Waarom heb jij de midden demper er uit gehaald dan?
ReinO schreef:klopt echt niet. de midden en einddemper bepalen je geluid. En zonder middendemper - ik rij daarmee- zelfs geen extra geluid bij normaal gasgeven.
tja jan natuurlijk zijn dat jou vrouw een beter gehoor heeft en dat het nu al best aso is het geluid
ik neem het allemaal even mee,, nu eerst even een beurt geven ( de auto) en dan maar even langs Marc verhoeven met de standaard opstelling .. wel met de uppijp vervanging..
en dan maar eens op vakantie er mee dan zie ik daarna wel even verder
ReinO schreef:voor meer geluid. Nog meer mocht van mijn vrouw niet en ik moet de auto om de hoek parkeren nu.... .
Zo jammer dit.
zolang ik geen gas geef hoor je geen verschil en je mag hier toch niet harder dan 30, daarna mag het raampje open
en vind ik echt mooi klinken. Maar smaken verschillen.
suc6 met kiezen: als je alles in stapjes doet weet je precies wat voor je goede upgrades zijn. Vergeet je remmen niet, en je wegligging:)
remmen en vering zal ik ook nog eens onder de loep nemen ,,
heb je nog goede tips..
ReinO schreef:zolang ik geen gas geef hoor je geen verschil en je mag hier toch niet harder dan 30, daarna mag het raampje open
en vind ik echt mooi klinken. Maar smaken verschillen.
suc6 met kiezen: als je alles in stapjes doet weet je precies wat voor je goede upgrades zijn. Vergeet je remmen niet, en je wegligging:)
goedkoop en simpel: voor grotere schijven -andere brackets nodig- en ga voor goedkoop want die doen het prima. Voetje van het pedaal na het remmen, en kort remmen
ipv slepend. Dat houdt de schijven recht. Check wel of je grotere schijven in de velg passen.
Wanneer je deze upgrade hebt gedaan weet je of je achter ook groter moet. Als je raceblokken gaat doen bedenk dan wel dat die koud - filerijden in de ochtend- nog niet
veel doen. Gewone blokken lekker wel. Is 308mm de 1e upgrade bij subaru ?
ReinO schreef:goedkoop en simpel: voor grotere schijven -andere brackets nodig- en ga voor goedkoop want die doen het prima. Voetje van het pedaal na het remmen, en kort remmen
ipv slepend. Dat houdt de schijven recht. Check wel of je grotere schijven in de velg passen.
Wanneer je deze upgrade hebt gedaan weet je of je achter ook groter moet. Als je raceblokken gaat doen bedenk dan wel dat die koud - filerijden in de ochtend- nog niet
veel doen. Gewone blokken lekker wel. Is 308mm de 1e upgrade bij subaru ?
ReinO, let aub op met wat je hier vertelt, want volgens mij ben je niet helemaal bij wat betreft remmen/subaru.
Met al die upgrades vragen onderstel en remmen om een upgrade, maar dat had ik al aangegeven .
Onderstel: forester STI of een Bilstein setje (WRX STi past ook, mits spacer achter)
Remmen: Legacy GT (316mm schijven met 2 zuiger klauw), WRX (290mm schijven met 4 zuiger klauw), Brembo STi (320mm schijf met 4 zuiger klauw). Ik zou zelf voor brembo kiezen voor de looks, Legacy GT / Spec B voor de knip . Achter kan je origineel laten of de hele conversie doen naar WRX of STi (maar is denk ik niet echt een meerwaarde, wel mooi)
ReinO schreef:welke maat heeft die td04?
En waarschijnlijk ga je snel de wegeligging aanpakken alhoewel je al geweldig de hoek om kunt met die dingen.
oef de maat heb echt geen idee mischien heeft iemand anders daar antwoord op, ik weet wel dat hij van een Impreza Gtt komt
En de weg ligging,, vind de standaard forester zo i zo sletterig rijden,, wegligging mwa ,,,, van alle suv achtige staat deze het laagst op zn poten en wat een over roll heeft de koets,, maar goed dat komt hier na idd.
*thomas* schreef:Met al die upgrades vragen onderstel en remmen om een upgrade, maar dat had ik al aangegeven .
Onderstel: forester STI of een Bilstein setje (WRX STi past ook, mits spacer achter)
Remmen: Legacy GT (316mm schijven met 2 zuiger klauw), WRX (290mm schijven met 4 zuiger klauw), Brembo STi (320mm schijf met 4 zuiger klauw). Ik zou zelf voor brembo kiezen voor de looks, Legacy GT / Spec B voor de knip . Achter kan je origineel laten of de hele conversie doen naar WRX of STi (maar is denk ik niet echt een meerwaarde, wel mooi)
Daar hebben we het al een over gehad idd,,, tja wat is nodig dat is een topic aan zich .... waar ik even na deze zaken even wil kijken welke optie er in passen,, heb standaard 16" er onder en dat blijf zo voorlopig dus daar moet het wel in passen.
