21 jun 2019 23:09

Re: Forester 2008 LPG/benzine probleem

Bericht door Djpiepo »

Bedankt voor de reacties. Aankomend weekeind kijken of ik zelf de sparkplugs kan vervangen. Moet ik hiervoor persé de motorsteunen iets los maken om m 2 cm te liften? Of gaat dit tussen de chassis balken lukken? Ik heb de NGK bougies al ge-gapped op 0.8mm.

De kabels vervangen kan natuurlijk ook nog altijd. Moet ik nog rekening houden dat er ook een gas systeem in zit of heeft dit verder geen invloed op de bougie kabels? Ik zie namelijk dat ze geheel anders lopen dan orgineel. Ik zal in deze dagen eens een foto proberen te maken. Waar kan ik trouwens deze kabels het beste kopen? Als ik Google krijg ik vrij weinig resultaten m.b.t. orginele kabels.

Qua klopsensor, deze hangt al 'los' maar wel geaard. Ik heb voor de zekerheid het voorste hitteschild van de uitlaat er af gehaald, die rammelde heel iets. De Forester had 170.000 gelopen bij aanschaf. Bij 188.000 kleppen laten stellen en distributie gedaan. Is mij verteld dat er geharde kleppen in zaten. Rare is wel dat juist de inlaat kleppen de strak stonden en de uitlaat kleppen juist goed stonden.

Staat nu kleine 220.000 op.
Is al meerdere keren in Volkel uitgelezen.
Gebruikersavatar
quikfit
Berichten: 4863
Lid geworden op: 11 jul 2012 13:51

Re: Forester 2008 LPG/benzine probleem

Bericht door quikfit »

Volgens mij heeft de 2008 Forester geen bougiekabels maar 4 losse bobines.
En voor het mooie zou ik de klepspeling nog eens checken zodat je zeker bent dat niet de inlaatkleppen zijn gesteld als uitlaatkleppen en andersom.

Gr.Quikfit :mrgreen:
Subaru Forester SJ FB20 2013 Noorwegen
viewtopic.php?t=6157
Djpiepo
Berichten: 21
Lid geworden op: 21 jun 2019 23:09

Re: Forester 2008 LPG/benzine probleem

Bericht door Djpiepo »

quikfit schreef:Volgens mij heeft de 2008 Forester geen bougiekabels maar 4 losse bobines.
En voor het mooie zou ik de klepspeling nog eens checken zodat je zeker bent dat niet de inlaatkleppen zijn gesteld als uitlaatkleppen en andersom.

Gr.Quikfit :mrgreen:
Dan verklaard dat waarom het er totaal anders uit ziet. Ik kon t ook al niet vinden :lol:

Hebben jullie daar nog een goed adresje voor?
Gebruikersavatar
quikfit
Berichten: 4863
Lid geworden op: 11 jul 2012 13:51

Re: Forester 2008 LPG/benzine probleem

Bericht door quikfit »

Er komen hier op het forum vaak aanbevolen bedrijven voorbij...zelf zit ik in Noorwegen,dus ik kan niet zeggen waar je moet zijn...en het hangt ervan af waar jij uithangt. :lol:
Als je toch de klepspeling laat checken...kunnen ze net zo goed de bougies meteen wisselen en de bedrading van de bobines controleren op de soldeerkwaliteit. De klepdeksels en bobines moeten toch verwijderd worden.

Gr.Quikfit :mrgreen:
Subaru Forester SJ FB20 2013 Noorwegen
viewtopic.php?t=6157
Plaats reactie