td04 turbo

Motoren, injectiesystemen etc.
Gebruikersavatar
Tanisha
Berichten: 310
Lid geworden op: 02 Sep 2019 22:43
Type auto: Subaru justy g3x
Locatie: Friesland

Re: td04 turbo

Berichtdoor Tanisha » 28 Dec 2019 12:00

Dan heb je lucht en uitlaat kant gehad wat je een lekker breed koppel gaat geven.
Toegegeven dat koppel onderin niet heel veel uithaalt bij een automaat maar denk dat die setup het helemaal voor jouw gaat doen.
Subaru justy g3x 1.3 2006
Opel agila 1.2 2004
Saab 9-5 estate 2.3 2000
Saab 99 2.0 1984
Trabant 601 1972
Gebruikersavatar
erichendri
Berichten: 4531
Lid geworden op: 14 Nov 2010 22:02
Type auto: Subaru legacy station 2.0 4WD H5 met H/L
Locatie: Utrechtse Heuvelrug.

Re: td04 turbo

Berichtdoor erichendri » 28 Dec 2019 22:28

Monteer een grotere turbo en het turbogat wordt groter.
Hetzelfde bij montage grotere intercooler.
Nog groter bij verplaating intercooler naar (achter) de voorbumper. (FIMC)

Eric
Gebruikersavatar
aze2000
Berichten: 532
Lid geworden op: 18 Apr 2019 21:07
Type auto: Forester 2.0 xt

Re: td04 turbo

Berichtdoor aze2000 » 28 Dec 2019 23:17

erichendri schreef:Monteer een grotere turbo en het turbogat wordt groter.
Hetzelfde bij montage grotere intercooler.
Nog groter bij verplaating intercooler naar (achter) de voorbumper. (FIMC)

Eric


Denk zeker dat het gat groter wordt met een grotere turbo, maar ofdat het turbogat groter wordt door een grotere intercooler lijkt me sterk :?

wel als je m naar voren plaatst idd daar kan ik me wat bij voorstellen.

Robert
Groet Robert
Gebruikersavatar
Tanisha
Berichten: 310
Lid geworden op: 02 Sep 2019 22:43
Type auto: Subaru justy g3x
Locatie: Friesland

Re: td04 turbo

Berichtdoor Tanisha » 28 Dec 2019 23:48

Standaard intercoolers zijn nogal restrictief als je daar een exemplaar voor in de plaats zet die een betere doorstroming en hoger koel vermogen gaat je turbogat wel degelijk kleiner worden.

Maar we hebben hier een automaat waarbij een kleiner turbogat al niet hinderlijk zal worden en er worden geen buitensporige vermogens verwacht.
Subaru justy g3x 1.3 2006
Opel agila 1.2 2004
Saab 9-5 estate 2.3 2000
Saab 99 2.0 1984
Trabant 601 1972
Gebruikersavatar
aze2000
Berichten: 532
Lid geworden op: 18 Apr 2019 21:07
Type auto: Forester 2.0 xt

Re: td04 turbo

Berichtdoor aze2000 » 29 Dec 2019 01:42

Tanisha schreef:Standaard intercoolers zijn nogal restrictief als je daar een exemplaar voor in de plaats zet die een betere doorstroming en hoger koel vermogen gaat je turbogat wel degelijk kleiner worden.

Maar we hebben hier een automaat waarbij een kleiner turbogat al niet hinderlijk zal worden en er worden geen buitensporige vermogens verwacht.



Dat is wat ik idd bedoel, dat alleen met een grotere turbo het gat groter kan worden , maar juist met een grotere cooler niet lijkt me idd.