Maar de voorkant is even te bekijken welke klauwen daar in passen.. en verlagen gaan we niet doen wat een ellende ,, nee voor mij eerder verhogen dan verlagen ,,,
Ziet er mooi uit en wegligging super maar meer dan dat ook niet hahahah
De standaard 16" velgen van de Forester zijn waarschijnlijk 6,5J breed. Dan passen geen van de genoemde opties qua remmen. Brembo en Legacy GT/3.0R hebben beide 17" nodig en de WRX klauwen hebben minimaal een 7J velg nodig. Of je moet weer met spacers gaan rijden, maar dat heeft nooit mijn persoonlijke voorkeur.
SP-Boxer schreef:De standaard 16" velgen van de Forester zijn waarschijnlijk 6,5J breed. Dan passen geen van de genoemde opties qua remmen. Brembo en Legacy GT/3.0R hebben beide 17" nodig en de WRX klauwen hebben minimaal een 7J velg nodig. Of je moet weer met spacers gaan rijden, maar dat heeft nooit mijn persoonlijke voorkeur.
De enige optie met deze XT velgen is een 290 schijf van een Outback 3.0R met tweezuiger klauw.
Verlagen? Tja, op de fozzie is het niet per se elledig en een hoge koets zal de rol niet verminderen. Een forester STI staat echt niet zo laag hoor .
ReinO schreef:En de weg ligging,, vind de standaard forester zo i zo sletterig rijden,, wegligging mwa ,,,, van alle suv achtige staat deze het laagst op zn poten en wat een over roll heeft de koets,, maar goed dat komt hier na idd.
Na zo'n zestien jaar is de puf er wel een beetje uit bij de schokbrekers/veren en de stabilisator rubbers...daar komen mensen achter op het moment dat ze er ''verse'' onderzetten.
Td04 zegt vrij weinig over de maten van de schoepen je kan van een 13g tot een 20t hebben in compressor schoepen als het om de turbine schoep gaat komt het meer aan op hoe veel bladen 12, 11 of 9.
Ook zit er erg veel verschil in de generatie van je compressor schoep als je een oudere generatie 15t op een 2 liter motor zet zit je met 280pk al redelijk aan de max als je de jongste generatie pakt zit je pas bij 320pk aan de max
De grote van je schoep zorg niet alleen voor je max te draaien pk's een kleinere schoep zal eerder druk gaan geven waardoor je koppel in een lager toerental vrij komt.
Chinese turbo's ben ik absoluut niet bang voor ik heb betere ervaring met Chinese dan met gereviseerde turbo's en ik heb heel wat van die dingen gemonteerd.
ReinO schreef:En de weg ligging,, vind de standaard forester zo i zo sletterig rijden,, wegligging mwa ,,,, van alle suv achtige staat deze het laagst op zn poten en wat een over roll heeft de koets,, maar goed dat komt hier na idd.
Na zo'n zestien jaar is de puf er wel een beetje uit bij de schokbrekers/veren en de stabilisator rubbers...daar komen mensen achter op het moment dat ze er ''verse'' onderzetten.
Gr.Quikfit
Ik ga gelijk met je mee met je uitspraak.... daarom zou je eigenlijk moeten zeggen ik vervang zaken gewoon na zn 15 jaar idd
Ben daarom ook beetje bij beetje een aantal zaken aan het op pakken.. maar goed we kunnen niet alles te gelijk..
Tanisha schreef:Td04 zegt vrij weinig over de maten van de schoepen je kan van een 13g tot een 20t hebben in compressor schoepen als het om de turbine schoep gaat komt het meer aan op hoe veel bladen 12, 11 of 9.
Ook zit er erg veel verschil in de generatie van je compressor schoep als je een oudere generatie 15t op een 2 liter motor zet zit je met 280pk al redelijk aan de max als je de jongste generatie pakt zit je pas bij 320pk aan de max
De grote van je schoep zorg niet alleen voor je max te draaien pk's een kleinere schoep zal eerder druk gaan geven waardoor je koppel in een lager toerental vrij komt.
Chinese turbo's ben ik absoluut niet bang voor ik heb betere ervaring met Chinese dan met gereviseerde turbo's en ik heb heel wat van die dingen gemonteerd.
Mooie informatie ,,
Zal voor de grap eens tellen hoeveel er in zitten, uiteraard heeft elke hoeveelheid bladen enz zn voor en nadelen.
