Klop sensor origineel of aftermarket
- KevinHoogendam
- Berichten: 117
- Lid geworden op: 10 jan 2019 08:11
Klop sensor origineel of aftermarket
Gister was het weer zover. Bij het afremmen voor een bocht had de motor weer het idee om uit te vallen. Ik had het pas door toen ik voelde dat het sturen wat zwaarder dan normaal ging
Check Engine lampje sprong aan dus gelijk maar even uitgelezen en ik kreeg een error op de klopsensor (code 22). Nu zie ik op internet heel veel wisselende prijzen voor de sensor. Van 10 euro tot 89 incl bij de dealer. Wat is wijsheid?
Check Engine lampje sprong aan dus gelijk maar even uitgelezen en ik kreeg een error op de klopsensor (code 22). Nu zie ik op internet heel veel wisselende prijzen voor de sensor. Van 10 euro tot 89 incl bij de dealer. Wat is wijsheid?
Is het al vrijdag?
- erichendri
- Berichten: 5622
- Lid geworden op: 14 nov 2010 21:02
Re: Klop sensor origineel of aftermarket
Dealer is de enige juiste voor dit belangrijk onderdeel.
Eric
Eric
- KevinHoogendam
- Berichten: 117
- Lid geworden op: 10 jan 2019 08:11
Re: Klop sensor origineel of aftermarket
Dan ga ik dat maar doen en hopen dat dat het probleem geweest is.
Is het al vrijdag?
Re: Klop sensor origineel of aftermarket
Inderdaad een orginele pakken, kan ook op andere locaties gekocht worden behalve bij de dealer.
Zijn nogal gevoelige keramische dingen die door de temperatuur cyclus kunnen barsten. Goedkope troep is dan ook meestal gelijk zo kapot. En als je even nadenkt wat de functie van het ding is, en je mogelijk een motorblok kan besparen zou ik er zeker niet iets ondeugdelijks op stoppen tenzij je niks om je auto geeft.
Zijn nogal gevoelige keramische dingen die door de temperatuur cyclus kunnen barsten. Goedkope troep is dan ook meestal gelijk zo kapot. En als je even nadenkt wat de functie van het ding is, en je mogelijk een motorblok kan besparen zou ik er zeker niet iets ondeugdelijks op stoppen tenzij je niks om je auto geeft.
Daily: 2006 Forester SG9 2.5 XT 4EAT
Hobbybak: 1996 Legacy BD9 2.5 4EAT
Hobbybak: 1996 Legacy BD9 2.5 4EAT
- erichendri
- Berichten: 5622
- Lid geworden op: 14 nov 2010 21:02
Re: Klop sensor origineel of aftermarket
Precies, en daarvoor hoef je dan helemaal niet hard voor te rijden.
Eric
Eric
- KevinHoogendam
- Berichten: 117
- Lid geworden op: 10 jan 2019 08:11
Re: Klop sensor origineel of aftermarket
hard te rijden?erichendri schreef:Precies, en daarvoor hoef je dan helemaal niet hard voor te rijden.
Eric
Is het al vrijdag?
- erichendri
- Berichten: 5622
- Lid geworden op: 14 nov 2010 21:02
Re: Klop sensor origineel of aftermarket
Correctie, je hebt ook bij hoge toeren een pingel kans, die bij lage toeren
is bekender en hoorbaar.
Maar dat was vroeger, tegenwoordig (al een hele tijd) hebben we de knocksensor.
Eric
is bekender en hoorbaar.
Maar dat was vroeger, tegenwoordig (al een hele tijd) hebben we de knocksensor.
Eric
- boswachterfan
- Berichten: 2422
- Lid geworden op: 19 nov 2014 10:30
Re: Klop sensor origineel of aftermarket
High speed knock heet dat toch?
Boswachter SG 2.5 XT Blasmusik
Re: Klop sensor origineel of aftermarket
High speed knock kan je blok in slechts een paar tellen verpesten
Low speed knock is inderdaad goed hoorbaar, maar mijn ervaring is dat het blok dat wel even aan kan... Mooi man, Euro 95 in het westerse Frankrijk en dan met de caravan omhoog in de bergen. Auto nam genoegen met RON91, maar in Frankrijk volstond de 95 niet. Met caravan aan de knobbel moest er 98 in om zonder pingelen boven te komen.
Het ding heeft wat afgepingeld, maar nooit kapot gegaan. Gelukkig maar, anders had ik er waarschijnlijk een trauma aan overgehouden
Low speed knock is inderdaad goed hoorbaar, maar mijn ervaring is dat het blok dat wel even aan kan... Mooi man, Euro 95 in het westerse Frankrijk en dan met de caravan omhoog in de bergen. Auto nam genoegen met RON91, maar in Frankrijk volstond de 95 niet. Met caravan aan de knobbel moest er 98 in om zonder pingelen boven te komen.