En ben het met je eens dat het niet gelijk wonderen gaat verichten, maar als hij de lucht beter kan koelen en de doorstroming beter wordt dan heeft dan zeker positieve gevolgen voor vermogen en turbogat.
Groet Robert
Gebruikersavatar
quikfit
Berichten: 3432
Lid geworden op: 11 Jul 2012 13:51
Type auto: Forester 2006 EJ204 158pk AT-Forester Turbo 2005 EJ205 177pk AT-Nissan Pixo 2010 1.0 68pk
Locatie: Noorwegen

Re: td04 turbo

Berichtdoor quikfit » 29 Dec 2019 09:30

aze2000 schreef:Dat is wat ik idd bedoel, dat alleen met een grotere turbo het gat groter kan worden , maar juist met een grotere cooler niet lijkt me idd.


Des te groter je intercooler des te langer duurt het voordat je turbo die gevuld heeft en zijn druk heeft bereikt. ;)

Gr.Quikfit :mrgreen:
Gebruikersavatar
aze2000
Berichten: 532
Lid geworden op: 18 Apr 2019 21:07
Type auto: Forester 2.0 xt

Re: td04 turbo

Berichtdoor aze2000 » 29 Dec 2019 11:31

quikfit schreef:
aze2000 schreef:Dat is wat ik idd bedoel, dat alleen met een grotere turbo het gat groter kan worden , maar juist met een grotere cooler niet lijkt me idd.


Des te groter je intercooler des te langer duurt het voordat je turbo die gevuld heeft en zijn druk heeft bereikt. ;)

Gr.Quikfit :mrgreen:


Daar heb je dan weer een goed punt idd,,, :!: is het dan weer slim om dan een grotere te plaatsen, tja mischien heb je dan wel iets meer pk's die je er uit kunt toveren, maar als het langer duurt voordat je ze kunt aanspreken is de vraag ofdat je b.v. niet beter 250pk moet hebben met sneller opspoelen dan 265pk en dat het langer duurt....

Daar heb je een punt Quik
Groet Robert
Gebruikersavatar
Tanisha
Berichten: 310
Lid geworden op: 02 Sep 2019 22:43
Type auto: Subaru justy g3x
Locatie: Friesland

Re: td04 turbo

Berichtdoor Tanisha » 29 Dec 2019 11:44

quikfit schreef:
aze2000 schreef:Dat is wat ik idd bedoel, dat alleen met een grotere turbo het gat groter kan worden , maar juist met een grotere cooler niet lijkt me idd.


Des te groter je intercooler des te langer duurt het voordat je turbo die gevuld heeft en zijn druk heeft bereikt. ;)

Gr.Quikfit :mrgreen:


Daarom heb ik het ook over een intercooler met betere doorstroming.
Probeer maar eens door een standaard intercooler heen te blazen dan merk je dat die dingen de luchtstroom aardig vertragen (restrictief).
Dat kan dus beter! :P
Nu zal de onderste steen hier niet boven hoeven te komen maar een 200 tot 300 toeren verschil dat de turbo eerder begint te drukken is zeker een haalbare kaart.

Als je eten maakt is het ook niet 1 ingrediënt wat het eten lekker maakt meestal zijn het de dingen die je toevoegt wat je eten echt lekker maken en dat is met dit verhaal ook zo.
Subaru justy g3x 1.3 2006
Opel agila 1.2 2004
Saab 9-5 estate 2.3 2000
Saab 99 2.0 1984
Trabant 601 1972
Gebruikersavatar
aze2000
Berichten: 532
Lid geworden op: 18 Apr 2019 21:07
Type auto: Forester 2.0 xt

Re: td04 turbo

Berichtdoor aze2000 » 29 Dec 2019 11:48

Tanisha schreef:
quikfit schreef:
aze2000 schreef:Dat is wat ik idd bedoel, dat alleen met een grotere turbo het gat groter kan worden , maar juist met een grotere cooler niet lijkt me idd.