Maar ik twijfel wel of je met een standaard opzet met een forester met een td04 zn 280 pk haal zonder verdere aanpassingen. ik twijfel nog of er een andere brandstofpomp in moet met een td04 turbo. ofdat niet de oem pomp voldoende is en of gelijk is als in de impreza.
Chinese turbo's heb ik geen ervaring mee maar toch heb ik veel ellende gelezen over deze vaak op ebay aangeboden turbo's.. uiteraard een goede oem turbo slecht gereviseerd is slechter dan een een chinese van een voor hun goede qualitijd..
Ik heb mn tdo4 al laten controleren en hij was goed, maar ik twijfel nog licht ofdat ik toch niet bij marc verhoeven niet voor een nieuwe ga.
Normaal heeft de turbine schoep 12 bladen.
Een 11 en 9 spoelen sneller op en hebben ook hogere toeren.
Ik weet niet wat Subaru standaard heeft maar als je meer vermogen wilt zal je daar nu rekening mee moeten gaan houden.
Als je idd 280pk ambieert zal je minimaal in ieder geval een 15t moeten hebben maar volgens mij is de de gangbare route voor Subaru 16t
Als je recht in de compressor schoep kijkt zie je 2 lagen hoe verder de onderste laag uitsteekt voorbij de bovenste laag hoe jonger de generatie.
Zal idd er eens achter aan gaan om de specs te achterhalen van de oem turbo van een xt en die van de td04 die aanbevolen wordt van een impreza die ik nu bezit.
Probeer ook even een foto te maken van de schoep.. van de td04
Toch geloof ik niet dat je met de opzet qua uitlaat zoals hij standaard is ooit de 280 pk haal .. zal met de oem turbo zn 210 zijn en met de td04 zn 240pk en dan wel zo i zo de uppijp vervangen door een zonder cat.
juist daarom ga ik ook voor een downpijp met grotere uitloop vanaf de turbo.
wil je naar de 280 of meer dan moet je denk ik ook voor een race cat gaan of helemaal geen en dan de volledige pijp omzetten naar 3" vermoedelijk..
onze vorige blauwe 2.0T wrx had een iets grotere slakkenhuis dan standaard en perste net geen 290pk uit. uitlaat buis vanaf de turbo was 3" met absorptie demper. afgesteld bij/door Mark Verhoeven.
de huidige witte 2.5T wrx heeft alleen grotere turbo (weet geen details helaas) en standaard uitlaat en heeft ongeveer 275pk.
de blauwe zit dus in de goede richting. was de inlaat ook gunstiger aangepakt dan zaten we was boven de 300pk.
mss dat de witte ook een upgrade krijgt, lig aan mn zoon zn plannen.
De 3 inch downpipe route hoef je niet perse te bewandelen de 3 inch zorgt alleen voor iets sneller opspoelen.
Het inlaat/intercooler traject is wel erg belangrijk daar moet wel een erg goede doorstroming in zitten.
Intercooler en temperatuur van de lucht in het inlaatspruitstuk zijn de 2 belangrijke factoren hierin.
De uitlaat gaan de meeste voor een hele 3 inch dit is echter kompleet zinloos.
De uitlaatgassen koellen gaande weg behoorlijk af daarom hoeft een 3 inch maar tot ongeveer de voorstoelen het kleiner worden van de uitlaat geeft dan juist een natuurlijke trek in de uitlaat.
Tanisha schreef:De 3 inch downpipe route hoef je niet perse te bewandelen de 3 inch zorgt alleen voor iets sneller opspoelen.
Het inlaat/intercooler traject is wel erg belangrijk daar moet wel een erg goede doorstroming in zitten.
Intercooler en temperatuur van de lucht in het inlaatspruitstuk zijn de 2 belangrijke factoren hierin.
De uitlaat gaan de meeste voor een hele 3 inch dit is echter kompleet zinloos.
De uitlaatgassen koellen gaande weg behoorlijk af daarom hoeft een 3 inch maar tot ongeveer de voorstoelen het kleiner worden van de uitlaat geeft dan juist een natuurlijke trek in de uitlaat.
Zou de STI intercooler in dit verhaal dus meerwaarde hebben,, voor zover ik kan zien is hij maar een klein stukje groter dan de cooler die ik er nu op heb zitten.
En ik ga zeker met je mee betreft de gehele lijn naar 3" om bouwen,
Ik heb aardig wat af geëxperimenteerd met saabs wat betreft tuning en turbo's
Wat mij zeer behulpzaam daarin was is een kennis die bij Mitsubishi turbo fabriek werkte in Almere daar heb ik heel veel info van gehad.
De nieuwe kennis die daar is opgedaan wat betreft de uitlaat zijde gaat het en der wat in tegen wat gangbaar is met tuning.
