Klop sensor origineel of aftermarket

Motoren, injectiesystemen etc.
Gebruikersavatar
KevinHoogendam
Berichten: 94
Lid geworden op: 10 Jan 2019 09:11
Type auto: Subaru Forester sf5
Locatie: Roosendaal
Contact:

Klop sensor origineel of aftermarket

Berichtdoor KevinHoogendam » 27 Mei 2019 10:41

Gister was het weer zover. Bij het afremmen voor een bocht had de motor weer het idee om uit te vallen. Ik had het pas door toen ik voelde dat het sturen wat zwaarder dan normaal ging :mrgreen:

Check Engine lampje sprong aan dus gelijk maar even uitgelezen en ik kreeg een error op de klopsensor (code 22). Nu zie ik op internet heel veel wisselende prijzen voor de sensor. Van 10 euro tot 89 incl bij de dealer. Wat is wijsheid?
Is het al vrijdag?
Gebruikersavatar
erichendri
Berichten: 4109
Lid geworden op: 14 Nov 2010 22:02
Type auto: Subaru legacy station 2.0 4WD H5 met H/L
Locatie: Utrechtse Heuvelrug.

Re: Klop sensor origineel of aftermarket

Berichtdoor erichendri » 27 Mei 2019 13:15

Dealer is de enige juiste voor dit belangrijk onderdeel.

Eric
Gebruikersavatar
KevinHoogendam
Berichten: 94
Lid geworden op: 10 Jan 2019 09:11
Type auto: Subaru Forester sf5
Locatie: Roosendaal
Contact:

Re: Klop sensor origineel of aftermarket

Berichtdoor KevinHoogendam » 27 Mei 2019 13:20

Dan ga ik dat maar doen en hopen dat dat het probleem geweest is.
Is het al vrijdag?
Gebruikersavatar
Mrdjc
Berichten: 141
Lid geworden op: 12 Jan 2015 20:57
Type auto: Legacy II 2.5GX Saloon
Locatie: Weert

Re: Klop sensor origineel of aftermarket

Berichtdoor Mrdjc » 27 Mei 2019 14:04

Inderdaad een orginele pakken, kan ook op andere locaties gekocht worden behalve bij de dealer.

Zijn nogal gevoelige keramische dingen die door de temperatuur cyclus kunnen barsten. Goedkope troep is dan ook meestal gelijk zo kapot. En als je even nadenkt wat de functie van het ding is, en je mogelijk een motorblok kan besparen zou ik er zeker niet iets ondeugdelijks op stoppen tenzij je niks om je auto geeft.
Gebruikersavatar
erichendri
Berichten: 4109
Lid geworden op: 14 Nov 2010 22:02
Type auto: Subaru legacy station 2.0 4WD H5 met H/L
Locatie: Utrechtse Heuvelrug.

Re: Klop sensor origineel of aftermarket

Berichtdoor erichendri » 27 Mei 2019 22:41

Precies, en daarvoor hoef je dan helemaal niet hard voor te rijden.

Eric
Gebruikersavatar
KevinHoogendam
Berichten: 94
Lid geworden op: 10 Jan 2019 09:11
Type auto: Subaru Forester sf5
Locatie: Roosendaal
Contact:

Re: Klop sensor origineel of aftermarket

Berichtdoor KevinHoogendam » 28 Mei 2019 10:00

erichendri schreef:Precies, en daarvoor hoef je dan helemaal niet hard voor te rijden.

Eric


hard te rijden?
Is het al vrijdag?
Gebruikersavatar
erichendri
Berichten: 4109
Lid geworden op: 14 Nov 2010 22:02
Type auto: Subaru legacy station 2.0 4WD H5 met H/L
Locatie: Utrechtse Heuvelrug.

Re: Klop sensor origineel of aftermarket

Berichtdoor erichendri » 28 Mei 2019 13:29

Correctie, je hebt ook bij hoge toeren een pingel kans, die bij lage toeren
is bekender en hoorbaar.
Maar dat was vroeger, tegenwoordig (al een hele tijd) hebben we de knocksensor.

Eric
Gebruikersavatar
boswachterfan
Berichten: 857
Lid geworden op: 19 Nov 2014 11:30
Type auto: Forester 2.0X 2002 (mod 2003)
Locatie: Dongen

Re: Klop sensor origineel of aftermarket

Berichtdoor boswachterfan » 28 Mei 2019 14:27

High speed knock heet dat toch?
Gebruikersavatar
SP-Boxer
Berichten: 4396
Lid geworden op: 10 Nov 2008 23:52
Type auto: Subaru Legacy 3.0R Spec B MY09; 2.2GX MY92; 2.0 turbo MY92; Vivio 0.7XLi MY96
Locatie: Veldhoven
Contact:

Re: Klop sensor origineel of aftermarket

Berichtdoor SP-Boxer » 28 Mei 2019 16:01

High speed knock kan je blok in slechts een paar tellen verpesten :mrgreen:

Low speed knock is inderdaad goed hoorbaar, maar mijn ervaring is dat het blok dat wel even aan kan... Mooi man, Euro 95 in het westerse Frankrijk en dan met de caravan omhoog in de bergen. Auto nam genoegen met RON91, maar in Frankrijk volstond de 95 niet. Met caravan aan de knobbel moest er 98 in om zonder pingelen boven te komen.
Het ding heeft wat afgepingeld, maar nooit kapot gegaan. Gelukkig maar, anders had ik er waarschijnlijk een trauma aan overgehouden :mrgreen:
"I feel Legacy"
Gebruikersavatar
erichendri
Berichten: 4109
Lid geworden op: 14 Nov 2010 22:02
Type auto: Subaru legacy station 2.0 4WD H5 met H/L
Locatie: Utrechtse Heuvelrug.