Des te groter je intercooler des te langer duurt het voordat je turbo die gevuld heeft en zijn druk heeft bereikt. ;)

Gr.Quikfit :mrgreen:


Daarom heb ik het ook over een intercooler met betere doorstroming.
Probeer maar eens door een standaard intercooler heen te blazen dan merk je dat die dingen de luchtstroom aardig vertragen (restrictief).
Dat kan dus beter! :P
Nu zal de onderste steen hier niet boven hoeven te komen maar een 200 tot 300 toeren verschil dat de turbo eerder begint te drukken is zeker een haalbare kaart.

Als je eten maakt is het ook niet 1 ingrediënt wat het eten lekker maakt meestal zijn het de dingen die je toevoegt wat je eten echt lekker maken en dat is met dit verhaal ook zo.


Tja als ik dat dan weer bedenk zal dat gat dan ook wel weer gedeeltelijk weg vallen omdat door een betere doorstoming hij makkelijker kan opspoelen idd..

Wat een intressante techniek ,,, ook intressant jullie ervaringen te lezen, en de geen ervaring maar visie te horen :okeee:
Groet Robert
ReinO
Berichten: 461
Lid geworden op: 18 Aug 2018 05:47
Type auto: MY 2000 forester 2.0i in Lelystad
Locatie: Lelystad

Re: td04 turbo

Berichtdoor ReinO » 29 Dec 2019 16:22

maar die iat laag houden door een betere flow scheelt echt wat, en dat een turbo die ic niet zou kunnen vullen?
Misschien wanneer ie idioot groot is? Rij zelf met zo n belachelijk groot ding maar merk alleen maar voordelen.
De Moerasruiter.
MY 2000 Forester
Mountainbiken
Gebruikersavatar
Tanisha
Berichten: 310
Lid geworden op: 02 Sep 2019 22:43
Type auto: Subaru justy g3x
Locatie: Friesland

Re: td04 turbo

Berichtdoor Tanisha » 29 Dec 2019 17:20

Ja rein maar dat komt omdat jouw turbo het binnen werk van een Porsche Panamera turbo S2 heeft die van voor de turbo's die onder garantie zijn vervangen naar een 20t.

Die turbo's hadden een 18t compressor schoep en een 11 bladige turbine schoep in een lichter materiaal waardoor de rpm van die turbo's hoger lagen.
Die turbo's hadden een hele vervelende eigenschap dat ze zeer slecht te controleren waren en zeer makkelijk door schoten.
Subaru justy g3x 1.3 2006
Opel agila 1.2 2004
Saab 9-5 estate 2.3 2000
Saab 99 2.0 1984
Trabant 601 1972
Gebruikersavatar
Wout-P11
Berichten: 94
Lid geworden op: 07 Mar 2014 01:16
Type auto: Nissan Primera en Fozzy S-turbo
Locatie: Rotterdam

Re: td04 turbo

Berichtdoor Wout-P11 » 29 Dec 2019 19:02

Ik rijdt nu ongeveer een kleine 2 maanden met een vergelijkbare upgrade. '03 Forester XT automaat met 177 pk.
Omgebouwd naar TD04, 3" downpipe, 2,5' catback, Invidia uppipe, siliconen inlaat- en I/C slangen.
Een Walbro pomp was volgens Mark niet nodig, heb ik voor "peace of mind" gedaan.
Mark heeft de auto vervolgens op E95 afgesteld met 1,2 bar turbodruk. Exacte cijfers niet bekend, Mark mapt op straat :mrgreen:
Sowieso is een automaat moeilijk te meten op de bank. Mark had het over max. 250pk/350nm.
Wat een heerlijke auto is het nu, gaat als vergif in plaats van dat geknepen gevoel. Van een hinderlijk turbogat totaal geen last.
Automaatbak lijkt zich ook goed te houden. Ik zeg, DOEN!
Daily: '03 Forester XT
Daily 2: '84 Sunny E16S
Tracktool: '97 Primera SR20
Gebruikersavatar
erichendri
Berichten: 4531
Lid geworden op: 14 Nov 2010 22:02
Type auto: Subaru legacy station 2.0 4WD H5 met H/L
Locatie: Utrechtse Heuvelrug.

