Pagina 1 van 1

Klop sensor origineel of aftermarket

Geplaatst: 27 mei 2019 10:41
door KevinHoogendam
Gister was het weer zover. Bij het afremmen voor een bocht had de motor weer het idee om uit te vallen. Ik had het pas door toen ik voelde dat het sturen wat zwaarder dan normaal ging :mrgreen:

Check Engine lampje sprong aan dus gelijk maar even uitgelezen en ik kreeg een error op de klopsensor (code 22). Nu zie ik op internet heel veel wisselende prijzen voor de sensor. Van 10 euro tot 89 incl bij de dealer. Wat is wijsheid?

Re: Klop sensor origineel of aftermarket

Geplaatst: 27 mei 2019 13:15
door erichendri
Dealer is de enige juiste voor dit belangrijk onderdeel.

Eric

Re: Klop sensor origineel of aftermarket

Geplaatst: 27 mei 2019 13:20
door KevinHoogendam
Dan ga ik dat maar doen en hopen dat dat het probleem geweest is.

Re: Klop sensor origineel of aftermarket

Geplaatst: 27 mei 2019 14:04
door Mrdjc
Inderdaad een orginele pakken, kan ook op andere locaties gekocht worden behalve bij de dealer.

Zijn nogal gevoelige keramische dingen die door de temperatuur cyclus kunnen barsten. Goedkope troep is dan ook meestal gelijk zo kapot. En als je even nadenkt wat de functie van het ding is, en je mogelijk een motorblok kan besparen zou ik er zeker niet iets ondeugdelijks op stoppen tenzij je niks om je auto geeft.

Re: Klop sensor origineel of aftermarket

Geplaatst: 27 mei 2019 22:41
door erichendri
Precies, en daarvoor hoef je dan helemaal niet hard voor te rijden.

Eric

Re: Klop sensor origineel of aftermarket

Geplaatst: 28 mei 2019 10:00
door KevinHoogendam
erichendri schreef:Precies, en daarvoor hoef je dan helemaal niet hard voor te rijden.

Eric
hard te rijden?

Re: Klop sensor origineel of aftermarket

Geplaatst: 28 mei 2019 13:29
door erichendri
Correctie, je hebt ook bij hoge toeren een pingel kans, die bij lage toeren
is bekender en hoorbaar.
Maar dat was vroeger, tegenwoordig (al een hele tijd) hebben we de knocksensor.

Eric

Re: Klop sensor origineel of aftermarket

Geplaatst: 28 mei 2019 14:27
door boswachterfan
High speed knock heet dat toch?

Re: Klop sensor origineel of aftermarket

Geplaatst: 28 mei 2019 16:01
door SP-Boxer
High speed knock kan je blok in slechts een paar tellen verpesten :mrgreen:

Low speed knock is inderdaad goed hoorbaar, maar mijn ervaring is dat het blok dat wel even aan kan... Mooi man, Euro 95 in het westerse Frankrijk en dan met de caravan omhoog in de bergen. Auto nam genoegen met RON91, maar in Frankrijk volstond de 95 niet. Met caravan aan de knobbel moest er 98 in om zonder pingelen boven te komen.
Het ding heeft wat afgepingeld, maar nooit kapot gegaan. Gelukkig maar, anders had ik er waarschijnlijk een trauma aan overgehouden :mrgreen:

Re: Klop sensor origineel of aftermarket

Geplaatst: 28 mei 2019 21:41
door erichendri
Low speed kwam regelmatig voor bij mazda vroeger, het carburateur tijdperk.
Vaak bij mensen die gewone benzine tankten en rustig reden.
Ontsteking handmatig ±6 graden later zetten was vaak afdoende.
Was vaak hoorbaar bij accelereren vanuit een bocht met lage toeren.

Eric

Re: Klop sensor origineel of aftermarket

Geplaatst: 29 mei 2019 07:38
door SP-Boxer
Maar hoeveel vermogen moest je dan inleveren met die 6 graden latere ontsteking?

Re: Klop sensor origineel of aftermarket

Geplaatst: 29 mei 2019 09:32
door boswachterfan
Aaah, lekker... Contactpunten, carburateur, stroboscooplamp, geen motor management lampjes.... :D

Re: Klop sensor origineel of aftermarket

Geplaatst: 29 mei 2019 09:45
door KevinHoogendam
Wat een feest, wat een feest

Met alle huidige shitzooi heeft de forester nu het volgende trekje. Eens in de zoveel tijd (geen klok op gelijk te zetten) start de motor erg raar.

Bij het omdraaien van het contact loopt de motor met een laag toerental en deze bouwt langzaam op (denk aan een stoomtrein) tot deze "normaal" loopt, stationair toerental ligt dan rond de 1000 a 1100. De uitlaat gooit er bij het opbouwen witte rook uit en dat is weg zodra de motor normaal draait.

Is dit weer te linken aan die klopsensor, bougies of moet ik mij inmiddels zorgen gaan maken.

ik begin er een beetje de schurft van te krijgen inmiddels, ook omdat de subaru dealer in Roosendaal niet eens weet wat er is en uitlezen niks bijzonders uitkomt.

Re: Klop sensor origineel of aftermarket

Geplaatst: 29 mei 2019 10:44
door boswachterfan
Da's wel balen. Witte rook kan wel op een kapotte koppakking duiden. Met het onregelmatige draaien werkt hij de kvs uit de cilinder en draait dan goed. Maar het blijft kristallen bol werk vanaf een afstand. Verlies je kvs? Soms ruik je verbrandingsgas in het vaatje en een garage moet het zo kunnen testen.

Re: Klop sensor origineel of aftermarket

Geplaatst: 29 mei 2019 11:22
door KevinHoogendam
boswachterfan schreef:Da's wel balen. Witte rook kan wel op een kapotte koppakking duiden. Met het onregelmatige draaien werkt hij de kvs uit de cilinder en draait dan goed. Maar het blijft kristallen bol werk vanaf een afstand. Verlies je kvs? Soms ruik je verbrandingsgas in het vaatje en een garage moet het zo kunnen testen.
het is onregelmatig. De ene keer loopt hij prima en ineens merk ik verschil, dit verschil is qua tijdsduur ook verschillend. De andere keer is het met starten gepruttel en dan weer niet. Ik zal is ruiken in mn koelvloeistof hoe het ruikt.

Komend weekend ga ik de klopsensor en bougies vervangen. Waarschijnlijk ook maar is even het een en ander schoonmaken op het motorblok zodat evt lekkages e.d. sneller te vinden zijn. Fingers crossed, want de prijsindicatie van de dealer was geen 500 euro klusje :o