Re: Klop sensor origineel of aftermarket

Berichtdoor erichendri » 28 Mei 2019 21:41

Low speed kwam regelmatig voor bij mazda vroeger, het carburateur tijdperk.
Vaak bij mensen die gewone benzine tankten en rustig reden.
Ontsteking handmatig ±6 graden later zetten was vaak afdoende.
Was vaak hoorbaar bij accelereren vanuit een bocht met lage toeren.

Eric
Gebruikersavatar
SP-Boxer
Berichten: 4396
Lid geworden op: 10 Nov 2008 23:52
Type auto: Subaru Legacy 3.0R Spec B MY09; 2.2GX MY92; 2.0 turbo MY92; Vivio 0.7XLi MY96
Locatie: Veldhoven
Contact:

Re: Klop sensor origineel of aftermarket

Berichtdoor SP-Boxer » 29 Mei 2019 07:38

Maar hoeveel vermogen moest je dan inleveren met die 6 graden latere ontsteking?
"I feel Legacy"
Gebruikersavatar
boswachterfan
Berichten: 857
Lid geworden op: 19 Nov 2014 11:30
Type auto: Forester 2.0X 2002 (mod 2003)
Locatie: Dongen

Re: Klop sensor origineel of aftermarket

Berichtdoor boswachterfan » 29 Mei 2019 09:32

Aaah, lekker... Contactpunten, carburateur, stroboscooplamp, geen motor management lampjes.... :D
Gebruikersavatar
KevinHoogendam
Berichten: 94
Lid geworden op: 10 Jan 2019 09:11
Type auto: Subaru Forester sf5
Locatie: Roosendaal
Contact:

Re: Klop sensor origineel of aftermarket

Berichtdoor KevinHoogendam » 29 Mei 2019 09:45

Wat een feest, wat een feest

Met alle huidige shitzooi heeft de forester nu het volgende trekje. Eens in de zoveel tijd (geen klok op gelijk te zetten) start de motor erg raar.

Bij het omdraaien van het contact loopt de motor met een laag toerental en deze bouwt langzaam op (denk aan een stoomtrein) tot deze "normaal" loopt, stationair toerental ligt dan rond de 1000 a 1100. De uitlaat gooit er bij het opbouwen witte rook uit en dat is weg zodra de motor normaal draait.

Is dit weer te linken aan die klopsensor, bougies of moet ik mij inmiddels zorgen gaan maken.

ik begin er een beetje de schurft van te krijgen inmiddels, ook omdat de subaru dealer in Roosendaal niet eens weet wat er is en uitlezen niks bijzonders uitkomt.
Is het al vrijdag?
Gebruikersavatar
boswachterfan
Berichten: 857
Lid geworden op: 19 Nov 2014 11:30
Type auto: Forester 2.0X 2002 (mod 2003)
Locatie: Dongen

Re: Klop sensor origineel of aftermarket

Berichtdoor boswachterfan » 29 Mei 2019 10:44

Da's wel balen. Witte rook kan wel op een kapotte koppakking duiden. Met het onregelmatige draaien werkt hij de kvs uit de cilinder en draait dan goed. Maar het blijft kristallen bol werk vanaf een afstand. Verlies je kvs? Soms ruik je verbrandingsgas in het vaatje en een garage moet het zo kunnen testen.
Gebruikersavatar
KevinHoogendam
Berichten: 94
Lid geworden op: 10 Jan 2019 09:11
Type auto: Subaru Forester sf5
Locatie: Roosendaal
Contact:

Re: Klop sensor origineel of aftermarket

Berichtdoor KevinHoogendam » 29 Mei 2019 11:22

boswachterfan schreef:Da's wel balen. Witte rook kan wel op een kapotte koppakking duiden. Met het onregelmatige draaien werkt hij de kvs uit de cilinder en draait dan goed. Maar het blijft kristallen bol werk vanaf een afstand. Verlies je kvs? Soms ruik je verbrandingsgas in het vaatje en een garage moet het zo kunnen testen.


het is onregelmatig. De ene keer loopt hij prima en ineens merk ik verschil, dit verschil is qua tijdsduur ook verschillend. De andere keer is het met starten gepruttel en dan weer niet. Ik zal is ruiken in mn koelvloeistof hoe het ruikt.

Komend weekend ga ik de klopsensor en bougies vervangen. Waarschijnlijk ook maar is even het een en ander schoonmaken op het motorblok zodat evt lekkages e.d. sneller te vinden zijn. Fingers crossed, want de prijsindicatie van de dealer was geen 500 euro klusje :o
Is het al vrijdag?

Terug naar “Motoren”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 2 gasten