Re: td04 turbo

Berichtdoor erichendri » 29 Dec 2019 22:51

Mark gooit er een andere map in en gaat op straat fine tunen.
Beter kan je niet krijgen, is alleen niet goedkoop.

Eric
Gebruikersavatar
Wout-P11
Berichten: 94
Lid geworden op: 07 Mar 2014 01:16
Type auto: Nissan Primera en Fozzy S-turbo
Locatie: Rotterdam

Re: td04 turbo

Berichtdoor Wout-P11 » 29 Dec 2019 23:10

Klopt, het is best prijzig, maar zulke werkzaamheden zijn nu eenmaal erg duur.
Ik heb ook contact gehad met ACE, die vroeg er in totaal nog bijna 300,- meer voor...
Daily: '03 Forester XT
Daily 2: '84 Sunny E16S
Tracktool: '97 Primera SR20
ReinO
Berichten: 461
Lid geworden op: 18 Aug 2018 05:47
Type auto: MY 2000 forester 2.0i in Lelystad
Locatie: Lelystad

Re: td04 turbo

Berichtdoor ReinO » 30 Dec 2019 09:06

Na het tunen -software en hardware- ben ik op een rollenbank geweest met afr meting.
De tuner daar gaf aan dat alles zo mooi is ingesteld dat hij met een halve dag werk een
minimale / niet gegarandeerde verbetering zou kunnen bewerkstelligen middels 'finetuning '.
Alle mappen worden dat proefondervindelijk bekeken en bijgesteld om nog iets meer
power te krijgen.

Maw: de ecu kan veel zelf.
De Moerasruiter.
MY 2000 Forester
Mountainbiken
Gebruikersavatar
aze2000
Berichten: 532
Lid geworden op: 18 Apr 2019 21:07
Type auto: Forester 2.0 xt

Re: td04 turbo

Berichtdoor aze2000 » 30 Dec 2019 10:45

Wout-P11 schreef:Klopt, het is best prijzig, maar zulke werkzaamheden zijn nu eenmaal erg duur.
Ik heb ook contact gehad met ACE, die vroeg er in totaal nog bijna 300,- meer voor...


Klopt, Mark heeft een goede naam en in deze wereld waar allemaal experts rond lopen, net zoals bij voetbal :lol: is de naam al snel aangetast..

Deze bedrijven weten wat ze doen, zo dat geloof ik echt wel, en uiteraard is iedereen vrij om op Rotterdam zuid voor 500€ de wagen te laten aanpassen de vraag is is dat wat je wil,, uiteraard als je een combo diesel hebt met 95 pk en die laat je voor 3 a 400€ tunen op zn 110 pk ,, ach prima.

Maar als je uitlaat en turbo aan passingen gaat doen lijkt me beter dat door een expert te laten doen, ook al zou je de standaard turbo gebruiken.

Alles afstemmen op elkaar heeft ook voor je brandstof gebruik een beter resultaat.

Robert
Groet Robert
Gebruikersavatar
erichendri
Berichten: 4531
Lid geworden op: 14 Nov 2010 22:02
Type auto: Subaru legacy station 2.0 4WD H5 met H/L
Locatie: Utrechtse Heuvelrug.

Re: td04 turbo

Berichtdoor erichendri » 30 Dec 2019 11:28

ECU zijn ook domme dingen.
Kunnen wel wat binnen een bepaalde bandbreedte maar niet veel.
Daarbij is geen 1 motor hetzelfde.
Handgebouwde motoren zoals bij AMG (etc.) benaderen de perfectie.
Alle andere is massaproductie waarbij er niet zo nauw wordt gekeken naar toleranties.