Het ding heeft wat afgepingeld, maar nooit kapot gegaan. Gelukkig maar, anders had ik er waarschijnlijk een trauma aan overgehouden
"I feel Legacy"
- erichendri
- Berichten: 5622
- Lid geworden op: 14 nov 2010 21:02
Re: Klop sensor origineel of aftermarket
Low speed kwam regelmatig voor bij mazda vroeger, het carburateur tijdperk.
Vaak bij mensen die gewone benzine tankten en rustig reden.
Ontsteking handmatig ±6 graden later zetten was vaak afdoende.
Was vaak hoorbaar bij accelereren vanuit een bocht met lage toeren.
Eric
Vaak bij mensen die gewone benzine tankten en rustig reden.
Ontsteking handmatig ±6 graden later zetten was vaak afdoende.
Was vaak hoorbaar bij accelereren vanuit een bocht met lage toeren.
Eric
Re: Klop sensor origineel of aftermarket
Maar hoeveel vermogen moest je dan inleveren met die 6 graden latere ontsteking?
"I feel Legacy"
- boswachterfan
- Berichten: 2422
- Lid geworden op: 19 nov 2014 10:30
Re: Klop sensor origineel of aftermarket
Aaah, lekker... Contactpunten, carburateur, stroboscooplamp, geen motor management lampjes....
Boswachter SG 2.5 XT Blasmusik
- KevinHoogendam
- Berichten: 117
- Lid geworden op: 10 jan 2019 08:11
Re: Klop sensor origineel of aftermarket
Wat een feest, wat een feest
Met alle huidige shitzooi heeft de forester nu het volgende trekje. Eens in de zoveel tijd (geen klok op gelijk te zetten) start de motor erg raar.
Bij het omdraaien van het contact loopt de motor met een laag toerental en deze bouwt langzaam op (denk aan een stoomtrein) tot deze "normaal" loopt, stationair toerental ligt dan rond de 1000 a 1100. De uitlaat gooit er bij het opbouwen witte rook uit en dat is weg zodra de motor normaal draait.
Is dit weer te linken aan die klopsensor, bougies of moet ik mij inmiddels zorgen gaan maken.
ik begin er een beetje de schurft van te krijgen inmiddels, ook omdat de subaru dealer in Roosendaal niet eens weet wat er is en uitlezen niks bijzonders uitkomt.
Met alle huidige shitzooi heeft de forester nu het volgende trekje. Eens in de zoveel tijd (geen klok op gelijk te zetten) start de motor erg raar.
Bij het omdraaien van het contact loopt de motor met een laag toerental en deze bouwt langzaam op (denk aan een stoomtrein) tot deze "normaal" loopt, stationair toerental ligt dan rond de 1000 a 1100. De uitlaat gooit er bij het opbouwen witte rook uit en dat is weg zodra de motor normaal draait.
Is dit weer te linken aan die klopsensor, bougies of moet ik mij inmiddels zorgen gaan maken.
ik begin er een beetje de schurft van te krijgen inmiddels, ook omdat de subaru dealer in Roosendaal niet eens weet wat er is en uitlezen niks bijzonders uitkomt.
Is het al vrijdag?
- boswachterfan
- Berichten: 2422
- Lid geworden op: 19 nov 2014 10:30
Re: Klop sensor origineel of aftermarket
Da's wel balen. Witte rook kan wel op een kapotte koppakking duiden. Met het onregelmatige draaien werkt hij de kvs uit de cilinder en draait dan goed. Maar het blijft kristallen bol werk vanaf een afstand. Verlies je kvs? Soms ruik je verbrandingsgas in het vaatje en een garage moet het zo kunnen testen.
Boswachter SG 2.5 XT Blasmusik
- KevinHoogendam
- Berichten: 117
- Lid geworden op: 10 jan 2019 08:11
Re: Klop sensor origineel of aftermarket
het is onregelmatig. De ene keer loopt hij prima en ineens merk ik verschil, dit verschil is qua tijdsduur ook verschillend. De andere keer is het met starten gepruttel en dan weer niet. Ik zal is ruiken in mn koelvloeistof hoe het ruikt.boswachterfan schreef:Da's wel balen. Witte rook kan wel op een kapotte koppakking duiden. Met het onregelmatige draaien werkt hij de kvs uit de cilinder en draait dan goed. Maar het blijft kristallen bol werk vanaf een afstand. Verlies je kvs? Soms ruik je verbrandingsgas in het vaatje en een garage moet het zo kunnen testen.
Komend weekend ga ik de klopsensor en bougies vervangen. Waarschijnlijk ook maar is even het een en ander schoonmaken op het motorblok zodat evt lekkages e.d. sneller te vinden zijn. Fingers crossed, want de prijsindicatie van de dealer was geen 500 euro klusje
Is het al vrijdag?