Het huis na de turbine schoep wordt van verwacht dat deze bijvoorbeeld groot moet zijn daar moet je in de praktijk juist een kleiner huis hebben en daarna een sterk expanderende ruimte zoals een 3 inch downpipe dit zorgt voor natuurlijke trek en warmte afvoer.
Wat er in de praktijk er op neer komt dat de standaard uitlaat behuizing van een td04 eigenlijk al optimaal is.
Schoepen keuze moet je zo zien een kleine turbo begint heel vroeg onderin te werken en zal je met dagelijks rijden veel plezier geven om dat je in bijna alle toerentallen turbo druk hebt.
Het nadeel van een kleine turbo is dat deze eerder buiten adem is.
Ook zijn er in de turbo wereld 2 soorten max vermogen er is de absolute max en de veilige max waarbij een lange levensduur gewaarborgd is.
Een absolute max zal je egt (uitlaat gas temperatuur) ook explosief doen stijgen en de levensduur extreem laat afnemen.
Een grote schoep zal in de praktijk later in de toeren druk beginnen te geven zoiets noemen we het turbogat.
Het voordeel hiervan is dat je veel meer vermogen kan draaien het nadeel is dat de dagelijkse rijeigenschappen er wat onder gaan leiden.
Het is dus zaak dat je van te voren een doel stelt waar je ongeveer wilt gaan uitkomen en daar een zo gunstig mogelijke schoep voor kiest.
Dingen als inlaat traject, intercooler en een 3 inch downpipe kunnen je turbogat weer verkleinen.
Het is dus niet een simpele kwestie van pak een grote turbo en bingo het is een optelsom van factoren wat het uiteindelijk resultaat bepaald.
Persoonlijk pak ik het liefste de kleinste turbo die mijn doelstelling met veilige max kan draaien ik probeer de turbo druk er zo vroeg mogelijk in te krijgen en het koppel zo laag mogelijk uit de motor te krijgen door inlaat en uitlaat te optimaliseren.
Wat ook nog vermelding waardig is een sportluchtfilter ook wel open luchtfilter genoemd is een sluipmoordenaar voor je turbo.
Door de hogere snelheid komen er te veel deeltjes mee door zo'n gover filter wat op de langere duur je compressor schoep zandstaald en uiteindelijk voor onbalans gaan zorgen.
Opstarten van een td04 heeft ook een gebruiksaanwijzing je moet natuurlijk eerst olie draaien zoals bij elke turbo maar als de motor eenmaal gestart is mag je de eerste minuut niet aan het gas komen de turbo centreert zich in zijn olielagering in deze fase gas geven zal leiden tot extra slijtage of in sommige gevallen een schoep die het huis raakt en stuk klapt.
Om nog even op je intercooler vraag terug te komen.
Sti intercooler is een top mount intercooler dat heeft na en voordelen: het voordeel is korte lucht weg het grote nadeel het ding ligt op een warm motorblok.
Een front mount intercooler heeft dat precies omgedraaid langere luchtweg maar op de koelste plek gemonteerd.
Een chargercooler kan je het beste van beide geven als daar plek voor is.
O beslist werken gaat het echt wel dat staat buiten kijf en dat het een verbetering is ten opzichte van standaard is ook een fijt.
De uitkomst wordt een optelsom van de componenten die je gebruikt met elk deel wat je veranderd of toevoegt wordt het plaatje anders.
Dit is tuning op z'n leukst!
Goed te lezen dat hier ook echte Tec mensen zijn, die ook een goed onderbouwd verhaal hebben..
Ben het met je eens Tansisha, Meer vermogen blijft hiet hangen op een grote turbo alleen,, de laatste pk's behaal je met de zaken er omheen aan te passen.
Maar goed tis me niet om te doen om de 400pk te behalen of meer, alles tussen de 240 en de 300 is me voldoende.
De opzet die er nu komt is de Td04 Downpipe cat loos 3" en de uppipe catloos, ik heb die van een gtt maar moet even kijken welke diameter die is.
Je wil zeker niet te grote uppipe, ik meen dat marc verhoeven me een 2,75' adviseerde denk dat dat standaard is maar dat moet ik even na menten
Betreft de intercooler,, ja ook zeker een leuk ding om aan te passen, ook omdat dat redelijk makkelijk te doen is zelf.
En dan de grote uitdaging wat krijgen we er voor terug, want de standaard 177pk vind ik erg mager voor deze wagen, je merkt aan alles dat de motor geknepen is en dat hij erg bejaard reageert op het gas en dat is jammer voor zn motor.
Ben zeker geen sjonny, maar rijdt niet lekker als alles zo geknepen is, moet ook zeggen dat ik normaal diesel rijdt (160pk) en dat rijdt veel lekkerder dan benz dat koppel is geweldig.
Over een goede week gaan we de eerste zaken aanpassen.. kom er zsm op terug