Eric
Gebruikersavatar
Tanisha
Berichten: 310
Lid geworden op: 02 Sep 2019 22:43
Type auto: Subaru justy g3x
Locatie: Friesland

Re: td04 turbo

Berichtdoor Tanisha » 30 Dec 2019 11:38

Tunen kan op veel manieren puur op hardware is er een van wat soms een optie kan zijn.

Mensen die in een moment opname een hele auto gaan fine tunen zoals die op dat moment is kan gruwelijk mis gaan op een sensortje wat net even een scheve waarde geeft.
Ik heb dat met Saabs vaak mis zien gaan eerst lopen ze goed dan gaat er iets stuk en met het nieuwe onderdeel loopt het voor geen kwartje meer en wat je ook doet ze zijn niet bij te krijgen tot je er een ander programma in de ECU zet.

Ik ben zelf meer voor hapklare brokken een bewezen programma wat gewoon werkt en daar de hardware op afstemmen en meestal krijg je daar verbluffende resultaten mee waar de fine tune liefhebbers na zelfs een aantal weken al een punt aan kunnen zuigen.
Subaru justy g3x 1.3 2006
Opel agila 1.2 2004
Saab 9-5 estate 2.3 2000
Saab 99 2.0 1984
Trabant 601 1972
Gebruikersavatar
aze2000
Berichten: 532
Lid geworden op: 18 Apr 2019 21:07
Type auto: Forester 2.0 xt

Re: td04 turbo

Berichtdoor aze2000 » 30 Dec 2019 12:02

Tanisha schreef:Tunen kan op veel manieren puur op hardware is er een van wat soms een optie kan zijn.

Mensen die in een moment opname een hele auto gaan fine tunen zoals die op dat moment is kan gruwelijk mis gaan op een sensortje wat net even een scheve waarde geeft.
Ik heb dat met Saabs vaak mis zien gaan eerst lopen ze goed dan gaat er iets stuk en met het nieuwe onderdeel loopt het voor geen kwartje meer en wat je ook doet ze zijn niet bij te krijgen tot je er een ander programma in de ECU zet.

Ik ben zelf meer voor hapklare brokken een bewezen programma wat gewoon werkt en daar de hardware op afstemmen en meestal krijg je daar verbluffende resultaten mee waar de fine tune liefhebbers na zelfs een aantal weken al een punt aan kunnen zuigen.



Ik ga zeker mee met het verhaal van Eric, de motoren uit fabriek kan zeker verschillend zijn,, als ik dat bij mn vorige wagen de Honda zag, was t vermogen na tunen tussen de 160 tot 180pk toe vanaf 140 pk... tuner gaf ook gelijk aan dat het simpelweg aan de motor ligt.

En zeker wat je vertel Tanis, er kunnen zeker veel mis gaan als je niet bij de juiste Tuner langs gaat. de hapklare brokken is ook zeker aan te raden, anders is wel dat als je bij de Sub een andere turbo gaat plaatsen is het de vraag of je daar een standaard programma kunt plaatsen als je dat bedoel.
Groet Robert
Gebruikersavatar
quikfit
Berichten: 3432
Lid geworden op: 11 Jul 2012 13:51
Type auto: Forester 2006 EJ204 158pk AT-Forester Turbo 2005 EJ205 177pk AT-Nissan Pixo 2010 1.0 68pk
Locatie: Noorwegen

Re: td04 turbo

Berichtdoor quikfit » 30 Dec 2019 13:04

erichendri schreef:Handgebouwde motoren zoals bij AMG (etc.) benaderen de perfectie.
Alle andere is massaproductie waarbij er niet zo nauw wordt gekeken naar toleranties.


Ik heb eens een docu gezien over de Lada fabrieken...daar werden de drijfstangen met een ouderwetse keukenweegschaal gewogen en ''grofweg'' op gewicht gesorteerd voordat ze gemonteerd werden. :lol:

Gr.Quikfit :mrgreen:

Terug naar “Motoren”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast